Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Spikes, Gummi vs Metall

46 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 augusti 2006 - 13:30

e_kjellgren
  • e_kjellgren
  • LĂ€rjunge

  • 313 inlĂ€gg
  • 0
Ja.. som rubriken lyder.. Vilket material Àr att föredra?

Till mina Heco 800 medföljer bÀgge delarna, och i manualen stÄr det att man kan anvÀnda vilka som till golvarna och dom i gummi till "hyllhögtalare".

NÄgra andra Äsikter i Àrendet? =)

#2

Postad 20 augusti 2006 - 15:43

GĂ€st_Korn_*
  • GĂ€st_Korn_*
  • 0
Vad jag vet sÄ Àr metallspikes bÀst till golvhögtalare, gummi till golvhögtalare har jag aldrig hört talas om.. dÀremot till mindre högtalare.

#3

Postad 21 augusti 2006 - 11:13

Methroix
  • Methroix
  • Wannabe

  • 28 inlĂ€gg
  • 0
Generellt sett sÄ Àr det sÄ att om du har ett vÀldigt fast golv, till exempel trÀgolv pÄ betong (eller enbart betong), sÄ Àr det bÀtte med hÄrda fötter. DÄ leds vibrationerna ner i den hÄrda betongen och isoleras dÀr.
Har du Ä andra sidan ett mjukare golv, om du till exempel till och med kan kÀnna att det sviktar nÀr du gÄr,sÄ bördu kanske övervÀga mjuka fötter. PÄ sÄ vis förs inte sÄ mycket vibrationer över till golvet, och dÀrmed svÀnger det mindre.

Det ultimata Àr nÀstan att ha en tjock stenplatta pÄ gummifötter, och ovanpÄ den stÀller man högtalaren pÄ spikes. DÄ har man tagit i beaktning bÄda tankesÀtten. men det Àr inte alltid sÄ lÀtt att ordna :P

#4

Postad 21 augusti 2006 - 14:28

JesperB
  • JesperB
  • AnvĂ€ndare

  • 110 inlĂ€gg
  • 0

Spikes Àr ett slags koniska högtalarfötter med mycket vass spets som skall sitta mot golvet. Genom att spikarna trÀnger ner i golvet Àr det tÀnkt att högtalaren skall stÄ stadigt sÄ att den inte vibrerar. Effekten skall vara den att golvets vikt tillförs högtalaren. Tanken Àr god om golvet var en del av urberget. Dessutom hade det fungerat med att skruva fast högtalaren i golvet, alltsÄ inga spikes. Det finns ocksÄ en teori om att spikes höjer vibrationernas frekvens till sÄ hög frekvens att de inte orkar vibrera en högtalare. Vad jag vet har ingen lyckats mÀta upp en sÄdan transformering av vibrationerna, rent struntprat alltsÄ.

Fungerar det
TyvÀrr sÄ Àr inga golv stumma som ett urberg, inte ens betonggolv. Till detta kommer det faktum att högtalarens vibrationer mestadels kommer frÄn Äterkoppling av ljudvÄgorna i rummet. Detta tillsammans gör att högtalare med spikes faktiskt vibrerar mer Àn utan spikes. Det hela förvÀrras av att tillverkarna numera ocksÄ skickar med en liten platta med urgröpning för spetsen att stÄ pÄ. I ett slag har sjÀlva teorin bakom spikes gÄtt förlorad (Ä andra sidan fungerade dom ju inte utan plattan heller).

Finns nÄgot som fungerar
Jo dÄ, gummikuddar som finns att köpa i nÀstan vilken affÀr som helst. HÄdheten skall vara sÄdan att gummit trycks ihop med 20-30% nÀr högtalaren stÄr pÄ dem. Vill man köra med lite overkill kan man inhandla gummifötter speciellt utvecklade för högtalare av Sonic Design men dessa Àr svindyra och gör bara marginell nytta mer Àn gummifötter för nÄgon tia.

Den ovanstÄende text Àr skriven av Linnar, förhoppningsvis sÄ kanske de kan hjÀlpa dig en bit pÄ vÀgen. Som sagt, det Àr bara att testa sig fram. SjÀlv sÄ har jag testat diverse olika fötter, det som fungerat bra pÄ mitt golv har varit kork fötter ( DIY ) och gummifötter ( sd fötter ). Spikes har inte gett sÄ bra resultat hemma hos mig, och det har orsakat en del skada pÄ parkettgolvet :P .

Redigerat av JesperB, 21 augusti 2006 - 14:30.


#5

Postad 21 augusti 2006 - 14:50

joakim99
  • joakim99
  • MĂ€stare

  • 3 433 inlĂ€gg
  • 0

Generellt sett sÄ Àr det sÄ att om du har ett vÀldigt fast golv, till exempel trÀgolv pÄ betong (eller enbart betong), sÄ Àr det bÀtte med hÄrda fötter. DÄ leds vibrationerna ner i den hÄrda betongen och isoleras dÀr.


Nja, hÄller inte med dig. Vibrationerna dÀmpas betydligt bÀttre med mjuka gummifötter.

#6

Postad 21 augusti 2006 - 21:05

Unregisteredb82d16ee
  • Unregisteredb82d16ee
  • AnvĂ€ndare

  • 146 inlĂ€gg
  • 0

Generellt sett sÄ Àr det sÄ att om du har ett vÀldigt fast golv, till exempel trÀgolv pÄ betong (eller enbart betong), sÄ Àr det bÀtte med hÄrda fötter. DÄ leds vibrationerna ner i den hÄrda betongen och isoleras dÀr.


Nja, hÄller inte med dig. Vibrationerna dÀmpas betydligt bÀttre med mjuka gummifötter.

<{POST_SNAPBACK}>


Har liknande upplevelser / tester. SÄlde bort superspikes innan jag sÄlde bort högtalarna (haft dem i över 2 Är) sÄ upplevde jag direkt att basen blev otydlig och att golvet spelade med betydligt mer.

Ett sÀtt att testa ifall parkettgolv eller annan golv spelar med mycket Àr att sÀtta sig vid sidan av en utav högtalarna och kÀnna av med fötterna hur mycket golvet spelar med. :rolleyes:

Numera kör jag justerade spikes pĂ„ stativen och Sonic design fötter mellan högtalare och stativ. Äter effektivt upp det mesta av vibrationerna. BlĂ€stersand i stativen hjĂ€lper det med.

Redigerat av Unregisteredb82d16ee, 21 augusti 2006 - 21:12.


#7

Postad 21 augusti 2006 - 21:39

JesperB
  • JesperB
  • AnvĂ€ndare

  • 110 inlĂ€gg
  • 1

Numera kör jag justerade spikes pĂ„ stativen och Sonic design fötter mellan högtalare och stativ. Äter effektivt upp det mesta av vibrationerna. BlĂ€stersand i stativen hjĂ€lper det med.


Intressant kombo om man har stativhögtalare.

#8

Postad 23 augusti 2006 - 14:31

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • ForumrĂ€v

  • 935 inlĂ€gg
  • 0

Numera kör jag justerade spikes pĂ„ stativen och Sonic design fötter mellan högtalare och stativ. Äter effektivt upp det mesta av vibrationerna. BlĂ€stersand i stativen hjĂ€lper det med.


Intressant kombo om man har stativhögtalare.

<{POST_SNAPBACK}>


Nja, det funkar vÀl.
Huvudsaken Àr ju att stativen stÄr stadigt pÄ golvet och inte svajjar.
SD-fötterna kommer ju att dÀmpa vibbrationerna frÄn lÄdan, sÄ spikarna bör inte skapa oljud
mot golvet.

#9

Postad 24 augusti 2006 - 11:50

Theo05
  • Theo05
  • LĂ€rjunge

  • 431 inlĂ€gg
  • 0
Vad Àr det bÀsta (inte spikes) att anvÀnda som dÀmpning för stativare som kommer att stÄ pÄ vardera sida TV:n pÄ en bred TV/stereo-bÀnk?

UrsÀktar jag lÄnar trÄden lite, hoppas det Àr ok :unsure:

#10

Postad 24 augusti 2006 - 12:04

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlĂ€gg
  • 2

Vad Àr det bÀsta (inte spikes) att anvÀnda som dÀmpning för stativare som kommer att stÄ pÄ vardera sida TV:n pÄ en bred TV/stereo-bÀnk?

UrsĂ€ktar jag lĂ„nar trĂ„den lite, hoppas det Ă€r ok  :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>


SD-fötter! Du vill frikoppla högtalarkabinettets vibrationer frÄn videobÀnken, annars kommer TV-bÀnken agera som en stor resonanslÄda och kan fÄ ljudet att lÄta burkigt.

#11

Postad 25 augusti 2006 - 17:03

Newstam
  • Newstam
  • Wannabe

  • 32 inlĂ€gg
  • 0
AnvÀnder skumgummikuddar som heter VTfeet frÄn VALHALLA TECHNOLOGY (finns hos hifiklubben) till min b&w 603or fungerar alldeles utmÀrkt Àr dessutom skonsamma för ekparketten.

#12

Postad 25 augusti 2006 - 23:57

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlĂ€gg
  • 0

Det ultimata Àr nÀstan att ha en tjock stenplatta pÄ gummifötter, och ovanpÄ den stÀller man högtalaren pÄ spikes. DÄ har man tagit i beaktning bÄda tankesÀtten. men det Àr inte alltid sÄ lÀtt att ordna :huh:

<{POST_SNAPBACK}>


Vafalls! har du snott min idé? ;)

NÀdÄ nu tog jag allt i :lol:
Jag har testat lite olika med utgÄngspunkt frÄn mina gamla RC-L (som levererades med bÄde gummi och spikes) och kom dÄ fram till att gummipluppar under en granitplatta å ca 4 cm tjocklek, och sedan spikes ovanpÄ det med högtalarna överst - funkade klart bÀst dÄ det blir en mÀrkbart "tystare", "svartare" och mer stÀdad bas. Ljudet blir helt enkelt bÀttre!

#13

Postad 28 augusti 2006 - 09:23

Theo05
  • Theo05
  • LĂ€rjunge

  • 431 inlĂ€gg
  • 0

Vad Àr det bÀsta (inte spikes) att anvÀnda som dÀmpning för stativare som kommer att stÄ pÄ vardera sida TV:n pÄ en bred TV/stereo-bÀnk?

UrsĂ€ktar jag lĂ„nar trĂ„den lite, hoppas det Ă€r ok  :P

<{POST_SNAPBACK}>


SD-fötter! Du vill frikoppla högtalarkabinettets vibrationer frÄn videobÀnken, annars kommer TV-bÀnken agera som en stor resonanslÄda och kan fÄ ljudet att lÄta burkigt.

<{POST_SNAPBACK}>


Tackar! skall genast ta en nÀrmare titt pÄ dessa!!! Tack Àven "Newstam" för bra tips!
:D

#14

Postad 31 oktober 2006 - 03:51

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

  • 1 201 inlĂ€gg
  • 0
Spikes verkar vara hifi-historians mest missuppfattade pryl. Ord som vibrationsdÀmpande, stabila och enkla anvÀnds nÀr man beskriver en uppsÀttning spikes.

I verkligheten Àr det sÄ hÀr:

1. 4 st spikes fÄr högtalarna att stÄ vÀldigt ostabilt och vingligt om inte golvet Àr helt hundraprocentigt rakt (vilket ett golv aldrig Àr).

2. 3 st spikes fÄr högtalarna att stÄ lika stabilt som utan spikes, sÄ lÀnge ingen rör dem. Rör du ett par högtalare som stÄr pÄ 3 st spikes kan du rÀkna med att dem tippar över. VÀrst Àr stativ med 3 st inbyggda spikes, dem kommer vÀlta.

3. Spikes har mindre kontaktyta med golvet Àn om man stÀller högtalarna direkt pÄ golvet. Detta kanske lÄter som en bra grej, men tÀnk efter lite... mindre kontaktyta Àr vÀldigt dÄligt, dÄ varje basljud kommer Äka rakt ner i golvet via dem vassa spiksen. Det blir alltsÄ som att slÄ en skruvmejsel i golvet.

4. Spikes Àr inte enkla, du mÄste stÀlla en bricka under varje fot innan du sÀtter dit högtalarna. Med gummifötter behöver du inte det.

#15

Postad 01 november 2006 - 00:27

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

  • 1 743 inlĂ€gg
  • 0
Om man som jag behöver ha bra dÀmpande fötter till stativhögtalare som av olyckliga möbleringsmöjligheter *mÄste* stÄ ovanpÄ vitrinskÄp, men tcker det Àr hutlöst att lÀgga 4-500:- pÄ lite gummi, finns det nÄgot billigt alternativ?

AlltsÄ rimligtvis borde nÄgon ha hittat nÄgot billigt krafs som fungerar hyfsat och dessutom ser ok ut. Har funderat pÄ nÄgon slags gummislang som man kan skÀra till, men jag saknar vettiga ideer.

#16

Postad 01 november 2006 - 01:17

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

  • 1 201 inlĂ€gg
  • 0
Grimmy: "Apparatfötter 12 st" finns pÄ: http://www.kjell.com/ för 32 kr. Funkar skitbra till mina B&W 602 S3.

Edit: Sök endast pÄ "Apparatfötter" sÄ fÄr du upp tvÄ alternativ, i det paketet med 12 st Àr gummifötterna större och bÀttre.

Redigerat av Lukassvensson, 01 november 2006 - 01:19.


#17

Postad 02 november 2006 - 12:07

BorO
  • BorO
  • AnvĂ€ndare

  • 241 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

IgÄr stack jag till kjelle och köpte för att testa

"Apparatfötter 12 st" finns pÄ: http://www.kjell.com/ för 32 kr

Jag har bÄde anvÀnt spikes och gummi till mina högtalare och fÄtt olika resultat.

Gummi som jag anvÀnde köpte jag pÄ hifiklubben.
Tror det Àr dessa

Spikesen jag har Àr vanliga spikes som jag fick med mina högtalare och dessa stÄr pÄ 1 kronors mynt.

Anledningen tilla tt jag ville testa kjelle gummi var att dem var sjÀlvhÀftande. Att flytta högtalare som stÄr pÄ ett par valhalla gummi som jag har Àr inte lÀtt.

I alla fall fÄr jag följande resultat i mitt rum med trÀgolv.

Gummi1: Valhalla
Det lÄter bra men basen lite bumlig och efterslÀpande. MÀrkbart.

Gummi2: Kjelle
GÄr knappt att höra nÄgot annat Àn den efterslÀpande basen.

Spikes: Medföljde med mina högtalare (Swan)
HÀr lÄter det bÀst enligt mig. Tajt bas och inga efterslÀpningar.

SÄ lÄter alltsÄ hos mig :)
Att gummi Àr bÀttre Àn spikes Àr kanske rÀtt men i praktiken hemma hos mig funkar det inte.

#18

Postad 02 november 2006 - 12:19

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0
Hmmm vad jag vet finns det massor av trÄdar som behandlar detta Àmne.

Dock vet jag inte vad Linnar skriver om?

Spikes skall frikoppla högtalaren frÄn golvet genom att ha en sÄ minimal anliggningsyta som möjligt. Botten pÄ högtalaren och golvet kommer obönhörligen att vibrera mot varandra om spikes inte finns. Genom att isolera vibrationerna till tre punkter (man skall altid ha tre spikes pÄ aparater och högtalare) minimerar man den yta som annars skulle ge resonansljud i frÀmst kabinettet.

Tror inte det Àr vÀrst mÄnga som skruvar pÄ vassa spikes och sedan tjongar fast högtalaren i parketten.

#19

Postad 02 november 2006 - 12:56

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlĂ€gg
  • 0

Spikes verkar vara hifi-historians mest missuppfattade pryl. Ord som vibrationsdÀmpande, stabila och enkla anvÀnds nÀr man beskriver en uppsÀttning spikes.
I verkligheten Àr det sÄ hÀr:

1. 4 st spikes fÄr högtalarna att stÄ vÀldigt ostabilt och vingligt om inte golvet Àr helt hundraprocentigt rakt (vilket ett golv aldrig Àr).

2. 3 st spikes fÄr högtalarna att stÄ lika stabilt som utan spikes, sÄ lÀnge ingen rör dem. Rör du ett par högtalare som stÄr pÄ 3 st spikes kan du rÀkna med att dem tippar över. VÀrst Àr stativ med 3 st inbyggda spikes, dem kommer vÀlta.

3. Spikes har mindre kontaktyta med golvet Àn om man stÀller högtalarna direkt pÄ golvet. Detta kanske lÄter som en bra grej, men tÀnk efter lite... mindre kontaktyta Àr vÀldigt dÄligt, dÄ varje basljud kommer Äka rakt ner i golvet via dem vassa spiksen. Det blir alltsÄ som att slÄ en skruvmejsel i golvet.

4. Spikes Àr inte enkla, du mÄste stÀlla en bricka under varje fot innan du sÀtter dit högtalarna. Med gummifötter behöver du inte det.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet inte i vilken vÀrlds verklighet du befinner dig men uppenbarligen har du missuppfattat poÀngen med hÄrda fötter sk spikes.

Tanken bakom sk spikes, spetsiga fötter Àr att minska arean sÄ att ett högre tryck uppnÄs. Det dÄ betydligt högre trycket kommer kortfattat att leda till att mycket större pÄverkan behövs för att fÄ kontaktpunkten ur kontroll.

Olika typer av underlag krÀver olika ÄtgÀrder. DÀrmed knappast sagt att varken hÄrd fötter eller mjuka Àr bÀst för varje enskild situation.

Mvh
Passerati

#20

Postad 02 november 2006 - 13:07

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlĂ€gg
  • 0

...Apparatfötter...kjell.com...

<{POST_SNAPBACK}>

Mjuka fötter ska alltid vara viktanpassade efter det som stÄr pÄ dom, sniklösningar typ dessa apparatfötter undanbedes bla pga risk för förvirring och missledning.
Annars fÄr du gÀrna berÀtta vilken vikt som dessa skulle vara optimala för och vilken golvtyp.

Tror inte det Àr vÀrst mÄnga som skruvar pÄ vassa spikes och sedan tjongar fast högtalaren i parketten

<{POST_SNAPBACK}>

Gör man det missar man hela poÀngen med spikes (att hÄlla anliggningsytan minimal och dÀrmed under sÄ högt tryck som möjligt)

Mvh
Passerati

#21

Postad 02 november 2006 - 13:12

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0
PoÀngen Àr inte att fÀsta högtalaren i golvet, snarare tvÀrtom.

Energin som överförs genom tre smÄ punkter Àr inte i nÀrheten av den energi som överförs om hela bottenplattan pÄ högtalaren ligger an mot golvet.

Bottenplattan kommer studsa mot golvet och ge upphov till vibrationer i högtalarens kabinett, det Àr dom svÀngningarna man vill fÄ bort med spikes och inte frÀmst dom som uppstÄr i golvet.

#22

Postad 02 november 2006 - 13:22

Unregistered1139
  • Unregistered1139
  • Amatör

  • 61 inlĂ€gg
  • 0
Jag har dÀmpat mina golvare med SD-fötter Audiofilmodell (som Àr viktanpassade/viktfördelade) och under dessa fötter har jag en massiv marmorplatta.
Golvet Àr ett Àkta parkettgolv. Tidigare körde jag med Superspikes, men de hjÀlpte inte mycket... :) SD-kuddar i kombination med nÄgon tung platta Àr bÀst tycker ja.

SD-fötter + marmorplatta

#23

Postad 02 november 2006 - 13:22

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlĂ€gg
  • 0

PoÀngen Àr inte att fÀsta högtalaren i golvet, snarare tvÀrtom.

Energin som överförs genom tre smÄ punkter Àr inte i nÀrheten av den energi som överförs om hela bottenplattan pÄ högtalaren ligger an mot golvet.

Bottenplattan kommer studsa mot golvet och ge upphov till vibrationer i högtalarens kabinett, det Àr dom svÀngningarna man vill fÄ bort med spikes och inte frÀmst dom som uppstÄr i golvet.

<{POST_SNAPBACK}>

Efterssom bara jag postat inlÀgg efter dig förra gÄngen, antar jag att du Àmnar kommentera nÄgot jag skrivit, tyvÀrr tror jag du missuppfattade informationen i inlÀggen.
Jag har i trÄden aldrig talat om att fÀsta högtalaren i golvet, vilket du torde upptÀcka nÀr du gÄr tillbaka och lÀser texten igen.

Mvh
Passerati

Redigerat av Unregistered1041101d, 02 november 2006 - 13:23.


#24

Postad 02 november 2006 - 13:24

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0
Aaah sorry Passerati :)

LĂ€ste lite fel....

#25

Postad 02 november 2006 - 13:26

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlĂ€gg
  • 0

...Golvet Àr ett Àkta parkettgolv...SD-kuddar i kombination med nÄgon tung platta Àr bÀst tycker ja...

<{POST_SNAPBACK}>

Vad Àr parkettgolvet lagt pÄ ? ex betong/-trÀbjÀlklag ?

Edit: Ingen fara pÄ taket widescreen4 :) /Edit

Mvh
Passerati

Redigerat av Unregistered1041101d, 02 november 2006 - 13:27.


#26

Postad 02 november 2006 - 13:31

Unregistered1139
  • Unregistered1139
  • Amatör

  • 61 inlĂ€gg
  • 0

...Golvet Àr ett Àkta parkettgolv...SD-kuddar i kombination med nÄgon tung platta Àr bÀst tycker ja...

<{POST_SNAPBACK}>

Vad Àr parkettgolvet lagt pÄ ? ex betong/-trÀbjÀlklag ?

Edit: Ingen fara pÄ taket widescreen4 :) /Edit

Mvh
Passerati

<{POST_SNAPBACK}>




Betong

#27

Postad 02 november 2006 - 13:43

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlĂ€gg
  • 0

Betong

<{POST_SNAPBACK}>

Trevligt :P En annan dras ju med trÀbjÀlklag, en anledning sÄ god som nÄgon att flytta :)

Mvh
Passerati

#28

Postad 03 november 2006 - 20:27

guldfisk
  • guldfisk
  • LĂ€rjunge

  • 406 inlĂ€gg
  • 0
Bara för att spikar Àr styva, betyder det inte att de inte svÀnger.

SD-fötter transformerar svÀngningarna till en sÄdan lÄg frekvens att det inte pÄverkar ljudet.

#29

Postad 03 november 2006 - 20:32

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0
SvÀngningarrna frÄn SD eller annan inverkan pÄverkar definitivt, inte ovanligt att basen mister stadga med SD.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 03 november 2006 - 20:33.


#30

Postad 04 november 2006 - 12:03

guldfisk
  • guldfisk
  • LĂ€rjunge

  • 406 inlĂ€gg
  • 0
Vad menar du med "basen mister stadga"?

Hur skulle nÄgon brÄkdels millimeters lÄngsam rörelse pÄverka frekvenser dÀr vÄglÀngden Àr över en meter?

#31

Postad 04 november 2006 - 12:53

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0
Hur menar du nu?

Det Àr ju kabinettets sjÀlvsvÀngningar man skall minska med spikes och SD.

Alla vet ju att svÀngande kabinett inte ger basen nÄgra fördelar, dÀrav tjockt gods osv.

#32

Postad 06 november 2006 - 09:26

guldfisk
  • guldfisk
  • LĂ€rjunge

  • 406 inlĂ€gg
  • 0
Ämnet har avhandlats grundligt (Ino-varning):
http://www.faktiskt....iewtopic&t=1381

Du har vÀl redan kollat in denna:
http://www.sonicdesign.se/sdfot.html

#33

Postad 06 november 2006 - 10:51

edla
  • edla
  • LĂ€rjunge

  • 323 inlĂ€gg
  • 0
Vad Àr det för material i dessa SD-fötter, nÄgot Tempurliknande eller?

Kan ni rekommendera nÄgon lÄgbudget variant som man kan tillverka sjÀlv?

Idag har jag centern liggandes pÄ en lÄng lÄg tv-bÀnk i trÀ, blir tendenser till lite burkigt ljud, kan vara vÀrt att prova med nÄgot dÀmpande material.

#34

Postad 06 november 2006 - 10:59

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

  • 2 714 inlĂ€gg
  • 0
Vad jag vet Àr SD fötterna inte vÀrst dyra sÄ att tillverka dom sjÀlv kÀnns vÀl lite onödigt.

#35

Postad 06 november 2006 - 11:46

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • LĂ€rjunge

  • 311 inlĂ€gg
  • 0
TÀnkte iallafall köra med vibrationsdÀmpare frÄn Trelleborgs gummifabrik pÄ mina Proson C90 golvhögtalare.
Finns billigt att köpa pÄ Momentum IMS AB och finns i olika hÄrdheter.

#36

Postad 06 november 2006 - 15:17

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlĂ€gg
  • 0

Ämnet har avhandlats grundligt (Ino-varning):
http://www.faktiskt....iewtopic&t=1381


Riktigt intressant rĂ€kneexempel av IÖ. Eftersom ljudĂ„tergivning Ă€r fysik ska/kan man motivera vad fötternas inverkan gör och beror pĂ„. :)

Efter att ha lÀst i denna trÄd verkar inte alla ha koll pÄ fysiken tyvÀrr. Konstigt att nÄgot sÄ grundlÀggande som stÄlspikar och gummipluttar har fÄtt nÄgot sÄ mystiskt över sig. ;)

Notera att jag inte sÀger att spikes eller SD-fötter lÄter bÀttre Àn det andra men de fysiska förklaringarna som kommer dÄ och dÄ Àr lite tveksamma...

#37

Postad 06 november 2006 - 15:54

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

  • 1 201 inlĂ€gg
  • 0
"GÄr knappt att höra nÄgot annat Àn den efterslÀpande basen."

Att basen skulle bli sĂ„ efterslĂ€pande att den drĂ€nker hela ljudet pga av gummifötterna verkar lite konstigt. Är du sĂ€ker pĂ„ att det inte Ă€r inbildning.

Citerar Öhman:

"3. Nej, högtalaren rör sig typiskt INTE mindre i basomrÄdet nÀr den stÄr pÄ spikfötter. Det Àr fel. TvÀrtom rör den sig typiskt mycket mer! Det Àr lÀtt att kÀnna detta om man lÀgger fingrarna pÄ högtalaren. Det handlar inte bara om att "vibrationer minskar med mjuka fötter, men rörelserna i basomrÄdet ökar". Nej - alla rörelser minskar, Àven de lÄgfrekventa.
(Möjligen med undantag av rörelser lÄngt under 20 Hz, men vilken musik innehÄller BARA signaler under 20 Hz? i sjÀlva verket Àr musik till 99,9% signaler över 20 Hz.)"

Det lÄter ganska logiskt. SÄ att du skulle fÄtt mer efterslÀpningar med gummi Àn spikes verkar konstigt. Jag vet att du sade att det berodde pÄ ditt rum, men en sÄdan sak kan nog inte bero pÄ rummet.

Redigerat av Lukassvensson, 06 november 2006 - 16:05.


#38

Postad 07 november 2006 - 13:31

BorO
  • BorO
  • AnvĂ€ndare

  • 241 inlĂ€gg
  • 0
Apparatfötterna var vÀldigt smÄ och förmodligen för smÄ för mina ganska tunga högtalare och vad gÀller ljud syftade jag mest pÄ basen.

Jag uppleve stramast ljud med spikes. Apparatfötterna frÄn kjelle resulterade i "efterslÀpande" bas. Vet inte om det Àr rÀtt att utrycka sig sÄ men det var sÄ jag upplevde det. Basen var inte tajt och hördes knappt och efter att det lila hördes kom efterslÀpningen.
Hoppas ni förstÄr vad jag menar.

Med spikes pÄ fÄr jag mycket tajtare bas. Helt otroligt vilken skillnad jag upplever hemma. Dock vet jag inte hur gummi eller spikes pÄverkar dem andra registren.

Vad gÀller vibrationer sÄ Àr det minst vibrationer med valhalla SD fötter.

Det Àr vad jag upplever hemma.

Jag bor i en lÀgenhet med betongvÀggar och jag tror att under golvet finns gammal trÀgolv ocksÄ som i mina andra rum.

Mvh, Boris

"GÄr knappt att höra nÄgot annat Àn den efterslÀpande basen."

Att basen skulle bli sĂ„ efterslĂ€pande att den drĂ€nker hela ljudet pga av gummifötterna verkar lite konstigt. Är du sĂ€ker pĂ„ att det inte Ă€r inbildning.

Citerar Öhman:

"3. Nej, högtalaren rör sig typiskt INTE mindre i basomrÄdet nÀr den stÄr pÄ spikfötter. Det Àr fel. TvÀrtom rör den sig typiskt mycket mer! Det Àr lÀtt att kÀnna detta om man lÀgger fingrarna pÄ högtalaren. Det handlar inte bara om att "vibrationer minskar med mjuka fötter, men rörelserna i basomrÄdet ökar". Nej - alla rörelser minskar, Àven de lÄgfrekventa.
(Möjligen med undantag av rörelser lÄngt under 20 Hz, men vilken musik innehÄller BARA signaler under 20 Hz? i sjÀlva verket Àr musik till 99,9% signaler över 20 Hz.)"

Det lÄter ganska logiskt. SÄ att du skulle fÄtt mer efterslÀpningar med gummi Àn spikes verkar konstigt. Jag vet att du sade att det berodde pÄ ditt rum, men en sÄdan sak kan nog inte bero pÄ rummet.

<{POST_SNAPBACK}>



#39

Postad 08 november 2006 - 13:44

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

  • 1 201 inlĂ€gg
  • 0
BorO: man kan stÀlla ett vattenglas ovanpÄ högtalarna, sÄ fÄr man ett definitivt resultat om vibrationer. Jag kom fram till att spikes ger mer vibrationer, eftersom det inte finns nÄgon som dÀmpar vibrationerna.

#40

Postad 08 november 2006 - 15:46

BorO
  • BorO
  • AnvĂ€ndare

  • 241 inlĂ€gg
  • 0
Det kÀnns som att spikes ger mer vibrationer men hos mig blir det ÀndÄ bÀttre ljud. Kanske inte över hela registret men basen Àr mycket renare och tajtare utan efterslÀpningar som resulterar i att allt hörs till skillnad frÄn nÀr jag kör med gummi fötter dÄ basen och efterslÀpningar tar över ordentligt och resten knappt hörs.

Det kan vara sÄ att andra register lÄter bÀttre med gummi men som sagt Àr det svÄrt för mig att höra det dÄ basen tar över.

Annars Àr det mindre vibrationer med gummi. Valhalla gummi i alla fall. Med spikes pÄ sÄ Äker basen genom vÀggar och hörs/kÀnns i toan :) som Àr en bit frÄn vardagsrummet. VÀggarna skakar. Med gummi pÄ sÄ hörs det definitivt mindre bas i toan ;)

Mvh, Boris

BorO: man kan stÀlla ett vattenglas ovanpÄ högtalarna, sÄ fÄr man ett definitivt resultat om vibrationer. Jag kom fram till att spikes ger mer vibrationer, eftersom det inte finns nÄgon som dÀmpar vibrationerna.

<{POST_SNAPBACK}>



#41

Postad 09 november 2006 - 08:25

rosso grande
  • rosso grande
  • Amatör

  • 81 inlĂ€gg
  • 0
Vilken jÀkla djungel !

För mig stÄr valet mellan:

Soundcare Spike2
Soundcare Superspikes
Sonic Design dÀmpkuddar

Jag har Audiovector Mi3 Super pÄ ingÄende... Jag mÄste sÀtta in mig mer i detta kÀnner jag.

Vad har ni andra valt?

#42

Postad 11 oktober 2013 - 14:14

ZH666
  • ZH666
  • Wannabe

  • 44 inlĂ€gg
  • 0
Haha ja jävlar, känner mig nu helt lost efter att ha läst igenom hela tråden, ALLA säger olika saker! :lol:

#43

Postad 11 oktober 2013 - 18:20

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlĂ€gg
  • 1
Va jag trodde de flesta var överens om att mjuka fötter är bäst oas högtalare?
Jag kör på SD fötter och skulle rekommendera det utan tvekan. Har provat spiks oxå, men föredrar mjuka fötter.
Det blir ju inte en wow- skillnad men ändå bättre med mjuka fötter.

Så mitt råd är köp SD fötter och prova iaf dom är ju nästan gratis för bövelen!
Lycka till.


#44

Postad 12 oktober 2013 - 00:49

ZH666
  • ZH666
  • Wannabe

  • 44 inlĂ€gg
  • 0

Va jag trodde de flesta var överens om att mjuka fötter är bäst oas högtalare?
Jag kör på SD fötter och skulle rekommendera det utan tvekan. Har provat spiks oxå, men föredrar mjuka fötter.
Det blir ju inte en wow- skillnad men ändå bättre med mjuka fötter.

Så mitt råd är köp SD fötter och prova iaf dom är ju nästan gratis för bövelen!
Lycka till.

Jo, kommer prova på SD-fötter, spikes är ju helt klart jävligt mycket snyggare dock.

#45

Postad 06 november 2013 - 09:20

Unregistered18be0285
  • Unregistered18be0285
  • Rookie

  • 3 inlĂ€gg
  • 0

Vad är det bästa (inte spikes) att använda som dämpning för stativare som kommer att stå på vardera sida TV:n på en bred TV/stereo-bänk?

Ursäktar jag lånar tråden lite, hoppas det är ok :)


Precis det här är jag ute efter en lösning på och tänkte kolla med er vad ni tror om produkten IsoAcoustics.
http://www.gear4musi...ogtalarepar/UCJ

Det är smidigt då man kan välja olika höjd och vinkel, ser hyffsat bra ut och passar med mina svarta Atlantic Technology LR2200.

Dom står just nu rätt upp och ner på en billig "spån/faner" tv bänk utan nånting emellan, i bakkant dessutom på bänken.
Om dom får komma upp 20cm med dessa "stativ" borde de ju göra underverk för ljudet, eller?

Kom gärna med synpunkter på dessa låga högtalarstativ, har letat som en tok efter något vettigt runt 20-30 cm och fastna lite för dessa.

MVH Eric

#46

Postad 20 september 2019 - 22:22

Unregistered0c83fc46
  • Unregistered0c83fc46
  • Wannabe

  • 11 inlĂ€gg
  • 0
BorO upplevde "Basen var inte tajt". Det kan stĂ€mma med gummifötter, eftersom bra transient/tryck/punch i mellanregistret kan ingĂ„ i uppfattningen av bra bas. Ett rejĂ€lt slag i membranet ger en rekyl i lĂ„dan som gummifötterna tyvĂ€rr kan dĂ€mpa. 
 
Med spikes kan jag tÀnka mig en jÀmförelse likvÀrdig med att limma med sikaflex (ger inget flex alls, heheh). SlÄ med nÀven i golvet och hoppas den resonansen du hör inte Àr samma som lÄdans sjÀlvresonans. Det beskrev han som "Med spikes pÄ sÄ Äker basen genom vÀggar och hörs/kÀnns i toan".
 
En idĂ© kanske Ă€r att sĂ€tta pĂ„ gummifötter (för att slippa klagande grannar och anomalier som att grejer frĂ„n skĂ„p trillar ner pĂ„ golvet), MEN ocksĂ„ att staga fast högtalarlĂ„dans bakdel med jĂ€rnrör ihop med vĂ€ggen. Förutom en renare djupbas (skruva upp volymen om den inte hörs eller byt upp stĂ€rkare) sĂ„ kan Ă€ven den högre delen av basen höras utan att sidledes svaj i lĂ„dan halverar trycket. Bara en idĂ© jag fick nu. 
 
Jag vill inte förneka upplevelsen dÀr BorO "kör med gummi fötter dÄ basen och efterslÀpningar tar över ordentligt och resten knappt hörs" vilket lÄter tvÀrtemot vad jag beskriver. Det kan bero pÄ att gummifötternas hÄrdhet rÄkar just ha den elasticitet som gör att sjÀlvsvÀngningen blir som vÀrst? LÄdan i sig mÄste vÀl ocksÄ rÀknas som ett membran - lÄda, golv och högtalarmembran kan svÀnga olika med efterslÀpningar som resultat.

Finns det produkter med reglerande gummihĂ„rdhet för att komma förbi eventuell resonans, med nĂ„n slags vingmutter-tving? Eller med extrem elasticitet som Ă€r garanterat resonansfri (men verkligheten Ă€r en annan förstĂ„s). Stenplatta med gummifötter under tror jag pĂ„ - men över ska det vara en annan elasticitet... planerar hemstereo.

 

Redigerat av Unregistered0c83fc46, 20 september 2019 - 23:07.


#47

Postad 24 september 2019 - 15:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlĂ€gg
  • 0

Det kanske lÄter dumt, men det Àr enkelt att testa effekten av spikes/gummifötter osv med en "jordbÀvningsapp" till mobilen.

 

LÀgg mobilen ovanpÄ högtalarna och spela pÄ hög volym, gÀrna med subbarna pÄ (för) hög volym med.

 

OvanpÄ mina 804s (intill diskanten) ger den knappt nÄgon utslag alls med SD-fötter. RÀtt imponerande med tanke pÄ att mÀtaren bottnar om jag lÀgger mobilen pÄ köksbordet, 8 meter bort...

 

Med spikes blir det betydligt mer pga vibrationer frÄn golvet.

 

edit: AnvÀnder appen "Seismometer" frÄn FFFF00 Agents AB (iPhone). Det finns en del andra som Àr mindre bra...

 

(accelerometern i en mobil fungerar likadant som de accelerometrar som anvÀnds vid mÀtning av lÄdresonanser).


Redigerat av Ageve, 25 september 2019 - 23:26.




0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.