Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sennheiser HD-800

363 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 19 april 2011 - 06:31

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
Gratulerar till stora inköp dnne :blink: Ja, det är väntan som är roligast :lol:

#102

Postad 19 april 2011 - 10:42

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
dnne! du måste återkomma med uppdateringar om hur Woo låter! är själv mycket intresserad av den!

#103

Postad 19 april 2011 - 11:28

Unregistered5ee49fef
  • Unregistered5ee49fef
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

dnne! du måste återkomma med uppdateringar om hur Woo låter! är själv mycket intresserad av den!


Absolut! Jack sa att tillverkningen skulle ta ca 2 veckor iaf, så får se när den når fram till mig.
Kanske får ta och organisera en hörlurskväll allihopa nån dag framöver med.

#104

Postad 19 april 2011 - 11:49

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
En hörlurskväll vore trevligt :) Nu undrar jag vilka som bor i Stockholm? De flesta hörlursfantaster verkar bo i Umeå.
T-h-e-p-i-m-p och jag hade en lyssningskväll och provade olika hörlurskombinationer med bl.a Leben. Vore kul att fråga Audio Concept om inte de kunde tänkas ha en CanJam träff igen :P

#105

Postad 19 april 2011 - 12:35

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
blir det CanJam kanske man till och med måste dra sig till stockholm :P Annars verkar det ju vara så att jag qvist och msninja är i umeå resten i stockholm, am i right? :)

#106

Postad 19 april 2011 - 12:52

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
Du har rätt fatzer! Resten bor i huvudstaden förutom Bladerunnerman tror jag. Fast flest LCD-2 ägare i forumet verkar bo i Umeå :)

#107

Postad 19 april 2011 - 18:48

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Stämmer, Hammer! Jag bor i lilla smutsstaden Falkenberg. Ordet "head-fi" finns knappt i vår ordlista... Nu ska dessutom biografen (föråldrad och värdelös visserligen) läggas ner. Suck :)

#108

Postad 19 april 2011 - 20:41

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
Man är ändå imponerad att "lilla" Falkenbergen lyckats avla en riktig head.fi:er som dig Bladerunnerman :)

Stora samtalsämnet verkar vara hörlursförstärkare för tillfället! Synd bara att man glömmer att källan är det viktigaste i hela ljudkedjan. Bra drivverk-digitalklocka-dac är nog det som man borde lägga mest vikt på. Är själv en diy:are och har hållit på med modifieringar speciellt med det digitala på sista tiden. Bara att byta en klocka på ett drivverk (cd, mediaspelare) gör enorm skillnad i ljudet. HD-800:an med sin analytiska natur är ett ovärdeligt verktyg när man provlyssnar efter en modifiering. Använder faktiskt HD-800, Grado och Stax som testlurar eftersom jag känner dem väl och för att de är bra på att plocka fram fel och brister i ljudkedjan.

#109

Postad 19 april 2011 - 21:11

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Man är ändå imponerad att "lilla" Falkenbergen lyckats avla en riktig head.fi:er som dig Bladerunnerman :)

Stora samtalsämnet verkar vara hörlursförstärkare för tillfället! Synd bara att man glömmer att källan är det viktigaste i hela ljudkedjan. Bra drivverk-digitalklocka-dac är nog det som man borde lägga mest vikt på. Är själv en diy:are och har hållit på med modifieringar speciellt med det digitala på sista tiden. Bara att byta en klocka på ett drivverk (cd, mediaspelare) gör enorm skillnad i ljudet. HD-800:an med sin analytiska natur är ett ovärdeligt verktyg när man provlyssnar efter en modifiering. Använder faktiskt HD-800, Grado och Stax som testlurar eftersom jag känner dem väl och för att de är bra på att plocka fram fel och brister i ljudkedjan.



Hehe, tackar för den komplimangen :P

Ja allt för många verkar glömma källan, hörlursförstärkare är tydligt ett mycket hetare ämne kring hörlurar än vad källan är, vilket tyvärr lätt blir missledande...

#110

Postad 20 april 2011 - 15:11

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
när vi ändå pratar om källan till hd800. Vad tror vi om Bladelius Syn/Primare CD31 som källa åt just 800;an? bladelius kan jag lyssna på direkt i butiken och hade tänkt att göra det på onsdag nästa vecka ;) men primaren vet jag inte riktigt hur det låter, någon som har koll på den? =) andra alternativ i den prisklassen är ju också välkomna!

#111

Postad 20 april 2011 - 16:35

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

när vi ändå pratar om källan till hd800. Vad tror vi om Bladelius Syn/Primare CD31 som källa åt just 800;an? bladelius kan jag lyssna på direkt i butiken och hade tänkt att göra det på onsdag nästa vecka ;) men primaren vet jag inte riktigt hur det låter, någon som har koll på den? =) andra alternativ i den prisklassen är ju också välkomna!


En bekant har CD31/I30 kombon. Jag kan fråga om att få provlyssna och meddela dig efteråt. :D

Sen kan du kolla åt Naim-hållet. CD5xs (22k) har jag lyssnat på med HD 800, men det var med Naims egna hörlursförstärkare så mina erfarenheter går nog inte att lita på. :lol:

Redigerat av Blader, 20 april 2011 - 16:38.


#112

Postad 20 april 2011 - 16:48

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Nice Bladerunnerman! Ja är du sugen på en trevlig kväll med din polare så får du ju gärna göra det och komma tillbaka med lite intryck! ;) Nackdelen är väl att man måste ner till storstaden för att lyssna på Naim. Hur var Naim att lyssna till även om det inte är att lita på så är det kanske en bra fingervisning? :D Bladelius och Primare tycker jag verkar riktigt trevliga då dem har mycket gott om anslutningar dessutom! Man vill ju gärna ha RCA,XLR och Spdif. Kanske inte används, men om man är sugen på att använda det är det ju trevligt om det redan finns!

#113

Postad 20 april 2011 - 18:55

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Jag ska försöka kontakta honom så snart som möjligt, Fatzer. ;)

Angående Naim tyckte jag om ljudet. Det var behagligt att lyssna på och med den typiska Naim-signaturen (tänk dig oändligt djup, dödssvart ljudbild i vilken ljudet är framfört med en härlig fingertoppkänsla).

Naim är ett bra val om du vill ha grym dynamik, silkeslent mellanregister och bas som integrerar med resten av spektrumet på ett väldigt speciellt sätt. Basen finns "bara där", väldigt naturligt. Diskanten var lite väl tillbakadragen vilket ledde till att ljudet saknade lite attack (bortsett från elgitarrer, damn!) Ljudbilden inte var särskilt imponerande i bredd, men grym i djup.

Bäst är dock att lyssna själv, det var ett tag sen jag lyssnade. :D

#114

Postad 20 april 2011 - 19:03

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Som sagt det får du gärna göra! ;) Japp alltid bäst att lyssna själv men bra med feedback så kanske man kan utesluta saker utan att köra bil långa vägar och sen ändå inte vara nöjd och komma hem tomhämt :D

På Onsdag får jag höra Bladelius och det blir nog väldigt intressant, vad jag än hör kommer vara grymt stor skillnad från min Cambridge Cd10 :lol:

#115

Postad 20 april 2011 - 19:06

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Nej det sista jag vill är att kasta tiotusentals kronor i onödan...

Glöm inte att dela med dig av Onsdagens ljudupplevelser ;)

#116

Postad 20 april 2011 - 19:08

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Nej känns surt att göra dåliga Hifi köp! man får tänka sig noga för och tänka igen ;)

Det ska jag givetvis göra!

#117

Postad 22 april 2011 - 13:26

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Hammer65, kan du inte berätta lite mer om hur HD 800 + LD MK6 låter? :)

#118

Postad 22 april 2011 - 20:35

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Hammer65, kan du inte berätta lite mer om hur HD 800 + LD MK6 låter? ;)


Har inte hunnit testa LD MK6:an fullt ut. Har fortfarande Leben hemma och tänker passa på att använda den så länge som jag har den hemma. Tyvärr bara till låns. Tänkte låna hem min kompis M1-hpa igen och köra ett förstärkartest med Leben - LD - M1-hpa. Det vore trevligt om T-h-e-p-i-m-p kunde komma över och hjälpa till med bedömningen. Ännu en hörlursnördkväll ;)

#119

Postad 22 april 2011 - 20:45

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Har inte hunnit testa LD MK6:an fullt ut. Har fortfarande Leben hemma och tänker passa på att använda den så länge som jag har den hemma. Tyvärr bara till låns. Tänkte låna hem min kompis M1-hpa igen och köra ett förstärkartest med Leben - LD - M1-hpa. Det vore trevligt om T-h-e-p-i-m-p kunde komma över och hjälpa till med bedömningen. Ännu en hörlursnördkväll ;)


Trevligt ;)

#120

Postad 25 april 2011 - 12:06

optimus
  • optimus
  • Forumräv

  • 811 inlägg
  • 0
Ni som kör med lurar, kör ni endast med lurar eller har ni en vanlig anlägning också?
Har lyssnat en del på HD800 och den låter toppen men jag saknar soundstage.
Nu var de jag lyssnade på troligtvis inte inspelade så det kanske blir bättre?
"Klarar" man sig med endast lurar?
Är det något ni saknar med lurar kontra högtalare?

#121

Postad 25 april 2011 - 12:12

Unregistered5ee49fef
  • Unregistered5ee49fef
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Ni som kör med lurar, kör ni endast med lurar eller har ni en vanlig anlägning också?
Har lyssnat en del på HD800 och den låter toppen men jag saknar soundstage.
Nu var de jag lyssnade på troligtvis inte inspelade så det kanske blir bättre?
"Klarar" man sig med endast lurar?
Är det något ni saknar med lurar kontra högtalare?


HD 800 har bland de bästa soundstagen bland hörlurarna, så är du inte nöjd med det lär du inte finna bättre :-)
Kan bero på förstärkningen förvisso.

Personligen har jag valt hörlurar dels för att jag inte kommer ha plats för stora golvhögtalare innom en ganska lång framtid samt att det är snällt både mot sambo och grannar.

#122

Postad 25 april 2011 - 12:33

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Jag kör båda, men det är som dnne säger, bättre soundstage än 800 finns väl knappast. Likvärdigt, men knappast mycket bättre. Sen att jämgöra soundstage mellan lurar och högtalare känns inte riktigt fair, tycker jag iaf.

Det känner jag också, hörlurar passar i alla hemma miljöer vilket kanske inte högtalare alltid gör. Och har man skaffat sig riktigt fina högtalare vill man ju gärna att dem kommer till sin fulla potential och det gör dem väl knappast i t.ex. en hyresrätt då man faktiskt har grannarna att tänka på också. Hörlurarna låter dessutom fantastiskt! :)

Redigerat av Unregisteredfa0001fc, 25 april 2011 - 12:35.


#123

Postad 25 april 2011 - 14:03

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
hörlurar erbjuder en mer detaljerad lyssningsupplevelse för en mycket billigare peng än motsvarande högtalaranläggning, plus att man inte stör grannarna :)

högtalare ger ju dock det där taktila upplevda trycket i hela kroppen, så det är klart att hörlurar inte någonsin kan ersätta högtalare, så de uppfyller andra krav/kriterier. Du stör inte grannarna, det är billigare att fixa en high-end anläggning, oftast med ännu mer detaljer.

#124

Postad 25 april 2011 - 15:57

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Ni som kör med lurar, kör ni endast med lurar eller har ni en vanlig anlägning också?
Har lyssnat en del på HD800 och den låter toppen men jag saknar soundstage.
Nu var de jag lyssnade på troligtvis inte inspelade så det kanske blir bättre?
"Klarar" man sig med endast lurar?
Är det något ni saknar med lurar kontra högtalare?


Vanlig anläggning? Du menar högtalare? Isåfall ja.

Hd 800 har den bredaste ljudbilden du kan hitta på marknaden idag, så ljudbild saknar den inte.

Högtalare (ev. sub) ger bas som känns i hela kroppen, ingen lur kommer någonsin att kunna samla så mycket luft i sina små membran och ge en så kraftfull djupbas, dessutom är högtalare placerade framför dig vilket ger den mest realistiska ljudbilden.

Lurar däremot kostar betydligt mindre och är oberoende av rummets akustik, så de är smidigare om du vill få till ljudbilden korrekt. Bra lurar har också mer fingerfärdighet när det gäller detaljer.

Jag föredrar min HD 800 framför högtalarna med musik, men med mycket bastung musik och framförallt film är högtalarna överlägsna. Det är inget jag klandrar lurarna för, men film och viss musik är helt enkelt trevligare att lyssna på med övernaturligt kraftfull bas.

Redigerat av Blader, 25 april 2011 - 15:58.


#125

Postad 25 april 2011 - 17:32

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
Högtalare är högtalare och hörlurar är hörlurar! Tycker inte att man kan blanda ihop äpplen och päron. Har man ett perfekt akustiskt lyssningsrum med likaledes perfekta högtalare så låter det såklart bättre än de bästa lurarna idag! Nästan som en livespelning där man kan se och nästan röra vid musikerna som spelar och få en fysisk upplevelse av ljudet som ingen lur kan ge. Tyvärr har de flesta människor inte den möjligheten att äga ett perfekt lyssningsrum. Allt blir oftast en kompromiss, rummets storlek, högtalarnas placering o.s.v. Hörlurar däremot har oftast perfekta förutsättningar och akustiskt sätt behöver man inte kompromissa. Vill man ändra på smaken klangligt sett är det bara att välja bland olika tillverkares topplurar tills man hittar det paret som passar en. HD-800 har den bästa ljudbilden man kan få i ett par lurar som säljs idag. Det fanns några lurar som hade bättre ljudbild men tillverkas inte längre och de krävde en högtalarutgång. AKG-K1000 och Jecklin Float Elektrostat (lycklig ägare av dessa båda).
HD-800 kräver ett par hundra timmars inkörning innan ljudet släpper helt och det är viktigt med bra elektronik för att de ska kunna ge sitt yttersta i form av välljud och stor ljudbild :)

Själv lyssnar jag både på högtalare och hörlurar och har olika anläggningar för olika ändamål, gillar helst inte att kompromissa för mycket när man älskar välljud :)

#126

Postad 25 april 2011 - 18:42

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
När vi kommer upp i de här prisklasserna som HD 800 och LCD-2 ligger på. (såg du postade samma där) så tycker jag det är en myt att hörlurar ger mer högkvalitativt ljud för pengarna. Brorsans 10000 kr golvare är en klass bättre än även min LCD-2 får jag erkänna totalt sätt. Sjukt mycket mer trä för pengarna också. Bas, mellanregister, diskant, ljudbild allting är där hela tiden konstant. Mycket svårare att hitta saker att anmärka på och mer verklighetstrogen upplevelse. Och då är LCD-2n den enda hörlur jag hört som faktiskt försöker tävla fullt ut.

Inte så konstigt kan jag tycka med tanke på att du har råd med större drivare med högtalare och flera stycken för att lättare få dem att spela mer neutralt. Använder ytterörat på ett bättre och mer naturligt sätt än de flesta hörlurar gör. Dessutom är 99 % av all musik mixad för högtalarlyssning

Högtalare är mycket beroende av rummet du sitter i så visst kan man lägga till dylikt i prisberäkningen samt de högre förstärkarkostnaderna om man nu måste köpa nytt. Tyvärr så verkar det sällsynt med hörlurar med perfekt akustik.

Gällande ljudbild kommer hörlurar aldrig kunna hävda sig 100 % så länge vi inte räknar binauralinspelningar. Görs alldeles för lite inspelningar med dylika.

Dock så är det inte enbart dåligt med att ha ljudet närmare dig. Intimiteten med artisterna är något jag ofta saknar i högtalarlyssning. Men det är en rejäl omställning om du lyssnat på högtalare eller lyssnat på musik live i många år helt klart. Många fixar inte den omställningen.

Sedan variation förnöjer. Många som kör med högtalare byter ut dem emellanåt då de blir trött av att höra samma ljud dag ut och in eller byter förstärkare etc. Behöver man inte göra med hörlurar där kan du horda på bäst du vill.
Kan ses som en förbannelse också :)

#127

Postad 25 april 2011 - 19:11

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
Stämmer att variation förnöjer! Det är bara att titta på ens egen hemmaplan. Själv sitter man på 15-tal olika lurar och tre olika högtalarpar. Vad man väljer att spela på beror på vilken sinnesstämning man är i :)

Tycker ändå att jag inte hört någon högtalare som kan på ett så obesvärat och resonansfritt sätt kunnat förmedla musik som en bra hörlur kan. Inte ens mina Quad ESL 989 som är paneler och saknar vanliga högtalares resonanser ger samma upplevelser. Tyvärr påverkar de yttre omständigheterna som rum och möblemang ljudet för mycket :)

#128

Postad 26 april 2011 - 12:10

optimus
  • optimus
  • Forumräv

  • 811 inlägg
  • 0
Det känns som jag måste få tag på ett inspelat par och testa med olika förstärkare.
Jag har själv läst att dessa ska vara de som har bäst soundstage bland lurar i prisklassen.

#129

Postad 26 april 2011 - 14:43

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Det känns som jag måste få tag på ett inspelat par och testa med olika förstärkare.
Jag har själv läst att dessa ska vara de som har bäst soundstage bland lurar i prisklassen.


Bäst i alla prisklasser, bland marknadens lurar...

#130

Postad 26 april 2011 - 14:46

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

När vi kommer upp i de här prisklasserna som HD 800 och LCD-2 ligger på. (såg du postade samma där) så tycker jag det är en myt att hörlurar ger mer högkvalitativt ljud för pengarna. Brorsans 10000 kr golvare är en klass bättre än även min LCD-2 får jag erkänna totalt sätt. Sjukt mycket mer trä för pengarna också. Bas, mellanregister, diskant, ljudbild allting är där hela tiden konstant. Mycket svårare att hitta saker att anmärka på och mer verklighetstrogen upplevelse. Och då är LCD-2n den enda hörlur jag hört som faktiskt försöker tävla fullt ut.

Inte så konstigt kan jag tycka med tanke på att du har råd med större drivare med högtalare och flera stycken för att lättare få dem att spela mer neutralt. Använder ytterörat på ett bättre och mer naturligt sätt än de flesta hörlurar gör. Dessutom är 99 % av all musik mixad för högtalarlyssning

Högtalare är mycket beroende av rummet du sitter i så visst kan man lägga till dylikt i prisberäkningen samt de högre förstärkarkostnaderna om man nu måste köpa nytt. Tyvärr så verkar det sällsynt med hörlurar med perfekt akustik.

Gällande ljudbild kommer hörlurar aldrig kunna hävda sig 100 % så länge vi inte räknar binauralinspelningar. Görs alldeles för lite inspelningar med dylika.

Dock så är det inte enbart dåligt med att ha ljudet närmare dig. Intimiteten med artisterna är något jag ofta saknar i högtalarlyssning. Men det är en rejäl omställning om du lyssnat på högtalare eller lyssnat på musik live i många år helt klart. Många fixar inte den omställningen.

Sedan variation förnöjer. Många som kör med högtalare byter ut dem emellanåt då de blir trött av att höra samma ljud dag ut och in eller byter förstärkare etc. Behöver man inte göra med hörlurar där kan du horda på bäst du vill.
Kan ses som en förbannelse också :D


jag har lite svårt att tro att 10k golvare klår lcd-2 (beror såklart på systemet runt luren!), lcd-2 ligger väldigt högt upp precis som hd 800, och det krävs högtalare för flera 100 tusen för att klå dessa lurar i ljudåtergivning, dock låter högtalare och lurar olikt och vilken typ man föredrar är upp till en själv...

#131

Postad 26 april 2011 - 15:28

Unregistered5ee49fef
  • Unregistered5ee49fef
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
En liten rekommendation till hörlursfantasterna här på forumet i form av musik:
Spotify - Luna Negra, Ottmar Liebert - Up Close (Binaural)
:D

#132

Postad 26 april 2011 - 18:56

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
Jämför man hörlurar med högtalare i samma prisklass så finns det inte en chans att en högtalare är likvärdig ljudmässigt. Du har helt rätt Bladerunnerman :D Börjar man jämföra hörlurar med högtalare som kostar 10ggr mer börjar det bli jämförbart. Såklart om man matar HD-800 med risigt elektronik och motsvarande högtalare med topp elektronik så vinner ju högtalarna. HD-800:an presenterar bara vad som matas in. Skit in, skit ut! Väl inkörda HD-800 med bra elektronik är en dröm att lyssna på. Rekommenderas :D

#133

Postad 26 april 2011 - 20:27

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
Håller inte med med LCD-2 som referens. Och den är med hästlängder den mest högtalarlika/verkliga livet nära hörlur jag lyssnat på bortsett ljudbilden.

Tack för binaural länken svältfödd på sådana. Tyvärr Spotify som jag bojkottar.

Den här finns också https://www.hdtracks...de=090368035264
Lyssna på demona innan ni köper. Jag skulle köpa billigaste varianten om någon. Lättsamt underhållande men det är extremt sparsmakat album med bara trummor för billigaste möjliga produktion och det finns roligare demo exempel på binaural

Mycket roligare när de använder musikorkestrar och annat än hissmusik.
Ex http://download.mso......al Recordings
http://www.amazon.co...a...3926&sr=1-1

Redigerat av oqvist, 26 april 2011 - 20:29.


#134

Postad 27 april 2011 - 08:01

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Det lutar åt Burson som förstärkare till HD 800n men funderar även lite på woo audio 2 eller woo audio 6SE. Vad tror du, Hammer? :)

#135

Postad 27 april 2011 - 13:14

Unregistered5ee49fef
  • Unregistered5ee49fef
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Det lutar åt Burson som förstärkare till HD 800n men funderar även lite på woo audio 2 eller woo audio 6SE. Vad tror du, Hammer? :)


WA2 sägs ju klangmatcha HD800an väldigt bra.
Sneglar man på Burson borde man ju även ha Violectric V200 i tanken med.
Men kan inte förneka att Bursonen lät väldigt bra, bekvämligt också när det finns en svensk återförsäljare. :-)

#136

Postad 27 april 2011 - 14:10

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Köper gör jag dock i USA, dollarn är billig :)

V200 är tyvärr inget alternativ då jag prioriterar utseendet på hög nivå, den är IMO inte alls lika snygg som Bursons alternativ.

Redigerat av Blader, 27 april 2011 - 14:14.


#137

Postad 27 april 2011 - 14:19

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
kan vara värt att nämna Schiit Lyr till HD-800 också, många verkar verkligen gilla den kombinationen... :)

#138

Postad 27 april 2011 - 14:35

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
Trafomator Head One ska inte glömmas bort heller. Då är du helgarderad både för hög och låtimpedans lurar. Har ett jäkla spann mellan lågimpedanslurar som ED 8, DX 1000 och så 600 ohm T1 :). Gör sig fantastiskt bra som preamp för mina högtalare när jag vill ha lite rörsmak på dem. Kan bli lite vassa annars. Sub ut också som tyvärr endast kan användas tillsammans med preouten.

SPL Auditorn drev T1an riktigt bra. Mycket transparent och neutral men jag saknade lite värme och driv i den med den kombinationen Som referenslur utmärkt dock. En sak är sinnessjuk dock och det är att du kan spränga dina hörlurar om du kopplar bort och på kablar i fel ordning eller något sådant vänster. Jag sålde Auditorn och T1an och fick ett pm tillbaka om att T1an var trasig! Andra har råkat ut för samma öde vad det verkar.

T1an var betydligt mer musikalisk med Head One. Behövde tubvärmen för att bli riktigt musikalisk för min del. Den enda förstärkare jag riktigt gillar ED 8 på också. DX 1000 och LCD-2 hoppar jag emellan GHP och Head One med konstant.

V200 föll jag aldrig för med någon av mina hörlurar. Drev inte T1an lika bra som Auditorn eller Head One som jag upplevde det som. Bättre än Goldpoint Headphone Pro möjligen. Ingen av de hörlurar jag hadå pro 900, T1, ED 8 , DX 1000, LCD-2 imponerade något särskilt på V200 även om det givetvis gick bra att lyssna på den. Den är absolut inte usel men väl dyr kan jag tycka för vad den gör. Tips är att Thomann har V200 och de har returgaranti om du inte är nöjd. Den är lite åt det varma hållet.

#139

Postad 27 april 2011 - 14:43

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

kan vara värt att nämna Schiit Lyr till HD-800 också, många verkar verkligen gilla den kombinationen... :)


Yes den har jag läst om, men tyvärr är inte heller den en förstärkare som tilltalar mig designmässigt :/

Oqvist: Bursons förstärkare har också två uttag för hög respektive lågimpedanslurar. ;)

#140

Postad 27 april 2011 - 16:09

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Jag måste säga att jag vart just ännu nöjdare med HD800 när Cardas kom hem i brevlådan. Nu har jag lyssnat i ca 2h bara förvisso, men dem tonerna som var lite väl vass ibland, framförallt kvinnliga vokaler har blivit ljuva och vassheten är som bortblåst! Cardas är verkligen ett lyft! Kan tänka mig att det kommer låta ännu bättre efter några timmar på skallen :)

Sen investerade jag även i en DacMagic som gör ett superfint jobb. även den lite vass nu i början men den kommer nog också lugna ner sig! Men den lyfte ljudet från cd-spelare flera snäpp och jag är mycket nöjd!

Just nu kör jag XonarEssence STX - DacMagic - M1hpa och har all musik i .FLAC och jag bara njuter! låter så bra just nu!

Så M1 är också tycker jag ett kanon alternativ till 800! Värd att fundera på! Kanske inte något för Blader, för spec snygg är den inte oO

#141

Postad 27 april 2011 - 16:18

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Dacmagic däremot är jag lite intresserad av, Fatzer. :)

#142

Postad 27 april 2011 - 16:21

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Jag kan återkomma när jag gett några timmar! nu har den bara varit på i ~2timmar så kan inte riktigt uttala mig!

Men den inhandlades främst till min kommande Squeezebox Touch som också är påväg! Så ska bli intressant att se vad dem kommer åstakomma tillsammans :)

Dnne, har du fått din Wa22 än?

#143

Postad 27 april 2011 - 17:01

Unregistered5ee49fef
  • Unregistered5ee49fef
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Jag kan återkomma när jag gett några timmar! nu har den bara varit på i ~2timmar så kan inte riktigt uttala mig!

Men den inhandlades främst till min kommande Squeezebox Touch som också är påväg! Så ska bli intressant att se vad dem kommer åstakomma tillsammans :)

Dnne, har du fått din Wa22 än?


Det är 8 dagar sen jag betalade och han sa ca 2 veckors tillverkning + skeppning, så jag väntar tålmodigt fortfarande!
Väntar även på en XLR terminerad Cardas till mina lurar, Robert på Audioconcept erbjöd sig ta hem en åt mig.

#144

Postad 27 april 2011 - 17:19

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Lite häftigt att Jack bygger sina förstärkare efter hand, kunder kan ju be om att få komponenter ersatta lite överallt, efter behag. Snacka om service...

#145

Postad 27 april 2011 - 17:28

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Funderar på detta system: En Onkyo ND-S1 som drar ALAC från min iphone 4 (får isf se hur länge minnet räcker!), som skickar via Supra coaxial till en Cambridge DacMagic som skickar vidare via Supra RCA till Burson HA-160, som sedan matar HD 800.

Att använda Onkyos DMT och en iphone/ipod är smidigt eftersom alla I-produktens interna ljudkomponenter då sätts ur funktion och inget kommer i vägen. Dessutom får man en del vettiga utgångar som inte återfinns på min mac, och så ingår det en fjärrkontroll :)

Vad tror ni? Spekulerar bara fortfarande men baserat på tester runt om på nätet verkar det lovande. ;)

#146

Postad 27 april 2011 - 17:37

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Kan nog bli en riktigt killer det också Bladerunnerman!

Min vision är följande Squeeze box touch - DacMagic - wa22 - HD800. Wa22 om dnne är nöjd med sin! jag är fortfarande jätte nöjd med M1hpa som jag kommer ha kvar så man kan byta lite och sedan ta när man blir less på rören =) det är planen men får se hur det artar sig!

#147

Postad 27 april 2011 - 17:40

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Yes den har jag läst om, men tyvärr är inte heller den en förstärkare som tilltalar mig designmässigt :/

Oqvist: Bursons förstärkare har också två uttag för hög respektive lågimpedanslurar. :)


Bara V200 som har dubbla hörlursutgångar av de förstärkare jag nämnt. Men ingen switch för att växla emellan vilket är rätt så korkat. Känns inte så himla socialt att se på film med någon polare med ett par maffiga hörlurar. Då kan man lika gärna köra en splitter i stället.

Head One har dubbla ingångar så du kan koppla in två källor vilket är lite bökigare att göra manuellt än att byta hörlurar. sedan väljer du utgångsimpedansen med hjälp av ett reglage 30 100 eller 300 ohm. Tycker ändå det är konstigt att så få hörlursförstärkare kör med åtminstone två utgångar du kan växla emellan även om de är identiska. Med switch då så inte hörlurarna kannibaliserar eller sprider oönskat biljud som sagt gör livet smidigare för.

Glömde kommentera det visuella. Ja V200 är direkt ful. Jag har inget emot små blygsamma skal. Jag tycker GHP är riktigt snygg faktiskt men formen på V200 är smått grotesk och stålet är inget märkvärdigt heller. SPL Auditorn var en skönhet dock. Den enda förstärkare jag ägt som jag kan påstå ser äkta bra ut. Nyfiken på SPL Phonitorn men alla dess knappar och visare kanske förtar från den rena tyska designen? Head One misstänker jag åsikterna kan gå isär om. Jag gillar designen även om det måhända vart snyggare utan rör som sticker upp och skorstenen men det ger lite charm. Plus träet förstås. Svarta modellen hade iof passat ihop bättre med min resterande utrustning som är svart men trä och rör går ihop liksom ;).

#148

Postad 27 april 2011 - 17:59

Unregistered5ee49fef
  • Unregistered5ee49fef
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Funderar på detta system: En Onkyo ND-S1 som drar ALAC från min iphone 4 (får isf se hur länge minnet räcker!), som skickar via Supra coaxial till en Cambridge DacMagic som skickar vidare via Supra RCA till Burson HA-160, som sedan matar HD 800.

Att använda Onkyos DMT och en iphone/ipod är smidigt eftersom alla I-produktens interna ljudkomponenter då sätts ur funktion och inget kommer i vägen. Dessutom får man en del vettiga utgångar som inte återfinns på min mac, och så ingår det en fjärrkontroll :)

Vad tror ni? Spekulerar bara fortfarande men baserat på tester runt om på nätet verkar det lovande. ;)


Ett alternativ är ju en airport express digitalt till DacMagic och sen annvända iphone som både källa och fjärr och airplay streama allt direkt från handen till DACen.

Kan nog bli en riktigt killer det också Bladerunnerman!

Min vision är följande Squeeze box touch - DacMagic - wa22 - HD800. Wa22 om dnne är nöjd med sin! jag är fortfarande jätte nöjd med M1hpa som jag kommer ha kvar så man kan byta lite och sedan ta när man blir less på rören =) det är planen men får se hur det artar sig!


Vi får lov att arrangera en liten hörlursträff innom sin framtid så du får lyssna på den innan du beställer. ;)

Redigerat av Unregistered5ee49fef, 27 april 2011 - 18:00.


#149

Postad 27 april 2011 - 18:11

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Blir det verkligen samma resultat av att strömma filerna på det sättet?

Fatzer: Ja det blir nog inte sista ordet inom ärendet att klämma ut det mesta och bästa av HD 800 men det är en början. :)

#150

Postad 27 april 2011 - 18:22

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
dnne: det hade ju varit grymt trevligt! men du bodde i storstaden va? :)

Jag tror helt klart på den streamade varianten efter den blivit lovordad av både msninja och Hammer65! Sen känns det väldigt smidigt med allt digitalt måste jag säga!

Blader japp helt klart! I slutändan är det väl bara plånboken som sätter stopp för 800:an ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.