Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

17.14 SEK 95 oktan Bensin snart 20 kr/litern

1230 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 23 maj 2019 - 22:26

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

För att återknyta till ämnet så om staten öronmärker skatten av bensin/diesel till utveckling/forskning av bättre batterier för ex. bilar/motorcyklar samt utbyggnad av laddstationer och elnät o.s.v.
Så har jag mindre problem med priset.

Men så kan man ju inte göra ¯\_(ツ)_/¯


Det tycker jag låter som ett utmärkt förslag.

#202

Postad 23 maj 2019 - 22:58

frass3
  • frass3
  • Veteran

  • 1 521 inlägg
  • 4
När man läser här är det ingen skillnad emot var man ser i alla andra grupper av folk. De som engång har bestämt sig att elbilar är djävulens påfund kommer alltid att tro det också oavsett hur mycket fakta de än får berättat för sig... lite liknade de som är anti-vaccin...
De finns ingen som inte skulle klara att stanna och ”tanka” i 30-40 min varje 30de mil, det handlar bara om ett lite annorlunda sätt att planera sina resor och att ändra sitt tankesätt lite grann men det är ju omöjlig enligt vissa.. ”jag har alltid gjort såhär så därför kommer jag alltid göra så...” klassiskt bakåtsträvande tänk. Sen förstår jag inte tänket ”lilla Sverige kan inte göra någon skillnad” det är väl varje enskild individ på denna jord som kan göra skillnad och bolla över ansvaret på någon annan är ju bara svagt.

Många verkar också missa att diskutera självs processen att tillverka bensinen/diesel som man tankar utan man fokuserar enbart på att det är så miljöovänligt att bygga ett batteri... när ett batteri sen går sönder så kan man redan nu återvinna det relativt bra och det kommer bara bli bättre. Kan man återvinna förbrukat fossilbränsle? Så klart inte, istället släpps avgaser ut som har en lång lista av negativ miljöpåverkan.
Men för all del, stoppa ner huvudet i sanden eller skjut över ansvaret på någon annan... det är säkert en vinnande taktik för framtiden...

#203

Postad 24 maj 2019 - 04:49

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 3
Vad man får ut av den här tråden är att det även på detta forum finns "Halleluja-Greta sektmedlemmar". Det handlar alltid om det såkallade moraliska och det är som oftast personer som vill påtvinga en förändring med hjälp av skrämsel och "moraliskt övertag".

Innovation har alltid lett till förbättring, det är lite av anledningen att utvecklingen går framåt. Att ställa sig på ett lobbyföretagssida och sälja en sämre produkt för att du straffar de andra är sjukt. Applicera samma resonemang på andra varor och folk hade blivit upprörda.

Här intalar de själv sog att det är "Det enda rätta" och "Tänker du inte på dina barn?" Klyshiga känsloargument som bör förpassas då det endast är svart propaganda vars syfte är att måla upp en sämre bild av sin motståndare för att man inte har några argument att backa upp sina argument med.

#204

Postad 24 maj 2019 - 05:54

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Ja nu är det ju inte bara fordon som släpper ut CO2.
På topplista över de som släpper ut mest finns tre raffinaderier (Preem x 2 + St1).

https://www.expresse...arliga-utslapp/

#205

Postad 24 maj 2019 - 06:09

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 963 inlägg
  • 1

Intressant tråd med ett par riktigt vettiga och sakliga inlägg. 

 

Som jag ser det så väljer somliga att bo på platser där varken jobb eller välfärdsservice finns och har då en lånekostnad på boendet som är en 1/10 av mina. Exempel på lånekostnad/amortering på 300.000kr(2%+amortering*920kr/månad) kontra 3.000.000kr(2%+amortering=9200kr/månad). (Har en INTE grundavdrag eller skattereduktion i beräkningen.) Men de har istället kanske 10-20mil till jobbet där jag idag har 2mil. Så skulle jag ta bil får jag inte göra avdrag eftersom tidsvinsten är för kort. Vilket betyder att jag antingen tankar c:a 1500kr per mån(plus trängselskatt och parkering c:a 800+1500kr) eller köper busskort a 900kr/månad. Vilket ger en minimikostnad på 9200+900=10100kr/månad för att jag bor och reser i tätort Men en person som kör 20mil till jobbet får då 18,5*20=370*2(tur/retur)=740kr i avdrag på skatt(minus grundavdrag) varje dag hen kör till jobbet. Med en bil som drar 0.7/mil och ett literpris på 17kr så kostar det i rena pengar 11.9kr  och ta mellanskillnaden mot 18,5 i milersättning så får du ett överskott på 6.6kr/per dag*21resdagar=139kr. 920kr i lånekostnad/månad och plus milersättning/månad 139 blir alltså 920-139=781kr sammanlagt i lånekostnad plus bensinkostnader. Bo på landet kostar alltså med boende och transport(40mil i vettig bil) till jobb 781kr/månad och att bo i större tätor blir alltså betydligt dyrare med lånekostnad och transport som hamnar på 10100kr. Är bensinupproret verkligen rätt ansats på detta fenomen av kostnader för enskilda individer när man jämför levnadskostnad för transport och boendelån? Vakna.

 

Dvs de som bor mitt i spenaten och har långa resor med bil till jobbet har alltså långt lägre levnadskostnader när man jämför lånekostnad för boende och transport. Sveriges lönemodell parerar inte de högre boendekostnaderna i storstäder, oavsett vad kusinen som flyttade till människobyn säger.  ;)Vilket gör att det är billigare att bo på landet, bensinuppror idag eller ej.

 

Lobbyföretagandet är en intressant aspekt. Ska vi vara ärliga här så borde även motormännen/bankvärlden/industrin/riskkapitalisters lobbyism, verkliga avsändare och budskap synas i lupp och göras anspråk på deras skattefusk. Samt och andra diverse lösryckta mediafenomen för att visa på insikt i avsändare, budskap. bredd och saklighet. Och inte bara osakligt gnäll i fel riktning på fel måltavla.  :lol:

 

Sedan så är det sant att vi människor lämnar över en uselt nedsmutsad eftervärld till kommande generationer. Evolutionen band upp många giftiga(för levande organismer) komponenter som vi idag frigör i galet överflöd. Det är detta miljörörelser ofta handlar om. Inte om att binda fast rörelsefrihet eller annat ogrundat tonårsbabbel. Som en intelligent kvinna någon gång sade. En groda i en brunn, är dock en groda i en brunn som inte ser mer än det lilla ljus som sipprar ned.

 

Är det Sveriges uppgift att ensamt dra lasset? Knappast, men vi kan vara bäst på att ta fram alternativ och forska kring olika tekniklösningar. Och det är dit de flesta önskar nå med eller genom olika lösningar/verktyg.

 

Jag skulle gärna bo på landet, har kikat på flera alternativ.  :)  Garanterat sänkta levnadskostnader...


Redigerat av PML73, 24 maj 2019 - 06:11.


#206

Postad 24 maj 2019 - 06:21

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

 

 

Är det Sveriges uppgift att ensamt dra lasset? Knappast, men vi kan vara bäst på att ta fram alternativ och forska kring olika tekniklösningar. Och det är dit de flesta önskar nå med eller genom olika lösningar/verktyg.

 

 

Vi är bäst på att lägga höga skatter men det löser inget



#207

Postad 24 maj 2019 - 06:47

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0

Nordkorea är nog också en idyll ;)

Antagligen. I någons låtsas-värld.

#208

Postad 24 maj 2019 - 06:50

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0

Ja nu är det ju inte bara fordon som släpper ut CO2.
På topplista över de som släpper ut mest finns tre raffinaderier (Preem x 2 + St1).

https://www.expresse...arliga-utslapp/

Och raffinaderier tillverkar vad?

#209

Postad 24 maj 2019 - 07:12

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 1

Intressant tråd med ett par riktigt vettiga och sakliga inlägg. 

 

Som jag ser det så väljer somliga att bo på platser där varken jobb eller välfärdsservice finns och har då en lånekostnad på boendet som är en 1/10 av mina. Exempel på lånekostnad/amortering på 300.000kr(2%+amortering*920kr/månad) kontra 3.000.000kr(2%+amortering=9200kr/månad). (Har en INTE grundavdrag eller skattereduktion i beräkningen.) Men de har istället kanske 10-20mil till jobbet där jag idag har 2mil. Så skulle jag ta bil får jag inte göra avdrag eftersom tidsvinsten är för kort. Vilket betyder att jag antingen tankar c:a 1500kr per mån(plus trängselskatt och parkering c:a 800+1500kr) eller köper busskort a 900kr/månad. Vilket ger en minimikostnad på 9200+900=10100kr/månad för att jag bor och reser i tätort Men en person som kör 20mil till jobbet får då 18,5*20=370*2(tur/retur)=740kr i avdrag på skatt(minus grundavdrag) varje dag hen kör till jobbet. Med en bil som drar 0.7/mil och ett literpris på 17kr så kostar det i rena pengar 11.9kr  och ta mellanskillnaden mot 18,5 i milersättning så får du ett överskott på 6.6kr/per dag*21resdagar=139kr. 920kr i lånekostnad/månad och plus milersättning/månad 139 blir alltså 920-139=781kr sammanlagt i lånekostnad plus bensinkostnader. Bo på landet kostar alltså med boende och transport(40mil i vettig bil) till jobb 781kr/månad och att bo i större tätor blir alltså betydligt dyrare med lånekostnad och transport som hamnar på 10100kr. Är bensinupproret verkligen rätt ansats på detta fenomen av kostnader för enskilda individer när man jämför levnadskostnad för transport och boendelån? Vakna.

 

Dvs de som bor mitt i spenaten och har långa resor med bil till jobbet har alltså långt lägre levnadskostnader när man jämför lånekostnad för boende och transport. Sveriges lönemodell parerar inte de högre boendekostnaderna i storstäder, oavsett vad kusinen som flyttade till människobyn säger.  ;)Vilket gör att det är billigare att bo på landet, bensinuppror idag eller ej.

 

Lobbyföretagandet är en intressant aspekt. Ska vi vara ärliga här så borde även motormännen/bankvärlden/industrin/riskkapitalisters lobbyism, verkliga avsändare och budskap synas i lupp och göras anspråk på deras skattefusk. Samt och andra diverse lösryckta mediafenomen för att visa på insikt i avsändare, budskap. bredd och saklighet. Och inte bara osakligt gnäll i fel riktning på fel måltavla.  :lol:

 

Sedan så är det sant att vi människor lämnar över en uselt nedsmutsad eftervärld till kommande generationer. Evolutionen band upp många giftiga(för levande organismer) komponenter som vi idag frigör i galet överflöd. Det är detta miljörörelser ofta handlar om. Inte om att binda fast rörelsefrihet eller annat ogrundat tonårsbabbel. Som en intelligent kvinna någon gång sade. En groda i en brunn, är dock en groda i en brunn som inte ser mer än det lilla ljus som sipprar ned.

 

Är det Sveriges uppgift att ensamt dra lasset? Knappast, men vi kan vara bäst på att ta fram alternativ och forska kring olika tekniklösningar. Och det är dit de flesta önskar nå med eller genom olika lösningar/verktyg.

 

Jag skulle gärna bo på landet, har kikat på flera alternativ.  :)  Garanterat sänkta levnadskostnader...

 

Lång och fin uträkning men den säger tyvärr absolut ingenting om verkligheten. Du jämför Stockholm med Norrland i princip men det finns jäkligt mycket däremellan. Du tittar även bara på kostnaden att ta sig till och från jobbet. Generellt är det nog inte kostnaden för att ta sig fram och tillbaka till jobbet som är den stora stöttepelaren (då som du precis säger får ett avdrag efter att du kört över ca 600 mil) utan det är att om du bor i en mindre ort eller t.om. småstad så behöver du bilen till allt... Det finns ingen kollektivtrafik, inga affärer (på sin höjd en liten mataffär) eller inga "nöjen-/fritidsaktiviteter". Medelinkomsterna är betydligt lägre utanför storstäderna så bilparken är betydligt äldre och drar betydligt mera. Det är detta snacket handlar om gällande bensinpriset.

 

I mitt arbete ser jag den befolkningen som bensinupproret verkligen handlar om jag förstår dem, lever man i många fall under existensminimum trots att man gör så gott man kan så är varenda 10-öring i höjning på bensinpriset en rejäl pungspark. Sverige är långt ifrån så rikt som Stockholmare och politiker tror  B) Det finns en otroligt stor "fattigdom" tyvärr.



#210

Postad 24 maj 2019 - 07:15

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 1
https://youtu.be/TJEu8_Wu_yU

#211

Postad 24 maj 2019 - 08:55

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 699 inlägg
  • 0

Som jag redan skrivit så handlar det för mig och många jag pratat med om den initiella kostnaden. Jag (och flera på mitt jobb (vi jobbar i IT-bransjen och har bra lön)) har helt enkelt inte råd til den typen av bil som behövs med fru och 2 barn. Idag är det bara Tesla, och en model-3 räcker inte, man måste upp på minst S.

 

Om det verkligen hade med miljön att göra så skulle dom absolut räknat med familje-faktorn, för det är oftast vi som "måste" ha bilen med oss för att hinna hämta på dagis/fridtis, och i tillägg är det ofta träningar och annat direkt efter skolan som man ska hinna (i rushen).

I Oslo ska dom nu börja med bompengar på elbilar. Dock en tredjedel av priset, men det är början. Dom innför också 2-vägs system och sätter upp en 60 bomar till.

 

Jag skulle kunna ha en hybrid och faktiskt kunna köra utan att bränna motorn ö.h.t inne i staden då jag kan ladda hemma och på jobb, men då detta inte är ett miljötiltag utan endast politiskt bollande med schackpjäser så räknas inte hybrider som bättre än diesel och man får inga fördelar utan endast nackdelar (nackdelar i form av att en liten hybridmotor som väger bly kommer att ha en patetisk sträcka på sitt batter den dagen man byter bil och nästan enbart vara en kostnad i vikt).



#212

Postad 24 maj 2019 - 09:06

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0

Massor med text

 

Din uträkning är väldigt missvisande. Sverige består inte av Stockholm kontra Arjeplog. I landet finns det mängder med orter där bilen behövs till det mesta, förskola, jobb, affären, fritidsaktiviteter, nöjen etc. Och jag kan lova dig att levnadskostnaderna inte är extremt låga bara för det.

 

Och du skriver att det är ett val som görs, ja kanske för ett fåtal men det är ju inte dessa vi kan utgå från när vi gör uträkningar eller diskuterar. Alla de människor som växt upp och byggt sitt liv i den orten där de föddes kan inte ta sitt pick och pack och flytta till storstaden finns varken plats eller resurser för det.



#213

Postad 24 maj 2019 - 09:13

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 963 inlägg
  • 0
Stabbe,

Det är inte bara Arjeplog som jag jämför med, resonemanget går lila bra att använda på Deje, Munkfors eller annan ort med pendlingsavstånd på under timmen när man jämför bostadspris/lön/transport och vad som blir över.

#214

Postad 24 maj 2019 - 09:19

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 963 inlägg
  • 0
Hugeman,

Håller med dig gällande nödgade finanser för många. Men det har INGET att göra med bensinpriset. Dvs det är svårt att dra vetenskapliga och hållbara bevis för att det är bensinen som avgör om det går ihop eller ej. Finns garanterat många andra faktorer som i större grad har mer påverkan på livssituationen. Alla ska med på tåget, oavsett var du bor helt enkelt. Därför finns något som heter fördelning.

#215

Postad 24 maj 2019 - 09:57

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Vi i Sverige ligger redan långt framme.
Och krasst sett till antal innevånare borde ju alla fatta att det är inte här dyra satsningar gör nytta.

Kina 1 miljard plus.
Sverige under 10 miljoner .
Bara där borde man ju kunna dra vissa slutsatser .

Sen tycker jag självklart man ska förbättra miljötänket så långt det ger bra resultat.

Men bara höja drivmedel orimligt högt.
Bedriva hetsjakt utan rimliga alternativ i ett så litet land är inte bra insatser för miljön .

Man måste ju ändå kunna se lite realistiskt och ändå tänka på miljön.

Jag röstar såklart .

#216

Postad 24 maj 2019 - 10:04

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Hugeman,

Håller med dig gällande nödgade finanser för många. Men det har INGET att göra med bensinpriset. Dvs det är svårt att dra vetenskapliga och hållbara bevis för att det är bensinen som avgör om det går ihop eller ej. Finns garanterat många andra faktorer som i större grad har mer påverkan på livssituationen. Alla ska med på tåget, oavsett var du bor helt enkelt. Därför finns något som heter fördelning.

 

Jag säger inget mer så har jag inget sagt  ;)



#217

Postad 24 maj 2019 - 10:40

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0
Att göra uträkningar på vad pendling med bil kostar och då bara ta med bränslekostnad är direkt oärligt, faktiskt.

Hand upp, de som tror att det går att köra en bil till milkostnad på 11-12 kronor/mil.

#218

Postad 24 maj 2019 - 11:07

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 2

Jag röstar såklart .

 

Varför? Du är ju bara en av 10 miljoner människor. Det är ju helt orealistiskt att du ensam kommer att göra någon skillnad  :rolleyes:



#219

Postad 24 maj 2019 - 11:32

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0

Stabbe,

Det är inte bara Arjeplog som jag jämför med, resonemanget går lila bra att använda på Deje, Munkfors eller annan ort med pendlingsavstånd på under timmen när man jämför bostadspris/lön/transport och vad som blir över.

 

Du nämner ju fortfarande bara små hålor? Vi har större orter och städer i Sverige där du inte får ihop livet med kollektivtrafik.

 

För mig som bor i en mindre stad med väl utbyggd kollektivtrafik så tar det mig ändå cirka 3+ timmar om dagen om jag ska ta bussen för att lämna på förskola, skola och sen ta mig till jobbet. Men jag löser det på 50 min om dagen med bil.

 

Detta gör att jag inte kan se kollektivtrafik som ett alternativ då jag gärna gör annat med min tid än att gå mellan stationer och sitta på bussar.


Redigerat av stabbe, 24 maj 2019 - 11:33.


#220

Postad 24 maj 2019 - 11:47

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1
https://youtu.be/fA5sGtj7QKQ

Redigerat av masse70, 24 maj 2019 - 12:14.


#221

Postad 24 maj 2019 - 12:14

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Om nu problemet ligger i att landsortsborna inte har någon kollektivtrafik utan måste ta bilen till allt, borde då inte upproret handla om kollektivtrafiken och inte om bensinpriset?

 

För övrigt har en vän till mig häromdagen startat "upproret" Kollektivtrafiksupproret på Facebook. Vi får se hur det går.



#222

Postad 24 maj 2019 - 12:59

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 0
Agpath du tycker inte att de båda går ihop med varandra? Här i Kalmarlän skall de lägga ner några linjer + göra de än glesare i körningarna pga bränslepriset. Sedan kan det debatteras i all oändlighet att det är vanligt folks fel att de inte åker kollektiv och det är därför som det läggs ner.

Oavsett så vill staten ta 63% skatt på bränslet med en progressiv höjning varje år. Vi ligger 3:a i världen snart med vårt pris på bränsle med Zimbabwe (30kr/l) och Hong kong (20kr/l) som etta och tvåa.

#223

Postad 24 maj 2019 - 13:18

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Oavsett så vill staten ta 63% skatt på bränslet med en progressiv höjning varje år. Vi ligger 3:a i världen snart med vårt pris på bränsle med Zimbabwe (30kr/l) och Hong kong (20kr/l) som etta och tvåa.

 

Hur jämför du bensinpriserna då? De gånger jag själv rest runt i Europa (centrala och norra) så har inte bensinkostnaderna diffat så värst mycket mellan länderna. Kollade runt lite olika källor och Sverige sticker inte direkt ut mot liknande länder i dessa listor:

 

http://www.bilsemest...ensinpriser.asp

Sverige: 9:a på bensin och 3:a på diesel (i Europa)

 

https://www.globalpe...asoline_prices/

Sverige: 15:e plats i världen



#224

Postad 24 maj 2019 - 13:26

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Om nu problemet ligger i att landsortsborna inte har någon kollektivtrafik utan måste ta bilen till allt, borde då inte upproret handla om kollektivtrafiken och inte om bensinpriset?

För övrigt har en vän till mig häromdagen startat "upproret" Kollektivtrafiksupproret på Facebook. Vi får se hur det går.


Problemet med det är ju att de redan nu går med tomma bussar .

Bara alkisar,knarkare,nån pensionär som åker buss här.Förutom skolbarn då.

Men skulle bussarna går varje kvart och fler timmar/dag kanske fler skulle åka.

Dock betalar jag gärna 8kr milen för att slippa åka buss 😅

#225

Postad 24 maj 2019 - 14:40

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Agpath du tycker inte att de båda går ihop med varandra? Här i Kalmarlän skall de lägga ner några linjer + göra de än glesare i körningarna pga bränslepriset. Sedan kan det debatteras i all oändlighet att det är vanligt folks fel att de inte åker kollektiv och det är därför som det läggs ner.

Oavsett så vill staten ta 63% skatt på bränslet med en progressiv höjning varje år. Vi ligger 3:a i världen snart med vårt pris på bränsle med Zimbabwe (30kr/l) och Hong kong (20kr/l) som etta och tvåa.

Kollektivtrafikens ekonomi har mycket lite med bensinpriset att göra. Tåg går på el och stadsbussar går numera oftast på gas, eller t o m el (Landskrona). Landsortbussarna må köras på diesel. Men oavsett så sätts knappast biljettpriset efter bensinpriset.


Problemet med det är ju att de redan nu går med tomma bussar .

Bara alkisar,knarkare,nån pensionär som åker buss här.Förutom skolbarn då.

Men skulle bussarna går varje kvart och fler timmar/dag kanske fler skulle åka.

Dock betalar jag gärna 8kr milen för att slippa åka buss

Det blir ju lite moment 22. Men om bussen skulle gå var 10e min samt tåget en gång per 30 min, som de gör där jag bor så är både bussar och tåg nästan alltid fullsatta. Och ändå är det väldigt många som ändå använder bilen för att pendla.



#226

Postad 24 maj 2019 - 15:56

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Kollektivtrafikens ekonomi har mycket lite med bensinpriset att göra. Tåg går på el och stadsbussar går numera oftast på gas, eller t o m el (Landskrona). Landsortbussarna må köras på diesel. Men oavsett så sätts knappast biljettpriset efter bensinpriset.

Det blir ju lite moment 22. Men om bussen skulle gå var 10e min samt tåget en gång per 30 min, som de gör där jag bor så är både bussar och tåg nästan alltid fullsatta. Och ändå är det väldigt många som ändå använder bilen för att pendla.


Kanske tur det ?
Annars kanske de inte skulle rymmas 😁

Nä men det är nog en helt annan sak när det iaf går att åka kollektivt och det passar jobb osv..när det kanske till och med är bekvämare än att ha en egen bil med allt det medför ..

Här där jag bor några kilometer utanför min lilla stad går det 2 bussar mellan 0700 å 1600 in till staden ..
Och här är det dessutom för kallt nov-mars för att gå,cykla några längre sträckor

#227

Postad 24 maj 2019 - 17:10

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0

Om nu problemet ligger i att landsortsborna inte har någon kollektivtrafik utan måste ta bilen till allt, borde då inte upproret handla om kollektivtrafiken och inte om bensinpriset?

För övrigt har en vän till mig häromdagen startat "upproret" Kollektivtrafiksupproret på Facebook. Vi får se hur det går.


Vi har väl utbyggt kollektivtrafik men den tar tyvärr inte hänsyn till vart mina barn går i skola och vart jag själv jobbar.

#228

Postad 24 maj 2019 - 18:07

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 1

Intressant tråd med ett par riktigt vettiga och sakliga inlägg. 
 
Som jag ser det så väljer somliga att bo på platser där varken jobb eller välfärdsservice finns och har då en lånekostnad på boendet som är en 1/10 av mina. Exempel på lånekostnad/amortering på 300.000kr(2%+amortering*920kr/månad) kontra 3.000.000kr(2%+amortering=9200kr/månad). (Har en INTE grundavdrag eller skattereduktion i beräkningen.) Men de har istället kanske 10-20mil till jobbet där jag idag har 2mil. Så skulle jag ta bil får jag inte göra avdrag eftersom tidsvinsten är för kort. Vilket betyder att jag antingen tankar c:a 1500kr per mån(plus trängselskatt och parkering c:a 800+1500kr) eller köper busskort a 900kr/månad. Vilket ger en minimikostnad på 9200+900=10100kr/månad för att jag bor och reser i tätort Men en person som kör 20mil till jobbet får då 18,5*20=370*2(tur/retur)=740kr i avdrag på skatt(minus grundavdrag) varje dag hen kör till jobbet. Med en bil som drar 0.7/mil och ett literpris på 17kr så kostar det i rena pengar 11.9kr  och ta mellanskillnaden mot 18,5 i milersättning så får du ett överskott på 6.6kr/per dag*21resdagar=139kr. 920kr i lånekostnad/månad och plus milersättning/månad 139 blir alltså 920-139=781kr sammanlagt i lånekostnad plus bensinkostnader. Bo på landet kostar alltså med boende och transport(40mil i vettig bil) till jobb 781kr/månad och att bo i större tätor blir alltså betydligt dyrare med lånekostnad och transport som hamnar på 10100kr. Är bensinupproret verkligen rätt ansats på detta fenomen av kostnader för enskilda individer när man jämför levnadskostnad för transport och boendelån? Vakna.
 
Dvs de som bor mitt i spenaten och har långa resor med bil till jobbet har alltså långt lägre levnadskostnader när man jämför lånekostnad för boende och transport. Sveriges lönemodell parerar inte de högre boendekostnaderna i storstäder, oavsett vad kusinen som flyttade till människobyn säger.  ;)Vilket gör att det är billigare att bo på landet, bensinuppror idag eller ej.
 
Lobbyföretagandet är en intressant aspekt. Ska vi vara ärliga här så borde även motormännen/bankvärlden/industrin/riskkapitalisters lobbyism, verkliga avsändare och budskap synas i lupp och göras anspråk på deras skattefusk. Samt och andra diverse lösryckta mediafenomen för att visa på insikt i avsändare, budskap. bredd och saklighet. Och inte bara osakligt gnäll i fel riktning på fel måltavla.  :lol:
 
Sedan så är det sant att vi människor lämnar över en uselt nedsmutsad eftervärld till kommande generationer. Evolutionen band upp många giftiga(för levande organismer) komponenter som vi idag frigör i galet överflöd. Det är detta miljörörelser ofta handlar om. Inte om att binda fast rörelsefrihet eller annat ogrundat tonårsbabbel. Som en intelligent kvinna någon gång sade. En groda i en brunn, är dock en groda i en brunn som inte ser mer än det lilla ljus som sipprar ned.
 
Är det Sveriges uppgift att ensamt dra lasset? Knappast, men vi kan vara bäst på att ta fram alternativ och forska kring olika tekniklösningar. Och det är dit de flesta önskar nå med eller genom olika lösningar/verktyg.
 
Jag skulle gärna bo på landet, har kikat på flera alternativ.  :)  Garanterat sänkta levnadskostnader...


Största felet i din uträkning är att man skulle få 18:50 per mil vilket är helt galet.
Du minskar din beskattningsbara inkomst med det beloppet vilket innebär att du får allt mellan 6:- till 10:- beroende på marginalskatten.
Dessutom får du inget avdrag alls för kostnaden upp till gränsen 11000:-

https://www.skatteve...37b9aa425f.html

Ditt resonemang bygger på gravt felaktiga uppgifter alltså!

#229

Postad 24 maj 2019 - 19:17

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 963 inlägg
  • 0

Största felet i din uträkning är att man skulle få 18:50 per mil vilket är helt galet.
Du minskar din beskattningsbara inkomst med det beloppet vilket innebär att du får allt mellan 6:- till 10:- beroende på marginalskatten.
Dessutom får du inget avdrag alls för kostnaden upp till gränsen 11000:-https://www.skatteve...37b9aa425f.html
Ditt resonemang bygger på gravt felaktiga uppgifter alltså!

Det är din åsikt... Jag skrev utan avdrag i texten. Märkligt att du utelämnade det.

Gällande kollektivtrafiken ansöks den av Landstinget och utförs med lokal leverantör. Har egentligen INGET med bensinpris att göra.

Redigerat av PML73, 24 maj 2019 - 19:24.


#230

Postad 24 maj 2019 - 20:20

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Kanske tur det ?
Annars kanske de inte skulle rymmas 😁

Nä men det är nog en helt annan sak när det iaf går att åka kollektivt och det passar jobb osv..när det kanske till och med är bekvämare än att ha en egen bil med allt det medför ..

Här där jag bor några kilometer utanför min lilla stad går det 2 bussar mellan 0700 å 1600 in till staden ..
Och här är det dessutom för kallt nov-mars för att gå,cykla några längre sträckor


Väldigt nyfiken var du bor om det är för kallt på vintern att gå ut hur kommer du till jobbet då ?

Bor i Östersund och här kan det bli -35 iallafall i januari som är värsta månaden men ändå så kan jag ut och gå med rätt kläder.

Finns många här som cyklar året runt och finns en Facebook grupp som kallar sig Vintertramparna som folk cykel pendlar året runt och kan ansöka om vinterdäck i denna gruppen.

Stan har även express cykel vägar för att underlätta cykelpendling.

#231

Postad 24 maj 2019 - 20:26

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Väldigt nyfiken var du bor om det är för kallt på vintern att gå ut hur kommer du till jobbet då ?

Bor i Östersund och här kan det bli -35 iallafall i januari som är värsta månaden men ändå så kan jag ut och gå med rätt kläder.

Finns många här som cyklar året runt och finns en Facebook grupp som kallar sig Vintertramparna som folk cykel pendlar året runt och kan ansöka om vinterdäck i denna gruppen.

Stan har även express cykel vägar för att underlätta cykelpendling.


Ca 40 mil norr om Östersund.

Ja alltså det mesta går ju såklart men.
Det är väldigt opraktiskt ,helst om man har barn.
Periodvis är det nog problem att ta sig fram med bil 😀

Så cykla 3-4kilometer eller mer är ingen lek men vist finns de väl ett fåtal som kan göra det ..

Kör såklart bil som alla andra här uppe typ 😀

#232

Postad 24 maj 2019 - 21:50

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0

Det är din åsikt... Jag skrev utan avdrag i texten. Märkligt att du utelämnade det.

Läste du vad som stod dit jag länkade?
Grundavdraget är inte felet utan ditt fel är att tro att man får 18:50 per mil i avdrag på skatten vilket är galet fel!
Avdraget blir endast 6:- per mil för de allra flesta (marginalskatt 30%).
Det kostar alltså ganska mycket att köra privat bil till arbetet.
6:- per mil ersätter enbart en bråkdel av kostnaden.

Redigerat av junkan, 24 maj 2019 - 21:54.


#233

Postad 24 maj 2019 - 22:11

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 963 inlägg
  • 0

Läste du vad som stod dit jag länkade?
Grundavdraget är inte felet utan ditt fel är att tro att man får 18:50 per mil i avdrag på skatten vilket är galet fel!
Avdraget blir endast 6:- per mil för de allra flesta (marginalskatt 30%).
Det kostar alltså ganska mycket att köra privat bil till arbetet.
6:- per mil ersätter enbart en bråkdel av kostnaden.


Intressant,

Likväl förstår du inte vad jag skrev tidigare.

#234

Postad 24 maj 2019 - 22:40

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Har aldrig förstått varför man ska ha ersättning för att åka till jobbet.........ett förlegat system precis som ränteavdraget....

#235

Postad 24 maj 2019 - 22:42

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Har aldrig förstått varför man ska ha ersättning för att åka till jobbet.........ett förlegat system precis som ränteavdraget....

du är bara sur för att inte du får det :D



#236

Postad 24 maj 2019 - 23:00

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Har aldrig förstått varför man ska ha ersättning för att åka till jobbet.........ett förlegat system precis som ränteavdraget....


Det är många bidrag/subventioner/avdrag man kan ifrågasätta.... RUT/ROT, jobbskatteavdrag kan man ju oxå ifrågasätta.

#237

Postad 24 maj 2019 - 23:06

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det är många bidrag/subventioner/avdrag man kan ifrågasätta.... RUT/ROT, jobbskatteavdrag kan man ju oxå ifrågasätta.

farligt nära politik nu men jobbskatteavdraget är ju något av det bästa som uppfunnits (om man nu orkar arbeta)



#238

Postad 24 maj 2019 - 23:20

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Om man inte orkar arbeta utan bidrag så skall man nog ta sig en funderare. Man sätter själv sin lön, är man inte nöjd med vad man får i lön så gör man något åt det. Varför ska skattepengar (minskning av skatteintäkter) gå till att du får ut mer i lönekuvertet?

#239

Postad 25 maj 2019 - 00:48

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Om man inte orkar arbeta utan bidrag så skall man nog ta sig en funderare. Man sätter själv sin lön, är man inte nöjd med vad man får i lön så gör man något åt det. Varför ska skattepengar (minskning av skatteintäkter) gå till att du får ut mer i lönekuvertet?


Vad bra ,då ska ja säga till chefen på nästa lönesamtal att jag ska ha upp lönen med 35k för det förtjänar jag 😁

Vissa bidrag underlättar ju för folk att bo på landet och kunna pendla.
Är väl bra ?
Om de inte också bara begär högre lön.
För alla kan ju få upp lönen med minst 5k/månad 😅

#240

Postad 25 maj 2019 - 00:54

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Om du får 5000 kr i jobbskatteavdrag per månad har du troligtvis en så hög bruttolön att du kan klara dig utan det avdraget.



#241

Postad 25 maj 2019 - 03:47

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Det är många bidrag/subventioner/avdrag man kan ifrågasätta.... RUT/ROT, jobbskatteavdrag kan man ju oxå ifrågasätta.

Rut o rot är till för att folk ska ta vita tjänster. Vad är ersättning för bilresa till jobbet till för? Undvikande av svarttaxi?

#242

Postad 25 maj 2019 - 04:39

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Rut o rot är till för att folk ska ta vita tjänster. Vad är ersättning för bilresa till jobbet till för? Undvikande av svarttaxi?


För att "vanligt" folk ska kunna på utanför stan och arbeta ?

Skulle bli trångt ,omöjligt om alla skulle flytta till städerna ,nog svårt som det är redan .

Dock måste jag säga som ändå levt rätt länge att här hör jag aldrig ens talas om svart arbete längre ,förutom pizzeriorna.

Stor skillnad motför tidigare .
Ja inte pizzeriorna men 😁

#243

Postad 25 maj 2019 - 04:58

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Bifogad fil  IMG_7379.jpg   303,06K   0 Antal nerladdningar

 

Tur att hyrbilen inte går på diesel när det är så mycket dyrare än bensin! 9:20 kr/liter, när man får bensin för 7:60 kr/liter.

 

Här har vi ett land där man förstår att ha en rimlig nivå på priset på bränsle. Då ska man ändå ha i åtanke att den svenska kronan är väldigt svag, så med den köpkraft man får med lönen i USD är nivån egentligen lägre.



#244

Postad 25 maj 2019 - 06:02

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

du är bara sur för att inte du får det :D


Tvärtom. Får både räntebidrag och reseavdrag men inte särskilt mycket när det gäller reseavdragen.
Jag har dock alltid upplevt att lönen är ersättningen för mitt jobb, inte bidrag.

#245

Postad 25 maj 2019 - 06:34

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0

Intressant,
Likväl förstår du inte vad jag skrev tidigare.

Du skrev följande:
Med en bil som drar 0.7/mil och ett literpris på 17kr så kostar det i rena pengar 11.9kr och ta mellanskillnaden mot 18,5 i milersättning så får du ett överskott på 6.6kr/per dag*21resdagar=139kr.

I exemplet använde du även 40 mil tur och retur. I det du skrev har du två fel.
1. Man får inte 18:50 per mil utan med 30% marginalskatt får man ca 6:- och med 50% marginalskatt ca 9:-
2. 6.6 per dag blir det om man har en mil och inte 40 mil tur och retur.

Korrekt är att med din exemplifierade bensinförbrukning så gör du en förlust på 11.9-6= 5.9 för varje mil du har till arbetet med 30% marginalskatt och 11.9-9=2.9 för varje mil du har till arbetet med 50% marginalskatt.

Med 40 mil tur och retur och 21 dagar per månad gör du alltså en förlust på:
40x21x5.9=4720:- varje månad enbart på bränsle med 30% marginalskatt
40x21x2.9=2436:- varje månad enbart på bränsle med 50% marginalskatt

Detta utan att ta hänsyn till att de första 11000:- ger noll i avdrag!

Sedan tillkommer alla andra kostnader för bilen så i bästa fall så kostar resorna med bil till arbetet ytterligare ca 7:- per mil i form av värdeminskning, drift och underhåll mm och då är det en rejäl glädjekalkyl.
40x21x7=5880:-

Det vill säga minsta kostnaden för att ha 40 mil per dag är mellan 8316:- och 10600:- per månad.

Är det lika lockande nu?

Redigerat av junkan, 25 maj 2019 - 06:38.


#246

Postad 25 maj 2019 - 10:13

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 2

https://youtu.be/HmTGjIBrWqc



#247

Postad 25 maj 2019 - 10:27

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

https://youtu.be/HmTGjIBrWqc

Swebtv fakenews kanalen som fått enormt många följare där samma gamla gubbe påstår sig vara ekonom m.m.

Skulle verkligen se att han hade alla kompetenser inom alla områden som sägs då borde han vara den med mest akademiska utbildningar i Sverige.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 25 maj 2019 - 10:29.


#248

Postad 25 maj 2019 - 11:06

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Swebtv fakenews kanalen som fått enormt många följare där samma gamla gubbe påstår sig vara ekonom m.m.

Skulle verkligen se att han hade alla kompetenser inom alla områden som sägs då borde han vara den med mest akademiska utbildningar i Sverige.

 

Påstår Lars Bern att han är ekonom? Oavsett så är han en kompetent klimatforskare till skillnad från Greta.



#249

Postad 25 maj 2019 - 11:16

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Påstår Lars Bern att han är ekonom? Oavsett så är han en kompetent klimatforskare till skillnad från Greta.


Civilingenjör och författare är han iallafall och känd klimatskeptiker.

https://www.svd.se/b...rar-klimatfakta

Detta är från 2008.

#250

Postad 25 maj 2019 - 11:36

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 1

Påstår Lars Bern att han är ekonom? Oavsett så är han en kompetent klimatforskare till skillnad från Greta.

Du menar "kompetent klimatförnekare"?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.