Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server *

1845 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server Eng (OEM) (Operativsystem) 1 8,8 (9) Inga priser
HP MediaSmart Server EX470 500GB (NAS-servrar) 1 8,62 (15) Inga priser
HP MediaSmart Server EX475 1TB (NAS-servrar) 0 6,5 (1) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB (NAS-servrar) 1 9 (20) Inga priser
SSI SI-1348RS (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Acer EasyStore H340 1.5TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 3TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
HP MediaSmart Server EX490 1TB (NAS-servrar) 1 7 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 2TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
HP StorageWorks X510 1TB (NAS-servrar) 1 7,5 (1) Inga priser
HP Data Vault X311 2TB (NAS-servrar) 5 7,8 (4) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 2 4,67 (2) Inga priser
12 relaterade trådar

#1651

Postad 25 november 2010 - 09:57

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

Jaha, hur i #¤%R#"&#"/!!! tänkte de nu?

http://www.wegotserv...drive-extender/

Läste precis samma sak fast här:
länk
Helt sjukt. jag förstår inte logiken. Blir väl till att satsa på WHS 1 istället då.
edit: eller i ren tjurighet, nått linux system

/W

Redigerat av Wilgot, 25 november 2010 - 10:07.


#1652

Postad 05 december 2010 - 18:42

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
Någon som har tips var man köper en WHS OEM licens till bra pris?

/Lennart

#1653

Postad 05 december 2010 - 19:27

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Hej!

Ja, då har jag börjat bygga den nya Windows Home Servern.
Efter knappa 3 år så började det dyka upp fler och fler problem med den gamla servern.
Det som verkligen fick mig att starta var när det dök upp drösvis med felmeddelande för filer av typen:
The group or resource is not in the correct state to perform the requested operation
...då många av dessa filer var fotografier som jag hade på "speglade" diskar på WHS:en så trodde jag inte att det var så allvarligt...men det enda sättet att komma vidare var att fysikt delete:a de felflaggade filerna, och de var borta för gott. Som tur var så hade jag en ytterligare kopia på den stationära datorn...men är det inte just detta som WHS:en med påslagen spegling på vissa foldrar ska förhindra. Skulle jag löst problemet på något annat sätt?

Allt strul började när jag gick från 2 * 500Gb Samsung diskar till 2 * 1Tb Samsung. Jag har haft felflaggningar på diskar, behövt köra repair, chkdsk på samtliga diskar samt plockat bort backup:ade datorer för att rensa bort gamla backup:er.

Nu blir det lite värre hårdvara samt troligtvis 2 * 2Tb Samsung diskar tillsammans med de gamla diskarna. Hoppas att slippa få mer tråkiga överraskningar.

/Manor

#1654

Postad 05 december 2010 - 20:56

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Vad är nu detta??

http://www.wegotserv...drive-extender/

Känns som om MS givit upp kampen om lagringsmedia för hemmabruk, speciellt som om det verkar att HP lämnat samarbetet.

Redigerat av spelevinken, 05 december 2010 - 20:57.


#1655

Postad 06 december 2010 - 18:36

Morn
  • Morn
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
När jag nu har fått installera om WHS ännu en gång så har jag stött på ett problem. När jag ska konfigurera min domän, xxx.homeserver.com, så skriver jag in mitt Live ID men kommer inte vidare som alla andra gånger jag installerat om. Inget felmeddelande eller något, jag kommer bara inte vidare. Vad kan det bero på? För det går väl inte att bara logga in med ett annat Live ID och få samma domän som innan?
Jag har loggat in med adress och lösenord på hotmail, så det är inte felet.

Edit: Haha, nu känner jag mig dum! Jag fick tydligen inte vara inloggad på servern för att få till min domän, när jag gjorde det från en klientdator via consolen så gick det hur bra som helst!

Redigerat av Morn, 06 december 2010 - 18:54.


#1656

Postad 06 december 2010 - 19:26

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Ja, då har jag börjat bygga den nya Windows Home Servern...


Installationen av den nya WHS:en gick lätt.

Jag håller nu som bäst på att föra över alla filer från den gamla WHS:en till den nya.
Den gamla hade bara 100Mbit/s nätverkskort, medan den nya har gigabit/s stöd, och det märks ju en rejäl skillnad när man tankar filer. Bara faktumet attden gamla WHS:en storknar med jämna mellanrum och kräver en omstart för att pumpa filer i en hygglig takt gör bara det värt besväret att bygga en ny server.

Det enda trista med att köra med ny hårdvara är att det kostade en WHS-licens till, men det är smällar man får ta. Nu har jag ju både en snabbare processor, nätverkskort samt plats för 5 SATA-diskar. Jag passade även på att installera allt i ett proffsigt Hiper-chassi som är väldigt snyggt och prydligt och rymmer drösvis med diskar och annat :-). Nätaggregatet blev denna gång en CoolerMaster M520 (modulär), som verkar tyst och bra.

/Manor

#1657

Postad 08 december 2010 - 13:27

fakealfons
  • fakealfons
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0
Inget nytt Manor?
Tänkte på upplevelsen av Vail osv...

#1658

Postad 08 december 2010 - 13:35

nydan
  • nydan
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Hej!

Spontanköpte en Hp 2 tb Data Vault hos Dustin igår som troligen anländer idag :rolleyes:
Fick bara en tanke då jag tänkte uppgradera den med 3 tb lite senare när de gått ned lite i pris. Kan man addera dem som vanligt till diskpoolen? läste en del om problem att boota från dem med nuvarande bios. Men gäller det bara om man har dem som system disk då? Vore tacksam om någon kunnig kunde reda ut detta :lol:

MVH Mattias

#1659

Postad 09 december 2010 - 10:34

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Vad är nu detta??

http://www.wegotserv...drive-extender/

Känns som om MS givit upp kampen om lagringsmedia för hemmabruk, speciellt som om det verkar att HP lämnat samarbetet.

Ja, det är mycket trist, DE är ju själva kärnan i WHS, får hålla liv i min WHS v1 så länge det går....

#1660

Postad 20 december 2010 - 08:54

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0
Ber om ursäkt om detta har postats tidigare, men anyway:

Har haft stooora problem med min WHS ett tag, det gick inte att koppla upp sig mot servern via WHS consol från klienterna, sade bara att "kolla om servern är på " osv. Streaming tjänsterna via PMS och squeezebox funkar, det var bara uppkopplingen via WHS konsollen som inte funkade. Kunde inte heller installera om WHS konsollen. Visade sig vara problem med att starta IIS på servern. Detta löstes med hjälp av detta:

https://help.maximum...ur-windows.aspx

#1661

Postad 20 december 2010 - 09:04

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Ja de verkar ju skjuta sig själva i foten och ge om de skippar DE i vail...

Jag kommer ligga kvar på ver1 på min burk, skall hitta installationsskivan också så man inte blir rökt på en sådan dum sak om det skiter sig. Billigast när jag köpte var newegg i usa där vi tog 10 licenser från.

#1662

Postad 23 december 2010 - 11:17

Linkanman
  • Linkanman
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Jag har WD EARS 2 TB som fungerar i min WHS server, men du ska bygla disken på ett särkilt sätt då "smartsector" inte stödjs av vissa operativ och då bla. annat WHS. Goggla så hittar du lösningen, jag har inte kvar info länken jag nyttjade. Ett problem är också att WD skickar inte med några jumpers men jag hittade passande hemma...

Lycka till


Hej, har införskaffat en HP Datavault X311. Det ingick två 1tb diskar till den och jag köpte till en extra Western Digital Caviar Green WD20EARS 64MB 2TB. Dock verkar filöverföring från min dator gå långsamt. Provade flytta över lite igår efter installation och kom bara upp i c:a 7 mb/sec. Många verkar ligga kring 50-60 mb/sec.
Är det bara att koppla loss disken om jag ska prova att bygla? Bör jag göra något innan?
Om det ej fungerar, har ni något förslag på 2 tb diskar?


MVH

Peter

#1663

Postad 25 december 2010 - 19:14

Linkanman
  • Linkanman
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Hej, har införskaffat en HP Datavault X311. Det ingick två 1tb diskar till den och jag köpte till en extra Western Digital Caviar Green WD20EARS 64MB 2TB. Dock verkar filöverföring från min dator gå långsamt. Provade flytta över lite igår efter installation och kom bara upp i c:a 7 mb/sec. Många verkar ligga kring 50-60 mb/sec.
Är det bara att koppla loss disken om jag ska prova att bygla? Bör jag göra något innan?
Om det ej fungerar, har ni något förslag på 2 tb diskar?


MVH

Peter

Får svara mig själv. Var lite väl snabb när jag skrev detta. Kontrollerade inte mina prylar. Min router stödde inte högre hastigheter. Har nu skaffat en nyare som är klarar högre hastigheter.

#1664

Postad 26 december 2010 - 12:45

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
Linkanmannen: Du bör bygla din WD EARS, annars kan du få problem med disken senare. Men först, viktigt!

Kopiera alla data från disken först då byglingen raderar alla data. När bygligen är utförd så får du formatera om hårddisken och sedan lägga till den till poolen.

Jag ska själv bygga en ny WHS och funderar på vilken systemdisk jag ska välja, några tips från forumet?

Sen när det gäller 2 TB diskar så är åsikterna och förvirringen stor, även Samsungs ny F4 2 TB verkar vara problemdiskar eller?

Lennart

#1665

Postad 26 december 2010 - 12:58

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Linkanmannen: Du bör bygla din WD EARS, annars kan du få problem med disken senare. Men först, viktigt!

Kopiera alla data från disken först då byglingen raderar alla data. När bygligen är utförd så får du formatera om hårddisken och sedan lägga till den till poolen.

Jag ska själv bygga en ny WHS och funderar på vilken systemdisk jag ska välja, några tips från forumet?

Sen när det gäller 2 TB diskar så är åsikterna och förvirringen stor, även Samsungs ny F4 2 TB verkar vara problemdiskar eller?

Lennart

Jag har för mig att alla nya 2TB diskar har 4 kb sektorstorlek. Men man kan på olika sätt cruncha till dom för WHS 512 bytes sektorer.

http://usingwindowsh...of-hard-drives/

#1666

Postad 30 december 2010 - 09:52

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Linkanmannen: Du bör bygla din WD EARS, annars kan du få problem med disken senare. Men först, viktigt!

Kopiera alla data från disken först då byglingen raderar alla data. När bygligen är utförd så får du formatera om hårddisken och sedan lägga till den till poolen.

Jag ska själv bygga en ny WHS och funderar på vilken systemdisk jag ska välja, några tips från forumet?

Sen när det gäller 2 TB diskar så är åsikterna och förvirringen stor, även Samsungs ny F4 2 TB verkar vara problemdiskar eller?

Lennart

Vad innebär byglingen? Är det 32 bits system som är drabbade?

#1667

Postad 03 januari 2011 - 19:53

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
De 2Tb diskar jag har i mitt externa kabinett och sedan via E-sata med portreplikator fungerar alldeles utmärkt. Det är deskstars allihopa.

#1668

Postad 04 januari 2011 - 19:53

renstahl
  • renstahl
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Svart skärm?? Hjälp jag försöker logga in på windows home server console och kommer tydligen in men hela skärmen är bara svart med ett sånt tidsglas som att den jobbar. Alltså det är skärmen på consolen som e svart och jag har provat från fler datorer och det blir samma sak. Vad göra jag kan inte trycka control alt delete då det blir över datorn jag ska logga in från.

#1669

Postad 04 januari 2011 - 23:00

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Svart skärm?? Hjälp jag försöker logga in på windows home server console och kommer tydligen in men hela skärmen är bara svart med ett sånt tidsglas som att den jobbar. Alltså det är skärmen på consolen som e svart och jag har provat från fler datorer och det blir samma sak. Vad göra jag kan inte trycka control alt delete då det blir över datorn jag ska logga in från.


Provat RDP? Eller att avinstallera console och installera den från servern igen?

#1670

Postad 05 januari 2011 - 00:05

renstahl
  • renstahl
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
rdp har jag inte aktiverat på servern att det ska gå. Har provat installera om fler ggr men det hjälper inte. :)

#1671

Postad 05 januari 2011 - 00:08

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

rdp har jag inte aktiverat på servern att det ska gå. Har provat installera om fler ggr men det hjälper inte. :)



Vad har du för server, hembygge eller färdigköpt?

#1672

Postad 05 januari 2011 - 02:08

renstahl
  • renstahl
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Jag har en Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB

#1673

Postad 06 januari 2011 - 15:04

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jag har en Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB


Då blir det svårt, reparation av os borde dock hjälpa. Har för mig att jag läst om nån annan som haft problemet i scelo home server tråden. Kolla där om det finns hjälp.

Själv kör jag hembygge och om inget annat funkar kan jag alltid ansluta skärm direkt till servern och lösa problemet den vägen.

#1674

Postad 09 januari 2011 - 15:50

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
-Nu har jag byggt klart min nya WHS och fört över alla data från min 2205:a :) Fråga, under desktop och "power options" kan man välja spinndown efter X antal minuter för diskarna och även standby för systemet. Någon som med framgång använt dessa funktioner?

PS. Min 2205:a finns på Tradera om någon är intresserad.... Scaleo 2205 på Tradera

/Lennart

Redigerat av LJN, 10 januari 2011 - 19:09.


#1675

Postad 10 januari 2011 - 17:14

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0
Installerade om min WHS igår efter att haft lite problem med hårdvara har jag gjort detta nu 3e gången på någon månad.
Nu får jag dock inte aktivera min licens längre för jag har installerat om för många gånger säger MS.
Är detta verkligen sant eller finns det någon lösning.

Känns som att köra piratvarianterna verkar enklare.

#1676

Postad 11 januari 2011 - 14:22

Zany
  • Zany
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Installerade om min WHS igår efter att haft lite problem med hårdvara har jag gjort detta nu 3e gången på någon månad.
Nu får jag dock inte aktivera min licens längre för jag har installerat om för många gånger säger MS.
Är detta verkligen sant eller finns det någon lösning.

Känns som att köra piratvarianterna verkar enklare.


Går att ringa till pyttemjuk och så aktiverar dom den igen.

#1677

Postad 12 januari 2011 - 14:41

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

  • 1 117 inlägg
  • 0
Har letat svar men inte hittat ngt bra.

Vill streama .iso-filer som ligger på Home servern över internet.
Om man bara har bra uppkoppling skulle man ju då kunna accessa hela sitt filmbibliotek från överallt!

Har installerat Orb, men programmet känner ju inte igen .iso-filer.

Finns det ngt annat program eller ngn lösning med Orb som gör att man kan spela upp .iso-filer streamat över internet?
Vill inte mounta eller göra om .iso-filerna, då alla mina DVD:er nu är rippade till .iso...

#1678

Postad 14 januari 2011 - 23:50

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0
Eftersom den här tråden är så förbenat stor och de sökningar ja gjort i den inte direkt ger mig svar på tal skriver jag en fråga som säkert besvarats otåliga gånger.

Backupen av i diskpoolen fungerar ju mycket bra i WHS. Enkelt att även backa upp den till andra datorer utanför whsen för extra säkerhet.
Men jag har letat och letat efter en lösning för att kunna backa upp själva systempartitionen. Skulle helst vilja köra ut den på en USB sticka ifall dator eller sytemdisk havererar kan man bara installera en ny hårddisk och boota up imagen och installera den och man är tillbaka som förut.

Kollat på lite olika program men de verkar inte ha officiellt stöd för WHS.
Någon som vet något?

#1679

Postad 17 januari 2011 - 23:17

Waldorf
  • Waldorf
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hej

Funderar på att byta upp mig eller något och är lite nyfiken på vad ni tror att man skulle kunna få om man lägger upp nuvarande utrustning antingen här på marknaden eller på ex blocket.

Jag har en HP ex490 https://www.prisjakt...kt.php?p=503195
Där är vid leverans 1st 1tb disk, jag har lagt in 3st 2tb diskar också.
För övrigt är det samma specifikationer som i länken ovan.

Vad kan jag förvänta mig att få för den tror ni?

OBS - Detta är ingen annons!

#1680

Postad 18 januari 2011 - 13:41

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

De 2Tb diskar jag har i mitt externa kabinett och sedan via E-sata med portreplikator fungerar alldeles utmärkt. Det är deskstars allihopa.

Funderar själv på ett externt kabinett till min X311. Vilken kör du med? Snabb och stabil?

#1681

Postad 20 januari 2011 - 23:33

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Vad kan jag förvänta mig att få för den tror ni?


Mitt tips är att sälja EX490 med OS-disken för sig och 2TB-diskarna för sig. Då kan du nog skrapa ihop en bit över 4000kr. I paket hade jag efter lite prut från köparen varit nöjd med ~3500kr.

#1682

Postad 21 januari 2011 - 19:52

steelhammer
  • steelhammer
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Jo, jag håller på att försöka installera det nu, men jag har problem...
Botar från DVD'n sen händer inget mer, står bara "Windows is loading files...", forever.
Jag kanske har för sunking hårdvara, fast jag kör XP Prof på samma burk. Tja, får leta vidare.


Nån som har ett svar på ovanstående? Har nämligen samma problem. Tänkte köpa WHS OEM till en burk jag har men ville testa först med utvärderingskopian som är gratis och stötte givetvis på patrull. Har ett Asus M4A785TD-M EVO mobo med en sata disk som jag tänkte lägga WHS:en på.

#1683

Postad 24 januari 2011 - 16:06

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Finns det något program som gör att man kan styra när duplicering och balansering av diskarna sker?
Skulle vilja styra allt sånt tills när jag sover, kanske inte duplicering men definitivt balansering.

#1684

Postad 24 januari 2011 - 23:50

pko
  • pko
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Finns det något program som gör att man kan styra när duplicering och balansering av diskarna sker?
Skulle vilja styra allt sånt tills när jag sover, kanske inte duplicering men definitivt balansering.


Du kan sätta upp regler för när demigrator får köra med schemaläggaren, se info här

Finns lite folk som testat det tipset i Scaleo Home Server-tråden

#1685

Postad 25 januari 2011 - 00:41

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Testar iaf så får vi se, är dock rädd för att jag har stängt av den lite för länge men eftersom att jag ofta kollar film lite när som så vill jag ha den avstängd rätt länge, i värsta fall får man väl ändra tiderna lite ;)

#1686

Postad 25 januari 2011 - 20:23

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Tipset ovan funkar utmärkt ;)

Nästa fråga
Licensen på mitt antivirus går snart ut, har haft avast för whs sista tiden efter att ha testat Whsclamav (vilket jag inte gillade) ett tag finns det nått annat billigare smidigare än avast. Helst vill jag ju ha ett man installerar och sen inte behöver tänka så mycket på :P vad använder ni?

#1687

Postad 26 januari 2011 - 22:18

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Funderar själv på ett externt kabinett till min X311. Vilken kör du med? Snabb och stabil?


Har för mig att Dreadlock använder sånna här.


#1688

Postad 27 januari 2011 - 09:41

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Har för mig att Dreadlock använder sånna här.

Ser ju riktigt trevlig ut. Har bara en esata port på min Data Vault X311 så misstänker att jag får klara mig med ett kabinett med max fyra diskar (läst någonstans att det går 4 diskar per port). Nedan skulle ju då kunna funka:


Vet någon om de är tysta? Och det funkar väl att presentera diskarna separat för WHS utan att köra raid i det externa kabinettet?

Redigerat av freddan101, 27 januari 2011 - 09:58.


#1689

Postad 27 januari 2011 - 11:31

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Ser ju riktigt trevlig ut. Har bara en esata port på min Data Vault X311 så misstänker att jag får klara mig med ett kabinett med max fyra diskar (läst någonstans att det går 4 diskar per port). Nedan skulle ju då kunna funka:


Vet någon om de är tysta? Och det funkar väl att presentera diskarna separat för WHS utan att köra raid i det externa kabinettet?


Du får väl köpa ett Sata kort och trycka i, om du inte har plats för kort så försäkra dig om att din Esata har multipler om det ska funka som tänkt.

#1690

Postad 27 januari 2011 - 14:02

nydan
  • nydan
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Hej!

Har snabbt fyllt min Hp Data vault 311 och tittar på sätt att bygga ut med flera diskar. Hittade detta diskchassiet :
https://www.prisjakt...kt.php?p=799567
tror ni det funkar liknande som Sohotank att man kan se diskarna separat? Verkar vara okej pris och inte alltför dåligt utseende. Skulle nog smälta in ganska bra hemma hos mig :blink:

MVH Mattias

Redigerat av nydan, 27 januari 2011 - 14:02.


#1691

Postad 27 januari 2011 - 14:32

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Har en sån här, som jag hade i mitt förra chssie men det passar inte i mitt nya.



Funderar på detta istället.
Chieftec hdd cabinet

#1692

Postad 27 januari 2011 - 18:38

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0

Ser ju riktigt trevlig ut. Har bara en esata port på min Data Vault X311 så misstänker att jag får klara mig med ett kabinett med max fyra diskar (läst någonstans att det går 4 diskar per port). Nedan skulle ju då kunna funka:


Vet någon om de är tysta? Och det funkar väl att presentera diskarna separat för WHS utan att köra raid i det externa kabinettet?


Har en sån, KÖP INTE. Högljudd fläkt på nätagget och dålig kylning av diskarna.

#1693

Postad 27 januari 2011 - 19:18

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Har en sån, KÖP INTE. Högljudd fläkt på nätagget och dålig kylning av diskarna.


Märkligt att det är dålig kylning i denna när 8disk-versionen verkar hålla efter värmen rätt bra, beror väl iofs lite på vad man trycker i för diskar också kan jag tänka mig.

#1694

Postad 27 januari 2011 - 23:49

pko
  • pko
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Hej!

Har snabbt fyllt min Hp Data vault 311 och tittar på sätt att bygga ut med flera diskar. Hittade detta diskchassiet :
https://www.prisjakt...kt.php?p=799567
tror ni det funkar liknande som Sohotank att man kan se diskarna separat? Verkar vara okej pris och inte alltför dåligt utseende. Skulle nog smälta in ganska bra hemma hos mig :)

MVH Mattias


Det var svårt att hitta info om den, också lite sugen på att köpa en sån.

Men här är vad jag hittat, dock så nämns det väldigt lite om att köra utan raid i manualen. Kanske är det "Clear Raid" som är separata diskar, svårt att säga.

Länkar till info
Tillverkaren: http://www.ssi.com.t...ts_1349rus.html
Manualen (hittade ingen direktlänk på sidan ovan): http://www.ssi.com.t...9RUS-Manual.pdf
Rysk sida med lite mer info: http://www.feelsyste...talog/?g_id=570 automatisk översättning
På den ryska sidan länkas till en manual som verkar innehålla mer info än den engelska, men jag lyckades inte översätta "Clear Raid"-avsnittet så jag vet inte vad det står...

#1695

Postad 28 januari 2011 - 09:03

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Du får väl köpa ett Sata kort och trycka i, om du inte har plats för kort så försäkra dig om att din Esata har multipler om det ska funka som tänkt.

Kör med ett HP Data Vault X311 så tror inte det funkar att trycka i extra kort i den.

När man läser specarna för olika chassin verkar alla ha nån form av RAID-funktion. Som pko skriver ovan är det ju svårt att veta om det går att slå av funktionen så att diskarna presenteras var för sig. Fast man får väl plöja manulerna om dom finns tillgängliga. Borde ju stå där...

#1696

Postad 28 januari 2011 - 10:42

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Kör med ett HP Data Vault X311 så tror inte det funkar att trycka i extra kort i den.

När man läser specarna för olika chassin verkar alla ha nån form av RAID-funktion. Som pko skriver ovan är det ju svårt att veta om det går att slå av funktionen så att diskarna presenteras var för sig. Fast man får väl plöja manulerna om dom finns tillgängliga. Borde ju stå där...


Det kanske inte är så konstigt, i de flesta system där man använder externa diskchassin med plats för många diskar finns det ingen som helst anledning att köra utan raid, det är bara i whs man kan ha nytta av att se alla diskar för sig. Och om jag förstått det rätt så kommer det att ändras i vail ;) där diskpolen försvinner och man får köra olika raidvarianter istället.

#1697

Postad 01 februari 2011 - 01:14

lostsoul
  • lostsoul
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0
Finns det något sätt att kombinera lagringsutrymmet i 2 st WHS till 1 gemensam resurs?

#1698

Postad 01 februari 2011 - 19:48

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Finns det något sätt att kombinera lagringsutrymmet i 2 st WHS till 1 gemensam resurs?


Server kluster? :unsure:

#1699

Postad 01 februari 2011 - 20:04

lostsoul
  • lostsoul
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0

Server kluster? :unsure:


Hmm... Hur menar du då?

Min primära WHS börjar bli full. Min tanke är att uttöka tex SERVER/Videos med SERVER2/Videos men att på nätverket se allt som en enda resurs, dvs att kombinera shares. Eller går det att konfigurera SERVER2 som extern lagringsenhet via eSata port replicator så att man kan addera diskarna till poolen på SERVER1?

#1700

Postad 01 februari 2011 - 21:31

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Hmm... Hur menar du då?

Min primära WHS börjar bli full. Min tanke är att uttöka tex SERVER/Videos med SERVER2/Videos men att på nätverket se allt som en enda resurs, dvs att kombinera shares. Eller går det att konfigurera SERVER2 som extern lagringsenhet via eSata port replicator så att man kan addera diskarna till poolen på SERVER1?


Om du läser några inlägg upp så har du nog det enklaste sättet att utöka lagringsutrymmet, en extern hårddiskbox. Tex stardoms som klarar upp till 8 diskar, använder du stardoms esata-kort också så kan du koppla in 2 sånna disk-boxar, dvs max 16 diskar. Du kan ju givetvis bygga ett eget diskchassie, men skeptisk till att det blir billigare än att köpa ett färdigt



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.