Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Går i husköpartankar

123 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 augusti 2008 - 11:40

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0
Jag och tjejen har under en tid kollat runt på hus och gått på en del visningar, inge jättemånga, men en del.
Vi har ganska klart för oss vad vi skulle vilja ha. Inget jättefancy, men ändå fräscht då jag har tummen mitt i handen och vi vill helst inte stå i en byggröra.

Problemet som jag ser det nu är, som alltid, pengarna. Vi tjänar väl hyffsat tillsammans, men jag anser att det är rent för dyrt att köpa idag. Jag vill mer än bo, och inte vill jag leva på gränsen varje månad.

Min fråga är hur andra kan ? Man ser unga killar/tjejer med flotta villor, 2 fina bilar o.s.v. Hur har man råd ? Eller det har man inte !? Även här på minhembio.com ser man mycket fina villor med nya inredningar och dyra lösningar. Man kan inget annat än undra :)

Hur går era tankar om detta ? Något ni reflekterat över ?

#2

Postad 19 augusti 2008 - 12:01

Dman
  • Dman
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Det beror väl lite på vart i landet man tänkt sig bo.

Här ute mitt i spenaten är alla villor tämligen billiga, det är sällan något går för över 500k, vilket oftast ger en boendekostnad lägre än en hyreslägenhet hos det kommunala bostadsbolaget. Och då får man runt 100m2 plus källare, lite tomt och kanske ett garage.

Det man missar är väl att man får lite längre till storstadens puls och sociala samvaro. Men vad gör det, när man ändå mest stänger in sig hemma med sina hobbies?

#3

Postad 19 augusti 2008 - 12:06

taswin
  • taswin
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Jag tror att det är just de stora summorna som förvirrar. Eftersom det rör sig om flera miljoner så fladdrar hundratusenlapparna iväg (om det nu fanns sådana) . Tar man lån på t ex två miljoner så känns hoppet till 2 100 000
inte så långt och då kanske man t o m kan sträcka sig till 2 250 000 osv osv. Det är egentligen hemskt att en kvarts miljon behandlas som skrammel / växelpengar men det är så jag tror att folk resonerar.
Flertalet kan nog fortfarande räkna men man tar sig inte tid eller vågar inte för då är rullningen redan igång.
Dessutom verkar det idag "höra till" att ha fint och helst nytt hus, ny bil etc etc och självklart hade man gärna gjort detsamma. Svärföräldrarna ståtar ju med stort hus, perfekt trädgård och fin, stor bil mm men visst hade även de haft större nytta av detta när de var i vår ålder?
Det är lite omvänt och... märkligt.

#4

Postad 19 augusti 2008 - 12:14

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0
Man tackar för reflektionerna.

Saken är den att vi letar hus i en by med 15' invånare...men närheten till stan (5 mil) gör att priserna flyger i höjden.
Ska man ha ett hus som är hyggligt i skick så hamnar det på mellan 1.9-2Mkr. Det är ca 10-11500 i månaden. Är det verkligen rimligt ? Då har vi inga nya bilar och eftersom man köper begagnat hus får man vara beredd på att lägga ner lite i det..även om det inte blir direkt så ska man ju ha pengar över så man klarar sig. För 8 år sen fick man ett hyggligt hus för 6-700.000 :)

#5

Postad 19 augusti 2008 - 12:18

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0
Det beror väl på.
Om man kommer in som "ny" på bostadsmarknaden, dvs inte har ett eget boende (bostadsrätt eller villa) att sälja innan, så kan det nog vara svårt att få ihop kalkylerna. Men har man varit med ett tag, med bostadsrätter och den absurda prisutvecklingen (särskillt i storstadsregionerna) så kan man få ihop kalkylerna.
Själv har jag byggt villa och har lånat ca 55 % av kostnaden för villan, detta pga bostadsrätt som har sålts med FET vinst.

#6

Postad 19 augusti 2008 - 12:23

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Man tackar för reflektionerna.

Saken är den att vi letar hus i en by med 15' invånare...men närheten till stan (5 mil) gör att priserna flyger i höjden.
Ska man ha ett hus som är hyggligt i skick så hamnar det på mellan 1.9-2Mkr. Det är ca 10-11500 i månaden. Är det verkligen rimligt ? Då har vi inga nya bilar och eftersom man köper begagnat hus får man vara beredd på att lägga ner lite i det..även om det inte blir direkt så ska man ju ha pengar över så man klarar sig. För 8 år sen fick man ett hyggligt hus för 6-700.000 :)


Har du räknat med ränteavdraget? Det drar ner räntekostnaden med 30%.

#7

Postad 19 augusti 2008 - 12:28

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Har du räknat med ränteavdraget? Det drar ner räntekostnaden med 30%.

Precis, du måste ju räkna med ränteavdraget.
Tex lån: 2 miljoner
Ränta : ca 6 % (fn)
Ränte kostnad per år = 120 000
Ränte avdrag 30 % = 36 000
Netto ränta = 120 000 - 36 000 = 84 000 per år ( 7 papp imånaden)

Sen får du ju inte låna 100 % av köpeskillingen nuför tiden, sunt tycker jag....

Ett utmärkt forum är:
http://www.byggahus.se/

Redigerat av what17ever, 19 augusti 2008 - 12:30.


#8

Postad 19 augusti 2008 - 12:38

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0
Ränteavdrag gjort.
Fick en alldels färsk kalkyl från banken igår.

Eftersom vi inte har något att sälja, precis som du nämner what17ever, så har vi inte heller så mycket att slänga in utan måste låna upp det mesta vilket gör att det blir ett fett topplån, och det är det som kostar.

#9

Postad 19 augusti 2008 - 12:46

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Ränteavdrag gjort.
Fick en alldels färsk kalkyl från banken igår.

Eftersom vi inte har något att sälja, precis som du nämner what17ever, så har vi inte heller så mycket att slänga in utan måste låna upp det mesta vilket gör att det blir ett fett topplån, och det är det som kostar.


Ja topplån är snuskigt dyra. En tröst (?) kanske kan vara att jag hade rörligt lån under räntekrisen, när (repo ?)räntan var 500%...
Min ränta var upp till 24 % då, låg lön hade man...
Då sov man inte många timmar per natt kan jag säga,,,,

#10

Postad 19 augusti 2008 - 12:48

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0

Ja topplån är snuskigt dyra. En tröst (?) kanske kan vara att jag hade rörligt lån under räntekrisen, när (repo ?)räntan var 500%...
Min ränta var upp till 24 % då, låg lön hade man...
Då sov man inte många timmar per natt kan jag säga,,,,


Det förstår jag. Det är en av anledningarna till att man tvekar. Ränteläget...

#11

Postad 19 augusti 2008 - 20:27

nippe
  • nippe
  • Beroende

  • 1 387 inlägg
  • 0
Ja, att köpa sitt första boende är dyrt. Det har det nog alltid varit och kommer alltid att vara det.
När vi köpte vår första lägenhet så tyckte jag det var dyrt, när vi väl sålde denna och flyttade till villa (dubbelt så dyr som lägenheten) fick lägre månadskostnad p.g.a. av vinsten, dock har ju räntan gått upp så i dagläget kostar det mera. Nu går vi i byggtankar och har tänkt oss bygga ett hus som är ung. dubbelt så dyrt som det vi har idag. Dock räknar vi inte med att få lägre boendekostnad men våra löner har ju gått upp jmf. mot när vi köpte vår första lägenhet.
Man måste anpassa sitt boende efter betalningskapaciteten tycker jag. Jag tycker inte det är så farligt att ha 12 000 kr/mån i boendekostnad om man tillsammans får ut 40 000 kr/mån. Då har man ju ganska mycket över till annat varje månad. En rimligt gräns tycker jag är att boendet(ränta, avgifter) tar ca 1/3 av inkomsterna.

what17ever: När byggde du och vad byggde du?
Har du tips på fällor man ska se upp med osv? P.M:a gärna mig, som sagt vi håller på och letar tomt till vårt nya boende :)

Redigerat av nippe, 19 augusti 2008 - 20:38.


#12

Postad 19 augusti 2008 - 21:47

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0
Menar du 40.000:- ut ? Alltså efter skatt ?

#13

Postad 20 augusti 2008 - 22:15

nippe
  • nippe
  • Beroende

  • 1 387 inlägg
  • 0
Ja, 40 000 kr ut efter skatt.
Jag tog det eftersom jag tänkte på en månadskostnad på 13 000kr och jag tycker att räntekostnader för hus lån inte ska överstiga en tredjedel av den disponibla inkomsten. I ert fall ska det betyda en disponibel inkomst på ca 30 000 kr. Men jag måste påpeka att det är vad jag tycker och hur jag prioriterar. Vi räknar så i alla fall på vårt nya boende. Då har man lite buffert om räntorna skulle stiga ännu mer.
Sen tänkte jag på den gemensamma inkomsten. Då man sällan köper ett hus själv. Att köpa hus själv idag, i storstäder, är nog ganska svårt om man inte har en bra insats att lägga in.

#14

Postad 20 augusti 2008 - 23:29

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
Tja

Nu kanske man blir dumförklarad, men men...

Köpte hus med inflyttning sista november -07 i en närförort till Stockholm. Jag jobbar som säljare (utan monsterlön) och sambon är dagisfröken. 3 barn. 2 bilar (ena är en DYR tjänstebil). Kom direkt ifrån en hyresrätt och hade alltså inget att stoppa in. Lånade ihop 5% av köpeskillingen + lagfart och pantbrevskostnaden av mina och sambons föräldrar.

Sambon är dessutom mammaledig med minsta.

Vi stormtrivs!

Idag är det tight med ekonomin pga mammaledigheten, och även efter mammaledigheten kommer vi inte ha jättemycket att röra oss med, men vi har så vi klarar oss. Sparar en del. Har mat på bordet. Kan göra roliga saker med barnen.

När första sommarvärmen kom och man gick ut och tog morgonkaffet (oj vad vuxet det lät, är jag vuxen?!? :) ) på altanen så var det värt ALLT!

Jag kan bara tippsa folk att köpa det boende man vill ha. Det är enligt mig viktigare att ha ett boende man trivs med än att ha en skitdyr bil, åka en massa utomlands osv... (ska för övrigt till Thailand över jul med hela familjen).

Undrar vad man får för reflektioner över min levnadssituation?!? :P

/Johan

#15

Postad 21 augusti 2008 - 08:16

nippe
  • nippe
  • Beroende

  • 1 387 inlägg
  • 0

Tja

Nu kanske man blir dumförklarad, men men...

Köpte hus med inflyttning sista november -07 i en närförort till Stockholm. Jag jobbar som säljare (utan monsterlön) och sambon är dagisfröken. 3 barn. 2 bilar (ena är en DYR tjänstebil). Kom direkt ifrån en hyresrätt och hade alltså inget att stoppa in. Lånade ihop 5% av köpeskillingen + lagfart och pantbrevskostnaden av mina och sambons föräldrar.

Sambon är dessutom mammaledig med minsta.

Vi stormtrivs!

Idag är det tight med ekonomin pga mammaledigheten, och även efter mammaledigheten kommer vi inte ha jättemycket att röra oss med, men vi har så vi klarar oss. Sparar en del. Har mat på bordet. Kan göra roliga saker med barnen.

När första sommarvärmen kom och man gick ut och tog morgonkaffet (oj vad vuxet det lät, är jag vuxen?!? :) ) på altanen så var det värt ALLT!

Jag kan bara tippsa folk att köpa det boende man vill ha. Det är enligt mig viktigare att ha ett boende man trivs med än att ha en skitdyr bil, åka en massa utomlands osv... (ska för övrigt till Thailand över jul med hela familjen).

Undrar vad man får för reflektioner över min levnadssituation?!? :P

/Johan


Du har fattat galoppen!
Jag tycker att du har gjort helt rätt, jag tycker också man ska köpa sitt drömboende. Sen om man måste ta omvägar för att få det eller om man köper det direkt är upp till var och en.
Som jag sa, att det är alltid dyrt i början men förhoppningsvis så är löneökningen större än ränteökningarna och om man amorterar så sjunker ju månadskostnaderna med tiden.
Det är helt upp till var och en hur mycket man tycker boendet är värt och vad man vill lägga på det. Personligen så har jag alldeles för dyra vanor när det gäller inredning, bilsmak m.m så jag vill gärna ha pengar över till att inreda huset som jag vill (för att få mitt drömboende) och köra min bil, som kostar att köra.
Vill folk som inte har tagit steget till eget boende ännu få råd om hur de ska göra tycker jag det är bra att höra hur folk tänker, det är ju alltid bra att få olika råd och tips från olika personer. Då kan man vraka och välja de som passar en själv bäst.

Gioacchino: Ni måste sätta er ner och tänka efter, hur mycket är det värt för oss att bo i ett eget hus? Sätt upp en budget, kolla var era pengar går i dagsläget. Gå inte strikt efter bankens budget, det tar inte med alla saker utan de kollar bara på din kreditvärdighet. Du får lägga saker som försäkringar( boendeförsäkring blir dyrare, bilförsäkringen antagligen billigare), el, bensinkostnader. Vilka kan ni dra ner, välja bort?
Hur mycket pengar blir det över då?
Vad räcker det till?
Är ni nöjda med det?
Är ni beredda att göra mer uppoffringar?
Vad räcker det då till, osv osv....

#16

Postad 21 augusti 2008 - 08:58

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0
Väldigt intressant detta.
Det du har Johan låter ju inte så dumt. Du tjänar antagligen lite mer än mig men jag kör ingen dyr tjänstebil :)
Jag vill ju inte sätta mig i ett hus bara för att vi ska. Vi vill ju flytta till något vi verkligen tror vi kommer att trivas med, och då handlar det om de här pengarna tyvärr. Alternativet är att köpa något äldre och renovera efterhand. Då har man lite mer att röra sig med, men vill vi bo så ?! Vill vi renovera ? Nja, tveksamt. Visst är det häftigt att kunna göra nästan vad man vill med sitt hus, men kunskapen ska finnas, och tålamodet att gå i röran....

@Nippe: Jag skulle säga att vi inte lever något lyxliv nu även om vi skulle kunna lite åt det hållet i alla fall. Vi har billig hyra och bägge jobbar heltid. Jag har tyvärr pendling till jobbet och bara där går 3k i skattade pengar varje månad. Just nu känns det som om vi kommer att ligga lågt ett tag. Det är inget akut behov vi har, men visst hade det varit kul med något eget.

#17

Postad 21 augusti 2008 - 18:14

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0

Väldigt intressant detta.
Det du har Johan låter ju inte så dumt. Du tjänar antagligen lite mer än mig men jag kör ingen dyr tjänstebil :)


Det tror jag inte, då jag absolut inte tjänar bra... Men man ska inte klaga...

/Johan

#18

Postad 21 augusti 2008 - 18:29

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
Jag och sambon har också funderat på att köpa hus men iom att företaget vi jobbar på mer eller mindre kommer gå i konkurs så har vi lagt det på is.

Men vi har också samma tankar som trådskaparen. Vi vill bo hyffsat fint då jag har tummen mitt i handen och en MC olycka har gjort att jag inte kan åla omkring på knäna längre direkt. Tapetsera osv går väl an men inte mycket mer.

Alternativet är ju som ni skriver att köpa en bostadsrätt och hoppas att den stiger i värde och sedan sälja med vinst. Men tänk om det går åt andra hållet (vilket det verkar göra)? Man köper en lägenhet för 600 000 kr och sedan några år senare är det värt 500 000? Då har man amorterat och betalar dyra räntor på något som man förlorar på i slutändan och sätter sig själv rejält i skuld?

Personligen får man nästan klaustrofobi här i lägenheten (som är alltför varm på sommaren och vi kan inte öppna alltför mycket pga katter som smiter då) så jag vill verkligen till hus. Men hur jag än vänder och vrider på det så känns det som att man spelar alltför mycket.

PS: Där vi bor får man också inget direkt bra under2 mille. Ev. för 1,5 mille om huset är gammalt fast nyrenoverat. DS.

#19

Postad 22 augusti 2008 - 09:19

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0
Jag är också inne på att köpa sitt drömboende trots att det kan bli lite kärvt med ekonomin i början.

För varje dag som går så blir ju ekonomin bättre. Räntan går ju upp och ner mellan 3-6% men över lång tid så ligger snitträntan på ca 5%. Värdet på huset stiger i takt med inflationen, säg 3% per år.
Lönen stiger ungefär samma som inflationen, lågt räknat.

Säg att du köper ditt drömhus när du är 30 år och lånar 3 000 000:- vilket ger en bokostnad på 8750:- per månad.
Du har 35år kvar att jobba till pension.
Rimligtvis har du vid pension lyckats amortera 500.000:- och har då 2.500.000:- i lån eller 7300:- per månad.
Säg att du idag tjänar ihop med sambon 36000:- efter skatt. Vid pension tjänar ni då (36000:-*1.03 upphöjt till 35år) 101 000:- per månad.
Alltså:
Idag har ni en en bokostnad på 8750/36000=24% av lönen.
Vid pension har ni en bokostnad på 7300/101000=7% av lönen.

Mao så är bokostnaden kanske lite tuff i början men blir bättre och bättre dag för dag.

Redigerat av frhape, 22 augusti 2008 - 09:50.


#20

Postad 22 augusti 2008 - 11:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Köpte vårat hus för 1.125.000:- för några år sedan... (3-4 eller nåt, har ingen koll).

Gjorde så att vi målade lite och snyggade till, värderade om huset ett halvår senare, vipps var det värt 1.500.000:- och topplånen var puts väck :)

Så det kan ju vara ett tips, köp något som lätt kan fixas med lite färg och tapeter, sen värdera om.

#21

Postad 22 augusti 2008 - 11:13

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
Kollar in ett nytt boende då det blivit lite trångt där vi bor nu. Inte så att huset eller tomten är för liten, men det byggs alldeles för mycket runt omkring och nu har vi snart blivit helt inbyggda. Inte så man vill bo på landet direkt.

#22

Postad 22 augusti 2008 - 11:17

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0

Säg att du köper ditt drömhus när du är 30 år och lånar 3 000 000:- vilket ger en bokostnad på 8750:- per månad.


Vilken bank lånar du ifrån ? :)
Vad har du räknat in där ? 8750:- på 3 mille är grymt. Då hade jag inte tvekat att köpa vad jag vill ha.

#23

Postad 22 augusti 2008 - 13:26

jonitz
  • jonitz
  • Forumräv

  • 549 inlägg
  • 0

Vilken bank lånar du ifrån ? :P
Vad har du räknat in där ? 8750:- på 3 mille är grymt. Då hade jag inte tvekat att köpa vad jag vill ha.


Tror han menar räntekostnad och inte bokostnad. 5% ränta på 3 mille efter avdrag ger ungefär 8750kr per månad.

#24

Postad 22 augusti 2008 - 20:29

nippe
  • nippe
  • Beroende

  • 1 387 inlägg
  • 0
ja man måste hålla isår räntekostnader och boendekostnader. I boendekostnader så räknas ju el, vatten, försärkringar m.m in. Bara för att göra det klart så mina antaganden gäller att räntekostnaden (och ev. avgift om man köper lägenhet9 inte ska gå över 1/3 av den disponibla inkomsten.
@frhape: Har du räknat med ev. skatte ökningar i ditt antagande? Det finns ju vissa brytpunkter i vårt skattesystem,oavsätt det var det du gav ett väldigt bra exempel på att alla boende är dyra i böejan.

#25

Postad 28 augusti 2008 - 18:19

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Hej!

Bor i radhus sen ett år tillbaka. Jag tänkte och tänker egentligen samma sak nu med - hur har folk råd. Men jag tror att man lätt glömmer ett par saker:

1) Många byter upp sig. En lägenhet blir en större lägenhet, som säljs med bra tajming och blir grundplåt till hus. Det är en jädra skillnad på det och att stövla in på banken med två tomma nävar och komma ut med en husnyckel...
En annan variant som gäller iaf ett par av mina goda vänner är att man tagit över/köpt hus från föräldrar.

2) Framför allt tror jag att det, precis som när det gäller hemmabiosystem här på forumet, att det är det flotta och fina man ser (det är ju mest iögonfallande!) och lurar sig själv omedvetet att tro att detta gäller de flesta. Vad man glömmer är nog att många har inte alls råd med hus, ej heller stora lägenheter. Och många som valt att bo i hus kanske inte alls har det så himla flott - pengarna räcker kanske knappt till och man har fått göra avkall på en massa annat (som t.ex. hemmabiosystem).

#26

Postad 28 augusti 2008 - 23:46

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0

Hej!

Bor i radhus sen ett år tillbaka. Jag tänkte och tänker egentligen samma sak nu med - hur har folk råd. Men jag tror att man lätt glömmer ett par saker:

1) Många byter upp sig. En lägenhet blir en större lägenhet, som säljs med bra tajming och blir grundplåt till hus. Det är en jädra skillnad på det och att stövla in på banken med två tomma nävar och komma ut med en husnyckel...
En annan variant som gäller iaf ett par av mina goda vänner är att man tagit över/köpt hus från föräldrar.

2) Framför allt tror jag att det, precis som när det gäller hemmabiosystem här på forumet, att det är det flotta och fina man ser (det är ju mest iögonfallande!) och lurar sig själv omedvetet att tro att detta gäller de flesta. Vad man glömmer är nog att många har inte alls råd med hus, ej heller stora lägenheter. Och många som valt att bo i hus kanske inte alls har det så himla flott - pengarna räcker kanske knappt till och man har fått göra avkall på en massa annat (som t.ex. hemmabiosystem).


1: Nix
2: Check!

Men vi klarar oss...

;)

#27

Postad 29 augusti 2008 - 09:29

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0
Skönt att det inte bara är jag som känner så...

Tror vi ligger lågt ett tag nu. Priserna verkar ha nått sin topp nu och branchen har det inte så lätt. Med lite tur går priserna ner en aning inom det närmsta året.

#28

Postad 02 september 2008 - 12:15

Unregistered63a53ac6
  • Unregistered63a53ac6
  • Beroende

  • 1 180 inlägg
  • 0
Sanningen är att folk inte har råd. Det är därför priserna korrigeras just nu på många håll.

http://www.boligan.se/ bra sida att följa priserna på er lokala ort.

#29

Postad 03 september 2008 - 15:58

Tresor
  • Tresor
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0
Något som jag tycker låter konstigt i flera av era inlägg är att ni inte vill köpa hus som behöver viss renoering för att ni inte kan/vill göra sådant, det är väl ingen hemlighet att alla hus behöver renoveras och underhållas genom åren. Vill ni inte hålla på med detta så är kanske inte hus något för er. Ett argument mot mitt resonemang är ju att det går att köpa tjänsterna men då får ni nog räkna med en 1-2k per månad som behöver avsättas för att fixa dessa utgifter på huset och tomten i framtiden.

//NJ

#30

Postad 03 september 2008 - 16:17

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0
Sen är det ju skillnad på renovering och renovering som jag ser det.
Färg, tapeter och golv är sin sak. Byta ut kök, toalett, värmesystem är något annat.

Små renoveringar är klart man får göra. Men vad i alla fall jag menar är att vi inte vill köpa ett hus för att direkt börja riva ut mer eller mindre allt, bokstavligt talat. Sen är det klart att vi vill sätta vår prägel i och på huset, men det är skillnad tycker jag.

#31

Postad 04 september 2008 - 16:04

Tresor
  • Tresor
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0
Visst är det skillnad på dessa oliak renoveringarna men nog är planerings horisonten så pass långt fram vid ett hus köp att man får räknamed dessa saker. Säg att ett hus med källare måste dräneras om inom 20-30 samt att taket skall bytas/renoveras efter liknande tid. Det ger ju på handen att ett hus byggt på 90-talet börjar hamna i dessa regioner och det betraktas nog ofta som rätt nytt i dessa sammanhang.

#32

Postad 09 september 2008 - 20:18

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Man måste anpassa sitt boende efter betalningskapaciteten tycker jag. Jag tycker inte det är så farligt att ha 12 000 kr/mån i boendekostnad om man tillsammans får ut 40 000 kr/mån. Då har man ju ganska mycket över till annat varje månad. En rimligt gräns tycker jag är att boendet(ränta, avgifter) tar ca 1/3 av inkomsterna.


Serri? 40 000.nice price :(
får man fråga vad du och din sambo jobbar med?
och visst är du drygt 30-35år?(jag visst det,typiskt att 70talisterna växer upp,skaffar flådigt hus och en dyr bmw årsmodell -07)
När jag får svara av dej vad du och din sambo jobbar med, så kommer jag be morsan och farsan sälja huset och vi flyttar hem till mormor så kan morsan och farsan plugga till precis dom jobb som du och sambon har :) så kan jag sen säga att mina föräldrar har 40 000kronor efter skatt.

EDIT. gjorde en snabb uträkning om du har en skatt på 32% av ditt månadsbelopp så har du och sambon 62 500kronor före skatt(om ni nu har lika mycket,tillsammans så blir det ju typ 120 000kronor)
Så egentligen så skulle det ju räcka om tex din sambo tar hela sin lön och betalar av huset/elräkningar.. och din lön tar man till annat.
då skulle ju du/ni rätt "snabbt" betala av lånet.

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 09 september 2008 - 20:23.


#33

Postad 09 september 2008 - 20:27

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Jag har varit sugen på hus i 3 års tid nu. Är bara 22 år idag så tänker vänta lite med det då sambon studerar på högskolan.

Här i Eskilstuna får man räkna med ~10 - 12k i månaden för en fin villa. Själv hoppas jag kunna få ett "halvt" renoveringsobjekt då jag är relativt händig själv och har riktigt bra kontakter så tror inte det skulle bli några problem att renovera. Tycker det är skoj också.

Börjar nytt jobb på måndag och kommer då få ut omkring 20k/månad (ska börja som systemtekniker, har lite lite utbildning om 5 år räknar jag med att få ut ~25k och sambon kommer nog få ut strax under 20k när hon har jobb så har man en boendekostnad på 10 000:- i månaden är det inte så farligt ändå.

Lakristomte, hur räknar du egentligen =/

"om du har en skatt på 32% av ditt månadsbelopp så har du och sambon 62 500kronor före skatt(om ni nu har lika mycket,tillsammans så blir det ju typ 120 000kronor)"

Vart kommer 120 000:- tillsammans ifrån?

Redigerat av Unregistered32555851, 09 september 2008 - 20:29.


#34

Postad 10 september 2008 - 09:48

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Prova försöka köpa ngt när ni är singlar då. DET är svårt. Är man 2 är det inte så svårt att få ihop pengar.

#35

Postad 10 september 2008 - 16:03

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0

Prova försöka köpa ngt när ni är singlar då. DET är svårt. Är man 2 är det inte så svårt att få ihop pengar.


Ne då blir det lite svårare, fast är man singel kanske man inte behöver ett hus på 150kvm. Man har ju inte allt för stor nytta av alla rummen då om man inte ska ha 5 olika lyssningsrum med värstingsterio i varje. Men har man råd med det har man väl även råd med hus.

#36

Postad 11 september 2008 - 08:14

nippe
  • nippe
  • Beroende

  • 1 387 inlägg
  • 0

Serri? 40 000.nice price :)
får man fråga vad du och din sambo jobbar med?
och visst är du drygt 30-35år?(jag visst det,typiskt att 70talisterna växer upp,skaffar flådigt hus och en dyr bmw årsmodell -07)
När jag får svara av dej vad du och din sambo jobbar med, så kommer jag be morsan och farsan sälja huset och vi flyttar hem till mormor så kan morsan och farsan plugga till precis dom jobb som du och sambon har :) så kan jag sen säga att mina föräldrar har 40 000kronor efter skatt.

EDIT. gjorde en snabb uträkning om du har en skatt på 32% av ditt månadsbelopp så har du och sambon 62 500kronor före skatt(om ni nu har lika mycket,tillsammans så blir det ju typ 120 000kronor)
Så egentligen så skulle det ju räcka om tex din sambo tar hela sin lön och betalar av huset/elräkningar.. och din lön tar man till annat.
då skulle ju du/ni rätt "snabbt" betala av lånet.



Jag vet inte riktigt hur du har räknat eller om du har missförstått mig. Jag skrev 40 000kr tillsammans. Detta skulle betyda med din uträkning att vi skulle tjäna ca 58 000 kr innan skatt tillsammans.
Sen att "bara" ha 32% (kommunalskatt) är en underskattning av skattetrycket. Man betalar bara kommunalskatt upp till 28 400 kr/mån, efter det så börjar man även betala statlig skatt. allt över 28 400kr/mån betalar man yttligare 20% skatt på upp till 42 250 kr/mån och allt över 42 250 kr/mån betalar du 25% skatt på.
Själv betalar jag ca 42% skatt av min totala inkomst.

Sen sa jag att detta var en siffra tagen för att matcha en räntekostnad på ca 13 000kr/mån och inte vår situation.

Om du vill veta så jobbar jag som tekniker/försäljare för ett IPTV-företag och min fru jobbar som controller/ekonom.

Redigerat av nippe, 11 september 2008 - 08:30.


#37

Postad 13 september 2008 - 20:45

tobben-e
  • tobben-e
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Lakritstomte... inga problem att få ut över 20.000 i mån! Bli rörmokare :)

Sen såg jag att någon pratade om att renovera lite och sen värdera om för att få bort/ner topplånet,det är ju så dom flesta gör för att få en drägligare månadskostnad!
Sen lånar dom upp för att köpa fina bilar osv..
Att öka på lånet med säg 100.000,gör inte så jätte mkt någon hundring i månaden!

#38

Postad 01 oktober 2008 - 13:17

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0

Lakritstomte... inga problem att få ut över 20.000 i mån! Bli rörmokare :)

Sen såg jag att någon pratade om att renovera lite och sen värdera om för att få bort/ner topplånet,det är ju så dom flesta gör för att få en drägligare månadskostnad!
Sen lånar dom upp för att köpa fina bilar osv..

Det är exakt så som väldigt många tydligen har gjort i USA. Ingen bra idé när nu husbpriserna vänder nedåt. Ingen bra idé för bankerna heller, tydligen...

#39

Postad 01 oktober 2008 - 14:26

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Det går inte att jämföra den amerikanska lånemarknaden med den svenska. Det är som att jämföra äpplen och päron.

MVH Kribban

#40

Postad 01 oktober 2008 - 18:21

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0
Varför skule inte det gå? Vi har varit där i Sverige tidigare (i början av 90-talet). Jag tror och hoppas att det inte är lika illa nu, men det var på väg (med den konjunkturen vi är på in i nu lär det ju mattas av).

Folk har så kort minne att den där krisen i början/mitten av 90-talet är bortglömd, t.om. av bankmännen/kvinnorna.

#41

Postad 01 oktober 2008 - 19:08

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Jag kommer mycket väl ihåg krisen i början av 90-talet och det gör nog våra banker med :P .
Däremot att blanda in och jämföra den amerikanska bolånemarknaden med den svenska tycker jag är fel. Det är helt olika villkor här och där. I USA står hela huset som säkerhet för lånen. klara du inte av dina lån så tar banken över huset och du är fri från dina skulder. Detta innebär att banken gör stora förluster om priserna för husen vänder ner igen.

Så fungerar det inte i Sverige. Klarar man inte av sina lån så får man sälja sitt hus. Räcker inte försäljningenpriset till att lösa lånen så får du en restskuld.

Kontentan blir att bankerna är mer sårbara i USA när det gäller bostadslånen.

Från E24

Han säger att det är stora skillnader mellan det svenska och det amerikanska systemet när det gäller lån och säkerheter.

- I Sverige svarar du med hela din ekonomi för lånet, du kanske får äta gröt för att kunna betala dina räntor. Men i USA kan du lämna kåken till banken och då är du fri. I USA har du bara fastigheten som säkerhet för lånet. Det är en stor skillnad, konstaterar Hans Schedin och tillägger att det sociala skyddsnätet vi har i Sverige gör att låntagarna kan betala sina räntor även om de skulle bli arbetslösa.


Artikel

MVH Kribban

#42

Postad 01 oktober 2008 - 23:04

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0
Ja, OK, det är ju skillnad, givetvis. Men jag hävdar att alltför många har lånat upp sig alltför högt, till räntor som redan nu är på gränsen till vad de orkar.

#43

Postad 02 oktober 2008 - 07:01

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Det håller jag verkligen med om :P Jag är glad att vi "bara" har 650000 i bottenlån. Vi har även ett topplån som vi amorterar 3600:- i månaden på. Jobbigt just nu men det går snabbt neråt och om 2 år så har man 5000:- mer i månaden att leva på :P

#44

Postad 10 oktober 2008 - 09:28

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0
Kan bara meddela att vi just nu ligger i budgivning med en till. Gick ut ganska lågt men han fortsätter med. Kan f*nskapet inte bara ge sig :rolleyes:

Hur vet man om det bara inte är en släkting till husägaren som pressar upp priset ?!?
Nu tror jag ju inte det, men det skulle kunna vara. Visst riskerar de då att förlora mig, men låt säg att de då skulle "hoppa av". Då har jag ju en chans fortfarande.

#45

Postad 10 oktober 2008 - 10:04

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Köpa idag med sky hög ränta, nej inte en chans att jag sulle göra det. :rolleyes:

#46

Postad 10 oktober 2008 - 10:13

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

  • 252 inlägg
  • 0

Kan bara meddela att vi just nu ligger i budgivning med en till. Gick ut ganska lågt men han fortsätter med. Kan f*nskapet inte bara ge sig :lol:

Hur vet man om det bara inte är en släkting till husägaren som pressar upp priset ?!?
Nu tror jag ju inte det, men det skulle kunna vara. Visst riskerar de då att förlora mig, men låt säg att de då skulle "hoppa av". Då har jag ju en chans fortfarande.


Jag är lite osäker men jag tror att om du vinner budgivningen har rätt att se vilka andra som varit med och bjudit på objektet. Fråga mäklaren!

Köpa idag med sky hög ränta, nej inte en chans att jag sulle göra det. :rolleyes:


Räntan är inte skyhög.
Historiskt ligger den mellan 6-7%.

Edit:felstanvning

Redigerat av F.A, 10 oktober 2008 - 10:14.


#47

Postad 10 oktober 2008 - 10:16

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Räntan är inte skyhög.
Historiskt ligger den mellan 6-7%.

Ja, men förra gången räntan låg på denna nivå kostade villorna i stockholm 2 miljoner mindre också.

#48

Postad 10 oktober 2008 - 10:24

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

  • 252 inlägg
  • 0

Ja, men förra gången räntan låg på denna nivå kostade villorna i stockholm 2 miljoner mindre också.

Så rätt, så rätt.
Jag är glad över att bo någon annanstans även om priserna skenat iväg här också.
Köpte en villa för 2 år sedan för 800000. fick den värderad precis innan finanskraschen till 1800000-1900000.
Tack och lov har jag inte lånat upp mellanskillnaden!

#49

Postad 10 oktober 2008 - 10:28

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Känner några som redan har bekymmer med ekonomin, otrevligt :rolleyes:

#50

Postad 10 oktober 2008 - 11:55

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0

Känner några som redan har bekymmer med ekonomin, otrevligt :lol:


Givetvis får man ju köpa efter vad man klarar av med dagens ränta. Går den ner är det ju bara bonus.
Känns trist när polare köpt hus för 600.000 och sen kunnat rusta upp dem efter hand (inga rena renoveringsobjekt), men det är ju ett tag sen. Idag får man betala så pass så man inte har samma möjlighet att göra det i samma utsträckning :rolleyes:



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.