Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Löd egna audiokablar (RG62 etc)

756 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 28 februari 2008 - 19:11

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Det kanske är plagiat.

#202

Postad 28 februari 2008 - 22:16

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0
Tror jag inte. De flesta kabeltillverkare använder sig av kablar och kontakter från stora tillverkare som Belden, Canare, Neutrik etc.

#203

Postad 01 mars 2008 - 00:36

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Hämtade ut ett paket idag ;)

Ska testa kablarna på måndag och försöka fixa bilder imorgon.

#204

Postad 02 mars 2008 - 18:37

Eddy_louix
  • Eddy_louix
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Hittade till denna tråd sent om sider, men fixade igår ihop ett par RG62 och Deltron kontakter. Har nu inte testat Neutrik kontakterna men tycker att Deltrons motsv. inte har tillräckligt långt "hölje" som täcker hon-kontakten på förstärkaren, det känns helt enkelt som den inte riktigt sitter på(trots den gör d)

Fixade även lite bilder.

Bifogad fil  DIY003.jpg   307,27K   3 Antal nerladdningar

Fler bilder finns i mitt album

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  DIY001.jpg   283,83K   1 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  DIY005.jpg   287,27K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Eddy_louix, 02 mars 2008 - 18:41.


#205

Postad 02 mars 2008 - 20:59

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Snyygt. Skulle tro att de låter bra i din anläggning, eller hur?

Deltronkontakterna fungerar bra och de sitter fint. Det är nog bara lite ovant att man inte kan trycka in dem hela vägen.

#206

Postad 02 mars 2008 - 21:05

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
15meter lonworks kabel beställd sen får man väl lyssna och se om den är bättre än rg62

#207

Postad 02 mars 2008 - 21:21

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Åååh gud så jag längtar tills jag får prova mina kablar!

Smyglånade pappas kamera så jag fick före och efter bild =)

Bifogad fil(er)


Redigerat av Professor_Kalkyl, 02 mars 2008 - 21:24.


#208

Postad 03 mars 2008 - 15:57

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
I vilken ände av förbättringarna ska jag börja

Kortfattat jag :) Belden LonWorks 7703H

;) Att det skulle vara liten skillnad hade jag trott, men det skiljer ju natt och dag! Herre min skapare vad mycket bättre det blev över hela registret med de nya kablarna.

The details ohh the details och separationen mellan allt, mycket mindre "grötigt" med LonWorks vs. mina gamla lakritssnören.

Redigerat av Professor_Kalkyl, 03 mars 2008 - 15:58.


#209

Postad 03 mars 2008 - 18:43

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0

Skärmen har en avledare så enklast är att skala bort skärmen helt från ändarna och sedan koppla avledaren med jorden i signaländen och låta den flyta i förstärkaränden (dvs trimma bort den). På så sätt får man lägsta möjliga kapacitans.


Ähum, du råkar inte ha en bild eller två på hur detta ser ut i praktiken? Det där låter som rena grekiskan för mig... :)

Menar du att du använder en av ledarna som signal (dvs mellan RCA-kontakternas mittenpinnar) och den andra som jord (mellan RCA-kontakternas "ytterkåpor")? Och på kontakten i ena änden av kabeln löder du ihop skärmen (eller avledaren) med jordledaren men inte i den andra änden?

Redigerat av stewed, 03 mars 2008 - 19:50.


#210

Postad 03 mars 2008 - 22:53

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0
Precis så ja :)

#211

Postad 03 mars 2008 - 22:59

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

I vilken ände av förbättringarna ska jag börja

Kortfattat jag ;) Belden LonWorks 7703H

B) Att det skulle vara liten skillnad hade jag trott, men det skiljer ju natt och dag! Herre min skapare vad mycket bättre det blev över hela registret med de nya kablarna.

The details ohh the details och separationen mellan allt, mycket mindre "grötigt" med LonWorks vs. mina gamla lakritssnören.



Nice one :)

Den stora uppenbarelsen för mig var karaktären på trumljuden som jag faktiskt aldrig tidigare har hört med så mycket definition.

Vi får tacka Belden.

Ähum, du råkar inte ha en bild eller två på hur detta ser ut i praktiken? Det där låter som rena grekiskan för mig... :wub:

Menar du att du använder en av ledarna som signal (dvs mellan RCA-kontakternas mittenpinnar) och den andra som jord (mellan RCA-kontakternas "ytterkåpor")? Och på kontakten i ena änden av kabeln löder du ihop skärmen (eller avledaren) med jordledaren men inte i den andra änden?


Du har fattat det helt rätt. Tyvärr har kameran lagt av men jag ska se hur det blir med mobben om jag kan lägga ut en bild på varje ände.

Redigerat av Unregistered1197, 03 mars 2008 - 23:04.


#212

Postad 03 mars 2008 - 23:23

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

I vilken ände av förbättringarna ska jag börja

Kortfattat jag B) Belden LonWorks 7703H

:wub: Att det skulle vara liten skillnad hade jag trott, men det skiljer ju natt och dag! Herre min skapare vad mycket bättre det blev över hela registret med de nya kablarna.

The details ohh the details och separationen mellan allt, mycket mindre "grötigt" med LonWorks vs. mina gamla lakritssnören.



Nice one :)

Den stora uppenbarelsen för mig var karaktären på trumljuden som jag faktiskt aldrig tidigare har hört med så mycket definition.

Vi får tacka Belden.


Den stora uppenbarelsen för mig var större, typ allt ;) (har ju bara enl. mig "lofi" prylar).

Allt blev bara mer detaljerat och mer lättlyssnat

Redigerat av Professor_Kalkyl, 03 mars 2008 - 23:49.


#213

Postad 04 mars 2008 - 00:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Chris Lymme, jag har ca 40 meter med en kabel hemma som jag tycker ser exakt likadan ut som den du visade förut 7704H tror jag att det va, men är inte säker men det är en slags nätverkabel ( precis som LoneWorks) med 4 st ledare som är tvinnade på samma sätt och med samma färg kodning m.m.
Hoppas att dom är samma sak, jag tängte ta och göra 2 st kablar på 1m och jämnföra med mina nordost Heimdall för att se skildnaden, hoppas då att det är samma ljud i min 40 meters rulle som dom som du tyckte va bättre än RG62.

sedan, hur rekomenderar du att man ska koppla ledarna i kontakterna, alltså vilka ska vara skärm och plus ?

Redigerat av DVD-ai, 04 mars 2008 - 00:33.


#214

Postad 04 mars 2008 - 00:59

Eddy_louix
  • Eddy_louix
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Efter lite kort lyssning så särskillde främst anslagen i basen mest. Den blev rappare men samtidigt lite djupare. Annars är RG62 och Sidewindern lika i karaktären, detaljrikt.
Jämförde även mot Biltemas motsv. mycket större skillnad, basen blev bumlig och detaljerna i de över registerna tappade detaljer, det kändes avrundat och lite loudness i Biltemas variant.

Hoppas nu inte Dr. Placebo var med på ett hörn :)
Sen är det ju alltid kul att fixa med lite DIY-stuffs ;)

Redigerat av Eddy_louix, 04 mars 2008 - 01:00.


#215

Postad 04 mars 2008 - 12:47

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Chris Lymme, jag har ca 40 meter med en kabel hemma som jag tycker ser exakt likadan ut som den du visade förut 7704H tror jag att det va, men är inte säker men det är en slags nätverkabel ( precis som LoneWorks) med 4 st ledare som är tvinnade på samma sätt och med samma färg kodning m.m.
Hoppas att dom är samma sak, jag tängte ta och göra 2 st kablar på 1m och jämnföra med mina nordost Heimdall för att se skildnaden, hoppas då att det är samma ljud i min 40 meters rulle som dom som du tyckte va bättre än RG62.

sedan, hur rekomenderar du att man ska koppla ledarna i kontakterna, alltså vilka ska vara skärm och plus ?


Ledarna är likvärdiga så du kan välja som du vill. Själv använder jag den vita med blå ränder som mittledare, men det är betydelselöst.

Med fyra ledare får du trimmma bort det ena ledarparet och det kan i praktiken påverka kabelns egenskaper. Om man vill testa optimalt skulle jag således föreslå att skaffa 7703NH med bara ett par ledare. Det är ju så billigt.

Redigerat av Unregistered1197, 06 mars 2008 - 22:09.


#216

Postad 04 mars 2008 - 16:49

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Hörde igår att det kan bli lite problem med signalerna (bl.a. kanalseparation) om man använder den med två ledarpar för dra fyra kanaler i en smäll (t.ex. i bil), stämmer detta? (är lite sugen på att göra en kabel med Belden LonWorks 7704NH till bilen ;) )

#217

Postad 04 mars 2008 - 18:09

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0
Man kan ju jämföra med telefonledningar - så som det såg ut här i Sverige för 20 år sedan och som det fortfarande ser ut i större delen av världen - mil efter mil med hundratals partvinnade ledningar intill varandra som inte stör varandra i någon större utsträckning. Är nog mera pseudovetenskap som får fram sådana resultat om sämre kanalseparation etc. Är ju betydligt lägre effekter och oerhört mycket kortare längder i en signalkabel.

#218

Postad 04 mars 2008 - 18:42

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Man kan ju jämföra med telefonledningar - så som det såg ut här i Sverige för 20 år sedan och som det fortfarande ser ut i större delen av världen - mil efter mil med hundratals partvinnade ledningar intill varandra som inte stör varandra i någon större utsträckning. Är nog mera pseudovetenskap som får fram sådana resultat om sämre kanalseparation etc. Är ju betydligt lägre effekter och oerhört mycket kortare längder i en signalkabel.

då har du inte hört rysk symfoni i telefonen

#219

Postad 04 mars 2008 - 19:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Chris Lymme, jag har ca 40 meter med en kabel hemma som jag tycker ser exakt likadan ut som den du visade förut 7704H tror jag att det va, men är inte säker men det är en slags nätverkabel ( precis som LoneWorks) med 4 st ledare som är tvinnade på samma sätt och med samma färg kodning m.m.
Hoppas att dom är samma sak, jag tängte ta och göra 2 st kablar på 1m och jämnföra med mina nordost Heimdall för att se skildnaden, hoppas då att det är samma ljud i min 40 meters rulle som dom som du tyckte va bättre än RG62.

sedan, hur rekomenderar du att man ska koppla ledarna i kontakterna, alltså vilka ska vara skärm och plus ?


Ledarna är likvärdiga så du kan välja som du vill. Själv använder jag den vita med blå ränder som mittledare, men det är betydelselöst.

Med fyra ledare får du trimmma bort det ena ledarparet och det kan i praktiken påverka kabelns egenskaper. Om man vill testa optimalt skulle jag således föreslå att skaffa 7703H med bara ett par ledare. Det är ju så billigt.


Aha, ok, så du tror inte det skulle bli bra att köra på 2 st till + och 2 st till - och sedan ansluta skärmen i ena kontakten ?
Ska se om jag inte har lite 7703H hemma också, men trodde att du rekomenderade fyr ledaren för det va den som du hadde på bild här i tråden.
Ok, men då tar jag och letar efter lite 2 ledare som jag borde ha "några" meter av i alla fall ( har fått en hel del olika data / signalkablar från jobbet :) ) och gör av dom.
Och då är det ju bara 2 ledare och man tar den ena som + och den andra som -
skärmen ansluter jag i ena kontakten då !


Man kan ju jämföra med telefonledningar - så som det såg ut här i Sverige för 20 år sedan och som det fortfarande ser ut i större delen av världen - mil efter mil med hundratals partvinnade ledningar intill varandra som inte stör varandra i någon större utsträckning. Är nog mera pseudovetenskap som får fram sådana resultat om sämre kanalseparation etc. Är ju betydligt lägre effekter och oerhört mycket kortare längder i en signalkabel.

då har du inte hört rysk symfoni i telefonen


Har du det ? :)

Redigerat av DVD-ai, 04 mars 2008 - 19:14.


#220

Postad 04 mars 2008 - 22:44

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Aha, ok, så du tror inte det skulle bli bra att köra på 2 st till + och 2 st till - och sedan ansluta skärmen i ena kontakten ?


Nja, vitsen med kabeln är nog att den är enkarderlig, skulle jag säga. Men du får gärna testa och jämföra :)

#221

Postad 04 mars 2008 - 22:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Aha, ok, så du tror inte det skulle bli bra att köra på 2 st till + och 2 st till - och sedan ansluta skärmen i ena kontakten ?


Nja, vitsen med kabeln är nog att den är enkarderlig, skulle jag säga. Men du får gärna testa och jämföra :)


Kan du ge dig på att jag ska göra, kanske blir lika bra med den men med en lite annorlunda karaktär :)

#222

Postad 05 mars 2008 - 01:53

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0

Man kan ju jämföra med telefonledningar - så som det såg ut här i Sverige för 20 år sedan och som det fortfarande ser ut i större delen av världen - mil efter mil med hundratals partvinnade ledningar intill varandra som inte stör varandra i någon större utsträckning. Är nog mera pseudovetenskap som får fram sådana resultat om sämre kanalseparation etc. Är ju betydligt lägre effekter och oerhört mycket kortare längder i en signalkabel.

då har du inte hört rysk symfoni i telefonen


Dom kanske inte är så bra på att tvinna i Ryssland? :)

#223

Postad 05 mars 2008 - 07:40

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

ssom det såg ut här i Sverige för 20 år sedan - mil efter mil med hundratals partvinnade ledningar intill varandra som inte stör varandra i någon större utsträckning.


Låter överhörning bekant? Hände ofta om man ringde någon, i tysta partier (den andra skall bara...), eller mellan ringsignalerna så hör man ett eller flera andra samtal i bakgrunden. Eller var det så länge sedan så du nästan har glömt detta fenomen? :)

#224

Postad 05 mars 2008 - 10:37

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0
Näe, jag har inte glömt :) Att det inte var helt fritt från problem var anledningen till att jag skrev "...inte stör varandra i någon större utsträckning...". Men det hände inte alltid trots ledningslängder som kunde vara 100 000-tals gånger längre än vad som gäller för en signalkabel. Och det gick alldeles utmärkt att ringa till USA över en 3 400 000 meter lång kopparkabel. Om man de facto alltid får problem med en audiokabel med parallella partvinnade signalledningar (som vissa hävdar) så skulle ovan nämnda telefonkabel till USA inte fungerat över huvud taget.

Och framför allt så var väl överhörning ett problem när man använde sig av fantom- och superfantom-ledningar (tror jag).

#225

Postad 05 mars 2008 - 12:43

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Nja, man får nog tänka på att det är viss skillnad i signalerna och att när det gäller musik så är det mänskliga örat extremt känsligt för minsta lilla distorsion.

I princip alla signalkablar med olika konstruktion som jag har testa har gett olika karaktär på ljudet. Det är möjligt att vissa personer inte lägger märke till sådana skillnader. Då är det egentligen bara att gratulera eftersom de besparar sig mycket pill och utgifter... Tyvärr jag jag inte sådan tur utan hör ganska distinkta skillnader på ljudet med alla förändringar i anläggningen.

Man måste nog inse att detta är en del av hifihobbyn och att man inte kan pådyvla andra sin egen hörsel, oavsett om den är känslig eller okänslig.

Redigerat av Unregistered1197, 06 mars 2008 - 12:38.


#226

Postad 06 mars 2008 - 16:16

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Edit 2008-02-19:

Efter lite experimenterande har jag hittat två kablar som är goda alternativ till RG62:


LonWorkskabeln nedan klår till och med RG62 i ljudkvalitet! Mikrodetaljerna är häpnadsväckande. De minsta instrumentljudet sköljer över lyssnaren i kaskader. Olika karaktärer hos trumskinn framträder klart, liksom varje litet klick när gitarrer hanteras. Konstruktionen är ett par med enkarderliga kopparledare med aluminiumskärm och avledare i förtent koppar. Lödningen är lite bökig på grund av att ledarna är halvt stela halvt böjliga. Resultatet är dock fantastiskt.
Postad bild
http://www.elfa.se/e...mp;dok=4623.htm


Man blir sugen att prova själv, vilken storlek ska man köra och skärmad vs. orskärmad?

Edit: det är ju fyra ledare i den kabeln, kör ni en kabel till 2+2 kontalter? Eller två kablar och 1+1?

Mvh

Redigerat av Mr_Empa, 06 mars 2008 - 16:19.


#227

Postad 06 mars 2008 - 19:36

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Det finns en skärmad variant med bara två ledare som heter 7703NH. Den ser ut som den nedre kabeln minus den vita och oranga ledaren. Det är den jag använder.

Redigerat av Unregistered1197, 06 mars 2008 - 22:09.


#228

Postad 06 mars 2008 - 20:42

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
är positivt överraskad av lonworks kabeln

#229

Postad 06 mars 2008 - 21:16

Roger345
  • Roger345
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Uppskattar verkligen denna tråd. Så nu blir det till att försöka lödda :).

Var inne på ELFA's hemsida men hittade inte någon LonWorks 7703H. Hittade däremot 7703NH. Vet någon om det finns 7703H hos ELFA?

#230

Postad 06 mars 2008 - 22:09

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Skrivfel. Du har hittat rätt kabel, den heter 7703NH.

#231

Postad 07 mars 2008 - 11:05

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Jag fick hem nytt paket idag från Conrad. Den här gången beställde jag två meter av en Belden koaxialkabel som var lite dyrare (30 kr/m). Den har lite för hög kapacitans för att vara optimal men jag vill testa ändå.

Den ser rätt lovande ut. Det är en massiv ganska tunn kopparledare.

Informationen talade om att den skulle vara 1 cm tjock men det visade sig att den istället är 5-6 mm. Köpte kontakter som skulle passa men de kan jag inte använda till just den kabeln. Får köra med Neutrik istället, det blir bra.

Jag ska försöka löda under helgen och sen återkomma med resultat. Jag kommer att jämföra med RG62.

#232

Postad 07 mars 2008 - 18:39

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
testar med att blanda lonworks kabeln och rg62 kabeln och gillar det som jag hör

#233

Postad 07 mars 2008 - 20:23

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
X-12: roligt. Har du några lyssningsintryck som du kan dela med dig av?

#234

Postad 07 mars 2008 - 20:27

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Nu har jag inspekterat mitt paket från Conrad. Mycket bra leverans två gånger i rad, rätt mängd och rätt grejer! Jobbar själv på ett stort lager och vet att det kan bli felplock när det är lite frekvens på orderingången.

Ni som är intresserade av "Horata" RCA- kontakt och tvekar inför kvalitén efter att jag skrivit att de gick trögt att få in i RCA-honan/kontakten.

Nu har jag beställt tre nya satser och testat alla, de fungerar bra allihop! Så det verkar som att det var otur när jag förra gången fick en som inte fungerade.

I mitt tycke är Horata RCA mer gedigen än Neutrik. Horata ska egentligen skruvas men går även lätt att löda, nästan lättare än Neutrik.

Har för mig att jag sett en liknande kontakt på Monsters kablar. Svenska företagt DLS säljer en som ser exakt likadan ut men då kostar 2-pack 145kr! (riktpris). Conrad tar 47,50 kr för 4-pack

DLS RCA-kontakt som ser exakt likadan ut som Horata



Det är den här kontaken (artikelnummer på Conrad):

Art.-Nr.: 737309

Bild

Redigerat av Ritsch, 07 mars 2008 - 20:34.


#235

Postad 07 mars 2008 - 20:33

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Ok, själv tycker jag att Neutrik är bökiga som fasen att löda men att det är värt det på grund av ljudet. Jag har testat en del olika kontakter men den enklaste Neutrikkontakten ger faktiskt det renaste ljudet enligt min mening.

Horata gissar jag har en ledande hylsa eller hur? På Neutrik är det bara den förgyllda kontaktdelen som leder vilket är bra på alla sätt och vis.

#236

Postad 07 mars 2008 - 20:42

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Horata har någon sorts metall i hylsan men vad vet jag inte. Det är nog inte aluminium.

Ja Neutrik var mycket svåra att löda. Jag tycker det beror mest på lödkoppen som är för bred. Men jag har köpt lite fler sådana för de är bra när kabeln är tunnare som RG62 och RG59.

Synd att de inte har Horata på Elfa för er som köper där. Som sagt, DLS har exakt likadan kontakt i sitt sortiment men då kostar de också ca 70 kr STYCK.

Ska tillägga att Horata även funkar bra med RG62 och 59 men då blir det lite "glapp" mellan hylsa och kabel, inget som påverkar ljudet eller funktionen, bara utseendet lite grann.

#237

Postad 07 mars 2008 - 22:21

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Nu har jag tillverkat ett par signalkablar med en "ny" Belden koaxiakabel som jag provar. Det är alltså inte någon av de kablar som Chris Lymme provat tidigare.

Har för mig att den heter Belden 7806A. Ganska hög kapacitans (det dubbla jämfört med RG62) men det verkar inte ha någon betydelse för ljudet.

Hår låter det då? Inte sämre än RG62 i alla fall. Nu har jag inte gjort något stort test och jämfört sida vid sida utan bara lyssnat med "nya" kabeln 7806A. Använder Horata RCA om det nu kanske har något att göra med ljudkvalitén.

Den kostar inte 30 kr/m utan 32 kr, men det finns mängdrabatt.

Kan verkligen rekommendera Horata- kontakten. Den är mycket lättare att löda! Speciellt för nybörjare. Det som är bra är att det går att fixera kabeln INNAN lödning och därmed slipper man att ledaren sticker iväg när man löder. Jag lödde fyra kontakter på ca 20 minuter (exklusive förjobbet).

Det enda man behöver göra är att ta bort den lilla skruven som sitter där ledaren ska fixeras. Kontakten är alltså till för att skruvas (både ledare och skärm) men det går minst lika bra att löda. Skärmen löder man fast på undersidan genom ett hål. Snyggt och lätt!

Fixering av kabeln utförs genom att klämma ihop två "käftar" längst ut på kontakten. Det är vad som sedan håller kabeln på plats. Lite sämre än Neutrik men bara man inte drar i kabeln under hanteringen efteråt håller det.

Fråga om det är något ni undrar över.

Redigerat av Ritsch, 07 mars 2008 - 22:22.


#238

Postad 07 mars 2008 - 23:20

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

X-12: roligt. Har du några lyssningsintryck som du kan dela med dig av?

testade att köra lonworks i hela kedjan cd * förförstärkare*rcl boxen' slutsteg
den blir lite för ljus i mitt tycke att köra den hela vägen men ljudet blir riktigt bra för en kabel som kostar 14kr metern helt värd sina pengar.
men som sakt lite förljus i mitt tycke så jag satt mellan box och slutsteg rg62 och det för att dämpa lite av ljusheten från lonworks kabeln och där var det som fattas
man får en mera harmonisk ljudbild och den 3dimessionella bilden är det inget fel på man kan urskilja hur instrumenten är placerade på sin ljudscen och även djupet på scenen till och med en taskig mp3 låter bra.

#239

Postad 07 mars 2008 - 23:34

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Ska tillägga att jag har svårt att få i Horata RCA i min Onkyo- förstärkare (805:an). Fungerar bra i andra apparater men den går inte riktigt in helt och hållet på Onkyon. Neutrik fungerar helt okej i min Onkyo.

Så vill man inte chansa så kanske Neutrik är bästa valet eller eventuellt den dyrare Horata med chucklåsning på Conrad som kostar ca 52 kr 4 pack. Den får jag in i min Onkyo utan problem.

Det är också en mer gedigen RCA- kontakt än den "vanliga" Horata.

Får nog löda om min Belden- kabel med Neutrik eller den bästa Horata.

x-12:

Du kanske skulle prova den Belden- kabel som jag håller på med nu. Tycker att den är mer "mörk" (varmare) i tonen än RG62 det lilla jag lyssnat.

Men det är ju en del kostnader att hålla på och testa kablar hela tiden. Bara kontakterna och kabeln till det par jag gjort nyss kostar över 100 kr. Sen kanske man löder fel och måste ha nya kontakter, vips 50 spänn till. Men jag skulle tro att dessa kablar motsvarar färdiga kablar för minst ett par hundra kronor paret.

Om jag verkligen gillar Belden- kabeln så kanske jag beställer en runda till från Conrad framöver.

#240

Postad 08 mars 2008 - 00:33

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0

Sen kanske man löder fel och måste ha nya kontakter, vips 50 spänn till.


Med en tennsug och en lödfläta är det inga problem att återanvända använda kontakter. Är för övrigt måsten i utrustningen om man ger sig på att löda annat än kablar som kretskort etc.

#241

Postad 08 mars 2008 - 00:45

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

...3dimessionella bilden är det inget fel på man kan urskilja hur instrumenten är placerade på sin ljudscen och även djupet på scenen till och med en taskig mp3 låter bra.


Det sista du skriver är sannerligen sant, sitter än och förundras över vilken skillnad det blev med mina LonWorkskablar.

:D Har till och med den som jag gjort till dvd:n förtillfället mellan digitalboxen och TVn

#242

Postad 08 mars 2008 - 07:56

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

...3dimessionella bilden är det inget fel på man kan urskilja hur instrumenten är placerade på sin ljudscen och även djupet på scenen till och med en taskig mp3 låter bra.


Det sista du skriver är sannerligen sant, sitter än och förundras över vilken skillnad det blev med mina LonWorkskablar.

:D Har till och med den som jag gjort till dvd:n förtillfället mellan digitalboxen och TVn

skall testa den till dvdn i dag och se om det blir bättre ljud ur den
skall även löda i hopp ett par till centerförstärkaren och lyssna om den blir bättre
sen är det många i den yngre generationen som uteslutande endast lyssnar på mp3
vilket är synd för dom vet inte vilken information som en mp3 komprimerar bort från en komprimerad orginal skiva

Redigerat av Unregistered1022, 08 mars 2008 - 07:59.


#243

Postad 08 mars 2008 - 10:55

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0

Sen kanske man löder fel och måste ha nya kontakter, vips 50 spänn till.


Med en tennsug och en lödfläta är det inga problem att återanvända använda kontakter. Är för övrigt måsten i utrustningen om man ger sig på att löda annat än kablar som kretskort etc.


Jag har ingen tennsug men avlödningsflätor. Gick inte att få bort tennet från det lilla "rör" som finns på Horata RCA- kontakten där man löder ledaren. Det är för litet utrymme och tennet "kryper" gärna tillbaka.

Skärmen är inga problem att få bort, det går bra med avlödningsfläta.

Redigerat av Ritsch, 08 mars 2008 - 11:42.


#244

Postad 08 mars 2008 - 11:03

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Det var så sent igår kväll och jag kunde inte dra på volym med mina nya Belden- kablar. Har satt på nya kontakter som verkligen går in i min Onkyo- förstärkare.

Lödde fast de bästa Horata- kontakterna från Conrad. Tyvär är det tvunget att modifiera genom att knipsa bort metall för att komma åt att löda.

Som Chris Lymme har skrivit är väl Neutrik mest allround och bäst för de flesta tillfällen. Vill man hålla på lite extra så kan det vara roligt att prova t ex Horata från Conrad, annars köper man och löder med Neutrik. Och som sagt så är man då också garanterad att de passar i RCA-honorna överallt i alla apparater.

Tycker att Belden- kabeln ger ett mycket bra ljud med fina detaljer. Absolut inte sämre än med RG62. Just nu orkar jag inte skifta och göra ett test men jag behöver nog inte göra det heller tror jag för Belden- kabeln är riktigt bra.

Varför den är bättre kanske beror på att ledaren är massiv koppar. Kabeln beter sig om en EKK- högtalarkabel, stel och svårjobbad. Skala är svårt, löda är lite svårare när kabeln är stel.

De som vill testa så finns kabeln på Conrad. Jag kan ange artikelnummer om någon är intresserad. Vad jag vet har inte Elfa den kabeln.

Det är en modifierad RG58 som ska ha bättre egenskaper. RG58 finns på Elfa men det är inte Belden och har inte alls samma uppbyggnad. Om den är sämre vet jag inte eftersom jag inte testat den.

Jag har försökt hitta bra info om Belden 7806A men inte funnit det mer än en pdf- fil som jag har presenterat i tidigare inlägg.

Redigerat av Ritsch, 08 mars 2008 - 14:52.


#245

Postad 08 mars 2008 - 16:05

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Bifogad fil  belden.jpg   182,24K   0 Antal nerladdningar

Nya kablar med Belden koaxialkabel och Horatas bästa RCA- kontakter på Conrad.

Som jag skrev tidigare var det rätt bökigt att löda dem men resultatet blev bra. För att få det snyggare satte jag dit böjfjädrar från Neutrik- kontakter som blivit över.

Jag har lyssnat lite mer nu och jag tycker helt klart att det är bra ljud!

Det finns ju en massa beskrivande ord om ljud men jag hoppar över det eftersom det är individuellt och vilken anläggning man har.

I alla fall väl värt att testa den här kabeln tycker jag. Enligt min uppfattning ger det mer för pengarna än att köpa den billigare RG62.

#246

Postad 08 mars 2008 - 20:44

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

...
sen är det många i den yngre generationen som uteslutande endast lyssnar på mp3
vilket är synd för dom vet inte vilken information som en mp3 komprimerar bort från en komprimerad orginal skiva


Jag håller med dig där, dock så är jag också "en av dem", men det är min ekonomiska situation (19, pluggar och har haft knaggligt med bl.a. sommarjobb tidigare), så jag lyssnar välldigt mycket på mp3 genom datorn jag med, men jag har några favorit plattor i FLAC och när lusten faller på så får skrotDVD:n jag har aggera CD-spelare.

Dock i sommar ska jag prioritera nya frontar (blir bara tvåkanals) ovh om det finns nog $$ över så blir det ny förstärkare med.

#247

Postad 09 mars 2008 - 21:07

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

X-12: roligt. Har du några lyssningsintryck som du kan dela med dig av?

testade att köra lonworks i hela kedjan cd * förförstärkare*rcl boxen' slutsteg
den blir lite för ljus i mitt tycke att köra den hela vägen men ljudet blir riktigt bra för en kabel som kostar 14kr metern helt värd sina pengar.
men som sakt lite förljus i mitt tycke så jag satt mellan box och slutsteg rg62 och det för att dämpa lite av ljusheten från lonworks kabeln och där var det som fattas
man får en mera harmonisk ljudbild och den 3dimessionella bilden är det inget fel på man kan urskilja hur instrumenten är placerade på sin ljudscen och även djupet på scenen till och med en taskig mp3 låter bra.


Tänk så det blir ibland. Själv tycker jag faktiskt att RG62 är ljusare än LonWorks i och med att den senare har ett mer utvecklat mellanregister. Till samma högtalare, dessutom. Mina kablar till och från boxen är dock riktigt korta, omkring 35 cm. Min elektronik är dock helt annorlunda än din.

#248

Postad 10 mars 2008 - 19:47

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
En annan sak jag lagt märke till idag, är att elguitarrer i "heavy metal" låter mycket "aggresivare".

#249

Postad 10 mars 2008 - 20:58

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Jo instrumenten framträder mer och det ger bättre närvaro och naturtrogenhet på alla inspelningar. Aggressivt spelade gitarrerlåter således mer ... aggressivt.

Testa också gärna lite mer detaljrik musik som t.ex. klassikerna Diana Krall eller Norah Jones. Röster och instrument framträder verkligen. Häromkvällen satt jag och lyssnade på Girl in the Other Room och fastnade helt för kontrabasen på någon låt, Temptation tror jag det var, där jag hörde varje minsta detalj i ljudet från strängarna, träet och fingrarnas rörelser. Otroligt fascinerande.

#250

Postad 11 mars 2008 - 01:28

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Jo instrumenten framträder mer och det ger bättre närvaro och naturtrogenhet på alla inspelningar. Aggressivt spelade gitarrerlåter således mer ... aggressivt.

Testa också gärna lite mer detaljrik musik som t.ex. klassikerna Diana Krall eller Norah Jones. Röster och instrument framträder verkligen. Häromkvällen satt jag och lyssnade på Girl in the Other Room och fastnade helt för kontrabasen på någon låt, Temptation tror jag det var, där jag hörde varje minsta detalj i ljudet från strängarna, träet och fingrarnas rörelser. Otroligt fascinerande.



Om du kikar i mitt galleri så ser du vad skit saker jag har, men tack för tipset ;)
Lyssnar på Norah Jones "Come away with me" i skrivande stund :P

Men det är sjukt vad detaljer har börjat framträda, jag har hört garageinspelningar, som med mina "gamla referenser" nu låter som studioinspelningar trotts min LoFi-utrustning.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.