Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Asus Eee PC 901 *

1766 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus Eee PC 900 - 900MHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 5 8,03 (30) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 8,9" Atom N270 20GB SSD (Laptops (Bärbara datorer)) 6 8,62 (23) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 12GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 4 8,64 (10) Inga priser
Asus Eee PC 901GO - 1,6GHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 8,78 (8) Inga priser
4 relaterade trådar

#1301

Postad 30 september 2008 - 13:15

n0llan
  • n0llan
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Jag kan i alla fall svara på din första fråga - någon vit version med XP och 20 GB SDD finns ej.


Vit med XP finns väl dock? Har inte hittat någon i svensk butik än..

#1302

Postad 30 september 2008 - 13:25

Little_Midget
  • Little_Midget
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Vit med XP finns väl dock? Har inte hittat någon i svensk butik än..


istället för att leta. beställ en vit 20gb och en extern dvd brännare för 350kr! man har ju alltid nytta av en brännare och så kan man slippa massa jobbiga timmar med juxande av usb-minne

#1303

Postad 30 september 2008 - 13:28

n0llan
  • n0llan
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

istället för att leta. beställ en vit 20gb och en extern dvd brännare för 350kr! man har ju alltid nytta av en brännare och så kan man slippa massa jobbiga timmar med juxande av usb-minne


Är en vit XP jag letar efter och inte en vit Linux med extern dvd-brännare. Men tack iaf.

#1304

Postad 30 september 2008 - 13:31

Unregisteredaefc5739
  • Unregisteredaefc5739
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0

Snacka om tabbe ja. ;)

Dock borde det gå bättre med minne du länkar till hos komplett. Alltså: Ja, det kommer att passa alldeles utmärkt. Kör själv med Corsair ValueSelect i min vita Eee 901 så det är av egen erfarenet jag pratar. För övrigt är är just det minnet jag köpte 24 kr billigare hos Dustin Home. :D
http://www.dustinhom...5010106769.aspx


Hehe jo det var en fin tabbe :)
Får ta och kontakta Komplett och byta ut minnet till det som jag behöver.
Tack för ditt svar!

#1305

Postad 30 september 2008 - 14:39

unoo
  • unoo
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Är påväg att beställan en vit 901 a nu och vill sedan lägga in ubuntu i den. Har bootat en usb sticka vad jag vet. Men hur går jag sedan tillväga?

( länka inte till någon engelsk guide tack! )

#1306

Postad 30 september 2008 - 14:41

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Snacka om tabbe ja. :)

Dock borde det gå bättre med minne du länkar till hos komplett. Alltså: Ja, det kommer att passa alldeles utmärkt. Kör själv med Corsair ValueSelect i min vita Eee 901 så det är av egen erfarenet jag pratar. För övrigt är är just det minnet jag köpte 24 kr billigare hos Dustin Home. ;)
http://www.dustinhom...5010106769.aspx


lust att länka till villket minne man ska köpa,om man ska köpa det från www.inet.se?
blir osäker när jag tittar runt bland minnena..så man inte beställer fel

edit:

här är en på eeeuser.com forumet som prövat olika antivirus:


"I have been using Avast since I received my 901 XP (launch day in the US), based on feedback here on this forum. While Avast is a strong AV, especially for a free product, it really slowed down my system. It's the same on my desktop, a real resource drag.

I tried NOD32, but it really destabilized my system. It literally changed icons in my quick launch and I had a lot of freezes and hard reboots. Maybe it was due to installing it after I removed Avast, I have no idea. I was forced to remove the program though.

I went back to trusty AVG and my system works great and it's noticeably faster then it was while running Avast."

Redigerat av darknessviking, 30 september 2008 - 16:39.


#1307

Postad 30 september 2008 - 15:19

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Om man vill ha Ubuntu på sin Eee PC, vilken version ska man välja då av Eeebuntu och Ubuntu Eee?

#1308

Postad 30 september 2008 - 15:44

_kiM__
  • _kiM__
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Vad gäller uppgraderin av minnet så har jag nu stoppat i ett Kingston KVR667D2S5/2G 2 gb i min 901:a. Det funkar fint. Köpte det från PC City Komponentcenter, under 300:- och eftersom ja handlade lite annat junk slapp jag frakten :)

Trodde först att det inte gick, fick bara svart skärm när ja försökte boota. Visade sig att ja inte fått i minnet helt i sloten.

#1309

Postad 30 september 2008 - 15:55

Rogntudjuu
  • Rogntudjuu
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Om man vill ha Ubuntu på sin Eee PC, vilken version ska man välja då av Eeebuntu och Ubuntu Eee?

Av vad jag har läst verkar Ubuntu Eee vara det bättre valet. Men du kan ju slänga i vilken variant av 8.04 som helst, Ubuntu/Xubuntu/Edubuntu/Kubuntu. Jag har petat in det sistnämda, KDE4-varianten. Lite meck återstår men själva installationen gick smärtfritt när man väl visste var man skulle installera boot managern (se tidigare inlägg).

#1310

Postad 30 september 2008 - 16:49

Unregistereda3337c65
  • Unregistereda3337c65
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Vill varna och avråda alla att beställa från datorbutiken. Beställde min eee 901 därifrån, då de var tidiga med att annonsera ut den, samt att jag tyckte att de var en pålitlig butik. Tji fick jag, nu sitter jag här och läser att de nu skjutit upp leveranden till nästa onsdag. Skickade ett mejl och fråga om dom kunde bekräfta när de skulle få leveransen, svaret blev kort och löd, "Det är Asus som bestämmer när vi ska få in dem". Är det så man bemöter en kund som frågar om en leverans som lovades komma för en vecka sedan och som finns i lager hos nästan alla andra "stora" nätleverantörer? dessutom står det (och har stått i en vecka nu), om man kollar orderstatus på deras sida, att den finns i lager och är under behandling. Riktigt dåligt av datorbutiken, som av mina tidigare erfarenheter alltid vara snabba och framförallt vänlig support. Har nu avbeställt min order och ska skaffa pcn från annat håll. Definitivt sista gången jag beställde en produkt från db.

#1311

Postad 30 september 2008 - 16:54

Ades
  • Ades
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Och vad fan är det som är otrevligt med att svara "Det är Asus som bestämmer när vi ska få in dem" ? beställ från utlandet om det är så bråttom med att få datorn...

#1312

Postad 30 september 2008 - 18:37

Allexz
  • Allexz
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Är en vit XP jag letar efter och inte en vit Linux med extern dvd-brännare. Men tack iaf.


Nej, men han tänkte kanske lite längre....

Varför köpa en Vit 12GB med XP när man kan få en Vit 20GB med XP för samma pris.

Om du någonsin vill installera din XP maskin i vilket fall som, som du givetvis kommer behöva förr eller senare så kommer du ändå stöta på samma problem som du hade gjort om du köpt en linuxmaskin från början.

#1313

Postad 30 september 2008 - 18:46

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Vill varna och avråda alla att beställa från datorbutiken. Beställde min eee 901 därifrån, då de var tidiga med att annonsera ut den, samt att jag tyckte att de var en pålitlig butik. Tji fick jag, nu sitter jag här och läser att de nu skjutit upp leveranden till nästa onsdag. Skickade ett mejl och fråga om dom kunde bekräfta när de skulle få leveransen, svaret blev kort och löd, "Det är Asus som bestämmer när vi ska få in dem". Är det så man bemöter en kund som frågar om en leverans som lovades komma för en vecka sedan och som finns i lager hos nästan alla andra "stora" nätleverantörer? dessutom står det (och har stått i en vecka nu), om man kollar orderstatus på deras sida, att den finns i lager och är under behandling. Riktigt dåligt av datorbutiken, som av mina tidigare erfarenheter alltid vara snabba och framförallt vänlig support. Har nu avbeställt min order och ska skaffa pcn från annat håll. Definitivt sista gången jag beställde en produkt från db.


Dom har rätt stora problem med lagerhållning och sånt läste jag för nån månad sedan. Beror nog på det. Väldigt tråkigt, har också handlat mycket från dom tidigare.

#1314

Postad 30 september 2008 - 18:52

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Av vad jag har läst verkar Ubuntu Eee vara det bättre valet. Men du kan ju slänga i vilken variant av 8.04 som helst, Ubuntu/Xubuntu/Edubuntu/Kubuntu. Jag har petat in det sistnämda, KDE4-varianten. Lite meck återstår men själva installationen gick smärtfritt när man väl visste var man skulle installera boot managern (se tidigare inlägg).

Okej.

Redigerat av Unregistered9c595cc7, 01 oktober 2008 - 11:19.


#1315

Postad 30 september 2008 - 18:52

Mickex
  • Mickex
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

lust att länka till villket minne man ska köpa,om man ska köpa det från www.inet.se?
blir osäker när jag tittar runt bland minnena..så man inte beställer fel

edit:

här är en på eeeuser.com forumet som prövat olika antivirus:


"I have been using Avast since I received my 901 XP (launch day in the US), based on feedback here on this forum. While Avast is a strong AV, especially for a free product, it really slowed down my system. It's the same on my desktop, a real resource drag.

I tried NOD32, but it really destabilized my system. It literally changed icons in my quick launch and I had a lot of freezes and hard reboots. Maybe it was due to installing it after I removed Avast, I have no idea. I was forced to remove the program though.

I went back to trusty AVG and my system works great and it's noticeably faster then it was while running Avast."


667 Mhz:
https://www.inet.se/...667mhz/5302541/

800 Mhz:
https://www.inet.se/...800mhz/5302551/

Kör som sagt själv med Corsair och vet att det fungerar.

Angående anti-virusprogram så kör jag med avast, efter att ha läst att många använt det. Normalt sett använder jag alltid McAfee, dock vill jag att min Eee skall ticka på så snabbt som möjligt (och ej så säkert som möjligt...).
Resultatet är väl godkänt, XP rullar på ganska bra tycker jag.

För de som kör utan antivirus: Gillar inte riktigt påståendet om att "surfar du rätt så surfar du säkert". Det är bäst att i alla fall intala sig själv att man är någorlunda säker. Sen vet man ju aldrig om samma anti-virusprogram fungerar bättre på en dator med en specifik setup än en annan dator med en annan setup.

#1316

Postad 30 september 2008 - 18:57

Mickex
  • Mickex
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Nej, men han tänkte kanske lite längre....

Varför köpa en Vit 12GB med XP när man kan få en Vit 20GB med XP för samma pris.

Om du någonsin vill installera din XP maskin i vilket fall som, som du givetvis kommer behöva förr eller senare så kommer du ändå stöta på samma problem som du hade gjort om du köpt en linuxmaskin från början.


Som jag ser det letar han efter en vit 20-GB's version med XP förinstallerat.
Detta hade ju faktiskt resulterat i att man blir en Windows-licens rikare.

Dock håller jag med dig angående valet av att köpa en vit 20-GB's version med Linux, för att sedan lägga in XP själv.

-------

Någon som har ett bra tips på väskor som passar till Eee 901? Söker efter en med extra lagringsfack för exempelvis nätsladden och en mus. Alltså inte en sleeve eller ett case utan en väska (med axelrem).

Beställer helst från Sverige, dock är inte Ebay eller liknande uteslutet.
Kollat lite på den här:
http://www.caselogic...m?modelid=56479

Och just det, vill inte ha någon gammal rutten läderväska... :)

Redigerat av Mickex, 30 september 2008 - 19:08.


#1317

Postad 30 september 2008 - 19:29

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Vill varna och avråda alla att beställa från datorbutiken. Beställde min eee 901 därifrån, då de var tidiga med att annonsera ut den, samt att jag tyckte att de var en pålitlig butik. Tji fick jag, nu sitter jag här och läser att de nu skjutit upp leveranden till nästa onsdag.


jag var nära att beställa från dom med..jag maila och frågade hur deras lagerstatus var.då jag från flera källor läst att det är lite si och så med vad dom egentligen har på lager..
jag fick ett kort svar tillbaka "på hemsidan står det hur många datorer vi har i lager"
man ba..ehe..det var ju inte det jag frågade riktit..
har dock aldrig beställt från dom så jag vet inte hur dom är som butik..

beställ från inet.se istället..det gjorde jag..och jag fick min 20 timmar efteråt.. knappt en dag liksom.. helt otroligt bra leveranstid..schyssta på supporten med..
===
du som tipsa om minnena på inet.se ..tackar!

fast har två frågor..vet någon hur stor skillnad det är i performance på 667mzh och 800mzh?
och..borde inte 800mzharen dra mer ström?
tänkte så inte systemet blir ostabilt och joxxar

Redigerat av darknessviking, 30 september 2008 - 19:33.


#1318

Postad 30 september 2008 - 20:24

Mickex
  • Mickex
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

jag var nära att beställa från dom med..jag maila och frågade hur deras lagerstatus var.då jag från flera källor läst att det är lite si och så med vad dom egentligen har på lager..
jag fick ett kort svar tillbaka "på hemsidan står det hur många datorer vi har i lager"
man ba..ehe..det var ju inte det jag frågade riktit..
har dock aldrig beställt från dom så jag vet inte hur dom är som butik..

beställ från inet.se istället..det gjorde jag..och jag fick min 20 timmar efteråt.. knappt en dag liksom.. helt otroligt bra leveranstid..schyssta på supporten med..
===
du som tipsa om minnena på inet.se ..tackar!

fast har två frågor..vet någon hur stor skillnad det är i performance på 667mzh och 800mzh?
och..borde inte 800mzharen dra mer ström?
tänkte så inte systemet blir ostabilt och joxxar


Har också hört en del skumma saker angående Datorbutiken, har aldrig riktigt gillar den butiken. Tacka gud för Dustin Home. Har varit med om att beställa efter 19.00 på kvällen och haft det dagen efter därifrån.

Kan tyvärr inte svara på dina frågor angående minnet. Men om jag ska gissa så tror jag inte skillnaden är märkbar. Som jag skrev tidigare så har du ju alltid ett 800 Mhz-minne istället för ett på 667 om du någon gång bestämmer dig för att flytta minnet.

Ring till Asus och hör, de borde ha koll. Senast jag ringde dit fick jag bra svar av en förnuftig snubbe.

#1319

Postad 30 september 2008 - 21:49

Swe.Stars
  • Swe.Stars
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
En annan fråga om någon kan kanske vet. Har lyckats förlora funktionaliteten på Fn-tangenten som sitter bredvid Ctrl i vänstra hörnet. Följde tipset i en guide om att ta bort ett register som INTE skulle påverka Fn-tangentens funktion (med F1-F12 tangenterna), vilket det tydligen gjorde. Finns det något sätt jag kan installera om Fn tangentfunktionen, vad är det som styr den så att jag själv kan "korrigera" detta?

Är tacksam för all hjälp =)

#1320

Postad 01 oktober 2008 - 06:34

Mickex
  • Mickex
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

En annan fråga om någon kan kanske vet. Har lyckats förlora funktionaliteten på Fn-tangenten som sitter bredvid Ctrl i vänstra hörnet. Följde tipset i en guide om att ta bort ett register som INTE skulle påverka Fn-tangentens funktion (med F1-F12 tangenterna), vilket det tydligen gjorde. Finns det något sätt jag kan installera om Fn tangentfunktionen, vad är det som styr den så att jag själv kan "korrigera" detta?

Är tacksam för all hjälp =)


Vet inte om det finns något program för att installera just Fn-tangenten.

Dock går det kanske att återställa registret och på så sätt få tillbaka tangenten:
http://support.micro...om/kb/322756/sv

Ett annat alternativ kanske är att installera om drivrutinerna för hela tangentbordet. Kolla i kontrollpanelen vad drivrutinerna för tangentbordet heter och om de finns att ladda ner. (Sitter vid min stationära så kan ej kolla själv just nu).

#1321

Postad 01 oktober 2008 - 06:57

Swe.Stars
  • Swe.Stars
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Vet inte om det finns något program för att installera just Fn-tangenten.

Dock går det kanske att återställa registret och på så sätt få tillbaka tangenten:
http://support.micro...om/kb/322756/sv

Ett annat alternativ kanske är att installera om drivrutinerna för hela tangentbordet. Kolla i kontrollpanelen vad drivrutinerna för tangentbordet heter och om de finns att ladda ner. (Sitter vid min stationära så kan ej kolla själv just nu).


Eftersom jag inte gjort någon säkerhetskopiering av registret så faller det...
Testade avinstallera drivrutinen för tangentbordet och startade sedan om datorn två gånger (prompted so). Ljusstyrkan (F5 & F6) och Vänteläga (F1) fungerar men resten... nope.

Kör nog en till ominstallation av Windows XP.
Typiskt mig.
Blir andra gången nu sen jag lyckades få in XP :)

#1322

Postad 01 oktober 2008 - 10:53

n0llan
  • n0llan
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Nej, men han tänkte kanske lite längre....

Varför köpa en Vit 12GB med XP när man kan få en Vit 20GB med XP för samma pris.

Om du någonsin vill installera din XP maskin i vilket fall som, som du givetvis kommer behöva förr eller senare så kommer du ändå stöta på samma problem som du hade gjort om du köpt en linuxmaskin från början.


Nä jag har tänkt så också men ser inte tangentbordet annorlunda ut på Linux resp. XP versionen?

#1323

Postad 01 oktober 2008 - 11:20

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Jag har kollat runt lite och har bestämt mig för att installera Ubuntu Eee. Har denna version problem med väntläget? Hörde att på Eeebuntu skulle något med ljudet hänga sig när man hade den i väntläge. Vad är en boot manager? Måste man installera en kernel i Ubuntu Eee?

Redigerat av Unregistered9c595cc7, 01 oktober 2008 - 11:23.


#1324

Postad 01 oktober 2008 - 11:34

Little_Midget
  • Little_Midget
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Nä jag har tänkt så också men ser inte tangentbordet annorlunda ut på Linux resp. XP versionen?


Vad jag vet så är det samma tangentbordslayout i XP och Linux versionen!
Jag kör på vit linux 20gb och extern dvd-brännare! När en brännare kostar 350kr ser jag inte många anledningar till att inte köpa en!

på tal om annat, blev väldigt oimponerad av xandros

#1325

Postad 01 oktober 2008 - 11:35

roz
  • roz
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
****!
Beställde en svart 20gig från multitronics i lördags och får email idag att de har inte några svarta 20gig's kvar!
Jag e helt cp i huvet och MÅSTE ha en SVART 20GIG!!
blir knäpp snart om jag inte hittar en, några tips om var jag ska leta?

#1326

Postad 01 oktober 2008 - 11:39

General_w9
  • General_w9
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jag upplever min eee901 med Linux som väldigt långsam vid surfning. Jämfört med min gamla laptop som använder samma trådlösa router så går det riktigt sakta, dn.se tar ca 10 s på gamla datorn och ca 35s på 901an.
Vad kan jag köra för att få det snabbare?

Tacksam för svar

#1327

Postad 01 oktober 2008 - 12:03

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

****!
Beställde en svart 20gig från multitronics i lördags och får email idag att de har inte några svarta 20gig's kvar!
Jag e helt cp i huvet och MÅSTE ha en SVART 20GIG!!
blir knäpp snart om jag inte hittar en, några tips om var jag ska leta?


Om det är ditt största problem i livet har du ett ganska skönt och problemfritt liv :)

Köp en 12GB-version och stoppa i ett minneskort.

#1328

Postad 01 oktober 2008 - 12:23

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Jag kollade på www.ubuntu-eee.com och gick till nedladdningssidan: http://www.ubuntu-ee...=Get_Ubuntu_Eee Det där programmet som man använder att installera in det på USB-sticka, det är inget virus eller något i det va? Jag har förstått att det är en ISO-fil som man laddar ner, eller hur? Är det bara att lägga in ISO-filen på USB-minnet med programmet, köra in den i Eee PC:n och starta den, trycka på Escape några gånger och installera?

Redigerat av Unregistered9c595cc7, 01 oktober 2008 - 12:27.


#1329

Postad 01 oktober 2008 - 12:26

Ades
  • Ades
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
delete

Redigerat av Ades, 01 oktober 2008 - 13:49.


#1330

Postad 01 oktober 2008 - 14:08

Rogntudjuu
  • Rogntudjuu
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Jag kollade på www.ubuntu-eee.com och gick till nedladdningssidan: http://www.ubuntu-ee...=Get_Ubuntu_Eee Det där programmet som man använder att installera in det på USB-sticka, det är inget virus eller något i det va? Jag har förstått att det är en ISO-fil som man laddar ner, eller hur? Är det bara att lägga in ISO-filen på USB-minnet med programmet, köra in den i Eee PC:n och starta den, trycka på Escape några gånger och installera?

Unetbootin tar hand om möglet med att göra USBstickan bootbar. Ska funka smutt, men jag vet inte, för jag gjorde min manuellt. Men som det verkar så laddar du ner ISO:n, laddar ner och installerar Unetbootin. Sen kör du Unetbootin och väljer att du vill kopiera den ISO till din USB-sticka, så tar programmet hand om detaljerna.

Sen är det bara att trycka in stickan i Eee:n, starta, tryck F2 på splash-screenen för att gå till Bios. Sätt boot prioritet till USB i första hand. Sen stängde jag av quick boot också. Save & Exit och den ska boota från stickan sen.

#1331

Postad 01 oktober 2008 - 15:06

belajjal
  • belajjal
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Tänkte dela med mig av lite erfarenheter...
Köpte en vit 20GB 901 på NetOnNet i fredags, köpte även ett 2GB-minne (Kingston KVR667D2S5/2G) som fungerar utan problem. Testade lite med Xandros men störde mig på alldeles för mycket saker (den vägrade tex spela upp filmer från min windows-dator (SMB-share) över nätverk) så jag bestämde mig för att installera XP. Sökte runt och hittade många guider som verkade dels ganska krångliga och ganska gamla (handlade mest om 701 och 900) men hittade en mycket lättare här: wiki.eeeuser.com/windowsxpusb.
Funkade fint och jag preparerade ett SD-kort med en nlite:ad XP med SP3. Intressant här är att installation via USB endast kommer gå med USB1.1 då drivrutinerna för 2.0 kommer ladas först när Windows är installerat, kortläsaren däremot har högre hastighet redan från start. Efter installation av XP och de drivrutiner som finns på Asus supportsida, förutom touchpaden som jag tog från Elantech direkt, så funkar allt perfekt. Enda problemet var att två-fingers-scroll funkade dåligt i Firefox men det löste sig genom att kryssa ur "disable while typing" i Elantech-inställningarna. Eeectl använde jag för att ställa fläkten i läge Auto så den inte var på hela tiden.
Är riktigt nöjd med 901:an överlag, nu ska jag testa lite och se hur tunga program den egentligen klarar av. :)

#1332

Postad 01 oktober 2008 - 17:58

Lennart H
  • Lennart H
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Jag har kollat runt lite och har bestämt mig för att installera Ubuntu Eee. Har denna version problem med väntläget? Hörde att på Eeebuntu skulle något med ljudet hänga sig när man hade den i väntläge. Vad är en boot manager? Måste man installera en kernel i Ubuntu Eee?



Vänteläget vet jag inget om.
En boot manager är ett program som gör det möjligt att ha flera operativsytem installerade på samma dator.
Du behöver inte installera någon kernel i Ubuntu Eee, den finns redan där.

#1333

Postad 01 oktober 2008 - 18:07

unoo
  • unoo
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Vänteläget vet jag inget om.
En boot manager är ett program som gör det möjligt att ha flera operativsytem installerade på samma dator.
Du behöver inte installera någon kernel i Ubuntu Eee, den finns redan där.




Måste man ha en " boot manager" ?

Sen en annan fråga , vet nån om mobiltbredband fungerar med ubuntu och andra linux verisioner?

#1334

Postad 01 oktober 2008 - 18:27

Unregistered48b0c5b2
  • Unregistered48b0c5b2
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Sitter nu med min linuxmaskin men en fräsch XP-installation. Riktigt nöjd med datorn! Snabbare än väntat prestantamässigt och i överlag.. bara jävligt najs.

#1335

Postad 01 oktober 2008 - 18:29

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0

Vad jag vet så är det samma tangentbordslayout i XP och Linux versionen!
Jag kör på vit linux 20gb och extern dvd-brännare! När en brännare kostar 350kr ser jag inte många anledningar till att inte köpa en!

på tal om annat, blev väldigt oimponerad av xandros



Var hittar du en extern dvd-brännare för 350 kronor?? modell?
Billigaste på prisjakt är ju 429:-

#1336

Postad 01 oktober 2008 - 19:23

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0
Att köpa en extern dvd-brännare är tämligen onödigt. Vanlig USB-sticka duger gott.

Kör unetbootin om du ska skapa en ubuntu-eee sticka
Kör usb_multiboot10 om du ska skapa en xp-sticka

nlite slimmar ned en xp-installation
vlite slimmar ned en vista-installation (tyvärr måste du ladda ned en microsoftmodul på 1,3gb för att slimma vista)

#1337

Postad 01 oktober 2008 - 19:33

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0

Att köpa en extern dvd-brännare är tämligen onödigt. Vanlig USB-sticka duger gott.

Kör unetbootin om du ska skapa en ubuntu-eee sticka
Kör usb_multiboot10 om du ska skapa en xp-sticka

nlite slimmar ned en xp-installation
vlite slimmar ned en vista-installation (tyvärr måste du ladda ned en microsoftmodul på 1,3gb för att slimma vista)


Vad är usb_multiboot10 för nåt?
Kan man banta xp efter installation?

#1338

Postad 01 oktober 2008 - 19:55

Termos
  • Termos
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0
Tog tag i saken igår och skulle beställa en eeepc 901:a vit med linux. Letade lite var man kunde få tag på den snabbast och hittade Multitech som ligger i örebro, bra hyffsat pris och med möjlighet att hämta varan direkt i butiken, läste även att dom hade 9st på lager, grymt tänkte jag beställde och betalade via nätet (kl ~22:00), Väntade hela dagen idag på mail från dom att jag kunde hämta varan (vilket jag tänkte göra efter jobbet). Inget mail kom, jag skickade under dagen 2 ggr fråga om jag kunde hämta varan, inget svar. Åkte förbi för att kolla läget, efter 35 minuter!!!! i kö i butiken kommer jag fram till kassan:
-Nej den har vi inte på lager här, den finns i vårat central lager (läs grossist) i sthl.

Fan vad besviken jag blev, den kommer inte komma in förrän på fredag, hade ju hunnit beställa flera gånger på den tiden via en nätbutik typ från Dustin som alltid levererat dagen efter. Nä inga riktiga butiker framöver dom skall alltid ljuga om sina lagersaldon för att locka in folk, tag lärdom vänner. Jag vet att alla butiker inte är sånna här, är bara så j*vla bitter just nu :P

PS: Det står säkert i deras villkor att deras lagersaldo beräknas si och så, men tycker det är dåligt ändå, borde stå inkommande eller finns hos grossist eller liknande.

#1339

Postad 01 oktober 2008 - 20:08

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Vad är usb_multiboot10 för nåt?
Kan man banta xp efter installation?


usb_multiboot10 gör en xp-iso bootbar från en usb-sticka
det andra programmet gör ubuntu-eee bootbart från en usb-sticka

Du måste alltså redan ha en iso på operativsystemet innan du använder programmet.

Det går att banta xp även efter installation, nämns tidigare i tråden hur man går till väga.

#1340

Postad 01 oktober 2008 - 20:53

Unregistereda3337c65
  • Unregistereda3337c65
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
när jag ska installera xp och ska formatera minnet med hjälp av PeToUSB så hittar den inte mitt usb minne, står bara No USB disks found!! har prövat med olika minnen och på olika datorer men till ingen nytta.Någon som har en ide på lösning?

Minnet jag testade med fört är ett Kinston data traverler 2.0 (2gig)

#1341

Postad 01 oktober 2008 - 21:23

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Vänteläget vet jag inget om.
En boot manager är ett program som gör det möjligt att ha flera operativsytem installerade på samma dator.
Du behöver inte installera någon kernel i Ubuntu Eee, den finns redan där.

Tack för infon! Bra att man inte behöver installera någon kernel! Det verkar jobbigt.
Men om jag installerar Ubuntu Eee från USB, kan jag då alltså välja om jag vill radera Xandros och installera Ubuntu över det, eller hur ligger det till? Jag vill ha ett overativsystem på datorn som bootar direkt när jag startar den.

#1342

Postad 02 oktober 2008 - 07:37

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

  • 1 862 inlägg
  • 0

Tack för infon! Bra att man inte behöver installera någon kernel! Det verkar jobbigt.
Men om jag installerar Ubuntu Eee från USB, kan jag då alltså välja om jag vill radera Xandros och installera Ubuntu över det, eller hur ligger det till? Jag vill ha ett overativsystem på datorn som bootar direkt när jag startar den.


Om du bara vill ha ett(1] operativsystem som bootar upp automatiskt utan att du väljer något så kan du inte köra dubelt operativsystem eftersom du måste välja vilket operativsystem som ska starta varje gång.

//DrPepper

#1343

Postad 02 oktober 2008 - 07:55

Swe.Stars
  • Swe.Stars
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Jag kör på en 1000H med installerat XP (vilket jag älskar :P. Däremot så dyker någon shizz upp när jag bootar datorn som ger mig två alternativ:

1. Boota Windows XP Professional
2. Boota något USB recovery shizz

... hur fasen får jag borta #2? Vill att den ska boota dirket in i XP! Som det ser ut nu så stannar den och väntar på att jag ska välja vad den ska boota och låter jag den bara stå står den så i en halv minut, vilket är lite onödigt.

Någon som har något tips? =O

#1344

Postad 02 oktober 2008 - 08:04

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Hittade följande nyhet:

http://laptoping.com...c-375g-901.html

Verkar alltså som att 901:an kommer med inbyggt 3G-modem snart. Hur snart är dock frågan.

#1345

Postad 02 oktober 2008 - 08:27

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

när jag ska installera xp och ska formatera minnet med hjälp av PeToUSB så hittar den inte mitt usb minne, står bara No USB disks found!! har prövat med olika minnen och på olika datorer men till ingen nytta.Någon som har en ide på lösning?

Minnet jag testade med fört är ett Kinston data traverler 2.0 (2gig)


Har du prövat att göra en vanlig formatering istället?

#1346

Postad 02 oktober 2008 - 08:31

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Jag kör på en 1000H med installerat XP (vilket jag älskar :P. Däremot så dyker någon shizz upp när jag bootar datorn som ger mig två alternativ:

1. Boota Windows XP Professional
2. Boota något USB recovery shizz

... hur fasen får jag borta #2? Vill att den ska boota dirket in i XP! Som det ser ut nu så stannar den och väntar på att jag ska välja vad den ska boota och låter jag den bara stå står den så i en halv minut, vilket är lite onödigt.

Någon som har något tips? =O


Du kan ställa in hur många sekunder som ska gå. Tror det ligger under kontrollpanelen och system. Sedan något om prestanda systemblabla. Där ser du en scrollista med systemen och antalet sekunder den skall visas.

#1347

Postad 02 oktober 2008 - 09:03

Swe.Stars
  • Swe.Stars
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
It worked! =D

Gick in under Kontrollpanelen/System/Avancerat och där valde jag "Inställningar under Start och Återställning.
Bockade ur "Visa listan över Operativsystem i x antal sekunder" , och nu bootar den direkt in i XP!

Tusen tack Sullon! =D

#1348

Postad 02 oktober 2008 - 09:06

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Om du bara vill ha ett(1] operativsystem som bootar upp automatiskt utan att du väljer något så kan du inte köra dubelt operativsystem eftersom du måste välja vilket operativsystem som ska starta varje gång.

//DrPepper

Jag vill inte heller ha dubbelt operativsystem. Jag vill bara ha Ubuntu Eee utan Xandros. Är det bara att skriva över den partitionen eller radera den?

#1349

Postad 02 oktober 2008 - 09:25

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Ni som har köpt denna dator med WinXP, följer det med en massa bloatware eller är datorn strippad från onödiga program såsom testversioner av antivirus , office etc?

#1350

Postad 02 oktober 2008 - 09:26

Swe.Stars
  • Swe.Stars
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Tveksam om jag bör besvara det. Men det var iaf vad jag fick göra (deleta paritionen med Xandros) för att bli av med skiten. Det gjorde jag dock från installationen av Windows XP



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.