Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Att köpa eller inte köpa, det är frågan!

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 maj 2007 - 18:36

EvenSteven
  • EvenSteven
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Tjena!
Jag är fast besluten att köpa ett Nintendo Wii, men jag är osäker på när.

Jag har funderat på att köpa det efter att jag har sommarjobbat, då blir det någonstans i mitten av juli. Då kommer jag även köpa en Samsung LE-40S81B.

Det enda jag oroar mig över är om det kommer finnas några konsoler i lager hos internet återförsäljarna. Givetvis kommer jag beställa 2 veckor innan jag får lönen, men tänk om de inte har några leveranser på ingående och jag får den typ i september? :S

Så jag vet inte om jag ska köpa ett idag då kanske. Om jag köper ett idag så skulle jag få det om ca 1.5 vecka sa CDON.com Och när jag får det så skulle jag inte öppna det tills jag köper TVn. Eftersom rummet är nyrenoverat och jag har bankat bort mellanväggen så det blir mkt plats att hoppa på och så. Vardagsrummet är inte så roligt då man inte kommer kunna spela eftersom föräldrana kommer köra iväg en.

Svårt att riktigt förklara mina funderingar men kortfattat:
1. Jag vill köpa det idag, men när jag får det kommer jag inte öppna det tills juli, då jag köper en TV till mitt rum. Då försvinner ca 2-3 månader av garantin.

2. Jag vet inte om jag ska vänta tills att beställa det någon vecka innan jag får lönen. Saken är då den att ingen har den på lager eller att de har den på lager, jag beställer men ligger så långt bak i kölistan att jag inte får någon och får vänta tills nästa leverans.

Så, vad tycker ni?

På cdon.com sa de såhär ang. leveranser:
"det kan vara 2 veckor eller 6 veckor mellan leveranserna."
Tror ni verkligen att det går så snabbt? 6 veckor mellan varje leverans? (snabbt och snabbt :wub:)

Redigerat av EvenSteven, 04 maj 2007 - 18:49.


#2

Postad 04 maj 2007 - 20:10

matte76
  • matte76
  • Forumräv

  • 929 inlägg
  • 0
Köp begagnat, som jag gjorde...finns massor på Blocket.

#3

Postad 04 maj 2007 - 20:26

EvenSteven
  • EvenSteven
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
jaadu, jag är inte dum o betala mer för en begagnad än för en splitterny genom en e-butik.

#4

Postad 04 maj 2007 - 22:13

joali161
  • joali161
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hade det varit jag som skulle köpa skulle jag vänta. Jag ser ingen anledning till att köpa det om du inte ska använda det förrän om 3 månader.

Jag köpte mitt Wii på releasedagen så jag har mitt på det torra men jag har bara för mindre än en månad sedan sett flera exemplar stå ute i butik. Har du möjlighet så tror jag det är bra mycket större chans att få en konsol snabbare via en lokalbutik än internetförsäljare så som cdon där de tar emot förbokningar.

Dessutom ska Nintendo ha ökat produktionstakten så nog borde de komma ifatt så det finns när du ska köpa.

Redigerat av joali161, 04 maj 2007 - 22:14.


#5

Postad 04 maj 2007 - 22:49

EvenSteven
  • EvenSteven
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
OK, men då gör jag så :)

Blev ju lite skrajj efter denna artikel, http://www.idg.se/2.1085/1.105857

Förresten, gäller fortfarande garantin från affären om man chippar sitt Wii? Jag menar, det olagliga är ju inte i att chippa sitt Wii, det är ju att hämta spelen.

#6

Postad 04 maj 2007 - 23:03

derpious
  • derpious
  • Guru

  • 4 346 inlägg
  • 0
Garantin försvinner inte pga det är olagligt... garantin försvinner pga man öppnar maskinen och pillar runt bland massa elektriska delar och löder på moderkortet, och skulle nånting gå fel kommer självklart dom inte stå för det isånnafall.

#7

Postad 04 maj 2007 - 23:15

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

  • 848 inlägg
  • 0
Personligen skulle jag aldrig köpa den TV:n, varför inte lägga ett par tusen till och få en bra TV? Men det är dtt beslut om du vill sitta på en PVA-panel, sakna allt som heter svärta och ha en riktigt korning bild när du kollar på digital-tv. Satsa på PV/PX70 istället.

Redigerat av Unregistered11bf6fd0, 04 maj 2007 - 23:15.


#8

Postad 05 maj 2007 - 10:57

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Tror inte du behöver oroa dig...Bara fara runt på barnens hus å dylikt..
Sen tycker jag att du ska köpa en 50 tums sony rptv hd..
Kanon att spela spel på :)

#9

Postad 05 maj 2007 - 11:03

EvenSteven
  • EvenSteven
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Personligen skulle jag aldrig köpa den TV:n, varför inte lägga ett par tusen till och få en bra TV? Men det är dtt beslut om du vill sitta på en PVA-panel, sakna allt som heter svärta och ha en riktigt korning bild när du kollar på digital-tv. Satsa på PV/PX70 istället.

<{POST_SNAPBACK}>



Jahapp, vad är det bästa man kan få för max 13.000:- då ? Och vad är en pva panel ?

Edit: Såg att pv70 gick för 13k, men jag är ju så jeffla rädd för inbränningar!!!

Redigerat av EvenSteven, 05 maj 2007 - 11:06.


#10

Postad 05 maj 2007 - 12:34

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Köp en bakproje tv som jag har...
Helt enormt bra att spela på..Kostar bara 12500...
Kan varmt rekommendera den :)

Så härligt att spela på stor tv :unsure:

#11

Postad 06 maj 2007 - 12:09

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

  • 1 743 inlägg
  • 0
Framförallt till Wii som är lågupplöst blir bilden mkt sämre på LCD än plasma. Jag spelar 4-8h per dag på min plasma och har gjort det i snart 1,5h år.

Inga inbränningar. Visst spökbilder men de går bort lika snabbt som man får dem...

Moparman: bakprojje är inte så bra när man ska spela många och inte heller när man ska stå upp och spela. Detta på grund av betraktningvinklarna. Wii + bakprojje är alltså inte bästa kombinationen. Annars är det mkt bra :)

#12

Postad 06 maj 2007 - 12:41

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

  • 728 inlägg
  • 0
vad menar du med att betala mer för att köpa via blocket? jag köpte mitt wii på blocket för 3400kr, vilket iofs är 800kr över nypris, men då fick jag med rayman, zelda, extra wiimote och extra nunchuck... så det blev inte så mkt dyrare än i butik. och priserna lär ju sjunka tills juli iom att utbudet ökar och efterfrågan minskar.

#13

Postad 06 maj 2007 - 16:24

EvenSteven
  • EvenSteven
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
@Grimmy , vad är spökbilder? Vad kör du för plasma?

@Yoshimitsu, ok. Jag tänkte mer endast konsolen där jag såg att de tar 3000:- för den (lägsta) medans man kan få en ny för ca 2600:- om du kollar på prisjakt.nu

"och priserna lär ju sjunka tills juli iom att utbudet ökar och efterfrågan minskar."

Kul att du säger det för att från en på cdon.com support så fick jag svaret att priset skulle vara detsamma. De säger väl så för att man ska köpa det direkt. Sedan som sagt: http://www.idg.se/2.1085/1.105857

Fast det är nog överdrivet

#14

Postad 06 maj 2007 - 16:25

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Grimmy jag gissar att du inte har spelat på en ny sony rptv?

Min tv fungerar det utmärkt att spela wi liggandes i soffan...

Inga problem att stå heller...Inga som helst problem med betraktningsvinklar..Kan stå rätt långt ut på sidorna me...

Men jag kan säga att min gammla thomson som var 4år gammal var inte så kul...Där gick det inte arr stå och spela eller ligga eller sitta på sidorna..Blev becksvart :)

#15

Postad 06 maj 2007 - 21:40

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

  • 728 inlägg
  • 0
evensteven: nypriset ligger nog kvar, men beg.priset tänkte jag på, det kommer antagligen att droppa några hundralappar. personligen tycker jag det verkar dumt att köpa konsolen utan tilllbehör om man ändå köper den begagnad, rightie?

#16

Postad 07 maj 2007 - 15:05

EvenSteven
  • EvenSteven
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Yes indeed

#17

Postad 07 maj 2007 - 16:19

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

  • 1 743 inlägg
  • 0
moparman: Inte spelat (stående alltså) nej, men jag har stått och tittat i affär på de senaste apparaterna i exakt samma position som jag har på min egen tv när jag spelar, och då är kontrasten drastiskt försämrad gentemot om man befinner sig i optimal vinkel.

Nu kanske jag "målar fan på väggen", för så dåliga är inte betraktningsvinklarna att det inte passar alla. Men man bör testa-titta lite på vinklar man kommer titta ur.

Och jag vill understryka att dagens bakprojjar har mkt god betraktningsvinkel i sidled, det är bara höjdled som kan bli ett problem. Och det är som sagt vinkel, så direkt avgörande är avståndet.
På 4m kan du garanterat hoppa studsmatta utan att det är några problem, men på 2m är det värre.
I och med att det verkade vara ett förhållandevis litet pojkrum så ville jag varna av den anledningen!

Fördelen med plasma är dock perfekta betraktningsvinklar (i alla fall på moderna plasma).

Evensteven: jag har en LG PX4R och det är en modell som lanserades hösten 2005. En PX70, eller PV60 om du kan hitta billigt är betydligt bättre på det mesta, och har dessutom avsevärt mindre risk för inbränningar och även mindre risk för spökbilder.

Spökbilder är orsaken till att plasma beskylls för att ha mkt problem med inbränningar. Spökbilder är när det ligger kvar en "temporär inbränning" en liten stund efteråt. Det innebär att om du slår över till en film direkt efter du spelat bilspel kan man t.ex. se vissa delar av instrumentpanelen.

Spökbilder försvinner dock mkt, mkt fort och man behöver *inte* hålla på med "tvättprogram" osv som en del verkar tro, utan de försvinner av sig självt.

Enda undantaget är kanske om du lirat ett FPS-spel med livmätare längst ned och längst upp i bilden i flera timmar och DIREKT Efter slår över till en film i 2.35 - dvs med svart uppe och nere. Då finns det inget som kan tvätta bort "spökbilden" och då kan den vara kvar där ett tag...

Med en PX70 får du sannolikt inte ens några spökbilder du märker av. Men man måste vara beredd att acceptera detta fenonmen på en plasma, precis som man måste vara beredd att acceptera viss motion blur (ghosting, eftersläpnigar) samt viss ojämnhet i svärta och färger på en LCD.

Skulle du främst spela Xbox 360 eller PS3 hade jag rekommenderat LCD eller Bakprojektion. Men då fallet är Wii, så tror jag du får mest för pengarna med Plasma. Eller kanske bakprojektion om det passar dina förutsättningar, då det är mer svårmöblerat och inte lika flexibelt.

#18

Postad 07 maj 2007 - 17:38

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Sitter 2,5-3 meter från tv..
Har tv på sony orginal tv-bänk..
Jag ser ingen skillnad när jag ställer mig upp...

Men visst har du rätt att man ska kolla upp noga så man inte gör bort sig... :)

Tror inte heller att det är så vanligt med inbränningar men jag skulle aldrig chansa ..
Men det är ju upp till var och en



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.