Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Magnetskada på bildröret?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 oktober 2002 - 17:55

Unregistered8f0b5c78
  • Unregistered8f0b5c78
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Jag undrar om magneten från en högtalare kan skada bildröret i teven, även om det inte finns några synliga störningar.

Jag använder nämligen en vanlig högtalare som jag har skärmat av med en plåt. I maj köpte jag ny teve och har inte märkt några som helst störningar på den. Sen ett par veckor så har jag dock färskiftningar i grönt och lila över hela bilden. De är inte kraftigare närmare centerhögtalaren och det gör heller ingen skillnad om jag flyttar på högtalaren. De syns bäst när jag ser på DVD men förkommer även vid tevetittande så det är inte fel på min DVD-spelare. Kan min teve ha tagit skada av högtalaren även fast det inte har förkommit några synliga störningar på bilden?

#2

Postad 08 oktober 2002 - 18:01

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Det låter som klassiska störningar från magneter. Har du nån avmagnitisering (degauss) på tv så testa den först och främst.

Även om du flyttar högtalar så sitter det kvar.

#3

Postad 08 oktober 2002 - 18:20

Unregistered8f0b5c78
  • Unregistered8f0b5c78
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Ja, det är kvar om jag flyttar högtalaren och det är inte det klassiska störningsmönstret som en högtalare ger. Det brukar vara en väldigt kraftig störning som är starkast närmast högtalaren. Det här är svagare färgskiftningar i lila och grönt som är helt jämt spridda över bilden. De syns framför allt på stora ljusa enfärgade ytor, t.ex. väggar, där man tydligt ser hur det skiftar i grönt och lila. Det är ju också lite konstigt att det blir mer färgskiftningar när jag ser på DVD än när jag ser på teve.

Jag har tyvärr ingen degauss på teven. Jag provade att slå av och på med strömbrytaren istället för fjärren, men det gav ingen effekt.

#4

Postad 08 oktober 2002 - 18:23

Unregisterede21be5fc
  • Unregisterede21be5fc
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Slå av tv:n, flytta centern en bra bit bort... där den absolut inte kan påverka tv:n. Låt tv:n vara avstängd några timmar, slå sedan på den och undersök om störningarna är kvar. Om dom är borta, flytta aldrig dit centern igen!

#5

Postad 08 oktober 2002 - 18:40

Unregistered8f0b5c78
  • Unregistered8f0b5c78
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Jo, jag slog av den när jag var hemma på lunch, och ska kolla när jag kommer hem om det har försvunnit. Men det är inte vanliga störningar som uppstår om man ställer en högtalare för närma. Det ser inte ut så och jag har ju inte haft dessa störningar förut under de månader som högtalaren har legat där.

Jag undrar egentligen framför allt om ett bildrör som långvarigt utsätts för ett magnetfält, som inte är starkt nog att ge några synliga störningar, ändå kan ta skada.

#6

Postad 08 oktober 2002 - 19:15

Unregistered7502177b
  • Unregistered7502177b
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Jag skrev till Sony om problemet och enligt deras utsago så var det ingen fara att man permanent skulle skada TV:n pga magnetfältet i ett par högtalare! Såg jag störningar så var det bara att flytta dem. Men i övrigt var det bara "att köra på" och TV:n skulle INTE ta någon skada!

Så prova att flytta högtalarna lite och skulle det inte funka så kan man låna en sk avmagnitiserare hos välsorderad HIFI handel...

#7

Postad 08 oktober 2002 - 19:26

Unregistered8f0b5c78
  • Unregistered8f0b5c78
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Tack för det Larza! Är lite orolig för att tv-handlarn ska hävda att det är jag som har orsakat felet när jag lämnar in den för reperation, men då ska det alltså inte vara någon fara.

#8

Postad 09 oktober 2002 - 01:39

Unregistered626ef941
  • Unregistered626ef941
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
kan bara nämna att jag själv har förstört en dataskärm med en högtalare förut.
Råkade ställa högtalaren på skärmen för att bara byta grepp (höll på att krångla lite bakom skärmen), och sedan dess har färgerna blivit något fel. Allt svart går över i grönt och allt vitt går över i gult.. och färgerna emellan är väl ... förmodligen något störda de med...

#9

Postad 09 oktober 2002 - 01:44

Erick
  • Erick
  • Beroende

  • 1 233 inlägg
  • 0
Ha tålamod när du låter tvn stå ensam avstängd, en kompis för några år sedan ställde ett par biffiga pioneer från 80-talet 10 cm ifrån sin datorskärm, surfade några minuter till, och lät dem sen stå där över natten, nästa dag var skärmen åt helvette med färgerna, den va grön och böjd och fin... Det tog nästan 2 veckor innan färgerna va normala igen!! Så om det inte går över på 4 timmar eller 8 timmar så låt den stå en 2-3 dygn iallafall innan du går och klagar i butiken. [:D]



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.