Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Trådlöst Hemmabiosystem, finns det ?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 augusti 2018 - 12:10

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Hej

Är helt ny på detta med ny teknik inom hemmabiosystem.
Jag har idag ett hemmabiosystem som säkert är 15 år gammalt

En gammal Yamaha RX-V430RDS.
Till denna har jag kopplat ett paket från Dynavoice.

Nu ska vi flytta till ett annat hus och frugan bara HATAR allt vad sladdar heter :)
Så min fråga är....finns det trådlöst hemmabiosystem idag och i så fall vad ska man titta efter och tänka på vid köp ?

Har ni några tips på ett bra paket ?

Samt hur fungerar det ?



#2

Postad 01 augusti 2018 - 12:16

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

varje högtalare behöver ström, så en sladd till varje eller om du kan splitta på något ställe kommer du inte undan med, I vårt rum skulle de bli endast spara att högtalarsladdar syns på en kortsida, så ur den synvinkeln med ett trådlöst system hade de inte hjälpt oss speciellt. beror på hur de ser ut i rummet, vart kontakter är.

 

Sen kostar dessa system minst de dubbla om de räcker för samma med sladd o samma ljud.

 

Klipsch har ett rejält vet jag....  annars får du väl köra sonos eller vad de heter, låter ok, modernt inga sladdar extra..


Sen, hur jobbigt är det att dra in kablarna i väggen(nybygge) eller fina vita tunna lister?

men visst, är det en kåk för 10 mille där väggarna är i vit marmor osv, då kan jag väl förstå



#3

Postad 01 augusti 2018 - 12:41

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Som redan nämnt så finns det inga helt trådlösa vettiga hembiosystem idag.

Om du frågar mig handlar allt mer om att dra alla kablar i kabelkanaler alt. golvlister gjorda för att dra kabel bakom.

 

Man kan få det väldigt "cleant" på så sätt utan en massa synliga kablar överallt.

Du kan ju tex se hur jag löst det hemma, kolla runt dörren så kan man ana en kabellist men inte mer.

 

Bifogad fil  Namnlös.jpg   22,92K   7 Antal nerladdningar


Redigerat av masse70, 01 augusti 2018 - 12:41.


#4

Postad 01 augusti 2018 - 12:49

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Tack för info.

Så kanske det är bättre att satsa på en bättre förstärkare och behålla högtalarna jag har idag och försöka dra kablarna vi lister osv ?


 



#5

Postad 01 augusti 2018 - 13:25

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Titta tex på denna typen av golvlister (om du nu vill lägga ner så mycket jobb dvs?) så kan du se vad som går att göra.

https://www.bygghemm...listen/p-182739

 

Sen kan man ju kombinera såna med "vanliga" kabellister som med fördel målas i väggens färg.

Vad gäller förstärkeri och högtalare kan ju bara du svara på om du är nöjd med dessa eller inte i nuläget.

 

Generellt sett så gör ofta en bättre högtalare och akustikinsatser i rummet mer skillnad för ljudet än en "bättre" förstärkare. 



#6

Postad 01 augusti 2018 - 13:53

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Det behövs ström än så länge i kedjan. Helt trådlöst finns ej ännu. Det man kan köpa är en Soundbar där du får trådlös sub eller trådlösa bakhögtalare. BOSE har ett system där både bakhögtalare och sub är trådlösa och får signal via soundbar. Det systemet kostar runt 30k. Finns så klart andra märken.

 

En Soundbar i det lägre segmentet ger faktiskt bra ljud om man gillar att se på TV/film medan skall man lira musik så får man gå upp i pris..

 

Kan lova dig att en Soundbar kommer tilltala den andra part i hemmet. Är enkelt och ser fint ut. Många soundbar idag har även wifi och BT så det är bara att koppla mellan plattan eller mobilen.

 

Till exempel en sådan här

https://www.hifiexpe...al-movie-dm-900

 

Om du gillar amerikanska klispch med sina horn

https://www.hembioco...rsb-14-2st-rw-1

 

HIFI Soundbar system

https://www.hifiexpe...n-logan-cadence

https://www.hifiexpe...gan-dynamo-700w

 

Sonos om du gillar det.


Redigerat av Buddaz12, 01 augusti 2018 - 14:12.


#7

Postad 01 augusti 2018 - 14:42

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Som redan nämnt så finns det inga helt trådlösa vettiga hembiosystem idag.
Om du frågar mig handlar allt mer om att dra alla kablar i kabelkanaler alt. golvlister gjorda för att dra kabel bakom.

Man kan få det väldigt "cleant" på så sätt utan en massa synliga kablar överallt.
Du kan ju tex se hur jag löst det hemma, kolla runt dörren så kan man ana en kabellist men inte mer.

Namnlös.jpg


Men så har du dragit en annan kabel rak över tröskeln :)

#8

Postad 01 augusti 2018 - 14:57

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Men så har du dragit en annan kabel rak över tröskeln :)

Öh, nä?  :huh:

 

När jag tog bilden var det bara en tillfällig provinstallation till mina bass pumps som numer ligger i samma kanal.

 

Ska tilläggas att just den bilden är flera år gammal när jag höll på att sätta upp allt.


Redigerat av masse70, 01 augusti 2018 - 15:00.


#9

Postad 02 augusti 2018 - 00:42

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Öh, nä? :huh:

När jag tog bilden var det bara en tillfällig provinstallation till mina bass pumps som numer ligger i samma kanal.

Ska tilläggas att just den bilden är flera år gammal när jag höll på att sätta upp allt.


Ja jag e inte synsk. Ser bara vad bilden visar :)

#10

Postad 02 augusti 2018 - 10:39

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Titta på panasonic all70t med all2 som bakhögtalare:
Trådlös sub och trådlös bakhögtalare. Kablar som behövs är kabel(hdmi eller optisk) mellan tv-ljudlimpa. En vanlig Strömkabel till sub och varje bakhögtalare.

Att slippa kablar från förstärkare till alla högtalare är ju en klar fördel.

#11

Postad 02 augusti 2018 - 14:20

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 752 inlägg
  • 0

Titta på panasonic all70t med all2 som bakhögtalare:
Trådlös sub och trådlös bakhögtalare. Kablar som behövs är kabel(hdmi eller optisk) mellan tv-ljudlimpa. En vanlig Strömkabel till sub och varje bakhögtalare.
Att slippa kablar från förstärkare till alla högtalare är ju en klar fördel.


Behövs det en kabel är det inte trådlöst.

#12

Postad 02 augusti 2018 - 15:54

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Behövs det en kabel är det inte trådlöst.

han har ju sagt att de behövs strömkablar till högtalarna(sub o bak), klart man behöver dessa, sen att man behöver en hdmi eller liknande är ju också självklart :)  eller vad menar du?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.