Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Photoshop

115 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 oktober 2008 - 20:34

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Fick nyss Adobe Photoshop CS3 och undrar om det finns några inställningar till svenska? Sen undrar jag även vart jag hittar redigeringsredskapet så att man bara visar t.ex rött eller kanske grönt i en bild, allt annat ska vara svartvitt? Tacksam för svar om någon vet!

#2

Postad 16 oktober 2008 - 11:05

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0

Om du vill ha svenska som språk i programmet så skulle du ha köpt den svenska utgåvan och inte den engelska. Det går inte att byta språk i programmet, tyvärr.


Jamen gomorron vilken tabbe jag har gjort nu då!
Aja, ska vell se om någon polare kanske vill byta mot svenska eftersom dom kan programmet mer..
Nu när jag är här, vet någon vart jag hittar den metoden på det svenska Adobe Photoshop CS3? :)

#3

Postad 16 oktober 2008 - 12:01

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Här är en film som jag tror kan hjälpa dig en bit på vägen.
Film.
/Simz

Redigerat av Simz, 16 oktober 2008 - 12:17.


#4

Postad 16 oktober 2008 - 13:37

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Jamen gomorron vilken tabbe jag har gjort nu då!
Aja, ska vell se om någon polare kanske vill byta mot svenska eftersom dom kan programmet mer..
Nu när jag är här, vet någon vart jag hittar den metoden på det svenska Adobe Photoshop CS3? :)


Image->Adjustments->Hue/Saturation eller Bild->Justeringar-> Nyans/Mättnad

Sen brukar det vara ganska svårt att få det riktigt bra bara med den, ganska ofta så har du ju mer än ett område i bilden som innehåller t.ex. rött eller gult. Så för riktigt bra resultat bör du köra med flera lager. Om jag skulle göra en sån grej skulle jag lägga ett justeringslager Svart/Vit och se till att få en schysst svartvit bild och sen helt enkelt maska fram det som ska vara i färg från bakgrundslagret.

#5

Postad 16 oktober 2008 - 14:02

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0

Här är en film som jag tror kan hjälpa dig en bit på vägen.
Film.
/Simz


Tack för länken, den ledde mig till det jag ville ha reda på =)
Även fast jag fick bläddre några gånger så kom jag fram till det!
Länken jag hittade det jag behöver är: http://www.youtube.c...feature=related :)

#6

Postad 16 oktober 2008 - 14:48

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Här är en film som går igenom funktionerna i Camera Raw.
Hoppas den är till hjälp för någon.
/Simz

#7

Postad 16 oktober 2008 - 16:55

tomas_we
  • tomas_we
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0
den bästa sidan på nätet för Photoshop anser jag:

moderskeppet

#8

Postad 16 oktober 2008 - 20:07

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Japp den är mycket bra.
Jag tittar på podcast på itunes.
Det är så jag lärt mig det jag kan.
/Simz

#9

Postad 16 oktober 2008 - 20:23

Chribbe76
  • Chribbe76
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Var köper man photoshop CS3 och/eller CS4 ?
Vad kostar det?

#10

Postad 16 oktober 2008 - 20:54

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Här om man vill.
MVH Simz

#11

Postad 18 oktober 2008 - 12:22

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
Jag laddade ner min version från Adobes hemsida. Det är en 10 dagars testversion. Jag vill ju veta hur bra programmet är jämfört med Gimp och andra gratisprogram. Klart att det är mycket bättre förstås men frågan är kanske om jag behöver det :( . Jag är lite emot att efterbehandla bilder, det kan ju bero på ålder :)

#12

Postad 18 oktober 2008 - 15:50

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Adobe Photoshop Elements kostar ca SEK 10 000:- mindre och är nästa lika kompetent som Adobe Photoshop.

Ni som är experter, vad saknas egentligen i Elements, man kan ju göra nästan allt i den?

Här om man vill.
MVH Simz


Photoshop Elements

Redigerat av FEA, 18 oktober 2008 - 15:50.


#13

Postad 18 oktober 2008 - 17:05

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Helt ärligt skulle jag aldrig i mitt liv betala snudd 11000 spänn för ett bildprogram så länge man inte tjänar pengar på det... Eller om man vore sjukt förmögen och gillade kasta bort stålarna på kul grejer. Sådant är ju kul iofs.....

Jisses.. Fortsätter nog med mitt Jpeg :(

#14

Postad 18 oktober 2008 - 18:31

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Jag gissar att det är få privatpersoner som har köpt det...

#15

Postad 18 oktober 2008 - 18:47

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Ja eller at folk har det gennem deres arbejde.

#16

Postad 18 oktober 2008 - 20:35

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Företag köper hem en utgåva, sedan kopieras setupen med separat produktnyckel i txt-format ut till alla anställda.
Inte svårare än så. :( Men jag skulle tippa att Elements är lika bra eller bättre än ett 10 år gammalt Photoshop.

#17

Postad 19 oktober 2008 - 09:49

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0
För er som vill ha ett gratis "Photoshop", så behövs det ingen produktnyckel till ImageReady.

Ladda hem Photoshop CS2 Tryout och sedan kan ni köra ImageReady i all evighet :). Tyvärr försvann ImageReady i CS3.

GIMP är nog ett av de dyraste programmen man kan ha på ett företag, eftersom det är tungjobbat och har ett helt annat arbetsflöde än Photoshop. När tid är pengar så försvinner snabbt "vinsten" i att det är gratis. Det är inte heller kompatibelt med Photoshop utan förstör allt vad lagerhantering heter.

Rekommenderar även Paint.net framför GIMP.

Ang. priset på Photoshop, så finns det att köpa i studentversion för en mindre summa.

#18

Postad 19 oktober 2008 - 10:50

Chribbe76
  • Chribbe76
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Jag är lite skeptisk mot Elements....

Har elements 3.0 i original och riktiga Photoshop i testversion.
Provade att göra panoramabilder. Gjorde exakta likadant (använde alltså samma bilder i båda programmen), och fick mycket bättre resultat i "riktiga" Photoshop. Inga fula skarvar mellan bilderna, som man lätt kunde se i elements.


Att man inte kan göra HDR bilder i Elements är också dåligt...

#19

Postad 19 oktober 2008 - 10:53

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
Jag har Elements 2 sedan länge och köpte CS3 ext. då jag läste 7,5p. bildbehandling på Distans.
Det finns fortfarande endel små saker om jag hellre gör i Elements än i CS3, mest av bekvämlighet.
Som student köper man stora Photoshop mycket fördelaktigt.

Redigerat av partajare, 19 oktober 2008 - 10:54.


#20

Postad 19 oktober 2008 - 12:14

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Jag är lite skeptisk mot Elements....

Har elements 3.0 i original och riktiga Photoshop i testversion.
Provade att göra panoramabilder. Gjorde exakta likadant (använde alltså samma bilder i båda programmen), och fick mycket bättre resultat i "riktiga" Photoshop. Inga fula skarvar mellan bilderna, som man lätt kunde se i elements.


Att man inte kan göra HDR bilder i Elements är också dåligt...

Photoshop Elements 3 är flera år gammal, det borde väl ha kommit en del förbättringar i den nu aktuella Photoshop Elements 7?

#21

Postad 19 oktober 2008 - 12:20

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Sidder og tester CS4 og damn en forskel deres opengl implementering gør, zoom og meget andet går extremt meget hurtigere :)

#22

Postad 19 mars 2009 - 22:19

kalle32
  • kalle32
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man snyggar till konturer i photoshop?
Tog en bild på en fågel idag, snyggade till både fågel, men även bakgrund lite..
Nu är det så att det ser inte helt trovärdigt ut..
Var inne på Moderskeppet.se och kom då fram till att man ska använda något som heter "feathers"
Har nu provat det, men det ser fortfarande inte bra ut.

Någon här på forumet som vet hur man går tillväga?

Tacksam för svar

/Kalle

#23

Postad 19 mars 2009 - 22:30

kalle32
  • kalle32
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Så här ser det ut nu!..

Bifogad fil  Flickr_f_geln.jpg   2,77MB   0 Antal nerladdningar

#24

Postad 20 mars 2009 - 01:06

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

  • 1 793 inlägg
  • 0
Upptäckte att jag kört med nån annan färgprofil i PS, vilket gjorde att alla bilder jag kollade där och redigerade hade mycket mer färgmättnad :) Så nu försöker jag sätta mig in i det här med färgprofiler och har även för mig att jag lyckats kalibrera skärmen med färger och vitbalans någon gång, men hittar inget sånt program nu. Tror inte jag använt något färgprofil alls i windows, men kört med "AdobeRGB" i PS av nån anledning. När jag switchar i PS så ser man tydlig skillnad, men anger jag samma färgprofil i windows under bildskärm -> avancerat -> färgprofil så händer ingenting?
Det bästa vore väl att kunan kalibrera skärmen med nåt käckt program, spara färgprofilen och välja att använda denna i alla program? Är inte det själva poängen :D

#25

Postad 24 mars 2009 - 23:36

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Skall du visa bilderna på webben så spara i SRGB, det kommer se bättre ut på 90% av skärmarna jämfört med Adobe RGB

#26

Postad 24 mars 2009 - 23:39

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0

Så här ser det ut nu!..

Bifogad fil  Flickr_f_geln.jpg   2,77MB   0 Antal nerladdningar


Har du testat att tona in fågeln med opacitets reglaget?
Alt refine edges?

Cs3 har inte den funktionen utan där är det filter-oskärpa- gausien blur.

#27

Postad 31 mars 2009 - 06:41

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Kalle32: När du klipper frilägger fågeln så skall du göra en layer mask på en kopia av bilden med fågeln, gör sedan ett lager med en gräll färg så du ser konturerna. Sen målar du ut fågeln med lagermasken. Alla små saker som du vill snygga till anvnäder du smudge och smetar bort lager masken från svåra delar.

Efter åt kan du tx använda dodge and burn för att göra resultatet bättre så det ser mer verkligt ut.

Kan låta krångligt och att det tar tid men det är det ända sättet. Jag rekommenderar en ritbräda.

#28

Postad 01 april 2009 - 11:00

kalle32
  • kalle32
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Kalle32: När du klipper frilägger fågeln så skall du göra en layer mask på en kopia av bilden med fågeln, gör sedan ett lager med en gräll färg så du ser konturerna. Sen målar du ut fågeln med lagermasken. Alla små saker som du vill snygga till anvnäder du smudge och smetar bort lager masken från svåra delar.

Efter åt kan du tx använda dodge and burn för att göra resultatet bättre så det ser mer verkligt ut.

Kan låta krångligt och att det tar tid men det är det ända sättet. Jag rekommenderar en ritbräda.


För mig låter detta rätt krångligt ja..
Men skam den som ger sig:)

#29

Postad 01 april 2009 - 11:33

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Ca: 2000kr kostat ps på student lisence!

#30

Postad 02 april 2009 - 20:40

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Jag maskade ut lite snabbt den här bilden för att visa hur det kan se ut när man maskar på det sättet jag menar.
Det är väldigt användbart.

Bifogad fil(er)



#31

Postad 02 april 2009 - 21:12

kalle32
  • kalle32
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Snyggt, ser riktigt professionellt ut! :)

#32

Postad 14 april 2009 - 22:48

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Vilka är de största skillnaderna mellan Lightroom(senaste versionen) och PSE7?
Arbetsflöde och liknande mellan dom, snabbhet och uppbyggnad...?

Vad skiljer dessa program ifrån varandra?

#33

Postad 15 april 2009 - 05:24

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Lightroom är mer hur skall man säga...Du har en helt annan överblick, men du har inte samma redigeringsmöjligheter som i ps/elements. Justeringsmöjligheter finns i massor där du kan måla med exponering, kontrast, färg osv, och du kan ändra vinjettering, färger och skärpa. Dock när jag skall göra riktigt retuch arbete då åker ps/elements fram då du har massor med fler möjligheter där.

Att ha båda är optimalt, men kostar rätt bra. Tack och lov har jobbet betalt dem för mig så jag kan köra det, men skall du bara ta att får det bli elements/PS

Redigerat av Dreadlock, 15 april 2009 - 05:25.


#34

Postad 15 april 2009 - 11:46

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Tack för förklaringen Dreadlock!
Får en känsla av att med Lightroom, då kan du göra en inställning, sen gör programmet det automatiskt på fler bilder om man nu vill det...
Fast det kanske går med Elements 7 det med? Har inte så stor koll...

#35

Postad 15 april 2009 - 11:53

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Du kan jo hente en trial fra Adobe og teste begge 2 i 30 dage :)

#36

Postad 15 april 2009 - 11:56

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Har PSE7 för tillfället, och är intresserad utav att lära mig mer utav programmet!
Ska leta efter några böcker inom de kommande veckorna!

Hamsteren: Bra tips, hade jag inte tänkt på! :)

#37

Postad 15 april 2009 - 12:03

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 752 inlägg
  • 0
Hej det finns en bra sida om tip o tricks i Ph + elements

PH http://www.moderskeppet.se/

Elements http://www.bildbehandla.se/

finns även Videoguider. detta är en bra sida om man lära sig.

#38

Postad 16 april 2009 - 05:53

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Jo du kan skapa presets i lightroom, men frågan är om man vill köra samma behandling på alla? Jag använder aldrig den automatiska funktionen utan kör med presets istället där jag kan välja vilken jag vill köra med. Går att göra liknande med elements också.

#39

Postad 29 april 2009 - 19:11

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Om jag redigerar en bild från min digitalkamera i Photoshop, hur ska jag då spara den? Om jag öppnar bilden och sedan väljer "Spara" så får jag ju en fråga om kvalité. Väljer jag högsta kvalité (12) så blir filen större än innan vilket känns onödigt då den kompression som redan ägt rum i kameran inte går att få ogjord.

Jag vill alltså spara bilden med samma kvalité som innan jag gjorde mina redigeringar och slippa välja kvalité, någon som förstår vad jag menar?

#40

Postad 29 april 2009 - 19:27

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Filen blir större p.g.a att du behandlar/arbetar med den!
Spara den sen downsiza?

#41

Postad 29 april 2009 - 19:59

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Om jag redigerar en bild från min digitalkamera i Photoshop, hur ska jag då spara den? Om jag öppnar bilden och sedan väljer "Spara" så får jag ju en fråga om kvalité. Väljer jag högsta kvalité (12) så blir filen större än innan vilket känns onödigt då den kompression som redan ägt rum i kameran inte går att få ogjord.

Jag vill alltså spara bilden med samma kvalité som innan jag gjorde mina redigeringar och slippa välja kvalité, någon som förstår vad jag menar?

Jag förstår vad du menar, men har inte direkt något bra svar :)

Förslaget blir istället att alltid fota i raw, så har man alltid bästa möjliga material att utgå ifrån.

#42

Postad 29 april 2009 - 20:24

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Har suttit och jämfört lite jpg som kommer ur min 5d mk2 och någonstans mellan 9 och 10 i kvalitet tycker jag att jag har svårt att se skillnaden mot orginalfilen.

#43

Postad 30 april 2009 - 08:39

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

  • 1 793 inlägg
  • 0

Om jag redigerar en bild från min digitalkamera i Photoshop, hur ska jag då spara den? Om jag öppnar bilden och sedan väljer "Spara" så får jag ju en fråga om kvalité. Väljer jag högsta kvalité (12) så blir filen större än innan vilket känns onödigt då den kompression som redan ägt rum i kameran inte går att få ogjord.

Jag vill alltså spara bilden med samma kvalité som innan jag gjorde mina redigeringar och slippa välja kvalité, någon som förstår vad jag menar?

Jag brukar dra i reglaget så filen blir ungefär så stor som den var från början. Det går inte riktigt att säga till datorn att du vill ha exakt lika bra kvalite på bilden fast bara med dina små ändringar, eftersom har du behandlat filen på något sätt så måste du spara om den och då är bilden lite lite förstörd redan. Så om man vill tappa så lite kvalite som möjligt ska man egentligen spara på bästa kvalite, även om filen blir större än vad den var från början.

#44

Postad 30 april 2009 - 08:49

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0

Om jag redigerar en bild från min digitalkamera i Photoshop, hur ska jag då spara den? Om jag öppnar bilden och sedan väljer "Spara" så får jag ju en fråga om kvalité. Väljer jag högsta kvalité (12) så blir filen större än innan vilket känns onödigt då den kompression som redan ägt rum i kameran inte går att få ogjord.

Jag vill alltså spara bilden med samma kvalité som innan jag gjorde mina redigeringar och slippa välja kvalité, någon som förstår vad jag menar?


Kompressionen som kameran gjorde kan du som sagt inte få ogjord, men sparar du på en kvalité som motsvarar orginalbilden storleksmässigt kan du förlora kvalitet på de förändringar de gjort i bilden. Om du t.ex. dogde'at och burn'at kan du få artefakter om du sparar i för dålig kvalitet. Självklart gör du inte det, men du förstår vad jag menar. Sen kan det vara så att photoshops kompression fungerar annorlunda än kamerans, så om du sparar samma fil i till samma storlek men en kvalité på t.ex. 8 ca 100 gånger kan du säkert ändå få en del artefakter. Samma sak om du encodar en mp3 på 4mb till samma mp3 på 4mb 1000 gånger blir resultatet förmodligen inte samma som ursprungsfilen.

#45

Postad 08 augusti 2009 - 21:54

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Installerade CS4 för några veckor sedan (betalade 1000 spänn) och nu går det otroligt segt att använda programmet.
Det tar flera sekunder när preview skall uppdatera bilden vid redigering. Jämfört med min gamla Photoshop 5 tror man nästan att datorn hängt sig.
Det är en nedladdad 'Vista' orginalversion. Datorn är en HP med Intel Core Quad 2,4 GHz processor, 3 GB RAM.
Grafikkortet är ett GeForce 8600 GT med senaste drivrutin.
Jag har testat att stänga av all form utav antivirus scanning under arbete och t.o.m. avinstallerat antivirusprogrammet helt, utan resultat för att återinstallera det igen.
Finns det nått mer man kan prova?
Har forfarande den gamla photoshop ifrån 1998 kvar på disken...kan den störa på något vis?
(Har dem ju aldrig igång samtidigt...)

:)

Redigerat av Velodynamic, 08 augusti 2009 - 22:09.


#46

Postad 09 augusti 2009 - 09:16

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
Har du kastat inställningsfilerna för Photoshop?

Det kan i vissa fall lösa en del problem.
Starta Photoshop med knapparna Shift+Ctrl+Alt intryckta så får du frågan om du vill förkasta inställningarna.
Så funkar åtminstone mitt CS3 ext.

Själv betalade jag några tusenlappar till men då fick jag ju CS3 svensk ext. och en educationlicens som är precis som gäller som en vanlig efter avslutade studier och tillåter kommersiellt nyttjande under tiden.

Moderskeppets utmärkta "artikel" om student, education och "vanliga" Licenser och priser finner du här

Redigerat av partajare, 09 augusti 2009 - 09:19.


#47

Postad 09 augusti 2009 - 10:08

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Kommit ihåg att aktivera hardware acceleration i preferences :)

#48

Postad 09 augusti 2009 - 10:09

torvaldur
  • torvaldur
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0

Installerade CS4 för några veckor sedan (betalade 1000 spänn) och nu går det otroligt segt att använda programmet.
Det tar flera sekunder när preview skall uppdatera bilden vid redigering. Jämfört med min gamla Photoshop 5 tror man nästan att datorn hängt sig.
Det är en nedladdad 'Vista' orginalversion. Datorn är en HP med Intel Core Quad 2,4 GHz processor, 3 GB RAM.
Grafikkortet är ett GeForce 8600 GT med senaste drivrutin.
Jag har testat att stänga av all form utav antivirus scanning under arbete och t.o.m. avinstallerat antivirusprogrammet helt, utan resultat för att återinstallera det igen.
Finns det nått mer man kan prova?
Har forfarande den gamla photoshop ifrån 1998 kvar på disken...kan den störa på något vis?
(Har dem ju aldrig igång samtidigt...)

:)

Det är inte så att din hårddisk är full? Photoshop lagrar ju en hel del tempfiler på hårddisken och är den full brukar det inte vara så snabbt.

#49

Postad 09 augusti 2009 - 18:07

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Vad kräver cs4 för grafikkort för att få igång openGL renderingen?

#50

Postad 09 augusti 2009 - 18:15

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Att jag undrar är då den står som disabled i Windows 7 med ett 4890 kort :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.