Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

RAW och skärpa

50 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 augusti 2009 - 19:07

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Tror jag behöver en kurs från skratch i redigering, för i bland känns det som jag famlar runt och inte riktigt vet vad jag håller på med. Fast det blir ju oftast bra.

Är det så att skärpa alltid ska läggas på i RAW behandling?

I Camera RAW så finns det en flik för det. Det reglaget står alltid på 25 och pixelbredd 1,0.
Läste i nån tidning att man alltid bör öka till 65 och 1,3.

Men sen får man rådet att skärpan ska justeras sist av allt, och då är man ju oftast i Elements och har lämnat Camera RAW.

Är det alltså fel eller förstör man bild information om man justerar skärpan i Camera RAW, gör de traditionella justeringarna där, och sen arbetar vidare i Elements och sen lägger (tex) Oskarp Mask på bilden innan man sparar.

Om det är så att man alltid ska lägga på skärpa på RAW filer, finns det då nåt slags rikt värde eller dylikt?

Finns det nån standard procedur/mall för redigeringen som man bör göra på RAW filer?

Jag förstår att redigering är lite personligt och att man ska våga göra annorlunda saker, men jag vill ju inte göra fel eller förstöra mina bilder....innan jag blir pretentiös och utsvävande med bilderna.

#2

Postad 16 augusti 2009 - 20:01

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Jag skärper inte mina bilder.
Bildbyrån jag arbetar åt tar inte emot skärpta bilder.
an vara värt att tänka på när ni behandlar era bilder om ni vill kunna sälja dem i framtiden. Skärp i så fall bilderna i ett eget lager eller liknande så det går att ta bort i efter hand.

#3

Postad 16 augusti 2009 - 21:17

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Jag skärper inte mina bilder.
Bildbyrån jag arbetar åt tar inte emot skärpta bilder.
an vara värt att tänka på när ni behandlar era bilder om ni vill kunna sälja dem i framtiden. Skärp i så fall bilderna i ett eget lager eller liknande så det går att ta bort i efter hand.


Alla jobbar inte för en bildbyrå Drey.
Har inga planer på att sälja bilder heller, men om jag skulle göra det i framtiden så är jag säkert förberred på det då :)
Så mina frågor gäller mitt intresse för foto som hobby.

#4

Postad 16 augusti 2009 - 21:35

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Jag inbillar mig att det är mer gynnsamt att skärpa upp bilderna litegrann i RAW-framkallningen än att bara göra det när bilden är sparad i JPEG. Jag sparar dock alltid RAW-filerna så att jag kan göra om proceduren utan skärpning om det skulle behövas.

Annars är grundregeln, som nämnt, att skärpa bilden allra sist. Särskilt efter att man har förminskat bilden till den storlek man vill ha.

#5

Postad 16 augusti 2009 - 22:26

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Jag skärper inte mina bilder.
Bildbyrån jag arbetar åt tar inte emot skärpta bilder.
an vara värt att tänka på när ni behandlar era bilder om ni vill kunna sälja dem i framtiden. Skärp i så fall bilderna i ett eget lager eller liknande så det går att ta bort i efter hand.

Jag sparar alla mina raw-bilder så man kan gå tillbaka om man vill göra om någon bild. Man lär sig ju mer och blir bättre för var år som går :)

Skärper mina bilder sist också.

#6

Postad 16 augusti 2009 - 22:38

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Jag är så illa "tvungen" känns det som, att skärpa åteminstone jpeg-filerna, helt enkelt därför att 450D har så fantastiskt soft grundinställning. Har också alla RAW-filer sparade lite här och var som "negativ".
Enkel match att ta bort all uppskärpning för en ny jpeg-konvertering utifall att det nu någonsin skulle behövas.

#7

Postad 17 augusti 2009 - 06:21

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Jag inbillar mig att det är mer gynnsamt att skärpa upp bilderna litegrann i RAW-framkallningen än att bara göra det när bilden är sparad i JPEG. Jag sparar dock alltid RAW-filerna så att jag kan göra om proceduren utan skärpning om det skulle behövas.

Annars är grundregeln, som nämnt, att skärpa bilden allra sist. Särskilt efter att man har förminskat bilden till den storlek man vill ha.


Jag tänker inte på bilder avsett för nätet, utan generellt alla mina bilder för eget bruk.

Så skärpning i Camera RAW och sen skärpning innan sparning till jpeg?

Eller räcker det med att lägga Oskarp Mask innan man spar filen till Jpeg, när man är klar med redigeringen?

Jag är liksom ute efter om det jag gör är onödigt, när jag skärper i Camera RAW och sen öppnar i Elements för redigering och sen skärper igen innan konvertering till JPEG.

När jag tänker efter så brukar jag inte göra det så ofta nu, med den kameran jag har och objektivet, för jag får skarpa resultat direkt ur rå filen.......

Edit: Tack för alla svar, hoppas på mer feedback på hur andra gör.

Redigerat av Mikael_R, 17 augusti 2009 - 06:25.


#8

Postad 17 augusti 2009 - 06:31

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Jag kör allt i RAW+Lightroom så jag kan alltid revertera, men när jag skall exportera ut något jag tänkt visa upp brukar jag skärpa dem i rawkonverteringen och sedan ibland komplettera med oskarp mask på väl valda ställen.

#9

Postad 17 augusti 2009 - 09:38

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Jag skärper inte mina bilder.
Bildbyrån jag arbetar åt tar inte emot skärpta bilder.
an vara värt att tänka på när ni behandlar era bilder om ni vill kunna sälja dem i framtiden. Skärp i så fall bilderna i ett eget lager eller liknande så det går att ta bort i efter hand.

Hur kommer det sig att de inte tar emot skärpta bilder? Bilden är ju din egen konst, det är ju helhetsintrycket av bilden som räknas, inte hur du fått fram den. :)

#10

Postad 17 augusti 2009 - 10:00

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Kunderna som i sin tur köper bilderna vill kunna skärpa dem själva efter deras ändamål.

#11

Postad 17 augusti 2009 - 10:38

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Aha, ok. Då är jag med.

#12

Postad 17 augusti 2009 - 11:37

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Tog ett snack med en kompis som jobbar med reklam på en byrå. Hon sa att man absolut inte ska lägga skärpa i Camera RAW för att sen göra det i Photoshop igen.

Skärpan i Camera RAW kan man låta vara, och sen använder man Oskarp Mask det sista man gör efter redigeringen i Photoshop innan man sparar till jpeg. Nu poängterade hon att man får tänka på vad man ska göra med bilden också.

Min situation ser ut så här. Allmänna familje, kalas, fest bilder mm mm. Dessa framkallar jag alltid och sätter i album. Standard storlek. Rekomendationer från henne var att här köra i JPEG direkt om det blir många bilder. Om jag orkar skulle jag använda RAW men inte använda skärpning annat än försiktigt när det ser ut att behövas.

När jag är konstnärlig och fotar estetiskt, typ blommor, macro och sånt. Då bör jag lägga ner mer tid på redigeringen då bilderna oftast ses/framkallas i stort format. Till en portfolio eller liknande. Men även här. Skärp aldrig två gånger. Om bilden blir klar direkt i Camera RAW så kan man skärpa där om man vill, men ska bilden in i Photoshop för vidare redigering så ska man vänta och skärpa sist.

Ett standard mått på Oskarp Mask finns. Ett förhållande på 20-1,3-0 räcker. Även om man inte ser större skillnad direkt, så uppfattar man bilden på annat sätt trots den marginella skillnaden.

Har börjat förstå att detta är mycket olika för ändamålet och det finns inga direkta regler. Men om man inte vill förstöra bildinformation så är regeln "försiktig med skärpan" bra.

Förstår om ni tycker jag verkar krånglig, men det är ju krångligt i början :) Jag försöker få lite struktur på själva behandlingen av bilderna jag tar. Allt från redigera till organisera mm.

#13

Postad 18 augusti 2009 - 07:35

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Drey: Om vi nu säger att jag också skulle jobba för denna bildbyrå, och använda mig av mitt relativt oskarpa kitobjektiv till min K20D, tror du att de skulle märka att jag skärpt bilderna lite lite grand för att få dem se mindre "mosiga" ut? Eller blir man tvungen att skaffa finare gluggar som levererar utan efterskärpning?

#14

Postad 18 augusti 2009 - 08:06

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Ja de märker det.
Och skärpan spelar ingen roll efter som kunden i efterhand skärper.
Bara det är skärpa på rätt ställe och inte rörelse oskärpa mm.

#15

Postad 18 augusti 2009 - 09:24

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Ja de märker det.
Och skärpan spelar ingen roll efter som kunden i efterhand skärper.
Bara det är skärpa på rätt ställe och inte rörelse oskärpa mm.


Hur jobbar du mot byrån? Ger du dom bilder efter önskemål som dom redigerar själva?

Om man säljer bilder privat/på nätet så blir det väl en annan sak med redigering?

#16

Postad 18 augusti 2009 - 09:27

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Jag tänkte också fråga lite om bildbyrå men tänkte att det kanske är bättre att ta de frågorna i en egen tråd. Skulle va najs med en liten nybörjarguide till hur man kommer igång med att leverera bilder till byråer och vilka byråer som är bra och diverse tips och funderingar. Nån som vill starta en sån tråd eller ska jag?

#17

Postad 18 augusti 2009 - 19:06

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Fanns ju en bra sammanställning för ett tag sedan i digital photo om jag inte missminner mig.

#18

Postad 18 augusti 2009 - 19:16

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Alltså jag kan inte lista hur man skall göra eller vad man skall göra.
Den byrå jag jobbar på har ett sätt att arbeta och andra har andra sätt beroende på mål grupp mm.

Jag säljer arkivbilder till en större byrå i Sverige och inte en billighets stockfphoto. Tror bilderna kostar runt 3500kr/ st och uppåt på den byrå jag jobbar på.

Om jag skall list angt så är det ju att se till att kontraktet ser bra ut. Att du får rättsligtskydd från din byrå och att de i sin tur inte har rätt att sälja vidare bilderna till olika stockphotos för en spottstyver. Du skall ha 50% av ersättningen okcså.

#19

Postad 18 augusti 2009 - 19:25

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Nu är jag verkligen helamatör när det gäller fotografering så ta inte mitt inlägg som illa menat på något sätt, men ärligt talat...

...Om vi pratar om bildbehandling av egna foton för eget bruk...

Kan man inte bara titta på resultatet och själv avgöra om man gillar det man ser?
Råkopian behöver man ju aldrig ändra, vi pratar väl om digitala bilder lagrade på en dator? Nog har väl de flesta så mycket hårddiskutrymme så att det får plats minst EN kopia av ett taget kort? En kopia som man kan "mecka" med hur mycket man vill, för att se och lära sej om vad man gillar...

Som sagt så är jag bara en amatör och förvisso så behöver jag ibland också lite råd och tips om HUR jag uppnår vissa "effekter" med de bildbehandlings-verktyg som finns, men till sist och syvende så är det ju jag själv som sitter och tittar på resultatet efter bildbehandlingen och funderar på om jag gillar det jag ser.

Jag förstår om man måste ta hänsyn till andra saker också om man har för avsikt att sälja sina bilder, men när det gäller eget bruk...

...Kom igen, nu va?

Borde det inte vara den egna smaken som styr hur man förändrar sina egna foton?

Kanske missförstod jag trådens syfte. Kanske handlar tråden om vilket som ger snyggast resultat. Skärpning av bilder före eller efter jpeg konvertering?

Men min synpunkt är densamma ändå. Behöver man andras synpunkter för att själv "se" om man gillar resultatet av skärpning före eller efter jpeg konverteringen? Eller om man gillar kort som är "skärpta" i efterhand, överhuvudtaget...

...Skumt :P !
:D :P

#20

Postad 18 augusti 2009 - 20:07

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

...Skumt B) !
:) :)


Du har rätt i det du påstår om egna foton. Det är upp till var och en vad man gör med sina bilder, och vad man har för smak. Jag förstår om vi verkar över entusiastiska med det här. Men kom ihåg att det är en hobby för många av oss. Och som alla hobbys så finns det inga nedre eller övre gränser.

Spela gitarr? Lär dig tre ackord och lek lite. Eller så kör du 80% och startar ett cover band och du köper en rörförstärkare, sen lite effekter, sen en porta studio, sen en Mac till vilken du köper ProLogic för "några" slantar.......ja du förstår nog.....det är lika med alla hobbys.... Ha en hund, eller tävla med den....

Jag startade tråden, för att jag är så pass intresserad av ämnet att jag ser det som mer än "bara ta kort".
Jag ägnar mindre tid åt vissa bilder. Som exempel om jag går på ett barnkalas med massa folk och släkt, så sorterar jag ut de bästa och låter dom vara sen för framkallning från JPEG. Möjligen att jag korrigerar något ibland.

Är jag ute med avsikt att verkligen fota ( natur, macro mm ) i rent konstnärligt intresse så vill jag naturligtvis också framkalla (redigera) bilderna på bästa sätt. Och det var av denna anledning jag startade tråden. För jag är nybörjare på en hobby som jag fastnat för och vill gärna göra det så bra jag kan. Om en bild någon dag hamnar på världens mest nominerade omslag? Så kul då! Men det bryr jag mig inte om nu....

Ta en titt på TV delen av forumet.....Tänk vad viktigt det är med en TV apparat....Tänk att man bara måste ha den bästa TV'n ansluten med den bästa snabbaste kabeln. Det kan jag tycka är skumt, men jag ifrågasätter inte det.

Så ja...det är mycket intressant för mig att veta om jag använder vertygen för redigering rätt. Oavsett vad jag har för egen smak. *puh*

Redigerat av Mikael_R, 18 augusti 2009 - 20:07.


#21

Postad 18 augusti 2009 - 20:16

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Drey, får man fråga vilken bildbyrå du jobbar för? :)

#22

Postad 18 augusti 2009 - 20:33

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Jag har kontrakt med Pixonnet.

#23

Postad 18 augusti 2009 - 21:03

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Okej, tack. :)

#24

Postad 18 augusti 2009 - 22:40

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
GuessWho: Det kan ju faktiskt vara så att man inte har bildat sig någon egen uppfattning ännu. Man skulle kunna starta från noll och testa sig fram på olika sätt, reflektera, fortsätta testa, låta det sjunka in, fortsätta testa, skapa sig nya insikter osv för att avgöra vad som är bäst. Men det är väldigt praktiskt och tidssparande att kunna ta del av andras redan färdigbearbetade insikter, och utifrån detta skapa sig en egen uppfattning.

Tänk om människor lät bli att dela kunskap, åsikter och erfarenheter, då skulle vi aldrig ta oss framåt! Istället för att börja om från början så inhämtar man all information som redan finns, och väljer sin egen väg utifrån det och fortsätter utveckla ny kunskap istället. Givetvis vore det ju dock trist om alla hamnade i samma fack och godtog en sanning som den enda sanningen när det gäller sådant här, eftersom att det snarare hindrar utveckling, så jag förstår vad du menar också. Men jag tycker att det framgick ganska tidigt att det inte finns en enda sanning när det gäller bildbehandling.

#25

Postad 19 augusti 2009 - 09:48

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Lite väl OT med är det någon som har en bra hemsida för en online portfolio? Tycker flickr funkar dåligt till detta pga. layouten på sidan. Jag skulle vilja ha en sida där man får upp bilden över i stort sett hela fönstret och sedan att man bara kan klicka på en pil på varje sida av bilden för att gå till nästa. Någon här som kör med nåt liknande?

#26

Postad 19 augusti 2009 - 10:10

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Dom flesta gör väl en egen hemsida till sådant!

#27

Postad 19 augusti 2009 - 11:16

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Jo, men jag har varken tid eller kunskapen att göra en snygg hemsida. :) Det är ju inget jätteseriöst förstås. Jag tänker inte söka jobb med portfolion. :) Det är mer för att ha några av mina bästa bilder att snabbt kunna visa vänner och bekanta som skulle vela se lite av mina foton.

#28

Postad 19 augusti 2009 - 13:18

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Www.ekerot.se

är det så här du menar?
Det finns bra alternativ men det kostar ju lite.

#29

Postad 19 augusti 2009 - 14:16

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Jo, något liknande var det jag menade. Fast det behöver inte vara så snyggt med seriös flash och snygg layout. Bara något enkelt där man bläddrar mellan stora bilder.

#30

Postad 19 augusti 2009 - 14:40

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Har själv inte testat men: http://picasa.google.se/ ?

#31

Postad 19 augusti 2009 - 15:13

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Jag beklagar om jag har trampat någon på tårna och förhoppningsvis så blir detta mitt sista O.T. inlägg i denna tråden.

Är jag ute med avsikt att verkligen fota ( natur, macro mm ) i rent konstnärligt intresse så vill jag naturligtvis också framkalla (redigera) bilderna på bästa sätt.

Det var precis detta jag hade i åtanke. "Bästa sätt" är väl det sätt som ger det resultat som du själv gillar bäst!
Åtminstone så länge vi pratar om bilder för eget bruk. Den "konstnärlighet" som ska framhävas med fotot borde väl vara din egen och inte någon annans.

Lägg märke till att jag skiljer radikalt på rent informations-sökande om vilka metoder som finns och hur man skulle kunna bearbeta sina bilder, ifrån ställningstagandet om vilken metod som "är bäst". Detta eftersom jag anser att vad som är bäst i allra högsta grad är en subjektiv åsikt när det gäller bildkonst och med detta borde det väl vara konstnärens egen åsikt om vad som är bäst som gäller, när konstnären väljer metod för bildbehandlingen...

GuessWho: Det kan ju faktiskt vara så att man inte har bildat sig någon egen uppfattning ännu. Man skulle kunna starta från noll och testa sig fram på olika sätt, reflektera, fortsätta testa, låta det sjunka in, fortsätta testa, skapa sig nya insikter osv för att avgöra vad som är bäst. Men det är väldigt praktiskt och tidssparande att kunna ta del av andras redan färdigbearbetade insikter, och utifrån detta skapa sig en egen uppfattning.

Det håller jag inte alls med om.
Det vänder sej i magen på mej när jag hör talas om folk som inte kan bilda sej en egen uppfattning om någon förrän de har ett hum om vad andra tycker...

...Av den enkla anledningen att jag själv under mina unga år också befann mej i en sådan situation att jag inte riktigt visste vad jag tyckte om saker och ting utan att först kolla vad som var "politiskt korrekt". Tror perioden kallas för pubertet ;) !

Alltså...
...Det jag har hängt upp mej på är att jag uppfattar syftet med tråden som att man söker få reda på vad som ger trevligast resultat på ens egna bilder och att tråden inte handlar om HUR man kan behanda bilder, för det verkar ju vara ganska solklart redan i första inlägget...

En smakfråga, m.a.o. och då borde som som sagt vara en personliga smak som får råda...

Nog om detta. Jag ville egentligen inte dra tråden O.T. utan bara belysa att personlig smak är inget man kan lära sej av andra utan något som man bara själv kan klura ut...

Hej så länge.

Redigerat av Joakim, 19 augusti 2009 - 15:49.
Rättade till citeringen


#32

Postad 19 augusti 2009 - 15:15

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
ger Google rättighet att använda bilderna gratis om du nvänder picassa, inte bra!

#33

Postad 19 augusti 2009 - 15:59

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
GuessWho: Jag menar inte att man ska rätta sig efter vad andra tycker, utan att man kan ta del av deras kunskaper och insikter för att bilda sin egen uppfattning. Du verkar helt missa att bildredigering handlar om kunskap och erfarenhet också, och det är minsann inget man har från start!

Du tog upp puberteten som en liknelse, och jag använder gärna den: jag är säker på att alla som tänker tillbaka på sin pubertetsperiod vet att de hade väldigt många dumma idéer och korkade uppfattning om saker och ting. Hade de lyssnat mer på de som faktiskt under lång tid har samlat in kunskap, erfarenhet och insikter så hade de kommit fram mycket snabbare i deras utveckling.

Jag ser inget fel i att lära från de visa, och det betyder absolut inte att man behöver förkasta sin egen uppfattning men man kan gott och väl komplettera den! I den här tråden handlar det mycket om tekniska frågor, d.v.s. i vilket/vilka steg det fungerar bäst att lägga på skärpa dels för att det ska se bra ut och dels för att det ska ge bäst detaljnivå. Så nej, det handlar inte enbart om en smakfråga.

Det är min uppfattning i alla fall ;)

#34

Postad 19 augusti 2009 - 18:22

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Jag beklagar om jag har trampat någon på tårna och förhoppningsvis så blir detta mitt sista O.T. inlägg i denna tråden.


Ingen fara ;) Jag hade kunnat markera mitt svar med några smileys för att visa tonen (jag var inte sur eller nåt) men det vart inte av för jag hade lite brottom.

Jag är ju nybörjare och är hungrig på kunskap. Beställde en bok idag om Elements 7 av Scott Kelby och Matt Skokolovskij (eller nåt). Samt så har jag kollat lite allmän nybörjar literatur som kanske kan vara bra.

Jag förstår att du uppfattat mina intentioner rätt från början.

Och det är ju så här att. Jag vill använda verktygen på rätt sätt, inte nödvändigtvis på samma sätt som proffsen.

Har ingen direkt egen stil än, men det kommer säkert om jag fortsätter seriöst.

#35

Postad 19 augusti 2009 - 22:12

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

ger Google rättighet att använda bilderna gratis om du nvänder picassa, inte bra!

Okej, tack för varningen Drey.

Tack ändå Overhard! ;) Jag får helt enkelt fortsätta leta.

#36

Postad 19 augusti 2009 - 22:14

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
kolla in bludomain.com kostar 900kr men kan vara värt det.

#37

Postad 19 augusti 2009 - 22:17

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Är det 900:- om året då?

#38

Postad 19 augusti 2009 - 23:00

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Beroende på vilken template som du väljer.
Men ja om året. Du måste köpa ett domän namn också.

#39

Postad 20 augusti 2009 - 08:49

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

ger Google rättighet att använda bilderna gratis om du nvänder picassa, inte bra!


Du ger Google rätt att använda bilderna till att göra reklam för services som dom har.

11. Content licence from you

11.1 You retain copyright and any other rights you already hold in Content which you submit, post or display on or through, the Services. By submitting, posting or displaying the content you give Google a perpetual, irrevocable, worldwide, royalty-free, and non-exclusive licence to reproduce, adapt, modify, translate, publish, publicly perform, publicly display and distribute any Content which you submit, post or display on or through, the Services. This licence is for the sole purpose of enabling Google to display, distribute and promote the Services and may be revoked for certain Services as defined in the Additional Terms of those Services.

11.2 You agree that this licence includes a right for Google to make such Content available to other companies, organisations or individuals with whom Google has relationships for the provision of syndicated services, and to use such Content in connection with the provision of those services.

11.3 You understand that Google, in performing the required technical steps to provide the Services to our users, may (a) transmit or distribute your Content over various public networks and in various media; and (;) make such changes to your Content as are necessary to conform and adapt that Content to the technical requirements of connecting networks, devices, services or media. You agree that this licence shall permit Google to take these actions.

11.4 You confirm and warrant to Google that you have all the rights, power and authority necessary to grant the above licence.



#40

Postad 20 augusti 2009 - 08:54

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Beroende på vilken template som du väljer.
Men ja om året. Du måste köpa ett domän namn också.

Okej, tack Drey. Det blir dock lite väl mycket pengar för vad jag skall använda det till. Får väl kanske sätta ihop en enklare flashsida (var ett tag sen jag jobbade med flash). En site med .se domän ska tydligen inte vara speciellt dyrt. Får kolla lite mer på det.

#41

Postad 20 augusti 2009 - 08:58

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Lightroom funkar ju annars bra att göra en hemsidad med, kan autogenerera sidor i både flash och html.

#42

Postad 20 augusti 2009 - 09:06

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Det hade jag ingen aning om. Tack Martin, ska genast kolla detta. ;)

#43

Postad 20 augusti 2009 - 09:15

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Funkar kanon, man kan ställa in utseende och sådant precis som man vill ha det.

#44

Postad 20 augusti 2009 - 09:34

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Perfekt! Precis vad jag har letat efter Martin. :( Enormt stort tack. Ska kolla med en kompis vad det kostar att skaffa sig ett .se domän (han har själv en hemsida med nämnda domän).

#45

Postad 20 augusti 2009 - 09:36

torvaldur
  • torvaldur
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0

Lite väl OT med är det någon som har en bra hemsida för en online portfolio? Tycker flickr funkar dåligt till detta pga. layouten på sidan. Jag skulle vilja ha en sida där man får upp bilden över i stort sett hela fönstret och sedan att man bara kan klicka på en pil på varje sida av bilden för att gå till nästa. Någon här som kör med nåt liknande?

http://portfolio.deviantart.com/

#46

Postad 20 augusti 2009 - 09:53

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

http://portfolio.deviantart.com/


Gör inget för mig om det är lite OT :(

Vilket skydd har man hos Deviant?

#47

Postad 20 augusti 2009 - 10:13

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Ingen fara :( Jag hade kunnat markera mitt svar med några smileys för att visa tonen (jag var inte sur eller nåt) men det vart inte av för jag hade lite brottom.

Jag är ju nybörjare och är hungrig på kunskap. Beställde en bok idag om Elements 7 av Scott Kelby och Matt Skokolovskij (eller nåt). Samt så har jag kollat lite allmän nybörjar literatur som kanske kan vara bra.

Jag förstår att du uppfattat mina intentioner rätt från början.

Och det är ju så här att. Jag vill använda verktygen på rätt sätt, inte nödvändigtvis på samma sätt som proffsen.

Har ingen direkt egen stil än, men det kommer säkert om jag fortsätter seriöst.


Nu har jag kommit på andra tankar.....igen :)

Har fått upp ögonen på Lightroom och är nyfiken på det.

Ni som använder det: Camera RAW? Är det med i Lightroom på samma sätt som Elements? Eller är det inbyggt på ett annat sätt?

Kan jag ersätta Elements med Lightroom? Jag förstår att det är två helt olika program. Men är det mindre eller mer redigering i Lightroom. Kan man arbeta med lager i Lightroom?

Kan säga att mina behov inte är jätte stora. Justerar mest ljus/färg/toner. Ibland leker jag liiiite med effekter/filter.

När det gäller Elements så använder jag inte Sortering/Organiserings programet alls. För krångligt för mig. Jag lägger allt i "datum/namn" mappar i filhanteraren bara.

Är Lightroom Organiseringen enklare och bättre?

Många dumma frågor nu, men jag måste få nån rätsida på arbetet med bilderna.

Är en det bättre att ha Elements OCH Lightroom i kombination?

#48

Postad 20 augusti 2009 - 10:29

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Jag skulle inte kunna vara utan lightroom. Tycker det är så smidigt att arbeta med. Lätt att göra små snabba justeringar på många bilder samtidigt eller gå in och grovredigera bilder en-och-en. Du får inte samma komplexitet som i photoshop med alla filter och lager och så, men jag har inte känt att jag saknat photoshop sen jag började använda LR.

Du kan, istället för lager, använda justeringspenseln och "måla" fram de effekter du önskar på olika områden. T ex exponering, kontrast, skärpa, klarhet, färgmättnad, färg osv. Funkar perfekt som skugga och efterbelys.

Du har alla kontroller samlade i lättåtkomliga kategorier och allt går snabbt att justera och du kan skapa presets så går det ännu snabbare.

En funktion som jag har upptäckt som gör allt ännu mer underbart är "snapshots". Du trycker ctrl+N så sparar du din historik. Sen kan du göra ändringar, spara en ny snapshot, ändra till svartvit - gör en ny snapshot osv. Sen kan du välja en av dina snapshots som "före-bild" och en annan som aktuell och jämföra vilken du gillar mest. Inge extra filer sparas utan du arbetar med din RAW fil och ändringar sparas i biblioteket så din RAW fil finns alltid kvar obehandlad!

Prova så får du se! Kan inte beskriva hur grymt jag tycker det är. Men om du vill göra omfattande redigering så är det fortfarande Photoshop som är kung.

#49

Postad 20 augusti 2009 - 10:39

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

http://portfolio.deviantart.com/

Den såg ju inte heller helt fel ut. Har kollat runt lite på olika webbhotell (tror inte min gamla laptop orkar med att stå som server..) och det blev genast mycket dyrare att lägga upp en egen hemsida. Enligt wikipedia så är ju tydligen Devianart rätt stort:
"deviantART, dA är en av världens största konstrelaterade webbplatser, med över fyra miljoner användare och över 57 miljoner bidrag. "

Är preium kontot också gratis?

#50

Postad 20 augusti 2009 - 10:39

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Overhard: Tackar för all info :( Kommer definitivt att prova Lightroom! Måste ha nåt att göra när dom skruvar i min kamera nästa vecka :) :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.