Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Konsol vs PC

1461 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1351

Postad 12 februari 2016 - 16:48

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

Xbox-fans är tydligen arga för att Quantum Break kommer till PC:

http://www.eurogamer...pc-announcement

 

Varför kan man verkligen undra. Vill de känna sig speciella eller?  :rolleyes:

 

För det verkar inte som att de tänker köpa PC-versionen istället. De är bara sura för att "deras" plattform inte är den enda som spelet kommer till.

 

Vissa är ju bara fanboys, men det finns en poäng beroende på ens situation. Jag köpte en XB1 men jag börjar ifrågasätta det köpet lite nu när tidigare exklusiva spel ändå kommer till PC. Än så länge bara Quantum Break så okej, men det ryktas om att även nästa Gears och Scalebound och fler spel kommer till PC. Då hade jag ju inte egentligen behövt lägga pengar på en Xbox One när jag redan har en gaming-PC.

 

Fast å andra sidan så spelar jag hellre Gears på boxen och kostnaden för en Xbox är trivial. Men det är inte helt svart eller vitt. Helt klart vill MS sälja mer ex av sina spel, Xboxen är inte så framgångsrik som de hade hoppats och de vill få en större ROI.

 

Nu kommer detta aldrig hända, men om PS4:s eller Nintendos exklusiva spel skulle komma till PC så skulle PS4- och Nintendospelarna reagera precis likadant för man lurades att köpa en konsol när man lika gärna kunde ha köpt en PC (om man har pengarna till det).



#1352

Postad 15 februari 2016 - 10:35

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0

kommer re-core till pc kommer jag antagligen inte plocka upp en xb1, annars får det nog bli så! :D 



#1353

Postad 16 februari 2016 - 15:32

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0

Det är mycket bättre om spelen kommer till fler enheter.

 

Casual gamers kommer även i fortsättningen att köpa spelkonsoller och sitta i soffan och lira medans de som vill ha bättre grafik, flyt och är mer seriösa kan köra samma spel på PC, det är win-win för alla parter.

 

Idag har det även kommit rykten om att Forza 6 och Forza Horizon 3 kommer till PC/Windows 10.



#1354

Postad 16 februari 2016 - 16:28

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0

Så för att vara något annat än casual gamer måste man ha en dyr pc, jag är rätt övertygad om att en stor del av spelarna/statistikeninte håller med dig där :D 



#1355

Postad 16 februari 2016 - 16:35

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 1

Fattiga och korkade plebejer kommer även i fortsättningen att köpa leksaker och sitta i soffan och lira medans de som vill ha bättre grafik, flyt och är mer seriösa, snygga, intelligenta och BÄST kan köra samma spel på PC, det är win-win för alla parter.

Vad han egentligen menar  :D

 

Men för att vara allvarlig så är jag ingen förespråkare av en apparat som spelar alla spel eftersom då försvinner de stora exklusiva spelen som det läggs en massa budget på som Uncharted och Halo, som pressar konsolerna till det yttersta.

 

Även Crysis på sin tid var ett sånt spel, där de vill få folk att köpa dyra datorer, men det misslyckades eftersom tja, vi har inte fått något liknande i efterhand. Men de pressade tekniken så mycket att det förmodligen är det spel som hållt "tronen" längst av alla. Om någon skulle göra något liknande idag så skulle det springa åttor om konsolspelen, men de skulle gå back för mycket på det.


Redigerat av Zoiler, 16 februari 2016 - 17:13.


#1356

Postad 16 februari 2016 - 18:20

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0

Exklusiva spel är ett förbannat aber som skall försvinna från marknaden.

Det gynnar absolut ingen, det är inte hårvaran som drar in pengarna i dagens läge, utan det är spelen och desto fler man kan nå genom att ha spelen på fler system, desto mer säljer det.



#1357

Postad 16 februari 2016 - 18:42

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 1

Exklusiva spel är ett förbannat aber som skall försvinna från marknaden.

Det gynnar absolut ingen, det är inte hårvaran som drar in pengarna i dagens läge, utan det är spelen och desto fler man kan nå genom att ha spelen på fler system, desto mer säljer det.

Sony och MS får 30 % av alla inkomster när spel säljs på deras plattform - licensavgift. Så de tjänar guld och gröna skogar på all spelförsäljning och detsamma på Xbox Live och PS+. Utöver det tjänar de pengar på hårdvaran i form av konsolen och tillbehör. Så de har såklart tänkt igenom sin affärsidé, de är ju inte dumma.

 

Vidare gynnas vi som sagt av exklusiva spel eftersom de oftast blir bäst tack vare hög budget. Vi konsumenter gynnas av att de måste lägga pengar på att försöka göra så bra spel som möjligt som lockar till köp.

 

De som inte gynnas är ju de som spelar på enbart PC eller en konsol, som går miste om spel som de förstås hellre hade velat kunna spela på sin plattform.



#1358

Postad 16 februari 2016 - 19:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Exklusiva spel är ett förbannat aber som skall försvinna från marknaden.

 

Nja, om en konsolltillverkare startar en egen spelstudio som gör bra spel till plattformen, så är det en sak.

 

Men att köpa rättigheterna till ett multiplattformspel som MS gjorde med ROTTR är sällsynt korkat, vilket de insåg rätt snabbt. Nu blev iofs spelet väldigt bra, men ändå...

 

Phil Spencer gav bra svar. Det finns en marknad både för konsoll och PC, och konsollspelen blir inte sämre bara för att en bättre version också släpps.



#1359

Postad 16 februari 2016 - 19:26

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

Phil Spencer gav bra svar. Det finns en marknad både för konsoll och PC, och konsollspelen blir inte sämre bara för att en bättre version också släpps.

Det är nog inte det som är problemet för de flesta av de som är "arga" dock, utan att de har lagt pengar på en produkt när de lika gärna hade kunnat spara till en annan (om det fortsätter så här med flera spel dvs).

 

Det hade varit intressant att se hur det hade sett ut om de från början varit tydliga med att spelen inte är exklusiva för Xbox One. Men det visste de inte själva iofs, var annan ledning då.



#1360

Postad 17 februari 2016 - 10:58

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0

Att Xbone exklusiva spel kommer till Windows i framtiden är en riktigt bra strategi som kommer gynna alla.

 

Som jag skrev tidigare så kommer de som har en konsol även i fortsättningen att köpa spel till den och fortsätta sitta i soffan och lira medans de som inte har en konsol i dagens nu får möjligheten att spela samma spel.

 

Det finns olika grupperingar inom gamers, precis som alla andra hobbies, vi har konsolspelare som bara vill plocka upp en kontroll och slänga sig ner i soffan och lira, sedan har vi PC gamers som lägger ner mer tid och pengar på grafikkort, att modda spel samt övrig hårdvara, sist har vi gruppen som har både och denna sista grupp kan komma att minska när exklusiva spel blir allt färre och färre.



#1361

Postad 17 februari 2016 - 11:01

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 1

Du generaliserar för mycket :D 

 

Måste i alla fall finnas ett par olika så att utveklingen trycks framåt av konkurrens :D



#1362

Postad 17 februari 2016 - 11:22

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 1

Som jag skrev tidigare så kommer de som har en konsol även i fortsättningen att köpa spel till den och fortsätta sitta i soffan och lira medans de som inte har en konsol i dagens nu får möjligheten att spela samma spel.

Det är ju inte så att allt är svart eller vitt och hugget i sten till 100 %. En konsolspelare kan gå över till PC och tvärtom, eller köpa båda. Den troliga konsekvensen av detta är att en del gör sig av med sin Xbox (som de kanske kände sig tvungna att köpa för att ett visst spel de ville spela fanns på den) och satsar på en PC eller kör det på sin befintliga PC istället - men omfattningen beror helt på hur många spel som inte längre är exklusiva.



#1363

Postad 18 februari 2016 - 10:36

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Det är ju inte så att allt är svart eller vitt och hugget i sten till 100 %. En konsolspelare kan gå över till PC och tvärtom, eller köpa båda. Den troliga konsekvensen av detta är att en del gör sig av med sin Xbox (som de kanske kände sig tvungna att köpa för att ett visst spel de ville spela fanns på den) och satsar på en PC eller kör det på sin befintliga PC istället - men omfattningen beror helt på hur många spel som inte längre är exklusiva.


Men är det så farligt då? Spelet spelas ju ändå? Då får väl folk köpa en pc istället som hämnd om det nu är så himla farligt att spelet blir multi. Förstår inte hur folk orkar :D

#1364

Postad 18 februari 2016 - 10:45

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Exklusiva spel är ett förbannat aber som skall försvinna från marknaden.

Det gynnar absolut ingen, det är inte hårvaran som drar in pengarna i dagens läge, utan det är spelen och desto fler man kan nå genom att ha spelen på fler system, desto mer säljer det.

Öhm, om alla konsoler hade samma spel så hade det inte haft någon betydelse vilken man köpte eftersom man ändå fick samma spel. Eller ja, visst socialt tryck hade haft betydelse då folk gärna köper det som är vanligt i bekanskapskretsen.

 

Jag är glad över att Shenmue 3 släpps till Ps4 och inte Xbox One (Pc är dock mer än välkommet).



#1365

Postad 18 februari 2016 - 10:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Känner knappt (nåja) en käft som har en stationär pc längre (till skillnad från förr då "alla" hade det). Tror inte min bekantskapskrets är speciell utan den är nog ett hyfsat Svensson-tvärsnitt.

 

Däremot har väldigt många laptops. Så ska MS får över dem till sin värld (uppenbarligen tror de inte på XboxOne klarar det, därav, tillsynes, övergång mot Windows PC) så behövs en billig laptop-plattform som har iaf Xbone-ish prestanda. XBook? :D

 

Vidare så har många även nån form av mediaspelare så det skulle kunna vara en annan ingång. XTV?

 

När väl 14 nm tillverkningsprocess blir mass-market så är båda produkterna ovan faktiskt inte helt otänkbara. Kanske vore nått nu när konsoll-slaget förmodligen är kört? :)


Redigerat av pacman, 18 februari 2016 - 13:17.


#1366

Postad 18 februari 2016 - 10:59

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlägg
  • 0

Känner knappt (nåja) en käft som har en stationär pc längre (till skillnad från förr då "alla" hade det). Tror inte min bekantskapskrets är speciell utan den är nog ett hyfsat Svensson-tvärsnitt.

 

Däremot har väldigt många laptops. Så ska MS får över dem till sin värld (uppenbarligen tror de inte på XboxOne klarar det, därav, tillsynes, övergång mot Windows PC) så behövs en billig laptop-plattform som har iaf Xbone-ish prestanda. XBook? :D

 

Vidare så har många även nån form av mediaspelare så det skulle kunna vara en annan igång. XTV?

 

När väl 14 nm tillverkningsprocess blir mass-market så är båda produkterna ovan faktiskt inte helt otänkbara. Kanske vore nått nu när konsoll-slaget förmodligen är kört? :)

 

Och jag känner inte en käft som spelar på konsol. Alla mina vänner spelar på stationär PC :)



#1367

Postad 18 februari 2016 - 11:29

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 945 inlägg
  • 0
Och i min bekantskapskrets är det väldigt blandat! :P
Därav spelar BF på både pc och ps4... 👀

#1368

Postad 18 februari 2016 - 11:47

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Känner knappt (nåja) en käft som har en stationär pc längre (till skillnad från förr då "alla" hade det). Tror inte min bekantskapskrets är speciell utan den är nog ett hyfsat Svensson-tvärsnitt.

 

Bland mina vänner som spelar är det nog 80 % som har en stationär PC. Bland folk som inte spelar regelbunden är det knappt någon. 



#1369

Postad 18 februari 2016 - 12:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Hehe... Min bekantskapskrets var ett exempel, inte nån poäng. Att alla rapar upp hur deras egna bekantskapskrets ser ut kvittar för min del.

 

Poängen/funderingen var, hur breddar man MS (Windows) spelmarknad? Många använder Windows, men väldigt många använder det inte för att spela på. Om man nu gör antagandet att XOne inte anses räcka. 



#1370

Postad 18 februari 2016 - 12:07

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Jag spelar klart mest på konsol men har bara stationär dator. Orkar inte med laptops.



#1371

Postad 18 februari 2016 - 12:19

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlägg
  • 0

Hehe... Min bekantskapskrets var ett exempel, inte nån poäng. Att alla rapar upp hur deras egna bekantskapskrets ser ut kvittar för min del.

 

Poängen/funderingen var, hur breddar man MS (Windows) spelmarknad? Många använder Windows, men väldigt många använder det inte för att spela på. Om man nu gör antagandet att XOne inte anses räcka. 

 

Njae, du gjorde ett antagande, därav mitt "rapande". Men eftersom det bara är viktigt hur din bekantskapskrets spelar spel så ber jag om ursäkt för mitt högst irrelevanta inlägg!



#1372

Postad 18 februari 2016 - 12:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Va...? Ahh, nu ser jag vad ni hakade upp er på! Dålig formulering av mig, var inte min avsikt att påskina att min bekantskapskrets var ett bevis på hur pc-ägandet ser ut. Endast ett exempel på hur det kan se ut, "bland vanligt folk".

My bad, sorry,


Redigerat av pacman, 18 februari 2016 - 12:52.


#1373

Postad 18 februari 2016 - 12:54

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

Poängen/funderingen var, hur breddar man MS (Windows) spelmarknad? Många använder Windows, men väldigt många använder det inte för att spela på. Om man nu gör antagandet att XOne inte anses räcka. 

Om du har ett svar på detta så kan du få jobb på MS, för de vill nog gärna veta :)



#1374

Postad 18 februari 2016 - 13:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Är inte intresserad av att jobba hos MS, är intresserad av vad andra här tror hur man breddar gaming pc. ;) 



#1375

Postad 18 februari 2016 - 13:40

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

Ja nu menade jag ju inte bokstavligt talat att du ska göra det, utan att det är en för svår fråga. Om inte MS har kommit på det hittills så lär ingen här göra det. Och att de inte har kommit på det är antagligen för att det inte går att bredda i någon större utsträckning, de som vill spela PC gör det redan.



#1376

Postad 18 februari 2016 - 18:46

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0

Och i min bekantskapskrets är det väldigt blandat! :P
Därav spelar BF på både pc och ps4... 👀

Och i min bekantskapskrets spelar ingen något öht...

#1377

Postad 18 februari 2016 - 23:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 1

Känner knappt (nåja) en käft som har en stationär pc längre (till skillnad från förr då "alla" hade det).

...

Däremot har väldigt många laptops. 

 

Det vanligaste grafikkortet på Steam är GTX 970 (4,28%), och det är inte ett kort till laptops...

 

http://store.steampo...rvey/videocard/

 

Hardware survey är ju frivilligt, så det går inte att få en siffra på antalet, men eftersom Steam har över 125 miljoner aktiva användare* så är de nog rätt många de där "inte en käft" som spelar på stationär dator ;) 

 

https://www.vg247.co...oncurrent-peak/

 

* Aktiva användare är de som har varit inloggade och spelat de senaste 6 veckorna.


Redigerat av Ageve, 18 februari 2016 - 23:46.


#1378

Postad 19 februari 2016 - 06:52

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0

"alla" har ju såklart steam så det är ju representativt :P

Men i alla fall så har 4,28% av de som spelar mycket på pc ( vi kan ju anta att de som spelar mycket på pc har steam ) gtx 970 :D. Av de som valt att göra surveyn vs, vilket kan vara 0-100% så egentligen säger den siffran inte ett smack ;) ( 970 ägare kanske har en tendens att vilja skryta mer med sin hårdvara än andra? jag vet inte? :)



#1379

Postad 01 mars 2016 - 19:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Forza kommer till PC:

http://uk.ign.com/ar...ng-concurrently

http://www.eurogamer...s-heading-to-pc



#1380

Postad 01 mars 2016 - 20:19

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlägg
  • 0

Gissar de kommer försöka kränga windows 10 och DX 12 med det.



#1381

Postad 01 mars 2016 - 22:06

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 424 inlägg
  • 0

Forza kommer till PC:

 

Nice!

 

Snart finns det väl inget exklusivt kvar till Xbox One?

 

Fast såg att dom slarvat med Gears of War Ultimate porten, iaf för folk med AMD kort, så jag hoppas att dom inte sabbar Quantum och Forza också.

 

Edit: Verkar som sagt bara vara AMD som Gears strular på. Nvidia verkar det flyta fint på.


Redigerat av Svante Skoog, 02 mars 2016 - 09:17.


#1382

Postad 02 mars 2016 - 21:00

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0

Xbox is dead, long live the Xbox.

 

Xbone är Microsofts sista spelkonsol, i framtiden kommer Xbox att vara "entry level gaming devices" med Windows 10 och Windows Store där spelen släpps i Windows Store.



#1383

Postad 03 mars 2016 - 00:04

lungan
  • lungan
  • Forumräv

  • 545 inlägg
  • 0

Xbox is dead, long live the Xbox.

 

Xbone är Microsofts sista spelkonsol, i framtiden kommer Xbox att vara "entry level gaming devices" med Windows 10 och Windows Store där spelen släpps i Windows Store.

 

Egentligen ingen dum idé, som PC- och konsolgamer har jag tyckt att Microsoft sitter i en konstig sits där de har både Xbox och Windows men lägger pengar på att göra spel exklusiva för konsolen. Denna generation har jag valt bort Xbox One för den erbjuder så lite extra utöver PCn så ur min synvinkel förlorar de bara pengar på att inte släppa alla Xbox One-spel även till Windows.



#1384

Postad 03 mars 2016 - 00:25

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

Egentligen ingen dum idé, som PC- och konsolgamer har jag tyckt att Microsoft sitter i en konstig sits där de har både Xbox och Windows men lägger pengar på att göra spel exklusiva för konsolen. Denna generation har jag valt bort Xbox One för den erbjuder så lite extra utöver PCn så ur min synvinkel förlorar de bara pengar på att inte släppa alla Xbox One-spel även till Windows.

 

Anledningen till att de gjort exklusiva spel på konsol är för att man tjänar mycket pengar på konsoler. De får pengar från Xbox Live Guld och licensavgifter så fort någon köper t.ex. GTAV eller Bioshock på Xbox som de inte ens har varit med och utvecklat. Det är därför företagen vill ha sin egna plattform.

 

Men när GTA eller Bioshock köps på PC, där de flesta köper sina spel på Steam, eller på t.ex. Uplay/Origin, så får MS inget, och Internetuppkoppling får de inte heller något för, så de går miste om massa intäkter.

 

Om de var i Sonys position med PS4 nu så är jag högst tveksam till att de skulle agera som de gör, det känns bara som att de vill få ett högre ROI på sina egna produkter. Spännande att följa och se hur de har tänkt dock, men jag ställer mig tveksam till att det är en bra idé. För mig personligen vore det bra att slippa köpa en extra konsol dock vilket blir fallet om de lägger ner exklusiva Xboxspel.



#1385

Postad 03 mars 2016 - 00:38

lungan
  • lungan
  • Forumräv

  • 545 inlägg
  • 0

Anledningen till att de gjort exklusiva spel på konsol är för att man tjänar mycket pengar på konsoler. De får pengar från Xbox Live Guld och licensavgifter så fort någon köper t.ex. GTAV eller Bioshock på Xbox som de inte ens har varit med och utvecklat. Det är därför företagen vill ha sin egna plattform.

 

Men när GTA eller Bioshock köps på PC, där de flesta köper sina spel på Steam, eller på t.ex. Uplay/Origin, så får MS inget, och Internetuppkoppling får de inte heller något för, så de går miste om massa intäkter.

 

Om de var i Sonys position med PS4 nu så är jag högst tveksam till att de skulle agera som de gör, det känns bara som att de vill få ett högre ROI på sina egna produkter. Spännande att följa och se hur de har tänkt dock, men jag ställer mig tveksam till att det är en bra idé. För mig personligen vore det bra att slippa köpa en extra konsol dock vilket blir fallet om de lägger ner exklusiva Xboxspel.

 

Jo, för spel är säkert Xbox mycket mer lönsam.

 

Jag inbillar mig nog att fler (som jag) skulle byta operativ till Linux/SteamOS om inte för att nästan alla spel kräver Windows, då tappar MS en hel del mer än bara spelintäkterna. Sedan har ju MS en position att skapa ett alternativ till Steam/Origin/Uplay.

 

Jag är inte heller helt övertygad om att PC och konsol är så hårda konkurrenter till varandra, priset för en bra gaming-PC är fortfarande klart högre än en konsol så jag tror personligen inte att så många av de som klagar på att tidigare Xbox-exclusives nu kommer även till Windows hade köpt en PC istället för ett Xbox.

 

Men jag köper helt poängen med att om Xbox One hade varit i klar ledning i konsolracet hade vi nog inte sett alla dessa exclusives på PC!



#1386

Postad 03 mars 2016 - 01:32

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

Sedan har ju MS en position att skapa ett alternativ till Steam/Origin/Uplay.

Ja de vill sälja spel genom Windows Store. Men Steam är för etablerat och populärt så de flesta kommer ju fortfarande att köpa tredjepartsspel därifrån.

 

Sen förstod jag inte riktigt det med Windows, de är ju ohotade inom OS och jag ser inte hur deras planer med Xbox skulle förändra det?
 



#1387

Postad 03 mars 2016 - 07:40

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0

Användare på det här forumet representerar väl inte direkt sverige, med tanke på intresset och att många antagligen har spelande som hobby. Därför läggs det mer pengar på kraftfulla datorer, flera konsoler och annat?

 

Blir nog en xb1 handkontroll för min del bara och spelen på pc om det fortsätter i denna takten iaf :D

 

Det jag saknar mest på konsol är inbyggd teamspeak/mumble/ventrilo etc, så man kan snacka med sina clanpolare/kompisar etc samtidigt som man spelar, även fast man spelar olika! Nu får jag köra ipaden med dessa bredvid, vilket iofs fungerar, men känns ändå drygt. I-lands problem! :P 



#1388

Postad 03 mars 2016 - 10:08

lungan
  • lungan
  • Forumräv

  • 545 inlägg
  • 0

Ja de vill sälja spel genom Windows Store. Men Steam är för etablerat och populärt så de flesta kommer ju fortfarande att köpa tredjepartsspel därifrån.

 

Sen förstod jag inte riktigt det med Windows, de är ju ohotade inom OS och jag ser inte hur deras planer med Xbox skulle förändra det?
 

 

Windows dominerar helt klart även om jag inte håller med om att det skulle vara ohotat. Jag skulle inte förutsätta att det inte kan ändras, med det är givetvis spekulation från min sida. Alternativen finns och för egen del är det spelstödet som saknas för att gå över till Linux, allt annat finns där redan.



#1389

Postad 03 mars 2016 - 10:30

Unregistered1d08dcea
  • Unregistered1d08dcea
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Spelar bara på Stationär PC , har iof två Laptops i jobbet , men nää Den stora är bra mycket bättre i mitt fall , och enklare att uppgradera

Mina kids spelar däremot gärna på Playstation ,



#1390

Postad 03 mars 2016 - 11:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Det vanligaste grafikkortet på Steam är GTX 970 (4,28%), och det är inte ett kort till laptops...

 

http://store.steampo...rvey/videocard/

 

Hardware survey är ju frivilligt, så det går inte att få en siffra på antalet, men eftersom Steam har över 125 miljoner aktiva användare* så är de nog rätt många de där "inte en käft" som spelar på stationär dator ;)

 

https://www.vg247.co...oncurrent-peak/

 

* Aktiva användare är de som har varit inloggade och spelat de senaste 6 veckorna.

? Är minst sagt en smula oklar med vad detta inlägg har med mitt inlägg att göra...

 

Jag tror förövrigt exakt 0% av de personer som inte har stationär dator spelar på stationär dator... ;)



#1391

Postad 03 mars 2016 - 12:49

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

Windows dominerar helt klart även om jag inte håller med om att det skulle vara ohotat. Jag skulle inte förutsätta att det inte kan ändras, med det är givetvis spekulation från min sida. Alternativen finns och för egen del är det spelstödet som saknas för att gå över till Linux, allt annat finns där redan.

De har 90 % av marknaden ungefär och Windows är så etablerat att datorer skeppas med det. Så det är helt omöjligt i min värld, men ja spekulationer står var och en fritt så inte mer med det :)

 

Dock som sagt är jag osäker på hur det knyts an till PC vs konsol eller Xboxgrejen eller om det kanske bara var något du sa.



#1392

Postad 03 mars 2016 - 14:14

lungan
  • lungan
  • Forumräv

  • 545 inlägg
  • 0

Det knyter an på så sätt att Xbox/Windows i högsta grad påverkar varandra, konsol och PC inte konsol vs PC, vilket kanske gör det off topic :)

Mer en reflektion på hur utvecklingen kan bli och varför. MS gör vad de behöver för att säkra sitt och det verkar innebära att knyta ihop Xbox och Windows mer, det ser jag positivt på.



#1393

Postad 03 mars 2016 - 20:19

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Kan det måne vara så att det stora hotet mot konsolerna är de allt mer kraftiga smartphones som finns idag? Har ingen koll alls på faktiska prestandajämförelser men helt klart är att konsolerna ligger efter PC i princip redan när de lanseras och avståndet ökar för varje år samtidigt som smartphones knappar in i andra änden?

Om man kopplar den kraftfulla smartphone man ändå har till den stora TVn man ändå har så behövs väl eg bara en handkontroll...

Redigerat av improwise, 03 mars 2016 - 20:21.


#1394

Postad 03 mars 2016 - 20:22

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Kan det måne vara så att det stora hotet mot konsolerna är de allt mer kraftiga smartphones som finns idag? Har ingen koll alls på faktiska prestandajämförelser men helt klart är att konsolerna ligger efter PC i princip redan när de lanseras och avståndet ökar för varje år samtidigt som smartphones knappar in i andra änden?


Smartphones går väl om konsolerna om 1-2år vad jag läste nånstans.

Men vem vill spela battlefield på mobilen... candy crush i all ära men ingen kan väl tro att mobilspelandet kan slå ut konsol?

#1395

Postad 03 mars 2016 - 20:35

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Smartphones går väl om konsolerna om 1-2år vad jag läste nånstans.

Men vem vill spela battlefield på mobilen... candy crush i all ära men ingen kan väl tro att mobilspelandet kan slå ut konsol?


Finns inget som säger att du måste spela på mobilens inbyggda skärm, går så klart att koppla till en TV lika väl som en konsol kan göra det

#1396

Postad 03 mars 2016 - 20:41

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Finns inget som säger att du måste spela på mobilens inbyggda skärm, går så klart att koppla till en TV lika väl som en konsol kan göra det


Sant :-) som det är nu så känns de väl som de flesta mobiler brinner upp efter 1h spelande med laddare i. Har fått bruna inbränningar på 2 av mina mobiler tidigare :-( dvs gulbruna färskiftningar i skärmen där gpu:n sitter som det är nu tål mobilerna inget hardcore gejmande med "tunga" 3d-spel.

#1397

Postad 04 mars 2016 - 12:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Ja nu menade jag ju inte bokstavligt talat att du ska göra det, utan att det är en för svår fråga. Om inte MS har kommit på det hittills så lär ingen här göra det. Och att de inte har kommit på det är antagligen för att det inte går att bredda i någon större utsträckning, de som vill spela PC gör det redan.

Kanske är det så att Microsoft redan har kommit på hur man breddar Windows gaming...man skrotar xbox! Dvs att man låter Windows vara kärnan och låter XBox bara vara "just another box of hardware"?

 

- Släpp en "Xbox Ten" redan nästa år för $399. 

- Prestanda i "Oculus Ready"-klass (en AMD baserad APU i 14 nm FinFET och HBM2, eller tom GDDR5X, gör detta inte helt omöjligt), får man med sig VR gänget oxå, OR for Xbox, check!

- Släpp enbart DX12 Windows-spel, går att spela på alla inte allt för trötta windows pc (inkl Xbox Ten, vilket alltså bara är en windows pc i mängden). Enbart är initialt inte helt sant, de behöver släppa One-spel ett tag oxå, se nedan.

- Mao, "köp spelet en gång, spela på vilken burk du vill" (sålänge burken har Windows).

- Xbox Ten finansieras av Live och (förhållandevis små) "Windows game"-licenser. Fyll på med nya (inte minst billigare) Xbox:ar när tekniken är mogen.

- Xbox One? Ja den måste fasas ut så snyggt det går. Kort livstid ja, men med facit i hand kanske det är lika bra? Ödsla inte mer tid/pengar på den, det blev lite småfel från början. Dessutom behöver det inte vara så att man slutar att släppa XBox One-spel bara för att Xbox Ten finns, tvärtom, spelmarknaden har garanterat räknat med, och kan leva med, att fortsätta göra spel till den ett bra tag till så det är inte ens bråttom.

 

Bredda Windows = ta död på konsolen utan att döda konsolen. Typ. Bara en tanke, tror ni det skulle gå?  :)


Redigerat av pacman, 04 mars 2016 - 13:54.


#1398

Postad 04 mars 2016 - 12:50

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Fixar de så att konsolmultiplayerfolket (med handkontroll) slipper möta museliten i onlinematcher så kommer det nog att funka.


Redigerat av hassesolo, 04 mars 2016 - 12:51.


#1399

Postad 04 mars 2016 - 13:12

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

Bara en tanke, tror ni det skulle gå?  :)

För mig personligen är det att jag är i grunden ytterst tveksam till att det kommer funka med så snabba Xbox-generationer med uppgraderad hårdvara, för det kommer ju ändå ses som en konsol trots allt. Går liksom emot hela framgångsgrejen med konsoler att behöva börja om sin installerade bas varje gång och det sätter även tredjepartsutvecklarna i en jobbig sits.

 

Nu har ju Phil själv till och med sagt att de funderar på detta så det lär vara något som är på gång, men jag fattar helt enkelt inte hur det ska funka i praktiken och samtidigt lyckas..



#1400

Postad 04 mars 2016 - 13:43

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Jag tror lösningen är att INTE börja om sin installerade bas varje gång tekniken tillåter. Dvs mitt förslag ger inte kortare cykler alls (om vi bortser från att One tar stryk i övergången*).

 

Därför jag skrev "inte minst billigare", det duger inte att ligga på "399", man måste ner på "199" och fånga in den kundmassan oxå innan man kan kapa grenen helt.

 

Ang hk vs mus, förutom att de är åtskilda på så sätt att xbox-användare håller till på Live så tänker jag mig att det inte är jättesvårt att särskilja dem mha teknik, vi var ju på månen redan 1969 och hela den biten... :)

 

 

 

(*) en åsikt kan kanske vara, varför döda One, det är ju bara hårdvara det med? Japp men jag tror "xbox ör död, länge leve xbox"-projektet behöver en fräsch start som ackompanjeras med helt ny hårdvara. 


Redigerat av pacman, 04 mars 2016 - 13:47.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.