Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

alla vill inte köpa dyra grejor!!!!!

105 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 november 2002 - 22:04

Unregistered8cbedfcf
  • Unregistered8cbedfcf
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
alltså
jag har lagt i stora drag för förstärkare, dvd-spelare och högtalare 12 000
kom igen och matcha det med ett bose paket eller nåt annat.
har man gett 100 000 för ett hembiopaket så må det vara hänt att det låter bättre...(skulle tro det)
MEN för dom 12 000 så har jag 2 st frontar(jws 6030) 250 watt(var med i tidningen hifi fick bedömningen MEST BAS I TEST...)
1st center 180watt (2 st 6,5 tum kevlar mellanregister 1 tums horn)
1 st aktiv baslåda 250 watt 12tumMED fjärrkontroll
2 st surround högtalare a 100 watt
1st sony förstärkare str-de545 levererar 5x100 watt(hmmm vet ej om det kan stämma men enligt tillverkaren så....)
1st sony dvd dvp-s335 (fick betyget mycket bra i råd och röns dvd test...vad nu dom kan om sånt men men.....)
SUMMA SUMARUM
jag e 25 år bor i hus (som vi renoverar o bygger till)
har sambo
OCH 2 små pågar (2 år och den minste på 1 år)
JAG kan alltså inte skruva upp mer än nån enstaka gång per månad (alltså inte lönt)
plus att vi renoverar o bygger till (där e hål att stoppa pengarna i....

men hade jag haft 3 miljoner på banken så hade jag oxå haft ett hembiopaket värt 100 000 THATS IT

BAGIZ

delad glädje är dubbel glädje

#2

Postad 22 november 2002 - 22:05

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0
Och?

#3

Postad 22 november 2002 - 22:14

Unregisteredc021d911
  • Unregisteredc021d911
  • Lärjunge

  • 358 inlägg
  • 0
Du verkar gilla det här med watt??
Tror du verkligen att dyrare, eller bättre grejer bara låter bättre vid höga volymer??

#4

Postad 22 november 2002 - 22:16

Unregistered8cbedfcf
  • Unregistered8cbedfcf
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
hmm om dyrare och bättre grejor låter bättre vid hög volym
JUP det gör det säkert...men mina var inte så dyra
och jag gillar att skruva upp när man väl är barnledig....

#5

Postad 22 november 2002 - 22:17

Unregistereddde987e5
  • Unregistereddde987e5
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
bagiz: Håll dig till den andra tråden, bitte.

#6

Postad 22 november 2002 - 22:19

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Vilken tur att det finns budget skräp på marknaden som du kan köpa då!

Om du inte vill lägga ut några pengar.

Tror ifs. att Bose spelar skiten ur ditt system!
Om det inte BARA är storlek och mängd som räknas, tcka vet jag kvalitet!

Watt, watt, watt, watt...........

#7

Postad 22 november 2002 - 22:22

Unregistered0733f951
  • Unregistered0733f951
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Bagiz: Du verkar vara väldigt fixerad vid "watt". Antalet Watt är inget kvalitetsbegrepp. Tror säkert att dina grejer låter bra - i alla fall tycker du det. Grattis, allting är subjektivt. Detta är inget försök att vara ironisk men vad är din poäng?

#8

Postad 22 november 2002 - 22:23

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Har man inte råd är det en sak, men det är ju bara löjligt att snacka om hur ###### bra det är och det finns inget mer man kan kräva av ett system!

Förresten, är dina grabbar ljudkänsliga?
Man behöver inte kolla på film sent på kvällen/natten.

#9

Postad 22 november 2002 - 22:27

Unregisteredd5c16aad
  • Unregisteredd5c16aad
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0
MEST BAS...WOOOOOOOOOW, jag är väldigt imponerad!!!

Vad säger att man MÅSTE spela högt för att man har en anläggning för 15-30 k eller mer???

Verkligen ett idiotiskt inlägg...

#10

Postad 22 november 2002 - 22:29

Unregistered8cbedfcf
  • Unregistered8cbedfcf
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
har varit och lyssnat på ett bose i en audio videoaffär och jag tyckte det var alltför tunt på mellanregister..
där e ju inga mellan register högtalare....
(tror inte att det spelat skiten ur mitt system...)

delad glädje är dubbel glädje...

#11

Postad 22 november 2002 - 22:34

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Att det inte är nåt mellanregister element beror ju på att det är ett sattelit system där subben går rätt mycke högre upp i frekvens än en "normal sub"!

Var säkert inte rätt kalibrerat eller nåt, det jag har hört har varit mycket imponerande iaf. (även om jag vill ha ännu bättre grejjer än ****ing Bose[8D]) gillar fullregister högt.

#12

Postad 22 november 2002 - 22:34

Unregistereddde987e5
  • Unregistereddde987e5
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
Lugn, pojkar! Nu behöver ni inte bli arga och skälla. Ta det lugnt.

#13

Postad 22 november 2002 - 22:42

Unregistered8cbedfcf
  • Unregistered8cbedfcf
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
vad jag har lärt mig är att om subben går för högt i frekvens
så låter det inte bra ELLER?????????????

kan jag ha fel....tacksam för svar...

#14

Postad 22 november 2002 - 22:54

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
När dom är byggda för det så är det ok!

Finns hur många exempel på det som helst, tex. Canton XL 25 , osv osv...

En två vägs högtalare, funkar ju utmärkt, fast den har diskant & mellanregister/bas element!

Det sitter inte heller bara en diskant i satteliterna heller, eller?
Med andra ord behöver inte subben gå så ###### högt!

#15

Postad 22 november 2002 - 22:59

plastic
  • plastic
  • Lärjunge

  • 318 inlägg
  • 0
Nä alla köper inte dyra saker!

En dyr sak är något man inte är nöjd med! [:)] (En sak som kostar 100000kr är inte dyr om den är bra.)

-Ju mer man märker skillnaden desto dyrare blir det!

#16

Postad 22 november 2002 - 23:01

Unregistered8cbedfcf
  • Unregistered8cbedfcf
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
oki vad vet jag ...jag e bagare
men vad kostar en sådan sak..?

#17

Postad 22 november 2002 - 23:09

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Hejsan.

varför är det alltid sådant tjafs om att det är onödigt att lägga ut massor med pengar på en bra anl? jag börjar tröttna på detta. är det så svårt att ifall man prioriterar en sak så faller sig saker naturligt.
ifall jag har en stereo för 100 000 och kalle en bil för 250 000 så spelar väl ändå inte det någon roll.

MVH Samuel Rönnqwist

#18

Postad 22 november 2002 - 23:12

Unregistered0e01b726
  • Unregistered0e01b726
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Tja, vet inte riktigt vad jag ska säga. Men jag har lagt ned en hel del pengar på mina prylar. Tror inte du är särskilt intresserad av det här med ljud? Verkar vara fixerad vid häftiga siffror och mycket bas? Rätta mig om jag har fel! Grejen är den att med mitt nya system så kan jag spela på lägre volymer än tidigare och fortfarande höra mer detaljer och få ut mer av allt än tidigare. Det som händer när man skaffar sig bra grejer är att saker som stereoperspektiv, nyanser och detaljer kommer fram ur musiken och filmerna. När jag slänger i Eric Bibbs - Good Stuff så står han där mitt i rummet och sjunger. Till vänster en bit bak finns en flygel (eller piano har ingen koll på instrument) i mitten bakom kören sitter trummisen och till höger och vänster bakom Eric men framför flygeln och trummorna står körmedlemmar. Det är vad jag hör när jag spelar A Happy Home Recepie. Men visst jag tror nog att ditt system spelar högre och bullrigare bas än mitt gör (i alla fall med dom inställningar jag har). Fast du får garanterat inte ut lika mycket ur musiken och filmerna som jag får. Grejen är att det är kvaliteten på ljudet inte kvantiteten som räknas, eller det är i alla fall så för mig. Vet inte riktigt om min tanke gick fram. Men det jag vill säga är att med bra grejer så får man djup och perpektiv i ljudbilden, instrumenten får en naturlig och äkta kropp, mm... Hoppas att du i alla fall får ett hum om varför vissa sattsar, i en dels ögon, snuskiga pengar på nåt som inte ens kan spela ordentlig rumsskakande bas!

#19

Postad 22 november 2002 - 23:20

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Exakt!

#20

Postad 22 november 2002 - 23:32

Unregistered8a021127
  • Unregistered8a021127
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Ja pojkar och flickor...

Har man inte högre krav än att man tycker att en billig anläggning duger så är det väl klokt att inte lägga ned mer möda än så. Ingen försöker väl uppnå något som man själv inte eftersträvar... - men så var det visst inte nej.

PS
Jag är så "opartisk" och "neutral" som jag bara kan vara när jag säger:
- Vem i sitt sinnes fulla bruk jämför sin ljudanläggning med bose?


Här är några andra kloka ord... (i följd [:)])

- Jag gillar skoda därför kör jag volvo.
- Enya kanske är techno för "mig".
- Fan vad det värker i benet, jag tror jag springer ett varv runt jorden.

Sist men inte minst:
- Kolla in min nya flashiga ljudanläggning. Jag har inte lyssnat på den ännu.

#21

Postad 22 november 2002 - 23:33

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Jag är också trött på snacket om att det är onödigt att slänga ut pengar på bra utrustning. Det är väl folk som inte har något bättre att göra än att missunna folk som har pengar och intresset för ljudkvalitet som snackar så. Jag skulle också lägga ut mer pengar på min anläggning om jag hade det men sitter inte och skriver att min anläggning är bättre än de som kostar 100 000kr. Jag vet att den inte är men jag är nöjd med min, än så länge.

En billig anläggning kan utföra precis samma sak som en dyrare men kanske inte lika bra. På samma sätt som en Saab 900 GLI -85 och en Audi S8 -02 i helt olika prisklasser kan båda utföra sitt jobb att transportera ägaren från punkt A till B, men jag kan lova att den som åker i Audin åker bra mycket skönare än Saabägaren och njuter dessutom av det.

Jag tycker iaf inte att JWS, Proson m.m. är något att ha, inte de jag lyssnat på iaf (har själv och har haft några par av dem genom åren). Det är för mycket burkljud i dem för min smak & dessutom dålig(billig) finish, men jag behöver inte skapa ett antal nya trådar bara för att säga detta.

#22

Postad 22 november 2002 - 23:37

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Fel, alla vill köpa dyra grejor, men det är inte alla som har råd... [}:)]

#23

Postad 22 november 2002 - 23:41

Unregistered12f143f6
  • Unregistered12f143f6
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by bagiz
men hade jag haft 3 miljoner på banken så hade jag oxå haft ett hembiopaket värt 100 000 THATS IT


Varför det? Ditt JWS paket verkar ju leverera allt vad du behöver.

#24

Postad 22 november 2002 - 23:41

Unregistered8a021127
  • Unregistered8a021127
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Hoppa över supandet och festandet i några helger så vips har man en anläggning där, på bordet. - Nästan som om tomten själv varit på besök...

#25

Postad 22 november 2002 - 23:56

Unregisteredfc3b45a2
  • Unregisteredfc3b45a2
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
Roligt för dig bagiz att du är nöjd med dina prylar för 12k (Jag skulle vara väldigt glad om man vart nöjd med saker för 12k [:)]). Det är väl vad du tycker är värt att lägga ut på elektronik samt högtalare, men får jag fråga hur mycket du renoverar huset för??

Det handlar väll om prioritering, precis som SamuelRönnqwist sa?

ex.


köpa ny bil istället för förstärkare?
köpa ny soffa istället för högtalare?
renovera huset istället för köpa dyra ljudanläggningar



Eller vice versa, handlar bara om vad folk tycker är viktigast för dem eller?

Så vad är konstigt med att folk köper anläggningar för X 100 000kr [?]

#26

Postad 23 november 2002 - 00:00

Unregistered8a021127
  • Unregistered8a021127
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
quote:Så vad är konstigt med att folk köper anläggningar för X 100 000kr

Fråga svältande barn i afrika så skall du se...

#27

Postad 23 november 2002 - 00:09

Unregisteredea6a1593
  • Unregisteredea6a1593
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
jag tycker att alla borde sluta köpa dyra saker och skänka alla pengar till dom svältande barnen i afrika.

Skämt åsido [:)] bagiz - om du undrar varför du får en sån negativ respons är det nog därför att du skriver ditt inlägg som om du attackerade alla andra på forumet + en massa gramatiska och störande stavfel.

#28

Postad 23 november 2002 - 00:12

Unregisteredfc3b45a2
  • Unregisteredfc3b45a2
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
Rikard:

Är det bättre å lägga 300 000 på en bil eller 2 miljoner på en villa då?

Jag tycker det är lika "konstigt"..

När men hade man jävligt bra med pengar så skulle man nog kunna ge lite saftigare bidrag dit (afrika mfl.) också.
[:)]
ps. vad har barnen i afrika med det här och göra? ds.

#29

Postad 23 november 2002 - 00:20

Unregistered3300a0e7
  • Unregistered3300a0e7
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Jag kan inte heller förstå hur folk kan lägga sig i andras intressen. Jag hör nästan dagligen från folk att jag borde lägga pengarna på något annat. Men varför det? Enligt mig själv så har jag knappt börjat spendera pengar i ämnet hembio. Något som i allafall är skönt är att mina päron äntligen fattat att det här är mitt stora intresse så dom trilskas inte längre. förut var det ett väldans tjaffs om att det var onödiga pengar.
Men precis som Samuel sa. Vafan, en del köper en bil för ½mille, då kan jag väl få köpa hembio för samma pengar. eller får man inte det?
Allt handlar om att prioritera. Jag festar inte alls mycket utan trivs bättre när man sätter sig med lite kompisar och kollar film. betydligt mycket billigare dessutom.
För att dra en ointressant sak till så jämförde jag och en kompis lönelappar idag. Hon undrade nämligen vart jag fick alla mina pengar ifrån. Men sen kom vi fram till att hon var ute minst en gång varje helg, åt ute ganska ofta och handlade en hel del onödigt. Jag själv gör ingenting utan jobbar och sover. Jag har valt att inte ha något annat liv än hembio. And that's it!... [:)]

#30

Postad 23 november 2002 - 00:33

Unregistered8a021127
  • Unregistered8a021127
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
<Dazzin>
Ville bara syna det hela lite. Det var inte riktat till dig...

quote:Skämt åsido bagiz - om du undrar varför du får en sån negativ respons är det nog därför att du skriver ditt inlägg som om du attackerade alla andra på forumet + en massa gramatiska och störande stavfel.

Jag tror snarare att det beror på rädsla hos de som investerat mycket pengar i sina anläggingar. - Typiskt när någon kommenterar att de är helt nöjda med sin piss-anläggning och ratar alla dyra produkter...

Är det då bara jag som tror att detta väcker följande tankeställare:

- Om man är nöjd? Vad gör man då?

- Hmmm. Äh! Personen i fråga måste ju bara vara ett omusikaliskt döv-öra. Varför skulle man nöja sig med hans anläggning. (överpresterare)

- Ahaaa! Han är säkert en fattig småsint person som bara vill retas (han måste överbevisas för att tillfredställa ego:t).

- Hjälp! En person som inte bryr sig. Men, om ingen imponeras och ser upp till min fina dyra anläggning så förlorar ju det hela sin söta smak av tillfredställelse. ( [:)] Typiskt när någon fösöker fylla upp sin tomma tillvaro, eller avsaknad med grejjer istället)


Ni som inte redan gör det - Försök att slå er ned med en fet påse godis eller något... släng på en skiva med favorit-musiken... skatta er lyckliga att ni har gjort ett bra köp. Njut av musiken, innan ni måste använda hörapparater pgr av hög ålder eller dylikt [:D]

#31

Postad 23 november 2002 - 00:37

Unregistered8646b409
  • Unregistered8646b409
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
quote:JAG kan alltså inte skruva upp mer än nån enstaka gång per månad (alltså inte lönt)

Varför går du inte på bio istället för dina 12.000:-, skulle räcka i ca 10år, om du bara gick en gång i månaden[:D]
Tycker att du verkligen har kastat pengar i sjön[:D][:)]

#32

Postad 23 november 2002 - 00:45

Unregisteredfc3b45a2
  • Unregisteredfc3b45a2
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
Rikard

Ingen fara!

#33

Postad 23 november 2002 - 00:47

Unregistered3300a0e7
  • Unregistered3300a0e7
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Rikard
- Om man är nöjd? Vad gör man då?


Personligen tror jag att man aldrig blir nöjd. Man kan nog köpa precis vad som helst och två veckor senare så vill man uppdatera nästa del i bion. Man strävar efter sina drömmar och drömmarna byggs på hela tiden.
Och jag menar, man är ju som lyckligast när man har fått hem den nya prylen, har precis kopplat in den och sitter och provkör. Då är man som en litet barn som precis fått sin påsegodis... Överlycklig [:)]

#34

Postad 23 november 2002 - 00:53

Unregistereddde987e5
  • Unregistereddde987e5
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
Nu tycker jag verkligen vissa borde se över sin "ton" när dom skriver här. Man behöver inte vara sarkastisk och elak, det var han faktiskt inte i sitt inlägg. Man kan diskutera på en normal nivå och försöka förklara sin ståndpunkt. Det känns som att han kom åt en öm punkt här. Visst är inlägget skrivit med (enligt mig och de flesta andra här) en skum synvinkel, men då kan man påpeka det istället för att försöka låta som att man är bättre.

#35

Postad 23 november 2002 - 01:16

Unregistered8a021127
  • Unregistered8a021127
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
<linus0010>
[:D] Yep, prylar är skitkul! Därför vill man inte förlora sin tro på tomten i första taget [:)]



På en annan not så är det väl tur det... På sätt och vis, att prylar ger så mycket tillfällig tillfredställelse som de, ironiskt sett gör. Annars skulle väl hälften av västvärlden knarka sig till himlen eller nåt.

<Chunga>
"Om" det av någon händelse är mig du syftar till så är du välkommen att påpeka detta.

#36

Postad 23 november 2002 - 01:29

quetch
  • quetch
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by SamuelRönnqwist

ifall jag har en stereo för 100 000 och kalle en bil för 250 000 så spelar väl ändå inte det någon roll.

MVH Samuel Rönnqwist


Problemet är bara att folk tycker det är ok att lägga 250.000 på en bil, men köper man en stereo för 100.000 klassas man som idiot. Eller har jag fel?

#37

Postad 23 november 2002 - 01:34

xCarlsson
  • xCarlsson
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Borttaget

Redigerat av xCarlsson, 08 juli 2013 - 17:22.


#38

Postad 23 november 2002 - 01:35

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
quote:Är det då bara jag som tror att detta väcker följande tankeställare:

- Om man är nöjd? Vad gör man då?

- Hmmm. Äh! Personen i fråga måste ju bara vara ett omusikaliskt döv-öra. Varför skulle man nöja sig med hans anläggning. (överpresterare)

- Ahaaa! Han är säkert en fattig småsint person som bara vill retas (han måste överbevisas för att tillfredställa ego:t).

- Hjälp! En person som inte bryr sig. Men, om ingen imponeras och ser upp till min fina dyra anläggning så förlorar ju det hela sin söta smak av tillfredställelse. ( Typiskt när någon fösöker fylla upp sin tomma tillvaro, eller avsaknad med grejjer istället)


Rikard: [:)], Snyggt skrivet!
Stakars bagiz, vi får inte vara så stygga mot honom, är han nöjd så är han. Känner man att man vill köpa en anläggning för mer pengar eftersom man inte är nöjd med grejerna i budget klassen så får man väl göra det.
Jag hade själv ett budgetpaket (ca 18.000:- , för 4 år sedan) som jag var väldigt nöjd med, sen sålde jag allt till min svärfar för 6500:- och han är väldigt nöjd med sin anläggning(jag tycker fortfarande att den låter bra för pengarna, men inte tillräkligt bra för mig[:D]).
Vissa av oss är prylbögar och vissa vill ha det bästa, jag är lite av båda. Därför så häller vi på som vi gör,
Köper fina prylar-> hittar nått vi vill ha som är bättre->säljer med förlust->köper den nya dyrare och bättre prylen->glada igen, ett tag osv..
Jag själv har ägt 2 bakprojjar(pioneer 40" och Thomson 52"), 3 surround recivers(sony, yahmaha och H/K) och 3 uppsättningar av högtalare, alla sålda med förlust-> för att köpa något dyrare och bättre.....Vissa av oss blir aldrig nöjda tyvärr..[:D]

#39

Postad 23 november 2002 - 01:46

Unregistered8a021127
  • Unregistered8a021127
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
<mr huhta>
Pryltokiga är vi hela bunten...[:)]



PS
Kom på en ett sätt att uttrycka problemet...

"Vi bär alla på lidelser. Vi för dagligen krig för och emot dem... i förnekelse om att vi alltid går ur striden som förlorare."
Sorgsligt, men ligger det inte lite sanning i det?

#40

Postad 23 november 2002 - 02:34

xCarlsson
  • xCarlsson
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Borttaget

Redigerat av xCarlsson, 08 juli 2013 - 17:23.


#41

Postad 23 november 2002 - 03:46

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Problemet är bara att folk tycker det är ok att lägga 250.000 på en bil, men köper man en stereo för 100.000 klassas man som idiot. Eller har jag fel?


Detta är intressant. Jag var på kurs idag och vi var ute och åt. När en kille snacka om att han skulle in och köpa en ny bil för en bra bit över 100 kakor så var det ingen som klaga utan alla fråga vilken bil och vilket bra pris mm. Då tänkte jag att jag skulle testa dom. Jag berätta om mitt framtida köp av en ny skivspelare. Skivspelare? Sa dom, det kan väl inte vara dyrt? Nja, sa jag, någon av dom två jag ska ha med arm och pick-up ligger runt 150-200 kakor. Tror ni att jag fick samma reaktion som kille brevid som skulle köpa bil? Det är 10 000 kr frågan...[:)]

#42

Postad 23 november 2002 - 05:22

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
Allt är relativt, vissa tycker en anläggning är värd hur mycket som helst och andra lägger inte ner kattskit på den.
Det är upp till var och en tycker jag. Själv så prioriterar jag den före allt annat just nu och tänker inte skaffa varken bil, hus eller kvinna förrän jag är klar med min hembio[:)]

#43

Postad 23 november 2002 - 07:44

Unregistered3ccf9828
  • Unregistered3ccf9828
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0
Nu har ju jag inte läst mer än första posten bagiz...

Men, det första som slår mig är -Bagiz. Är du bas & Wattkåt?
Kvalitet!
Hört talas om det eller?
Tro nu inte att jag bara är ännu en dryg Göteborgare.. Jag är full också.. [:)]

Godnatt....[xx(]

#44

Postad 23 november 2002 - 08:52

Unregistered57457b8b
  • Unregistered57457b8b
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by quetch
Problemet är bara att folk tycker det är ok att lägga 250.000 på en bil, men köper man en stereo för 100.000 klassas man som idiot. Eller har jag fel?
quote:Originally posted by nin
Detta är intressant. Jag var på kurs idag och vi var ute och åt. När en kille snacka om att han skulle in och köpa en ny bil för en bra bit över 100 kakor så var det ingen som klaga utan alla fråga vilken bil och vilket bra pris mm. Då tänkte jag att jag skulle testa dom. Jag berätta om mitt framtida köp av en ny skivspelare. Skivspelare? Sa dom, det kan väl inte vara dyrt? Nja, sa jag, någon av dom två jag ska ha med arm och pick-up ligger runt 150-200 kakor. Tror ni att jag fick samma reaktion som kille brevid som skulle köpa bil? Det är 10 000 kr frågan...[:)]


Att bli betraktad som idiot bör man naturligtvis inte acceptera. Men är reaktionerna så konstiga ...

I just hemmabiodelen har jag en rätt medium anläggning, men en del andra företeelser brukar ge "höjda ögonbryn". Jag finner personligen inget konstigt i det, och det är nog något som alla med stor passion för något alltid får leva med.

Alla har vi referensramar om saker vi kan, och inte kan.

En begagnad bil (antar att det var det i detta fallet) förväntar jag mig ligger i spannet 30 000 - 150 000. Så 100 000 faller väl inom den svenska normalstandarden ... lagom. Sticker inte ut.

En skivspelare förväntar nog sig de flesta skall kosta 1500 - 5 000 (för en delux). Jag antar att ni pratar med "vanligt" oinsatt folk när ni får era kommenatrer. Att då chocka med 200 000 för en skivspelare faller klart utan för ramen. En sisådär 100 gånger.

Jag tror nog din kompis skulle fått kraftiga reaktioner om han skulle köpa en bil för 1.5 miljoner också (bara 15 gånger). 1.5 miljoner hade kanske varit naturligt för en med samma passion som vissa här, fast för bilar.

Själv är det ingen som reagerat speciellt mycket på att jag betalade mer än 300 000 för en bil. Man talar jag om att jag betalade nästan 20 000 för topstenen till mitt lilla staket och min terassmur, då ######r.

Det är så att ha passion för något. Bara att skita i ... det är sådant som andra inte fattar ändå ...

#45

Postad 23 november 2002 - 10:51

Unregistered8cbedfcf
  • Unregistered8cbedfcf
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Rikard
<Dazzin>
Ville bara syna det hela lite. Det var inte riktat till dig...

quote:Skämt åsido bagiz - om du undrar varför du får en sån negativ respons är det nog därför att du skriver ditt inlägg som om du attackerade alla andra på forumet + en massa gramatiska och störande stavfel.

Jag tror snarare att det beror på rädsla hos de som investerat mycket pengar i sina anläggingar. - Typiskt när någon kommenterar att de är helt nöjda med sin piss-anläggning och ratar alla dyra produkter...

Är det då bara jag som tror att detta väcker följande tankeställare:

- Om man är nöjd? Vad gör man då?

- Hmmm. Äh! Personen i fråga måste ju bara vara ett omusikaliskt döv-öra. Varför skulle man nöja sig med hans anläggning. (överpresterare)

- Ahaaa! Han är säkert en fattig småsint person som bara vill retas (han måste överbevisas för att tillfredställa ego:t).

- Hjälp! En person som inte bryr sig. Men, om ingen imponeras och ser upp till min fina dyra anläggning så förlorar ju det hela sin söta smak av tillfredställelse. ( [:)] Typiskt när någon fösöker fylla upp sin tomma tillvaro, eller avsaknad med grejjer istället)


Ni som inte redan gör det - Försök att slå er ned med en fet påse godis eller något... släng på en skiva med favorit-musiken... skatta er lyckliga att ni har gjort ett bra köp. Njut av musiken, innan ni måste använda hörapparater pgr av hög ålder eller dylikt [:D]



JAPP
tror du har rätt där....jag impas inte av nån som köper en anläggning för 1 miljon....[8D]

#46

Postad 23 november 2002 - 11:08

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
mummel mummel

#47

Postad 23 november 2002 - 11:28

carlr
  • carlr
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0
Det var väl då ett fasligt gnabbande fram och tillbaka...Upplevelsen av ljud är rent subjektiv, därför har vi alla olika åsikter. Detta faktum kombinerat med komponenter som kunskap, intresse, budgetramar och familj-/bekantskapskrets gör hela diskussionen ointressant tycker jag.

#48

Postad 23 november 2002 - 11:36

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Rikard
quote:Så vad är konstigt med att folk köper anläggningar för X 100 000kr

Fråga svältande barn i afrika så skall du se...



Har oxå tänkt på det, fruktansvärt ansvarslösa och korkade föräldrar som sätter en massa barn till världen och sen inte kan föda dem!!!

#49

Postad 23 november 2002 - 11:46

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
"På en annan not så är det väl tur det... På sätt och vis, att prylar ger så mycket tillfällig tillfredställelse som de, ironiskt sett gör. Annars skulle väl hälften av västvärlden knarka sig till himlen eller nåt."



Ja, eller så hade vi oxå börjat överbefolka jorden tills vi med hade haft svältkatastrofer m.m.

#50

Postad 23 november 2002 - 11:55

Unregistereda28250e4
  • Unregistereda28250e4
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
För ett par år sedan kom trettonåringen in och sa att grannen hade köpt häftig hembio. Jag frågade vad det var för märke och hur den lät, men svaret jag fick var att den kostat si och så mycket. Det var hans mått på bra grejer då (nu vet han bättre). Och det är min invändning - behöver saker tvunget kosta en jäkla massa pengar för att vara bra. Jag utgår från förnuftsmässiga grunder när det gäller inköp generellt.
Jag skulle t.ex. inte köpa en bil för en mille, inte en flaska rött vin för trehundra kronor, inte ett par skor för tretusen kronor, och absolut inte en hembioanläggning för trehundra tusen. På något sätt så bör man föra ett inre resonemang med sig själv vad man får för pengarna jämfört med vad man skulle kunna köpa istället. Jag skulle nog lagt trehundra tusen på en sommarstuga eller ett fritidshus nånstans.
Om det sedan finns dom som vill lägga ner så mycket så må det vara deras ensak.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.