Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Få informativ hjälp med parabolfrågor här?

220 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 18 mars 2003 - 11:32

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Hej Getskägg... (Per)

Va inne på din "getbio", trevligt trevligt om jag får säga det själv. Och tack för stödet, ni får mig ju att rodna något förskräckligt... [:I][8)][:I]

Mvh Jen

#52

Postad 18 mars 2003 - 12:13

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har sedan en månad tillbaxs en Force 1199S som fungerar näst intill helt perfekt förutom en lite störande sak..... När jag tar imot post så blinkar kuvertet uppe i vänstra hörnet (so far so good), jag går då in och läser meddelandet och raderar det sedan. När jag slår på mottagaren nästkommande dag så dyker återigen brevet upp i TV rutan, tänkte att det är väl ett nytt meddelande men nej - det är samma meddelande som jag dagen innan tog bort. Detta fenomen har nu hållit på i en veckas tid och börjar bli lite irriterande, lite synd på en annars helt suverän dekoder som fungerar kanon i övrigt.

Koll på vad detta beror på och varför??

Har även en gammal (ca 1½ år) Humax dekoder som gick i pension nyligen. Anledning var att när man slog på den så stod den bara och tickade och inget mer. Då jag verken är speciellt insatt i verken sat mottagare eller felsökning i övrigt så har jag inte en susning av vad det beror på. Anledningen till varför jag undrar är att vi tänkte ha Humaxen i ett av våra andra rum. Kostar det multum att fixa eller om det inte ens är lönt att fixa så är det ju bara att kasta skiten men annars så kunde den ju komma till användning.

Hälsn
Viktor

#53

Postad 18 mars 2003 - 13:38

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Lobo:

Hej Viktor,

Force dekodern vet jag tyvärr inte vad det är för fel på men testa uppgradera mjukvaran om det finns en nyare. Det brukar funka näst intill alla ggr.

Humaxen däremot blir jag lite nyfiken på... När du säger att den står och tickar, menar du då att dé tre prickarna i börjar inte kommer igång eller att visa delar av displayen blinkar till och sen försvinner???[?]

Om det är det senare alternativet så brukar det oftast vara nätverksdelen alternativt kondensatorerna på nätverksdelen som gått sönder/bränts. Vad har du för modell av Humax???

Om den är en fta (utan kort för fria kanaler) modell så är det inte lönt,[xx(] Om den har inbyggd viaccess och modulplats så kan det vara lönt. Be din tv handlare om prisförslag! [:D]

För byte av kondensatorer kan priser variera mellan 300-500:-. Byte av hela nätverksdelen får du räkna med mellan 800-1100:-.

Mvh Jen

#54

Postad 18 mars 2003 - 13:43

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
"Humaxen däremot blir jag lite nyfiken på... När du säger att den står och tickar, menar du då att dé tre prickarna i börjar inte kommer igång eller att visa delar av displayen blinkar till och sen försvinner???"

Självklart menar jag "vissa delar" och inte "visa"....Sorry!

Mvh Jen

#55

Postad 18 mars 2003 - 13:45

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

  • 950 inlägg
  • 0
Lobo gå in i menyn ,vidare till timer ta bort "Hämta post" prova med detta till nästa dag då posten hämtas ca 0500 på morgonen ,kvarstår problemet så prova att återställa mottagaren.

#56

Postad 18 mars 2003 - 16:46

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Hakon... Du imponerar på mig! :D

#57

Postad 18 mars 2003 - 18:28

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Jen-----------> Angående Forcen så hjälper det inte att uppdatera mjukvaran eller att "nolla" mottagaren. Brevet som kommer upp är om den senaste mjukvaru updaten (från i slutet av feb) och har så vitt jag vet inte släpptrs nån nyare version. Ska testa Hakons förslag om timer inställningen å se vad som händer.

Vad gäller Humaxen så vet jag inte riktikt vilken modell det är men ska kolla upp det, står nämligen på jobbet, men har kört den med Ca-modul för Canal Digital. Det låter dock som det sista alternativet, displayen blinkar till, nätdelen knäpper och sen dör allt. Om det bara handlar om nån hundralapp kan det ju va värt att fixa den men annars så får det nog va.

Hakon---------> Tack för tipset,ska kolla upp det ikväll. Återställning av mottagaren hjälper dock inte, har testat ett flertal ggr.

/ Viktor

#58

Postad 18 mars 2003 - 19:29

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Okej... Antingen kommer de byta kondensatorerna eller nätverksdelen. Priset varierar mellan 400-1200:-.

Om du kört med conax modul innan och utan inbyggd modul så är det värt upp till 5-600:-... Om du däremot även har en inbyggd Viaccess modul så skulle jag kunna tänka mig att offra en tusenlapp för att få den fungerande. [;)]

Hoppas det ordnar sig.

Mvh Jen[:D]

#59

Postad 18 mars 2003 - 23:37

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

  • 950 inlägg
  • 0
Hakon... Du imponerar på mig! :)Wow nu blir jag kanske förlåten Jen[:I].Lobo jag tror inte att det hjälper att uppdatera mjukvaran,Den mjukvara du har är troligt V56,det finns en senare version som heter V56.1.Du hittar vilken mjukvara du har genom att gå in i menyn och vidare till information.Med återställning kan du få tillbaka den mjukvara som är vid leverans,alltså totalreset inte nollställning,totalreset står inte i instruktionsboken vad jag kommer ihåg utan fråga då så ska jag hjälpa till.Den vanliga nollställningen görs vid kanallistenedladdning ,eller hur?Någon rekommenderade Toroidial55 visst den e bra men en jäkel att få till,så den som inte e van skippa den den e för dom som kan lite mer,sen e det inte alla mottagare som kan hantera fler än fyra Lnb( Force klarar 16 st Lnb).Kolla denna länk ni som vill multimata!https://secure.olbort.com/wavefrontier.htm Denna parabol e monterad i Österike det skulle inte funka i våra nordliga breddgrader ,men det slår nog det mesta tänk att justera in parabol och alla Lnb [V]

#60

Postad 18 mars 2003 - 23:52

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

  • 601 inlägg
  • 0
Råaste jag har sett.[:0]
Kan man slå upp ett tält på taket?[:D]

Mvh

/Per

#61

Postad 19 mars 2003 - 11:06

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Självklart är du förlåten Hakon.... [:D]

Hur kan jag ha dig på minus listan när du visar oss något så vackert som 11st perfekt inställda lnb´n. [:0] Jag är fortfarande i trans....

Tusen tack.... det var trevligt att se!

Mvh Jen

#62

Postad 19 mars 2003 - 12:01

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Jen-----> Det är en Humax VACI 5350, Common Interface Viaccess.

Hakon------> Nu verkar det funka (tror jag), har inte kommit upp nån post mer så jag får väl hoppas att det ska funka i fortsättningen oxå.


Tack för all hjälp [:D]

#63

Postad 19 mars 2003 - 12:47

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Hmmm...

Okej, 5350´n. Den var ju t.o.m godkänd av viasat tills de förlorade licensen till viaccess. Helt godkänd dekoder trots en del upphakningar och aningen långsam.

Jag anser att du bör be om prisförslag och laga den om det hamnar runt tusenlappen. Det är det värt, helst eftersom du redan har en conax modul och inte behöver köpa till det för att få canal digital fungerande. [^]

Mvh Jen

#64

Postad 19 mars 2003 - 12:55

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Ok! Det verkar som om den åker från ett mörkt rum på jobbet upp till sovrummet då.... Vid den tidpunkt jag tittar på TV i sovrummet så kan jag leva med att det är så förbannat seg [:D]
Tack för hjälpen!

#65

Postad 19 mars 2003 - 13:01

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Det är lugnt... [:D]

Lycka till Lobo!

#66

Postad 19 mars 2003 - 13:47

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

  • 950 inlägg
  • 0
Tack Jen kul att du gilla länken.Jag tänker inte ta ifrån dig denna tråd utan jag ska följa den med stort intresse.När jag kan bistå med hjälp så försöker jag med det,annars så låter jag Dig sköta detta, du e rätt säker ändå.Mvh Hakon[:D]

#67

Postad 19 mars 2003 - 13:53

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
*skrattar*

Jaså det tycker du... du får jättegärna bistå med hjälp när du vill. Det är inte min tråd bara för att jag startade den utan den är bara här för hjälp till stackars parabolsökande människor.

Du är alltid välkommen i vilket fall som helst! [:D]

Mvh Jen

(p.s Jag bockar och bugar för din lilla krusning...)

#68

Postad 19 mars 2003 - 16:31

Unregistered143f0141
  • Unregistered143f0141
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Hej Jen!

Kan du reda ut vilka kanaler i Comhem som jag kan utnyttja Pro Logic 2? Anledning till frågan är att kanaler som analoga DR1 och DR2 sänder i stereo men jag kan inte få PL2 att fungera. Kanalen bak är helt död. Dessa fungerade innan med min gamla PL reciver.

Digitala SVT, Canal + bl.a fungerar utmärkt i PL2.

#69

Postad 20 mars 2003 - 12:35

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Dassman: Tyvärr kan jag inte hjälpa dig i det ärendet... ska försöka ta reda på det mer exakt.
Men kika in på hemsidan www.satkurier.com , där bör du kunna hitta det mesta om digitaltv och då även hur du ska göra för att få igång stereo på dr1 och dr2 på din PL2.

Ledsen att jag inte kan va till mer hjälp... [:(]

Mvh Jen [V]

#70

Postad 20 mars 2003 - 17:41

hembiohasse
  • hembiohasse
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Jen: Nu vill jag ha detta utrett. Vad gäller.
Jag själv är helt okunnig om det här med parabol/satellit, så gärna
ett svar som en 5 åring förstår.
Jag vill ha alla svenska kanaler som tex kanal5 och Tv3 mm, Viasat Sport,
Viasat Ticket, Canal Digital mm. Jag antar att dessa finns på viaccess och
Conax.
Har hört att man kan köpa Canal Digital med en Viaccess-modul.
Stämmer det. Hur fungerar det.
Kan ett köp av Samsung 9500 vara ett alternativ. Hur gör man då.

#71

Postad 20 mars 2003 - 19:21

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

  • 950 inlägg
  • 0
Dassman,Jag tycker det verkar lite konstigt att just DR kanalerna skulle inte funka,du säger att andra kanaler ger ljud i bakre kanalerna.Det e inte så att DR kanalerna sänds i mono!!!! fast i bägge kanalerna.Detta fenomen känner jag igen ifrån kanal 5 ibland e inte ljudet ens i stereo(via parabol).Jag tror inte felet är hos DR utan Comhem isåfall.Pl 2 ska ju ge simulerat 5kanaligt ljud ur två kanaler om det är inspelat med Dolby sorround teknologi

#72

Postad 20 mars 2003 - 19:27

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Hembiohasse:

[;)] De få femåringar som surfar lär nog inte vara på den här sajten, men point taken...[:D] Jag ska vara tydlig!

"Jag vill ha alla svenska kanaler som tex kanal5 och Tv3 mm, Viasat Sport, Viasat Ticket, Canal Digital mm. Jag antar att dessa finns på viaccess och Conax."

Japp, Viasats kanalutbud som du kan se mer om på www.viasat.se sänds i ett system som heter Viaccess. Det behövs alltså i mottagaren för att kunna se t.ex tv3.

Canal digitals utbud som du hittar på www.canaldigital.se sänds i systemet conax, t. ex femman.

Ett system som jag kallar det för är även vad man kallar modul. I canal digitals mottagare du refererar till så finns det conax inbyggd och en modul plats för att sätta in Viaccess. Det innebär att du förmodligen kommer betala 495:- för dekodern vid 24mån bindningstid av det totala utbudet hos canal digital. En mån kostn på 349:-.

På det tillkommer 795:- för parabolpaket. Sen har vi viaccess modulen som kostar 1195:- om du binder dig till Viasat ex antal mån. Din totalsumma på en värdelös långsam dekoder blir alltså: 2485:- +startavgift på resp 395:- (790:-) för viasat o canal+

Slutsats: Dyrt och onödigt[:(] Ingen motorstyrning, fungerar inte utan canal+ originalkort, långsam, hakar upp sig...

Din andra möjlighet som du nämde var samsung...

Pris med bägge systemen inbyggda: 2895:-

Slutsats: [:D]Billigt bra med möjlighet även för motorstyrning mm... klarar både original och pirat.

[;)]Lycka till!

Mvh Jen

#73

Postad 20 mars 2003 - 19:33

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Hakon: "Räddaren i nöden!"

Merci ....

#74

Postad 20 mars 2003 - 20:03

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

  • 950 inlägg
  • 0
Jag håller med Jen fullständigt jag tycker inte att Viasat eller CanalDigital mottagarna e nåt att ha.Satsa på en "riktig" mottagare från början typ Samsung, Force mfl.Ni kommer ändå snart upptäcka att dessa mottagare ifrån Via ochCD e bristfälliga och har begränsningar.Visst det låter billigt med en mottagare för typ En krona men ni får betala den ändå tro mig!!!Så mitt råd e köp en bra mottagare ifrån början och bli nöjd.Sen kan ni ju själva välja hur mycket ni vill satsa på i kanaler det kostar en hel del att ha "allt".Det kostar ca 8200 kr om året om man ska ha Viasat och CanalD,då e inte tillägskanalerna innräknade,tänk på det folk.fördelen med att ha bägge systemen i mottagaren är att man kan byta till ex. Viasat om man tröttnar på Cd,eller kan man ha bara grundutbuden ifrån dom,alltså möjligheterna blir fler med båda sytemen i mottagaren

#75

Postad 20 mars 2003 - 20:54

hembiohasse
  • hembiohasse
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Jen:
Glasklart. Men....
Motorstyrning, vad innebär det.
Och priset 2895:-. Vad får man för det? Parabol, mottagare, modul, access mm?
Läste att man fick ett helt paket för 4000-5000:-.

#76

Postad 21 mars 2003 - 10:49

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

  • 1 104 inlägg
  • 0
Har nu tagit hem en Force. Första intrycket är blandat, kan jag ju säga. Efter att ha testat Grundigboxen som ingick i Canal Digital-paketet, Samsung 9500, Samsung 9510 och nu även lite med Force så får jag nog ändå säga att originalboxen står sig ganska bra. Den är stabil i bild och ljudkvalitet vilket man inte kan säga om vare sig Force eller Samsung. Återkommer med mera detaljer när jag gjort utförligare tester med Force-boxen.

#77

Postad 21 mars 2003 - 11:36

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Hembiohasse :

"Glasklart. Men.... Motorstyrning, vad innebär det.
Och priset 2895:-. Vad får man för det? Parabol, mottagare, modul, access mm?Läste att man fick ett helt paket för 4000-5000:-."

Motorstyrning är en funktion inbyggd i mottagaren som stödjer att man kan sätta en motor på parabolen för att kunna ta in flera sateliter. Oftast väljer man att montera en motor istället för två st LNB´n (huvuden) på tallriken om man vill ta in andra kanaler förutom viasat och canal digital.

Det finns t.ex barnkanaler och div. engelska nyhetskanaler som brukar vara intressanta. Dessutom har man ju tillgång till kanaler från andra länder också, så som t.ex arabiska, jugoslaviska, persiska, rumänska, spanska, tyska och franska kanaler. Om du inte är begåvad i tiotusen språk och inte heller bor framför tv´n kanske det räcker med två lnb´n. Fast det är alltid kul att ha alla möjligheter öppna.... [^]

För det priset (2895:-) har du mottagaren klar.
Ett paket med två lnb, 78cm, switch och rör har du för emellan 795-1000:-. Dvs en total summa på ca: 3800:-

Om du skulle välja motor istället hamnar priset på ca: 4800:-

Hänger du med eller ska jag utveckla lite till[?]

Mvh Jen [:(]

#78

Postad 21 mars 2003 - 11:38

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Hmmm...

Underligt, men okej Tobbe. Jag väntar i förväntan!

#79

Postad 21 mars 2003 - 12:35

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

  • 1 104 inlägg
  • 0
Ett par snabba intryck:

Bildkvalitet är identisk mellan "originalboxen" i canal digitalpaketet och Samsungboxarna när man kör s-vhs. Perfekt bild. Forcens bild är suddig, känns som om den har färre linjer. Har matat en dator med svhs och spelat in utan komprimering så att jag kan jämföra bildruta för ruta.

Force har två utgångar för digitalt ljud, en optisk och en coax. Men jag fick bara igång den optiska. Har inte hittat något menyval för att konfigurera ljudutgångarna, och på boxen finns ingenting, inte ens en avstängningsknapp!

Ska spela in samma film med Grundig och Force. Vill inte tala allt för nedlåtande om Forcens svhs-kvalitet förrän jag gjort en kritisk jämförelse.

#80

Postad 21 mars 2003 - 13:20

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Tobbe:

Buss på bara... [:(]

Det är alltid kul med test resultat då jag själv aldrig hinner med att undersöka så pass nära.

Mvh Jen

#81

Postad 21 mars 2003 - 13:49

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

  • 950 inlägg
  • 0
Att Forcen skulle ha suddig bild låter inte rätt.Jag har själv en Force 1133 och en Philips 9616 Tv,jag har jämfört med olika mottagare och bildkvaliten e mycket lik i så gott som alla mottagare oavsett märke.De som skiljer är funktioner och "utbyggnadsmöjligheter" sällan bild eller ljudkvalitet.Jag själv kör alltid med RGB signalen från källan och man får inte glömma att gå in imenyn och välja detta i mottagaren.Så att Forcen skulle ha sämre bild stämmer inte,jag har kanonbild på mina grejor ,och jag e ganska kritisk när jag testar.

#82

Postad 21 mars 2003 - 14:21

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

  • 1 104 inlägg
  • 0
Det kan väl vara så att Forcen har sämre SVHS än de andra mottagarna. I datorn ser man pixel för pixel hur resultatet blir. Kan lägga ut bilder när jag är färdig.

#83

Postad 21 mars 2003 - 17:17

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
hembiohasse: Ta inte nåt abonnemang med dekoder och hela tjosan, köp en bra mottagare som tar både Viasat och Canal Digital direkt. Jag hade en Canal Digital hyrmottagare i två år sen köpte jag en Samsung DSR9500z och ännu ett halvår efteråt är jag otroligt nöjd med den. Den slår hyrmottagaren på precis allt plus att jag nu har hela Viasats utbud och Canal Digitals "Local" paket i en och samma apparat och har precis dom kanaler jag vill ha.

Lycka till!
Mattias.

#84

Postad 21 mars 2003 - 18:11

Unregistered4ca3a532
  • Unregistered4ca3a532
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by mattiask
hembiohasse: Ta inte nåt abonnemang med dekoder och hela tjosan, köp en bra mottagare som tar både Viasat och Canal Digital direkt. Jag hade en Canal Digital hyrmottagare i två år sen köpte jag en Samsung DSR9500z och ännu ett halvår efteråt är jag otroligt nöjd med den. Den slår hyrmottagaren på precis allt plus att jag nu har hela Viasats utbud och Canal Digitals "Local" paket i en och samma apparat och har precis dom kanaler jag vill ha.

Lycka till!
Mattias.


Man behøver ikke at leje (hyra [?] ) en modtager for at få lav pris. Jeg havde abonnement hos Viasat, men ville have en ny modtager. Jeg havde valgt en Humax. Uden abonnement kostede den 4.500kr. - med abonnement kunne man købe den for 1.200kr. Jeg opsagde derfor mit abonnement og tegnede et nyt magen til - og sparede 3.300kr. Min nye modtager klarer også Canal Digital (jeg har abonnement hos begge idag).

Man skal dog være opmærksom på opsigelsesfrister - Viasat abonnement kan kun opsiges 1 gang om året - med varsel på ?? måneder! (I Danmark har Forbrugerrådet startet retsag mod Viasat fordi de ikke mener at dette er lovligt!)

#85

Postad 21 mars 2003 - 19:03

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

  • 950 inlägg
  • 0
Tips !!!!!Biltema har börjat sälja EMITOR DisSEqC switchar,även high isolation,(4vägs för 279:-).Emitor är kvalitetswitch .Det står inte Emitor på dom men jag köpte en då den var förvillande lik,öppnade den när jag kom hem,jodå mycket riktigt det är Emitor.Priset verkar helrätt,har inte hittat dessa switchar till dessa pengar tidigare.det verkar som om deras Lnb är av fabrikat Alps också bra prylar

#86

Postad 21 mars 2003 - 19:06

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
"Man skal dog være opmærksom på opsigelsesfrister - Viasat abonnement kan kun opsiges 1 gang om året - med varsel på ?? måneder! (I Danmark har Forbrugerrådet startet retsag mod Viasat fordi de ikke mener at dette er lovligt!)" [V][?][V]

Ehmmmm.... Inte helt korrekt. Viasat kan man visst säga upp så länge den 12 alt 24 mån bindningstiden gått ut. Däremot måste man meddela dem en månad innan det ska sägas upp.

#87

Postad 21 mars 2003 - 19:11

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
"Tips !!!!!Biltema har börjat sälja EMITOR DisSEqC switchar,även high isolation,(4vägs för 279:-).Emitor är kvalitetswitch .Det står inte Emitor på dom men jag köpte en då den var förvillande lik,öppnade den när jag kom hem,jodå mycket riktigt det är Emitor.Priset verkar helrätt,har inte hittat dessa switchar till dessa pengar tidigare.det verkar som om deras Lnb är av fabrikat Alps också bra prylar"

Hakon då! Sannerligen kan jag hålla med om Emitors switchar som är bra kvalite på.... men alps lnb´n på 0,6db som även brukar ingå i både canal digital samt viasats paket är inte särskilt prisvärda. Lnb man ska satsa på bör vara humax, maximum eller med lågt db tal. Alps är inget jag vill kalla varken bra eller dåligt.

Sorry![:I] Men jag håller inte med!

#88

Postad 21 mars 2003 - 19:51

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

  • 950 inlägg
  • 0
Alps gör bra andra prylar tillverkar HiFikomponenter av bra kvalitet(,Nad använder deras prylar).0,6 dB funkar utmärkt här i Skåne använder inte Alps för tillfället ,ligger på hyllan.Använder Digistar och MTI till min Triax Unique.Jag vet att det e Alps som Viasprut å CD använder i sina paket men dom dom e så härligt små .Ska försöka att använda Alps för att ha fler än fyra lnb på min Triax ,det ska enligt Triax inte gå men jag måste testa .Det går ju mot varmare tider[8D].Jag erkänner att Alps Lnb inte e dom bästa men duger.Fråga Humax har dom tillverkning av Lnb?Använder inte dom bla Digistar ,Digiality och Maximum

#89

Postad 21 mars 2003 - 20:05

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

  • 950 inlägg
  • 0
Fråga till Jen du som e i branschen,var får jag tag på SPAUN DiSEqC,kan inte hitta någon återförsäljare i Sverige

#90

Postad 22 mars 2003 - 01:17

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

  • 1 104 inlägg
  • 0
Är verkligen förvånad över hur stor skillnaden är mellan Force och de andra mottagarna jag testat. Se själva:

http://www.geocities.../forcevssamsung

Jag lovar och svär på att jag inte har manipulerat Force-bilderna. OBS har inte testat RGB, bara S-VHS, då detta är det bästa min dator kan ta emot. Spelar in film i datorn så S-VHS är det som är viktigt för mig.

Nu när bilderna så tydligt visar skillnaderna, kanske nån teknikguru kan förklara för mig varför Force ger så sopig bild på S-VHS. Saknas någon av signalerna i SVHS-kabeln, eller vad kan det bero på?

Edit: Ser nu att det hänt något med en av bilderna på Force-sidan vid uppladdningen. Om ni ser ett horisontellt streck mitt på bilden så ignorera det.

#91

Postad 22 mars 2003 - 02:03

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Vill inte märka ord men tänkte bara upplysa om att "S-VHS" är ett videoformat, en förbättring av vanlig video ( VHS ), "S-video" är ett signal format ( uppdelad i luminans och chrominans.. eller ? ) och det är det TobbeOsterberg använt för att skicka bildsignalen till datorn.
Meningen är inte att vara dryg utan bara försöka lära dom som inte visste detta skillnaden mellan S-VHS och S-video. Är absolut inte fulllärd själv så nån rättar mig säkert lite men i det stora hela så ligger det väl till så här... tror jag! [:)]

Väldigt överraskande att Force gav så svag bildkvalitet. Har du jämfört dom med RGB ?

Mattias.

#92

Postad 22 mars 2003 - 02:11

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

  • 1 104 inlägg
  • 0
Oops, vilken blunder. I inställningsmenyn i Force-mottagaren så står det S-VHS. Hade nog det i bakhuvudet när jag skrev sidorna.

Jag förutsätter nästan att Forcen har bättre kvalitet på RGB, men har inte testat det. Kan inte göra en bra jämförelse via RGB då datorn som bäst kan spela in med s-video. Kopplar dessutom box -> dator -> projektor så för mig är inte RGB ett alternativ, tyvärr.

Hoppas att killarna i butiken har tålamod med mig. Kan nästan föreställa mig deras miner när jag kliver in med boxen under armen på måndag... Men, kanske ska vänta på svar från Force support först. Man kanske måste löda ihop en egen scart-kontakt eller nåt liknande för att få till det.

#93

Postad 22 mars 2003 - 12:59

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

  • 1 104 inlägg
  • 0
Bara för att puffa fram sidan (den halkade ju raskt ner på "previous page") :

http://www.geocities...forcevssamsung/

Skulle gärna vilja få kommentarer av nån med kunskap om hur s-video fungerar. Det kanske finns en enkel förklaring till varför Force bildkvalitet är så mycket sämre än de andra mottagarna.

#94

Postad 22 mars 2003 - 14:59

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Tobbe:

Jag måste medge att jag fortfarande anser samsungen vara bättre bild än grundig. Färgerna är varmare i samsungen och det enda i övrigt som skiljer är teckensnittet på undertexterna som jag tycker är elegantare på samsung....

Sorry men det är min "opinion"![:)]

#95

Postad 22 mars 2003 - 15:04

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Spaun Diseqc....

Varför just Spaun? Vet du nåt som jag inte vet Hakon lilli???

Mvh Jen

#96

Postad 22 mars 2003 - 15:57

Unregistered39219
  • Unregistered39219
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Spaun finns hos Hemsat i Borås..

Obs! Deras diseqc kan ha problem med kylan vi har i Sverige!!!!

#97

Postad 22 mars 2003 - 16:50

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

  • 950 inlägg
  • 0
Jag behöver en uncommitted switch,eftersom jag skall ha fler än fyra Lnb.Jag har blivit rekommenderad Spaun SUR 420 WSG( Uncommitted).Spaun ska vara dom driftsäkraste enligt den info jag hittat,men va vet jag? Om någon har andra förslag så tar jag emot det tacksamt för Spaun e svindyra.Kyla näe de haur vi inte sitt nån häer ude po Kollahalvöen[8D]

#98

Postad 22 mars 2003 - 19:34

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

  • 1 104 inlägg
  • 0
Jen: Sida vid sida tycker jag också att Samsung har mer punch i färgerna, men i övrigt så är skärpa och detaljrikedom lika bra. Det är ljudet som krånglat på de Samsung-boxar jag testat.

#99

Postad 23 mars 2003 - 00:01

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
[^]

"det ska enligt Triax inte gå men..."

Hakon: Du ska inte lyssna på allt du hör! [:)] Finns det en vilja finns det en väg... 4lnb´n går på triaxen (78cm), men du bör ha presision och starka lnb´n.

Mvh Jen

#100

Postad 23 mars 2003 - 00:19

Unregistered499d97e5
  • Unregistered499d97e5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
"Jag behöver en uncommitted switch,eftersom jag skall ha fler än fyra Lnb.Jag har blivit rekommenderad Spaun SUR 420 WSG( Uncommitted).Spaun ska vara dom driftsäkraste enligt den info jag hittat,men va vet jag? Om någon har andra förslag så tar jag emot det tacksamt för Spaun e svindyra.Kyla näe de haur vi inte sitt nån häer ude po Kollahalvöen"

Hakon: Hur många? Nyfiken bara.... och vilka sateliter ska du peila in från det blå?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.