Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blu-ray-spelare

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 juni 2008 - 14:24

jeppoo
  • jeppoo
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Hej!

Har precis inhandlat en ny TV, och behöver nu en bra blu-ray-spelare, och därför undrar jag om PS3 fortfarande är den bästa spelaren på marknaden till ett rimligt pris (max cirka 5000:-).

#2

Postad 16 juni 2008 - 14:27

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0
Dom är väl bra allihopa, Panasonic bd-30 kan vara ett val, eller bd-50 som har inbyggda dekodrar, kommer denna månad sägs det, runt 5000, eller Sony-550 som jag själv kommer att köpa

Thomas

#3

Postad 16 juni 2008 - 14:55

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

  • 2 854 inlägg
  • 0
Ett tips är att bara posta en tråd...

PS3:an kanske inte är den absolut bästa spelaren, men den är helt klart den du får mest för pengarna, om du nu kommer dra nytta av Media center eller spelfunktionerna.

#4

Postad 16 juni 2008 - 17:41

jeppoo
  • jeppoo
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Okej, tack för svaren! Finns det någon spelare på marknaden som kan avkoda alla nya ljudformat, eller är det ingen som klarar det ännu?

Min tanke är att koppla PS3:n till en befintlig hemmabioanläggning, visst är detta möjligt?

Redigerat av jeppoo, 16 juni 2008 - 17:53.


#5

Postad 16 juni 2008 - 18:01

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0

Okej, tack för svaren! Finns det någon spelare på marknaden som kan avkoda alla nya ljudformat, eller är det ingen som klarar det ännu?

Min tanke är att koppla PS3:n till en befintlig hemmabioanläggning, visst är detta möjligt?

Ja det är möjligt, den avkodar och skickar ut över hdmi

#6

Postad 16 juni 2008 - 18:11

jeppoo
  • jeppoo
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Ja det är möjligt, den avkodar och skickar ut över hdmi

Problemet är bara att jag inte har någon HDMI-ingång på hemmabioanläggningen, men visst är det ändå möjligt?

#7

Postad 16 juni 2008 - 18:16

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

  • 2 854 inlägg
  • 0

Problemet är bara att jag inte har någon HDMI-ingång på hemmabioanläggningen, men visst är det ändå möjligt?

Ps3:an skickar endast ut de nya ljudformaten avkodade via HDMI.

#8

Postad 16 juni 2008 - 18:26

jeppoo
  • jeppoo
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Ps3:an skickar endast ut de nya ljudformaten avkodade via HDMI.

Jag kanske bör vara tydligare i min fråga. Har idag köpt en


Till denna skall jag koppla en gammal hemmabioanläggning (tills vidare)



För uppspelning av DVD, Blu-ray mm, är min tanke att använda PS3, och min fråga är då om detta kommer att fungera och hur jag i sådana fall bör koppla.
Kommer givetvis att använda en HDMI-kabel mellan mittt PS3 och TVn, och vad är då lättast (och möjligt); att ta ljudet direkt från PS3:n till hemmabioanläggningen, eller att ta ljudet från TV:n till hemmabioanläggningen.

Vilka kablar och anslutningar skall jag i sådana fall använda?

Redigerat av jeppoo, 16 juni 2008 - 18:28.


#9

Postad 16 juni 2008 - 18:43

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

  • 2 854 inlägg
  • 0

Jag kanske bör vara tydligare i min fråga. Har idag köpt en



Till denna skall jag koppla en gammal hemmabioanläggning (tills vidare)



För uppspelning av DVD, Blu-ray mm, är min tanke att använda PS3, och min fråga är då om detta kommer att fungera och hur jag i sådana fall bör koppla.
Kommer givetvis att använda en HDMI-kabel mellan mittt PS3 och TVn, och vad är då lättast (och möjligt); att ta ljudet direkt från PS3:n till hemmabioanläggningen, eller att ta ljudet från TV:n till hemmabioanläggningen.

Vilka kablar och anslutningar skall jag i sådana fall använda?

Kör HDMI in i TVn och optisk in i förstärkaren. Dock begränsar dig detta till de Dolby Digital och DTS, dvs inga av de nya HD-ljudformaten.

#10

Postad 16 juni 2008 - 18:47

jeppoo
  • jeppoo
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Kör HDMI in i TVn och optisk in i förstärkaren. Dock begränsar dig detta till de Dolby Digital och DTS, dvs inga av de nya HD-ljudformaten.


Vad jag kunnat läsa mig till på Sonys hemsida så finns det ingen optisk in utan endast analog in, vad är skillnaden?

När du menar optiskt in i förstärkaren, så menar du att jag skall ta ljudet från TVn gissar jag?

Redigerat av jeppoo, 16 juni 2008 - 18:49.


#11

Postad 16 juni 2008 - 19:03

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0
Tror han menade optisk direkt från PS3:an.

Men du verkar inte ha någon optisk ingång på det paketet. Inte många ingångar alls, faktiskt. På Prisjakt-sidan du länkade till framgår att enda ingången är ett par analoga rca-ingångar (dvs vanlig sketen stereo). I så fall kan du inte ens få surround-ljud.

Läge att byta hemmabio-system, tycker jag.

#12

Postad 16 juni 2008 - 19:19

jeppoo
  • jeppoo
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Tror han menade optisk direkt från PS3:an.

Men du verkar inte ha någon optisk ingång på det paketet. Inte många ingångar alls, faktiskt. På Prisjakt-sidan du länkade till framgår att enda ingången är ett par analoga rca-ingångar (dvs vanlig sketen stereo). I så fall kan du inte ens få surround-ljud.

Läge att byta hemmabio-system, tycker jag.


Vad jag kunnat läsa mig till på Sonys hemsida, så är det precis som du säger. Det finns bara två analoga ljudingångar.

MEN, är det möjligt, om jag nu tillsvidare vill använda den här hemmabioanläggningen, att koppla en vanlig ljudkabel mellan PS3:an och hemmabioanläggningen, och på så sätt i alla fall få kasst stereo-ljud? Eller ska jag koppla en vanlig ljudkabel mellan TVn och hemmabioanläggningen, för det går väl också?

Eller går det inte att använda en SCART-kabel mellan TVn och hemmabioanläggningen för att bara få ut ljudet, det bör väl gå (det står ju här nedan att det finns en SCART TV-ljudingång) ?

Står såhär på Sonys hemsida:

Ingång/utgång

Ljudingång (analog)
1,0

Ljudingång (optisk)
0,0

Ljudingång (framsida, mini)
1,0

Ljudingång (koaxial)
0,0

D.C.A.C. (automatisk kalibrering)
JA (brons)

Hörlursuttag (3,5 mm/6,3 mm)
3,5 mm

Mikrofoningång/volym/eko
- / - / -

SCART (kompositutgång/RGB-utgång/ljudingång)
1,0

SCART (TV-ljudingång)
1,0

Högtalarterminal (front/center/surround/subwoofer)
JA / JA / JA / JA

Videosignalutgång (komponent)
1,0

Videosignalutgång (HDMI™) med uppskalning till 720p/1080i för DVD
0,0

Redigerat av jeppoo, 16 juni 2008 - 19:24.


#13

Postad 16 juni 2008 - 19:23

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

  • 2 854 inlägg
  • 0

Vad jag kunnat läsa mig till på Sonys hemsida, så är det precis som du säger. Det finns bara två analoga ljudingångar.

MEN, är det möjligt, om jag nu tillsvidare vill använda den här hemmabioanläggningen, att koppla en vanlig ljudkabel mellan PS3:an och hemmabioanläggningen, och på så sätt i alla fall få kasst stereo-ljud? Eller ska jag koppla en vanlig ljudkabel mellan TVn och hemmabioanläggningen, för det går väl också?

Vill du bara ha stereo så är det bara att koppla en röd-vit kontakt mellan PS3:a och förstärkare, eller TVn och förstärkaren. Båda borde fungera. Sedan kan det ju vara läge att leta efter en vassare förstärkare/reciever med HDMI :(.

#14

Postad 16 juni 2008 - 19:30

jeppoo
  • jeppoo
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Vill du bara ha stereo så är det bara att koppla en röd-vit kontakt mellan PS3:a och förstärkare, eller TVn och förstärkaren. Båda borde fungera. Sedan kan det ju vara läge att leta efter en vassare förstärkare/reciever med HDMI :(.


Haha, jo, det är klart. Är ju inte precis världens bästa hemmabioanläggning, men plånboken tillåter inte något annat för tillfället.

Men borde man inte kunna koppla en scart-kabel mellan TVn och hemmabioanläggningen, och på så sätt skicka in ljud i förstärkaren?

#15

Postad 16 juni 2008 - 19:48

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

  • 2 854 inlägg
  • 0

Haha, jo, det är klart. Är ju inte precis världens bästa hemmabioanläggning, men plånboken tillåter inte något annat för tillfället.

Men borde man inte kunna koppla en scart-kabel mellan TVn och hemmabioanläggningen, och på så sätt skicka in ljud i förstärkaren?

Det kan du säkert, men du får inte bättre än stereo ändå.

#16

Postad 21 juni 2008 - 15:38

miblom
  • miblom
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Kör HDMI in i TVn och optisk in i förstärkaren. Dock begränsar dig detta till de Dolby Digital och DTS, dvs inga av de nya HD-ljudformaten.


Har en fråga angående detta. Jag har kopplat ljudet från min PS3 optiskt till mitt logitech Z-5500 system vilket leder till den begränsning av ljudet som du precis nämnde. När jag kollar på en Blu-ray film (har endast filmen 300 för tillfället) och byter mellan vanligt Dolby Digital och Dobly True HD och Linear PCM så hör jag en markant skillnad mellan dessa. HD-ljudet låter mer detaljerat och det är även en rätt stor skillnad i volym, HD-ljuden låter mer på en lägre volym. Om jag trycker på "select" så ser jag även att bitraten ökar kraftigt när jag går från vanligt DD till HD-formaten. Men om PS3 inte kan skicka de nya ljudformaten optiskt då är jag nyfiken på vad det är för ljud jag får ut. Någon som har några idéer?

#17

Postad 21 juni 2008 - 15:43

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Om jag trycker på "select" så ser jag även att bitraten ökar kraftigt när jag går från vanligt DD till HD-formaten. Men om PS3 inte kan skicka de nya ljudformaten optiskt då är jag nyfiken på vad det är för ljud jag får ut. Någon som har några idéer?

Exakt vad får du ut för bitrates när du växlar mellan de olika alternativen?

MVH
/Chuck

#18

Postad 21 juni 2008 - 15:52

miblom
  • miblom
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Exakt vad får du ut för bitrates när du växlar mellan de olika alternativen?

MVH
/Chuck


Vanligt Dolby Digital: 640 kbps

Dolby True HD: varierar mellan ca 1,5 till 3,5 Mbps

Linear PCM: 4,6 Mbps

#19

Postad 21 juni 2008 - 18:39

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Du, det var konstigt.

Jag har inte testat själv men det är helt uteslutet att du får ut TrueHD genom den optiska utgången, finns inte på världskartan. Hoppas någon annan har en smart förklaring, jag kan bara tänka mig att det väljs och visas, men inte går ut genom den optiska utgången.

MVH
/Chuck

#20

Postad 21 juni 2008 - 20:27

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

  • 2 854 inlägg
  • 0

Du, det var konstigt.

Jag har inte testat själv men det är helt uteslutet att du får ut TrueHD genom den optiska utgången, finns inte på världskartan. Hoppas någon annan har en smart förklaring, jag kan bara tänka mig att det väljs och visas, men inte går ut genom den optiska utgången.

MVH
/Chuck

Det är inte så att det skickas som 2 kanaler PCM?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.