Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4731 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#3551

Postad 02 augusti 2014 - 09:03

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Bor själv i Gbg. Jodå jag vet(eller inte!?) då jag har flera "snälla kamrater" som e snabba att tala om vad jag har att vänta mig, men försöker ta en dag i taget o tackla problemen när dom kommer. Största problemet för tillfället är att jag får uppleva smärtan från olyckstillfället varje morgon efter dom första stapplande stegen. Får sitta och vänta ut skiten 10-15 min innan den lägger sig. Nåt du känner igen?

Whisky ja! Lagavulin 16 går inte att bortse ifrån!!!Bör finnas i var mans hem! Talisker 10,Ardbeg 10,Caol ila 12,Bowmore 15 darkest funkar också bra.
Är du villig att betala lite mer är Ardbeg Uigeadail och Bowmore Laimrig (beställnings sort)2 favoriter!600-700:-
Bunnahabhain 12 är väl inte direkt rökig men en jäkligt bra standardwhisky till hyfsad peng!!!

#3552

Postad 02 augusti 2014 - 22:51

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Jäklar i mitt hjärteblod vad Hazelburn "Rundlets and Kilderkins" är bra!
Var något tveksam till denna trippeldestillerade Springbank då andra diton (typ Auchentoshan) ju varit rätt tunna och lite spritiga. Denna är förvisso också tunnare än Springbank och Longrow, men det är ju en Springbank med allt vad det innebär. Vad man får är en lätt men komplex Whisky med ett makalost avslut. Här finns inte tillstymmelse till rök som lägger sig som en skyddande hinna. Här är det pang på rldbetan men så otroligt välbalanserat och aldrig spritigt trots 50 nånting procent. Nu är Laddie lycklig igen efter besvikelsen med "Svensk Rök". :)

#3553

Postad 03 augusti 2014 - 14:04

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Jag hällde upp en Jack Daniels förut idag. Jag såg att några bananflugor började samlas runt glaset men tänkte inte mer på det. När jag sen tog mig en slurk så kände jag nåt i munnen...en död bananfluga!!!!! Bananflugor gillar tydligen bourbon. Nån som märkt detta med Skotsk whiskey? OBS, detta är inget skämt.


Japp... har märkt väldigt ofta att "inne"flugor dras till whisky av någon underlig anledning. Utomhus är det dock inte lika vanligt med mygg och annat som drar sig till glaset.

Jäklar i mitt hjärteblod vad Hazelburn "Rundlets and Kilderkins" är bra!
Var något tveksam till denna trippeldestillerade Springbank då andra diton (typ Auchentoshan) ju varit rätt tunna och lite spritiga. Denna är förvisso också tunnare än Springbank och Longrow, men det är ju en Springbank med allt vad det innebär. Vad man får är en lätt men komplex Whisky med ett makalost avslut. Här finns inte tillstymmelse till rök som lägger sig som en skyddande hinna. Här är det pang på rldbetan men så otroligt välbalanserat och aldrig spritigt trots 50 nånting procent. Nu är Laddie lycklig igen efter besvikelsen med "Svensk Rök". :)


Var väldigt sugen på Hazelburn R&K jag också. Gissade att den skulle kunna vara riktigt bra, men jag har lite väl mycket hemma och på gång just nu, så jag fick bita ihop och hoppa den. :(
Har förbokat två flaskor hos Springbank/Cadenhead´s i Campbeltown samt att jag har ställt in siktet på ett tiotalet flaskor på Islay som jag hoppas kunna lägga vantarna på. Utöver det så kommer det bli ett par flaskor bourbon nu när jag åker iväg över den stora pölen.

#3554

Postad 04 augusti 2014 - 12:43

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Kan bli dyrbart att sitta framför datorn på heltid!

3st SC Caroni beställda + 1st Benriach 1996 PX sherry exl for Germany
Ska bli intressant att se hur dom kommer hem, får nog fixa bärhjälp! :(

Hazelburn R&K verkar väldigt intressant men får hoppas att den finns kvar ett tag till.

Redigerat av Unregistered0d487954, 04 augusti 2014 - 12:45.


#3555

Postad 05 augusti 2014 - 20:16

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Japp... har märkt väldigt ofta att "inne"flugor dras till whisky av någon underlig anledning. Utomhus är det dock inte lika vanligt med mygg och annat som drar sig till glaset.



Var väldigt sugen på Hazelburn R&K jag också. Gissade att den skulle kunna vara riktigt bra, men jag har lite väl mycket hemma och på gång just nu, så jag fick bita ihop och hoppa den. :(
Har förbokat två flaskor hos Springbank/Cadenhead´s i Campbeltown samt att jag har ställt in siktet på ett tiotalet flaskor på Islay som jag hoppas kunna lägga vantarna på. Utöver det så kommer det bli ett par flaskor bourbon nu när jag åker iväg över den stora pölen.

Verkar å andra sidan sannerligen inte gå någon nöd på dig må jag då säga, och SÅ bra är den inte Hazelburnen. :)
Bourbon är något jag länge velat utforska. På plats som du är naturligtvis fanstastiskt. Men finns ju faktiskt lite att välja på hos SB också. :)

#3556

Postad 06 augusti 2014 - 08:13

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Fick en Makers Mark och en flaska 54% skräp med en buffel på etiketten. Skulle kanske gå att använda som raketbränsle, gick inte ens att bjuda bort...

Så dog mitt intresse för bourbon :/

Redigerat av Unregistereda299ec85, 06 augusti 2014 - 09:52.


#3557

Postad 06 augusti 2014 - 08:28

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Hmm... Hazelburnen verkar få lite blandade omdömen. Men då är det väl som det brukar med andra ord. :)


Visst finns det lite bourbon på SB, men de bästa grejerna säljer slut på två sekunder eller är lite knepigt prissatta, men visst finns det några enstaka prisvärda exemplar också.

Kan det ha varit en Buffalo Trace du hade >>Takeo!? Har inte druckit så mycket av den faktiskt, men jag har för mig att den var okej när jag provade den för länge sedan.

Har en W.L. Wellwer 12yo hemma (som för övrigt ägs av Buffalo Trace) som jag köpt för länge sedan. Kostar runt 150,- utomlands och är riktigt bra. Om jag har förstått det hela rätt så är den inte långt ifrån Pappy Van Winkle. Men har inte riktigt lyckats klura ut om det är från samma pannor dom kommer?!
Det knepiga med Bourbon är att du sällan får veta vilket destilleri något kommer från. Där har du ett varumärke som i princip kan innehålla sprit från vilket destilleri som helst.

Men man kanske ska fundera mindre och njuta mer av spriten!? :)

#3558

Postad 06 augusti 2014 - 09:20

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Macallan 10 är en riktigt god whisky tycker jag. Den godaste jag smakat än så länge . Har sett att det finns en 12 årig och en amber på bolaget också. Är dessa också värda att köpa?

#3559

Postad 06 augusti 2014 - 09:49

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Macallan 10 är en riktigt god whisky tycker jag. Den godaste jag smakat än så länge . Har sett att det finns en 12 årig och en amber på bolaget också. Är dessa också värda att köpa?

Har inte provat Amber. Personligen tycker jag bättre om 10an än 12an men då det inte handlar om några större pengar testa vetja!Det är trots allt din smak det handlar om och du kan ju alltid laborera med egna blandningar om du skulle köpa någon du absolut inte gillar.Men ha inte för bråttom då whiskyn har en tendens att ändra karaktär med tiden. I bland till det bättre i bland till det sämre!

#3560

Postad 06 augusti 2014 - 09:54

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Kan det ha varit en Buffalo Trace du hade >>Takeo!? Har inte druckit så mycket av den faktiskt, men jag har för mig att den var okej när jag provade den för länge sedan.

Ingen aning faktiskt, var rätt många år sedan nu och jag skänkte bort båda flaskorna till en person som inte var så noga med vad han drack :)

#3561

Postad 08 augusti 2014 - 16:33

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Lite nytt till samlingen
Tack o lov levererade direkt till dörrenBifogad fil  DSCN0066.JPG   868,23K   7 Antal nerladdningar

#3562

Postad 08 augusti 2014 - 17:52

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
någon som har tips på en "samlingswhisky" som är kul att ha som man inte har tänkt att öppna. Någon som kanske är lite eftertraktad eller som kommer höjas lite i värde.
Krav: den behöver inte va så fruktansvärt dyr och den ska gå att hitta på typ köp och sälj sidor här i sverige, eller beställas på bolaget.

jag tänker typ någon som finns i ett begränsat antal eller liknande. Jag vet inte vad det är som gör en whisky eftertraktad annars, eller som har samlarvärde.

Ge mig tips :)

#3563

Postad 08 augusti 2014 - 19:08

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0

Bor själv i Gbg. Jodå jag vet(eller inte!?) då jag har flera "snälla kamrater" som e snabba att tala om vad jag har att vänta mig, men försöker ta en dag i taget o tackla problemen när dom kommer. Största problemet för tillfället är att jag får uppleva smärtan från olyckstillfället varje morgon efter dom första stapplande stegen. Får sitta och vänta ut skiten 10-15 min innan den lägger sig. Nåt du känner igen?

Nej, inte alls. Men det där kan nog variera, kan ju bero på exakt var senan går av, t.ex.

#3564

Postad 08 augusti 2014 - 22:41

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

någon som har tips på en "samlingswhisky" som är kul att ha som man inte har tänkt att öppna. Någon som kanske är lite eftertraktad eller som kommer höjas lite i värde.
Krav: den behöver inte va så fruktansvärt dyr och den ska gå att hitta på typ köp och sälj sidor här i sverige, eller beställas på bolaget.

jag tänker typ någon som finns i ett begränsat antal eller liknande. Jag vet inte vad det är som gör en whisky eftertraktad annars, eller som har samlarvärde.

Ge mig tips :)


Laphroaig Caerdias som släpps inom kort eller Bowmore Devils Cask, men den lär nog inte dyka upp hos SB förrän närmare årsskiftet.
Annars så kan du leta reda på någon bra Single Cask buteljering, dom är alltid begränsade, men svårt att säga hur mycket dom stiger i värde.
Allt som Svenska Eldvatten släpper håller mycket hög kvalitet och är ytterst begränsat. De som sitter på t.ex. en av deras MacDuff 2000 har en riktig goding som knappast kommer sjunka i värde! :) Deras North Highland som finns kvar på SB är riktigt bra. Hade jag haft pengar som gräs så hade jag köpt på mig fler flaskor av den.

Bowmore i synnerhet sitter på fantastiskt bra fat för tillfället som dom även buteljerar, så jag skulle hålla ett extra öga på dom.

Edit: Personligen gillar jag inte de som köper whisky i spekulationssyfte. Whisky skall drickas och inte stå på en hylla och bli dammig för att sen säljas dyrt. Men så länge det finns folk som betalar idiotiska summor så är det kanske inte fel att sälja till dom!?

Redigerat av _Lucifer_, 08 augusti 2014 - 22:44.


#3565

Postad 09 augusti 2014 - 00:00

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Laphroaig Caerdias som släpps inom kort eller Bowmore Devils Cask, men den lär nog inte dyka upp hos SB förrän närmare årsskiftet.
Annars så kan du leta reda på någon bra Single Cask buteljering, dom är alltid begränsade, men svårt att säga hur mycket dom stiger i värde.
Allt som Svenska Eldvatten släpper håller mycket hög kvalitet och är ytterst begränsat. De som sitter på t.ex. en av deras MacDuff 2000 har en riktig goding som knappast kommer sjunka i värde! :) Deras North Highland som finns kvar på SB är riktigt bra. Hade jag haft pengar som gräs så hade jag köpt på mig fler flaskor av den.

Bowmore i synnerhet sitter på fantastiskt bra fat för tillfället som dom även buteljerar, så jag skulle hålla ett extra öga på dom.

Edit: Personligen gillar jag inte de som köper whisky i spekulationssyfte. Whisky skall drickas och inte stå på en hylla och bli dammig för att sen säljas dyrt. Men så länge det finns folk som betalar idiotiska summor så är det kanske inte fel att sälja till dom!?


poängen är kanske inte att tjäna pengar kanske. Poängen är som med allt man samlar på, man hr nåt som inte alla andra har. Kul att ha nåt som inte alla andra kan köpa bara så där. Det är väl typ det en samling går ut på inom alla kategorier. vare sig det är lasse åberg glas eller gamla kult filmer eller spel. Man vill ha det som inte finns så mycket av.

När det gäller whiskyn så dricker jag i stort sett allt jag köper (till slut) men det vore kul att ha nån man kan samla på :_)

#3566

Postad 09 augusti 2014 - 11:26

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Kan någon här på forumet tala om för mig vad det är som gör whisky så märkvärdigt att man inte skulle se på sitt samlande som en investering? Både för sitt eget välbefinnande samt finansiering av fortsatta inköp.

Visst, whisky är tillverkat för att avnjutas men vad av vad folk samlar o tjänar pengar på är inte tillverkat för något annat syfte. Inte hört så mycket klagomål på konstsamlare, folk som samlar på antikviteter,gamla leksker ja listan kan göras hur lång som helst. För att inte tala husköpare. vem idag ser inte sitt hus som en pensionsförsäkring?
Det mesta i dag handlar om pengar men just när det handlar om whisky så ska man tydligen bortse från marknaden.

Jag älskar whisky (annars hade jag knappast hållit på med det!)och dricker ofta o gärna,provar nya sorter och olika lagringar dels för att det som sagt oftast är jäkligt gott men även för spänningen att lära sig alla olika smaker o nyanser beroende på när, var eler hur den är destillerad/lagrad.
Men vartefter resans gång och samlingens tillväxt har det varit svårt att inte se utvecklingen med ökad efterfråga o ökade priser vilket gjort att man börjat tänka lite annorlunda. När priserna börjar dra iväg till 500,1000 euro och uppåt har jag svårt att inte ställa mig frågan om en whisky är värd dom pengarna och kommer fram till samma svar varje gång. ALDRIG I LIVET!!! Men när nu marknaden är som den är får man väl försöka vända den till något positivt och till din fördel.
Har en drös oöppnade flaskor ståendes men tack vare samplehandeln har jag fått prova samtliga så jag vet vad jag har i hyllorna vilket skulle göra det både lättare och svårare om det skulle bli tal om försäljning/byte då en del inte alls fallit mig i smaken medans andra varit helt suveräna. Men till rätt pris är allt till salu.
Har börjat samla på mig rom det senaste och då främst Caroni som jag fick testa på en provning för drygt ett år sen och som jag blev helt såld på. Letar upp o köper vad jag kan hitta från destilleriet dels pga av det är en fruktansvärd god rom men även med förhoppning om framtida prisökning då destilleriet är nedlagt och därför ej kommer något mer därifrån.
Jag ser det som en investering som inte kan misslyckas då om priserna stiger så kan det hjälpa mig att finansiera framtida köp uteblir prisökning så har jag fortfarande jävligt god rom. Resonemangets största baksida är att vissa flaskor är så otroligt bra att jag skulle nog få stora problem att skiljas ifrån dom.

Men som sagt vad gör en viss typ sprit (det är ju faktiskt bara det det handlar om)så märkvärdig att den inte skulle skulle kunna ses som investering???

Tack för ordet!

#3567

Postad 09 augusti 2014 - 12:43

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Kan någon här på forumet tala om för mig vad det är som gör whisky så märkvärdigt att man inte skulle se på sitt samlande som en investering? Både för sitt eget välbefinnande samt finansiering av fortsatta inköp.


Det är helt och hållet av egoistiska skäl som man inte borde få göra det. Jag vill också ha råd att köpa allt det där roliga som står på din hylla!
Därför ogillar jag alla er som köper upp och säljer dyrt. Att jag gör samma sak hör absolut inte hit! ;)

Skämt o sido.... Kanske bör förtydliga lite... kan vara lite dålig på det.
Det som jag ogillar är de som köper upp lådvis av en whisky som kanske släpps i några enstaka lådor på SB och sen säljer till dubbla priset när det är slut. Självklart skall man kunna köpa på sig whisky och ev sälja om man känner för det vid ett senare tillfälle. Men man behöver ju inte hamstra allt man kan bara för att...

Ett klassiskt exempel är ju alla Ardbegsläpp där folk springer före i kön plockar hela lådor, eller Pappy Van Winkle 15 som sålde slut på en halv sekund där folk som inte ens gillar bourbon köpte på sig flera flaskor.... och jag blev utan. :(

Har själv flaskor som ökat flera hundra procent i värde som jag möjligtvis skulle kunna sälja av för att investera i något annat om det inte varit för att innehållet lockar mer. Som du säger så beror det på vems fördelen är... Jag har egentligen inget emot dom som har en bra flaska som ökar extremt mycket i pris och sen säljer den med god vinst. Det är de som bara köper i spekulationssyfte som förstör whiskymarknaden och rommarknaden för oss som vill dricka skiten.

#3568

Postad 09 augusti 2014 - 14:15

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Köper ditt resonemang ang dom som köper upp ex lådvis för att någon vecka senare sälja flaskor för x antal gånger inköpspris. Men det borde ju vara ett lättlöst problem genom att begränsa antal flaskor varje kund får köpa vid dessa hypade småsläpp. Verkar bara vara vårt kära SB som inte tillämpar den principen. Hur länge till?
Har därför slutat att stressa upp mig vid dessa släpp utan kör mitt eget race. Siktar in mig på vissa Destillerier(inte Ardbeg, Port Ellen el dyl!)eller några buteljerare som jag fastnat för och kör på dom. Har tex en ide om att bara samla på sherrylagringar då det bara är en tidsfråga innan alla bra fat tagit slut(sherry industrin är ej vad den varit!)men samtidigt en ide som kom sig av att jag är såld på sherrylagrad whisky. Hade knappast kommit på samma ide om jag trodde bourbonlagrat skulle bli en bristvara då jag inte gillar den typen av lagring annat än i rökform.
Hur som helst köper jag whisky jag vill dricka själv och om den skulle dra i väg i pris så avvaktar jag utveckling och antingen säljer jag den till "rätt" pris eller så avnjuter jag den. En vinn , vinn situation jag gillar skarpt. Så länge det finns folk med alldeles för mycket pengar som är beredda att betala fantasipriser så kom igen. Dom försvinner inte bara för att vi tycker illa om det eller ej!

Se bara till att du får en fin resa då det skall vara trevligt med whisky!

#3569

Postad 09 augusti 2014 - 14:21

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Förresten BOX, NÄE!!!Smakar jäst! Nån som vill köpa en? Svindyrt!!!

#3570

Postad 09 augusti 2014 - 15:33

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Om var. och en vill spara någon flaska i investeringssyfte är väl upp till dem. Men visst är det synd och skam hur den numera världsomspännande hypen påverkat priserna. Det tar ju för tusan bara någon vecka innan "heta" släpp stigit avsevärt i pris. Och inte har de väl stått och blivit SÅ mycket bättre alldeles av sig själv.
MEN nu är det ju faktiskt så att det släpps en väldig massa bra whisky som inte haussas upp något galet. Och utbudet har aldrig varit större. Så låt investerarna slåss om Port Ellen och annat för tiotusentals kronor. Jag är glad att jag öppnat och smakat min Port Ellen, annars hade den ju inget värde för mig. Den är f.ö. god, men inte godare än de bästa av dagens överkomliga favoriter. :)

#3571

Postad 09 augusti 2014 - 17:09

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Har inte heller förstått grejen med Port Ellen riktigt... Visst, det blev kultförklarat att ha whisky från ett nedstängt Islaydestilleri, och visst finns det säkert bra fat som buteljerats, men mycket är väldigt mediokert.

Appropå BOX Pioneer.... Den hypen hade en bra grund med det dom bjudit på på mässor, mm. Men Just Pioneer blev jag något besviken på. Vet inte hur dom lyckats få en så bra new make att smaka på det viset?! Gissar att man måste ta lite genvägar om man skall släppa en så stor batch med så ung whisky.
Men jag är väldigt säker på att dom kommer leverera strålande whisky i framtiden.

Systembolaget tillämpar faktiskt begränsning av antal man får beställa ibland. Det gjorde dom när BOX och Bowmore Devils Cask släpptes bl.a. Varför inte göra det vid andra intressanta släpp också? Antagligen pga att dom inte har så stor koll på det dom säljer. Det skulle behövas någon/några med områdesspecifik produktkunskap inom det företaget.

#3572

Postad 12 augusti 2014 - 23:43

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Nu ikväll efter jobbet så åkte folien på min glenmorangie 10. Den hade en mycket speciell arom måste jag säga. Tyckte den luktade godis. helt olik i lukten än någon annan jag testat. Smaken var också väldigt god. Kanske den godaste whiskyn jag smakat än så länge, det står mellan den och macallan 10 :)

Någon som är mer insatt och kan berätta vad det är för lukt och smak glenmorangie har? vad är det för karaktär den har som kanske andra sorter har också? några speciella fat eller från något speciellt område eller liknande?

#3573

Postad 13 augusti 2014 - 11:15

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Testa Glenmorangie Lasanta, den flaskan gick åt jävligt fort för egen del :)

#3574

Postad 13 augusti 2014 - 11:39

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Testa Glenmorangie Lasanta, den flaskan gick åt jävligt fort för egen del :)


den 12 åriga eller sherry cask ?

#3575

Postad 13 augusti 2014 - 12:11

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Nu ikväll efter jobbet så åkte folien på min glenmorangie 10. Den hade en mycket speciell arom måste jag säga. Tyckte den luktade godis. helt olik i lukten än någon annan jag testat. Smaken var också väldigt god. Kanske den godaste whiskyn jag smakat än så länge, det står mellan den och macallan 10 :)

Någon som är mer insatt och kan berätta vad det är för lukt och smak glenmorangie har? vad är det för karaktär den har som kanske andra sorter har också? några speciella fat eller från något speciellt område eller liknande?

Bästa tipset jag kan ge är att Googla, googla och åter googla!!! Gå tex in på resp destilleris hemsida, se deras smaknoter och jämför med dina egna upplevelser. Köp samples för att kunna testa så mycket som möjligt utan att behöva ruinera dig.
Prova,läs och lär!

#3576

Postad 13 augusti 2014 - 12:29

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

den 12 åriga eller sherry cask ?

Den är sherrylagrad, men såg precis på SB hemsida att det är den 12-åriga då den andra är beställningsvara.

#3577

Postad 13 augusti 2014 - 20:03

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Den är sherrylagrad, men såg precis på SB hemsida att det är den 12-åriga då den andra är beställningsvara.


Sherryfaten (beroende på typ av sherry) kan ge en väldigt fruktig karaktär, ofta mogna frukter eller tom plommon.
Känner du kola och vanilj så är det mest troligt från tunnor gjord på amerikansk ek.

#3578

Postad 13 augusti 2014 - 22:16

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Sherryfaten (beroende på typ av sherry) kan ge en väldigt fruktig karaktär, ofta mogna frukter eller tom plommon.
Känner du kola och vanilj så är det mest troligt från tunnor gjord på amerikansk ek.

Inte alldeles sällan smakar sherrylagrad whisky sherry helt enkelt. Dock förstås inte alltid lika tydligt som i den Glefarclas 15 jag nyss avnjöt. :)

#3579

Postad 14 augusti 2014 - 09:17

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Inte alldeles sällan smakar sherrylagrad whisky sherry helt enkelt. Dock förstås inte alltid lika tydligt som i den Glefarclas 15 jag nyss avnjöt. :)


Dom gånger det inte bara smakar svavel och gummi! :)

#3580

Postad 14 augusti 2014 - 10:54

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Bästa tipset jag kan ge är att Googla, googla och åter googla!!! Gå tex in på resp destilleris hemsida, se deras smaknoter och jämför med dina egna upplevelser. Köp samples för att kunna testa så mycket som möjligt utan att behöva ruinera dig.
Prova,läs och lär!


kommer ju inte in på vissa hemsidor pga fjantstaten som inte tycker vi ska läsa om alkohol. Typ glenmorangies hemsida går inte att komma in på.

hur som helst så gjorde jag som du sa så nu har jag beställt 7 st sampels :)

#3581

Postad 14 augusti 2014 - 11:00

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

kommer ju inte in på vissa hemsidor pga fjantstaten som inte tycker vi ska läsa om alkohol. Typ glenmorangies hemsida går inte att komma in på.


Ja, vad är detta för trams? Det går att komma in på andra alkoholtillverkares hemsidor, t.ex. Bowmore. Undrar vilka hemskheter det står på Glenmorangies sida som inte vi får läsa?

#3582

Postad 14 augusti 2014 - 11:03

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
det är svenska staten som är trams. Så enkelt är det. Dom gillar verkligen att r-vk-ulla oss här i sverige.

#3583

Postad 14 augusti 2014 - 11:09

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Ahh..tror jag vet varför vissa sidor är spärrade. Dom spritsidor man kommer in på måste man kryssa i att man är 20 år innan man kommer vidare. Vissa hemsidor kanske inte har den funktionen av nån anledning.

#3584

Postad 14 augusti 2014 - 11:15

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
möjligt att det är så. men sjukt löjligt ändå. Vad skulle hända liksom om en 17 åring gick in på sidan?

#3585

Postad 14 augusti 2014 - 11:37

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

möjligt att det är så. men sjukt löjligt ändå. Vad skulle hända liksom om en 17 åring gick in på sidan?

Visst är det löjligt, jag håller med dig. Det går att komma in på systembolagets sida utan att verifiera åldern men inte på t.ex Spendrups sida. Kanske har nåt att göra med alkoholreklam till minderåriga. Systembolaget anses neutralt och tillverkarnas sidor innnehåller reklam.

#3586

Postad 14 augusti 2014 - 12:10

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hmmm har aldrig varit med om att bli stoppad för att komma in på en hemsida förut! Det är inte utan att man undrar vad för slags hemskheter vi skyddas ifrån!!!
Tror (utan att veta) visserligen att det är Glenmorangie som inte orkar bemöda sig om att lägga in funktionen med åldersbekräftelse vilket som jag förstår endast görs för att hålla ryggen fri(juridiskt)då du när du köper ej behöver visa leg vilket du måste på SB.
Anledningen till att det(måste göras!?)görs är likt förbannat våra skruvade alkohollagars fel.
Då jag för tillfället har all tid i världen får jag nog kolla upp samtliga destilleriers hemsidor.


#3587

Postad 14 augusti 2014 - 12:48

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Finns det inget sätt att komma runt det på? Verkar konstigt att dom bara kan spärra en hemsida på det sättet. Det är ju inget olagligt

Redigerat av andreassofus, 14 augusti 2014 - 12:49.


#3588

Postad 14 augusti 2014 - 12:54

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Finns det inget sätt att komma runt det på? Verkar konstigt att dom bara kan spärra en hemsida på det sättet. Det är ju inget olagligt

Du får rösta på ett alkoholliberalt parti. Vilka som är det vet jag inte.

#3589

Postad 14 augusti 2014 - 12:57

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0
Oj! Det där har jag aldrig stött på tidigare. Undrar om det inte är destillerierna som missförstått svenska lagar, har väldigt svårt att tro att svenska staten har gjort påtryckningar här.

Redigerat av SC-Zap, 14 augusti 2014 - 12:58.


#3590

Postad 16 augusti 2014 - 11:39

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Har gått igenom 48 destillerier ( för tråkigt för att fortsätta!!!) och hittills inte blivit stoppad någonstans utan som jag trodde de allra flest har funktionen med åldersbekräftelse, ett litet fåtal fri tillgång och några helt utan hemsida!?.
Lite roligt ändå med att få lite större inblick i ägarförhållandena. Att Diageo var stora visste jag men så stora hade jag ingen aning om.
Den som vill veta varför Glenmorangie agerar som dom gör får nog skicka ett mail. Själv är jag inte tillräckligt intresserad för att bry mig :)

#3591

Postad 28 augusti 2014 - 16:06

ChristofferL
  • ChristofferL
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
Är Highland park bra ? 12 åriga

#3592

Postad 28 augusti 2014 - 16:48

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Är Highland park bra ? 12 åriga

Inte för mina smaklökar i alla fall. Märklig blandning av sötslisk och rök.Men 18-åringen är däremot väldigt bra. Liksom Embassadors Choice, och säkert en rad andra tappningar också. :)

Redigerat av laddie15, 28 augusti 2014 - 17:01.


#3593

Postad 28 augusti 2014 - 17:01

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Jag sa ju för ett tag sen att glenmorangie var väldigt god, men jag har ändrat mig lite. Den är fortfarande god men är sen inte lite sötslibbig?


#3594

Postad 28 augusti 2014 - 17:55

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Jag sa ju för ett tag sen att glenmorangie var väldigt god, men jag har ändrat mig lite. Den är fortfarande god men är sen inte lite sötslibbig?

Köp en Louders och återkom sedan och försök säga att Glen är sötslibbig ;) :-P

#3595

Postad 28 augusti 2014 - 18:14

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Köp en Louders och återkom sedan och försök säga att Glen är sötslibbig ;) :-P

Louders är bara tunn. Nä köp en Strathila 12 istället. Där har du en näve russin och en näve farinsocker som fått stå dra i tolv år. :)

#3596

Postad 28 augusti 2014 - 18:14

Poppler
  • Poppler
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Inte för mina smaklökar i alla fall. Märklig blandning av sötslisk och rök.Men 18-åringen är däremot väldigt bra. Liksom Embassadors Choice, och säkert en rad andra tappningar också. :)


Tackar för tipset om Rundlets & Kilderkins! Mycket god, lite spritig precis som jag gillar't. Fick höja smärtgränsen lite för vad jag tycker en whisky bör kosta men glad att jag gjorde det.

#3597

Postad 28 augusti 2014 - 20:31

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Tackar för tipset om Rundlets & Kilderkins! Mycket god, lite spritig precis som jag gillar't. Fick höja smärtgränsen lite för vad jag tycker en whisky bör kosta men glad att jag gjorde det.

Kul att du gillade den. Jo, den är ju trippeldestillerad så den ör ju lätt i kroppen, och som ofta med dessa lite grand spritig. Men jag tycker det håller sig på rött sida gränsen, och resten ör ju bara magnifikt.
Jo visst är den ju egentligen löjligt dyr, men någon gång om året förtjänar säkert både du och jag att belöna oss själva en smula. :)

#3598

Postad 28 augusti 2014 - 20:36

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Louders är bara tunn. Nä köp en Strathila 12 istället. Där har du en näve russin och en näve farinsocker som fått stå dra i tolv år. :)

Nu är det bra många år sedan jag drack det, mitt minne är att den var som att dricka slånbärssaft :)

#3599

Postad 28 augusti 2014 - 20:58

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Nu är det bra många år sedan jag drack det, mitt minne är att den var som att dricka slånbärssaft :)

Haha, jo det kan säkert stämma. Men billig är den, och har en skitfräck svart flaska. :)

#3600

Postad 29 augusti 2014 - 11:59

ChristofferL
  • ChristofferL
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
Har nu druckit highlandpark 12 och håller med. Tycker att den är för söt men den slinker ner iallfall :) Glenmorangie ska jag ta och inhandla nästa sväng på SB.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.