Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ny skivspelare...

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 juni 2018 - 10:05

Kotten-74
  • Kotten-74
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

efter att ha köpt ny förstärkare och det lyftet det blev så har prylgalningen i mig nu åter vaknat,

funderar på att gå upp ett eller ett par steg på skivspelaren,

sitter nu på en Pro-ject RPM 1.3 Genie med Ortofon 2M blue,

har kikat lite på Regas P3 & P6 samt Maratz tt-15s1,

skulle behöva lite goda råd och tips gällande detta, gärna andra spelare med som skulle passa.

/Tommy



#2

Postad 17 juni 2018 - 15:18

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0
Alla tre skivspelarna du föreslår är bra, kan du tänka dig en Rega P6 så satsa på sådan och kombinera den med en Rega Ania- pickup så är du hemma- finns mycket att vinna när det gäller synergi där. Finns också några andra intressanta skivspelare som du borde kika på samma prisklasser; Michell TecnoDec är en spelare som är mycket bra och Clearaudio Concept är en annan som också står sig fint i konkurrensen.

När du tar klivet upp med skivspelaren så tänk på att RIAA- steget ska vara med prestandamässigt för att du ska kunna få mesta möjliga ur din skivspelare/pickup- kombo. Vilket RIAA- steg har du idag?

Redigerat av GyroSE, 18 juni 2018 - 08:07.


#3

Postad 17 juni 2018 - 16:06

Kotten-74
  • Kotten-74
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

tackar för tipsen , ska kolla in de andra där

kör med Regas MM RIAA



#4

Postad 17 juni 2018 - 17:04

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Tror precis som föregående att alla spelare du nämner är bra. Men Rega P3 är en helt annan prisklass.

 

Finns pengarna för de 2 andra glöm P3.

Eller köp en P3 och lägg mer pengar på bättre pick-up.

och möjligen bättre RIAA.

Finns många möjligheter.

 

Kanske kan vara värt att kika på begagnat också.

 

Men som sagt finns pengarna för de 2 andra så finns det massor att välja på.



#5

Postad 17 juni 2018 - 17:35

Kotten-74
  • Kotten-74
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

har inte riktigt bestämt ett pristak ännu, 

tänkte provlyssna lite och är det stor skillnad ljudmässigt så kanske lädret måste öppnas :)

begagnat är inte ett alternativ , då när det gäller prylar så vill jag vara först med att öppna, en fix ide :)



#6

Postad 18 juni 2018 - 04:19

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Kotten,

Det är inte alls alldeles säkert att allt blir bättre med ny svarv. Kolla först om du kan byta rem till en som i mindre grad förmedlar vibrationerna från motorn. Pröva sedan att ställa spelaren på ett underlag som tar bort vibrationer från bänk/bord. Dessa insatser är relativt billiga. Sedan kolla byte av pu. Jag har haft just Blue mkII och var duktigt missnöjd med hur 'vild' den lät. Fick inte alls till ljudet hur jag än försökte. I jämförelse med tidigare Goldring 1042 var det som att gå från Martin Logan(samlad ljudbild) till billiga Klipsch(spelgalna/vassa) hornhögtalare.

Börja med det billigaste alternativet. Såvida inte pluringen i lädret bränner för stora hål...

Redigerat av PML73, 18 juni 2018 - 04:20.


#7

Postad 18 juni 2018 - 07:54

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Kotten,

Det är inte alls alldeles säkert att allt blir bättre med ny svarv. Kolla först om du kan byta rem till en som i mindre grad förmedlar vibrationerna från motorn. Pröva sedan att ställa spelaren på ett underlag som tar bort vibrationer från bänk/bord. Dessa insatser är relativt billiga. Sedan kolla byte av pu. Jag har haft just Blue mkII och var duktigt missnöjd med hur 'vild' den lät. Fick inte alls till ljudet hur jag än försökte. I jämförelse med tidigare Goldring 1042 var det som att gå från Martin Logan(samlad ljudbild) till billiga Klipsch(spelgalna/vassa) hornhögtalare.

Börja med det billigaste alternativet. Såvida inte pluringen i lädret bränner för stora hål...

Allt blir inte bättre med en ny svarv men det är ändå mycket som blir bra mycket bättre i sammanhanget. Bättre drivverk (med en väl fungerande motorstyrning), bättre plint och bättre tonarm gör sitt till i sammanhanget och lyfter vinylljudet ett par snäpp om vi snackar om att ta de steg som nämns längst upp. I fallet med Pro-Ject RPM 1.3 Genie har jag svårt att se att en ny rem kommer att hjälpa nämnvärt, dock så påverkar helt klart uppställningen och val av underlag som spelaren står på. RPM 1.3 är en helt ok skivspelare i sin prisklass men får se sig slagen på alla punkter om man jämför den mot de spelare som Kotten nämner ovan.

Redigerat av GyroSE, 18 juni 2018 - 07:59.


#8

Postad 18 juni 2018 - 08:21

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Gyro,

Håller med dig på samtliga punkter. Däremot inte sagt att det blir ruskigt mkt billigare att byta arm och motor. Jag gillar det enkla i 1.3 och Nottigham Analogue(rätt namn?) har ju en Anna Log med liknande teknisk lösning dock med annat material och nivå på den tekniska lösningen. Jag gillar det enkla när det är rätt.

Redigerat av PML73, 18 juni 2018 - 08:22.


#9

Postad 18 juni 2018 - 08:52

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Gyro,

Håller med dig på samtliga punkter. Däremot inte sagt att det blir ruskigt mkt billigare att byta arm och motor. Jag gillar det enkla i 1.3 och Nottigham Analogue(rätt namn?) har ju en Anna Log med liknande teknisk lösning dock med annat material och nivå på den tekniska lösningen. Jag gillar det enkla när det är rätt.

Billigare blir det nog aldrig när man uppgraderar vare sig det gäller hela skivspelaren, tonarmen, pickupen eller eventuellt motorn. Faktum är väl att samtliga spelare som det talas om är enkla i sin respektive konstruktion, dock är 1.3 Genie en mer "naken" konstruktion än de övriga då plinten är minimal.

#10

Postad 18 juni 2018 - 09:08

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Gyro,

Säger inte emot. Skratt. Ju mindre massa i enkelheten desto mindre massa som kan vibrera. Däremot lättare att få i rörelse. Vinylvurm=övningar i resonans. Såg en vibrationsmätare här på kontoret förra veckan. Ska låna hem den en helg.

Redigerat av PML73, 18 juni 2018 - 09:39.


#11

Postad 18 juni 2018 - 09:23

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0
Nu blir det lite off topic här:

Har man en skivspelare som har en stel/styv konstruktion så är det extra viktigt att få till det där med vibrations- och resonansdämpningen. Finns både billiga och dyra vägar att gå för att få till detta på ett bra sätt. Ett av de mest prisvärda alternativen är att bege dig till IKEA för att köpa slaktarblocket Aptitlig som är gjort av bambu. Just bambu är populärt hos många tillverkare av hifi- möbler då materialet dämpar resonanser otroligt effektivt, dock är priset ett annat om man handlar hyllor från en sådan tillverkare. Efter det sticker man iväg till Clas Ohlson och köper produkten Vibrationsdämpare som på annat håll går under namnet Novibra. Vibrationsdämpare säljs i ark om 10x10 cm och i en förpackning finns 4 st sådana ark, man klipper sen till lämpligt stora bitar som man placerar mellan slaktarblocket och underlaget- värt här är att experimentera lite med att lägga flera bitar på varandra för att finna var det dämpar allra bäst. Viktigt är att se till att skivspelaren står i våg. IKEA Aptitlig kostar 129 kr och Clas Ohlsons Vibrationsdämpare kostar 149 kr- så det behöver inte kosta skjortan för att få till det.

Redigerat av GyroSE, 18 juni 2018 - 09:38.


#12

Postad 18 juni 2018 - 09:32

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Gyro,

Säger inte emot. Skratt. Ju mindre massa i enkelheten desto mindre massa som kan vibrera. Däremot lättare att få i rörelse. Vinylvurm=övningar i resonans. Såg en vibrationsmötare här på kontoret förra veckan. Ska låna hem den en helg.

Mindre massa är inte alltid den bästa vägen att gå enligt vissa- satsar man på lätta konstruktioner måste man se till att motorns vibrationer inte når tonarmen, dessutom måste man se till att ha bra dämpfötter som kan dämpa ut vibrationer och resonanser som kommer underifrån upp i skivspelaren. Du nämnde Nottingham Analogue- de har valt det motsatta i sina konstruktioner vilka har stor massa som ska bidra till att dämpa ut eventuella vibrationer och resonanser. Olika tänk och filosofier- båda funkar uppenbarligen men frågan om vad som är bäst är svårt att svara på.

Redigerat av GyroSE, 18 juni 2018 - 09:41.


#13

Postad 18 juni 2018 - 10:55

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Mumma för själen. Nottigham Analogue med sin skapalse Anna Log

Bifogad fil(er)


Redigerat av PML73, 18 juni 2018 - 11:08.


#14

Postad 18 juni 2018 - 17:39

Kotten-74
  • Kotten-74
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

tackar för tipsen och intressant läsning, Gyros tips om dämpning skall provas,

den där sista spelaren är ju snuskigt läcker :)



#15

Postad 13 juli 2018 - 06:46

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

tackar för tipsen och intressant läsning, Gyros tips om dämpning skall provas,
den där sista spelaren är ju snuskigt läcker :)

Är lite nyfiken på hur det har gått för dig- blev det en ny skivspelare? Slaktarblock?

#16

Postad 22 juli 2018 - 18:28

Kotten-74
  • Kotten-74
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

liten uppdatering som önskades :)

köpte faktiskt slaktarblocket plus dämpmattor, håller på och utvärderar men semester kom ju mellan,

snyggt blev det ju med på bänken :)



#17

Postad 13 augusti 2018 - 09:28

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Skaffade nyligen en Audio Technica AT150Se till min RP3. Blev ett fantastiskt lyft mot den Carbon som kom med spelaren. Plötsligt gick vinylen från "kul grej" till fullvärdig, balanserad och neutral, återgivning. Vet inte om det är placebo orsakad av mysfaktorn, men jag förefaller nu dras till vinylåtergivningen framför fullupplöst digitalt. Nyhetens behag kanske? :)

 

En intressant fråga, som kanske kan vara något att tänka på även för trådskaparen, är hur man bäst fördelar resurserna mellan spelare och pickup. Jag tycker ju som sagt att det blev finemang med en 4000kr pickup på en typ 5-6000kr spelare. Ingen av delarna här är ju speciellt dyra i dessa sammanhang, men jag förmodar att det finns en gräns där spelare eller pickup är "tillräckligt bra", och endera av de två är bättre att satsa på. Det trista i kråksången här är ju att man knappast får låna hem och provlyssna ett gäng olika pickuper. :)


Redigerat av laddie15, 13 augusti 2018 - 10:08.


#18

Postad 14 augusti 2018 - 10:05

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Skaffade nyligen en Audio Technica AT150Se till min RP3. Blev ett fantastiskt lyft mot den Carbon som kom med spelaren. Plötsligt gick vinylen från "kul grej" till fullvärdig, balanserad och neutral, återgivning. Vet inte om det är placebo orsakad av mysfaktorn, men jag förefaller nu dras till vinylåtergivningen framför fullupplöst digitalt. Nyhetens behag kanske? :)
 
En intressant fråga, som kanske kan vara något att tänka på även för trådskaparen, är hur man bäst fördelar resurserna mellan spelare och pickup. Jag tycker ju som sagt att det blev finemang med en 4000kr pickup på en typ 5-6000kr spelare. Ingen av delarna här är ju speciellt dyra i dessa sammanhang, men jag förmodar att det finns en gräns där spelare eller pickup är "tillräckligt bra", och endera av de två är bättre att satsa på. Det trista i kråksången här är ju att man knappast får låna hem och provlyssna ett gäng olika pickuper. :)

Tror varken det är placebo eller nyhetens behag i det här fallet- ditt vinylljud har helt enkelt fått ett stort lyft i.o.m. denna rejäla uppgradering. AT150Sa är en finfin MM- pickup som för vinylljudet upp till förädlad nivå med få brister där Shibata- slipningen på själva nålen/diamanten gör sitt till i sammanhanget. Tonarmen på din RP3 kan göra än lite dyrare pickuper rättvisa så steget från MM till MC skulle förmodligen fungera mycket bra där du skulle uppleva ytterligare ett lyft ljudmässigt. T.ex. skulle Regas egen MC- pickup Ania kunna göra sig rättvisa på din skivspelare och lägg till detta också den synergi som finns mellan Rega- spelaren och pickupen.

Svårt att svara på var man ska lägga sig och när en sådan uppgradering som ett pickupbyte innebär inte längre gör sig rättvisa. Man kommer till slut till en nivå där man för att få det mesta möjliga ur pickupens potential måste ta klivet upp vad det gäller skivspelare. Det handlar mycket om synergin mellan skivspelare, pickup och det mycket viktiga RIAA- steget- det sistnämnda glöms ofta bort lite i sammanhanget tyvärr. RIAA- steget är något av hjärtat i vinylriggen och här lönar det sig att lägga några extraslantar då det är en så pass viktig komponent. Gäller att man hittar en fin balans mellan skivspelare, pickup och RIAA för att kunna optimera vinylljudet.

Redigerat av GyroSE, 14 augusti 2018 - 10:11.


#19

Postad 14 augusti 2018 - 14:46

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Tror varken det är placebo eller nyhetens behag i det här fallet- ditt vinylljud har helt enkelt fått ett stort lyft i.o.m. denna rejäla uppgradering. AT150Sa är en finfin MM- pickup som för vinylljudet upp till förädlad nivå med få brister där Shibata- slipningen på själva nålen/diamanten gör sitt till i sammanhanget. Tonarmen på din RP3 kan göra än lite dyrare pickuper rättvisa så steget från MM till MC skulle förmodligen fungera mycket bra där du skulle uppleva ytterligare ett lyft ljudmässigt. T.ex. skulle Regas egen MC- pickup Ania kunna göra sig rättvisa på din skivspelare och lägg till detta också den synergi som finns mellan Rega- spelaren och pickupen.

Svårt att svara på var man ska lägga sig och när en sådan uppgradering som ett pickupbyte innebär inte längre gör sig rättvisa. Man kommer till slut till en nivå där man för att få det mesta möjliga ur pickupens potential måste ta klivet upp vad det gäller skivspelare. Det handlar mycket om synergin mellan skivspelare, pickup och det mycket viktiga RIAA- steget- det sistnämnda glöms ofta bort lite i sammanhanget tyvärr. RIAA- steget är något av hjärtat i vinylriggen och här lönar det sig att lägga några extraslantar då det är en så pass viktig komponent. Gäller att man hittar en fin balans mellan skivspelare, pickup och RIAA för att kunna optimera vinylljudet.

Jo, man kan ju tänka sig att RIAA-steget inte är alldeles oviktigt heller. :) Framför allt då kanske med MC, då ju en väsentligt mindre signal skall hanteras. Sedan är det ju säkert väldigt olika hur påkostat det integrerade steget är i olika förstärkare också. Jag tänker ju att har man tillverkat något så ljuvligt som en Sugden A21A, och vid en tid då LP fortfarande nog var förhärskande (min är från -89), så har man väl inte prutat på RIAA-steget? Men utan tvekan går färden vidare åt det hållet hur som helst. RIAA får man säkert låna hem och prova, det sliter man ju inte på. :)



#20

Postad 14 augusti 2018 - 20:50

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Jo, man kan ju tänka sig att RIAA-steget inte är alldeles oviktigt heller. :) Framför allt då kanske med MC, då ju en väsentligt mindre signal skall hanteras. Sedan är det ju säkert väldigt olika hur påkostat det integrerade steget är i olika förstärkare också. Jag tänker ju att har man tillverkat något så ljuvligt som en Sugden A21A, och vid en tid då LP fortfarande nog var förhärskande (min är från -89), så har man väl inte prutat på RIAA-steget? Men utan tvekan går färden vidare åt det hållet hur som helst. RIAA får man säkert låna hem och prova, det sliter man ju inte på. :)

RIAA- steget är viktigt oavsett om det handlar MM, MI och MC- pickuper. Låna gärna hem ett externt RIAA för att jämföra med det inbyggda RIAA- steget i din Sugden- blir intressant att höra vad utslaget kommer bli.

Redigerat av GyroSE, 14 augusti 2018 - 20:51.


#21

Postad 15 augusti 2018 - 11:24

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

Vad föredrar ni när det gäller strömmatningen på en skivspelare.

Har  en thorens 240-2 med en strömbula en så kallad  adapter ac.

Vilket föredrar ni en riktig strömbrunn alltså en riktig strömsladd 220/230 in i skivspelaren.

Eller en strömadapter.

Tycker ju själv att det ser bättre ut med en riktig sladd direkt in i vägguttaget.

Det talas ju så mycket om strömmatningen nu  når det gäller hifi.

Och det här med och ha allt  i rätt fas.



#22

Postad 16 augusti 2018 - 19:50

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Vad föredrar ni när det gäller strömmatningen på en skivspelare.
Har  en thorens 240-2 med en strömbula en så kallad  adapter ac.
Vilket föredrar ni en riktig strömbrunn alltså en riktig strömsladd 220/230 in i skivspelaren.
Eller en strömadapter.
Tycker ju själv att det ser bättre ut med en riktig sladd direkt in i vägguttaget.
Det talas ju så mycket om strömmatningen nu  når det gäller hifi.
Och det här med och ha allt  i rätt fas.

Föredrar strömmatning via en motorstyrning, en oerhört väsentlig del när det gäller att få motorn att hålla skivtallriken igång med en jämn hastighet.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.