Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Triggertrap - någon som har testat?

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 januari 2015 - 08:43

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
Jag såg en video från Triggertrap, blev riktigt imponerad, kastade pengar på skärmen och beställde en dongel, kamerakabel och blixtadapter direkt.

Grejen med detta är att man kan koppla ihop mobilen med systemkameran och genom Triggertraps egna app styra systemkameran.
I appen finns flera lägen som t.ex trådutlösare, trådlös(?) trådutlösare via wifi, ljudsensor, rörelsesensor, vibrationssensor, time lapse, HDR osv osv

Det jag är mest sugen på är att kunna styra blixten med hjälp utav blixtadaptern och ljudsensorn i mobilen för att fota high speed-grejer (se videon)
Time lapsefunktionen ser jag också fram emot samt att kunna styra kameran via WIFI

Är det någon utav er som har erfarenhet utav Triggertrap? Jag har iaf byggt upp sjukt höga förhoppningar :) Grejerna borde landa hos mig nästa vecka.

Här visar Lok och Kai hur man kan använda sig utav Triggertraps blixtadapter:
https://www.youtube....h?v=04kyG4WxLyY

#2

Postad 14 januari 2015 - 11:01

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Det verkar ju riktigt coolt :)

Vart beställde du detta ?
Vad kostade det ?

#3

Postad 14 januari 2015 - 12:44

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Det verkar ju riktigt coolt :)

Vart beställde du detta ?
Vad kostade det ?


Ja men visst verkar det vettigt!
Jag beställde från deras egna shop http://shop.triggertrap.com/

Här har vi priset på allt:
1x Additional Connection Cable for Canon - TC3-N3 for £6.99 each
1x Triggertrap Flash Adapter - 2014 Model for £19.99 each
1x Additional Triggertrap Mobile Dongle for £17.49 each

Subtotal : £44.47 GBP
VAT : £10.50 GBP
Shipping : £8.03 GBP
Total : £63.00 GBP
Frakt och skatt var ganska drygt men det var bara att bita ihop och betala. 63gbp = 771kr

I orderbekräftelsen stod det även att jag var 47,2% mer awesome nu än jag var innan köpet... det är ju alltid något :D

EDIT: Är man lite händig så finns även instruktioner på deras hemsida om hur man bygger sin egen triggertrap om man hellre vill det.

Redigerat av Morot, 14 januari 2015 - 12:47.


#4

Postad 14 januari 2015 - 13:03

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Ja men visst verkar det vettigt!
Jag beställde från deras egna shop http://shop.triggertrap.com/

Här har vi priset på allt:
1x Additional Connection Cable for Canon - TC3-N3 for £6.99 each
1x Triggertrap Flash Adapter - 2014 Model for £19.99 each
1x Additional Triggertrap Mobile Dongle for £17.49 each

Subtotal : £44.47 GBP
VAT : £10.50 GBP
Shipping : £8.03 GBP
Total : £63.00 GBP
Frakt och skatt var ganska drygt men det var bara att bita ihop och betala. 63gbp = 771kr

I orderbekräftelsen stod det även att jag var 47,2% mer awesome nu än jag var innan köpet... det är ju alltid något :D

EDIT: Är man lite händig så finns även instruktioner på deras hemsida om hur man bygger sin egen triggertrap om man hellre vill det.


Ska bli kul att se dina bilder sen :)

Ps: hittade inte länken där man bygger en själv...:?

#5

Postad 14 januari 2015 - 13:10

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Ska bli kul att se dina bilder sen :)
Ps: hittade inte länken där man bygger en själv...:?

http://triggertrap.com/making-your-own-triggertrap-connection-leads/

Aahhh my bad, läste igenom lite för fort, det var visst bara kabeln mellan dongeln och kameran. Fick för mig att det var alla kablar

#6

Postad 14 januari 2015 - 17:46

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
coolt! är för lat (ungar och sånt) för att läsa på om detta just nu, men.. Om man har wifi inbyggt i kameran då? Behöver man allt ändå?

#7

Postad 14 januari 2015 - 22:10

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

coolt! är för lat (ungar och sånt) för att läsa på om detta just nu, men.. Om man har wifi inbyggt i kameran då? Behöver man allt ändå?

Wifigrejen har jag tänkt att använda genom att koppla min gamla iphone till kameran, skapa en wifi hotspot och sedan använda min nya iphone för att "trigga" kameran trådlöst. Då kan jag alltså t.ex ställa systemkameran skitnära ett fågelbord och själv sitta 50m bort med en bärs i handen och fota fåglar.

#8

Postad 21 januari 2015 - 10:19

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0
Har du fått grejjerna och hunnit testa något än? Vill man bara ta bilder när man sitter långt långt borta kan jag rekommendera radiokontrollerad fjärrkontroll från Ebay, fungerar mycket bra och kostar mindre än en av dom bärsen man kommer dricka.

För att verkligen fota high-speed bilder måste man i stort sett förlita sig på blixtar och befinna sig i ett mörkt rum, tyvärr verkar deras hotshoe adapter fungera mindre bra med android, hade varit väldigt spännande att testa det annars.

#9

Postad 21 januari 2015 - 11:50

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Om det enbart är fokus trigg man är ute efter så fungerar "trap focus" bra, det betyder att man man inte behöver några tillbehör utan man sätter kameran enligt nedan och när föremålet är i fokus aktiveras slutaren. nedan är för Nikon men det finns likande beskrivningar för andra. Tror inte man behöver hålla ner avtrycket utan det kan hanteras med inställning i kameran eller ev fjärrkontroll

Trap focus is where you prefocus on a fixed physical location, and the camera refuses to fire (even with the shutter pressed all the way down), until the camera recognizes something that is in a particular bracket as being in focus, before it fires. Different cameras may have different setups to accomplish this, but for a Nikon D700, you can mimic "Trap Focus" with the following settings:
1. Set custom setting #A5 to AF-ON ONLY
2. Set the focus mode to SINGLE SERVO
3. Set Auto focus area mode to SINGLE POINT (9 point, 21 point, 51 point or 51 point 3-D will all work)
4. If your lens has an A/M switch, make sure it is set to A for autofocus mode.
5. Pre-focus the lens for a particular distance. Don't forget that a more convenient way to use this trick is to pre-focus using not the shutter button, but the FOCUS button on the back of the camera can be used. I find this easier and more effective.
6. Press and hold the shutter release ALL the way down, the camera shoots only when the selected focus bracket is in focus.

#10

Postad 27 januari 2015 - 09:41

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Har du fått grejjerna och hunnit testa något än? Vill man bara ta bilder när man sitter långt långt borta kan jag rekommendera radiokontrollerad fjärrkontroll från Ebay, fungerar mycket bra och kostar mindre än en av dom bärsen man kommer dricka.

För att verkligen fota high-speed bilder måste man i stort sett förlita sig på blixtar och befinna sig i ett mörkt rum, tyvärr verkar deras hotshoe adapter fungera mindre bra med android, hade varit väldigt spännande att testa det annars.


Nej har ännu inte fått grejerna... känns inte alls bra det här. Hoppas på att det kommer nu i veckan.

Ja, det är synd att det inte funkar helt 100 till android. Jag har ju bara applegrejer hemma så det ska nog inte vara några problem hoppas jag :)


EDIT: Hoppsan, avin trillade in idag så jag ska hämta ut allt vid 7tiden. Får se om det bara blir lek eller om man kanske kan få till någon schysst bild

Redigerat av Morot, 27 januari 2015 - 16:54.


#11

Postad 27 januari 2015 - 19:44

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
Så nu har jag packat upp och testat lite.
Det här kanske kommer bli lite krångligare än vad jag hade tänkt mig men det kommer bli sjukt kul att experimentera med detta.

Här är en snabb bild från min Instagram. Det är dongeln, kamerakabeln, blixtkabel och blixtadapter. Blixtadaptern har plats för två blixtar, vilket är ganska schysst.
Postad bild

Nu har jag lite brådis så jag hann bara och testa alltihop lite snabbt. Jag släppte en femkrona och lät blixten triggas utav ljudet. Myntet hoppade upp någon millimeter bara. Fokus hade jag lagt på havssaltkornet framför myntet, som ni ser så var det också på väg upp i luften :D
Bilden är rakt från kameran, inget superspännande alltså. 1.6s f/6.3 ISO100

Bifogad fil(er)


Redigerat av Morot, 27 januari 2015 - 21:47.


#12

Postad 27 januari 2015 - 21:08

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0
Ser inte bilden av någon anledning, men låter riktigt coolt.. vad landade allt på, prismässigt?
Ladda upp mer bilder när du hunnit testa mer :D

#13

Postad 27 januari 2015 - 21:49

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Ser inte bilden av någon anledning, men låter riktigt coolt.. vad landade allt på, prismässigt?
Ladda upp mer bilder när du hunnit testa mer :D

Hmm konstigt... nu då? Länkade bilden till onedrive förut men nu laddade jag upp den direkt.
Det gick loss på 770spänn med frakt, skatter och bös.

#14

Postad 27 januari 2015 - 22:08

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Häftigt Morot! Ser fram emot fler bilder

#15

Postad 28 januari 2015 - 07:09

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Häftigt Morot! Ser fram emot fler bilder

+1, spännande vi ser fram emot mer

#16

Postad 28 januari 2015 - 18:32

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
Sådär, nu har jag tillbringat lite tid i ett kolsvart badrum.

Fyllde upp några ballonger med vatten och blåste i lite luft för att dom skulle explodera när jag stack hål på dom.
Ballongerna hängde jag i duschen och använde svarta handdukar som bakgrund.
Blixten skruvade jag fast i min gorillapod och klängde fast den på handdukstorken till vänster om ballongen.
Satte blixten på lägsta möjliga kraft, vilket är 1/128, för att få så kort brinntid som möjligt och blixtzoomen på 105mm för att verkligen rikta in ljuset ordentligt. Viktigt att bakgrunden inte bli upplyst.

Kameran satte jag på 2s, f/7.1 och ISO100. Utan blixt så får jag en helt kolsvart exponering, vilket är precis det jag vill ha.

Körde med ljudsensor och körde några testbilder för att se så att allt funkade, sen var det bara att plocka fram kniven.

Ooops, lite längre delay kanske :D
Bifogad fil  IMG_1329.jpg   7,52MB   19 Antal nerladdningar

Inte helt tokigt för att vara första försöket
Bifogad fil  IMG_1327.jpg   2,79MB   12 Antal nerladdningar

#17

Postad 28 januari 2015 - 19:56

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Bra där morot! Det där verkar roligt!

#18

Postad 28 januari 2015 - 20:29

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0
Ser riktigt bra ut, fantasin sätter gränserna. Måste nog köpa in något liknande. Vore coolt med laser och grejjer, men det kostar en hel del.

#19

Postad 28 januari 2015 - 20:37

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
Ja, hjärnan går på högvarv nu för att spåna fram nya idéer.
Mmm laser hade varit riktigt coolt. Triggertrap har ju en sån också, finns som preorder för 250£
Jaja man får nog leka klart med denna innan man går på lasern :D

#20

Postad 30 januari 2015 - 07:01

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
Ett till litet test
Bifogad fil  IMG_1369.jpg   3,82MB   8 Antal nerladdningar

#21

Postad 31 januari 2015 - 15:26

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0
Coolt

Men låter som att 770 kr inte räcker långt om man räknar på alla ballonger och keramik man måste köpa :D

#22

Postad 31 januari 2015 - 15:49

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Coolt

Men låter som att 770 kr inte räcker långt om man räknar på alla ballonger och keramik man måste köpa :D


Hahaha, det är sant! Det har gått åt några ballonger, muggar och glödlampor nu :D Det är ju bra att man kan använda triggertrapen till billigare saker så som time lapse

#23

Postad 31 januari 2015 - 17:24

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Har du testat rörelse också? finns det ljus eller annan trigg också?

#24

Postad 01 februari 2015 - 15:29

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Har du testat rörelse också? finns det ljus eller annan trigg också?

Nej, inte ännu. Rörelsen registreras ju utav mobilens kamera och jag har inte kommit på något bra sätt att fästa mobilen på kameran ännu.
Man kan trigga via ljud, rörelse, vibration och ansiktsigenkänning. Vibration funkar nog enbart på iPhone om jag har förstått det rätt.

Här är ännu en vattenballongsbild. Det ser nästan ut som en ren :)

Postad bild

#25

Postad 02 februari 2015 - 07:33

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Hm, så det är mobilen som är sensorn, jag trodde det var ett kit av sensorer som Triggertrap bidrog med. Har sett en film där man satt ut givare på olika ställen för att trigga blixtar för att fånga flygande fladdermöss, men det måste vara en annat typ av trigg då

#26

Postad 02 februari 2015 - 09:48

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Hm, så det är mobilen som är sensorn, jag trodde det var ett kit av sensorer som Triggertrap bidrog med. Har sett en film där man satt ut givare på olika ställen för att trigga blixtar för att fånga flygande fladdermöss, men det måste vara en annat typ av trigg då

Ja, precis.
Njae, dom har ju någon forum utav trigger som använder sig utav laser. Det kanske var något sånt som användes till fladdermössen. Finns filmen på youtube? Låter intressant det där.

#27

Postad 02 februari 2015 - 11:34

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
tror jag såg det på TV, men träffar jag på den så lägger jag in en länk



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.