Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony A7000

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 januari 2015 - 23:14

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Tjoho...

Hoppas att det något lovande ryktet är mitt i prick...
  • 256 phase detect and 125 contrast detect points
  • Next 6 viewfinder
  • Tri Nav
  • Sensor will be engineered for high sensitivity
  • Touch screen
  • Camera body will be $699 USD, Zeiss lens to retail for $1199
Ser verkligen framemot en kamera som kombinerar prestanda, innovativa lösningar och bra pris.

Har länge väntat på en efterträdare till min numera gamla Nex 5N, men Sony har lyckats att missa några viktiga punkter när de presenterat nya produkter.

Förhoppningsvis så kommer A7000 både ha inbyggd blixt och Sonys standard blixtsko så att man enkelt kan använda externa blixtar eller annan utrustning i porten.

Samtidigt så är inbyggd viewfinder också viktigt, för det är inte alltid som skärmen är tillräckligt tydlig (t.ex. i skarpt solsken) och ibland så behöver man den extra stabiliteten som stöd mot huvudet kan ge.

Nex 6 och efterföljande A6000 var en het kandidat men den föll på att den saknade pekskärm.

Givetvis kan man manövrera fokuspunkten manuellt med manöverknapparna, men det är en betydligt omständligare process än att bara helt simpelt peka på den punkt som man vill ställa in skärpan på.

Faktum är att pekskärm möjliggör handhavande som i praktiken är omöjligt utan pekskärm.
T.ex. så blir det väldigt simpelt att skilja fokuspunkt från den delen av motivet som påverkar kamerans exponeringshantering. Med pekskärm så kan man peka ut en fokuspunkt vid sidan om centrum för bilden och samtidigt låta kameran välja exponeringsinställningar utifrån en annan del av bilden.

Fixa både fokus och exponeringsinställningarna på 2 sekunder utan pekskärm den som kan...
Med pekskärm är det inget problem alls...

Hittills så har man inte kunnat få allt i ett. Med lite tur så blir A7000 den första Sony kameran som både erbjuder pekskärm, inbyggd blixt och blixtsko och viewfinder i en och samma kamera.

De senaste ryktena talar också om möjligheten att 5-axis IBIS kan komma i A7000. Om det är samma lösning som i A7II så är det högintressant.

Att kunna använda effektiv bildstabilisering tillsammans med nära nog vilket gammalt manuellt objektiv som helst är en synnerligen värdefull funktion.

Vi har spännande tider framför oss ser det ut som...

http://www.sonyalpha...-detect-points/

http://www.sonyalpha...-stabilization/

http://www.sonyalpha...-shutter-speed/

Redigerat av GuessWho, 22 januari 2015 - 23:23.


#2

Postad 23 januari 2015 - 09:01

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Samtidigt så är inbyggd viewfinder också viktigt, för det är inte alltid som skärmen är tillräckligt tydlig (t.ex. i skarpt solsken) och ibland så behöver man den extra stabiliteten som stöd mot huvudet kan ge.

Givetvis kan man manövrera fokuspunkten manuellt med manöverknapparna, men det är en betydligt omständligare process än att bara helt simpelt peka på den punkt som man vill ställa in skärpan på.

Faktum är att pekskärm möjliggör handhavande som i praktiken är omöjligt utan pekskärm.
T.ex. så blir det väldigt simpelt att skilja fokuspunkt från den delen av motivet som påverkar kamerans exponeringshantering. Med pekskärm så kan man peka ut en fokuspunkt vid sidan om centrum för bilden och samtidigt låta kameran välja exponeringsinställningar utifrån en annan del av bilden.

Fixa både fokus och exponeringsinställningarna på 2 sekunder utan pekskärm den som kan...
Med pekskärm är det inget problem alls...

Hittills så har man inte kunnat få allt i ett. Med lite tur så blir A7000 den första Sony kameran som både erbjuder pekskärm, inbyggd blixt och blixtsko och viewfinder i en och samma kamera.

De senaste ryktena talar också om möjligheten att 5-axis IBIS kan komma i A7000. Om det är samma lösning som i A7II så är det högintressant.

Att kunna använda effektiv bildstabilisering tillsammans med nära nog vilket gammalt manuellt objektiv som helst är en synnerligen värdefull funktion.


Lägg till Wifi och en fungerande app för tethering.
Sony borde gjort det för länge sen med tanke på att Olympus sedan ett tag kunnat erbjuda exakt de funktionerna (om man räknar bort pdaf)
De saker du nämner är vad jag tycker är så roligt med min Olympus: EVF, inbyggd blixt, blixt sko, användbar touch skärm, fungerande och användbar wifi för styrning, inbyggd bildstab, osv

Men ja, spännande för Sony användarna om detta blir realitet, det kan sno en hel del marknads andelar från m4/3.

Men hur är det med optiken då? Dom skulle väl behöva några till fasta utöver 35 och 50?

Edit: skulle lägga in en annan ryktes länk, men såg att det var samma info som du redan postat

Redigerat av Mikael_R, 23 januari 2015 - 12:21.


#3

Postad 23 januari 2015 - 13:44

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Sony A6000 har Wifi, så A7000 får nog detta också... Helt klart fräckt om den får pekskärm. :) 4k filmformat kommer nog som ett "brev på posten".... Eller varför inte 6k om man vill använda sensor på omkring 20 MP. Om antal pixlar inte överenstämmer med filmformatets upplösning kan bildvaliten hos filmen bli sämre pga sk. line skipping.

#4

Postad 23 januari 2015 - 19:58

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Av det jag har hört så kommer det en hel del ny optik också. Dessutom väderskyddad sådan.
Det ryktas också om att A7000 kommer att vara väderskyddad, men förmodligen inte med det medföljande kitobjektivet (om man nu väljer ett sådant erbjudande).

Förmodligen så ska man ta ryktena med en nypa salt, för det känns lite otroligt om Sony skulle få för sej att realisera allt det som alla ryktena påstår.

PDAF
Högre sensor-känslighet (liknande A7 s???)
IBIS justerbar
Wifi
pekskärm
Blixtsko
EVF
Högupplöst sensor (?)
...
Det enda jag kommer på så här på rak arm som jag inte har hört något om och som jag tycker hade varit bra är fullt flexibel skärm. D.v.s. sådan som många andra systemkameror, där man kan vinkla skärmen åt alla håll och kanter inklusive 180° för självporträtt.

Det som förmodligen kommer att avgöra i konkurrensen med andra kameror är (som vanligt) priset.
Om priset landar på under 8000 för ett kamerahus så kommer i vart fall jag att slå till direkt. Det känns som ett lite lågt pris med tanke på specarna och ryktet från Nex7 som skulle behöva överträffas i ren bildkvalite också.

Å andra sidan så finns det ett ännu osäkrare rykte om en ny fullformats-kamera för under 10 000:- (för enbart huset) i Nex 5 liknande utförande (patenterat av Sony för något/några år sedan) och om en sådan är på gång så är det inte orimligt trots allt att A7000 skulle kunna landa på samma eller lägre nivå trots sin digra spec.

#5

Postad 14 april 2015 - 08:08

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Lansering 23 april!

 

http://thenewcamera....tag/sony-a7000/



#6

Postad 14 april 2015 - 18:42

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Spännande att det har dykt upp ett datum i ryktesvängen, men informationen på sajten är densamma som har cirkulerat ett tag på bl.a. SAR. Alltså inget nytt egentligen, mer än datum för tillkännagivandet...



#7

Postad 17 april 2015 - 22:27

rebirth
  • rebirth
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Spännande och se hur mycket som stämmer med allt som sagt.

#8

Postad 22 april 2015 - 09:20

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0

23 april är i morgon. Senaste på ryktesfronten är dock att det inte kommer något med E-mount. Alltså ingen a7000-presentation i morgon.

http://www.sonyalpha...wn-on-thursday/

 

Det som förväntas är två RX-kameror. Vi får väl se, det är ju inte så lång väntetid.

 

Personligen har jag ännu inte sett någon kamera med E-fattning som lockat mig att lätta på plånboken. Är mest sugen på a77ii.



#9

Postad 22 april 2015 - 23:16

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Både A7 och A6000-fortsättningen är E-mount kameror, så jag förstår inte riktigt vad du menar med att det inte kommer något med E-mount?

RX-kamerorna är förvisso inte några E-mount kameror, kanske menar du att ryktet om A7 och A6000 uppföljare inte stämmer?
I så fall lär vi ju märka det kanske redan i morgon (läs: senare idag).

 

Jag håller i vart fall tummarna om en ny pekskärms kamera, för min gamla trotjänare Nex 5N skulle behöva lämna sin plats åt en uppgradering.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.