Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fråga till någon annan med Canon EF-S 24mm/2,8 STM

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 februari 2015 - 17:00

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
Jag hade satt mitt EF-S 24mm på min gamla kamera för att testa det, men den åkte ur väskan och föll i golvet från bara några centimeters höjd. Dessvärre såg den ut att landa på objektivet.

När jag inspekterade objektivet för att se om det blivit skadat märkte jag inte någon synlig sådan. Men när objektivet fokuserar på nära håll och den inre hylsan skjuts ut så känns det att den vickar en aning om man nyper i den, en bråkdels millimeter.

Problemet nu är att jag har bara haft objektivet i några dagar och har inte pillat på det för att testa hur hårt allting sitter, så jag har inte den blekaste aning om det har blivit skadat eller om det redan var så innan kameran träffade golvet.

Om någon som har samma typ av objektiv kan testa om det vickar lite så vore det skönt att få veta. Det är ju inte säkert att det alls lönar sig lämna in objektivet på inspektion/reparation och om det då även skulle visa sig vara oskatt så skulle ju kostnaden bli en Murphy av tredje graden*.

* Murphys lags tre grader:
Första graden: Saker fuckar upp enbart för att de kan och vid djävligast möjliga tillfälle.
Andra graden: Saker fuckar upp trots förebyggande åtgärder.
Tredje graden: Saker fuckar upp just till följd av förebyggande åtgärder.

#2

Postad 06 februari 2015 - 17:26

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 1
Det är vanligt med en viss tolerans i och mellan "tuberna" i objektiv, jag har haft många fasta objektiv där den rörliga fokuserande delen är något "glapp". Inget att oroa sig för tycker jag. Om det fokuserar rätt på alla avstånd så kan du vara lugn.

* Murphys lags tre grader:
Första graden: Saker fuckar upp enbart för att de kan och vid djävligast möjliga tillfälle.
Andra graden: Saker fuckar upp trots förebyggande åtgärder.
Tredje graden: Saker fuckar upp just till följd av förebyggande åtgärder.

:lol: :lol: :lol: Så himla sant!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.