Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

JVC 4K projektor modeller: DLA-N5, N7, NX9

941 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
JVC DLA-N5 (Projektorer) 3 7 (1) 70 000:-
JVC DLA-N7 (Projektorer) 1 8,75 (3) 89 990:-
JVC DLA-NX9 (Projektorer) 1 (0) 199 990:-
1 relaterade trÄdar

#551

Postad 04 september 2020 - 22:07

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • MĂ€stare

  • 3 568 inlĂ€gg
  • 1

Mer ingÄende info om vad den kommande firmware uppdateringen innehÄller:

 

http://pro.jvc.com/p...er_Release.html
 

 

Firmware Upgrade Summary:

 

1. Theater Optimizer smart function, analyzes the usage environment for each user, and displays HDR content with optimum brightness.*

 

2. New Settings & Menu Structure (1) Brightness levels settings are increased to five steps for the Frame Adapt HDR function (was previously three steps).
 

(2) New Content Type menu, which displays usable Picture Mode based on each input signal. Only the Picture Mode matching the input signal can be selected, preventing image distortion due to gamma and color gamut mismatch.

 

(3) Function which automatically switches to the optimal Color Profile according to the color gamut information of the content.

 

(4) Added Auto Pic. Mode Select function transitions according to each input signal (SDR/3D/HDR10/HLG).

 

(5) Picture Mode for Panasonic's Ultra HD Blu-ray player DP-UB9000 Ultra HD Blu-ray player. Added Picture Mode, which allows easy and optimized connection without individual manual settings.

 

(6) Improved JVC Calibration Software

 

*Theater Optimizer function is valid only in "Frame Adapt HDR" picture mode.

 

Overview of Firmware Upgrade:

 

  • Firmware release date: Mid-November 2020
  • Supported products: DLA-NX5, DLA-NX7, DLA-NX9, DLA-RS1000, DLA-RS2000, DLA-RS3000 
  • Content: Free of charge firmware Version 3.50
  • How to upgrade: Upgrade is possible with the file downloaded from the support website.

Redigerat av Dr. Zaius, 04 september 2020 - 22:14.


#552

Postad 07 september 2020 - 07:45

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

Tack sĂ„ mycket för den uppdateringen Dr. Zaius.

 

SuperspÀnnande, undrar om den connection med Panasonics spelare ocksÄ Àr applicerbart för UB-820 - som jag har. Idag kör jag med helt avstÀngd HDR omptimization pÄ 820 och lÄter N5 fÄ en orörd bild sÄ att sÀga. Undrar hur det kommer vara framöver.

 

Som en liten side note: ska ocksÄ bli superintressant att se Sonys ny projar och vad de kan erbjuda. De har nÄgra fÄ fördelar över JVC med en lugnare lite mindre digital bild och betydligt mjukare rörelsehantering. Ska bli intressant att se om de ens kommer i nÀrheten av JVCs DTM. Det var ju anledningen till mitt byte frÄn Sony 520 till JVC N5.

 

Kul!



#553

Postad 07 september 2020 - 10:02

EkMg
  • EkMg
  • Amatör

  • 52 inlĂ€gg
  • 0

Som en liten side note: ska ocksÄ bli superintressant att se Sonys ny projar och vad de kan erbjuda. De har nÄgra fÄ fördelar över JVC med en lugnare lite mindre digital bild och betydligt mjukare rörelsehantering. Ska bli intressant att se om de ens kommer i nÀrheten av JVCs DTM. Det var ju anledningen till mitt byte frÄn Sony 520 till JVC N5.


Off topic: Är det nya Sony 4k projektors i antĂ„gande eller? Inget jag sett nĂ„got om.

#554

Postad 07 september 2020 - 12:19

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

Off topic: Är det nya Sony 4k projektors i antĂ„gande eller? Inget jag sett nĂ„got om.

 

Yes, precis en nystartad trÄd om det ocksÄ. VW590 t ex som jag förmodar blir en rak konkurrent till N5/N7.



#555

Postad 16 september 2020 - 20:37

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0
Kris Deering kikat pÄ den nya FW..

https://www.soundand...imizer-function

#556

Postad 17 september 2020 - 06:46

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

Kris Deering kikat pÄ den nya FW..

https://www.soundand...imizer-function

 

LÀste ocksÄ detta, verkat lovande men kanske ingen dealbreaker. Det som stÀller till det rejÀlt Àr att jag har lÄtit göra en kalibrering redan och mÄste dÄ allstÄ göra om den om jag laddar in den nya mjukvaran. Kommer nog behöva avvakta lite...



#557

Postad 22 september 2020 - 11:49

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlĂ€gg
  • 0

NÄgon som testat göra kalibrering med SpyderX och JVC Autocal?



#558

Postad 22 september 2020 - 12:13

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlĂ€gg
  • 0

NÄgon som testat göra kalibrering med SpyderX och JVC Autocal?


SÄg att Youthman har ett klipp om detta pÄ YT.

#559

Postad 22 september 2020 - 15:09

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlĂ€gg
  • 1

SÄg att Youthman har ett klipp om detta pÄ YT.

 

Ja precis, jag sĂ„g det ocksĂ„ och blev sugen pĂ„ att testa. Visst det blir inte nĂ„gra hundra procent som en riktig kalibrering, men kan man fĂ„ 85-90% Ă€r jag nöjd. Sen kan man ju göra om den hur mĂ„nga gĂ„nger man vill. Bra nĂ€r lampan börjar Ă„ldras senare eller nĂ„got annat Ă€ndras i uppsĂ€ttningen. 

 

Jag tog och bestÀllde en SpyderX Pro iaf.


Redigerat av Drem, 22 september 2020 - 15:10.


#560

Postad 22 september 2020 - 15:55

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

Ja precis, jag sĂ„g det ocksĂ„ och blev sugen pĂ„ att testa. Visst det blir inte nĂ„gra hundra procent som en riktig kalibrering, men kan man fĂ„ 85-90% Ă€r jag nöjd. Sen kan man ju göra om den hur mĂ„nga gĂ„nger man vill. Bra nĂ€r lampan börjar Ă„ldras senare eller nĂ„got annat Ă€ndras i uppsĂ€ttningen. 

 

Jag tog och bestÀllde en SpyderX Pro iaf.

 

Intressant! Med tanke pÄ nya mjukvaran snart sÄ blÄser den ju allt - dvs nu kalibrering mÄste ske. I och med att jag kör en held del HDR sÄ Àr det int elika kÀnsligt, men kan ma nÄ 90% med det du bestÀllt och inbyggd programvara sÄ why not. Kul om du skriver lite om detta sen!



#561

Postad 22 september 2020 - 19:10

haker
  • haker
  • Wannabe

  • 13 inlĂ€gg
  • 0

Ja precis, jag sĂ„g det ocksĂ„ och blev sugen pĂ„ att testa. Visst det blir inte nĂ„gra hundra procent som en riktig kalibrering, men kan man fĂ„ 85-90% Ă€r jag nöjd. Sen kan man ju göra om den hur mĂ„nga gĂ„nger man vill. Bra nĂ€r lampan börjar Ă„ldras senare eller nĂ„got annat Ă€ndras i uppsĂ€ttningen. 

 

Jag tog och bestÀllde en SpyderX Pro iaf.

De flesta pĂ„ det amerikanska forumet menar att SpyderX 'bara' ger ett bra resultat för kalibrering av gamma.  För fĂ€rg rekommenderas att man anvĂ€nder en eye1pro2 spectrocolorimeter. Jag har sjĂ€lv bĂ„de en SpyderX och  eye1pro2 och min SpyderX mĂ€ter mycket fel gentemot spectrocolorimetern pĂ„ en fĂ€rg (tror det var röd) sĂ„ mitt sample av SpyderX gĂ„r i alla fall inte att anvĂ€nda till kalibrering av fĂ€rgerna. Kan ocksĂ„ rekommendera att du gör en extra kopia pĂ„ backupfilen som du fĂ„r nĂ€r du kalibrerar första gĂ„ngen sĂ„ att du kan Ă„terstĂ€lla projektorn till ursprungsinstĂ€llningar om det inte blir ett bra resultat.



#562

Postad 22 september 2020 - 19:17

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlĂ€gg
  • 0

De flesta pĂ„ det amerikanska forumet menar att SpyderX 'bara' ger ett bra resultat för kalibrering av gamma.  För fĂ€rg rekommenderas att man anvĂ€nder en eye1pro2 spectrocolorimeter. Jag har sjĂ€lv bĂ„de en SpyderX och  eye1pro2 och min SpyderX mĂ€ter mycket fel gentemot spectrocolorimetern pĂ„ en fĂ€rg (tror det var röd) sĂ„ mitt sample av SpyderX gĂ„r i alla fall inte att anvĂ€nda till kalibrering av fĂ€rgerna. Kan ocksĂ„ rekommendera att du gör en extra kopia pĂ„ backupfilen som du fĂ„r nĂ€r du kalibrerar första gĂ„ngen sĂ„ att du kan Ă„terstĂ€lla projektorn till ursprungsinstĂ€llningar om det inte blir ett bra resultat.

 

Tack för infon. Det blir kul att testa. Kör du dessa alltsĂ„ med JVC Autocal eller annan mjukvara? Är det som du sĂ€ger sĂ„ kanske man skulle införskaffa en eye1pro2 vid tillfĂ€lle. Eller lĂ„na kanske, var bor du? :D ;) FĂ„r du köra tvĂ„ vĂ€ndor dĂ„ eller klarar den att köra bĂ„da mĂ€tarna för fĂ€rg och gamma, i samma omgĂ„ng sĂ„ att sĂ€ga?

 

Intressant! Med tanke pÄ nya mjukvaran snart sÄ blÄser den ju allt - dvs nu kalibrering mÄste ske. I och med att jag kör en held del HDR sÄ Àr det int elika kÀnsligt, men kan ma nÄ 90% med det du bestÀllt och inbyggd programvara sÄ why not. Kul om du skriver lite om detta sen!

Lovar skriva nÄgot, Àven om jag stÀller till det :)


Redigerat av Drem, 22 september 2020 - 19:19.


#563

Postad 22 september 2020 - 19:42

haker
  • haker
  • Wannabe

  • 13 inlĂ€gg
  • 1

Tack för infon. Det blir kul att testa. Kör du dessa alltsĂ„ med JVC Autocal eller annan mjukvara? Är det som du sĂ€ger sĂ„ kanske man skulle införskaffa en eye1pro2 vid tillfĂ€lle. Eller lĂ„na kanske, var bor du? :D ;) FĂ„r du köra tvĂ„ vĂ€ndor dĂ„ eller klarar den att köra bĂ„da mĂ€tarna för fĂ€rg och gamma, i samma omgĂ„ng sĂ„ att sĂ€ga?

 

Lovar skriva nÄgot, Àven om jag stÀller till det :)

 

SpyderX har jag bara till JVC Autocal. En eye1Pro2 (eller EFI ES-2000) Àr ganska dyra men gÄr att fÄ tag pÄ ebay begagnade. FöregÄngaren eye1Pro (eller EFI ES-1000) finns ocksÄ begagnade pÄ ebay och gÄr Àven de att anvÀnda med JVC Autocal. NÀr jag kalibrerar sÄ kör jag först en vÀnda med SpyderX och bara gamma kalibrering, sedan byter jag till eye1Pro2 och kör bara fÀrg kalibrering. Det blir ett mycket bra kalibreringsresultat.



#564

Postad 22 september 2020 - 19:58

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

SpyderX har jag bara till JVC Autocal. En eye1Pro2 (eller EFI ES-2000) Àr ganska dyra men gÄr att fÄ tag pÄ ebay begagnade. FöregÄngaren eye1Pro (eller EFI ES-1000) finns ocksÄ begagnade pÄ ebay och gÄr Àven de att anvÀnda med JVC Autocal. NÀr jag kalibrerar sÄ kör jag först en vÀnda med SpyderX och bara gamma kalibrering, sedan byter jag till eye1Pro2 och kör bara fÀrg kalibrering. Det blir ett mycket bra kalibreringsresultat.

Vill inte pÄ nÄgot sÀtt misstro - men vad Àr "mycket bra kalibreringsresultat"? Att det för ögat kan se bra ut Àr ju trevligt, men hur vÀl Àr det om man skulle mÀta och kalibrera med riktiga ISF-verktyg? Har du fÄtt det verifierat?



#565

Postad 22 september 2020 - 20:47

haker
  • haker
  • Wannabe

  • 13 inlĂ€gg
  • 0

Vill inte pÄ nÄgot sÀtt misstro - men vad Àr "mycket bra kalibreringsresultat"? Att det för ögat kan se bra ut Àr ju trevligt, men hur vÀl Àr det om man skulle mÀta och kalibrera med riktiga ISF-verktyg? Har du fÄtt det verifierat?

 

Nej det Àr ju inte sÄ att jag har nÄgon proffsutrustnig som de som kalibrerar projektorer yrkesmÀssigt men min eye1Pro2 har omkalibrerats det senaste Äret och med den har jag profilerat min C6 colorimeter samt mÀtt upp projektorn efter JVC calibreringen med Calman 5. NÀr jag mÀtte upp projektorn med colorchecker sÄ lÄg medelfelet deltaE pÄ 0.7 och maxfelet deltaE 1.3 för rec 709 och det tycker i alla fall jag Àr ett bra kalibreringsresultat.


Redigerat av haker, 22 september 2020 - 20:48.


#566

Postad 23 september 2020 - 06:49

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

Nej det Àr ju inte sÄ att jag har nÄgon proffsutrustnig som de som kalibrerar projektorer yrkesmÀssigt men min eye1Pro2 har omkalibrerats det senaste Äret och med den har jag profilerat min C6 colorimeter samt mÀtt upp projektorn efter JVC calibreringen med Calman 5. NÀr jag mÀtte upp projektorn med colorchecker sÄ lÄg medelfelet deltaE pÄ 0.7 och maxfelet deltaE 1.3 för rec 709 och det tycker i alla fall jag Àr ett bra kalibreringsresultat.

 

Kanon! Ville bara försÀkra mig om hur du gjort - personligen kan jag tycka det Àr vÀrt pengarna att fÄ det gjort av ngn som verkligen kan kalibrera. Men finns det ett semiproffssÀtt som kan fÄ det hyfsat och att man under lampans livslÀngd kan göra om det sÄ kan det givet vara vÀrt att titta in pÄ det :)

 

Tack för svar!



#567

Postad 23 september 2020 - 23:33

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlĂ€gg
  • 0

Trots att sjĂ€lva projektorn Ă€r köpt via Tyskland sĂ„ gör firman vinst med att sen importera frĂ„n USA. Det Ă€r redan i annonsen tydligt att man fĂ„r vĂ€nta en mĂ„nad ibland som för mig för det Ă€r sĂ„n efterfrĂ„gan dĂ€r. Men fĂ„tt garantier att första veckan i oktober kommer det fyllas pĂ„ och sen till tyskland och mig sen. SĂ„ för att fĂ„ köpa en N7 för ca 71 tusen och Ă€ndĂ„ gĂ„ med vinst för dem Ă€r beundransvĂ€rt. FrĂ„gat 2 gĂ„nger lĂ€ngs vĂ€gen om det verkligen inte Ă€r frĂ„ga om pĂ„slag med importskatt och moms sen men de bedyrar att sĂ„ Ă€r det inte. Den Ă€r till fullo betald! En RS2000.  



#568

Postad 30 september 2020 - 16:46

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlĂ€gg
  • 0

Tog en evighet at fĂ„ hem grejerna. Inte visste vĂ€l jag att butiken rĂ„kade ligga i Finland  :D

FÄr se om jag hinner göra detta innan veckan Àr slut, fÄr Äterkomma med intryck.

 

 

 

 

 

 

Bifogad fil(er)



#569

Postad 30 september 2020 - 17:04

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 945 inlĂ€gg
  • 0

Tog en evighet at fĂ„ hem grejerna. Inte visste vĂ€l jag att butiken rĂ„kade ligga i Finland  :D

FÄr se om jag hinner göra detta innan veckan Àr slut, fÄr Äterkomma med intryck.

 

Kom hem till mig i Falkenberg sen och kalibrera min epson 9400, bjuder pĂ„ kaffe och bullar...  :P  :lol:



#570

Postad 14 oktober 2020 - 21:33

edtjope
  • edtjope
  • ForumrĂ€v

  • 766 inlĂ€gg
  • 0
DÄ var man en glad Àgare till en N7:a. Otroligt imponerad över hur den hanterar HDR. Hade en X5000 tidigare med nedladdade custom gamma kurvor, men det Àr verkligen som natt och dag i skillnad

#571

Postad 14 oktober 2020 - 22:33

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlĂ€gg
  • 0

Firman i Tyskland som i sin tur kommer köpa min RS2000 har stött pÄ hinder dÄ JVC inte kunde leverera mellan 1:a och 5:e oktober som Àr mitt avtal med Tyskland. Men trygg med min investering ÀndÄ dÄ JVC menar att det kommer ske veckan dÀrpÄ. DÀr Àr vi nu!

 

Iaf, skulle allt vara bogus Ă€r mitt chatt med dem inom eBay vĂ€l dokumenterat att jag sjĂ€lvfallet fĂ„r igen pengarna om jag skulle tröttna pĂ„ att vĂ€nta. 

 

För er med N5/N7 berÀtta gÀrna mer om den s k "digitaliserigen" som JVC har över konkurrenten SONY som nu stuckit ut nÀsan! Jag sÄg en screenshot med en N7 och Prometheus dÀr dem rundar vad som liknar Saturnus och sÄg riktigt kantig ut.. inte alls mjuk och fin som förvÀntat. Men SVART!


Redigerat av Marquee, 14 oktober 2020 - 22:34.


#572

Postad 15 oktober 2020 - 01:45

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlĂ€gg
  • 0

Screenshots ger tyvĂ€rr inte mycket. 



#573

Postad 15 oktober 2020 - 07:09

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

Firman i Tyskland som i sin tur kommer köpa min RS2000 har stött pÄ hinder dÄ JVC inte kunde leverera mellan 1:a och 5:e oktober som Àr mitt avtal med Tyskland. Men trygg med min investering ÀndÄ dÄ JVC menar att det kommer ske veckan dÀrpÄ. DÀr Àr vi nu!

 

Iaf, skulle allt vara bogus Ă€r mitt chatt med dem inom eBay vĂ€l dokumenterat att jag sjĂ€lvfallet fĂ„r igen pengarna om jag skulle tröttna pĂ„ att vĂ€nta. 

 

För er med N5/N7 berÀtta gÀrna mer om den s k "digitaliserigen" som JVC har över konkurrenten SONY som nu stuckit ut nÀsan! Jag sÄg en screenshot med en N7 och Prometheus dÀr dem rundar vad som liknar Saturnus och sÄg riktigt kantig ut.. inte alls mjuk och fin som förvÀntat. Men SVART!

 

Jag har bÄde Sony och JVC i min bio och kan sÀga sÄ mycket att med den senaste generationen av Sony sÄ nÀrmar soig Sony JVS lite med en lite mer digital bild, som sÀkerligen ocksÄ hÀrstammar lite frÄn att de höjt ljusoutput en hel del.

 

Jag kom frÄn fyÄra Är med Sony VW520 till JVC N5 och klart att Sony var uypplevt mindre "digital" och hade en mjukare bildhantering. Men ocksÄ betydligt mer oskarp, sÀmre svÀrta och mycket mindre ljus. Sony har nÀrmat sig rejÀlt med skÀrpa och ljusoutput, men har en overall lugnare bild och bÀttre rörelsehantering men en betydligt sÀmre bottensvÀrta.

 

SÄ oavsett val, sšÄ Àr det komrpomisser. den enda som kan avgöra vilka kompromisser du kan leva med Àr du sjÀlv och bara du kan avgöra genom att utvÀrdera pÄ riktigt genom atyt titta sjÀlv. Sonys och JVCs projektorer finns pÄ ett flertal stÀllen för direkt jÀmförelse.



#574

Postad 19 oktober 2020 - 21:21

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlĂ€gg
  • 0

Jag har bÄde Sony och JVC i min bio och kan sÀga sÄ mycket att med den senaste generationen av Sony sÄ nÀrmar soig Sony JVS lite med en lite mer digital bild, som sÀkerligen ocksÄ hÀrstammar lite frÄn att de höjt ljusoutput en hel del.

 

Jag kom frÄn fyÄra Är med Sony VW520 till JVC N5 och klart att Sony var uypplevt mindre "digital" och hade en mjukare bildhantering. Men ocksÄ betydligt mer oskarp, sÀmre svÀrta och mycket mindre ljus. Sony har nÀrmat sig rejÀlt med skÀrpa och ljusoutput, men har en overall lugnare bild och bÀttre rörelsehantering men en betydligt sÀmre bottensvÀrta.

 

SÄ oavsett val, sšÄ Àr det komrpomisser. den enda som kan avgöra vilka kompromisser du kan leva med Àr du sjÀlv och bara du kan avgöra genom att utvÀrdera pÄ riktigt genom atyt titta sjÀlv. Sonys och JVCs projektorer finns pÄ ett flertal stÀllen för direkt jÀmförelse.

 

 

**************************************************************************************************************************************

 

 

Jag tycker man kan se mycket ur screenshots och det vackraste och behagligaste och pĂ„ samma gĂ„ng en sĂ„ mustig fĂ€rgĂ„tergivning var frĂ„n en Sony helt nyligen. MĂ„ste varit en 760.. man riktigt tĂ€nkte sig in hur det mĂ„ste vara pĂ„ plats. Mustiga fĂ€rger som en CRT men skarp som en digital fast utan att vara kantig. 

 

Iaf, nu har jag fÄtt veta att JVC har en pall med RS2000 pÄ vÀg till Europa sÄ suget efter JVC mÄste vara stort. Har fÄtt vÀnta mer Àn 1 mÄnad. Jag var vÀlkommen att ringa JVC sjÀlv ifall jag misstror tyskland men tror dem. De har sÄlt flera till Sverige ocksÄ sÄ inte ensam om detta och rankingen Àr hög pÄ eBay. Köpt en 80 cm förlÀngare till takstativet men vÀntat med 3D-glasögonen. Dyra jÀklar!

 

Sony VW60 Ă€r inte kattskit det heller. Fina fĂ€rger eller en bra forotgraf! Men sĂ€kert grĂ„ borderlines som bara en (?) JVC kan producera svart. Det Ă€r iaf vad jag gĂ„tt och vĂ€ntat pĂ„ alla Ă„r och sĂ€ker vi Ă€r dĂ€r nu. 

 

https://www.avsforum....3137626/page-8


Redigerat av Marquee, 19 oktober 2020 - 22:10.


#575

Postad 19 oktober 2020 - 22:19

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlĂ€gg
  • 0

PÄ gasen lite för ledig imorgon.

 

Men vill Ă€ndĂ„ pĂ„peka att verkligheten kommit ikapp ficktion som i Prometheus t ex med genomskinliga OLEDs! FrĂ€nt av LG att ro hem nĂ„t sĂ„nt nĂ€r man var ett sĂ„nt skitmĂ€rke nĂ€r det begav sig i början pĂ„ 90-talet och VHS.   



#576

Postad 27 oktober 2020 - 19:20

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 1
NĂ„gon som har lust att mĂ€ta hur lĂ„ngt det Ă€r mellan framfötterna till bakstycket?😊 n5 alt N7

Redigerat av mcmike, 27 oktober 2020 - 19:20.


#577

Postad 27 oktober 2020 - 23:09

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlĂ€gg
  • 0

Jag kan inte hjĂ€lpa att undra vad marginalen Ă€r för N7 för oss svenskar Ă€r. Jag fĂ„r min frĂ„n USA utan momstillĂ€gget till priset ca 70 tusen. Även jag höjer pĂ„ ögonbrynen.. Ă€r pĂ„slaget sĂ„ stort att jag kan köpa en RS2000 till futtiga 70 lax utan moms eller annat? Jag prutade frĂ„n 75 till 70, btw.

 

Marcus.. törs du sÀga inpriset rent ut? Bara det kan förklara mitt pris öht.


Redigerat av Marquee, 27 oktober 2020 - 23:15.


#578

Postad 28 oktober 2020 - 07:10

jln
  • jln
  • LĂ€rjunge

  • 452 inlĂ€gg
  • 1
Om jag tittar i USA kostar den mellan $8-9000x9x1,25x1,05= 95 - 106 000:- och med moms och tull i Sverige. Sverige kostar den 90 000:-.

#579

Postad 28 oktober 2020 - 07:18

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlĂ€gg
  • 3

Jag kan inte hjĂ€lpa att undra vad marginalen Ă€r för N7 för oss svenskar Ă€r. Jag fĂ„r min frĂ„n USA utan momstillĂ€gget till priset ca 70 tusen. Även jag höjer pĂ„ ögonbrynen.. Ă€r pĂ„slaget sĂ„ stort att jag kan köpa en RS2000 till futtiga 70 lax utan moms eller annat? Jag prutade frĂ„n 75 till 70, btw.

 

Marcus.. törs du sÀga inpriset rent ut? Bara det kan förklara mitt pris öht.

 

Tror du Marcus kan inköpspriserna i USA? Sen har du inte fÄtt din projektor Àn, sÄ avvakta vad tullen har att sÀga om ditt paket. Du kan fortfarande fÄ en fet faktura direkt frÄn dom i samband med leverans, som inte tyska butiken kÀnner till. Att dom mellanlandat i tyskland Àr inga garantier skulle jag sÀga.

Kan inte tycka annat Àn att du Àr otrolig dryg och besserwissig i ditt inlÀgg att du hittat vad du tror Àr en bra deal och sen flasha om det hÀr. Blir Ànnu mer tragiskt nÀr du sÀger futtiga 70 lax nÀr du mÄste ta ett banklÄn för det.



#580

Postad 28 oktober 2020 - 07:25

Unregistered17bdac73
  • Unregistered17bdac73
  • Rookie

  • 1 inlĂ€gg
  • 0

Jag kan inte hjĂ€lpa att undra vad marginalen Ă€r för N7 för oss svenskar Ă€r. Jag fĂ„r min frĂ„n USA utan momstillĂ€gget till priset ca 70 tusen. Även jag höjer pĂ„ ögonbrynen.. Ă€r pĂ„slaget sĂ„ stort att jag kan köpa en RS2000 till futtiga 70 lax utan moms eller annat? Jag prutade frĂ„n 75 till 70, btw.

 

Marcus.. törs du sÀga inpriset rent ut? Bara det kan förklara mitt pris öht.

NÀr du lÀgger pÄ svensk moms om 25% sÄ Àr ditt pris 87,5 kkr exkl. tullavgifter etc.

Jag skulle inte vara sÄ sÀker pÄ att du slipper undan allt sÄnt bara för att du gÄr genom Tyskland.

 

För att svara pÄ din frÄga ligger denna typen av produkter normalt sett i spannet 15-30% marginal.



#581

Postad 28 oktober 2020 - 08:02

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

  • 3 205 inlĂ€gg
  • 0

Rent juridiskt har man som privatperson alltid skyldighet att betala importmoms nĂ€r man köper varor som skickas frĂ„n regioner utanför EU:s skattesystem. Samma sak gĂ€ller Ă€ven tullavgift i de fallen det Ă€r applicerbart och dĂ„ utgĂ„r man ifrĂ„n EU:s tullsystem (dĂ„ vissa omrĂ„den ingĂ„r i det men inte skattesystemet). 

 

I vilket fall... Det Ă€r alltsĂ„ en ÅF i Tyskland du (Marquee) har köpt av? Vad sĂ€ger de kvitton du har fĂ„tt pĂ„ betalning? Om momsen anges dĂ€r, som i dagslĂ€get ligger pĂ„ 16% i Tyskland, kan man anta att de har skött klarering och deklaration frĂ„n USA. DĂ„ har du ivf gjort din plikt sĂ„ lĂ„ngt momsen gĂ„r. Med det sagt innebĂ€r det inte att tullen Ă€r betald av dem; Det kan mycket vĂ€l hamna hos dig.


Screenshots ger tyvĂ€rr inte mycket. 

Helt riktigt. RÀcker med att Àndra nivÄer i valfri bildbehandlare för att fÄ svÀrtan att se kolsvart ut exempelvis.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 28 oktober 2020 - 08:18.


#582

Postad 28 oktober 2020 - 08:35

aperitif
  • aperitif
  • LĂ€rjunge

  • 308 inlĂ€gg
  • 0

Blir Ànnu mer tragiskt nÀr du sÀger futtiga 70 lax nÀr du mÄste ta ett banklÄn för det.


+1

#583

Postad 28 oktober 2020 - 08:53

perra1971
  • perra1971
  • Wannabe

  • 39 inlĂ€gg
  • 0

NÄgon som har lust att mÀta hur lÄngt det Àr mellan framfötterna till bakstycket? n5 alt N7

Tjena !

PĂ„ min N5 ser det ut att vara 373 mm.

Skall vara samma pÄ N7.

Mvh Perra



#584

Postad 28 oktober 2020 - 12:36

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0

Tjena !
PĂ„ min N5 ser det ut att vara 373 mm.
Skall vara samma pÄ N7.
Mvh Perra

Super, tack för Ă„terkoppling😊

// Micke

Redigerat av mcmike, 28 oktober 2020 - 12:36.


#585

Postad 28 oktober 2020 - 19:47

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlĂ€gg
  • 0

Jag kan inte hjĂ€lpa att undra vad marginalen Ă€r för N7 för oss svenskar Ă€r. Jag fĂ„r min frĂ„n USA utan momstillĂ€gget till priset ca 70 tusen. Även jag höjer pĂ„ ögonbrynen.. Ă€r pĂ„slaget sĂ„ stort att jag kan köpa en RS2000 till futtiga 70 lax utan moms eller annat? Jag prutade frĂ„n 75 till 70, btw.

Marcus.. törs du sÀga inpriset rent ut? Bara det kan förklara mitt pris öht.


Om du tagit den av en svensk Äf som du sade att du gjorde först hade du kunnat njuta av bilden frÄn dÄ tills nu istÀllet för att prata om hur billigt du kom undan pÄ nÄgot du fortfarande inte har fÄtt.

#586

Postad 28 oktober 2020 - 21:48

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlĂ€gg
  • 0

BetrĂ€ffade priser i olika lĂ€nder sĂ„ kan det Ă€ven vara sĂ„ att vissa tillverkare vĂ€ljer olika prissĂ€ttning pĂ„ olika marknader. Projektorer frĂ„n SONY har lĂ€nge kostat betydligt mer i USA Ă€n i Sverige. Som exempel kan man se pĂ„ nya VPL-VW790ES som kostar 140 kkr i Sverige och $20k i USA, fast dĂ€r heter den VPL-VW915ES: https://www.soundand...rojector-review (priset i USA Ă€r dessutom utan "sales tax")



#587

Postad 28 oktober 2020 - 22:20

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlĂ€gg
  • 0

Jag mÄste sÀga att det jag menade med mitt inlÀgg var bara att fÄ mer pÄ fötterna om jag blivit lurad och absolut inte att "flasha" som en sÀger. 70 tusen Àr absolut mycket pengar dÀr en del tar lÄn, en del samlar ihop, en liten promille tar den pÄ lön. 70 Àr "futtigt" jÀmfört med 90 svenska men samtidigt Àckligt mycket pengar varesig det Àr 70 eller 90.

 

Det jag hoppades pĂ„ var mer pĂ„ fötterna om jag blivit lurad eller vad det kan bero pĂ„ att jag lyckades inte bara sĂ€nka priset i en budaktion som slutade med en kontring med + 1000 kr. AlltsĂ„ 70 jĂ€mt kan vi sĂ€ga. Trodde aldrig Marcus skulle berĂ€tta ett ord om marginalen pĂ„ en N7 sĂ„ det var mer en chansning men absolut inget hĂ„n mot honom. Han sĂ€ljer sĂ€kert massor med N7 Ă€ven iom jag köpt min pĂ„ ebay för en mindre summa. Nu har jag mer pĂ„ fötterna att jag s a s kan stĂ€lla fler frĂ„gor internt via ebay till sĂ€ljaren som Ă€r en vanlig butik och ingen ÅF som en undrade över. Deras nya annonser (efter mitt köp) sĂ€ger emellertid att VAT kan pĂ„lĂ€gga priset sĂ„ frĂ„gat om detta men de bedyrar att 70 Ă€r mitt pris inga pĂ„lĂ€gg. Om det vore utanför handelsplatsen skulle jag bryta köpet men istĂ€llet ska jag med nyfunna svar frĂ„n er stĂ€lla nĂ„gra till sĂ„ att repet snörs Ă„t lite ifall det Ă€ndĂ„ Ă€r ett skĂ€mt. 

 

Jag ville aldrig flasha, det var aldrig tanken, men tĂ€nkte vi kunde ha en trevlig stund inbördes med lite screenshots men tycker vi lĂ€gger det Ă„t sidan och glömmer det helt. PĂ„struken gör vem som helst plump sĂ„ det Ă€r jag skyldig till men annars Ă€r jag bara nyfiken vad som vĂ€ntar mig. Kanske blir det hela en jĂ€vligt dyr lĂ€xa men kom dĂ„ tillbaka och mĂ„ gott Ă„t det.    

 

https://www.google.c...iw=1240&bih=571

 

 

Hittade detta sĂ„ blir lite Ă€ngslig att jag mĂ„ste öppna en dispyt för att fĂ„ bollen i rullning. 

 

 
Re: EBAY BUYER OPENED DISPUTE ON PAYPAL AFTER 45 DAYS! PLEASE HELP?

A buyer since June 17th can open a dispute up to 180 days post payment.

 

 

Lite mer till min fördel. 

 

https://www.auctionn...rocess-a-guide/

 

 

I annonsen stod att leveransen skulle bli mellan 1:a och 5:e oktober. Dvs, ca 1 mÄnads vÀntetid. Nu börjar vi tassa pÄ snart 2 mÄnaders vÀntetid.

 

Sen dess har jag frÄgat om detta och svaret Àr att JVC US inte kunnat leverera förren nu med en hel pall JVC. Det har dock gÄtt över tiden Àven med detta sÄ mÄste starta en ytterst vÀnlig dispyt sÄ allt Àr dokumenterat och klart men misstror dem inte för det. Kommer berÀtta bakomliggande motiv ocksÄ varför det mÄste till sÄ tror de Àr helt ok med det. De sÀger ju att det Àr JVC som inte levererat. Kanske fast i tullen vad vet jag!


Redigerat av Marquee, 28 oktober 2020 - 23:42.


#588

Postad 29 oktober 2020 - 08:07

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 1
@Marquee
Om du köpt genom ett EU land och i annonsen stĂ„r att VAT inkl sĂ„ behöver du inte vara orolig. Fick svar frĂ„n JVC tidigare gĂ€llande garantin att den har man, dock i det landet man köpt ifrĂ„n vid nĂ€thandel över grĂ€nserna. Hoppas det gĂ„r bra för dig iallafall😊

Redigerat av mcmike, 29 oktober 2020 - 08:08.


#589

Postad 29 oktober 2020 - 21:41

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlĂ€gg
  • 0

@Marquee
Om du köpt genom ett EU land och i annonsen stÄr att VAT inkl sÄ behöver du inte vara orolig. Fick svar frÄn JVC tidigare gÀllande garantin att den har man, dock i det landet man köpt ifrÄn vid nÀthandel över grÀnserna. Hoppas det gÄr bra för dig iallafall

 

 

Jag letade efter min annons men nedtagen nu men har inget minne att VAT skulle lĂ€ggas pĂ„ priset. Deras nuvarande annons sĂ€ger emellertid att tysk VAT om 16% Ă€r inkluderad i priset. Ser ut att vara en bra försĂ€ljare men man kan aldrig veta sĂ€kert sĂ„ klart. Jag ger det nĂ„gon vecka till innan jag frĂ„gar igen om hur det gĂ„r. 

 

https://www.ebay.com...xbwGve#shpCntId



#590

Postad 29 oktober 2020 - 21:45

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

eller sĂ„ drar du bort 20k och köper min kalibrerade N5 (du ser ingen skillnad mellan N5 och N7) med nĂ€rmare 1,5 Ă„r garanti kvar ;) 



#591

Postad 29 oktober 2020 - 22:51

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlĂ€gg
  • 0

eller sÄ drar du bort 20k och köper min kalibrerade N5 (du ser ingen skillnad mellan N5 och N7) med nÀrmare 1,5 Är garanti kvar ;)

 

 

Tack för erbjudandet, ska ha det i minne! Vad tÀnkte du byta upp dig till dÄ? Den nya sony för 75000?

 

Ahh, förlĂ„t, det var ju du som redan har bĂ„da hemma. Men en sony vart det ju! SĂ€kert en superprojektor som man bara mĂ„ste fĂ„ se en dag. UmeĂ„ Ă€r för litet för nichföretag som sĂ€ljer projektorer av sorten man verkligen Ă€r intressserad av. 

 

Om det till Ă€ventyrs finns nĂ„gon som kan tyska och villig att lĂ€sa Terms and conditions of the sale för min projektor vore super. För stor text för ÖversĂ€ttning pĂ„ Google, tyvĂ€rr. Kanske finns nĂ„got alarmerande dolt i mĂ€ngden text dĂ€r. 


Redigerat av Marquee, 29 oktober 2020 - 23:03.


#592

Postad 30 oktober 2020 - 07:32

martiin82
  • martiin82
  • ForumrĂ€v

  • 565 inlĂ€gg
  • 1

eller sÄ drar du bort 20k och köper min kalibrerade N5 (du ser ingen skillnad mellan N5 och N7) med nÀrmare 1,5 Är garanti kvar ;)


Jag missade just en 5a pÄ blocket sÄ jag Àr spekulant om nÄgon vill byta upp sig

#593

Postad 30 oktober 2020 - 08:04

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

Jag hade Sony VW790 pÄ testbÀnken hemma under en helg, medn varit galet ambivalent om jag ska hoppa pÄ lasertÄget nu eller vÀnta. Det Àr som bekant kompromisser Àven pÄ den prisnivÄn ska ni vet :)



#594

Postad 01 november 2020 - 19:10

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 1

Jag missade just en 5a pÄ blocket sÄ jag Àr spekulant om nÄgon vill byta upp sig


Kikade pĂ„ HDR material genom en N5:a, riktigt bra bild den bĂ€sta jag personligen sett fram tills nu. Inga konstigheter, direkt ur lĂ„dan instĂ€llningar nĂ€stan😊

Redigerat av mcmike, 01 november 2020 - 19:18.


#595

Postad 02 november 2020 - 08:04

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

Kikade pÄ HDR material genom en N5:a, riktigt bra bild den bÀsta jag personligen sett fram tills nu. Inga konstigheter, direkt ur lÄdan instÀllningar nÀstan

 

Exakt :) Med JVCs Dynamic Tone Mapping mejslas en galet grym HDR-bild fram. Det Àr inte riktigt en set-and-forget i höga nits kanske jag fÄr stÀlle pÄ low eller medium men i lÄga t ex BR2049 sÄ stÀller jag den pÄ high. Men detta Àr den stora och egentligen enda anledning till att jag inte har en VW790 i taket dÄ Sinys approach Àr vÀsentligt annorlunda, och eg inte bÀttre. I mitt fall med mörk biogrotta fungerar det - men SonyÀs implementation ger kanske inte det dÀr wow som kanske krÀvs för att investera dubbla pengarna. DÄ behöver man kanske en extern VP och de Àr inte billiga runt 50k för att fĚen liknande DTM-lösning som förmdoligen Àr bÀttre Àn JVCs - men inte himlastormande bÀttre.

 

JVC har verkligen blivit ikappÄkta ner det gÀller skÀrpa, brightness och dynamiik och kontrast pÄ allt material som Àr över 2% av APL - men i mörka scener sÄ Àr JVC fortfarande kung - men nÀstan i kapp om man knÀpper pÄ Dynamisk Enhancer pÄ Sony - dvs styr iris/lampa/laser för att konstgjort förbÀttra kontrast.

 

LÄng utlÀggning men dessa JVC-projektorer hÄller fortfarande otroligt bra - de Àr snart tvÄ Är gamla - och visst Àr det skillnad med en Sony VW590 (rak konkurrent) och VW790 - men JVC ska ÀndÄ vara supernmöjda med denna generation.

 

Jag hoppas pÄ en ngt bÀttre hantering av rörelser och laser pÄ nÀsta generation och gÀrna i intervallet dÀr Sony VW790 har lagt sig, dvs 50k under NX9.



#596

Postad 02 november 2020 - 17:24

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0

Exakt :) Med JVCs Dynamic Tone Mapping mejslas en galet grym HDR-bild fram. Det Àr inte riktigt en set-and-forget i höga nits kanske jag fÄr stÀlle pÄ low eller medium men i lÄga t ex BR2049 sÄ stÀller jag den pÄ hig.


Jag tyckte att med high sĂ„ blev det nĂ€sta för ljust, i den setupen jag kikade med/pĂ„ oavsett 😊 Ska bli spĂ€nnade att se vad den nya FW kommer tillföra iallafall, dyker vĂ€l snart upp..

Redigerat av mcmike, 02 november 2020 - 17:34.


#597

Postad 02 november 2020 - 19:14

martiin82
  • martiin82
  • ForumrĂ€v

  • 565 inlĂ€gg
  • 0
Vad sÀger experterna - Àr det lÀge att köpa en N5 nu eller det Àr vettigt att avvakta? (TÀnker att den har 2+ Är pÄ nacken och har inte sjunkit en krona i pris)
Jag har försökt med google men det verkar vara svÄrt att finna solid info om ersÀttare (kan ju innebÀra att en sÄdan Àr lÄngt bort)

#598

Postad 03 november 2020 - 02:07

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlĂ€gg
  • 0

JVC vill nog komma ikapp dÄ tiden har gÄtt ett tag sÄ sÀkert dyker det upp lÀgre prissatta laser-varianter vid jan 2021 - för att att sen sÀljas runt maj. JVC Àr de som ligger efter just nu men försprÄnget Àr sÄ vida att man vilat 1 Är tror jag. SjÀlv har jag inte orken att vÀnta in nÀsta generation. Men super blir det sÀkert !! :D



#599

Postad 03 november 2020 - 07:35

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

Baserat pÄ historik sÄ skulle jag ÀndÄ sÀga att det Àr riktigt köplÀge pÄ N5. Jag har en sjÀlv, sÄ partisk i mÄlet, men gjort direkt jÀmförelse t o m hemma hos mig med Sony VW590 (i butik) och VW790 (hemma hos mig).

 

Nu nĂ€r Sony hĂ€mtat igen försprĂ„nget i riktiga lumens, dvs ljusstyrka Ă€r nĂ€stan identisk mellan N5 och VW590 samt skĂ€rpa och kontrast UTOM i de allra mörkaste scenerna. SlĂ„r man pĂ„ bildförbĂ€ttring pĂ„ Sony (Dynamic Control) sĂ„ Ă€r man nĂ€stan ocksĂ„ pĂ„ nivĂ„ med svĂ€rta. 

 

TvĂ„ saker du fortfarande fĂ„r med N5 som Ă€r tvĂ„ Ă„r gammal jĂ€mfört med det allra senaste frĂ„n Sony Ă€r djupaste svĂ€rtan, dĂ€r Ă€r JVC fortfarande ohotade kungar samt en DTM-lösning som Ă€r just DTM och inget annat. Sony har gĂ„tt sin egen vĂ€g, vare sig rĂ€tt eller fel med ngn DTM Ă€r det inte. 

 

Jag kanske Àr pÄ vÀg tillbaka mot Sony, men jag skulle vilja hÀvda att det framtÄr som Àn mer imponerande att JVC hÄller stÄngen sÄ bra trots att Sony skaffat sig ett grymt försprÄng med en ny generation (nÄja version tvÄ) projektorer.

 

Möjligt att JVC kontrar 2021 med en Laser för rimliga pengar, men ha ocksÄ i Ätanke att JVC gratis slÀpper en helt ny förbÀttrad mjukvara frö NX-generationen som innehÄller Àn förfinad DTM-lösning. SÄdant man normal mÄste köpa en extern VP för - det bjuder JVC pÄ. Snyggt!



#600

Postad 03 november 2020 - 16:50

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlĂ€gg
  • 0
Nu stĂ„r det en N5:a hĂ€r hemma pĂ„ hyllan, ska bli kul att testa HDR under mina egna förutsĂ€ttningar. Kikat lite och blir mĂ€kta imponerad att det faktiskt blir sĂ„ bra, trots att jag inte har ett optimalt rum. Äntligen kan man köra streamat material i HDR med😃

Redigerat av mcmike, 03 november 2020 - 16:52.




0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.