Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Naim-klubben

366 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Naim Nait 5i (StereoförstÀrkare) 2 9,36 (27) Inga priser
Naim NAC 202 (Stereoförsteg) 2 9,25 (7) 31 990:-
Naim SuperNait (StereoförstÀrkare) 5 8 (9) Inga priser
Naim NAC 282 (Stereoförsteg) 2 7,5 (1) 71 990:-
Naim NAC 252 (Stereoförsteg) 2 7,5 (1) 102 990:-
Naim NAC 552 (Stereoförsteg) 3 7,5 (1) 339 990:-
Naim NAP 500 (Slutsteg) 6 (0) Inga priser
Naim NAP 300 (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Naim NAP 250 (Slutsteg) 2 (0) 84 990:-
Naim HDX (Mediaspelare) 3 7,5 (1) Inga priser
Naim Nait XS (StereoförstÀrkare) 4 8,5 (3) Inga priser
Naim Uniti (StereoförstÀrkare) 4 7 (2) Inga priser
Naim NAC 152 XS (Stereoförsteg) 1 8,8 (4) 10 900:-
Naim NAP 155 XS (Slutsteg) 1 9,17 (5) Inga priser
Naim Nait XS-2 (StereoförstÀrkare) 3 9,35 (25) Inga priser
Naim Ovator S-600 (Golvhögtalare) 3 (0) Inga priser
Naim DAC (DAC & hörlursförstÀrkare) 4 8,75 (3) Inga priser
Naim HiCap (Extern strömförsörjning för Hifi) 2 8 (2) Inga priser
Naim SuperCap (Extern strömförsörjning för Hifi) 1 7,5 (1) 71 990:-
Naim XPS 2 (Extern strömförsörjning för Hifi) 1 (0) Inga priser
Naim UnitiQute 24bit/192kHz (StereoförstÀrkare) 6 7 (2) Inga priser
Naim UnitiServe 2TB (Mediaspelare) 1 7 (1) Inga priser
Naim n-SUB (Subwoofers) 1 (0) Inga priser
Naim Ovator S-400 (Golvhögtalare) 7 8 (2) Inga priser
Naim NDX (Mediaspelare) 6 8,75 (3) 84 990:-
Naim SuperUniti (StereoförstÀrkare) 4 (0) Inga priser
Naim ND5 XS (Mediaspelare) 1 8,5 (3) Inga priser
Naim Uniti 2 (StereoförstÀrkare) 5 (0) Inga priser
Naim NAC-N 172 XS (Stereoförsteg) 4 8,33 (2) Inga priser
Naim UnitiLite (StereoförstÀrkare) 1 (0) Inga priser
Naim Ovator S-800 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Naim NAP 100 (Slutsteg) 4 8,33 (2) Inga priser
Naim DAC-V1 (DAC & hörlursförstÀrkare) 3 9 (5) Inga priser
Naim UnitiQute 2 (StereoförstÀrkare) 4 7,5 (1) Inga priser
Naim SuperNait 2 (StereoförstÀrkare) 3 8,75 (3) Inga priser
Naim Nait 5si (StereoförstĂ€rkare) 4 7 (6) 19 990:-
Naim Mu-so WiFi Bluetooth Högtalare (BÀrbara Högtalare) 8 8,75 (7) Inga priser
Naim NAP 200 DR (Slutsteg) 5 9,29 (6) 25 990:-
34 relaterade trÄdar
KöprĂ„d - StereoförstĂ€rkare 15-30000 (157 inlĂ€gg) 2 år sedan
2-kanalsförstĂ€rkare med Hembiofunktion (198 inlĂ€gg) 5 år sedan
DAC (Externa) (732 inlĂ€gg) 5 år sedan
Naim Nait 5i - överreklamerad sĂ„ det heter duga. (1183 inlĂ€gg) 6 år sedan
2-kanalsförstĂ€rakare till Elac fs407 (34 inlĂ€gg) 7 år sedan
Hegel H200 VS Naim Supernait , Naim Nait XS-2 (41 inlĂ€gg) 9 år sedan
Nya Naim XS serien! (130 inlĂ€gg) 9 år sedan
FörstĂ€rkare och högtalarkablar till System Audio Ranger (11 inlĂ€gg) 10 år sedan
Naim nait 5i - problem med brummande ljud och IR lockup (3 inlĂ€gg) 10 år sedan
LĂ€mplig förstĂ€rkare till Dali Epicon 6 (1 inlĂ€gg) 10 år sedan
Vilken passar bĂ€st till Elac? Atoll IN100, Primare I22, Acram FMJ A28, Naim (22 inlĂ€gg) 10 år sedan
StĂ€rkare till A P Scorpio 25 (10 inlĂ€gg) 10 år sedan
Naim HDX, Asus Essence ST, Linn Majik DS (87 inlĂ€gg) 10 år sedan
BĂ€sta musikstreamern? (72 inlĂ€gg) 11 år sedan
Marantz SR6006+Naim NAC 152 XS+Naim NAP 155 XS (4 inlĂ€gg) 11 år sedan
Tar upp jakten igen pĂ„ nya högtalare. LÄS! (62 inlĂ€gg) 11 år sedan
Bladelius Tyr vs. Hegel H1 MK4 (321 inlĂ€gg) 12 år sedan
XTZ A100 D3 Vs Naim nait 5i (7 inlĂ€gg) 12 år sedan
Naim Ovator (17 inlĂ€gg) 12 år sedan
Knaster i förstĂ€rkare (0 inlĂ€gg) 13 år sedan
Jordbrum Naim Nait 5i (13 inlĂ€gg) 13 år sedan
Tunga pjĂ€ser visades upp i MĂŒnchen (2 inlĂ€gg) 13 år sedan
BerĂ€tta mer om Naim för mig (52 inlĂ€gg) 13 år sedan
Förslag pĂ„ en bra stereoförstĂ€rkare för 10 papp (22 inlĂ€gg) 14 år sedan
Naim Nait XS2 (26 inlĂ€gg) 14 år sedan
FörstĂ€rkare till Monitor Audio RS6? (36 inlĂ€gg) 14 år sedan
Naim Nait XS - ny integrerad förstĂ€rkare (36 inlĂ€gg) 14 år sedan
FörstĂ€rkare till Focal 1007Be (9 inlĂ€gg) 14 år sedan
Dali Helicon 300 MK2 (14 inlĂ€gg) 15 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlĂ€gg) 15 år sedan
StereoförstĂ€rkare (14 inlĂ€gg) 16 år sedan
Naim 2-kanal (5 inlĂ€gg) 16 år sedan
Ultimata förstĂ€rkare till MA RS8 (21 inlĂ€gg) 17 år sedan
Vincent SV-226MK eller SV-129? (10 inlĂ€gg) 17 år sedan

#351

Postad 13 oktober 2017 - 09:53

Tomlund
  • Tomlund
  • LĂ€rjunge

  • 299 inlĂ€gg
  • 0

Det ska funka bra med vilka kablar som helst. Tror det Àr de lite Àldre varianterna som har lite specialkrav pÄ kablar.


Okej tack för svar, funderar nÀmligen pÄ nait 5i sÄ behöver kolla upp vad som gÀller.

#352

Postad 14 oktober 2017 - 08:49

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • LĂ€rjunge

  • 286 inlĂ€gg
  • 0

Funkar det med vanliga högtalarkablar till naim nait 5i? LÀste nÄgonstans att man skulle ha deras egna grejer för att fÄ rÀtt motstÄnd eller vad det nu var?


HĂ„ller med Fransosen. Det jag har förstĂ„tt frĂ„n Naims egna forum sĂ„ gĂ„r det bra med ”vanliga” kablar till Naims integrerade förstĂ€rkare och Uniti-serien. De separata slutstegen dĂ€remot vill inte ha kablar med för lĂ„g induktans (sĂ„ bland annat Supra bör gĂ„ bort eller sĂ„ fĂ„r man ha vĂ€ldigt lĂ„nga kablar.)

De flesta Naimfantaster verkar dock vara helt övertygade om att Naims egna kablar Àr de bÀsta till Naim.

SjÀlv anvÀnder jag Chord till mina Unitis.

#353

Postad 22 oktober 2017 - 10:47

Tomlund
  • Tomlund
  • LĂ€rjunge

  • 299 inlĂ€gg
  • 0
Tackar för svar angÄende kablar.

Köpte mig en begagnad nait 5i2, anvÀnt den nÄgra dagar nu och för 4000kr sÄ Àr det en bra musik förmedlare :)

Har dock stött pÄ ett problem och det Àr nÀr man höjer Ä sÀnker via fjÀrrkontrollen. Extremt kÀnslig sÄ man fÄr liksom dutta med fingret om man vill höja lite, trycker man till sÄ kan det bli en rejÀl ökning. Inget jÀtte problem i sig men det vÀrsta Àr att ibland sÄ hÀnger den sig och bara drar ivÀg till max nÀr man höjer, typ skenar ivÀg! Tur som det Àr har det skett nÀr musik ej Àr igÄng, vill inte veta vad som hÀnder nÀr det spelas musik.
NĂ„n som har en aning om vad problemet kan va?

#354

Postad 23 oktober 2017 - 06:29

Tomlund
  • Tomlund
  • LĂ€rjunge

  • 299 inlĂ€gg
  • 0

Tackar för svar angÄende kablar.

Köpte mig en begagnad nait 5i2, anvÀnt den nÄgra dagar nu och för 4000kr sÄ Àr det en bra musik förmedlare :)

Har dock stött pÄ ett problem och det Àr nÀr man höjer Ä sÀnker via fjÀrrkontrollen. Extremt kÀnslig sÄ man fÄr liksom dutta med fingret om man vill höja lite, trycker man till sÄ kan det bli en rejÀl ökning. Inget jÀtte problem i sig men det vÀrsta Àr att ibland sÄ hÀnger den sig och bara drar ivÀg till max nÀr man höjer, typ skenar ivÀg! Tur som det Àr har det skett nÀr musik ej Àr igÄng, vill inte veta vad som hÀnder nÀr det spelas musik.
NĂ„n som har en aning om vad problemet kan va?

 

Problemet löst! Volym knappen pÄ fjÀrren som hÀnger sig och ger konstant signal till förstÀrkaren, plockade isÀr fjÀrren och utan kÄpan pÄ sÄ att sÀga sÄ funkar fjÀrren klockrent! FörstÄr inte varför det inte finns mer utrymme mellan knappar och hölje sÄ att de kan gÄ betydligt mer fritt samt att sÄdant hÀr inte kan intrÀffa.



#355

Postad 04 november 2017 - 08:51

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlĂ€gg
  • 0
Nyss köpt en Supernait 2, blir intressant att jĂ€mföra den mot min SN 1😋

NÄgon som testat Naims powerline kabel förresten, och isf kan ge ett omdöme jÀmfört med Naims vanliga strömsladd.

Redigerat av Graziano, 04 november 2017 - 08:53.


#356

Postad 07 november 2017 - 20:20

Tomlund
  • Tomlund
  • LĂ€rjunge

  • 299 inlĂ€gg
  • 0
NÄgon som har gjort en recap pÄ sin stÀrkare? Var lÀmna ni in den och vad kostade det?

#357

Postad 14 november 2017 - 21:09

mickel07
  • mickel07
  • Rookie

  • 0 inlĂ€gg
  • 0

NÄgon som har gjort en recap pÄ sin stÀrkare? Var lÀmna ni in den och vad kostade det?

LÀmna in den till en Naim ÄterförsÀljare, eller skicka den till Instereo.

Jag lÀt skicka en Nait 1 pÄ service i vÄras, och det gick pÄ 3400:-



#358

Postad 19 november 2017 - 17:14

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • LĂ€rjunge

  • 487 inlĂ€gg
  • 0

Hej alla Naimare,

 

Skulle behöva lite rÄd/intryck.

 

Har lÀnge lyckats motstÄ Naim....men det verkar nu som om Naim monstret satt klorna i mig :)

 

Jag kollar pÄ bÄde Naim Nait XS men Àven ett Försteg och slutstegs kombo....

 

Men jag har lÀst blandade omdömmen kring vilken ljudbild Naim har, allt frÄn BERGFAST bas och spelglatt/driv, men Àven ljust och liten stereobild.

KÀnns lite som att svÀra i kyrkan...., men misstÀnker att ngn hÀr kanske kan/vill avge en liten kortare bild över hur det kan/bör lÄta.

Ska försöka smita ivÀg imorgon och lyssna pÄ lite blandade setups, men har svÄrt att rycka med mig mina högtalare och prova pÄ dem. Kanske kan bli aktuellt att lÄna hem sÄklart om intresset vÀcks ordentligt.

 

Ang deras slutsteg sÄ funderar jag isf pÄ NAP200 alt att försöka jaga rÀtt pÄ ett beggat NAP250 eller 300. Har inga direkt trögdrivna burkar för den delen heller..

 

LÀste Àven att kombon Triangle och Naim sög....alltsÄ pÄriktigt. Men kan det verkligen stÀmma? Ngn som vÄgat prova

 

 

NödvĂ€ndig info jag kan behöva i detta som ni kĂ€nner Ă€r livsavgörande? 

 

Tacksam för all info ni kan delge



#359

Postad 26 november 2017 - 11:39

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlĂ€gg
  • 0
>>> Davidian100

Kul att du fastnat för Naim! Jag har sjÀlv kört med Naim ganska mÄnga Är nu, kanske 8... sÄ jag tÀnkte dela med mig av lite som du kanske kan tycka vara intressant :)
Jag har gÄtt stegen frÄn 5i, XS, Supernait 1 och nu Supernait 2, dÀr jag ocksÄ haft bÄde Hicap och Teddycap.
Men sen har jag Àgt och testat lite andra olika stÀrkare, bl.a Hegel H160, Arcam A39, Arcam A38+P38, Densen B-110, Densen B-130, Lyngdorf TDAI 2170 men alltid ramlat tillbaka till Naim. Högtalarna som jag spelat pÄ har varit Audiovectors modeller Si1 Avantgarde Arrete, Mi3 Signature, Mi3 Avantgarde.

Kan hÄlla med om att storleken pÄ ljudbilden inte Àr Naims starkaste sida, men har heller aldrig varit nÄgot jÀtteproblem nÀr mÄnga andra saker görs sÄ bra!
Jag tycker bl.a att dynamiken Àr riktigt bra, allt framstÄr sÄ tydligt i ljudbilden och sprÀtter till med en snÀrt som Àr riktigt njutbar. Sen drivet i musiken, detaljeringen och fokus pÄ röster och instrument gör att Naim stÄr ut bland mycket annat jag lyssnat pÄ.

NÀr jag testat/Àgt andra stÀrkare har just basen varit den del som skiljt sig markant frÄn Naim. Aldrig har jag fÄtt sÄdan kontroll, spÀnst och tyngd i musiken som med Naim. NÀr jag gick upp till Supernait sÄ blev skillnaden Ànnu lite klarare mot tidigare 5i och XS, dÀr just spÀnsten, konturerna och kontrollen i basen blev bÀttre. Nu med Supernait 2 Àr det Ànnu tydligare.

Ska jag klaga pĂ„ nĂ„got som jag tycker Ă€r lite störande pĂ„ Naim grejerna Ă€r att du fĂ„r endel bakgrundsbrus i dem nĂ€r dem stĂ„r pĂ„ ”tomgĂ„ng”. Eftersom jag ocksĂ„ har mina Naim pĂ„slagna dygnet runt sĂ„ stĂ„r det och brusar, dock kan man trycka pĂ„ mute sĂ„ försvinner det. Sen vid vĂ€ldigt lĂ„g volym sĂ„ blir ljudbalansen ojĂ€mn, alltsĂ„ mer ljud i vĂ€nster/höger kanal Ă€n den andra, det har stört mig endel eftersom jag lyssnar endel pĂ„ kvĂ€llarna.
NÀr jag nu bytte till Supernait 2 har detta blivit bÀttre, bÄde brus och ojÀmnheten, men ska tydligen ha att göra med DR tekniken samt att output nivÄn Àr lÀgre och problemen blir mindre hörbara, Àn mot dem tidigare modellerna.

TyvÀrr har jag aldrig hört nÄgra för slutstegskombos med Naim men kan tÀnka mig att du fÄr mer kontroll och att allt som redan Àr bra blir Ànnu bÀttre, renare/klarare, bÀttre separation, luftigre mm.

Ja Naim Àr helt klart min smak iaf, gillar deras business och sÀtt att erbjuda kunderna stora valmöjligheter dÄ det alltid finns nÄgon vÀg att gÄ för uppgraderingar, bl.a nÀtdelar, dyra men vÀldigt bra. Körde Hicap till Supernait och Àven Teddycap (iof INTE Naims nÀtdel) till XS. Klar uppgradering till bÄde, större ljudbild, bÀttre separation och luft mellan tonerna, tightare bas och allmÀnt kraftfullare ljud. SÄ det Àr ett tips att testa!

TyvÀrr heller aldrig lyssnat pÄ Triangle men mÀrken som ska gÄ bra ihop med Naim Àr iaf bl.a Audiovector, Focal, PMC och ATC :)

Lycka till pÄ din resa med Naim ;)

Redigerat av Graziano, 26 november 2017 - 23:15.


#360

Postad 13 december 2017 - 19:15

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • LĂ€rjunge

  • 487 inlĂ€gg
  • 0

>>> Davidian100

Kul att du fastnat för Naim! Jag har sjÀlv kört med Naim ganska mÄnga Är nu, kanske 8... sÄ jag tÀnkte dela med mig av lite som du kanske kan tycka vara intressant :)
Jag har gÄtt stegen frÄn 5i, XS, Supernait 1 och nu Supernait 2, dÀr jag ocksÄ haft bÄde Hicap och Teddycap.
Men sen har jag Àgt och testat lite andra olika stÀrkare, bl.a Hegel H160, Arcam A39, Arcam A38+P38, Densen B-110, Densen B-130, Lyngdorf TDAI 2170 men alltid ramlat tillbaka till Naim. Högtalarna som jag spelat pÄ har varit Audiovectors modeller Si1 Avantgarde Arrete, Mi3 Signature, Mi3 Avantgarde.

Kan hÄlla med om att storleken pÄ ljudbilden inte Àr Naims starkaste sida, men har heller aldrig varit nÄgot jÀtteproblem nÀr mÄnga andra saker görs sÄ bra!
Jag tycker bl.a att dynamiken Àr riktigt bra, allt framstÄr sÄ tydligt i ljudbilden och sprÀtter till med en snÀrt som Àr riktigt njutbar. Sen drivet i musiken, detaljeringen och fokus pÄ röster och instrument gör att Naim stÄr ut bland mycket annat jag lyssnat pÄ.

NÀr jag testat/Àgt andra stÀrkare har just basen varit den del som skiljt sig markant frÄn Naim. Aldrig har jag fÄtt sÄdan kontroll, spÀnst och tyngd i musiken som med Naim. NÀr jag gick upp till Supernait sÄ blev skillnaden Ànnu lite klarare mot tidigare 5i och XS, dÀr just spÀnsten, konturerna och kontrollen i basen blev bÀttre. Nu med Supernait 2 Àr det Ànnu tydligare.

Ska jag klaga pĂ„ nĂ„got som jag tycker Ă€r lite störande pĂ„ Naim grejerna Ă€r att du fĂ„r endel bakgrundsbrus i dem nĂ€r dem stĂ„r pĂ„ ”tomgĂ„ng”. Eftersom jag ocksĂ„ har mina Naim pĂ„slagna dygnet runt sĂ„ stĂ„r det och brusar, dock kan man trycka pĂ„ mute sĂ„ försvinner det. Sen vid vĂ€ldigt lĂ„g volym sĂ„ blir ljudbalansen ojĂ€mn, alltsĂ„ mer ljud i vĂ€nster/höger kanal Ă€n den andra, det har stört mig endel eftersom jag lyssnar endel pĂ„ kvĂ€llarna.
NÀr jag nu bytte till Supernait 2 har detta blivit bÀttre, bÄde brus och ojÀmnheten, men ska tydligen ha att göra med DR tekniken samt att output nivÄn Àr lÀgre och problemen blir mindre hörbara, Àn mot dem tidigare modellerna.

TyvÀrr har jag aldrig hört nÄgra för slutstegskombos med Naim men kan tÀnka mig att du fÄr mer kontroll och att allt som redan Àr bra blir Ànnu bÀttre, renare/klarare, bÀttre separation, luftigre mm.

Ja Naim Àr helt klart min smak iaf, gillar deras business och sÀtt att erbjuda kunderna stora valmöjligheter dÄ det alltid finns nÄgon vÀg att gÄ för uppgraderingar, bl.a nÀtdelar, dyra men vÀldigt bra. Körde Hicap till Supernait och Àven Teddycap (iof INTE Naims nÀtdel) till XS. Klar uppgradering till bÄde, större ljudbild, bÀttre separation och luft mellan tonerna, tightare bas och allmÀnt kraftfullare ljud. SÄ det Àr ett tips att testa!

TyvÀrr heller aldrig lyssnat pÄ Triangle men mÀrken som ska gÄ bra ihop med Naim Àr iaf bl.a Audiovector, Focal, PMC och ATC :)

Lycka till pÄ din resa med Naim ;)


Tack för ditt utförliga svar och att du tog dig tid att bÄde ge för och nackdelar i denna djungel.

Du gav en riktigt bra och tydlig bild pÄ just mÄnga av mina frÄgor. Det jag har upplevt med mÄnga av mina olika kombos Àr att det ofta lÄter riktigt bra, men att det ofta Àr en kompromiss i nÄgot avseende. Iaf i mina öron....
Det Àr vissa delar jag har kört med dÀr man som du sÀger kan ha överseende med vissa delar pga att de vÀger upp pÄ andra.

De olika kombos som Naim har brukar dyka upp som lite av en referens över just bra partners till Triangle. Sedan har mÄnga just pratat om drivet och spelglÀdjen i Naim.
Triangel Ă€r i sig sjĂ€lva spelglada och ger oerhörda mĂ„ngder stampa takten bara de spelar. 😀

Provlyssning av Naim gjordes och jag tycker personligen inte de högtalarna de matchades med inte var optimalt...ljust och lite over the top.
SÄ som jag tyvÀrr upplever mÄnga fabrikat idag att det mer handlar om att dissekera musiken Àn att spela den.

MEN jag gick pÄ magkÀnslan dÄ flera saker den gjorde var exceptionellt bra...
SĂ„ jag landade i en NAC-N-172XS försteg, provade hemma och ser idag pĂ„ ljudet hemma med andra ögon....igen 😂

Ska försöka ta flera steg i form av cd annat slutsteg + kabelbiten mm

För jag har förstÄtt att det blir stora skillnader med just deras separata nÀtdelar.

Men det fÄr bli mer efter Jul.

Ska försöka skriva mer kring hur jag upplever ljudet nĂ€r jag Ă€r hemma mer. Är just nu uta pĂ„ oĂ€ndligt mycket resor

#361

Postad 11 januari 2018 - 11:38

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlĂ€gg
  • 0

Nu stiger priserna pÄ Naim, igen... tycker flera produkter frÄn just England gÄtt upp mycket i pris pÄ knappt ett halvÄr.



#362

Postad 13 januari 2018 - 17:24

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • LĂ€rjunge

  • 286 inlĂ€gg
  • 0

Nu stiger priserna pÄ Naim, igen... tycker flera produkter frÄn just England gÄtt upp mycket i pris pÄ knappt ett halvÄr.

 

Brexit?



#363

Postad 03 februari 2018 - 21:32

mmyren
  • mmyren
  • Rookie

  • 2 inlĂ€gg
  • 0

Hej alla Naimare,

 

Skulle behöva lite rÄd/intryck.

 

Har lÀnge lyckats motstÄ Naim....men det verkar nu som om Naim monstret satt klorna i mig :)

 

Jag kollar pÄ bÄde Naim Nait XS men Àven ett Försteg och slutstegs kombo....

 

Men jag har lÀst blandade omdömmen kring vilken ljudbild Naim har, allt frÄn BERGFAST bas och spelglatt/driv, men Àven ljust och liten stereobild.

KÀnns lite som att svÀra i kyrkan...., men misstÀnker att ngn hÀr kanske kan/vill avge en liten kortare bild över hur det kan/bör lÄta.

Ska försöka smita ivÀg imorgon och lyssna pÄ lite blandade setups, men har svÄrt att rycka med mig mina högtalare och prova pÄ dem. Kanske kan bli aktuellt att lÄna hem sÄklart om intresset vÀcks ordentligt.

 

Ang deras slutsteg sÄ funderar jag isf pÄ NAP200 alt att försöka jaga rÀtt pÄ ett beggat NAP250 eller 300. Har inga direkt trögdrivna burkar för den delen heller..

 

LÀste Àven att kombon Triangle och Naim sög....alltsÄ pÄriktigt. Men kan det verkligen stÀmma? Ngn som vÄgat prova

 

 

NödvĂ€ndig info jag kan behöva i detta som ni kĂ€nner Ă€r livsavgörande? 

 

Tacksam för all info ni kan delge

 

Hej!

 

Du har fÄtt mÄnga bra tips av Graziano!

 

För Naim fÄr man bÀttre ljud ju högre upp pÄ stegen man klÀttrar. Att just separera "nÀt-spÀnningen" frÄn "finelektroniken" i separata nÀtdelar ger en stor vinst. Man reducerar distorsion och fÄr ett renare och bÀttre ljud. Vid en renare signal kontrolleras Àven högtalarna bÀttre och om man byter till en bÀttre signalkÀlla eller försteg kan man uppfatta det som att man fÄtt ett starkare slutsteg. Högre upp pÄ stegen innebÀr att allt blir bÀttre hos Naim (inte alltid sant hos andra mÀrken). Större ljudbild, bÀttre driv och kontroll, mer realistiskt ljud. Systemet blir mer musikaliskt och man lyssnar Ànnu mer pÄ musik. Riktigt trevligt!

 

Du nÀmner att du funderar pÄ att köpa ett begagnat slutsteg (NAP250 eller NAP300). NAP300 Àr ett extremt bra slutsteg (speciellt i DR-version som Àr klart bÀttre Àn non-DR). HÀr har man separat nÀtdel med riktigt kraftig trafo. DÄ man separerat ut "finelektroniken" i en egen lÄda fÄr man lÄg distorsion och ett riktigt fint och imponerande ljud. NAP200 och NAP250 Àr ocksÄ vÀldigt bra i sina prisklasser men NAP300DR Àr pÄ en helt annan nivÄ. NÀr det gÀller skillnader mellan slutstegen Àr det snarare den lÀgre distortionsnivÄn och bÀttre ljudkvalitén som Àr viktig och inte "nÄgra extra watt".

 

Mitt tips nÀr man skall köpa Naim Àr att man försöker att bestÀmma vart man vill landa pÄ Naim-stegen med sitt kompletta system. Efter det försöker man att ta sig dit pÄ sÄ fÄ steg som möjligt. Visst, det Àr kul att testa mÄnga olika produkter men samtidigt kostar varje byte en hel del pengar. TÀnker du dig att du tex vill landa pÄ NAC252 + NAP300 (vilket Àr en helt grym kombo!) sÄ varför skall du först köpa NAC202, NAC282, NAP200 och NAP250 och förlora pengar i varje steg pÄ vÀgen? DÄ kanske man inte har rÄd att komma fram till slutmÄlet alls...

 

Vill du inte köpa nytt utan fÄ mer för dina pengar Àr det bara att hÄlla utkik pÄ hifimagasinet.com. Kanske dyker dina drömprodukter upp dÀr till halva priset?

 

Lycka till!



#364

Postad 23 februari 2018 - 15:15

pt96hni
  • pt96hni
  • AnvĂ€ndare

  • 107 inlĂ€gg
  • 0

DÄ har Naim slÀppt nya nÀtverksspelare, ND5 XS 2, NDX 2 och ND 555.

 

Mera inför hÀr: https://www.naimaudi...network-players



#365

Postad 17 juni 2019 - 18:50

Bladelius
  • Bladelius
  • Rookie

  • 0 inlĂ€gg
  • 0
Hej
NÄgon som kan hjÀlpa mig med Nac202? Kommer inte in i prog lÀget, vad kan vara fel?

#366

Postad 27 oktober 2019 - 16:10

kajjan85
  • kajjan85
  • Wannabe

  • 24 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr i köptagen av en beg. Naim NAP 200, som jag hade tÀnkt ska försörja mina frontar (B&W 704s2). Allting ska gÄ genom min receiver SR5013. NÀr jag tittade pÄ baksidan av Naimen inser jag dock att den saknar RCA-kontakt, utan mÄste kopplas med en 4 pin DIN in i NAIM:en. Jag har googlat lite pÄ 4-pin DIN till RCA och fÄr lite resultat, men förvÄnansvÀrt lite med tanke pÄ att de mÄste finnas mÄnga av andra tÀnkt samma tanke... Skulle det vara OK att koppla det pÄ viset? Och i sÄ fall, har nÄgon tips pÄ var jag kan hitta en sÄdan kabel i Sverige som inte kostar skjortan? Uppskattar hjÀlp i frÄgan.



#367

Postad 19 januari 2020 - 12:46

mailpoman
  • mailpoman
  • Amatör

  • 86 inlĂ€gg
  • 0

Lite sent svar kanske men svarar ÀndÄ.

Det gÄr alldeles utmÀrkt att koppla pre-out (RCA) frÄn receiver till naimslusteget (DIN).

GÄr att köpa sÄdan kabel hyfsat billigt pÄ nÀtet via flashbacksales.co.uk för ca 500kr.





2 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 2 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.