Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Få bättre bild på SVT Play?

139 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 27 december 2013 - 15:38

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Jisses. Jag har fått en ursäkt från SVT, men du hävdar fortfarande att felet ligger hos mig?

Finns det någon här inne som fortfarande tror att du (eller nära anhörig) inte är anställd av SVT?

De avbröt sändningen på SVT Play, så enkelt är det. Förstår fortfarande hur man kan försvara det.

#52

Postad 27 december 2013 - 15:39

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 1
Jag tror att du såg på livekanalen helt enkelt.

/Fredrik

#53

Postad 27 december 2013 - 15:41

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Ja, du får tro vad du vill. Jag har fått en ursäkt av SVT, det säger dig inget?

Patetiskt att försvara sånt här, utan att du har en aning om vad som hänt.

#54

Postad 27 december 2013 - 15:46

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0
Försvarar ingenting, kritik är bra om den är befogad.

Största problemet med SVT är dessa ständiga kanalbyten vilket gör det oerhört svårt att t ex spela in något om man inte är vaksam.

/Fredrik

#55

Postad 27 december 2013 - 15:54

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Du har ju inte gjort annat än att försvara uppenbara missar av SVT, i hela tråden.

#56

Postad 27 december 2013 - 16:04

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 1

Du har ju inte gjort annat än att försvara uppenbara missar av SVT, i hela tråden.


Inte så stor tråd och inte många som skrivit i den för den delen heller. Har skrivit att för mig fungerar SVT Play bra de gånger jag använt det.

Men nu gällde det matchen igår och den såg jag inte. Vi kommer inte längre med detta, du hävdar med en dåres envishet att du inte såg på livekanalen på SVT Play så då kan jag inte göra ngt.

Skaffa en flickvän eller något så kanske du blir gladare. Bara ett tips.

/Fredrik

#57

Postad 27 december 2013 - 16:21

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 1
Där kom det "argumentet" också. Brukar bli så när folk inte kan erkänna att de är helt fel ute. Dåligt.

#58

Postad 30 december 2013 - 11:29

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
För den som fortfarande envist vill hävda att SVTPlay fungerar som den ska så har SVT själva sedan ett par månader en tråd där de erkänner att tjänsten inte fungerar (vilket bekräftas av minst 10 personer per dag i snitt).

http://www.svt.se/ti...s/dialog/341643

#59

Postad 30 december 2013 - 11:35

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0
Eftersom jag o säkert fler prenumererar på tråden så skulle det vara kul om fler skriver När o vad som inte fungerar. Då kan man ju kolla själv direkt om man är hemma.

Edit: Såg igår på några avsnitt av Äkta människor. Pausade två gånger och efter de uppehållen (säkert tio minuter varje gång) låste sig SVT play på min iPad, fick gå ur och starta ett annat program först innan jag kunde gå in på programmet Äkta Människor igen. Men om det berodde på SVT play eller på min iPad vet jag inte. Kan testa när jag kommer hem sen igen/Fredrik

Redigerat av porch123, 30 december 2013 - 11:43.


#60

Postad 31 december 2013 - 15:21

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Försöker för första gången se på Junior VM och kan bara konstatera att SVTPlay fungerar om möjligt sämre än någonsin. Buffrar, hackar, hoppar osv. precis hela tiden. Bara hoppas att SVT i framtiden inte får sända nåt man vill se, det här är bara pinsamt :(

#61

Postad 31 december 2013 - 15:32

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0
Slog över till SVT Play från Canal Digital parabol SVTHD2, sjuk skillnad i bild.

Men i alla fall, det buffrade inte en enda gång , däremot var det en massa hack i sändningen. Brukar inte ha några problem men under de fem minuter jag nu tittade såg jag mer hack än jag nog sett sammanlagt innan dess.

(Mac mini, safari, trådat 100Mbit)

/Fredrik

#62

Postad 31 december 2013 - 18:57

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
Försökte också kolla på JVM eftersom det var strul med TV-mottagningen, det var ju ingen rolig bild alls varken kvalitetsmässigt eller i flytet, sen låg de någon minut efter TV-sändingen också.

#63

Postad 01 januari 2014 - 21:28

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
För mig så hackar Svt play sedan en tid i Chrome men flyter som regel på bra i IE. Däremot så flimrar bilden som en galning om jag i IE kör helskärm. Viaplay däremot verkar funka som det skall.

#64

Postad 02 januari 2014 - 01:58

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Här var det ord och inga visor :)

"Jag är också väldigt irriterad över att svt med alla sina tillgångar inte lyckats ordna problemet. Efter den vidlyftiga reklamen med Kristian Luuk att man nu skulle kunna se TV överallt gick jag och köpte en smart-TV. Jag kunde väl inte drömma om att vi skulle kunna se på TV överallt utom på TV.?
Svt har nästan förstört julhelgen för oss med sin mediokra app. Se till att lägga lite krut på att få ordning på svt.play för Smart-TV. När det fungerar är det bäst! Tyvärr alldeles för sällan. Skärp er!"

Riktigt så illa som en förstörd julhelg kan jag nog inte påstå att jag haft, men så har jag å andra sidan försökt se rätt lite på SVT (och samtliga gånger har det strulat)

#65

Postad 02 januari 2014 - 08:02

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0
Nu suttit tjugo minuter framför datorn och testat olika program på SVT Play, allt har fungerat utan problem, programmen startar direkt, ingen buffring och inget hackande under själva tittandet.

Testat både live sändningen Gomorron Sverige och andra program. Enda gången jag ser den gröna cirkeln är när jag i webläsaren maximerar bilden till helskärm, då visas den i ca 2 sekunder innan allt stabiliseras och sedan ser jag inte till den igen.

Ikväll är den Junior VM igen, blir att kolla för att se om det fungerar bra. Sist var det massa hackande i Sverige-Ryssland matchen.

Hoppas fler kan kolla i kväll, även några som precis som jag har andra bättre alternativ som tyvärr inte web tv kan mäta sig med än.
Kolla lite och kom med feedback i tråden. Vore kul.

(imac-safari-fiber 100Mbit)

/Fredrik

#66

Postad 02 januari 2014 - 20:21

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0
Sett hela studiosändningen inför matchen Sverige-Slovakien samt i stort sett hela den första perioden på SVT Play. Verkligen tittat kritiskt och sändningen idag är mkt bättre än den förra Sverige matchen, dock inte utan fel.

Det är riktigt bra bild och ett bra flyt i sändningen. Men hacken som var i förra Sverige matchen är inte borta helt, hände nog 5-6 ggr under första perioden att det blir ett hack någon "halvsekund".

Får se om någon annan såg matchen på SVT Play, nu går jag över till riktig HD tv.

(mac mini-safari-100 Mbit)

/Fredrik

#67

Postad 02 januari 2014 - 21:10

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Ingen skillnad för mig jämfört med det jag beskrev ovan, möjligen antydan till hackande även med IE (kan dock ha missat det tidigare). Kollade lite basket på Viaplay och där flöt det på bra. Svt Play funkar tyvärr inte lika bra som jag upplever att det gjorde för några månader sedan.

#68

Postad 02 januari 2014 - 21:23

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Ingen skillnad för mig jämfört med det jag beskrev ovan, möjligen antydan till hackande även med IE (kan dock ha missat det tidigare). Kollade lite basket på Viaplay och där flöt det på bra. Svt Play funkar tyvärr inte lika bra som jag upplever att det gjorde för några månader sedan.


Som jag skrev , det flyter på bra med SVT Play med, hackandet är något annat som jag inte sett till så mycket som nu förut. däremot ingen tendens till buffring och den gröna cirkeln.

Kollade nu lite på den basket du hänvisade till, fin bild inga hack men däremot stör jag mig oerhört på Viaplay vid kamerasvepningar då det går snabbt i sporter som basket, fotboll, ishockey. Formel 1 är väl det som jag tycker fungerar bäst.

Men är OT och har skrivit vad jag tycker om det i Viaplay tråden, samt vilken utrustning jag testat.

/Fredrik

#69

Postad 03 januari 2014 - 00:02

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Idag funkade SVTPlay för mig under den rätt korta tid jag kollade på hockey

#70

Postad 03 januari 2014 - 21:42

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0

Däremot så flimrar bilden som en galning om jag i IE kör helskärm.

Såg samma fenomen på svärfars dator. IE flimmer, Chrome felfritt.

Jag hade inga bekymmer under tiden jag kikade på JVM igår. Mobilt bredband + Wifi och det rullade på fint utan störningar.

#71

Postad 25 januari 2014 - 19:08

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Kan tipsa om att SVT äntligen verkar ha fått ändan ur och inte bara erkänna att problemen ligger hos dem utan förhoppningsvis även löst dem:

http://www.svt.se/ti...SComment-490693

#72

Postad 14 februari 2014 - 17:27

tony97
  • tony97
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 0
Om jag åker till USA på semester kan jag då se Svtplay på min iPad?

#73

Postad 14 februari 2014 - 17:47

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Om jag åker till USA på semester kan jag då se Svtplay på min iPad?


Inte allt. SVTs egna produktioner går nog men livematerial samt produktioner som inte SVT äger lär inte fungera.
Men du kan ju alltid köra genom ngn proxy och då kunna ta del av allt.

#74

Postad 26 augusti 2014 - 18:15

homery
  • homery
  • Lärjunge

  • 416 inlägg
  • 0
Svt play finns nu på Apple tv.

#75

Postad 28 augusti 2014 - 07:31

kave
  • kave
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Mycket intressant att se vad det blir för bildkvalitet. Dags att pensionera parabolen och canal digital snart.

#76

Postad 28 augusti 2014 - 19:21

SweX
  • SweX
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0

Mycket intressant att se vad det blir för bildkvalitet. Dags att pensionera parabolen och canal digital snart.

Ja det ska bli intressant att se vad bildkvaliteten håller för klass, men du har väl inte parabol enbart för att se på SVT:s kanaler heller.

#77

Postad 29 augusti 2014 - 22:22

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
För egen del har jag tvingats koppla in antennsladden igen då SVTPlay tycks bli sämre och sämre när det gäller livestreamingen. Trist men vad göra när det är så mkt strul...

#78

Postad 02 september 2014 - 14:01

Unregistered08fc33f7
  • Unregistered08fc33f7
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0

Svt play finns nu på Apple tv.

Oj Oj Oj, då måste man alltså betala TV licensen om man har Apple prylar.

#79

Postad 03 september 2014 - 00:05

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Oj Oj Oj, då måste man alltså betala TV licensen om man har Apple prylar.


Knappast numera

#80

Postad 18 september 2014 - 08:42

kave
  • kave
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Lite märkligt att man inte erbjuder TV kanalerna via Apple TV. Är det för man antar att att det blir för stor tillströmning av TV tittare eller vad beror det på? Dålig bandbredd kanske?

#81

Postad 18 september 2014 - 10:19

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Lite märkligt att man inte erbjuder TV kanalerna via Apple TV. Är det för man antar att att det blir för stor tillströmning av TV tittare eller vad beror det på? Dålig bandbredd kanske?

Live-kanalerna finns inte på TV4 Play-appen heller. Däremot så funkar livesändningarna, dvs inte TV-kanalerna, så detta har inget med bandbredd eller tekniken att göra. Snarare handlar det om rättigheter till att lägga ut live-kanalerna.

#82

Postad 18 september 2014 - 15:51

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Lite märkligt att man inte erbjuder TV kanalerna via Apple TV. Är det för man antar att att det blir för stor tillströmning av TV tittare eller vad beror det på? Dålig bandbredd kanske?


Har själv ingen AppleTV (för begränsad) men är det inte Apple som satt käppar i hjulet för det snarare än SVT?

#83

Postad 19 september 2014 - 11:55

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0
På tal om Appar för SvtPlay, så funkar SvtPlay-app för 2013 års modeller av Samsung Smart-Tv även för 2014, inte allt, men det mesta.

Den kan installeras mha anvisningarna här:

http://kantaris.net/?page_id=198

Men vid Punkt 7, IP-Settings, så ska man på 2014 års modeller Hålla NED Return/OK-knappen (den i mitten av alla Pilar!) tills en Meny poppar upp, och där väljer man då det här med IP-vad_det_nu_står_exakt där ...

Sen installeras Appen.

Se till att följa de övriga anvisningarna, som att vara inloggad som 'develop' t ex.

#84

Postad 07 februari 2016 - 15:25

ac1976
  • ac1976
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0

Är det någon som vet hur jag kan få bättre bild på SVT Play?

 

Med bättre bild menar jag att den blir pixlig och oskarp när mycket rör sig på bilden, te.x när kameran sveper över en stor scen. Nu under Melodifestivalen syntes det tydligt, bilden var mycket skarp när artisten stod still, fast så fort dansarna kom in och kameran började svepa blev bilden pixlig och oskarp. Även introt "Till Spåret" får samma pixliga bild.

 

Jag kör från en Mac till en stor tv, 60". Har fiber 100/100 och andra stram tjänster som Netflix eller TV4Play där vi ser mycket hockey matcher har inte dessa problem. Kanske för att de kör Silverlight?

 

Ni som kör SVT Play från Apple TV, upplever ni samma sak?

 

En lösning är att skaffa en digital box, fast känns lite onödigt med en "SVT låda" :)

 

 

 

 



#85

Postad 07 februari 2016 - 17:52

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Nog blir den pixlig alltid. Men det tror jag beror på svt som snålar med bitraten. Dock är jag inte helt säker..



#86

Postad 07 februari 2016 - 18:03

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Svt snålar väl även med flerkanalsljud på play?

En digitalbox med svtHD är bättre än svtplay så vitt jag vet.

#87

Postad 12 februari 2016 - 20:31

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Har ens svt flerkanalsljud längre? Glöm inte att vi är ett bakåtsträvarland... :)



#88

Postad 13 februari 2016 - 00:01

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Har jämfört Magine och SVT play där jag får mycket bättre bild på ettan och tvåan via Magine än just svtplay.. Har testat främst på Nvidia shield. Magine finns ju även för apple tv 4.

#89

Postad 13 februari 2016 - 01:44

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Har ens svt flerkanalsljud längre? Glöm inte att vi är ett bakåtsträvarland... :)


SVT har 5.1-ljud på SVT1 HD och SVT2 HD. På SVT Play finns det väl vissa tekniska begränsningar gällande 5.1 än så länge.

#90

Postad 14 februari 2016 - 10:25

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Har jämfört Magine och SVT play där jag får mycket bättre bild på ettan och tvåan via Magine än just svtplay.. Har testat främst på Nvidia shield. Magine finns ju även för apple tv 4.

 

Testade med magine/svt app:en skidor just nu genom atv4 och upplever svt appen som minst pixlig just nu i alla fall :)



#91

Postad 14 februari 2016 - 15:47

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

  • 568 inlägg
  • 0

Skickar SVT Play ut olika video-strömmar beroende på vilken enhet/OS/etc man har?


Redigerat av tuna74, 14 februari 2016 - 15:47.


#92

Postad 21 februari 2016 - 08:05

ac1976
  • ac1976
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0
Nu har vi använt AppleTv4 med SVT appen och sett på Melodifestivalen med familjen, och nej. Det fungerar hemskt, tråkigt för de hade kunnat bli så bra om SVT la lite mer kärlek på deras playtjänst.

Första irritationen var att få igång sändningen, då SVTplay saknar kanaler, alltså live sändning måste man välja just det programmet man vill se. Och för mellot fanns bara syntolkat. Först några minuter in i sändningen dök knappen upp för vanliga sändningen. Var samma sak förra veckan.

Bildkvaliten blir hemsk få fort det händer mycket på scenen på en gång. Afterdark är ett bra exempel där man knappt såg nått alls. Grafiken blir i klass med text-tv, om någon minns hur det var. :)

Står Schyffert stil och pratar är bilden helt ok.

Känns som SVT inte klarar att skicka ut det dataflöde som krävs, som om de sitter på för klen bandbredd.

Det går inte att skylla på någon annan än SVT då andra som Apple, Netflix klarar av att leverera kanon bild.

#93

Postad 21 februari 2016 - 08:41

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Direktsänt via SVT-appen har nog alltid haft dålig bild. Kan man inte tänka sig att det just vid Melodifestivalen är väldigt många som tittar direkt via appen och att de då konkurrerar om SVT:s bandbredd? Eller funkar det inte så? Vid något tillfälle tittade jag direktsänt via appen på ett annat program som förmodligen hade många tittare, minns inte vilket nu. och det gick överhuvudtaget inte att titta. Bilden frös, var enormt pixlig och försvann ibland helt.

 

Använder man SVTPlay i Apple-TV och ser på redan sända program, ej direktsändning, tycker i alla fall jag att bilden är riktigt bra.



#94

Postad 21 februari 2016 - 11:27

ac1976
  • ac1976
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0
Ligger nog nått i vad du skriver...

Skidorna idag har riktigt bra bild på AppleTV via appen. Få bli att skaffa mig en IP Box för mellot.

#95

Postad 22 februari 2016 - 19:15

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Testa Magine och se om du får bättre bild. Det är ju gratis att testa. Jämförde Melodifestivalen på SVTs app och Magine. Det är stor skillnad i bildkvalité till Magines fördel.

#96

Postad 23 februari 2016 - 20:34

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Ibland så stannar datorn när svt-play krånglar. Kör de fortfarande med flash? Det blir sköna badbollar ibland när jag tittar på svt play på min macbook.



#97

Postad 24 februari 2016 - 14:22

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

 

Jag kör från en Mac till en stor tv, 60". Har fiber 100/100 och andra stram tjänster som Netflix eller TV4Play där vi ser mycket hockey matcher har inte dessa problem. Kanske för att de kör Silverlight?

SVT Play har gått över till html5, visst licensierat (inköpt) material kör på Flash (därför kan dessa inte ses via vissa mobila enheter).


Ibland så stannar datorn när svt-play krånglar. Kör de fortfarande med flash? Det blir sköna badbollar ibland när jag tittar på svt play på min macbook.

Se svar ovan.


Redigerat av agpath, 24 februari 2016 - 14:22.


#98

Postad 24 februari 2016 - 14:30

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Testa Magine och se om du får bättre bild. Det är ju gratis att testa. Jämförde Melodifestivalen på SVTs app och Magine. Det är stor skillnad i bildkvalité till Magines fördel.

Även Magine kör html5, dock silverlight på de webläsare som ej klarar det. Men när du strömmar via Magine så mellanbuffrar de som de sänder vidare. Bättre eller inte vet jag inte.



#99

Postad 26 februari 2016 - 20:11

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

  • 568 inlägg
  • 1

Det går inte att skylla på någon annan än SVT då andra som Apple, Netflix klarar av att leverera kanon bild.

 

Det är mycket knepigare att komprimera en video-ström i (hyfsad) realtid vilket SVT måste göra vid direktsändningar. En mer rättvis jämförelse vore Viaplays sportströmmar.



#100

Postad 27 februari 2016 - 09:46

ac1976
  • ac1976
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0
Nu har jag gjort en högst ovetenskaplig test mellan Magine Tv på AppleTv4 och Telia digital-tv på en VIP1113 box.

Slog på tjejvasan på SVT och flyttade hdmi kabeln mellan boxen och AppleTVn några gånger. Tvn är en 5år gamla plasma på 60", tycker dock att den fortfarande hållet måttet.

Bilden är bättre på Magine Tv, på Vip1113 upplever jag bilden som mer grynig och suddig.

Nu är det inte samma tryck hos SVT som det kommer att vara under Mellot ikväll, kör en ytterligare test då.

Redigerat av ac1976, 27 februari 2016 - 09:48.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.