Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HTPC för XBMC 1080P för under 3000kr

214 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus Pundit P2-P5N9300 (Svart) (Barebone-chassin) 1 (0) Inga priser
Asus Pundit P4-P5N9300 (Svart) (Barebone-chassin) 1 8 (10) Inga priser
Asus Pundit P4-P5N9300 8400GS (Svart) (Barebone-chassin) 1 (0) Inga priser
2 relaterade trådar

#51

Postad 17 juli 2009 - 16:46

Unregisteredfb5f22ff
  • Unregisteredfb5f22ff
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Det verkar däremot fysiskt omöjligt att få in en FloppyDTV utan att klippa sönder chassit... <_< Den sticker ut för långt för att komma in i chassit, får man ändå in den så skaver kretskortet emot chassit och det går inte få ihop chassit helt....

EDIT: Någon som har förslag på hur det kan lösas förutom vinkelslip? ;) Har jag inte kommit på något över helgen så blir det nog tyvärr vinkelslip i chassit för att få plats med skiten... Lite sur på att det inte ska få plats... Dessutom så finns det inget hål i chassit som det går att föra ut kabeln ur så det mesta lutar emot någon form av "chassimodifikation" med hjälp av vinkelslipen då jag inte har lust att köpa nytt chassi och moderkort direkt..

Redigerat av Unregisteredfb5f22ff, 17 juli 2009 - 22:29.


#52

Postad 18 juli 2009 - 19:05

rohed
  • rohed
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Hej,
Har läst tråden och har några frågor ASUS Pundit chassit och HTPCn som sådan.

Jag har noterat att alla kör typ ubuntu eller liknande. Skulle det funka med Vista HP eller WIN7 RC?

Är det någon som kört den med windows och har någon feedback att ge?

Om jag fattat det rätt så behöver jag bara köpa ram, cpu och HD sen är det klart?

Kan man ha den liggande?

Kollade även in modellen ASUS Pundit P3-P5G43 den har intelgrafik GMA X4500 Dynamic Video Memory Technology 5.0, vilken av dessa två chassin är att föredra? Är GeForce 9300 bättre än intel grafiken?

MVH
Micke

Självklart går det köra windows. Anledningen till att iaf jag köpte den med Nvidia-grafiken är att (vad jag förstått) så är ATI inte helt kompatibelt med ubuntu. Dock har jag säkert fel men jag ville vara på den säkra sidan.
Jag kör Ubuntu för att en kompis använder linux på jobbet och kan ofantligt mycket. Enkelt att bara be honom komma över och trolla lite. =)
Sen vill jag även ha VDPAU (tror jag det heter) som inte verkar finnas för windowsversionen av xbmc.

#53

Postad 18 juli 2009 - 20:56

Unregisteredfb5f22ff
  • Unregisteredfb5f22ff
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Någon som vet om FloppyDTV extension kit får plats i chassit?

#54

Postad 20 juli 2009 - 09:30

Unregistered55ace4d8
  • Unregistered55ace4d8
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Någon som vet om FloppyDTV extension kit får plats i chassit?


Har du hårddisk och DVD spelare elller kan/vill du rensa lite i burken för utrymme? Kolla mitt galleri så ser du hur det blir om man rensar i burken.

#55

Postad 21 juli 2009 - 20:31

rohed
  • rohed
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Kan någon rekommendera en tystare kylning till processorn?

#56

Postad 21 juli 2009 - 21:59

Unregisteredfb5f22ff
  • Unregisteredfb5f22ff
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Har du hårddisk och DVD spelare elller kan/vill du rensa lite i burken för utrymme? Kolla mitt galleri så ser du hur det blir om man rensar i burken.

Jag har chassit hemma, frågade komplett.se också och de trodde inte det eftersom den stack ut så jag får ångra köpet. Tyvärr har jag slängt kartongerna (inte så smart nu i efterhand) men får hoppas det löser sig ändå... Det blir en Antec fusion istället.

Komplett verkar ju vara bra att ha att göra med i övrigt. Tycker det är konstigt att ett TV-kort inte får plats bara, tillverkare måste ju följa vissa standarder och om de inte följer standarden fullt ut måste ju detta nämnas? Finns ju ingen chans för en konsument att känna till detta annars... Exempelvis går det ju inte sälja en TV som är gjord för EU stickkontakt med för tjock stickkontakt som inte får plats i ett el-uttag som följer svensk standard utan att detta nämns..?

Redigerat av Unregisteredfb5f22ff, 21 juli 2009 - 22:01.


#57

Postad 23 juli 2009 - 07:13

MikeSkip
  • MikeSkip
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Hej,
Jag fick hem min P4-P5 9300 igår och när jag öppnade kartongen så var det ett "extra" grafikkort med DVI plus VGA, det hette GeForce8100. Antar att det är "VGA-modulen" som de kallar det på ASUS hemsida.

Min första fråga är: Vilket kort ska jag använda? 8100 eller 9300?
Jag funderar på att ta ut 8100 kortet för att se om HD uppspelningen blir bättre, nu känns det inte som den flyter och det måste vara grafikkortet som kodar av för processorn ligger på <10% när jag kollar.

Är det bättre att låta processorn + ffdshow sköta uppspelningen? I så fall hur disablar jag att grafikkortet sköter det? (Kör Win7)

/Micke

Redigerat av MikeSkip, 23 juli 2009 - 07:14.


#58

Postad 23 juli 2009 - 07:47

andersos
  • andersos
  • Mästare

  • 3 199 inlägg
  • 0
Har sett att i Tyskland säljs en P4-P59300 variant som har ett extra grafikkort så är väl en sån du råkat få. Antar att man kan köra nån tyå av SLI med integrerade 9300 och kortet 8100.

#59

Postad 28 juli 2009 - 13:23

Unregisteredfb5f22ff
  • Unregisteredfb5f22ff
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Vad ska man välja för IR-reciever i lirc om man köper en extern ifrån biltema? Osäker på vad jag ska köpa men har funderingar på att köpa en Harmony 555, vad ska man köpa för IR-mottagare isåfall?

Det verkar som om recivern i chassit ska fungera nu? Tips på multifjärr som ligger runt 500kr?
http://www.xbmc.org/...amp;postcount=9

Redigerat av Unregisteredfb5f22ff, 28 juli 2009 - 13:31.


#60

Postad 28 juli 2009 - 19:13

bzkt
  • bzkt
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Är fruktansvärt nöjd med min och har haft den i ca 1 månad nu. Kör Windows 7 på den av den anledningen att IR-mottagaren inte fungerade i Ubuntu. Men nu verkar det som att det fungerar: http://www.xbmc.org/...ad.php?p=376105 så jag ska ge mig på att byta till Ubuntu. En av anledningarna är att inga plugins fungerar för mig till XBMC i Windows.

Dock är jag inte helt nöjd med fjärrkontrollen, den blir väldigt jobbig i längden då knapparna inte är sköna. Sen måste den riktas väldigt mycket mot IR-mottagaren för att fungera, det vet jag dock inte om det beror på mottagaren eller fjärrkontrollen. Någon som kan rekommendera en fjärrkontroll? Gärna en multifjärrr som kan förhoppningsvis funka med TVn, hemmabio-dvdn och digitalboxen. Möjligt?

Sen undrar jag om det finns någon sladd man kan köpa för att koppla mellan IR-mottagaren och nätagget så att man kan köra 'wake on ir'? Har inte grävt speciellt djupt i det ämnet, men det skulle vara skönt att kunna sätta den i viloläge och väcka den med hjälp av fjärren.

#61

Postad 28 juli 2009 - 20:40

rohed
  • rohed
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Dock är jag inte helt nöjd med fjärrkontrollen, den blir väldigt jobbig i längden då knapparna inte är sköna. Sen måste den riktas väldigt mycket mot IR-mottagaren för att fungera, det vet jag dock inte om det beror på mottagaren eller fjärrkontrollen. Någon som kan rekommendera en fjärrkontroll? Gärna en multifjärrr som kan förhoppningsvis funka med TVn, hemmabio-dvdn och digitalboxen. Möjligt?

Sen undrar jag om det finns någon sladd man kan köpa för att koppla mellan IR-mottagaren och nätagget så att man kan köra 'wake on ir'? Har inte grävt speciellt djupt i det ämnet, men det skulle vara skönt att kunna sätta den i viloläge och väcka den med hjälp av fjärren.


Jag har en Harmony 525 här hemma som vi använder till allt annat än htpcn. Har inte fått igång IR på min Ubuntuburk ännu. =(

I övrigt tar jag fram popcornen och väntar ivrigt på svaren på dina andra frågor..

#62

Postad 29 juli 2009 - 22:01

bzkt
  • bzkt
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Jag har en Harmony 525 här hemma som vi använder till allt annat än htpcn. Har inte fått igång IR på min Ubuntuburk ännu. =(

Är du nöjd med den? Jag har grävt lite på XBMC-forumet och sett att rätt så många använder Harmony-fjärrkontrollerna och jag tänkte därför införskaffa mig någon av dessa två

Har dock inte riktigt förstått vad som skiljer de två åt. Enligt Logitechs hemsida är 555 dyrare, men enligt prisjakt kan man få de för samma pris i stort sett (lägstapriset för 555 verkar vara felaktigt). Samtidigt märker jag knappt några skillnader när jag kollar specifikationerna för dem, det enda som skiljer verkar vara att 555 kan hantera 5 fler enheter och har 2 extra knappar?

Sedan låter HTPCn lite mycket tycker jag, tänkte därför även skaffa mig en sån här


Kan någon kolla vad det är för fläkt vid nätaggregatet? Jag är nämligen inte hemma och vill beställa grejerna så jag har det när jag kommer hem. Gärna något tips på en bra och tyst fläkt.

#63

Postad 30 juli 2009 - 07:53

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Ignorera.

Redigerat av Unregisteredccc1a0a9, 30 juli 2009 - 07:54.


#64

Postad 30 juli 2009 - 10:35

dodoadoodoo
  • dodoadoodoo
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Bytte själv bara ut intels orginalfläkt till denna Arctic GT och det blev sjukt mycket bättre. Nu tänker jag inte på att den går längre förutom hårddiskens knackande lite då och då.


Får denna kylaren plats utan att offra hd/dvd-platsen?

/D

#65

Postad 30 juli 2009 - 17:02

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Jajamen, inga problem. Är i stort sätt lika stor som den boxade intel fläkten.

#66

Postad 30 juli 2009 - 18:59

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Är du nöjd med den? Jag har grävt lite på XBMC-forumet och sett att rätt så många använder Harmony-fjärrkontrollerna och jag tänkte därför införskaffa mig någon av dessa två


Har dock inte riktigt förstått vad som skiljer de två åt. Enligt Logitechs hemsida är 555 dyrare, men enligt prisjakt kan man få de för samma pris i stort sett (lägstapriset för 555 verkar vara felaktigt). Samtidigt märker jag knappt några skillnader när jag kollar specifikationerna för dem, det enda som skiljer verkar vara att 555 kan hantera 5 fler enheter och har 2 extra knappar?
[...]

Sitter i precis samma sits. 555:an är väl några år äldre än 525:an? Sedan har ju 525:an snyggare display, vilket ju är... helt avgörande.

/ Pär

#67

Postad 31 juli 2009 - 06:59

rohed
  • rohed
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Är du nöjd med den? Jag har grävt lite på XBMC-forumet och sett att rätt så många använder Harmony-fjärrkontrollerna och jag tänkte därför införskaffa mig någon av dessa två


Har dock inte riktigt förstått vad som skiljer de två åt. Enligt Logitechs hemsida är 555 dyrare, men enligt prisjakt kan man få de för samma pris i stort sett (lägstapriset för 555 verkar vara felaktigt). Samtidigt märker jag knappt några skillnader när jag kollar specifikationerna för dem, det enda som skiljer verkar vara att 555 kan hantera 5 fler enheter och har 2 extra knappar?

Sedan låter HTPCn lite mycket tycker jag, tänkte därför även skaffa mig en sån här


Kan någon kolla vad det är för fläkt vid nätaggregatet? Jag är nämligen inte hemma och vill beställa grejerna så jag har det när jag kommer hem. Gärna något tips på en bra och tyst fläkt.



Jag är ganska nöjd. Den är lite plastig och knakar när man trycker på knapparna ibland (525an) men annars funkar den bra. Jag har bland annat ställt in den så att den höjer volymen på tvn men byter kanal på digitalboxen. Sambon är glad att det bara är en fjärr hon behöver för att kolla på tv.

Jag funderar på bättre kylning jag med men vill gärna se att den där du länkar till ovan passar först.

#68

Postad 31 juli 2009 - 15:38

Unregisteredfb5f22ff
  • Unregisteredfb5f22ff
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Jag börjar få i ordning på min burk nu, FloppyDTV fick inte plats i detta chassi så fick köpa en FloppyDTV ExtensionKit och 3,5" > 5,25" adapter och montera floppyDTV i 5,25" porten. Sen räckte inte antennkabeln så fick skarva en förlängningskabel och köra med i burken. Nu har jag dock fått ner allt i burken iaf utan att behöva förstöra den... Irriterande när inte alla produkter följer standarder...
Tänkte börja pilla med Harmony 555 framåt kvällen och se om det går att få igång den till lirc.

#69

Postad 01 augusti 2009 - 20:32

Unregistered55ace4d8
  • Unregistered55ace4d8
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Jag är ganska nöjd. Den är lite plastig och knakar när man trycker på knapparna ibland (525an) men annars funkar den bra. Jag har bland annat ställt in den så att den höjer volymen på tvn men byter kanal på digitalboxen. Sambon är glad att det bara är en fjärr hon behöver för att kolla på tv.

Jag funderar på bättre kylning jag med men vill gärna se att den där du länkar till ovan passar först.



Scythe Shuriken passar inte utan att ta ur korgen för DVD/hårddisk, se mitt galleri för bilder.

/J

#70

Postad 01 augusti 2009 - 21:43

rohed
  • rohed
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Scythe Shuriken passar inte utan att ta ur korgen för DVD/hårddisk, se mitt galleri för bilder.

/J


Det var det jag tänkte. Då blir det ingen sån. Kan någon rekommendera något annat?
Funderar även på en FireDTV istället för en Floppy eftersom jag gärna vill ha kvar dvd-spelaren i chassit. Är det smidigt att få igång?

#71

Postad 02 augusti 2009 - 01:40

Unregisteredfb5f22ff
  • Unregisteredfb5f22ff
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Det var det jag tänkte. Då blir det ingen sån. Kan någon rekommendera något annat?
Funderar även på en FireDTV istället för en Floppy eftersom jag gärna vill ha kvar dvd-spelaren i chassit. Är det smidigt att få igång?

För att få igång FireDTV/FloppyDTV får du lägga in en senare kärna(om du kör ubuntu) och lägga till stöd för FireDTV bara så fungerar det.

Redigerat av Unregisteredfb5f22ff, 02 augusti 2009 - 02:18.


#72

Postad 02 augusti 2009 - 10:27

Unregisteredfb5f22ff
  • Unregisteredfb5f22ff
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Om någon har köpt biltema fjärren så finns det en bra guide här för hur man fixar det i ubuntu och mappar knapparna i xbmc.

http://www.xbmc.nu/i...p;limitstart=18

EDIT: Jag har inte fått igång den ännu dock... Pillar för fullt och har börjat försöka få igång den inbyggda IR igen...

Redigerat av Unregisteredfb5f22ff, 02 augusti 2009 - 20:25.


#73

Postad 05 augusti 2009 - 17:34

pezmannen
  • pezmannen
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
Jag har sneglat åt Asrock men det här bygget är ju väldigt intressant. Ett par frågor

1. Hur tyst är det? Du skriver att du knappt hör det...om man jämför med t ex en ps3:a. Låter den mer eller mindre?
2. Klarar CPU:n att avkoda 1080p utan hjälp av grafikkortet eller är det VDPAU som gäller? Anledningen att jag undrar är att jag inte är jättesugen på linux utan skulle hellre köra win7 och xbmc

#74

Postad 05 augusti 2009 - 23:05

Higgs
  • Higgs
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

2. Klarar CPU:n att avkoda 1080p utan hjälp av grafikkortet eller är det VDPAU som gäller? Anledningen att jag undrar är att jag inte är jättesugen på linux utan skulle hellre köra win7 och xbmc


CPU:n ingår ju inte så du kan ju välja modell själv. Vad jag har hört så "sägs det" att man bör ha en 3,0 Ghz C2D för att garanterat klara av att avkoda allt 1080p-material (inkl. klipp som är gjorda för att stressa CPU:n hårt), men att en E5200 (i 2,5 Ghz) räcker bra för allt normalt bruk.

(Har inte testat själv men detta är iaf vad som brukar komma fram när saken diskuteras på diverse forum. Se t.ex denna tråd: http://www.sweclocke...threadid=847219 eller Googla på "killa sample".)

Redigerat av Higgs, 05 augusti 2009 - 23:10.


#75

Postad 06 augusti 2009 - 09:56

Unregistered55ace4d8
  • Unregistered55ace4d8
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
[quote name='pezmannen' date='Aug 5 2009, 18:34 ' post='2520685']
Jag har sneglat åt Asrock men det här bygget är ju väldigt intressant. Ett par frågor

1. Hur tyst är det? Du skriver att du knappt hör det...om man jämför med t ex en ps3:a. Låter den mer eller mindre?

Med orginal nätaggregat låter den som en PS3 och med Intel orginal CPU fläkt låter den något mer än en PS3. Personligen tycker jag det är alldeles för hög ljudnivå och därför bytte jag först CPU kylaren och sedan även till ett passivt nätaggregat.

#76

Postad 06 augusti 2009 - 10:26

Unregistered55ace4d8
  • Unregistered55ace4d8
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Jag har problem att starta upp HTPCn från viloläget med fjärren, det funkar kanske varannan gång...

* XBMC 9.04.1 Live på USB minne
* IR mottagare på USB sladd (SMK RXX6000-0141E)
* Harmony One multifjärr och ett par "MCE" fjärrar (alla funkar lika "bra")

Andra kommandon i XBMC funkar fint med fjärrarna.

Någon som känner igen sig och som har något tips på lösning?

Någon som inte känner igeon sig och kan bekräfta att det skall funka klockrent på XBMC 9.04.1 Live på USB minne?

#77

Postad 07 augusti 2009 - 02:52

Svedinaren
  • Svedinaren
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Tjo.. så har man införskaffat sig denna burk då å fått in ubuntu + xbmc.

Hade nån trist bugg när jag koppla in min MCE-fjärr med tilhörande mottagare. Problemet är att den inte funka efter att man återgått från vänteläge. I jakten på en lösning så hitta jag följande för att få igång den inbyggda ir-mottagaren: http://www.xbmc.org/...ead.php?t=47651 (post 9 och 10)

Dvs, uppgradera till lirc 0.8.6 (att kompilera själv verkar vara enda alternativet just nu) och välj IT87 som enhet. Tittade lite på vad som fanns i nuvarande lirc i ubuntu å där fanns nån IT87xx men den funkade inte.
Kanske ska prova detta själv, då mitt problem verkar ha blivit löst i samma version.. men är lite anti på att ha egenkompilerat tjosan kringspritt varstans när man ska uppgradera kärnan och dylikt :)

Förresten, mitt betyg på den medföljande fjärren: lägg undan den å ha som backup när du supit bort din riktiga. helt värdelös. Å varför satte dom ir-mottagaren gömd bakom frontluckan?!? I övrigt.. bra låda ;)

#78

Postad 07 augusti 2009 - 06:07

rohed
  • rohed
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Å varför satte dom ir-mottagaren gömd bakom frontluckan?!? I övrigt.. bra låda ;)


För att den inte ska synas? =)
Den bör funka med luckan stängd eftersom iaf jag ser min bluetoothadapter blinka genom luckan och därmed är den inte helt svart.

Har ej testat om det funkar.

#79

Postad 07 augusti 2009 - 10:23

Unregisteredfb5f22ff
  • Unregisteredfb5f22ff
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Tjo.. så har man införskaffat sig denna burk då å fått in ubuntu + xbmc.

Hade nån trist bugg när jag koppla in min MCE-fjärr med tilhörande mottagare. Problemet är att den inte funka efter att man återgått från vänteläge. I jakten på en lösning så hitta jag följande för att få igång den inbyggda ir-mottagaren: http://www.xbmc.org/...ead.php?t=47651 (post 9 och 10)

Dvs, uppgradera till lirc 0.8.6 (att kompilera själv verkar vara enda alternativet just nu) och välj IT87 som enhet. Tittade lite på vad som fanns i nuvarande lirc i ubuntu å där fanns nån IT87xx men den funkade inte.
Kanske ska prova detta själv, då mitt problem verkar ha blivit löst i samma version.. men är lite anti på att ha egenkompilerat tjosan kringspritt varstans när man ska uppgradera kärnan och dylikt :)

Förresten, mitt betyg på den medföljande fjärren: lägg undan den å ha som backup när du supit bort din riktiga. helt värdelös. Å varför satte dom ir-mottagaren gömd bakom frontluckan?!? I övrigt.. bra låda ;)

Installera lirc i synaptic först och konfigurera med den fjärr du ska använda, sen ladda ner senaste versionen och kompilera och installera över. Välj IT87 när du konfigurerar och gå sedan in i hardware.conf och ändra till detta REMOTE_MODULES="lirc_dev lirc_it87" och sen borde det fungera med fjärren du valt till den inbyggda mottagaren.

Redigerat av Unregisteredfb5f22ff, 07 augusti 2009 - 13:23.


#80

Postad 07 augusti 2009 - 22:00

Svedinaren
  • Svedinaren
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Den bör funka med luckan stängd eftersom iaf jag ser min bluetoothadapter blinka genom luckan och därmed är den inte helt svart.


Mjo, såg de nu. Svagt genomskinlig var den trots allt. Aja, kanske funkar.

Installera lirc i synaptic först och konfigurera med den fjärr du ska använda, sen ladda ner senaste versionen och kompilera och installera över. Välj IT87 när du konfigurerar och gå sedan in i hardware.conf och ändra till detta REMOTE_MODULES="lirc_dev lirc_it87" och sen borde det fungera med fjärren du valt till den inbyggda mottagaren.


Jupp, ska pröva. Egentligen tänkte jag mest uppgradera för att mceusb2-enheten inte återställs efter sleep. Sen bör man kanske tillägga att man bör låsa paketversionen för lirc så man inte råkar uppgradera och skriva över med en, enligt pakethanteraren, "nyare" version.

#81

Postad 08 augusti 2009 - 17:33

Svedinaren
  • Svedinaren
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Så, fick till sist igång så ubuntu kör på min nya mceusb2 modul. Egentligen kompilerades modulen som mceusb (de samlar väl v1 och v2 till en modul nu). Vet inte riktigt om jag missa nått trivialt, men de jag gjorde va att installera lirc samt lirc-modules-source. Sen kompilera jag nya lirc från cvs, make install och skrev över den gamla modulen (lirc_mceusb2.c) i /usr/src/lirc-0.8.xxx/drivers/mceusb2/ med min nya modul, och körde sudo dpkg-reconfigure lirc-modules-source. Borde va ganska liknande hur man gör för IT87.

Så, sista lilla pusselbiten återstår. När man sätter datorn i sleep eller hibernate så väcks den upp på en gång (en endaste gång stannade den i sleep). Tänkte att de kunde va nån bios-inställning som typ wake-on-lan eller liknande, men icke. Har pluggat ur ethernetkabeln och tangentbordet utan resultat. Nått tips om va som kan va fel?

Redigerat av Svedinaren, 08 augusti 2009 - 20:16.


#82

Postad 09 augusti 2009 - 11:03

Uffez
  • Uffez
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
Såg en fråga tidigare angående om chassit funkar att ha liggande, men hur funkar det tex med kylningen? Har problem att ha chassit stående och föredrar det liggande...

#83

Postad 09 augusti 2009 - 13:11

Svedinaren
  • Svedinaren
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Såg en fråga tidigare angående om chassit funkar att ha liggande, men hur funkar det tex med kylningen? Har problem att ha chassit stående och föredrar det liggande...


Det funkar att ha det liggande med tanke på kylning. Luftintaget vid cpu-fläkten hamnar då på ovansidan. Helt ok om du inte blockar detta alltså. Frontluckan som gömmer usb-anslutningar m.m. öppnas däremot så det sticker ut en halv centimeter. Så den går inte att öppna om du har den liggande mot en plan yta. Laddade upp nån bild i galleriet på detta + en på fjärren.

Edit: så, nu blev galleriet publicerat.. ny här jue :)

Redigerat av Svedinaren, 09 augusti 2009 - 15:54.


#84

Postad 09 augusti 2009 - 14:58

Uffez
  • Uffez
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
Bra. Tack för snabbt svar.

#85

Postad 09 augusti 2009 - 22:46

cezar
  • cezar
  • Forumräv

  • 660 inlägg
  • 0
Räcker Verbatim Micro Store-N-Go 8GB för att installera ett os på? Har funderingar på att ersätta min 2,5" disk till min htpc med en snabb usb sticka.

#86

Postad 09 augusti 2009 - 23:17

mAniAk-
  • mAniAk-
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0

Räcker Verbatim Micro Store-N-Go 8GB för att installera ett os på? Har funderingar på att ersätta min 2,5" disk till min htpc med en snabb usb sticka.


För XP eller linux ja, vista eller win7 32bit behöver du nog minst 16GB. 32GB för 64bit. Finns även e-sata som man trycker i direkt i porten om du har sådana utgångar där bak, mycket snabbare än usb.

#87

Postad 10 augusti 2009 - 08:30

Unregistered55ace4d8
  • Unregistered55ace4d8
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Räcker Verbatim Micro Store-N-Go 8GB för att installera ett os på? Har funderingar på att ersätta min 2,5" disk till min htpc med en snabb usb sticka.


Jag använder Verbatim Micro Store-N-Go 8GB USB minnet till XBMC Live, det var aldrig tanken att installera något OS på det. Fördelen med USB som jag ville åt var att det drar lite ström , är ljudlöst och var billigt. Nu funkar XBMC Live på USB väldigt bra, förutom att jag inte får till att väcka från resume via fjärr stabilt, och det är nog det som skulle kunna få mig att överge USB och gå till SSD om det är så att resume inte kommer funka på Live/Ubuntu och då kommer jag testa att köra Windows istället... :-(

#88

Postad 10 augusti 2009 - 11:09

Svedinaren
  • Svedinaren
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Så, sista lilla pusselbiten återstår. När man sätter datorn i sleep eller hibernate så väcks den upp på en gång (en endaste gång stannade den i sleep). Tänkte att de kunde va nån bios-inställning som typ wake-on-lan eller liknande, men icke. Har pluggat ur ethernetkabeln och tangentbordet utan resultat. Nått tips om va som kan va fel?

Så. I fall någon annan råkar eller har råkat ut för samma problem. Problemet var att min externa IR-mottagare satt i en usb-port. Fixade detta med att sätta två jumprar (USBPW1-4 och USBPW5-8) från +5V till +5VSB. Räckte nog bara med att ändra den första. USBPW1-4 skulle ha varit satt till +5VSB i grundutförande enligt manualen men det var den inte.

#89

Postad 13 augusti 2009 - 20:05

Unregisteredadc32c59
  • Unregisteredadc32c59
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Detta är det hittills mest intressanta htpc bygget jag uppmärksammat, speciellt kombinationen av möjligheter och pris.

Om jag tar fram hammaren till spargrisen blir det min första htpc och jag har aldrig använt varken ubuntu eller fjärrkontroll till dator. Det verkar som man måste kompilera för att få fjärrkontrollen att fungera vilket låter lite kryptiskt.

Jag funderar på att prova men undrar om där finns någon som tror sig komma orka guida mig igenom de problem jag troligtvis kommer möta?

#90

Postad 13 augusti 2009 - 20:05

Unregistereda45668b1
  • Unregistereda45668b1
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Ännu en nöjd ägare av Asus Pundit P4-P5N9300 här. :) Har tryckt i ett Hauppauge HVR-2200 TV-kort (passar utan att ta till vinkelslip ;-) ) vilket funkar finfint att ta in analoga kanaler med (har ej testat DVB-T). Har fått igång i princip allt jag vill ha, med mediacentret gbpvr och Windows7 x64.

Köpte också en Scythe Shuriken innan jag läste att den skulle vara för stor för att få plats - men jag skulle vilja hävda att den visst får plats, även med HD/DVD-plåtlådan kvar. OK det är tight, lite grepp-passning, men om man bara vände kylaren åt rätt håll så gick allt i som det skulle. Kanske kan vara lite toleranser mellan olika exemplar av chassit iofs. Ett ev problem kan dock vara att Speedfan rapporterar att GPUn blir rätt varm (80-85 grader konstant). CPUn ligger samtidigt runt trevliga 30 grader. Kanske vill GPU:n ha lite mer blåst omkring sig än vad som blir fallet med Scythe Shuriken.

En sak har jag dock problem med: Jag har fått igång fjärren som följer med Asus Pundit, den startar och kan manövrera windows mediacenter. Men sen fattar jag bara inte hur man gör för att konfigurera om den - jag vill ju starta gbpvr med den gröna knappen, inte microsoft-härket. Har surfat länge och väl men hittar inget. Hoppas det bara är jag som är korkad. ;-p Finns någon vänlig själ här som kan upplysa mig?

#91

Postad 14 augusti 2009 - 14:02

bzkt
  • bzkt
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

En sak har jag dock problem med: Jag har fått igång fjärren som följer med Asus Pundit, den startar och kan manövrera windows mediacenter. Men sen fattar jag bara inte hur man gör för att konfigurera om den - jag vill ju starta gbpvr med den gröna knappen, inte microsoft-härket. Har surfat länge och väl men hittar inget. Hoppas det bara är jag som är korkad. ;-p Finns någon vänlig själ här som kan upplysa mig?

Ladda ner EventGhost och sen är det bara att mappa knapparna precis som du vill ha dem. Jag startar exempelvis XBMC med den gröna knappen.

http://www.xbmc.org/...ead.php?t=38579
http://www.eventghost.org/downloads/

Redigerat av bzkt, 14 augusti 2009 - 14:07.


#92

Postad 14 augusti 2009 - 14:55

michepiche
  • michepiche
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Nu är det bestämt, och då man väl ska gå in på komplett så finns det en P4-P5n9300 istället för P2-P5n9300..enda skillnaden är väl att det är 2 extra usb samt ingår fjärrkontroll i P4,,, inkommer i slutet av augusti...
Är det värt att vänta på tycker ni?

#93

Postad 15 augusti 2009 - 19:27

Unregistereda45668b1
  • Unregistereda45668b1
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Ladda ner EventGhost och sen är det bara att mappa knapparna precis som du vill ha dem. Jag startar exempelvis XBMC med den gröna knappen.

Lysande, tack så mycket, nu gör den allt jag vill! :)

...förutom att väcka burken från viloläge då iofs. :D Joemon, såg att du skrivit nåt om det i början av tråden, men gällde det Asus fjärr som följer med, eller en annan?

(hade försökt få igång EventGhost även innan, men inte fattat att det var en MCE remote jag var ägare till. ;) )

#94

Postad 15 augusti 2009 - 20:04

Unregistered55ace4d8
  • Unregistered55ace4d8
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
...förutom att väcka burken från viloläge då iofs. ;) Joemon, såg att du skrivit nåt om det i början av tråden, men gällde det Asus fjärr som följer med, eller en annan?
[/quote]

Gällde annan lös USB ir-mottagare och bla medföljande fjärr, funkar fortfarande inte... :)

Är det någon som får det att funka? Med XBMC Live eller annan Media Center lösning/OS?

Redigerat av Unregistered55ace4d8, 15 augusti 2009 - 20:05.


#95

Postad 17 augusti 2009 - 20:13

Svedinaren
  • Svedinaren
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

...förutom att väcka burken från viloläge då iofs. :lol: Joemon, såg att du skrivit nåt om det i början av tråden, men gällde det Asus fjärr som följer med, eller en annan?


Gällde annan lös USB ir-mottagare och bla medföljande fjärr, funkar fortfarande inte... :lol:

Är det någon som får det att funka? Med XBMC Live eller annan Media Center lösning/OS?


Här funkar de (numera) bra att starta från vilo eller vänteläge. Kör ju med en extern ir-mottagare. Mjukvaran är Ubuntu Desktop 9.04 + XBMC (från SVN PPA) som startas via en gdm session. Kolla jumprarna enligt mitt tidigare inlägg om ni kör med extern ir-mottagare via usb. Den inbyggda ir-mottagaren fick jag aldrig att funka så jag strunta i den.. den externa tar emot signalerna oavsett vart jag pekar dosan så ;)

#96

Postad 18 augusti 2009 - 14:57

michepiche
  • michepiche
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Här funkar de (numera) bra att starta från vilo eller vänteläge. Kör ju med en extern ir-mottagare. Mjukvaran är Ubuntu Desktop 9.04 + XBMC (från SVN PPA) som startas via en gdm session. Kolla jumprarna enligt mitt tidigare inlägg om ni kör med extern ir-mottagare via usb. Den inbyggda ir-mottagaren fick jag aldrig att funka så jag strunta i den.. den externa tar emot signalerna oavsett vart jag pekar dosan så :D


Har du P4 med den inbyggda irögat och medföljande fjärrkontroll. Är det det som inte fungerar, isåfall så kanske kan jag inrikta mig på den "äldre" ASUS Pundit P2-P5N9300.

Vad säger´/tycker du?

#97

Postad 19 augusti 2009 - 05:48

Unregistered55ace4d8
  • Unregistered55ace4d8
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Har du P4 med den inbyggda irögat och medföljande fjärrkontroll. Är det det som inte fungerar, isåfall så kanske kan jag inrikta mig på den "äldre" ASUS Pundit P2-P5N9300.

Vad säger´/tycker du?


Använder du dig av ett usb-anslutet iröga så varför inte? Många har problem med det inbyggda dessutom.

#98

Postad 19 augusti 2009 - 05:54

Unregistered55ace4d8
  • Unregistered55ace4d8
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Här funkar de (numera) bra att starta från vilo eller vänteläge. Kör ju med en extern ir-mottagare. Mjukvaran är Ubuntu Desktop 9.04 + XBMC (från SVN PPA) som startas via en gdm session. Kolla jumprarna enligt mitt tidigare inlägg om ni kör med extern ir-mottagare via usb. Den inbyggda ir-mottagaren fick jag aldrig att funka så jag strunta i den.. den externa tar emot signalerna oavsett vart jag pekar dosan så :)


Kul att höra att du fått det att fungera! Jumprarna var fel även på min burk, dessvärre var det länge sedan jag gjorde den upptäckten så det är inte förklaringen till varför det strular med att väcka upp från viloläget med fjärr. Har beställt en SSD disk så att jag får plats med desktop installationer, känner mig väldigt begränsad med Live på USB minne då jag inte alls behärskar Linux.

#99

Postad 20 augusti 2009 - 22:56

Svedinaren
  • Svedinaren
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Har du P4 med den inbyggda irögat och medföljande fjärrkontroll. Är det det som inte fungerar, isåfall så kanske kan jag inrikta mig på den "äldre" ASUS Pundit P2-P5N9300.

Vad säger´/tycker du?


Ptja, det är lite som du vill. Använder själv varken inbyggda ir-ögat eller fjärren så. Fjärren funkar så den kör jag som reserv eller till min laptop som också har inbyggt ir-öga. Köpte mest P4an för utseendets skull (och geforce 9300 förståss). Skaffat mig nå gummifötter för den att stå på när man har den liggandes, så snart ska den in i tv-bänken:)

Kul att höra att du fått det att fungera! Jumprarna var fel även på min burk, dessvärre var det länge sedan jag gjorde den upptäckten så det är inte förklaringen till varför det strular med att väcka upp från viloläget med fjärr. Har beställt en SSD disk så att jag får plats med desktop installationer, känner mig väldigt begränsad med Live på USB minne då jag inte alls behärskar Linux.


Skulle kunna testa med följande (taget från denna post):
För en lista på enheter och deras status
cat /proc/acpi/wakeup
Och sedan byta mellan enabled och disabled på t.ex. USB0 genom att köra:
echo USB0 | sudo tee -a /proc/acpi/wakeup
.
Lite tveksamt om de skulle göra någon skillnad, för på min installation är allt satt till disabled, men det skadar inte att prova.

Redigerat av Svedinaren, 20 augusti 2009 - 22:57.


#100

Postad 26 augusti 2009 - 12:50

Jefman
  • Jefman
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Fler som har byggt en HTPC med Pundit kabinettet utan att modda Powersupply ? Hur är ljudnivån på den?

Väldigt sugen men det behöver vara tyst..... sambon gillar inte surrande saker i vardagsrummet...

Redigerat av Jefman, 26 augusti 2009 - 12:55.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.