Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

[GUIDE] Installera XBMC Live 9.11 på ASRock ION 330HT

35 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 april 2010 - 19:38

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0
Jag har skrivit en steg-för-steg guide som även en nybörjare ska kunna klara av, för att få igång allting med XBMC Live 9.11 på en ASRock ION 330HT

UPPDATERAD 2010-04-11, v1.2
- HDMI och SPDIF ljud.
- Lite omstrukturering.

Innehåll
  • Installation av XBMC Live 9.11
  • Installation av Putty
  • Installation av WiFi
  • Installation av fjärrkontrollen
  • Aktivera ljud via HDMI och SPDIF
  • CPU/GPU temperatur i XBMC (Ännu inte skriven, hjälp är välkommen)
  • Sänka känsligheten på fjärrkontrollen (Ännu inte skriven, hjälp är välkommen)

Läs hela guiden på xbmc.nu fanforum:
http://xbmc.nu/index...o...d=5&id=3233

Redigerat av StarChild, 11 april 2010 - 20:45.


#2

Postad 09 april 2010 - 09:45

kuseman
  • kuseman
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0
Är i startgropen för att köpa en sådan burk, hur snabbt har du igång XBMC från det att du trycker igång datorn?

#3

Postad 10 april 2010 - 14:21

Kiwii
  • Kiwii
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Jag får inte mitt ljud att fungera. Jag har installerat på ett USB i och för sig. Men jag prövade så som du skrev på länken. Digital och hdmi , hdmi på dom andra och avmarkerade dom två där uppe och markera den där nere. Jag startade om men det ville sig inte. Jag har HDMI från burken till tv. Nåt som kanske kan vara värt att lägga till är att formatet på USB är FAT32 , ska det vara NTFS för att det ska fungera eller ska det inte spela nån roll?

Jag har försökt sååå länge nu för att få ljudet att fungera men det vill sig inte.

#4

Postad 11 april 2010 - 19:05

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0
@kuseman: Kallstart tar det 39sek. och i suspend tar det 8sek.
@Kiwii: har du gjort steg 4?

#5

Postad 11 april 2010 - 20:41

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0
UPPDATERAD 2010-04-11, v1.2
- HDMI och SPDIF ljud.
- Lite omstrukturering.


@Kiwii: Nu blev det steg 5 för dig.

#6

Postad 12 april 2010 - 07:21

Kiwii
  • Kiwii
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

UPPDATERAD 2010-04-11, v1.2
- HDMI och SPDIF ljud.
- Lite omstrukturering.


@Kiwii: Nu blev det steg 5 för dig.



Tack, Jag ska pröva det när jag kommer hem . Men det finns tyvärr ett problem. Jag vet inte hur man göra nya steg 5 , det här med putty osv. Finns det nån simple tutorial på svenska eller nåt så skulle det uppskattas till oändligt mkt. Det här är ett nytt område för mig inom datorer.

#7

Postad 12 april 2010 - 10:31

Magnus_78
  • Magnus_78
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Tack, Jag ska pröva det när jag kommer hem . Men det finns tyvärr ett problem. Jag vet inte hur man göra nya steg 5 , det här med putty osv. Finns det nån simple tutorial på svenska eller nåt så skulle det uppskattas till oändligt mkt. Det här är ett nytt område för mig inom datorer.


Om du inte har installerat Open SSH så kan du göra det först:
sudo apt-get install openssh-server

Efter detta kan du installera Putty på din stationära/bärbara och sköta mycket av konfig/install därifrån.

#8

Postad 12 april 2010 - 10:48

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0
Man behöver inte installera Open SSH. Det räcker med om du gör Steg 2 så är du inne i boxen med SSH.

#9

Postad 13 april 2010 - 07:11

Kiwii
  • Kiwii
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Man behöver inte installera Open SSH. Det räcker med om du gör Steg 2 så är du inne i boxen med SSH.



Jag såg att det var lite små förändringar också och jag tror jag har fattat hur jag ska göra . Prövar när jag kommer hem annars så får jag fråga igen .

Tack

#10

Postad 13 april 2010 - 20:57

Kiwii
  • Kiwii
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Det stod att jag ska skriva in IP som är på 330HT men det är väl samma IP på hela nätverket eller är den en egen?

#11

Postad 13 april 2010 - 21:16

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0

Det stod att jag ska skriva in IP som är på 330HT men det är väl samma IP på hela nätverket eller är den en egen?

Om du har en router i ditt nätverk så har alla dina datorer/enheter ett eget internt IP nummer. Ditt IP nummer kan du hitta i t.ex. XBMC.

#12

Postad 18 april 2010 - 17:09

Kiwii
  • Kiwii
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Jag fick inte det här med ljudet att fungera . Det är väl för avancerat för mig så jag får låta det med HD vara tills vidare

#13

Postad 19 april 2010 - 15:20

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0
@Kiwii: Vart var det som det knasade sig?

#14

Postad 30 april 2010 - 13:49

_Hercules_
  • _Hercules_
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Efter att först installerat Ubuntu och gett upp, till att installera WIN XP Pro och XBMC, till att nu återigen installera Ubuntu för att det skulle vara det bästa till denna maskin så sitter jag rejält på pottan.

Denna guide var otroligt hjälpsam. Äntligen lyckades jag få fram ljudet via hdmi men nu har nästa problem uppstått....

Eftersom jag inte riktigt visste vad jag pysslade med (är ju win användare sedan barnsben) så installerade jag först Ubuntu GUI och satt och lallade och efter ca 10 timmars pyssel lyckades jag få ner XBMC och installerade. Väl där så hittade inte XBMC min hårddisk, dvs den andra delen av den partionerade disken där ALLA mina rippade CDs ligger. Klickade jag på hårddisken så kunde jag se alla filerna och konstigt nog om jag sen gick in i xbmc så fanns disken där. Men efter omstart så stod det bara att sökvägen var fel. Och vips var disken borta igen. Det gick ju som sagt att då gå ut på skrivbordet och öppna mappen för disken och då få det att fungera. Men efter att jag fick tipset om att installera XBMC Live så har jag ju nu längre ingen möjlighet till att nå just den disken.

Skulle gråta i evigheter om alla mina timmar av slit är bortkastade på att omvandla samlingen till FLAC, är ju ett par 100.

När jag rippade och partionerade så gjordes ju detta i windows innan jag pga laggande filmer valde att testa Ubuntu igen. Någon som har ett tips eller lösning på detta? Sitter ju rätt så rejält i skiten och googlat utan framgång.

#15

Postad 01 maj 2010 - 14:06

mrfreddas
  • mrfreddas
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Är det möjligt att både installera XBMC Live och Windows 7 på ASRock ION 330HT? Så vitt jag vet så stödjer XBMC Live hårdvaruacceleration vilket är nödvändigt för att se högupplösta filmer på den här burken. Dock känner jag att jag vill ha windows 7 med men ska kunna välja vid uppstart om jag vill in i XBMC Live eller Win 7. Är detta möjligt? Påverkar det prestandan?

#16

Postad 02 maj 2010 - 11:52

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0
Ja det är möjligt och nej det påverkar inte prestandan.
Sedan så kommer nästa officiella version till Windows stödja hårdvaruacceleration. Kommer i slutet av maj.

#17

Postad 02 maj 2010 - 12:15

mrfreddas
  • mrfreddas
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Tack för den infon!

Dock tillsvidare vad rekomenderas?

1. Köra med en ofärdig version av XBMC som stödjer hårdvaruacceleration?

2. Eller ta den färdiga 9.11 version och köra med extern spelare inne i XBMC som tillexempel Classic Media Player som stödjer just hårdvaruacceleration i windows.

Sido fråga. Behöver man ställa in nått i Windows som gör att Classic Media Player kan spela med hårdvaruacceleration eller måste man ställa in nått i Classic Media Player eller gör den det automatiskt.

Tack på förhand.

#18

Postad 14 maj 2010 - 20:20

heddan99
  • heddan99
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Jag har en fråga när det kommer till ljudnivån på en ASRock ION 330HT. Hur mycket låter den? Såg på bilderna att den har en fläkt på baksidan.
Jag funderar på att byta ut min popcorn hour men är lite orolig för ljudnivån.

#19

Postad 16 maj 2010 - 02:07

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Tack för den infon!

Dock tillsvidare vad rekomenderas?

1. Köra med en ofärdig version av XBMC som stödjer hårdvaruacceleration?

2. Eller ta den färdiga 9.11 version och köra med extern spelare inne i XBMC som tillexempel Classic Media Player som stödjer just hårdvaruacceleration i windows.

Sido fråga. Behöver man ställa in nått i Windows som gör att Classic Media Player kan spela med hårdvaruacceleration eller måste man ställa in nått i Classic Media Player eller gör den det automatiskt.

Tack på förhand.


Jag använder en sk "ofärdig" build och DXVA2 fungerar utan några problem som helst, äger en Asrock ION 330 så det blir min rekommendation :unsure: 720p, 1080p..vad jag än kastar åt den.

Jag har en fråga när det kommer till ljudnivån på en ASRock ION 330HT. Hur mycket låter den? Såg på bilderna att den har en fläkt på baksidan.
Jag funderar på att byta ut min popcorn hour men är lite orolig för ljudnivån.


Jag tycker den låter extremt lite, även då allt annat i rummet är knäpptyst - men det är ju vad jag tycker, vet inte med dig..

Redigerat av Kniff, 16 maj 2010 - 02:09.


#20

Postad 16 maj 2010 - 11:41

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0
Verkar vara turen som avgör om man får en tyst fläkt eller inte i 330HT. Själv fick jag två stycken som lät, så jag kontaktade ASRock direkt i stället för att vänta på ett till utbyte som tar 3-4 veckor. ASRock skickade då en ny modell på fläkten inklusive kylfläns, med expresspaket, denna var tyst. Tråkigt att fläkten har dessa defekter från början dock.

#21

Postad 17 september 2010 - 12:20

nixxee
  • nixxee
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
hejsan


Jag har lite problem och få igång wifi. har kommit fram till att jag har fel kodning än vad som står i guiden. kör med wep 64. någon som har en guide eller är villig och hjälpa mig :P

tacksam för svar!

#22

Postad 24 september 2010 - 14:33

Jentag
  • Jentag
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Superb guide, installation av Live samt fjärr gick utan problem. Men nått ljud får jag inte ut. Har följt guiden till punkt och pricka. Det verkar som förstärkaren får nån indikation för DD lampan har tänts men likförbannat står det No Signal.

Problemet är att jag inte kan ett dyft om linuxkommandon så gå in och redigera filer manuellt är inte aktuellt :P

#23

Postad 25 september 2010 - 19:18

Jentag
  • Jentag
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Helt sanslöst detta. Nu har jag hållit på i 2 dagar utan att lyckats få digitalt ljud via HDMI. Min första tanke var att Linux var boven då jag inte kan nått om det och det blir svårt att felsöka och testa andra saker. Så jag la in Win 7 idag och samma visa. No signal är det enda som står i förstärkaren(Onkyo 807) När jag pluggar in min bärbara i samma HDMI kabel funkar allt perfekt.

#24

Postad 26 september 2010 - 19:12

deadwood
  • deadwood
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0

Verkar vara turen som avgör om man får en tyst fläkt eller inte i 330HT. Själv fick jag två stycken som lät, så jag kontaktade ASRock direkt i stället för att vänta på ett till utbyte som tar 3-4 veckor. ASRock skickade då en ny modell på fläkten inklusive kylfläns, med expresspaket, denna var tyst. Tråkigt att fläkten har dessa defekter från början dock.


har precis skaffat en ASRock och måste ha haft oturen med fläktarna också. Vilken adress använde du för att få hem utbytesfläktar ?

#25

Postad 20 oktober 2010 - 08:41

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 940 inlägg
  • 0
Någon som har lust att uppdatera guiden för Dharma beta 3 med fungerande fjärr för Asrock 330ht?

#26

Postad 09 november 2010 - 20:07

slacker666
  • slacker666
  • Lärjunge

  • 318 inlägg
  • 0

Eftersom jag inte riktigt visste vad jag pysslade med (är ju win användare sedan barnsben) så installerade jag först Ubuntu GUI och satt och lallade och efter ca 10 timmars pyssel lyckades jag få ner XBMC och installerade. Väl där så hittade inte XBMC min hårddisk, dvs den andra delen av den partionerade disken där ALLA mina rippade CDs ligger. Klickade jag på hårddisken så kunde jag se alla filerna och konstigt nog om jag sen gick in i xbmc så fanns disken där. Men efter omstart så stod det bara att sökvägen var fel. Och vips var disken borta igen. Det gick ju som sagt att då gå ut på skrivbordet och öppna mappen för disken och då få det att fungera. Men efter att jag fick tipset om att installera XBMC Live så har jag ju nu längre ingen möjlighet till att nå just den disken.



Vet ej om du fått svar än, för lat för å gå igenom alla poster, men du borde kunna lägga till din andra disk/partition med CDs i fstab, som styr vad som automountas i Ubuntu. Om det är en Sata-hdd så kan du i terminalen kolla vad den har för beteckning (första disken har /dev/sda, första partition på samma har /dev/sda1 osv) genom att skriva
[b]dmesg|grep sd{/b] när du ser något i stil med sdb1 (om det är två diskar i datorn) så redigera fstab genom å lägga till: "/dev/sdb1 /home/<user>/FLAC ntfs ro,umask=0222 0 0" (utan ")
/home/<user>/FLAC hänvisar till var den ska mounta din disk, den här katalogen måste finnas sedan tidigare, du kan skapa den var som helst å den kan heta vad som helst, fördelen med å skapa i din hemkatalog är att du inte behöver använda sudo-kommandot. Om du vill ha skrivrättigheter i Ubuntu till din ntfs-disk, så installera stöd för det genom att skriva [b]sudo apt-get install ntfs-3g{/b]
När du startar om datorn nu så bör du ha din disk automount:ad i din hemkatalog under katalogen FLAC.

Lycka till!

#27

Postad 14 november 2010 - 15:04

Mauritx
  • Mauritx
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Jag har glömt hur man gör med XBMC, jag har inte tid att lära mig om igen, Jag använde detta förut med XBOXen för flera år sedan, Jag har köpt en Asrock 330HT-BD och kör WMC och XBMC. På WMC får jag igång allt förutom internet TV. Det verkar att microsoft har inte aktivera detta än i Sverige.

På XBMC får jag inte igång live TV eller internet TV. inte internet radio heller. Jag har en USB stycka för TV DVB-T utan radio.


Ovanstående guiden är för komplicerad för mig, finns det inte någonting så man bara installerar för att få igång det som man behöver?

Kan man använda XBMC som instant on alltså utan att behöva logga in i windows för att kunna spela DVD, BD och music. osv?

Tack för hjälpen...

#28

Postad 29 november 2010 - 20:11

djulle
  • djulle
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Får inte fjärr att fungera. Får inte ens upp möjlighet att välja "Nuvoton Transceivers/Remotes' utan får en del andra. Följer hela guiden men just det är konstigt.

Använder Asrocks egna drivisar, dvs 9.10 versionen. *edit* använder detta :" IR receiver driver and source code for Ubuntu 9.10 32/64 bit ver:1.0.4 "

Behövs mera info?

Redigerat av djulle, 29 november 2010 - 20:15.


#29

Postad 30 november 2010 - 17:06

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 940 inlägg
  • 0
Här har du en fungerande .iso med drivrutiner för fjärren redan från start: XBMCfreak

#30

Postad 30 november 2010 - 17:40

djulle
  • djulle
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Här har du en fungerande .iso med drivrutiner för fjärren redan från start: XBMCfreak



Är det en "hel xbmc", dvs bara att installera hela paketet?

#31

Postad 30 november 2010 - 18:21

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 940 inlägg
  • 0
japp komplett med lite xtra grejjer, funkar kanon! ( han som gjort den är XBMC team member nu mera)

#32

Postad 30 november 2010 - 18:29

djulle
  • djulle
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
jaja men då kanske det ska bli intressat att testa..

Kör igång nu så kommer en status sen :)

#33

Postad 30 november 2010 - 20:51

djulle
  • djulle
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Fick inte igång det heller.....gick tillbaka till xbmc Live, installerade och provade allt igen. Nix inget hände. Slutade med att jag slet ut batterierna ur färr och sen satte i de igen, vipps så fungerade det.

Tack i alla fall för allt :)

#34

Postad 30 november 2010 - 21:34

djulle
  • djulle
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Men så börjar nästa problem.

Ljudet i menyn fungerar, dvs. det klickar när man navigerar runt. När jag sätter igång en film med så slutar ljudet att fungera. Ställer jag in det på analogt så får jag ljud i film.

Kör för övrigt allt genom hdmi

#35

Postad 30 november 2010 - 22:07

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 940 inlägg
  • 0
Om du läser kommentarerna under länken där du laddade ner .iso så hittar du lösningen

#36

Postad 03 januari 2011 - 22:08

cmbg
  • cmbg
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
kan man köra ADRock ION 330HT med XBMC Live och få TV med inspelningsmöjligheter genom att använda MythTV eller annan TV spelare? Vilket TV-kort för marksänd Tv funkar?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.