Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dharma Beta 1

48 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 augusti 2010 - 12:34

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0
Xbmc branchen med dxva kallad dharma har nu kommit till beta 1 stadium.

Kan laddas ner Här

#2

Postad 02 september 2010 - 17:54

Hench
  • Hench
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Kör linux varianten av dharma betan och det mesta verkar funka finfint.
Det som gett mig en del huvudkli är att jag laddar ner skins från xbmc add-on, det installeras och står att det är "Enabled", men av någon anledning kan jag inte byta till skinet som jag laddat ner.

Någon som har lösningen på mitt lilla problem? :)

#3

Postad 03 september 2010 - 13:53

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
En efterlängtad release/uppdatering av XBMC...

BlueRay-stöd, bitstreaming samt dxva är bara några av nyheterna...

Planned major new features and functions for XBMC codename "Dharma"

GUI:

* Improved XBMC GUI Skinning Framework / Engine making it even more flexible and powerful
* Improved mouse support, added better exclusive control support for dragging of sliders/scroll bars
* Improved mouse click handling and added the possibility of long verses short clicks detection

Addons Manager

* Unified addon framework.
* Addon Browser GUI that will allow for an easy way to find, install, and manage third-party addons

Playback:

* Added Broadcom Crystal HD PCIe/Mini-PCIe hardware accelerated video decoders support
* Added support for unencrypted Blu-ray Disc playback (via libbluray and libbdnav) without menus
* Added Blu-ray Disc detection for external players (map external player in playercorefactory.xml)
* Added raw bitstream pass-through support for MP1, MP2, MP3, and AAC encoded audio tracks
* Added a real-time ATSC A/52 encoder for on-the-fly Dolby Digital 5.1 (AC-3) transcoded output
* Added support for 5.1 Multi-Channel Analog Output (discrete 6-channel PCM output)
* Added High-Quality Lanczos Upscalers (Video Resamplers) as OpenGL GLSL Shaders
* Added support for embedded Blu-ray/AVCHD PGS subtitles in MKV (Matroska) video containers
* Added support to use MKV (Matroska) embedded descriptions for audio and subtitle tracks
* Added support for unsorted subtitles (ass/ssa, srt, smi)
* Added support for multiple language sami subtitle
* Added "Wide Zoom" video mode option, a combination zoom, cropping, and non-linear stretching
* Added "Stretch 14x9" video mode option, a combination of zoom, cropping, and linear stretching
* Added "Stretch 16x9" video mode option, a combination of zoom, cropping, and linear stretching
* Upgraded FFmpeg (libavformat and libavcodec) audio/video codec and demux library
* Improved Dream Multimedia Dreambox Enigma2 bouquets support in the TuxBox Client
* Improved audio channel matrix mapping, audio channels downmixing, and upmixing support

Library:

* Added FanArt image cache height-value size option to advancedsettings.xml (defaults to 480)
* Added initial support for MySQL as abstracted database backend for video and music libraries
* Added improved portability of SQL statements used in the video and music libraries
* Improved performance for SQL database queries ( help is always wanted here!)

Scrapers:

* Added hd-trailers.net movie trailers scraping to TheMovieDB.org and IMDb scrapers
* Added new 1ting (Chinese) music scraper
* Added new 7176 (Chinese) movie scraper
* Added new getlib (Chinese) movie scraper
* Added new m1905 (Chinese) movie scraper
* Added new daum (Korean) TV Shows scraper
* Added new daum (Korean) music scraper
* Added new filmbasen (Norwegian) movie scraper
* Added new moviemeter (Dutch) movie scraper
* Added new videobuster (German) movie scraper
* Added new kino (German) movie scraper
* Improved ofdb (German) movie scraper by adding themoviedb.org posters scraping
* Improved TheTVDB (Multi-Lingual) TV Shows and Episode scraper
* Removed Discogs (English) music scraper due to them blocking XBMC
* Removed imdb-cn (Chinese) movie scraper due to website closed

Skins:

* Confluence: Addon Browser specific window and icon to get to it in the settings GUI
* Confluence: Added button for Subtitle Downloads to Video OSD (add script path in settings)
* Confluence: Added browsing for subtitles in full screen video overlay

Other:

* Added JSON-RPC and JSON API over HTTP and Sockets for bidirectional communication
* Added microhttpd Web Server (and removed the old GoAhead and Spyce code) for HTTP API
*
* Added HTTP authentication methods any, anysafe, digest, and ntlm (via cURL libcurl)
* Added SSH file transfer protocol (sftp) via libssh
* Added support for MD5 passwords in GUIEditControl
* Added doxygen resources for generating source code documentation
* Added the ability to turn off LCD/VFD backlight while screensaving to advancedsettings.xml
* Improved XBMC's integrated DLNA / UPnP MediaServer and Client compatibility
* Improved last.fm and libre.fm passwords storage with MD5, requires user to input password again

Live Specific:

* Base XBMC Live on a stripped Ubuntu Desktop 10.04 (Lucid Lynx) Linux Distribution
* Added support for GRUB 2 based images
* Updated NVIDIA and ATI binary graphics device drivers

Linux Specific:

* Added out-of-the-box support for Antec's VERIS family RM200 / Antec Fusion Remote Control
* Improved VDPAU (NVIDIA) Hardware Video Acceleration and its upscaling/deinterlacing capabilities
* Improved AMD/Intel x86-64 64-bit (AMD64 / IA-64t CPU architectures) support

Windows Specific:

* Added initial native DXVA2 (DirectX Video Acceleration) support for H.264, VC-1, and WMV9
* Added support for WASAPI (Windows Audio Session API) for raw bitstream output
* Added High-Quality Bicubic and Lanczos Upscalers (Video Resamplers) as Direct3D HLSL
* Added Direct3D port of the OpenGL Spectrum 3D Audio Visualization for DirectX
* Improved support for Microsoft's DirectX, Direct3D, and DirectSound APIs for Windows

Mac OS X Specific:

* Added OSX H.264 Acceleration
* Improved the PowerPC (PPC CPU architecture) support
* Removed PortAudio now that we use Core Audio

Apple TV Specific:

* Added support for Apple TV OS 3.0.2

*Please note that new Web Server may break many third-party applications using XBMC's HTTP API!



#4

Postad 03 september 2010 - 19:27

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0

En efterlängtad release/uppdatering av XBMC...

BlueRay-stöd, bitstreaming samt dxva är bara några av nyheterna...


Helnice, men kan de inte bygga in stöd för lite olika fjärrkontroller, eller stöd för att lära XBMC vilken knapp på fjärren som ska sköta vad, har trixat timtal med evenghost och andra program som ska fixa biffen utan att bli nöjd med något av dem.

#5

Postad 04 september 2010 - 17:11

bjornf
  • bjornf
  • Användare

  • 223 inlägg
  • 0

Helnice, men kan de inte bygga in stöd för lite olika fjärrkontroller, eller stöd för att lära XBMC vilken knapp på fjärren som ska sköta vad, har trixat timtal med evenghost och andra program som ska fixa biffen utan att bli nöjd med något av dem.


I second that!
I stort sett allt i xbmc funkar fint utom fjärkontrollen.

#6

Postad 04 september 2010 - 20:33

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
En androidtelefon och en XMBC-app så har ni en perfekt fjärr... :)

#7

Postad 05 september 2010 - 10:19

kuseman
  • kuseman
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

En androidtelefon och en XMBC-app så har ni en perfekt fjärr... :lol:

Yes, synd att jag saknar adroid-luren bara :)

Redigerat av kuseman, 05 september 2010 - 10:19.


#8

Postad 05 september 2010 - 13:56

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0

Yes, synd att jag saknar adroid-luren bara :)

Funkar lika bra till ifön :lol:

#9

Postad 05 september 2010 - 16:57

Unregistered47457d0f
  • Unregistered47457d0f
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0
Köpte en harmony 300 och det var riktigt enkelt att få den att fungera med xbmc kör betan på w7 :)

Redigerat av Unregistered47457d0f, 05 september 2010 - 16:58.


#10

Postad 06 september 2010 - 09:31

kuseman
  • kuseman
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Funkar lika bra till ifön :lol:


Går inte med den heller, för en sådan tar jag inte i med tång ens :(

#11

Postad 06 september 2010 - 10:59

bjornf
  • bjornf
  • Användare

  • 223 inlägg
  • 0

Går inte med den heller, för en sådan tar jag inte i med tång ens :(


I second that oxå! :lol:

#12

Postad 12 september 2010 - 13:15

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
Hmm... vågar man testa denna tro? :rolleyes:
Testade 9.11 först, men laggade som tusan på HTPCn, men 9.04 funkade fint... vet inte varför... har 4 gig ram, ett GF 9500 silent och 2.66 dualcore...
Kan man få till 24hz i denna med ang MKV filer? :P

#13

Postad 12 september 2010 - 13:27

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0

Hmm... vågar man testa denna tro? :rolleyes:
Testade 9.11 först, men laggade som tusan på HTPCn, men 9.04 funkade fint... vet inte varför... har 4 gig ram, ett GF 9500 silent och 2.66 dualcore...
Kan man få till 24hz i denna med ang MKV filer? :P

Japp, bocka för Justering av frekvens till att matcha film, så får jag judderfri 24p uppspelning.

#14

Postad 13 september 2010 - 11:49

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
Ska testa sen, men undrar varför inte 9.11 funkade, laggade utav h****, men 9.04 går ju klanderfritt... :)
Har w7 om det skulle va det som spökade med nån inställning..?

Redigerat av Garrett, 13 september 2010 - 11:57.


#15

Postad 13 september 2010 - 16:49

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Denna stödjer ju även hårdvaruaccelerering så borde ju funka prima med ditt grafik kort Garret :rolleyes:

#16

Postad 14 september 2010 - 18:33

Matte Hedström
  • Matte Hedström
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Kika även så att du inte har att XBMC kör i "Windowed Mode" då det gör att det börjar lagga för mig...

#17

Postad 15 september 2010 - 08:40

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0
Beta2 ute nu.

#18

Postad 15 september 2010 - 09:42

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Någon som sett hur många Beta de tänkt köra?
Kanske beror på buggutfallet...

#19

Postad 15 september 2010 - 10:13

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Jag stör mig på att det inte går klicka med musen på bilden för att pausa, funkar det för er?
Sen verkar inte "cleanonupdate" fungera heller, dvs automatiskt rensa bort allt som inte längre finns kvar på hårddisken vid uppstart av XBMC.

#20

Postad 15 september 2010 - 11:44

Sailfast
  • Sailfast
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0
Hoppas det kommer ad-ons för fler svenska play-kanaler. Systemet med add-ons är ju riktigt genialt, skönt att slippa sitta och ladda ner saker och lägga i rätt kataloger osv. Jag har dock inte hittat någon auto-update-funktion men det borde ju finnas någonstans.

#21

Postad 15 september 2010 - 11:55

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Kika även så att du inte har att XBMC kör i "Windowed Mode" då det gör att det börjar lagga för mig...


Hmm.. ska kolla detta sen, men har inte ändrat nånting sånt vad jag kan minnas...
Det konstiga är att det laggar i början, men hoppar jag mellan ett par filmer, och låter den vara igång ett tag, så flyter det på sen. Har kryssat i DXVA och att det ska synka efterfilmen, så det blir 24hz vid MKV och 50 eller 60 vid DVD eller vad det nu är, kollar till 90% på MKV...
Varför blir såna lagg för ibland?? Kollar jag aktivitetshanteraren drar det bara 7-15% när jag kör en 1080 film... :)

v9.04 funkar bra.. men inte 9.11, eller denna 10.0... Boxee funkar bra med, den bygger ju på XBMC... men verkar inte kunna få 24hz, vilket jag tycker blir mycket behagligare bild att kolla på...

Redigerat av Garrett, 15 september 2010 - 11:57.


#22

Postad 15 september 2010 - 11:59

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0

Hmm.. ska kolla detta sen, men har inte ändrat nånting sånt vad jag kan minnas...
Det konstiga är att det laggar i början, men hoppar jag mellan ett par filmer, och låter den vara igång ett tag, så flyter det på sen. Har kryssat i DXVA och att det ska synka efterfilmen, så det blir 24hz vid MKV och 50 eller 60 vid DVD eller vad det nu är, kollar till 90% på MKV...
Varför blir såna lagg för ibland?? Kollar jag aktivitetshanteraren drar det bara 7-15% när jag kör en 1080 film... :)

v9.04 funkar bra.. men inte 9.11, eller denna 10.0... Boxee funkar bra med, den bygger ju på XBMC... men verkar inte kunna få 24hz, vilket jag tycker blir mycket behagligare bild att kolla på...

Har läst nån stans att windows aero kan ställa till det, pröva köra utan och kolla om det blir nån skillnad.

#23

Postad 15 september 2010 - 12:02

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Har läst nån stans att windows aero kan ställa till det, pröva köra utan och kolla om det blir nån skillnad.


Kör just Windows Aero.. w7 ställde in sig själv på det när jag installerade det har jag för mig... hur slår jag ifrån det nu igen? hehe... tack för alla tips, ska testa när jag kommer hem sen! Återkommer med resultat! :)

#24

Postad 15 september 2010 - 13:26

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0

Kör just Windows Aero.. w7 ställde in sig själv på det när jag installerade det har jag för mig... hur slår jag ifrån det nu igen? hehe... tack för alla tips, ska testa när jag kommer hem sen! Återkommer med resultat! :)

Högerklicka på skrivbordet, tryck alternativet längst ner (sitter på jobbet kommer inte ihåg vad den heter).
Sen väljer du basic temat, sen är det klart ;).

#25

Postad 16 september 2010 - 13:32

Pankookis
  • Pankookis
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Har precis köpt en Asrock 330:a som jag kör XBMC Live i. Går det att uppdatera till Dharma ifall man har XBMC Live med några finurliga kommandon?

Är helt ny med Linux så fattar i princip nada.

EDIT

Har använt mig av XCI-skriptet för att skaffa XBMC och har inte en aning om vad den installerar för version. Helt idiotiskt att man inte kan se det någonstans inne i XBMC!

Redigerat av Pankookis, 16 september 2010 - 14:10.


#26

Postad 17 september 2010 - 06:09

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Kika även så att du inte har att XBMC kör i "Windowed Mode" då det gör att det börjar lagga för mig...



Det va detta, tack för hjälpen, och för övriga tips! :P

#27

Postad 17 september 2010 - 12:47

Matte Hedström
  • Matte Hedström
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Gött det! :P Lite irriterande att det inte ska funka köra i Windowed, mycket skönare att kunna ha XBMC uppe på TV hela tiden, även om man sitter och grejar med annat på datorn. Som det är nu minimeras ju XBMC då... Jag har alltså TV:n kopplad till min vanliga dator...

#28

Postad 21 september 2010 - 12:58

Unregistered920af859
  • Unregistered920af859
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Ny beta2 på Dharma.. Funkar kanon, alla småbuggar borta som jag märkt.

#29

Postad 21 september 2010 - 15:07

altair4
  • altair4
  • Veteran

  • 1 621 inlägg
  • 0
Finns det en TV3-play addon som funkar med Dharma?

#30

Postad 21 september 2010 - 15:14

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0

Ny beta2 på Dharma.. Funkar kanon, alla småbuggar borta som jag märkt.


Men kan ni klicka med musen i bilden och den pausar?
Funkar cleanonupdate i Advancedsettings.xml så den städar bort inaktuella poster ur databasen vid uppstart?

#31

Postad 21 september 2010 - 15:37

martin_h
  • martin_h
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Installerade Dharma Beta 2 alldeles nyss. Testkörde en 720p-mkv och ljudet hackade (bilden ok) första 0.5-1 minuten, efter det verkade den komma igång och ljudet fungerade på den på den filmen och på andra jag testade efter det. Hoppas den bara behövde lite uppvärmning. :)


Har på Dharma Beta 1 haft problem med att det börjar hacka efter en viss tids användade (2-3 filmer eller serieavsnitt och XBMC igång 2-3 dagar). Får inga framedrops men både för SD och HD material hackar bilden till (ljud ok) var 5-6 sekund. Hackandet verkar vara oberoende CPU usage eller något annat, jag kör på en Asrock 330 med Windows 7 i 1080p@24Hz och med DXVA 2.0 aktiverat. Hårdvaran har klarat samma material med XBMC i Ubuntu med VDPAU på slaget så det borde inte ligga där.

Stänger jag av XBMC och startar upp det igen fungerar allt som det ska igen, i en dag eller två dvs. innan allt material börjar hacka igen. Någon som har någon aning om vad det kan vara?

Har inte hunnit testa nog länge om samma sak uppstår med Beta 2... Eftersom det fungerar normalt igen efter att jag startar om XBMC misstänker jag att det bara kanske är en Beta-bugg, att XBMC långsamt fyller upp minnesbuffert eller något annat.

Redigerat av martin_h, 21 september 2010 - 15:41.


#32

Postad 21 september 2010 - 15:50

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0

Installerade Dharma Beta 2 alldeles nyss. Testkörde en 720p-mkv och ljudet hackade (bilden ok) första 0.5-1 minuten, efter det verkade den komma igång och ljudet fungerade på den på den filmen och på andra jag testade efter det. Hoppas den bara behövde lite uppvärmning. :)


Har på Dharma Beta 1 haft problem med att det börjar hacka efter en viss tids användade (2-3 filmer eller serieavsnitt och XBMC igång 2-3 dagar). Får inga framedrops men både för SD och HD material hackar bilden till (ljud ok) var 5-6 sekund. Hackandet verkar vara oberoende CPU usage eller något annat, jag kör på en Asrock 330 med Windows 7 i 1080p@24Hz och med DXVA 2.0 aktiverat. Hårdvaran har klarat samma material med XBMC i Ubuntu med VDPAU på slaget så det borde inte ligga där.

Stänger jag av XBMC och startar upp det igen fungerar allt som det ska igen, i en dag eller två dvs. innan allt material börjar hacka igen. Någon som har någon aning om vad det kan vara?

Har inte hunnit testa nog länge om samma sak uppstår med Beta 2... Eftersom det fungerar normalt igen efter att jag startar om XBMC misstänker jag att det bara kanske är en Beta-bugg, att XBMC långsamt fyller upp minnesbuffert eller något annat.

Pröva köra Fullscreen i stället för windowed, och pröva även stänga av windows aero.
Nått utav dom löste problemet för mig, stängde av båda samtidigt så är inte 100 vilket som gjorde det ;).

#33

Postad 22 september 2010 - 13:31

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0
Kan rekomendera ett härligt aeon skin till dharma som är riktigt rappt och snabbt AeonMQ2.

http://forum.xbmc.or...ead.php?t=81601

#34

Postad 25 september 2010 - 09:25

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0

Kan rekomendera ett härligt aeon skin till dharma som är riktigt rappt och snabbt AeonMQ2.

http://forum.xbmc.or...ead.php?t=81601


Tack. helt underbart skin!

#35

Postad 03 oktober 2010 - 11:55

dunz
  • dunz
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Är det någon mer som har problem med att Xbmc iaf verkar haka upp sig vid installation av tillägg? Jag kör på en SVN-version jag byggde igår. Har iofs inte hunnit testa så noga vad som kan vara fel, men jag är mest nyfiken på om någon annan har liknande problem, så man vet om man bara är dålig eller om det är ett faktiskt problem ;)

Problemen dyker upp lite sporadiskt, det är inte speciella tillägg, utan olika varje gång, det verkar inte spela roll vilken "väg" jag tar till menyn/mappen/gränssnittet.

#36

Postad 14 oktober 2010 - 07:22

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0
Beta 3 ute nu

#37

Postad 19 oktober 2010 - 10:16

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

  • 1 349 inlägg
  • 0
Har massa problem sen jag bytte till Dharma:
* DXVA finns inte med i menyn, har testat både beta 1 och beta 2.

* 1080p material laggar nu, gjorde det inte med äldre versioner.

* När jag spelar 1080p material så blir det inte full screen (svarta kanter på sidorna, som att overscan inställningarna för grafikkortet slutar funka i 1080, funkar dock i 720)

* Ibland försvinner ljudet och när det kommer tillbaka så är det stereo stream (trots att filen som spelas har 5.1 ljud)
Man måste då stänga av uppspelningen och starta filen igen för att återgå till 5.1 stream.

Någon som har haft samma problem och har en lösning på något av dom?

Annars får jag hoppas på beta 3.

#38

Postad 19 oktober 2010 - 10:23

Orio
  • Orio
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0

Har massa problem sen jag bytte till Dharma:
* DXVA finns inte med i menyn, har testat både beta 1 och beta 2.

* 1080p material laggar nu, gjorde det inte med äldre versioner.

* När jag spelar 1080p material så blir det inte full screen (svarta kanter på sidorna, som att overscan inställningarna för grafikkortet slutar funka i 1080, funkar dock i 720)

* Ibland försvinner ljudet och när det kommer tillbaka så är det stereo stream (trots att filen som spelas har 5.1 ljud)
Man måste då stänga av uppspelningen och starta filen igen för att återgå till 5.1 stream.

Någon som har haft samma problem och har en lösning på något av dom?

Annars får jag hoppas på beta 3.


Dharma3 är ute nu.

Men jag upplever problem med ljudet dock. Hade 5.1 ljud i tidigare versioner men nu får bara 2.1 ljud ibland.

#39

Postad 19 oktober 2010 - 13:59

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0
Ända sedan beta 2 har jag haft problem med ljudet på scen-releaser av tvserier, ljudet ligger 50 ms före vilket gör att jag måste korrigera det manuellt varje gång. Detta problemet uppstår inte på "non-scene releases" från en väldigt känd HD-tracker eller på filer från iTunes. Filmer har inte heller detta problem. Märkligt!

#40

Postad 20 oktober 2010 - 09:25

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

  • 1 349 inlägg
  • 0

Har massa problem sen jag bytte till Dharma:
* DXVA finns inte med i menyn, har testat både beta 1 och beta 2.

* 1080p material laggar nu, gjorde det inte med äldre versioner.

* När jag spelar 1080p material så blir det inte full screen (svarta kanter på sidorna, som att overscan inställningarna för grafikkortet slutar funka i 1080, funkar dock i 720)

* Ibland försvinner ljudet och när det kommer tillbaka så är det stereo stream (trots att filen som spelas har 5.1 ljud)
Man måste då stänga av uppspelningen och starta filen igen för att återgå till 5.1 stream.

Någon som har haft samma problem och har en lösning på något av dom?

Annars får jag hoppas på beta 3.


Testade beta 3 igår:

Overscan problemet uppstår när jag väljer att matcha skärmens refreshrate med filen.
Det innebär att overscan inte fungerar som det skall i 24Hz. Jag får mecka vidare med grafikkortsinställningarna och se om jag kan lösa det.

Ljudet försvinner även i beta 3, hela filmen stannar upp i någon sekund och fortsätter sedan spela. Dock byter inte audio streamen till stereo längre, den stannar på dolby digital.

1080p material laggar fortfarande, droppar massa frames tyvärr.
(Radeon HD 3200 integrerat på ett: Gigabyte GA-MA78GM-S2H med en AMD 4850e processor)
Är det så att 3200 inte räcker för full HD? vcpu ligger farligt nära 100% ofta tycker jag om man har info ("o") igång under playback.

#41

Postad 20 oktober 2010 - 15:16

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0

Testade beta 3 igår:

Overscan problemet uppstår när jag väljer att matcha skärmens refreshrate med filen.
Det innebär att overscan inte fungerar som det skall i 24Hz. Jag får mecka vidare med grafikkortsinställningarna och se om jag kan lösa det.

Ljudet försvinner även i beta 3, hela filmen stannar upp i någon sekund och fortsätter sedan spela. Dock byter inte audio streamen till stereo längre, den stannar på dolby digital.

1080p material laggar fortfarande, droppar massa frames tyvärr.
(Radeon HD 3200 integrerat på ett: Gigabyte GA-MA78GM-S2H med en AMD 4850e processor)
Är det så att 3200 inte räcker för full HD? vcpu ligger farligt nära 100% ofta tycker jag om man har info ("o") igång under playback.

3200 vet jag inte riktigt om det funkar, hade problem med mitt 3650 så jag köpte ett 5450 för 380 spänn.
Overscan problemet är ett CCC problem, uppdater 10.9a så ska det fixas. Kör du ljudet ut via hdmi så är det också garanterat något med Atis drivrutiner. Vilket windows använder du?

#42

Postad 20 oktober 2010 - 21:07

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

  • 1 349 inlägg
  • 0
Kör windows xp, ljud ut via optiskt.

#43

Postad 21 oktober 2010 - 08:21

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0

Kör windows xp, ljud ut via optiskt.

Du måste köra vista eller 7an för att använda dxva2 :)

Redigerat av Unregistered710b3906, 21 oktober 2010 - 08:21.


#44

Postad 21 oktober 2010 - 08:44

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

Kör windows xp, ljud ut via optiskt.


Släng in 7an, kommer bespara dig en mängd tänkbara problem vad gäller tearing, fps-synkning och hårdvaruacceleration.

#45

Postad 21 oktober 2010 - 11:09

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

  • 1 349 inlägg
  • 0
Ja, har bestämt mig för att win 7 och en ssd disk skall in i lådan, löser det inte problemet får jag kolla på nytt grafikkort.

Har inte hängt med i moderkorts racet sista tiden, finns det något moderkort med HDMI utgång som stödjer dom nya ljudformaten?

#46

Postad 21 oktober 2010 - 11:16

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

Ja, har bestämt mig för att win 7 och en ssd disk skall in i lådan, löser det inte problemet får jag kolla på nytt grafikkort.

Har inte hängt med i moderkorts racet sista tiden, finns det något moderkort med HDMI utgång som stödjer dom nya ljudformaten?

Intels Core i3/i5 med H55 chipset. Sen ger dom väl inte samma bildkvalité i ex HQV testet etc som ett HD5450+.

#47

Postad 21 oktober 2010 - 11:24

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0

Intels Core i3/i5 med H55 chipset. Sen ger dom väl inte samma bildkvalité i ex HQV testet etc som ett HD5450+.

Nej, det stämmer och dom hanterar inte 24p rätt heller, så ett 5450 skulle nog va bästa alternativet.

#48

Postad 21 oktober 2010 - 11:46

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

  • 1 349 inlägg
  • 0
Tackar, ett 5450 får stå på tur då.

#49

Postad 25 oktober 2010 - 18:34

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

  • 1 349 inlägg
  • 0
SSD disk och Windows 7 installerat i HTPC:n.
DXVA2 aktiverat.
Ny flyter även "problemfilmerna" som jag tidigare hade problem med.
Aktiverade även ljud ut via HDMI så nu åker ljudkortet ut ur lådan och skapar lite mer luft.

Så för er som sitter med 4850e cpu och 750G moderkort med integrerat Radeon HD 3200 (vet att vi var ett gäng som satsade på detta för energi snålheten m.m.) och funderar på om windows 7 är rätt väg att gå så kan jag bara säga: JA!

Dock gick det inte alls med att synca skärmfrekvens med filmen som spelas, då hackade det fruktansvärt.
Kanske inte går att kombinera med Vertical sync during playback alternativet?
Om det är så borde det ena bocka ur det andra tycker jag.

En sak som slutade funka för mig nu är crossfade mellan låtar, det går inte att kryssa i, någon som vet varför?

Redigerat av Nahaz, 25 oktober 2010 - 18:45.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.