Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Windows 10 gratis + Tips & Nyheter om Win 10.

506 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows 10 Home Sve (32-bit OEM) (Operativsystem) 2 (0) 1 599:-
Microsoft Windows 10 Home Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 1 5,64 (27) 140:-
Microsoft Windows 10 Home Sve (Operativsystem) 2 7,14 (13) 309:-
Microsoft Windows 10 Pro Sve (32-bit OEM) (Operativsystem) 1 (0) Inga priser
Microsoft Windows 10 Pro Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 1 6,75 (11) 160:-
Microsoft Windows 10 Pro Sve (Operativsystem) 1 6,57 (6) 180:-

#51

Postad 06 juni 2015 - 09:15

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Titta efter bakåt i tråden hur konstigt ditt originalinlägg ser ut - jag upptäckte också att det plötsligt tycks bli typ dubbla citat ...

 

 

 

(När Windows 10 väl har aktiverats på en dator kommer licensen att betraktas som giltig även vid framtida ominstallationer. Detta oavsett om det sker genom den inbyggda återställningsfunktionen eller via en systemskiva. Med andra ord ska du inte behöva betala för en ny licens.)

 

det tolkar jag bara som att  man måste hoppa på erbjudandet genom loggan.

 

du måste ju föra över licensen från windows 8 eller 7 till 10 så den är aktiverad där om du inte hoppar  uppgraderings erbjudandet så kommer licensen aldrig aktiveras med win10 vilket gör att win 10 kommer inte godkänna licensen om du bara raderar allt på hdd och kör in en grund install på win 10

 

 

Jag lovar att det kommer att gå att installera Win10 rent (från en ISO man hämtar hos MS) utan annat Win under, man får mata in sin CD/DVD eller sin gamla ProductKey helt enkelt.

 

Vilket också bekräftas av inlägget jag ju skrev precis innan ditt ovan, nämligen;

 


 

Ny information kring uppgraderingen är även att Microsoft har gått ut och bekräftat att användare som uppgraderar till Windows 10 sedan, efter uppgraderingen kan installera Windows 10 direkt på datorn utan att först installera Windows 7 och uppgradera till Windows 10. En så kallad "ren installation".

 


Redigerat av Kung Nu, 06 juni 2015 - 09:20.


#52

Postad 06 juni 2015 - 09:20

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Titta efter bakåt i tråden hur konstigt ditt originalinlägg ser ut - jag upptäckte också att det plötsligt tycks bli typ dubbla citat ...

 

 

 

 

 

Jag lovar att det kommer att gå att installera Win10 rent (från en ISO man hämtar hos MS) utan annat Win under, man får mata in sin CD/DVD eller sin gamla ProductKey helt enkelt.

som sagt vi får se! hehe



#53

Postad 07 juni 2015 - 08:28

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0

MS har ju dumpat sen  några år tillbaka  Mediacenter men har ändå legat  kvar i Windows av nån anledning? ...

 

Själv kör jag  My Movies på min  2012 server som söker upp filmerna och lägger information på dem sen har  jag haft de senaste åren Mediaportal och Kodi som klient de kommer jag ha på Windows 10 med..

 

Så jag ser inte  Mediacenter som nått viktigt alls den är gammal och har inte uppgraderats på länge...

 

Så du kanske ska fundera på alternativ till Mediacenter du kan fortfarande använda My Movies för filminfo

Jo, jag är medveten om att wmc är outdated, men det har funkat utan strul för mig, så aldrig sett ngn större anledning att byta. Får väl överväga det nu ;)

 

Eftersom jag likt dig, kör MyMovies på servern och är nöjd med det, blir det väl till att byta klient.

Kör du både Mediaportal och Kodi?

Kommer det att funka till W10?



#54

Postad 07 juni 2015 - 11:06

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Jag kör Mediaportal på min  HTPC med  plugin för Moving Pictures den söker den info från movie.xml på servern sen kör jag Kodi/OSMC på min Raspburry pi 2 som hämtar info från  NFO från servern ...

 

Anledningen att jag kör Mediaportal på ena är att jag delar tv i lägenheten via Mediaportal..

både Kodi och Mediaportal är  väldigt stabila har sällan nått problem och Mediaportal är  väldigt likt Mediacenter så jag måste favorisera Mediaportal.

 

 nu är ju min Kodi på en Raspburry men syftade mest på att den hämtar info via NFO på servern och funkar lika på en HTPC... 

 

behöver du en scraper för Mediaportal för movie.xml så e det bara du frågar den e svår att hitta på nätet



#55

Postad 07 juni 2015 - 20:01

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

http://www.winbeta.o...-fee-windows-10

 

varför detta envisa rykte om en prenumeration på win 10 


Redigerat av Duckface21, 07 juni 2015 - 20:04.


#56

Postad 08 juni 2015 - 10:39

Unregistered757f7bf1
  • Unregistered757f7bf1
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0

Jag kör Mediaportal på min  HTPC med  plugin för Moving Pictures den söker den info från movie.xml på servern sen kör jag Kodi/OSMC på min Raspburry pi 2 som hämtar info från  NFO från servern ...

 

Anledningen att jag kör Mediaportal på ena är att jag delar tv i lägenheten via Mediaportal..

både Kodi och Mediaportal är  väldigt stabila har sällan nått problem och Mediaportal är  väldigt likt Mediacenter så jag måste favorisera Mediaportal.

 

 nu är ju min Kodi på en Raspburry men syftade mest på att den hämtar info via NFO på servern och funkar lika på en HTPC... 

 

behöver du en scraper för Mediaportal för movie.xml så e det bara du frågar den e svår att hitta på nätet

Jag är lite osäker på vad ens en scraper är. Men om jag överhuvudtaget ska kunna överväga ett byte till Mediaportal antar jag att jag behöver en. Så jag tackar och bugar ödmjukast med ett; ja tack, jag vill gärna ha en :D

Hur löser vi det lättast?



#57

Postad 08 juni 2015 - 11:30

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Jag är lite osäker på vad ens en scraper är. Men om jag överhuvudtaget ska kunna överväga ett byte till Mediaportal antar jag att jag behöver en. Så jag tackar och bugar ödmjukast med ett; ja tack, jag vill gärna ha en :D

Hur löser vi det lättast?

en scraper skrapar efter info filer på tex dina media mappar på servern... du kommer inte ha så svårt att gå över då mediacenter försvinner 



#58

Postad 13 juni 2015 - 10:58

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Och åter igen bekräftas nu att man kommer att kunna hämta hem en ISO-fil för att kunna göra en CLEAN-installation av Win10.

 

Här finns listan på vilka andra Win-versioner som berättigar till en gratis ISO-fil.

 

http://blogg.tkj.se/...a-hem-download/

 

Och som han skriver:

 

Avslutningsvis vill jag ge en rekommendation…

När det är dags att byta till Windows 10, investera i en SSD – antingen som en ny enhet i din stationära eller som utbyte av din gamla hårddisk i din bärbara, och gör sedan en fräsch nyinstallation på SSD:en istället för din gamla hårddisk. Med en hyfsat ny och snabb SSD som systemdisk kommer datorn och Windows att starta på ett ögonblick. Bokstavligen talat.

 

 


Redigerat av Kung Nu, 13 juni 2015 - 10:59.


#59

Postad 22 juni 2015 - 16:52

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
http://lifehacker.co...et-a-1712774167

Fina nyheter till folket som inte kör Windows 7 el Windows 8 o andra icke gratis uppgraderingsbara versioner.

#60

Postad 23 juni 2015 - 12:30

Bill50x
  • Bill50x
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Smart. Nu gäller det att installarera W10 Preview där det behövs :-)

 

/ B


Redigerat av Bill50x, 23 juni 2015 - 12:33.


#61

Postad 25 juni 2015 - 16:05

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0
På winbeta står det att man får win 10 gratis om man har insider men man förväntas lämna feedback och avinstallerar man insider så faller den utanför det och den går inte aktivera om man inte lägger till insider igen

#62

Postad 25 juni 2015 - 16:14

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0
http://winbeta.org/n...ee-keyword-test

#63

Postad 06 juli 2015 - 10:03

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

och där kom det = Domain machines will not get the icon for the FREE upgrade. så man måste  koppla bort domänen :( på alla maskiner om man vill ha windows 10 detta  för att den  tar de som  företag och företag får inte gratis windows 10 de måste köpa  det



#64

Postad 06 juli 2015 - 10:10

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Yep, har själv Win 8 Enterprise hemma via MSDN licens och jag har varken fått 8.1 eller Win 10 gratis eller ens att kunna ladda ner alls.

Dom betraktar ju alla företag som att inga vill ha dessa uppgraderingar automatiskt utan det ska ju som vanligt skötas från centralt administratörs håll vid eget valt tillfälle.

#65

Postad 06 juli 2015 - 20:30

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

detta gäller dock inte bara enterprise utan alla utgåvor som kan domän ansluta sig :( enda sättet   att få upp loggan är att  koppla bort domänen på tex PRO ms har tänkt fel att inga hem användare använder domän...



#66

Postad 06 juli 2015 - 20:37

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Möjligt, men för mig så gäller det som vanligt när jag byter OS att jag dels installerar det på en ny fräsch HD och även ser till att det det blir en clean install och inte en upgrade.

 

Så det blir en ny SSD+en ny Win 10 licens som gäller.



#67

Postad 06 juli 2015 - 21:59

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

jo det är självklart det enda rätta  men.. just nu har jag ändå inte råd med en  ny hdd har nog med att c disken pajade i servern så  dit blir det ett köp av ny hdd 



#68

Postad 07 juli 2015 - 13:25

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

http://pcforalla.idg...atortillverkare

 

 


 

Windows 10 redo att skickas ut till datortillverkare

 

Betatestningen av Windows 10 pågår visserligen för fullt, men redan om några dagar är det dags för Microsoft att förse världens datortillverkare med en ”skarp” version.

 

Versionen som skickas till datortillverkarna betraktas emellertid inte som en färdig version, med andra ord kommer det att finnas uppdateringar tillgängliga redan när de nya datorerna med Windows 10 börjar säljas den 29 juli.

 

På den officiella Windows-bloggen förklarar Terry Myerson från Microsoft att Windows 10 är att betrakta som en tjänst och att kontinuerliga uppdateringar kommer skickas ut till privatpersoner och företagsanvändare under oöverskådlig tid.

 

- Vi kommer aldrig att bli klara. Vi kommer att fortsätta arbeta med kompatibilitetsfrågor varje dag, skriver Myerson.

 



#69

Postad 07 juli 2015 - 21:42

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0

Stämmer min uppfattning om att jag som sitter på RTM av win 7 inte kommer få win 10?



#70

Postad 08 juli 2015 - 06:20

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Stämmer min uppfattning om att jag som sitter på RTM av win 7 inte kommer få win 10?

 

Nej, läs bakåt i tråden.

 

Finns inlägg med listor över vilka som är berättigade till gratis Win10.

 

 

Senaste nytt verkar finnas här, om man använder länkarna i artikeln.

 

Och glöm inte TheLastTime!

 

Ännu mer info om Clean Install!

 

Och här.


Redigerat av Kung Nu, 08 juli 2015 - 08:02.


#71

Postad 08 juli 2015 - 10:52

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Stämmer min uppfattning om att jag som sitter på RTM av win 7 inte kommer få win 10?

RTM är intet annat en (Release To Manufacturer)  

 

alltså den utgåva som du vanligen får då du köper en dator tex av Dell eller Asus  osv förutom alla  skräp appar och annat som OEM lägger på efter de får RTM  ...

 

RTM = Helt vanliga  Windows  så du kan uppgradera till win10 utan  problem så länge du är  inom de utgåvor som  får gratis win10


Redigerat av Duckface21, 08 juli 2015 - 10:54.


#72

Postad 09 juli 2015 - 10:31

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0

Hittade någon länk i allt myller (som jag inte hittar nu naturligtvis) om att windows 7 home rtm inte var uppgraderingsbart.

Därför jag inte får någon ikon eller något av dom olika scriptsen som finns inte funkar.



#73

Postad 09 juli 2015 - 10:44

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 1

Hittade någon länk i allt myller (som jag inte hittar nu naturligtvis) om att windows 7 home rtm inte var uppgraderingsbart.

Därför jag inte får någon ikon eller något av dom olika scriptsen som finns inte funkar.

 

Titta vad jag skrev 13 juni, kl. 11:58 här ovan, och använd länken, så ser du att Win7 RTM är berättigad till fri ISO-fil.

 

Däremot funkar det inte via Win Update, men det är ju bara bra eftersom det är bättre med en ISO så man själv har full kontroll och slipper vara uppkopplad i timtals.

 

Bifogad fil  upgrade-matrix-windows10-450x379.png   148,93K   3 Antal nerladdningar

.



#74

Postad 09 juli 2015 - 12:09

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0
Köpte en Laptop för ett halvår sen av en kille på blocket, dum som man var kollade jag aldrig riktigt upp om OS var äkta. Fick häromdagen en svart bakgrund och information att windows är oäkta.

Googlade fram lite information att man kunde avaktivera windows genuine..
Så jag gjorde detta tills vidare.
Har även skickat in att jag vill få win 10 när det släpps.

Frågan är: Går det att köpa en nyckel sen direkt ifrån Microsoft eller måste man köpa ett helt nytt OS med skiva?

#75

Postad 09 juli 2015 - 12:33

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Köpte en Laptop för ett halvår sen av en kille på blocket, dum som man var kollade jag aldrig riktigt upp om OS var äkta. Fick häromdagen en svart bakgrund och information att windows är oäkta.

Googlade fram lite information att man kunde avaktivera windows genuine..
Så jag gjorde detta tills vidare.
Har även skickat in att jag vill få win 10 när det släpps.

Frågan är: Går det att köpa en nyckel sen direkt ifrån Microsoft eller måste man köpa ett helt nytt OS med skiva?

du kan köpa en nyckel av ms direkt ja  du kontaktar dem bara via tfn



#76

Postad 09 juli 2015 - 13:20

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0

Titta vad jag skrev 13 juni, kl. 11:58 här ovan, och använd länken, så ser du att Win7 RTM är berättigad till fri ISO-fil.

 

Däremot funkar det inte via Win Update, men det är ju bara bra eftersom det är bättre med en ISO så man själv har full kontroll och slipper vara uppkopplad i timtals.

 

attachicon.gifupgrade-matrix-windows10-450x379.png

.

Danke :)



#77

Postad 10 juli 2015 - 07:01

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Windows 10 FAQ = Frequently Asked Questions = Ofta Frågade Frågor.

 

https://www.microsof.../windows-10-faq

 

Leta där - och i inlägg innan här - innan ni frågar (ifrågasätter/gnäller/ömkar/påstår ...?) här.

 

 

Sen så har ju MS haft åtskilliga problem med de Patchar de lagt upp på Win Update, så de bör man ju helst inte installera alls, vilket det just precis varnas för att göra i många artiklar runt om, t ex:

 

http://www.infoworld...e-snooping.html

 

http://www.infoworld...repeatedly.html

 

http://windowsitpro....es-normal-users

 

http://winsupersite....ing-your-system

 

http://www.infoworld...-81-update.html

 

 

I de där artiklarna framgår vilka KBxxxxxx i Win Update det handlar om, och i Win Update kan man alltså Högerklicka på en viss Update, och då välja Hide/Göm, så slippar man se den mer, och den installeras inte.

 

 

Det är alltid bättre att göra en Ren installation, dvs att inte ha en gammal Win under.  Med en ISO-fil man hämtar.

 


Can I reinstall Windows 10 on my computer after upgrading?

 

Yes. Once you’ve upgraded to Windows 10 using the free upgrade offer, you will be able to reinstall, including a clean install, on the same device. You won’t need to purchase Windows 10 or go back to your prior version of Windows and upgrade again.

You’ll also be able to create your own installation media like a USB drive or DVD, and use that to upgrade your device or reinstall after you’ve upgraded.

 

 

Och det kommer efter 29 juli - då Win10 släpps - att finnas hur många sidor som helst om hur man fixar en ISO-installation med en gratis-version av Win10, så det finns ingen anledning att oroa sig öht.

 

Men tills dess; Köp en ny SSD Hårddisk, att installera Win10 på!

 

Bra köp är Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB.

 

https://www.prisjakt...t.php?p=2880218

 

Mycket Bang för the Buck!

 

(Sicken röta; Igår var jag på G till ElGiganten för att köpa en sån för 990:-, enär Webhallen igår tog 1.174:-, men idag är Webhallen nere på 989:- ... [Har mycket närmare till Webhallen än ElGiganten])

 

Edit: men det var väl ett attans ändrande då; idag 11/7 tar Webhallen 1.049:- och ElGig. 989:- ...

 

Edit igen: och idag 12/7 tar alla 1.049:- ... snacka om att de har koll på varandra!


Redigerat av Kung Nu, 12 juli 2015 - 08:24.


#78

Postad 13 juli 2015 - 23:36

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

som jag förstår detta? så måste man ta erbjudandet och uppgradera win10 från en färdig install av 8.1 innan  man kan  installera 10 direkt från skiva annars kan den inte aktiveras 

http://winsupersite....-clean-installs



#79

Postad 16 juli 2015 - 09:47

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Har 3 stycken dator här hemma, där alla har fått erbjudandet angående reservation utav Windows 10. Kan man reservera alla 3 på samma e-mail? Eller är det bara en reservation per kund?



#80

Postad 16 juli 2015 - 10:13

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

ja de kan du



#81

Postad 16 juli 2015 - 10:56

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0
Toppen :)

#82

Postad 16 juli 2015 - 11:45

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

du behöver egentligen ingen mail alls du kan fylla i ren  hitta på mail det den gör är att aktivera windows update  för att ta emot windows 10 uppgraderingen. att de vill ha mail är för att de ska  kunna skicka  ut att nu kan du gå in på windows update och hämta windows 10..



#83

Postad 16 juli 2015 - 19:45

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

va är de för program? det är ju windows bör funka utan nån win10 godkännande 



#84

Postad 17 juli 2015 - 10:14

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Nu är det nog sista versionen Preview av Win10 som är ute, för de har totalt bytt namn på den som kom igår.

 

TH1 Professional 10240

 

heter den senaste.

 

Istället för typ "Windows10_InsiderPreview_x64_EN-US_10162" som de hette tidigare.

 

 

Funkade bra att köra Samsungs Data Migration program och sen starta på den nya SDDn.

 

För att det ska funka måste man starta DIREKT på den nya SSDn som man Klonat allt på den gamla HDDn från.

Man får alltså inte efter att Kloningen skett, överhuvudtaget ens en enda gång starta/boota från den gamla HDDn, för då kommer inte den nya att sen bli Bootbar alls.

 

Men har man väl bara bootat den nya en enda gång, så kan man sen fritt välja vilken HDD man vill boota från.

 

Oftast är det F8 man trycker direkt efter man startat datorn, för att kunna välja Boot-media från BIOS, åtminstone på ASUS Moderkort.

 

Win10 konverterade sen nästan vartenda prg jag hade, inkl. t ex hela Office + hela Corel Draw + alla Adobe prg.


Redigerat av Kung Nu, 17 juli 2015 - 10:15.


#85

Postad 17 juli 2015 - 12:40

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Nu är det nog sista versionen Preview av Win10 som är ute, för de har totalt bytt namn på den som kom igår.

 

TH1 Professional 10240

 

heter den senaste.

 

Istället för typ "Windows10_InsiderPreview_x64_EN-US_10162" som de hette tidigare.

 

 

Funkade bra att köra Samsungs Data Migration program och sen starta på den nya SDDn.

 

För att det ska funka måste man starta DIREKT på den nya SSDn som man Klonat allt på den gamla HDDn från.

Man får alltså inte efter att Kloningen skett, överhuvudtaget ens en enda gång starta/boota från den gamla HDDn, för då kommer inte den nya att sen bli Bootbar alls.

 

Men har man väl bara bootat den nya en enda gång, så kan man sen fritt välja vilken HDD man vill boota från.

 

Oftast är det F8 man trycker direkt efter man startat datorn, för att kunna välja Boot-media från BIOS, åtminstone på ASUS Moderkort.

 

Win10 konverterade sen nästan vartenda prg jag hade, inkl. t ex hela Office + hela Corel Draw + alla Adobe prg.

yes enligt Winbeta så är TH1 Professional 10240 1 av 3 RTM som blivit avisad för släpp till slut utgåva de kan komma en TH2 eller TH3 med beror på om de avisar nån av de andra för  buggar högst troligt kommer det i allaf 1 till innan släpp den 29



#86

Postad 19 juli 2015 - 09:28

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

http://answers.micro...8321809f?auth=1

bra info i den länken rulla ner lite så står de om 10240 rtm och hur  de funkar

 

titta under Update 16/07/2015 Windows 10 10240 RTM is Released for Windows Insiders


Redigerat av Duckface21, 19 juli 2015 - 09:28.


#87

Postad 19 juli 2015 - 18:16

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

kan informera att 10240 är fulla rtm jag laddade ner ison  uppgraderade min win8.1 så nyckeln vart kopplad sen gjorde jag en clean install den aktiverade med min win8.1 key allt funkar skit bra .. så nu vet ni har ni uppgraderat 8.1 genuine till windows 10 10240 så kan ni göra en clean install av win 10



#88

Postad 20 juli 2015 - 09:48

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

kan informera att 10240 är fulla rtm jag laddade ner ison  uppgraderade min win8.1 så nyckeln vart kopplad sen gjorde jag en clean install den aktiverade med min win8.1 key allt funkar skit bra .. så nu vet ni har ni uppgraderat 8.1 genuine till windows 10 10240 så kan ni göra en clean install av win 10

 

Finns ingen officiell Win10, v.10240, utan en sån får man skapa själv (SE mitt Nästa Inlägg om det!), eller hämta från nån piratsajt.

 

Hursomhelst så ska storleken på den Engelska Win10 10240 bli exakt 3.898.724KB när man tittar på filen i Explorer/Utforskaren, dvs ser ofta ut som "3.71Gb" när man listar filer på nån piratsajt, så Varning för att hämta hem fel fil som kan innehålla Virus & Trojaner!


Redigerat av Kung Nu, 20 juli 2015 - 11:30.


#89

Postad 20 juli 2015 - 10:17

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

kan informera att den installationen jag tog ner är en windows update fil (ESD) som jag konverterat till ISO skrev ISO i förra inlägget menade så klart ESD..

 

jag laddade ner ESD med 10240 från en sida på nätet konverterade den sen  till ISO gjorde sen en bootbar win10 usb minne av den och uppgraderade inne i windows 8.1 så nyckeln låstes till windows 10 sen då de va klart så startade jag om datorn och bootade usb minnet och gjorde en windows 10 ren install som aktiverade och funkar :)


Redigerat av Duckface21, 20 juli 2015 - 10:24.


#90

Postad 20 juli 2015 - 11:30

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

För att göra en Clean Install av Windows 10, RTM 10240, dvs den sista utgåvan till Insiders, den som heter TH1 Professional 10240.

 

1. Gå med i Windows Insider programmet, sök på nätet om Hur.

 

2. Hämta hem ISO-versionen av den Näst Sista Utgåvan av Insider programmets Preview-versioner, dvs 10166, sök på nätet om Hur.
Bränn den versionen till en DVD, eller (hellre) till ett USB-minne [minst 8Gb] (använd då programmet "Windows7-USB-DVD-Download-Tool-

Installer-en-US.exe" från MS [ < SÖK på Nätet! ], som funkar ÄVEN för att skapa en Bootbar DVD), så installera det här programmet nu på

en gång om du tänker installera från ett USB-minne eller DVD.

 

3. Köp en ny SSD, gärna Samsungs enligt mina tidigare inlägg, så får du med ett Kloningsprogram; Data Migration, på en CD.

 

4. Kör Data Migration programmet och Klona din gamla Win7/win8/Win8.1 installation till den nya SSDn.

 

5. Starta om datorn, MEN ... sen MÅSTE DU starta FRÅN DEN NYA SSDn (vid första omstarten efter Kloningen!  Annars kommer inte den nya

SSDn att bli Bootbar alls!)!
För att göra det trycker man oftast F8 direkt efter att datorn startat om, och får du upp en Meny från BIOS där man då väljer den nya

SSDn.
Misslyckas du att trycka F8 innan din gamla Windows startar, så måste du börja om med Kloningsprogrammet igen!

 

6. När du sett att den nya SSDn startar och allt ser ut som det gjorde på din gamla installation, stoppa då i ditt USB-minne/DVD och

starta  installationen av 10166 från DVD eller USB-minne.

 

7. När den är färdig och du startat om till den nya installationen (F8), kör då Win Update och hämta den sista versionen enligt översta

raden, dvs 10240.
Finns ännu ingen offficiell 10240 ISO-fil från MS själva.

 

8. När den är färdiginstallerad ovanpå det gamla, så starta om osv, och sen kan du starta din gamla Windows istället.

 

9. Därifrån går du till X:\$Windows.~BT\Sources  (Byt ut X till DIN Enhetsbokstav för den NYA SSDn!) och hittar filen Install.esd.

 

10. Skapa en ny Mapp på din gamla Windows-HDD, t ex "Skapa-ISO".
Kopiera Install.esd dit.

 

11. Gå sen till: http://answers.micro...118a8864?auth=1

 

12. Hämta där: "Download ESD Decrypter 4.7 (esd-decrypter-wimlib-4.7z)"
Spara den till din just Nyskapade Mapp.

 

13. Packa upp den i din just Nyskapade Mapp, och högerklicka Decrypt.cmd och välj "Kör som Administratör".

 

14. Välj Alternativ 1 i Prompten som kommer upp, sen tar det runt 20min. att skapa en ISO-fil av ESD-filen.

 

15. När ISO-filen "en_windows_10_pro_10240_x64_dvd.iso" är skapad så kör du åter programmet i punkt 2 för att skapa Bootbar USB.
Du kan alltså använda samma USB-minne/DVD som i punkt 2, men Radera/Formatera den/t först!

 

16. Eftersom du var medlem i Windows Insider, och har installerat de två versionerna av Win10 ovanpå en gammal Win-version du hade Legal

Produktnyckel till, så har din Hårdvaru-konfiguration redan sparats hos MS, och du kan nu göra en Clean/Ren Installation av Win10, utan

allt det gamla under.

 

17. Så starta nu din dator från USB-minnet/DVDn, och välj sen just precis Clean Installation på din Nya SSD - då kommer din nya SSD att

Formateras/Raderas, och du har inget gammalt skit under längre, utan en helt ny fräsch installation av Win10.

 

 

Vad jag glömt här vet jag inte, men men ... sånt händer isåfall.

 

Finns ju många bra sidor på nätet med detta också.



#91

Postad 20 juli 2015 - 16:36

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Hoppar nog över att uppgradera till Win 10, tycker inte om att man kommer att tvingas till automatiska uppdateringar.



#92

Postad 20 juli 2015 - 17:10

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Hoppar nog över att uppgradera till Win 10, tycker inte om att man kommer att tvingas till automatiska uppdateringar.

det gör du inte heller

1. det du läst om gäller home edition inte pro. 

2. du kan stänga av drivrutins uppdateringarna så du bara får säkerhets  uppdateringarna...

 

så ska du ha win10 så kör på pro  så slipper du alla typer av  auto


Redigerat av Duckface21, 20 juli 2015 - 17:20.


#93

Postad 20 juli 2015 - 17:24

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

det gör du inte heller

1. det du läst om gäller home edition inte pro. 

2. du kan stänga av drivrutins uppdateringarna så du bara får säkerhets  uppdateringarna...

 

så ska du ha win10 så kör på pro  så slipper du alla typer av  auto

Andra versioner än Home tex Pro, kommer bara att kunna skjuta upp uppdateringarna i upp till 8 månader, därefter försvinner rätten att installera dom helt. Enterprise upp till ett par år


Redigerat av Unregistered17177ab2, 20 juli 2015 - 17:27.


#94

Postad 20 juli 2015 - 17:55

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

det e då mer en va jag sett  ska kolla lite...  nog tror jag de låter konstigt mycket rykten går!

lika va att tex  insiders skulle få win10 gratis men måste då va anslutna till insider programmet med just den installen

de visade sig fel då insiders fick win 10 och kopplades inte alls ifrån då de tog bort insider 



#95

Postad 20 juli 2015 - 17:59

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

De verkar som microsoft lägger in traditionell startmeny på  de som  har  windows RT 8.1 undra  samma uppdatering ska ju komma för dem som stannar på windows 8.1 för x86 och x64 undra om de får startmenyn med?

 

http://www.winbeta.o...be-major-update



#96

Postad 20 juli 2015 - 18:38

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Funktionerna som försvinner i Windows 10


På sin informationssida om Windows 10 listar Microsoft en rad funktioner som inte följer med om du uppgraderar din dator till Windows 10. Det gäller dels program som Microsoft valt att lägga ner, men även funktioner som dvd-uppspelning som företaget inte vill fortsätta betala licens för. Här är de viktiga finesserna som inte hänger med i framtiden:

 

  • Windows Media Center försvinner helt.
  • Dvd-filmer kan inte spelas upp utan tredjepartsprogram med stöd för formatet.
  • Om du kör Windows 7 kommer miniprogram, så kallade desktop gadgets, försvinna.
  • Användare av Windows 10 Home kommer få automatiska uppdateringar påslagna vare sig man vill eller inte. Användare av Pro- eller Enterprise-versionerna kan fortfarande välja om detta ska vara påslaget.
  • USB-diskettstationer kräver uppdaterade drivrutiner från tillverkaren som i vissa fall även kan laddas ner från Microsoft. Vi vet inte exakt vilka modeller som det gäller men eftersom att Microsoft tar upp frågan antyder det att om inte tillverkaren uppdaterar drivrutinen kan de sluta fungera.
  • Patiens-spelen och MS Röj plockas bort och ersätts med nya versioner.
  • Användare som har Windows Live Essentials installerat kommer få applikationen Onedrive avinstallerad och ersatt med den uppdaterade versionen.

Redigerat av Duckface21, 21 juli 2015 - 11:08.


#97

Postad 22 juli 2015 - 10:08

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

 

Funktionerna som försvinner i Windows 10

 

 

 

Det är bra om du lägger in URL till den site du citerar från, så man vet vart man inte ska gå och läsa, för i det här fallet är flera av uppgifterna inte korrekta.

 

Se nedan:

 


 

With just 12 days before release Microsoft has finally published its Windows 10 end user license agreement (EULA) and the big news is it confirms a feature some fear: Windows 10 updates cannot be stopped.

 

Here’s the official line:

“The software periodically checks for system and app updates, and downloads and installs them for you. You may obtain updates only from Microsoft or authorized sources, and Microsoft may need to update your system to provide you with those updates. By accepting this agreement, you agree to receive these types of automatic updates without any additional notice.”

 

In short: Windows 10 will automatically download and install updates and you have no option to switch them off.

 

http://www.forbes.co...omatic-updates/

(Man MÅSTE tillåta Cookies, annars stannar den bara på en reklamsida)

 

 

[Duckface21, den 20 Jul 2015 - 18:10, skrev:]

 


 

så ska du ha win10 så kör på pro  så slipper du alla typer av  auto

 

Man kan alltså INTE stänga av Windows Update, bara fördröja installationerna.

Du hade mao inte ens tittat efter i din egen Win10 innan du skrev/citerade det där, för det finns ingenstans som i Win7 att ställa in om & när den ska söka efter och installera uppdateringar.

 

Däremot kan man välja att inte Drivrutiner ska installeras från Microsoft/Windows Update, men det är på ett annat ställe.

 


 

For one reason or another, only Home users are subject to the mandatory and automatic updates. Owners of the Enterprise Edition can choose to sign up for the Long Term Service Branch, thereby allowing businesses to update every 2-3 years.

 

http://www.ign.com/a...-for-home-users

 

"Home users" i texten avser alltså inte alls versionen som heter 'Home', utan "hemmaanvändare" som alltså kan använda både Pro- och Home-versionerna av Win10.

 

 

 

Och när man installerar Win10 ovanpå Win7 ( kanske även Win8 eller Win8.1 ?? ), så följer ju Windows MediaPlayer med, och då kan man fortsätta spela DVD med den om man vill.

 

Men annars finns det ju t ex VLC Player som funkar utmärkt för att spela upp allt med.

 

 

Till Gadgets finns det redan prg som gör att man kan använda Win7's Gadgets även för Win10.

 

http://winaero.com/b...for-windows-10/

 

http://www.intowindo...for-windows-10/


Redigerat av Kung Nu, 22 juli 2015 - 10:32.


#98

Postad 22 juli 2015 - 15:35

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Mesta hämtar jag från winbeta.org just de sista jag skrev kom från en svensk site hittar dock inte igen den men ska försöka komma ihåg att länka i fortsättningen ....  

De stämmer efter jag kollat här hemma att man inte kan stänga av updates och säkerhetsfixar men man kan stänga av att den ska hämta drivers från win update (Control Panel>System>Hardware tab>Device Installation Settings) oftast brukar det va drivrutiner som ställer till det men  vist  finns bra exempel på dåliga updates  från ms med. övrigt får den hämta hur den vill för mig utom drivrutiner


Redigerat av Duckface21, 22 juli 2015 - 21:14.


#99

Postad 25 juli 2015 - 19:26

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

va menar dem med detta? 

 

http://blogs.technet...-client-os.aspx

 

hur gör man en manuell installation av connectorn?

 

  • Working after client OS hotfix installation: It requires the user to install the client OS Hotfixmanually for the Client Restore to function properly

Redigerat av Duckface21, 25 juli 2015 - 19:28.


#100

Postad 26 juli 2015 - 06:14

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

 

va menar dem med detta? 

 

http://blogs.technet...-client-os.aspx

 

hur gör man en manuell installation av connectorn?

 

  • Working after client OS hotfix installation: It requires the user to install the client OS Hotfixmanually for the Client Restore to function properly

 

 

Men det står ju i artikeln:

 


 

Appendix-A

User needs to add the following two lines to the XML file on the server located at -
C:\Program Files\Windows Small Business Server\Bin\WebApp\ClientDeployment\packageFiles\supportedOS.xml

<OS Architecture="9" RequiredProductType="1" RequiredSuite="" ExcludedSuite="512" SPMinor="" SPMajor="" Build="10240" Minor="0" Major="10" Name="Windows 10, AMD64" id="9"/>
<OS Architecture="0" RequiredProductType="1" RequiredSuite="" ExcludedSuite="512" SPMinor="" SPMajor="" Build="10240" Minor="0" Major="10" Name="Windows 10, x86" id="10"/>

 

 

Längre ned står det också att:

 

"

Note:

  1. The client connector for Windows 10 connecting to Windows Server Essentials 2012 R2 is under release process and will be available soon. We will update this blog with the download center URL once it is made public"




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.