Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Asus Xonar Essence ST eller STX II?

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 februari 2017 - 03:10

xhrone
  • xhrone
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Jag köper Sennheiser HD800 på tisdag... Jag har i många månader planerat ett inköp men det har inte blivit av ens förrän nu. Det är så att jag ska köpa en hörlursförstärkare men det får vänta ganska rejält länge, jag tänker 1-2 år kanske. Men det är väl värt den väntan! För då lutar det åt antingen Oppo Ha-1 ELLER Röcklinger HPA1 OTL. Har fått demo på Essence III och vill kanske ha något annat.

 

Så jag tänker köra på ett internt ljudkort som temporär lösning tills vidare. Bara för att kunna lyssna med någorlunda ljudkvalité. Ska jag välja Asus Xonar Essence ST (PCI-versionen av STX) eller STX II? Är det påtaglig eller minimal skillnad med STX II? Jag har försökt Googla, men är inte ute efter tekniska detaljer utan om någon som hört båda korten (ST/STX och STX II) upplevde någon konkret skillnad?



#2

Postad 05 mars 2017 - 08:16

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Det verkar ju inte vara några dramatiska skillnader mellan modellerna, men varför skulle du köpa ett med PCI? Gränssnittet är ju helt utdött. Dessutom verkar det ju vara samma pris på STX II så varför inte gå på det?



#3

Postad 04 mars 2018 - 08:06

xhrone
  • xhrone
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Det verkar ju inte vara några dramatiska skillnader mellan modellerna, men varför skulle du köpa ett med PCI? Gränssnittet är ju helt utdött. Dessutom verkar det ju vara samma pris på STX II så varför inte gå på det?

 

Lite väl sent svar... Men svarar bara för att berätta hur det gick... 

 

Anledningen att jag tänkte på PCI-versionen var att jag läst att PCI-versionen har lägre jitter (eller något liknande), det fanns i.af en viss fördel med PCI-versionen i jämförelse med PCI-E versionen. Sedan har jag haft en HTPC / Plex Media Server med massa musik och film. Den byggde jag någon gång runt år 2014, där hade jag en Intel i7 4790k processor (S1150) och ett mATX kort från Gigabyte som har flera PCI-E portar och en legacy PCI port. DÄRFÖR övervägde jag PCI-versionen som dessutom är billigare för en klart billigare peng, möjligtvis inte så mycket större lyft i jämförelse med STX II? När jag ändå skulle skaffa en bättre hörlursförstärkare senare... Det var lite så jag tänkte. Om jag inte missminner mig...

 

Hur som helst köpte jag Sennheiser HD800 begagnat förra sommaren och en ny Asus Xonar Essence STU. Hörlurarna gick sönder (utan garanti och allt) efter någon månad. De hamnade på tippen... Sedan i julas uppgraderade jag till bästa tänkbara mITX moderkort och i7 processorn i datorn i samband med att nya 8-generationens (Coffee Lake) arkitektur lanserades. I samma veva fick jag Asus Essence III på en riktigt bra rabatt, då den var på utförsäljning och utgående ur deras sortiment. Nu avbetalar jag en Velodyne DD-10+ sub, efter jag är klar med det ska överväger jag att införskaffa HD800 på nytt. Då kanske nya med garanti utifall att jag skulle ha otur igen...





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.