Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server 2011 *

514 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 2 4,67 (2) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Eng (64-bit OEM) (Operativsystem) 1 6 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#151

Postad 26 april 2011 - 21:29

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Stödjer ej os står det och det är fler på dbPoweramps forum som testat och frågat om de tänker uppdatera, hittils så har de sagt att de inte tänker göra det pga att de anser 2011 som ett dött os för hemanvändare iom att DE saknas.


Dessutom tror jag det skulle vara omöjligt att få den gamla att funka om inte dashboard är uppbyggd exakt som console, finns inget annat användargränssnitt i ripnas, allt sköts från settings i console. Dashbord hanterar inte ens settings på samma sätt.


...och fortfarande inte intresserad av MyMovies?

#152

Postad 26 april 2011 - 21:32

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

...och fortfarande inte intresserad av MyMovies?


Sist jag provade så gav det bara problem, sabbade en sql-databas bla. Och dess egen databas blev corrupt direkt innan jag ens startat programmet. Sen är jag rädd att det sabbar nått med mina filmtaggar så det blir fel i mediabrowser.

#153

Postad 27 april 2011 - 15:14

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Har haft strul med mina delade mappar. Har ibland tappat behörigheten utan någon förklaring, har jag sedan kikat på inställningarna så har jag sett att min "read/write" behörighet ändrats till "custom" vilket får mig att tro att WHS på något sätt ändrar behörigheten av sig själv styrt av hemgruppsinställningen.

Felsökning har fått mig att tro att det har något med hemgruppen att göra. Frågan är nu om någon har den optimala lösningen. Vad händer om jag sätter behörigheten för hemgruppen till r/w och sedan begränsar vissa användares (exempelvis dotterns) behörighet till read, är hemgruppsinställningen överordnad? Är det bättre att sätta hemgruppen till read och sedan lägga på r/w på mig själv? Vill helst att servern skall tillhöra hemgruppen men vill samtidigt begränsa behörigheterna för personerna i hemgruppen.

Någon klok som kan reda ut begreppen (om ni förstod vad jag menade) :)

#154

Postad 27 april 2011 - 16:04

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Har haft strul med mina delade mappar. Har ibland tappat behörigheten utan någon förklaring, har jag sedan kikat på inställningarna så har jag sett att min "read/write" behörighet ändrats till "custom" vilket får mig att tro att WHS på något sätt ändrar behörigheten av sig själv styrt av hemgruppsinställningen.

Felsökning har fått mig att tro att det har något med hemgruppen att göra. Frågan är nu om någon har den optimala lösningen. Vad händer om jag sätter behörigheten för hemgruppen till r/w och sedan begränsar vissa användares (exempelvis dotterns) behörighet till read, är hemgruppsinställningen överordnad? Är det bättre att sätta hemgruppen till read och sedan lägga på r/w på mig själv? Vill helst att servern skall tillhöra hemgruppen men vill samtidigt begränsa behörigheterna för personerna i hemgruppen.

Någon klok som kan reda ut begreppen (om ni förstod vad jag menade) :)


Jag kör utan hemgrupp till samtliga datorer utom htpcn, för när jag försökte ställa in att htpc automatiskt skulle flytta tvinspelningar så hade den inga skrivrättigheter, så jag testa med hemgrupp och det funkade, de andra har jag inte lagt till i hemgrupp och det funkar perfekt. Använder ju bara de delade mappar som finns i dashboard, har lagt till ett par eftersom att antalet diskar ökat och det har inte heller varit några problem, iaf inte så länge jag lagt till dem ifrån dashboard. Lägger jag till dem via remote desktop så blir adminstrator ägare och de kan inte hanteras via dashboard.

#155

Postad 27 april 2011 - 17:25

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Jag kör utan hemgrupp till samtliga datorer utom htpcn, för när jag försökte ställa in att htpc automatiskt skulle flytta tvinspelningar så hade den inga skrivrättigheter, så jag testa med hemgrupp och det funkade, de andra har jag inte lagt till i hemgrupp och det funkar perfekt. Använder ju bara de delade mappar som finns i dashboard, har lagt till ett par eftersom att antalet diskar ökat och det har inte heller varit några problem, iaf inte så länge jag lagt till dem ifrån dashboard. Lägger jag till dem via remote desktop så blir adminstrator ägare och de kan inte hanteras via dashboard.


Känns som något inte funkar för precis det är min erfarenhet. På din htpc har du samma konto där som på andra datorer? Inte kan det väl vara så att det är beroende på om du lägger till mapparna via dashboard eller rdp?

#156

Postad 27 april 2011 - 18:11

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Känns som något inte funkar för precis det är min erfarenhet. På din htpc har du samma konto där som på andra datorer? Inte kan det väl vara så att det är beroende på om du lägger till mapparna via dashboard eller rdp?


De mappar jag lagt till via rdp i win explorer har inte ens synts som delade mappar utan att man varit inne i rättigheter och micklat. Sköter man allt via dashboard så funkar allt direkt, bara gå in på varje användare och sätta läs och skrivrättigheter.
Min htpc har en användare som hetter multi, min laptop har en användare som heter laptop och det är de användarna som är upplagda i whs, med samma lösen som de lokalt i de båda datorerna.

#157

Postad 27 april 2011 - 22:05

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

De mappar jag lagt till via rdp i win explorer har inte ens synts som delade mappar utan att man varit inne i rättigheter och micklat. Sköter man allt via dashboard så funkar allt direkt, bara gå in på varje användare och sätta läs och skrivrättigheter.
Min htpc har en användare som hetter multi, min laptop har en användare som heter laptop och det är de användarna som är upplagda i whs, med samma lösen som de lokalt i de båda datorerna.


Dashboard it is, är väl tillvänjningen för egen del som inte funkar. Varför funkade inte inspelningarna att flytta? Vad har du satt homegroupbehörigheten till för din inspelningsmapp och hur ser den ut för din användare "multi" när du kikar på behörigheterna? Min erfarenhet är att homegroups verkar vara överordnad enskilda användare, eller har jag fel?

#158

Postad 27 april 2011 - 22:13

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Dashboard it is, är väl tillvänjningen för egen del som inte funkar. Varför funkade inte inspelningarna att flytta? Vad har du satt homegroupbehörigheten till för din inspelningsmapp och hur ser den ut för din användare "multi" när du kikar på behörigheterna? Min erfarenhet är att homegroups verkar vara överordnad enskilda användare, eller har jag fel?


Ingen aning om varför det inte funkade, när jag la in homegroup så funkade det med läs och skrivrättigheter i tvrecord, hade satt samma för användaren i dashboard. Har en fundering på om det kan vara så att just tvinspelningar inte är en användare utan systemet, men då borde det ju ställa in sig när man bockar för att automatiskt flytta inspelningar till servern eftersom att det sköts innifrån mce.
Saknar en sak till i mce som v1 hade, man kunde där kolla diskstatus mm. Det kan man inte i 2011 vilket är dumt när man är van vid att bara kika till det ibland.

Har faktiskt ingen aning om hur hemgrupper funkar iom att jag aldrig använt det och inte är särskilt förtjust i det heller. Just därför att det känns som att man inte får total kontroll. Ska ge mig på att försöka lösa problemet med att flytta inspelningar så jag slipper hemgruppen nån dag när jag har tid.

#159

Postad 28 april 2011 - 09:59

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Ytterliggare en färdig WHS-server som aviseras Tranquil-pc Denna gången med Core i3 (upgraderingsabar till i5)

Den kommer även att levereras med licens för Datacore storage managment som ger diskpool.

Med 2Tb disk så kommer priset att landa på £679+VAT

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 28 april 2011 - 10:00.


#160

Postad 13 maj 2011 - 09:54

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Nu verkar väntan vara över för oss vanliga människor som inte har tillgång till msdn.

Databyrån -> Windows Home Server 2011 OEM 64 bit eng

Finns även i SWE version. Går att finna via prisjakt om man krångelsöker litegranna.

/W

#161

Postad 13 maj 2011 - 11:15

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Nu verkar väntan vara över för oss vanliga människor som inte har tillgång till msdn.

Databyrån -> Windows Home Server 2011 OEM 64 bit eng

Finns även i SWE version. Går att finna via prisjakt om man krångelsöker litegranna.

/W



Verkar ju bli vettigt pris på den iaf

#162

Postad 14 maj 2011 - 12:51

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Verkar ju bli vettigt pris på den iaf


Kan väl gissa att priset sannolikt kommer hamna kring tusenlappen när det blir lite fler säljare.

#163

Postad 14 maj 2011 - 12:54

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Kan väl gissa att priset sannolikt kommer hamna kring tusenlappen när det blir lite fler säljare.


Med tanke på att databyrån ligger där så är det nog rimligt att nån lägger sig strax under 1000-lappen, om nu inte databyrån är nått bluff-företag som ligger långt under alla andra.

#164

Postad 20 maj 2011 - 20:30

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

Databyrån -> Windows Home Server 2011 OEM 64 bit eng
Finns även i SWE version. Går att finna via prisjakt om man krångelsöker litegranna.


Fattar inte vad du menar med krångelsöker, är det den här man ska hitta?


Nån som sett något mer handfast tips på när produkten faktiskt börjar säljas?

#165

Postad 21 maj 2011 - 14:49

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Fattar inte vad du menar med krångelsöker, är det den här man ska hitta?



Nån som sett något mer handfast tips på när produkten faktiskt börjar säljas?


Såg att träffen är säkrare på prisjakt nu. Angående datum så kan man ju bara spekulera men det kan ju inte vara många veckor iväg. Har jag rätt för mig så garanterar MS att RC:n är giltig tom juni även om den skarpa versionen då är ute. Kan anta att det ligger i MS intresse att ha den fullversioen innan dess- Mitt tips är senast i mitten på juni.

#166

Postad 28 maj 2011 - 13:04

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Såg nu att det finns en hel del säljare av svenska versionen, datum satt till 31/5 för lager.

#167

Postad 09 juni 2011 - 22:43

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Såg nu att det finns en hel del säljare av svenska versionen, datum satt till 31/5 för lager.


Nejdå, nästa leverans 16/6 (grrrrrrr). Är det brist på produkten eller är den helt enkelt inte släppt?

#168

Postad 10 juni 2011 - 15:37

reef
  • reef
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Hur är det med WHS2 Om man bygger en egen server ska man då lägga operativet på en egen disk eller gör det varken till eller från.
Tänkte köra med en I3 med ett mindra mobo med 3el4 2TB diskar för lagringen.
En fråga till Om man har en bärbar som man har på jobbet i en domän kan man sedan lägga till den i hemma domänen med????

#169

Postad 10 juni 2011 - 15:40

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Hur är det med WHS2 Om man bygger en egen server ska man då lägga operativet på en egen disk eller gör det varken till eller från.
Tänkte köra med en I3 med ett mindra mobo med 3el4 2TB diskar för lagringen.
En fråga till Om man har en bärbar som man har på jobbet i en domän kan man sedan lägga till den i hemma domänen med????


Oavsett vad du lägger os på för disk så partionerar den om den har för mig att systemdiske blir 60Gb eller så. Resten blir D:\ så egentligen spelar det ingen roll.

#170

Postad 11 juni 2011 - 15:21

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Saknar verkligen ett bra cdrippningsprogram i servern ;)

#171

Postad 12 juni 2011 - 16:22

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Fattar inte vad du menar med krångelsöker, är det den här man ska hitta?



Nån som sett något mer handfast tips på när produkten faktiskt börjar säljas?


Misstänkt lågt pris, är det någon hake med detta? Tänker slå till och köpa en licens för kommande projekt då min nästan nya WHS V1 fungerar bra. Och visst kan man väl "sparar" en original OEM-licen för att aktivera om säg två år eller?

/Lennart

#172

Postad 12 juni 2011 - 16:25

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Misstänkt lågt pris, är det någon hake med detta? Tänker slå till och köpa en licens för kommande projekt då min nästan nya WHS V1 fungerar bra. Och visst kan man väl "sparar" en original OEM-licen för att aktivera om säg två år eller?

/Lennart



Skulle verkligen inte lita på det då tex webbhallen tar runt 1000-lappen

#173

Postad 12 juni 2011 - 19:53

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Misstänkt lågt pris, är det någon hake med detta? Tänker slå till och köpa en licens för kommande projekt då min nästan nya WHS V1 fungerar bra. Och visst kan man väl "sparar" en original OEM-licen för att aktivera om säg två år eller?

/Lennart


Kan bara instämma, har själv pröjsat strax under tusenlappen för OEM:en. En bra regel är "Om det verkar för bra för att vara sant så är det inte sant". Köp åtminstone inte via nätet utan ring i så fall upp och välj att betala med postförskott, garanterat någon hake i det hela.

#174

Postad 14 juni 2011 - 22:16

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Butiken Dagspris finns fysiskt i Örebro så jag kan gå dit och kolla om någon vill. Den heter PeCe Data och har funnits ett bra tag.

#175

Postad 15 juni 2011 - 20:52

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Butiken Dagspris finns fysiskt i Örebro så jag kan gå dit och kolla om någon vill. Den heter PeCe Data och har funnits ett bra tag.


Såg i alla fall att priset inte fanns kvar på prisjakt.

#176

Postad 22 juni 2011 - 12:54

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Så har jag då äntligen ett ex av fullversionen WHS 2011 SWE i min hand. Har varit en massa uppskjutna leveranser men blir det av att installera. Har byggt en ny server för ändåmålet så det skall bli spännande.

Återkommer med första intryck.

#177

Postad 22 juni 2011 - 23:22

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0
Spännande :)

#178

Postad 26 juni 2011 - 15:12

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Inga problem med installationen, allt flöt på.

Som svensk kommer man ändå inte ifrån att det känns mer hemtamt med svensk text. Upplevelsen om att WHS 2011 är Win 7 kompatibelt blir än tydligare.

Tycker dock fortfarande är det är lite "klöddigt" att dela mappar. Bästa sättet för mig är att först låta WHS:en delta i hemgrupp och sedan dela ut allt. Denna inställning vill man kanske inte behålla med barn i hushållet och då får man begränsa behörigheterna via "Instrumentpanelen/Dashboard".

WHS 1 hade absolut sina fördelar med diskpool men kompabiliteten till annan programvara är så mycket bättre i WHS 2011 så det är värt tusenlappen som dett kostar.

#179

Postad 26 juni 2011 - 15:52

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Inga problem med installationen, allt flöt på.

Som svensk kommer man ändå inte ifrån att det känns mer hemtamt med svensk text. Upplevelsen om att WHS 2011 är Win 7 kompatibelt blir än tydligare.

Tycker dock fortfarande är det är lite "klöddigt" att dela mappar. Bästa sättet för mig är att först låta WHS:en delta i hemgrupp och sedan dela ut allt. Denna inställning vill man kanske inte behålla med barn i hushållet och då får man begränsa behörigheterna via "Instrumentpanelen/Dashboard".

WHS 1 hade absolut sina fördelar med diskpool men kompabiliteten till annan programvara är så mycket bättre i WHS 2011 så det är värt tusenlappen som dett kostar.


Bara en fråga, vad saknade du i kompatibilitet i whsv1? Får inte arkivering av tv-rekording att funka i whs2011 och det funkade 100% i whsv1, saknar dessutom massor med plugin som jag använde. Bara det att man inte kan styra sqeezebox server från dashboard är jobbigt som tusan

#180

Postad 27 juni 2011 - 19:39

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Bara en fråga, vad saknade du i kompatibilitet i whsv1? Får inte arkivering av tv-rekording att funka i whs2011 och det funkade 100% i whsv1, saknar dessutom massor med plugin som jag använde. Bara det att man inte kan styra sqeezebox server från dashboard är jobbigt som tusan


Kan absolut hålla med dig att konsolen var enklare och hade mer möjlighet att styra allt möjligt. Tror dock att WHS 2011 snart är ikapp. Vad jag menar med kompabilitet är integrationen med Windows 7 (hemgrupper, WMP etc) känns helt naturlig. Stundtals märks det inte om man är på klientdatorn eller på whsdatorn när man navigerar runt.

Som OS rent generellt är det mycket lättare att hitta drivrutiner till vad än man ansluter, är i och för sig inte konstigt då OS:et helt enkelt är nyare.

Mitt nätverk är mycket stabilare i kontakten med servern men det kan ju vara relaterat till mitt nätverk.

Använder själv Firefly som musikserver, funkar utan problem.

Tror att jag använder RDP mer än dig Goldstar och det underlättar en del så jag kör inte speciellt mycket via dashboarden (eller instrumentpanelen som den heter i den svenska versionen :) )

Märkligt att du inte får tv-recordningen att funkar. Har du testat köra med hemgruppsalternativet som jag beskrev tidigare i tråden. Delar jag ut mappar till användare så verkar det inte funka alltid så jag kör dela ut läs/skriv till hemgruppen (alla) och sedan går jag in på respektive användare via instrumentpanelen och begränsar till läs om jag vill ha det så.

#181

Postad 27 juni 2011 - 19:49

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Tror att jag använder RDP mer än dig Goldstar och det underlättar en del så jag kör inte speciellt mycket via dashboarden (eller instrumentpanelen som den heter i den svenska versionen )


RDP är nog bra, men tusan så mycket omständigare, då ska man in via rdp, in i startmeny och leta upp programmet man ska ändra inställningar i, jämfört med de pluginbaserade program som fanns i v1 där du hade allt direkt i console.

Märkligt att du inte får tv-recordningen att funkar. Har du testat köra med hemgruppsalternativet som jag beskrev tidigare i tråden. Delar jag ut mappar till användare så verkar det inte funka alltid så jag kör dela ut läs/skriv till hemgruppen (alla) och sedan går jag in på respektive användare via instrumentpanelen och begränsar till läs om jag vill ha det så.


Hemgrupp är säkert bra, men en massa extra micklande när hälften av ens enheter inte kan hantera hemgrupp, 2 linuxdatorer och en mobiltelefon som också ska ha rättigheter.

Har aldrig förstått varför man vill ha os på svenska :)

#182

Postad 27 juni 2011 - 21:33

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Har aldrig förstått varför man vill ha os på svenska :)


In my case - because I'm Swedish :lol:

#183

Postad 29 juni 2011 - 21:29

Unregisteredbb11a81e
  • Unregisteredbb11a81e
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
hej hej hallå, jag tappade bort mig redan i början av tråden så jag hade tänkt ställa kanske en dum fråga och se om någon vänlig själ kan svara på.

kör idag med windows server 2008 och det fungerar klockrent men självklart blir man sugen att testa nya whs. vad jag förstår så formaterar whs alla nya diskar som stoppas in vilket inte görs i ex ws 2008. hur i hälsike ska man göra om jag sitter på 6 st 2tb diskar packade med film? kommer dessa att formateras ifall jag trycker in de efter whs installationen. minns att jag gjorde en tabbe och instalerade första whs på en vanlig hp pc. vist, den rensade allt som fanns och lite till så jag tänkte mig för när jag installerade ws 2008 på min hemma server.

någon vänlig själ som kan hjälpa lite?

#184

Postad 29 juni 2011 - 21:33

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

hej hej hallå, jag tappade bort mig redan i början av tråden så jag hade tänkt ställa kanske en dum fråga och se om någon vänlig själ kan svara på.

kör idag med windows server 2008 och det fungerar klockrent men självklart blir man sugen att testa nya whs. vad jag förstår så formaterar whs alla nya diskar som stoppas in vilket inte görs i ex ws 2008. hur i hälsike ska man göra om jag sitter på 6 st 2tb diskar packade med film? kommer dessa att formateras ifall jag trycker in de efter whs installationen. minns att jag gjorde en tabbe och instalerade första whs på en vanlig hp pc. vist, den rensade allt som fanns och lite till så jag tänkte mig för när jag installerade ws 2008 på min hemma server.

någon vänlig själ som kan hjälpa lite?


I whs 2011 formateras inte diskarna, de gjorde det i första versionen av whs, det var ett krav för diskpoolen men den är helt borttagen i nya whs och därmed behövs ingen formatering. Jag installerade whs 2011 med alla diskar fulla och jag har fortfarande kvar allt :P

Edit/ Däremot formateras systemdisken i en partion om 60Gb och resten i en andra partion. Glömde det.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 29 juni 2011 - 21:43.


#185

Postad 05 juli 2011 - 10:55

mattiassorman
  • mattiassorman
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Vad händer om man trycker i en mindre disk än 60 gig? Ingen partionering då?

Varför partionerar den automatiskt? Om jag trycker i en 80 gig disk, varför skulle jag vilja ha en 20 gig partition?

#186

Postad 05 juli 2011 - 10:59

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Vad händer om man trycker i en mindre disk än 60 gig? Ingen partionering då?

Varför partionerar den automatiskt? Om jag trycker i en 80 gig disk, varför skulle jag vilja ha en 20 gig partition?


Ingen aning, eventuellt kan man kanske hantera partionering manuellt, kollade aldrig det när jag installerade. Bara såg att den hade partionerat upp när installationen var klar. Gamla whs gjorde ju också det men där hade det ju en anledning iom diskpoolen, i 2011 borde inte det spela någon roll.

#187

Postad 06 juli 2011 - 20:40

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Någon som vet vad samtliga återförsäljare håller på med?

Jag beställde WHS2011 swe 64 bit den 15 juni...

/W

#188

Postad 06 juli 2011 - 21:48

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Någon som vet vad samtliga återförsäljare håller på med?

Jag beställde WHS2011 swe 64 bit den 15 juni...

/W


Verkar vara som att efterfrågan överstiger utbudet, det tog tre veckor innan jag fick mitt ex. Kollar man prisjakt så är det bara en som utger sig för att ha det hemma. Lite märkligt att MS har så svårt att pressa skivor.

#189

Postad 06 juli 2011 - 22:35

Sandwall
  • Sandwall
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Någon som vet vad samtliga återförsäljare håller på med?

Jag beställde WHS2011 swe 64 bit den 15 juni...

/W



Jag beställde från Dustin i fredags och fick hem skivan i måndags...

#190

Postad 09 juli 2011 - 23:34

Sandwall
  • Sandwall
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Hej!

En rak fråga från en nybörjare. ;-)

Kan jag få WHS 2011 att automatiskt, med jämna mellanrum, kopiera vissa mappar från valda datorer i nätverket och spara innehållet på en av hårddiskarna på servern. I vissa fall vill jag även få filen raderad från datorn den hämtas från.

Har klickat runt och hittar egentligen bara fullständiga backupfunktioner bland inställningarna i servern. Jag vill alltså själv kunna specifikt ange vad som ska kopieras till servern.

Hur göra?

Tacksam för hjälp eller länk till sådan.

#191

Postad 13 juli 2011 - 12:18

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

Hej!

En rak fråga från en nybörjare. ;-)

Kan jag få WHS 2011 att automatiskt, med jämna mellanrum, kopiera vissa mappar från valda datorer i nätverket och spara innehållet på en av hårddiskarna på servern. I vissa fall vill jag även få filen raderad från datorn den hämtas från.

Har klickat runt och hittar egentligen bara fullständiga backupfunktioner bland inställningarna i servern. Jag vill alltså själv kunna specifikt ange vad som ska kopieras till servern.

Hur göra?

Tacksam för hjälp eller länk till sådan.


Differentiera mappar går ju att göra med backupen osv.

Annars är det ju bara att köra ett Robocopy script vid uppstarten på din klientmaskin. Mkt smidigt o kan även ta bort filerna från ursprungsplatsen när överföringen är klar.

#192

Postad 16 juli 2011 - 08:43

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

Jag beställde från Dustin i fredags och fick hem skivan i måndags...


Jag beställde som sagt 15 juni och nu en månad försenad från webhallen.
Idag får jag mail där det står att jag inte kommer att få produkten då den inte räcker i lager.

Märkligt att man inte prioriteras då man väntat en månad och lagerstatus är >50 st enligt hemsidan.

Gör om gör rätt. Aldrig mer webhallen.

/W

#193

Postad 20 juli 2011 - 09:09

Rillemannen
  • Rillemannen
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Tjena!
Jag har senaste veckan installerat WHS2011 på en fysisk server som innehåller 2 st 1 TB diskar. Vid installationen av WHS2011 var enbart en disk inkopplad och jag fick då en C: på 60 GB och en D: på 872 GB. På D: ligger det förinstallerade mappar för div multimedia. Efter installationen av WHS2011 kopplade jag in den andra 1 TB disken som nu heter F: och är på 932 GB. So far so good :)

I hemnätverket finns ett antal Win7 datorer en nyinköpt LCD-TV samt Blueray-spelare som också är inkopplade på nätverket. Eftersom både TV:n, Blueray och även min HTC töder streaming via DLNA så tänkte jag att WHS2011 kommer bli ett perfekt nav för film, musik och bilder.
Låt säga att jag lägger in de filmer jag har under D:\ServerFolders\Videos Då kommer jag åt detta via DLNA på min TV, inga problem. Men vad händer när D: börjar bli full, vad händer då?

Jag testade att från Dashboard och Server Folders and Hard Drives lägga till en mapp. Denna mapp fick jag kalla Film(eftersom Videos var upptaget) och la den på F:. Här under la jag en film och gick sen till TV:n för att titta på filmen. Men, problemet är att mappen med filmen inte syns varken på TV:n, Blueray eller HTC:n. Det är alltså bara de förinstallerade mapparna på D: som går att spela upp media från. Detta tycker jag är mycket konstigt. Jag kan inte tänka mig att WHS2011 är så smart att när man börjar få fullt på D: så går den automatiskt över på F: och lagrar filmerna där.

Min grundtanke är att skall jag se en film på TV:n via DLNA så vill jag inte hålla på att söka bland olika diskar och mappar på servern.
Hur har ni tacklat detta ”problem”? Eller är det jag som har för höga krav på WHS2011?
Lämna gärna lite feedback kring detta så vorv jag tacksam
//Rillemannen

#194

Postad 20 juli 2011 - 09:11

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0
Har kört WHS 2011 ett tag nu, först med betaversioner av DriveBender. Tyvärr har det varit lite väl mkt strul (jo, givet med en beta men ändå) och sen har prestandan vid framförallt överföring av många små (<10MB) filer varit tämligen usel.

I kombination med att jag tappade shares på min drivepool lessnade jag och gick och köpte mig ett Highpoint RocketRaid 2680 tillsammans med 6st 2TB Samsung F4 diskar. Detta körs nu i RAID5, med 2*320GB diskar i RAID1 på intel-mobot för systemet. Fick upp allting igår och håller nu på att kopiera tillbaks mitt data.

Trots att kortet inte har nån egen XOR CPU så får jag väldigt fin prestanda, och maxar med lätthet mitt gigabit-nät jag har hemma vid skrivning till disk. Då har jag en CPU-användning på ca 15%.

Överlag är ju WHS 2011 ett bra kliv upp från WHS v1, framförallt vad gäller nätverksprestanda och remote access via web. Men det blir ju helt klart lite meckigare när dom tog bort DE :)

Redigerat av bran, 20 juli 2011 - 12:34.


#195

Postad 20 juli 2011 - 09:18

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

Tjena!
Jag har senaste veckan installerat WHS2011 på en fysisk server som innehåller 2 st 1 TB diskar. Vid installationen av WHS2011 var enbart en disk inkopplad och jag fick då en C: på 60 GB och en D: på 872 GB. På D: ligger det förinstallerade mappar för div multimedia. Efter installationen av WHS2011 kopplade jag in den andra 1 TB disken som nu heter F: och är på 932 GB. So far so good :)

I hemnätverket finns ett antal Win7 datorer en nyinköpt LCD-TV samt Blueray-spelare som också är inkopplade på nätverket. Eftersom både TV:n, Blueray och även min HTC töder streaming via DLNA så tänkte jag att WHS2011 kommer bli ett perfekt nav för film, musik och bilder.
Låt säga att jag lägger in de filmer jag har under D:\ServerFolders\Videos Då kommer jag åt detta via DLNA på min TV, inga problem. Men vad händer när D: börjar bli full, vad händer då?

Jag testade att från Dashboard och Server Folders and Hard Drives lägga till en mapp. Denna mapp fick jag kalla Film(eftersom Videos var upptaget) och la den på F:. Här under la jag en film och gick sen till TV:n för att titta på filmen. Men, problemet är att mappen med filmen inte syns varken på TV:n, Blueray eller HTC:n. Det är alltså bara de förinstallerade mapparna på D: som går att spela upp media från. Detta tycker jag är mycket konstigt. Jag kan inte tänka mig att WHS2011 är så smart att när man börjar få fullt på D: så går den automatiskt över på F: och lagrar filmerna där.

Min grundtanke är att skall jag se en film på TV:n via DLNA så vill jag inte hålla på att söka bland olika diskar och mappar på servern.
Hur har ni tacklat detta ”problem”? Eller är det jag som har för höga krav på WHS2011?
Lämna gärna lite feedback kring detta så vorv jag tacksam
//Rillemannen


Om du går in på server settings i dashboard, sen media-fliken kan du under Media Library trycka "Customize" och där lägga till de mappar du vill ska visas i mediabiblioteket.

#196

Postad 20 juli 2011 - 09:20

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Rillemannen

När du skapat en mapp via dashboard så får du gå in på server settings/media och lägga till den i customaize så får du mediadelning på din nya mapp också

Bran var visst snabbare :)

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 20 juli 2011 - 09:20.


#197

Postad 20 juli 2011 - 12:22

Rillemannen
  • Rillemannen
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Åhhh...
Så enkelt men ändå så...
Tack så mycket för era snabba inlägg, Nu ser det lite bättre ut :)
Jag har hittat ett add-in som heter StableBit DrivePool. Är det något som ni har testat? Finns dock bara som beta så det kanske inte är så stabilt. Men det låter rätt så bra när man tittar på den lilla info som finns kring det hela. Skulle vara underbart om man kunde köra en merge av diskarna så man slipper ha Film1, Film2, Film3 osv att leta runt på.

//Rillemannen

#198

Postad 20 juli 2011 - 12:25

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

Åhhh...
Så enkelt men ändå så...
Tack så mycket för era snabba inlägg, Nu ser det lite bättre ut :)
Jag har hittat ett add-in som heter StableBit DrivePool. Är det något som ni har testat? Finns dock bara som beta så det kanske inte är så stabilt. Men det låter rätt så bra när man tittar på den lilla info som finns kring det hela. Skulle vara underbart om man kunde köra en merge av diskarna så man slipper ha Film1, Film2, Film3 osv att leta runt på.

//Rillemannen


Jag har testat en av konkurrenterna - Drive Bender. Se mitt inlägg ovan.

#199

Postad 21 juli 2011 - 19:48

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Ang. prisdiskussionen för ett tag sedan. Jag kunde inte låta bli att beställa ett ex av WHS 2011 för 560:- inkl. frakt.
(Hoppas innerligt på Drivebender och att det blir buggfritt snart, 2011 får bli en hyllvärmare så länge.)

Fick ett mail från wegotserved ang. firmor i US/UK som hade halverat priserna på WHS, och när jag kollade på prisjakt här så var det ju lika bra här hemma på flera olika ställen. Beställde en eng. version från Proshop som hade i lager, kunde inte låta bli när priset var så bra.

Priset varierar nu från ca 500-1000 kr för samma OS. Skumt.

#200

Postad 22 juli 2011 - 14:45

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Just nu kostar WHS2011 cirka £45 på Amazon. Känns rätt så prisvärt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.