Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med ljud och hårddisk i Mythbuntu 8.04

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 april 2008 - 17:48

bruno_78
  • bruno_78
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Har installerat Mythbuntu 8.04 på min htpc och behöver hjälp med två saker.
1. Jag får inte igång ljudet, jag har ett ASUS P5K-VM moderkort med integrerat ljudkort och kör SPDIF från datorn till stärkaren.

2. Jag har två hårddiskar, en på 80Gb som är systemdisk och en på 500Gb där jag tänkt lagra allting.
Var och hur ställer jag in så att mythtv använder den andra hårddisken för inspelningar och rippning av musik mm??

#2

Postad 26 april 2008 - 20:41

ille
  • ille
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
1. Du kan testa att kolla om ljudet är påslaget för SPDIF utgången. Starta terminalen och skriv alsamixer , scrolla med piltangenten åt höger tills du kommer till IEC958 .

2. Man kan ha olika lagringsplatser för olika saker (tvinspelningar, musik, videos) Platsen för tv-inspelningarna ändrar man i mythtv-setup, under "Storage groups", som du kan starta från mythbuntu control center (MCC). Musik och video går du in i inställningarna för respektive plugin.

Redigerat av ille, 26 april 2008 - 20:41.


#3

Postad 26 april 2008 - 23:43

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Hardy använder PulseAudio default och Myth stöder inte PA ännu. Men du kan göra följande för att få ljud i Myth, öppna /etc/pulse/default.pa och på linje 32 så ändrar du:

#load-module module-alsa-sink

till:

load-module module-alsa-sink device=plug:dmix

Logga ut och sedan in igen så skall du ha ljud i Myth...

Redigerat av EmuMannen, 26 april 2008 - 23:46.


#4

Postad 27 april 2008 - 09:25

bruno_78
  • bruno_78
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
ille, jag kör alsamixr och IEC958 är inte aktiverad, men hur gör jag för att aktivra den ??

Jag har varit inne i Mytth Setup, men förstår inte hur jag ändrar, finns ju massa alternaiv om grupper mm, kan du beskriva lite mer ingående hur jag gör??

Du skriver att jag ska gå in i inställningarna för respektive plugin och ändra lagringsplats för musik och video, hur gör jag det ?

#5

Postad 28 april 2008 - 20:03

ille
  • ille
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0

ille, jag kör alsamixr och IEC958 är inte aktiverad, men hur gör jag för att aktivra den ??

Prova pil upp för att höja volymen. Eventuellt trycka m för att slå av mute.

Jag har varit inne i Mytth Setup, men förstår inte hur jag ändrar, finns ju massa alternaiv om grupper mm, kan du beskriva lite mer ingående hur jag gör??


Default storage group finns nog bara från början. Så du kan ändra i den. Man kan ha flera lagringsplatser. Har för mig att detta var nytt i 0.21. (kan inte starta mythtv-setup nu, mythbackenden håller på spela in )

Du skriver att jag ska gå in i inställningarna för respektive plugin och ändra lagringsplats för musik och video, hur gör jag det ?


Oj, inser nu att det är inte så lätt att hitta dit.

Verktyg/Inställningar->Inställningar->Inställningar->Media->Musik->Generellt

Verktyg/Inställningar->Inställningar->Inställningar->Media->Video->Generellt

Verktyg/Inställningar->Inställningar->Inställningar->Media->Bilder->Generellt



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.