Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fönster mitt emot TV'n, matt skärmyta?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 december 2014 - 15:19

bece
  • bece
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Vi har ett rum på övervåningen som vi tänkt ha som TV-rum, men eftersom det sitter ett fönster (norrut) mitt emot väggen där TV'n kommer att sitta och ytterligare ett fönster i väggen till vänster om TV'n så börjar man ju fundera på hur det kommer bli med reflexer på skärmytan.

Är det en matt skärmya som gäller, eller är det kört vilket som?
Vi har en projektor & duk på undervåningen där vi måste mörklägga när vi ska titta under de ljusa timmarna på dagen, så mörkläggning är vi trötta på och är alltså inte ett alternativ.

#2

Postad 14 december 2014 - 15:26

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Matt är väl kanske lite bättre vill jag tro, men med fönster mitt emot tv:n är det döfött på sommaren, flickvännen har så och vägrar persienner/mörkläggnings gardiner. Det går en solig dag inte se vad som är på tven, det är typ bara grått och man hör ljudet. Däremot ser man fönstret jättebra och hur vädret är ute :P

Hon har en Samsung 43" plasma som är runt 3 år tippar jag på. Och ej matt vad jag vet.

#3

Postad 14 december 2014 - 15:31

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

  • 946 inlägg
  • 0

Matt är väl kanske lite bättre vill jag tro, men med fönster mitt emot tv:n är det döfött på sommaren, flickvännen har så och vägrar persienner/mörkläggnings gardiner. Det går en solig dag inte se vad som är på tven, det är typ bara grått och man hör ljudet. Däremot ser man fönstret jättebra och hur vädret är ute :P

Hon har en Samsung 43" plasma som är runt 3 år tippar jag på. Och ej matt vad jag vet.


alla plasma har väl såvitt jag vet glasskiva som reflekterar ljus fruktansvärt fint! ;-) lcd/led har väl däremot vanligtvis en lite mattare yta och av nåt plastliknande material så bättre borde det ju bli,men dock inte bra oavsett

#4

Postad 15 december 2014 - 00:04

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Sätt teven med baksidan mot fönstren. Man kan säga att fönstret blir som en bakbelysning. Det är inte optimalt, men det funkar.

#5

Postad 16 december 2014 - 18:56

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
jag har LCD mitt emot ett fönster, ingen hit om man inte kan dra för med gardiner eller persienner eller nått. Speciellt mörka scener så blir det som en spegel

#6

Postad 17 december 2014 - 14:41

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Tänk på att en matt skärn i de flesta fall inte innebär att reflexer och annat "försvinner" utan de sprids bara ut mer vilket brukar innebära en lite sämre bild även när det inte är ljust i rummet.

#7

Postad 17 december 2014 - 23:04

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Det är viktigt att du påpekar det. En matt skärm har faktiskt större reflexer än en blank. Den gryniga ytan sprider ut ljuset. Jag har länge fördragit blanka ytor för då är det lättare att planera hur lampor ska lysa i rummet. Önskedrömmen vore en teve utan reflexfilter och blank yta. Faktisk. Jag är trött på filter som ger oönskade vinkelproblem och färgtintningar.

#8

Postad 18 december 2014 - 08:16

bece
  • bece
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Tack för svar.
Det kommer nog bli så att vi köperen något mindre TV och sätter den på gavelväggen där den kommer att sitta mellan ett fönster och snedtak.
I och med detta så blir väl inte möbleringen optimal och TV'n får bli lite mindre, men det är nog att föredra framför att se en spegelbild av ett fönster i bildrutan.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.