Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

installera Open sasc-ng i befintlig Mythtv 0.21

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 januari 2010 - 12:05

perhagge
  • perhagge
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag ska prova och ta emot kodade kanaler och tänkte använda open-sasc-ng som klient. Har Nova 500-t DVB-T kort. I dags läget fungerar allt och jag tar emot dom okodade kanalerna. Har googlat en del och hitta några olika guider men det verkar som om det är allmänt struligt, en del utgår från en helt ny installation . Kör med mythbuntu 8.04. Om jag börjar labba med installationen av open sasc-ng finns det risk att jag sabbar det befintliga som redan fungerar? Det är okey att jag får testa mig fram under en tid men vill inte sabba det befintliga systemet innan jag fått opan sasc-ng på plats.

Någon som gjort samma sak som kan ge några tips?

/Pär

#2

Postad 14 januari 2010 - 12:27

maemmoth
  • maemmoth
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Jag ska prova och ta emot kodade kanaler och tänkte använda open-sasc-ng som klient. Har Nova 500-t DVB-T kort. I dags läget fungerar allt och jag tar emot dom okodade kanalerna. Har googlat en del och hitta några olika guider men det verkar som om det är allmänt struligt, en del utgår från en helt ny installation . Kör med mythbuntu 8.04. Om jag börjar labba med installationen av open sasc-ng finns det risk att jag sabbar det befintliga som redan fungerar? Det är okey att jag får testa mig fram under en tid men vill inte sabba det befintliga systemet innan jag fått opan sasc-ng på plats.

Någon som gjort samma sak som kan ge några tips?

/Pär


Ladda hem CloneZilla och skapa en image av din HDD innan du börjar labba. Då kan du alltid återgå till orginalet.
För att kunna göra detta så är det nog lämpligt att du inte har en allt för stor root-partition samt att du också har ett USB-minne som du kan spara imagen på.

Magnus

#3

Postad 14 januari 2010 - 12:35

Unregistered977be0c4
  • Unregistered977be0c4
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Om du lyckas kompilera och få igång open-sasc-ng med alla patchar hit och dit kommer det i sig inte påverka resten av ditt system (detta steg kan ta rätt lång tid om man har otur). Det som händer är att du får två emulerade tv-kort att lägga till i mythtv-setup och knyta till din kanalkälla. Här blir jag dock lite osäker....du kommer ju behöva scanna efter kanaler för att se om de emulerade tv-korten fungerar och det kommer nog sabba din nuvarande kanallista med tablådata. Men har du rutin på att sätta upp dina kanaler som du vill ha dem och få till xmltv för att få tv-tablå så är det bara tuta och köra. Du får nog tyvärr räkna med ett avbrott i användandet av din HTPC medan du får de kodade kanalerna att fungera....det gick inte precis problemfritt för mig.

#4

Postad 14 januari 2010 - 13:17

perhagge
  • perhagge
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Tack för svaren. Det verkar alltså ganska ofarligt att installera open-sasc-ng och få den fungerande först innan jag börjar scanna kanaler i mythtv. Det vore skönt att veta att dom kodade kanalerna fungerar innan jag börjar scanna i mythtv, kunde man testa med tex Kaffeine först och se om dom går in där? Kanske stänga ned mythbackend under tiden. Såg tråden kaffeine

Ännu så länge har jag inte sorterat eller donat med kanalerna då jag bara har dom okodade och det blir inte så rörigt.

Ska testa så småning om, men det tar väl sin tid.

/Pär

#5

Postad 14 januari 2010 - 14:08

psGandalf
  • psGandalf
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
När du söker kanaler i mythtv så har du en bock som man kan ta ur där det står endast okodade kanaler (eller liknande sitter inte hemma vid datorn....). Söker man med kortet utan att ha opensasc-ng installerat kan du mao "hitta" rätt kanaller även de kodade. Man lägger sedan till det nya kortet som opensasc-ng skapar och kopplar det mot videokällan. Man behöver då inte ta bort sitt gamla kort eller söka om kanalerna. Med meny i tv läget kan man sen välja vilket kort man vill se på. Det kommer då inte att bli några längre stunder untan fungerande tv....



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.