Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4731 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 10 november 2004 - 00:14

David J
  • David J
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Ska snart beställa Destillers Edition av alla SIx Classic Malts för en liten provning, så tips om inköpsställen hade varit spännande. (Lutar åt nätköp.)


Kolla http://www.billig-sprit.se. Bra priser och bra sortiment. Har inte handlat där själv än, men för att citera en användare på http://www.student.s...um/f29t422.html:

"Det ställe som jag tipsat om, http://www.billig-sprit.se, är en nystartad sajt men de som står bakom har jobbat med försäljning på nätet i flera åpr och det är dem jag beställt av de senaste åren. Drygt 25-30 000 har jag handlat för (jag köper dyra maltwhiskysorter då jag samlar/är konnässör).

Ni som tvekar : det är OK. Men testa att göra en beställning för några kronor så att ni få vatten på er kvarn: det fungerar faktiskt!"

Så det skadar ju inte att prova med en beställning av en inte alltför dyr sort ;)

Tycker att det låter lite som reklam, men dom har onekligen ett intressant sortiment.
Kanske skulle prova ändå.

#152

Postad 10 november 2004 - 01:11

Unregistered0917eae3
  • Unregistered0917eae3
  • Forumräv

  • 570 inlägg
  • 0
Provade förra veckan Tullamore Dew.
Blev glatt överaskad faktiskt. ;)

#153

Postad 10 november 2004 - 01:49

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0

Provade förra veckan Tullamore Dew.
Blev glatt överaskad faktiskt. ;)

Håller med, den är mycket mild, god och trevlig och uppskattas även av många som normalt inte gillar (eller säger sig inte gilla) whisky/whiskey alls. Har jag ett val så föredrar jag dock lite mer rök och tjära :lol:

#154

Postad 10 november 2004 - 03:07

Unregisteredb6a3a8e3
  • Unregisteredb6a3a8e3
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Single Malt är den enda whisky jag dricker då jag tycker att Blended tenderar att bli karaktärslös i smaken.

Mina favoriter:

Lagavulin 16 Years (mycket god, rökig)
Laphroaig 10 Years Cask Strenght ( super rökig, som att tugga tjära)
Ardbeg Uigeadail (rökig, komplex)
Macallan 12 Years (mindre rökig men god)

Brukar blanda ut whiskyn med lite vatten vilket paradoxalt nog lyfter fram smaken ännu mer.

Började dricka Single Malt efter att en kompis bjudit mig på Oban. Sedan prövade jag mig fram och upptäcke att jag föredrog de riktigt rökiga sorterna... ;)

Uppdatering. Köpte en Caol Ila 18 Years häromdagen, rekomenderas starkt.

Redigerat av Unregisteredb6a3a8e3, 28 mars 2005 - 00:50.


#155

Postad 10 november 2004 - 04:08

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0

Provsmakning i kväll om jag kan hitta en lämplig skiva. Viktigt det där med rätt stämning :lol:

Okej, premiärprovningen av den 21-åriga Black Ribbon är avklarad :D
Mycket god! kan man sammanfatta :D Den smakade mycket och var samtidigt väldigt mjuk och ganska söt. Smaken satt kvar länge också så man slapp sitta och smutta hela tiden, hehe :D Lagomt rökig men helt utan inslag av tjära. Jag trodde den skulle vara lite rivigare så låten jag valde blev underbart råa "Lägg av!" med Nationalteatern framförd av Hasse Mosesson. Texten handlar ju lite om hur det kan gå om det blir för mycket av drickandet ;)
Med tanke på vilken mjukiskille Hasse Mosesson har blivit idag (dvs. som Stig i ICA-reklamen) så passade den väl ändå bra på något sätt.
För er som mot förmodan inte har skivan så finns en mp3-version inspelad 2002 HÄR (samma lagliga fil som länkas till från Nationalteaterns egen hemsida här). Och här Text och ackord för den som vill spela själv :D

Redigerat av Tomas_D700, 10 november 2004 - 04:11.


#156

Postad 10 november 2004 - 08:24

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jag hittade något spännande här som jag inte ens visste fanns.
Vit Whiskey.. någon som har smakat?!

Manx white Whisky from the Isle of Man
Matured for 10 years in oak barrels.

Bifogad fil(er)



#157

Postad 10 november 2004 - 13:43

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Hifisnubben- Varför inte gå via Systembolaget? De är skyldiga att importera de flaskor du är intresserad av....

Enligt de besked jag fått så gäller det inte enstaka flaskor och en låda av varje är inte riktigt min pryl. Kanske har jag fått fel info? Vet int evar man kan kolla upp sin rätt i denna typ av frågor så man är utelämnad åt mer eller mindre serviceminded personer på systemet. Några tips?

#158

Postad 10 november 2004 - 13:47

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Jag fick en trevlig Whisky i går, då jag fyllde 30.

Postad bild

Macallan: Jim McEwan´s Celtic Heartslands 1968 - 34 Years.


Någon som vet något om denna Whiskyn, någon som smakat? Tydligen så finns det bara 722 lådor/flaskor som givetvis är numrerade och signerade av Jim McEwan, min är nummer 688.

Mitt största problem nu är att jag inte vet om jag kan/törs öppna denna flaska, men jag vill ju så gärna smaka!!!!!

case

Ruggigt avundsjuk! Han brukar dessutom kunna plocka ut en del kul soreter. Däremot är jag tveksam till åldern. Är den verkligen 34 år så torde det vara den äldsta (eller näst äldsta) tappningen i världen? Borde i så fall tinga ett pris på ganska många tusenlappar per flaska. Du har snälla vänner du ...
Jag har för mig att de äldsta man tappat ligger på 31-32 år? Minns jag fel nu?

#159

Postad 10 november 2004 - 13:52

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0

Brukar blanda ut whiskyn med lite vatten vilket paradoxalt nog lyfter fram smaken ännu mer.


Njae...varför paradoxalt? Vatten kan förhöja smaken, ffa genom att "lösa ut" estrar i whiskyn/whiskeyn. Dock är det inte alla sorter som vinner på att blandas med vatten, trots det Skotska talesättet "A Scotchman never drink whisky whitout water, and never water whitout whisky." Man får prova och se om det blir något lyft.

#160

Postad 10 november 2004 - 17:27

Unregistered99d4557e
  • Unregistered99d4557e
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0
Trevlig tråd det här, trots att jag inte är någon whiskykännare. Köpte första flaskan när jag var och åkte skidor i Italien i våras. Av de whisky som jag har hemma så är nog mina favoriter:

* Lagavulin Distillers Edition 16yrs
* Laphroaig Cask 10yrs
* Nikka Taketsuru(?) 21yrs
* Caol Ila 18yrs

/Dr_drövel

#161

Postad 10 november 2004 - 19:22

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Hej!

Ett lite udda tips (men inte helt OT) till de som gillar rökig whiskey med inslag av tjära och till er som gillar Macleod's Islay i synnerhet är denna ost som just är smaksatt med Macleods maltwhisky :lol:

Faktiskt riktigt tydlig whiskysmak med förvånande lång eftersmak ;)

Bifogad fil(er)



#162

Postad 10 november 2004 - 21:30

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Ingen som vet något om den vita Virren?
Kanske får beställa en och testa helt enkelt!

#163

Postad 10 november 2004 - 21:53

kalvbräss
  • kalvbräss
  • Lärjunge

  • 454 inlägg
  • 0
Hifisnubben-

Här kommer lite info saxat från systemets hemsida. Notera meningen "i vissa fall"........Har svårt att tro att det ska vara speciellt jobbigt om det handlar om lite ovanligare produkter då deras leverantörer nog ser värdet i att tillgodose den intresserad massan med smaskig dryck.

Privatimport
Hittar du inte den vara du söker i vårt ordinarie sortiment eller i beställningssortimentet? Då kan du beställa varan genom så kallad privatimport.

Så går det till
Du fyller i en beställningsblankett i systembutiken. Du måste känna till namnet på produkten och producenten eller leverantören. Det underlättar om du också har adress och faxnummer.
I vissa fall krävs det att man beställer ett visst antal flaskor, till exempel ett kolli (12 flaskor) för vin och sprit, eller 10 kollin (cirka 240 flaskor) för öl och cider.

Systembolaget skickar sedan en offertförfrågan till producenten eller leverantören. När svaret kommit tar butiken kontakt med dig. Du får skriva under ordern och eventuellt lägga en depositionsavgift på max 30 procent, lägst 200 kronor. Butiken kontaktar dig när varorna kommit.

Observera att återköp inte gäller vid privatimport. Ytterligare information om villkoren för privatimport finns på baksidan av beställningsblanketten.

Leveranstid
Kan variera - från några veckor till flera månader - beroende på producenten eller leverantören och vilket land varan kommer ifrån.

Kostnad
Du får veta priset per flaska i förväg. Systembolaget tar inte ut någon extra avgift för denna hantering - handelsmarginalen är densamma som för övriga produkter. Faktorer som kan påverka kostnaden är i stället antal flaskor, transport, alkoholskatt, moms, förtullning och miljöavgifter.

Har du frågor om privatimport kan du e-posta till: [email protected]


#164

Postad 11 november 2004 - 09:47

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
kalvbräss - Tackar!
Tyvärr ger det som du säger ett visst stöd åt problemet - man behöver beställa ett stim flaskor av varje. Jag får försöka igen, men 6x12 flaskor är lite mer än jag normalt gör av med på en helg. Dessutom torde de ligga på ca 800:- i snitt (gissar jag då jag jämför systempriser, men de nätpriser jag har tillgång till). 50-60' på wirre är lite lätt över min budget.
Tack ändå! Jag ska i alla fall fråga igen.

Måste förresten säga att den 21-åriga Black Ribbon som nämnts tidigare är riktigt mumsig. Alla de som tror att blended är skit och singelmalt är överlägset borde verkligen unna sig ett smakprov så de får revidera sina åsikter.

#165

Postad 11 november 2004 - 13:32

Tiny Turtle
  • Tiny Turtle
  • Veteran

  • 1 869 inlägg
  • 0

Balvenie Doublewood 12 years är favoriten.

Sex sidor om livets vatten och det när ni redan har hittat sanningen i trådens sjunde inlägg...

Attans vad sugen man blev på att lätta lite på en sådan där svarvad träkork...

Redigerat av Tiny Turtle, 11 november 2004 - 13:35.


#166

Postad 11 november 2004 - 13:42

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Hejsan :D

Måste förresten säga att den 21-åriga Black Ribbon som nämnts tidigare är riktigt mumsig. Alla de som tror att blended är skit och singelmalt är överlägset borde verkligen unna sig ett smakprov så de får revidera sina åsikter.

Håller med :) Testade som sagt den 21-åriga häromdagen (se ovan) och blev positivt överraskad ;) Dock inte till den grad att jag tycker den är mer prisvärd än sin 10-åriga broder som jag forfarande anser vara den mest prisvärda whisky som går att få tag på här i landet (och det vette tusan om den inte också är godare :D ).

Däremot så är Black Ribbon (10- och 21-åriga) inte någon blended variant utan en vatted/pure vilket många verkar blanda ihop då whisky-begreppen är många och inte så enkla.

Malt whisky
Det här är ju själva ursprungswhiskyn och den är tillverkad av enbart malt (mältat korn) och lagrad på ekfat.

Single malt
Single malt är, i motsats till vad många tror, (oftast) en blandad whisky. Det som gör en single malt till just "single" är inte att den skulle bestå utav en enda maltwhisky utan att de olika maltwhisky som ingår måste komma från samma destilleri. De kan dock vara från olika årgångar och det är alltid den yngsta årgången som anges på flaskan.
Single malt består alltså av 1 eller flera single malt från samma destilleri.

Cask strength
Förutom vissa skillnader i själva tillverkningsprocessen (varken kylfiltrerad eller färgad och med en alkoholhalt på 55-65%) så är detta även en whisky som garanterat innehåller en enda maltwhisky från en enda framställningsprocess. Inte ovanligt att den även kommer från ett och samma fat och kallas då för single cask eller single single malt. På grund av alkoholhalten så är det nog lämpligt att späda den lite extra. Två prisvärda cask strength är systemets nr.553 och 575.

Vatted/pure malt
Precis som för single malt så är en vatted/pure malt en blandning av olika maltwhisky. Skillnaden är att hos en vatted/pure malt så kan den single malt som ingår komma från olika destillerier. Precis som för single malt så anges alltid den yngsta årgången på flaskan.
Vatted/pure malt består alltså av 2 eller fler single malt från olika destillerier.

Blended
Utspädd single malt eller snarare utspädd grain whisky (sädeswhisky) eftersom de flesta blended innehåller långt mindre än hälften maltwhisky. I en blandning kan mellan 20 och 60 maltwhiskysorter ingå.

Standard blend
Innehåller omkring 35-45% maltwhisky och inte lagrad mer än 8 år.
En helt suverän blended är Bells 8-åriga (alltså inte den vanliga) nr.465.

Premium / De Lux blend
Större mängd maltwhisky ingår och lagringstiden är 12 år eller mer.

(fråga mig inte vad de med lagringstid på mellan 8 och 12 år kallas, hehe)

Grain whisky (sädeswhisky)
En slags råsprit. Helt enkelt whisky som tas fram av andra sädesslag än korn, vanligen majs eller vete och även en liten del omältat korn. Nästan doft- och smaklös och används i stort sett enbart till blandningar.

OBS!
Till eventuella språkpoliser vill jag meddela att alla särskrivningar ovan är medvetna och uttrycker engelspråkiga fraser i de fall det känns mer naturligt.


#167

Postad 11 november 2004 - 14:40

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Så sant, så sant.
Beklagar mitt slarviga inlägg. :) Mental härdsmälta.
Håller med om att den 10åriga är prisvärd, men min smak föredrar ändå en tjuga extra och Macleod's Islay ( i alla fall som den smakar just nu) eller Bunnahabhain 12. Visserligen kanske det blir en fråga i stil, typ föredrar du Dynaudio eller Mårten Design, men ....
Edit: stavning

Redigerat av Unregistered37573cc1, 11 november 2004 - 14:43.


#168

Postad 11 november 2004 - 14:56

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Kom på kanske skulle lägga upp lite om lite fler sorter (fast då whisk(e)y och jag får hoppas att jag denna gång inte är lika slarvig):
Bourbon (måste innehålla minst 51% majs och ska vara tillverkad i Kentucky. Den lagras på kolade ekfat och får en del av sin smak av att den ”piffas” med lite råg och ibland vete. Bourbon är oftast inte mindre än 4 år och sällan mer än tio eller tolv.(
Corn whiskey (innehåller minst 80% majs och tillverkas i första hand för lokalt bruk.)
Rye whiskey (måste innehålla minst 51% råg och lagras på kolade ekfat. Rye smakar ofta bäskt.)
Möjligen kan man även ta upp Sour mash eftersom Jack Daniels varit på tapeten ...

Tror säker Tomas kan ut/in-veckla och förklara lite mer. :)

#169

Postad 11 november 2004 - 16:38

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Hej :)

Tror säker Tomas kan ut/in-veckla och förklara lite mer. ;)

Haha, jag tror informationen räcker för att uppskatta en god whisk(e)y :D

Beklagar mitt slarviga inlägg.  :D  Mental härdsmälta.

Med tanke på vad vi intar i den här tråden så är det fullt förståeligt :D :D

#170

Postad 11 november 2004 - 16:50

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Beklagar mitt slarviga inlägg.  :)  Mental härdsmälta.

Med tanke på vad vi intar i den här tråden så är det fullt förståeligt ;) :D

Önskar jag kunde skylla på det. Får väl dra några ikväll retroaktivt.....

Undrar om inte den 15åriga Glen Garioch börjar bli lite dammig ... Kanske toppa med en Lord og the Isles ... eller kanse Lagavulin double matured 1980 ...
Oj vad jag blev törstig! Dags att lämna datorn!

#171

Postad 11 november 2004 - 18:16

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0

Oj vad jag blev törstig! Dags att lämna datorn!

Sitter själv med en 10-årig Laphroaig (#571) framför mig och väntar på kvällen. Vilken tur att det alltid är kvällen någonstans i världen :)

#172

Postad 11 november 2004 - 18:37

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Sitter själv med en 10-årig Laphroaig (#571) framför mig och väntar på kvällen. Vilken tur att det alltid är kvällen någonstans i världen :D

Jag sitter med samma, en hel liter! :D ;) :D
Det borde väl få förkylningen att släppa :)

#173

Postad 11 november 2004 - 20:50

kalvbräss
  • kalvbräss
  • Lärjunge

  • 454 inlägg
  • 0
"I vissa fall krävs det att man beställer ett visst antal flaskor, till exempel ett kolli (12 flaskor) för vin och sprit, eller 10 kollin (cirka 240 flaskor) för öl och cider"

I vissa fall....= ganska obestämt :D

Jag skulle rekommendera dig att kolla upp vilken leverantör som saluför de varor som du är på jakt efter och kolla om de kan hjälpa dig (om inte systemet själva vill) hjälpa dig. Då jag arbetar i restaurangvärlden vet jag att det alltid finns folk som kan och vill hjälpa en :)

Fortsätt njut av livet allihopa!

#174

Postad 12 november 2004 - 01:33

Unregistered400a7a4f
  • Unregistered400a7a4f
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Vilken ålder va ni i när det börjades dricka whisky? är 22 bast å tycker det smakar piss!Är det nått man måste tvinga i sig för att tycka om det till slut? ;)

#175

Postad 12 november 2004 - 01:56

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0

Vilken ålder va ni i när det börjades dricka whisky? är 22 bast å tycker det smakar piss!Är det nått man måste tvinga i sig för att tycka om det till slut? ;)

På din avatar ser det ju ut som du är den mest erfarna whiskydrinkaren av oss alla :D
Vad är det för whisk(e)y du har provat? Det kan ju faktiskt vara så enkelt att du helt enkelt inte gillar whisky, vilket faktiskt händer ;) Det kan ju också vara så att du inte har hittat just din typ av whisk(e)y eller helt enkelt bara råkat ut för billig whisk(e)y av låg kvalité som faktiskt sällan smakar speciellt gott. Annars kan ju en "bra väg in i träsket" vara att börja med lite blended whisk(e)y blandad med t.ex. ginger ale för att långsamt vänja sig vid själva smaken :D

I "värsta" fall får du väl börja öva med whisky-osten som jag berättade om i ett tidigare inlägg, haha :D

Redigerat av Tomas_D700, 12 november 2004 - 01:57.


#176

Postad 12 november 2004 - 02:36

Unregistered69a7a1ce
  • Unregistered69a7a1ce
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Martin.M , jag har en flaska av Manx spirits som jag fick av en kompis från Isle of Man . Whiskyn finns i 3 olika tappningar 4 , 6 och 10 år har jag för mig

Whiskyn e ganska rå , men den står här tom i min samling av singelmalt ;)

Såg att nån nämnde destillers edition från six classic malts tidigare i tråden Har destillers edition från Oban , Talisker och Cragganmore hemma . Alla är riktigt trevliga och rekommenderas varmt . Dessa inhandlades i våras när jag var över ett par dar i Oban . Passade på att förutom ta ett besök på destilleriet där ta båten över till Isle of Mull och Tobermory's destilleri.

Destilleriet (tobermory) gör förutom sin egna whisky även 3 andra sorter .
En ung (6 år) som heter Iona som påminner en del om Tobermory men med en viss råhet i smaken.

Däremot så är Ledaig 15 och 20 år är ena riktiga höjdare , har blivit mina favoriter . Den 15-åriga är den som är den mest rökiga av dessa två.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered69a7a1ce, 12 november 2004 - 03:01.


#177

Postad 12 november 2004 - 10:12

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Grymt! Måste beställa en jag med och testa ;)

#178

Postad 12 november 2004 - 11:20

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

"I vissa fall krävs det att man beställer ett visst antal flaskor, till exempel ett kolli (12 flaskor) för vin och sprit, eller 10 kollin (cirka 240 flaskor) för öl och cider"

I vissa fall....= ganska obestämt  ;)

Jag skulle rekommendera dig att kolla upp vilken leverantör som saluför de varor som du är på jakt efter och kolla om de kan hjälpa dig (om inte systemet själva vill) hjälpa dig. Då jag arbetar i restaurangvärlden vet jag att det alltid finns folk som kan och vill hjälpa en ;)

Fortsätt njut av livet allihopa!

Tack för tipsen. Har en kontakt sedan tidigare på Diageo så jag kanske ska höra med henne.

#179

Postad 12 november 2004 - 11:22

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Vilken ålder va ni i när det börjades dricka whisky? är 22 bast å tycker det smakar piss!Är det nått man måste tvinga i sig för att tycka om det till slut? ;)

Ofta börjar man med för billiga sorter i för stor kvantitet. De flesta brukar börja ändra uppfattning efter en mer seriös provning (om de inte gjort det innan).

#180

Postad 12 november 2004 - 13:50

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0

Vilken ålder va ni i när det börjades dricka whisky? är 22 bast å tycker det smakar piss!Är det nått man måste tvinga i sig för att tycka om det till slut? ;)

Farsan har alltid druckit Whisky (Balantines) så sedan man varit knodd så har man fått smaka lite ibland då och då. Sedan blev lite äldre blev fick dricka whisky med gubben, vilket var trevligt. Sen efter hand som man blivit äldre så har jag provat olika sorter och etferhand sakta med säkert glidit ifrån blended sorterna till förmån för malt med rökigkaraktär.

Jag har en del vänner i min umgängeskrets som inte dricker whisky eller möjligen kan stäcka sig till att dricka lite Black Velvet. Jag kan som en parantes då tillägga att dessa whiskyvägrare med stor aptit och fåniga flin slög en hel flaska Cragganmore och medgav att whisky väl kunde smaka riktigt bra. Vad jag vill säga med detta är att det är en ofantlig skillnad på whisky och whisky samt att man bör nog lära sig att tycka om de mer extrema sorterna, annars handlar det nog ofta om att man blir serverad mindre bra whisky som inte alls är god.

case

#181

Postad 12 november 2004 - 16:37

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Litet kul Whiskeyinslag från aftonbladet ;)

Klicka här

"Fy fan, nej FY FAN. Det här häller vi ut"

haha han var rätt kul alltså ;)

Redigerat av Martin.M, 12 november 2004 - 16:39.


#182

Postad 12 november 2004 - 16:47

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0

Litet kul Whiskeyinslag från aftonbladet ;)

Klicka här

"Fy fan, nej FY FAN. Det här häller vi ut"

haha han var rätt kul alltså ;)

Jag är tyvärr inte PLUS-medlem så du kanske kan berätta vad de säger och beskriva hur det ser ut, haha :D

#183

Postad 12 november 2004 - 17:26

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0
Twaang's utmärkta hemsida finns det massor med rolig och nyttig information. Bl a ett provningsprotokoll som man kan skriva ut. Där står också att läsa om en ROSA! whisky! Kolla också in deras länkar ;)

Edit: info

Redigerat av Unregistered24c8b9de, 12 november 2004 - 17:28.


#184

Postad 12 november 2004 - 17:31

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Jag är tyvärr inte PLUS-medlem så du kanske kan berätta vad de säger och beskriva hur det ser ut, haha ;)

Det är inte jag heller, går lika bra att titta på någon med lite sämre bitrate ;)

#185

Postad 12 november 2004 - 17:42

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0

Det är inte jag heller, går lika bra att titta på någon med lite sämre bitrate ;)

Nu funkar det. Hade inte alls med medlemsskapet att göra (sorry) utan mina inställningar ;)

#186

Postad 12 november 2004 - 18:02

biofreak
  • biofreak
  • Lärjunge

  • 377 inlägg
  • 0
Lära sig gilla nåt e nog de tramsigaste jag hört i hela mitt liv......(o ja ja e fler än 20vårar)

#187

Postad 12 november 2004 - 19:43

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Lära sig gilla nåt e nog de tramsigaste jag hört i hela mitt liv......(o ja ja e fler än 20vårar)

Jag har lärt mig gilla dricka öl. Sen vin, nu håller jag på med Virre ;)

Vet inte många som tycker det är gott med öl första gången/gångerna heller.

#188

Postad 12 november 2004 - 20:58

Unregistered0917eae3
  • Unregistered0917eae3
  • Forumräv

  • 570 inlägg
  • 0
Att jag dricker godis i dag är ganska konstigt.
Första kontakten var en stor konsumtion
av Jack Daniels.
Jag var sjuk i flera dagar ;)
Dessbättre fick jag i mig lite Fiddisch något år senare.
Sen var man fast ;)

#189

Postad 12 november 2004 - 21:38

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

  • 1 036 inlägg
  • 0
Drack just en stöddig (stor) macallan! mmmmmmmmmm......
Inte fel, det snurrar lite nu...

#190

Postad 13 november 2004 - 08:27

Unregisteredcc82d64c
  • Unregisteredcc82d64c
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
Here are the results from the latest tasting at Swedish Whisky Society.

Armorik Single Malt , 40%
Lätt mjuk doft med lite citrus. Mjuk men kanske något "spretig" smak. Annars mycket välgjort. Klart intressant ändå eftersom den destilleras och tappas i Bretagne!

Clynelish 13 yo , 56,7% (Adelphi)
Lätt och ganska subtil doft med inslag av kaffe och lite torv. Bred och balanserad smak med torr avslutning.

Clynelish 13yo , 59,3% (Blackadder Raw Cask)
Lite sötaktig doft som ändå var mer vek än vad jag trodde skulle vara fallet. Aningens mer subtil smak än den föregående. Dock lite högre sötma. Jag föredrar nog Adelphis tappning.
(Systemet 1.150:-)

Tamdhu 34 yo, 49,9% (Adelphi)
Ouaow! Riktig höjdare! Ganska söt doft med lite citrus och mint. Mjuk och lång smak med sötma och en aning hasselnötter. (Finns en 23 YO på Systemet som kostar 1.389:-)

Ardbeg Uigeadail , 54,2%
Den här hade jag förväntat mig mer av! Visst finns det torv och tjärdoft men på något sätt känns den lite "dammig". Smaken börjar torrt för att sedan glida mot en del sötma medan eftersmaken återgår till att bli torr. Lustigt.....
(Kostar 569:- på Systemet)

#191

Postad 13 november 2004 - 16:26

Unregistered3ecb30f4
  • Unregistered3ecb30f4
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0
Min favoritwhiskey är denna:

Postad bild

McAllan

Dock så nöjer jag mig med den 12åriga. Vette katten om den finns att handla på bolaget jag köper mina på den där whiskeyaffären på köpenhamns flygplats.

Mvh
Henrik

#192

Postad 14 november 2004 - 20:25

Unregistered400a7a4f
  • Unregistered400a7a4f
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Vilken ålder va ni i när det börjades dricka whisky? är 22 bast å tycker det smakar piss!Är det nått man måste tvinga i sig för att tycka om det till slut? :D

På din avatar ser det ju ut som du är den mest erfarna whiskydrinkaren av oss alla :D
Vad är det för whisk(e)y du har provat? Det kan ju faktiskt vara så enkelt att du helt enkelt inte gillar whisky, vilket faktiskt händer :lol: Det kan ju också vara så att du inte har hittat just din typ av whisk(e)y eller helt enkelt bara råkat ut för billig whisk(e)y av låg kvalité som faktiskt sällan smakar speciellt gott. Annars kan ju en "bra väg in i träsket" vara att börja med lite blended whisk(e)y blandad med t.ex. ginger ale för att långsamt vänja sig vid själva smaken :D

I "värsta" fall får du väl börja öva med whisky-osten som jag berättade om i ett tidigare inlägg, haha :P

haha du säger det=)

vill också kunna sitta å njuta med en virre i handen till en rulle!

Tycker man hör rätt ofta att folk har börjat drika wisky vid ca 25 eller nått!Inegn av minna 10 närmaste polare i 22 års åldern kan dricka wisky så nått fel måste vi ha på våra smak lökar <_< Har testat dålig wisky å riktigt bra känner absolut ingen skillnad bara bränner till å sen spyr man nästan!

#193

Postad 14 november 2004 - 20:28

Unregistered400a7a4f
  • Unregistered400a7a4f
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Vilken ålder va ni i när det börjades dricka whisky? är 22 bast å tycker det smakar piss!Är det nått man måste tvinga i sig för att tycka om det till slut? <_<

Farsan har alltid druckit Whisky (Balantines) så sedan man varit knodd så har man fått smaka lite ibland då och då. Sedan blev lite äldre blev fick dricka whisky med gubben, vilket var trevligt. Sen efter hand som man blivit äldre så har jag provat olika sorter och etferhand sakta med säkert glidit ifrån blended sorterna till förmån för malt med rökigkaraktär.

Jag har en del vänner i min umgängeskrets som inte dricker whisky eller möjligen kan stäcka sig till att dricka lite Black Velvet. Jag kan som en parantes då tillägga att dessa whiskyvägrare med stor aptit och fåniga flin slög en hel flaska Cragganmore och medgav att whisky väl kunde smaka riktigt bra. Vad jag vill säga med detta är att det är en ofantlig skillnad på whisky och whisky samt att man bör nog lära sig att tycka om de mer extrema sorterna, annars handlar det nog ofta om att man blir serverad mindre bra whisky som inte alls är god.

case

Jo precis!Men tror helt enkelt att jag får köpa upp mig på lite flaskor å testa lite får väl ha hinken berädd :lol:

Men va ju samma sak med bira när man va i yngra dar å samma sak med cafe men det går ju ner nu så det ska nog kunna gå med wisky också!

#194

Postad 14 november 2004 - 20:51

agb007
  • agb007
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Hej!

Det var som tusan det finns andra whiskyfreaks än en själv.
Gud hör bön.

Favoriten eller rättare sagt det bästa jag druckit är
Ardbeg 1975. Att få tag på den nu går knappt.

Senaste var Ardbeg Uisgedal (tveksam på stavningen) som inte var helt dum.
En av de få där de där dropparna vatten gjorde verkan.

Två helt olika smakupplevelser med och utan. Humöret får avgöra

Whiskyklubbens Hemsida

Slainte
agron

#195

Postad 15 november 2004 - 08:26

Unregisteredcc82d64c
  • Unregisteredcc82d64c
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

Jag fick en trevlig Whisky i går, då jag fyllde 30.

Postad bild

Macallan: Jim McEwan´s Celtic Heartslands 1968 - 34 Years.


Någon som vet något om denna Whiskyn, någon som smakat? Tydligen så finns det bara 722 lådor/flaskor som givetvis är numrerade och signerade av Jim McEwan, min är nummer 688.

Mitt största problem nu är att jag inte vet om jag kan/törs öppna denna flaska, men jag vill ju så gärna smaka!!!!!

case

Ruggigt avundsjuk! Han brukar dessutom kunna plocka ut en del kul soreter. Däremot är jag tveksam till åldern. Är den verkligen 34 år så torde det vara den äldsta (eller näst äldsta) tappningen i världen? Borde i så fall tinga ett pris på ganska många tusenlappar per flaska. Du har snälla vänner du ...
Jag har för mig att de äldsta man tappat ligger på 31-32 år? Minns jag fel nu?

Jag har inte smakat den - ännu......

Det finns flera olika "Celtic Heartslands" av Jim McEwan. Bowmore, McAllan och Highland Park.

Priset är högt!
Cirka £250 per 70 cl.

#196

Postad 16 november 2004 - 10:28

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0
Silversurfarn:

Ännu?? Har du åxå en flaska? I så fall så kan du ju bjuda in mig på en provsmakning, jag kommer nog aldrig att kunna förmå mig att öppna min. :D

case

#197

Postad 19 november 2004 - 12:25

Unregisteredcc82d64c
  • Unregisteredcc82d64c
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
Jag har sagt att jag ska öppna den när jag gjort mitt första hole in one. Så det är inte säkert att jag kommer att få snaka på min....

#198

Postad 19 november 2004 - 13:44

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Hejsan :)

Vad är detta med att inte dricka några av de bästa whisk(e)ys som finns? För mig skulle det vara som att boka och betala en semesterresa men aldrig utnyttja den utan bara ställa biljetten i bokhyllan :( Likt resor så tycker jag man glädjs av en god whisk(e)y i många år efter att den har tagit slut.

Visst är det trevligt om den invigs vid ett speciellt tillfälle men se i så fall till att skapa detta tillfälle själva och gå inte bara och vänta på det :D Det är väl själva whisk(e)yn som skall vara höjdpunkten och inte det runt omkring (bröllop, 30-årsfest, hole-in-one etc.). Tycker man om att se vätska i flaskan finns alltid färgat vatten ;)

Kände en kille som var precis likadan. Han finns inte längre men det gör allt han sparade på ;)

#199

Postad 30 november 2004 - 19:08

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Hej :P

Eftersom mitt inlägg ovan tydligen dödade tråden totalt så tänkte jag sparka liv i den igen :D Är det någon som har testat denna whiskyspetsade glögg ännu?

#200

Postad 18 december 2004 - 03:12

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Verkar inte vara någon som testat den Tomas.. nu får du sluta döda tråden :blink: !!
Någon som testat denna uddafärgade skapelse från Bruichladdich
Finns på bolaget strax under tusingen om man vill handla där.

Bifogad fil(er)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.