Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mätmässigt lika - visuellt olika

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 december 2020 - 15:52

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0
Hur kommer det sig att två kalibrerade skärmar visuellt kan bli så olika? Se på den bifogade bilden. LG CX till vänster och Sony HX95 till höger. Oled tydligt blåare, vilket jag sett på fler oled modeller. dE ~ 1 för båda skärmar. Hur väl avspeglas de mätningar som görs i det vi visuellt upplever? Jag vet att man inte kan bedöma bildskärmar från bilder/video på nätet men skillnader borde bestå även IRL. Vill också tillägga att LCD skärmen till höger mer liknar det jag skulle förvänta mig av en kalibrerad skärm, internet, kameror, bildvisare och alla andra problem därtill trots.

Och vidare, går det att visuellt justera en oled för att slippa den blåa tonen även om det förstås isf betyder att den matmässigt presterar sämre (eller iaf annorlunda).

Bifogad fil(er)


Redigerat av AndreasG, 25 december 2020 - 15:59.


#2

Postad 26 december 2020 - 09:29

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Varje TV tillverkare har sina egna idéer vilka bildfunktioner de anser främjar bilden på deras TV. Det gör att trimma TV apparater är krångligare än man man tro. I en TV  ska man slå på en funktion och i en annan ha den avslagen för bra resultat. Vad menas med "dE ~ 1 för båda skärmar" ?



#3

Postad 26 december 2020 - 11:37

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0
Detta har inget med tillverkare av själva TV’n att göra. Ett fenomen som finns för oled paneler oavsett märke. Alla har ju som bekant samma oled paneler. Därför undrar jag om det går att komma undan denna blåaktiga ton genom eller om det är oundvikligt? dE är färgavvikelsen mätt mot en referens (efter kalibrering i detta fall). Det ser likadant ut om man jämför XH95 med Sony A8H, så det är som sagt inte specifikt för LG CX.

https://www.rtings.c...950h/10619/1777

#4

Postad 26 december 2020 - 12:12

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Är det verkligen säkert att bilderna kommer från kalibrerade apparater? Läser man lite högre upp i din länk så är oleden kallare out of the box.

Edit: ser vad du menar nu. Valde en Sony oled och den är varmare ootb men samma blå bild.

Redigerat av Supernaut77, 26 december 2020 - 12:15.


#5

Postad 26 december 2020 - 12:35

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0
Tycker att rting borde vara så professionella att de kalibrerar vitbalansen på kameran och kalibrerar skärmarna, annars fyller inte bilderna mycket syfte. Eftersom att A8H uppvisar relativt likartad bild som CX borde det inte vara out-of-the-box inställningar. Men helt säker kan man förstås inte vara.

#6

Postad 26 december 2020 - 23:06

Callekl
  • Callekl
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0

Många nya TV apparater lider av något som kallas för metametric failure som gör att D65 vitpunkten inte längre uppfattas som vit. Jag har för dålig koll på orsaken men det står lite intressant information om det här: https://www.lightspa...lour_match.html

 

Rent krasst innebär det att om du kalibrerar t ex konsument OLED som bygger på WRGB till D65 så kan vitt uppfattas som att det drar åt cyan eller rosa. För att komma runt problemet kalibrerar många mot en alternativ vitpunkt. Jag har labbat en del med det på min LG C9, men jag tycker att den presterar väldigt bra även kalibrerat mot D65. Men jag har inte haft t ex en kalibrerad Kuro vid sidan av för att jämföra.

 

Sen om det har något att göra med ursprungsfrågan i tråden vågar jag inte svara på men kan vara bra att tänka på.



#7

Postad 27 december 2020 - 01:43

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Det handlar om att spektrumet är olika på de olika panelerna.. mätarna, oftast trichromater, uppfattar inte de spektrala skillnaderna - vilket ögat gör.

Men även då man mäter ner till nanometer nivå i spektrat, så kommer skillnader att uppstå - detta eftersom displayer med olika ljusteknik inte har samma balans mellan RGB, även om d65 är centrerat.

Med vänlig hälsning,

/Pär

#8

Postad 27 december 2020 - 06:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Det handlar om att spektrumet är olika på de olika panelerna.. mätarna, oftast trichromater, uppfattar inte de spektrala skillnaderna - vilket ögat gör.

Men även då man mäter ner till nanometer nivå i spektrat, så kommer skillnader att uppstå - detta eftersom displayer med olika ljusteknik inte har samma balans mellan RGB, även om d65 är centrerat.

Med vänlig hälsning,

/Pär

Så, för att få ut nått konkret av det här, om man köper kalibrerade CX och XH95 från t.ex Mediamarkt så är det troligt att oleden ser blåare ut?

Eller är rtings bilder fullständigt missvisande?

Redigerat av pacman, 27 december 2020 - 07:17.


#9

Postad 27 december 2020 - 09:55

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0

Så, för att få ut nått konkret av det här, om man köper kalibrerade CX och XH95 från t.ex Mediamarkt så är det troligt att oleden ser blåare ut?

Eller är rtings bilder fullständigt missvisande?

Min undran också. Gäller fö inte bara de två paneler jag visat ovan. Samma skillnad ses om man tar tex Samsung Q90 och Sony A8H. Q90 relativt lik Sony XH95, båda LCD. Sony A8H är blå liksom LG CX. Går det visuellt att justera oled så att man slipper den blåa tonen och mera liknar det LCD skärmarna uppvisar? (Utan att introducera andra problem)

Redigerat av AndreasG, 27 december 2020 - 11:09.


#10

Postad 27 december 2020 - 22:07

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Så, för att få ut nått konkret av det här, om man köper kalibrerade CX och XH95 från t.ex Mediamarkt så är det troligt att oleden ser blåare ut?

Eller är rtings bilder fullständigt missvisande?


De mätare som Mediamarkt använder är ju profilerade mot olika bildteknik med en CS2000, dvs en spectraradiometer för omkring 500k 🤗 men trots detta kommer skillnader att finnas mellan två skärmar - dock pratar vi fortfarande om toleransskillnader långt under 3dE

Egentligen är detta inget problem vad gäller konsumentskärmar, för två kalibrerade skärmar som sida vid sida ser lite ”off” ut från varandra kommer fortfarande att vara ”så mycket bättre” (see what i did there 🤪) än de som inte är kalibrerade - och eftersom inget original content ska produceras på dem, utan de endast skall erbjuda en bild så nära den producerade som möjligt - då är det helt inom rimlighetens ramar.

Detta är inget nytt, vi påtalade detta så tidigt som 2006/07 då jag satt med 15 monitorer av olika typ, och alla mätare som fanns tillgängliga (ink en CS2000), och kom fram till det whitepaper som ligger till grund för flera olika jämförelsemetoder inom både EBU och SMPTE, samt i korthet beskriver den metod som jag föreslog (som också finns beskriven hos t ex light illusion).

Med vänlig hälsning,

/Pär

#11

Postad 28 december 2020 - 10:05

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0
Läser vad du skriver Pär, men om dE~1 ändå ger blå ton i rtings bilder, kommer en oled alltid att se blå ut? Är på g att byta ut min gamla kuro och har alltid gillat värmen i färgtonen och att den är relativt lik det jag ser i en biosalong. Har även en Sony med IPS panel som jag justerat in så den ligger nära kuron visuellt. Kommer detta att kunna göras med en oled? Låter lite fluffigt jag vet och jag gillar egentligen mätningar och objektiva resultat men om inte mätningar kan återskapa den bild jag är ute efter pga färgspektrumet från oled är de inte så användbara. Noterar från uppmätta oled spektrum att röd oled subpixel är väldigt svag. Är det orsaken?

#12

Postad 28 december 2020 - 11:45

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Du kommer inte att uppleva bilden ”tintad” på något sätt om den är kalibrerad - och den går absolut att matcha visuellt.

Anledningen att man inte uppmärksammat det mer är att det är ett ickeproblem för konsument - det är i postproduktionssyfte detta är en möjlig inkonsekvens, där arbete sker på flera platser med samma material.

Med vänlig hälsning,

/Pär



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.