Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blackmagic Design introducerar HDMI-capture kort

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Blackmagic Intensity Pro (Videoredigering) 1 8,33 (2) Inga priser

#1

Postad 13 september 2006 - 19:32

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0
Intensity är ett capture card från Blackmagic Design. Ett capture card är ett instickskort som man stoppar in i datorn och sedan kopplar t ex en videokamera eller digitalbox till det för att kunna spela in eller arbeta med videoredigering via datorn.







Datorn är ett utmärkt redskap för videoredigering och inspelning och det fina med Intensity är att det har en hdmi-ingång vilket möjliggör digital överföring när man t ex vill spela in hdtv-program från digitalboxen (när de väl dyker upp med hdmi-utgång) och sedan redigera materialet med bibehållen hd-kvalitet. Kortet är av PCI-Express och fungerar både under Windows och Mac OS X.



Priset blir $249 vid lanseringen den 15:e oktober, priset i Sverige borde hamna strax under 2 500 kronor. Mer information om Intensity hittas hos Blackmagic Design.

#2

Postad 14 september 2006 - 14:51

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

Datorn är ett utmärkt redskap för videoredigering och inspelning och det fina med Intensity är att det har en hdmi-ingång vilket möjliggör digital överföring när man t ex vill spela in hdtv-program från digitalboxen (när de väl dyker upp med hdmi-utgång) och sedan redigera materialet med bibehållen hd-kvalitet. Kortet är av <span style="font-weight: bold;">PCI-Express </span>och fungerar både under <span style="font-weight: bold;">Windows och Mac OS X</span>.


Har inte Canal Digital HD boxen redan HDMI utgång? Frågan är väl snarare om det här kortet kan strunta i det inbyggda kopieringsskyddet. Kan det det så borde ju även alla PVR tillverkare kunna komma med vanliga PVR inspelare som har HDMI.

#3

Postad 15 september 2006 - 00:18

delewood
  • delewood
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
råder inte hdcp-protokoll mellan prylarna? i de nya dvd spelarna med stöd för bla. hd-dvd och blueray så måste både teven och spelaren stödja hdcp annars kan man inte kolla. borde väll vara samma mellan boxen och ev. hdmi capture card? mer svar finns kanske på hemsidan. god natt alla.

#4

Postad 12 mars 2007 - 19:49

MrRob
  • MrRob
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Finns kortet att köpa i sverige ännu?
Någon som har provat det?

Rob

#5

Postad 28 april 2008 - 13:42

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Finns kortet att köpa i sverige ännu?
Någon som har provat det?

Rob

Länge sen den här tråden var igång...

Jag har Pro-varianten. Köpte det från USA. Det finns visst på något Mac-varuhus i Sverige + ett ställe i Hägersten, Stockholm och ett ställe till(Info finns på BlackMagics hemsida). Med tull så blir det inte så fruktansvärt mycket billigare att köpa från USA. Men lite billigare blev det med den då extremt dåliga dollarkursen. :D

Ett problem med HDMI-ingången är förstås bristen på HDCP-stöd. För en HDMI-videokamera finns dock inga kopieringsskydds-begränsningar, så där blir kortet väldigt användbart(också under planering). Så har ni redan en sån kamera - slå till direkt!

En sak måste ni bara veta: HD-video kräver HDD-resurser. Det tuggar hårddisk som bara fan. BlackMagic rekommenderar en raid-konfig med fyra diskar. Jag skulle vilja lägga till 4x1TB är faktiskt det som behövs, för att vara på säkra sidan...

Redigerat av Tompa123, 28 april 2008 - 14:16.


#6

Postad 02 oktober 2008 - 22:12

thedudzor
  • thedudzor
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Länge sen den här tråden var igång...

Jag har Pro-varianten. Köpte det från USA. Det finns visst på något Mac-varuhus i Sverige + ett ställe i Hägersten, Stockholm och ett ställe till(Info finns på BlackMagics hemsida). Med tull så blir det inte så fruktansvärt mycket billigare att köpa från USA. Men lite billigare blev det med den då extremt dåliga dollarkursen. :P

Ett problem med HDMI-ingången är förstås bristen på HDCP-stöd. För en HDMI-videokamera finns dock inga kopieringsskydds-begränsningar, så där blir kortet väldigt användbart(också under planering). Så har ni redan en sån kamera - slå till direkt!

En sak måste ni bara veta: HD-video kräver HDD-resurser. Det tuggar hårddisk som bara fan. BlackMagic rekommenderar en raid-konfig med fyra diskar. Jag skulle vilja lägga till 4x1TB är faktiskt det som behövs, för att vara på säkra sidan...


Så det funkar alltså inte med PS3-an då antar jag?

Jag vet att tråden är riktigt gammal men det var den enda tråden om det här kortet. Jag slänger in en följdfråga då, om det inte funkar med det här kortet, vad är det lättaste sättet att spela in gameplay i hd från ps3an?

#7

Postad 14 juni 2012 - 00:30

Gunvor
  • Gunvor
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Jag vet att tråden är riktigt gammal men det var den enda tråden om det här kortet.

Nu är tråden visserligen antik. Men de finns tydligen de som anser att detta kort fortfarande är det bästa...
Någon mer här som har provat? Finns det bättre alternativ idag?

Jag vill konvertera analog komponent video (YUV) från SVHS, till digital och spara på hårddisk.

Det finns ju en del riktigt billiga USB-prylar som konverterat komposit-video. Men jag tänkte att det skulle bli bättre resultat att gå direkt från komponent (YUV) istället för omvägen via komposit.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.