Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Popcorn Hour A-110/B-110 *

2236 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#2151

Postad 31 augusti 2010 - 09:56

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

  • 906 inlägg
  • 0

Liten nätverksfråga, kör SMB när jag vill streama media från datorn men nu hittas inte den utdelade mappen då jag inte har samma IP "range" på popcornen eller datorn.

Alltså tex de tre första siffrorna 192.168.1. Hur gör jag för att få samma på båda? Har inte en statisk IP från leverantör så den ändras lite då & då vilket är hyfsat frustrerande.


Koppla din dator och Popcornen på samma switch. Får du flera IP:n av din ISP, så koppla en router i uttaget, sedan dina datorer och Popcorn i switchen i routern.

#2152

Postad 31 augusti 2010 - 10:13

Christian12
  • Christian12
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Har varken Switch eller Router.

#2153

Postad 31 augusti 2010 - 10:16

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

  • 906 inlägg
  • 0

Har varken Switch eller Router.


Nähe.

#2154

Postad 01 september 2010 - 08:30

Toni_M
  • Toni_M
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Har varken Switch eller Router.

Köp en då så får du enkelt popcornen och datorn på samma nät =)

#2155

Postad 26 september 2010 - 16:48

piraya01
  • piraya01
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Någon som uppdaterat till senaste versionen? från, 18 August 2010? (01-17-100516-15-POP-403-000)

gjorde det över "webben" såg att nerladdningen började, sen blev allt svart... :-/


fickliv i den igen... *pust* uppdaterade från usb :wub:

Redigerat av piraya01, 26 september 2010 - 17:20.


#2156

Postad 28 september 2010 - 14:54

Majkutt
  • Majkutt
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag börjar undra om det är något fel på den nya uppdateringen då det är fler än jag som får problem. Är det någon som vet om det går att ställa tillbaka maskinen till en äldre version?

#2157

Postad 29 september 2010 - 13:12

sajbot
  • sajbot
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0
Har skummat igenom tråden lite, men inte hitat någon som beskriver samma problem...
Utan när ja tittar på en film, så blir det ibland "Audio drop-outs", d.v.s att ljudet
försvinner i några hundradelar av en sekund.
Det skumma är att det händer bara i vissa .mkv-filer (720p och 1080p). Detta fenomen
har bara hänt i långfilmer, aldrig i tv-avsnitt, musikvideos o dylikt.

Nån som har stött på samma problem? Är det nån inställning i bild/ljud-delen?

#2158

Postad 29 september 2010 - 13:23

Belsebubnoone
  • Belsebubnoone
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Jag börjar undra om det är något fel på den nya uppdateringen då det är fler än jag som får problem. Är det någon som vet om det går att ställa tillbaka maskinen till en äldre version?


För mig har det aldrig funkat att uppdatera direkt från poppen genom nätet. Har alltid bara blivit svart så jag fått starta om. Jag kör på USB-sticka in i poppen varje gång, aldrig varit strul med den metoden för mig.

Redigerat av Belsebubnoone, 29 september 2010 - 13:25.


#2159

Postad 30 september 2010 - 09:32

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Har skummat igenom tråden lite, men inte hitat någon som beskriver samma problem...
Utan när ja tittar på en film, så blir det ibland "Audio drop-outs", d.v.s att ljudet
försvinner i några hundradelar av en sekund.
Det skumma är att det händer bara i vissa .mkv-filer (720p och 1080p). Detta fenomen
har bara hänt i långfilmer, aldrig i tv-avsnitt, musikvideos o dylikt.

Nån som har stött på samma problem? Är det nån inställning i bild/ljud-delen?


Jag har samma problem. Har bara noterat det när det är DTS-ljud med full bitrate, 1,5Mbit, aldrig när det är DD. Det kan också vara förklaringen att det fungerar bra på serie, där har jag aldrig stött på så högkvalitativt ljud.

Vid en FW-uppdatering hade jag problem med senaste Rambo-filmen. Innan uppdateringen fick jag drop-outs exakt varannan minut och efter uppdateringen fungerade det bra. Sen har jag inte noterat problem på ett halvår eller så, men nu har det börjat igen och kommer på ganska många filmer.

Kanske ska kolla på Rambo igen och se ifall felet har kommit tillbaka där, eller om jag bara har haft otur med nya nerladdningar.

#2160

Postad 30 september 2010 - 14:50

sajbot
  • sajbot
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Jag har samma problem. Har bara noterat det när det är DTS-ljud med full bitrate, 1,5Mbit, aldrig när det är DD. Det kan också vara förklaringen att det fungerar bra på serie, där har jag aldrig stött på så högkvalitativt ljud.

Vid en FW-uppdatering hade jag problem med senaste Rambo-filmen. Innan uppdateringen fick jag drop-outs exakt varannan minut och efter uppdateringen fungerade det bra. Sen har jag inte noterat problem på ett halvår eller så, men nu har det börjat igen och kommer på ganska många filmer.

Kanske ska kolla på Rambo igen och se ifall felet har kommit tillbaka där, eller om jag bara har haft otur med nya nerladdningar.


För mig har det varit lite då och då, även att ja har uppdaterat min firmware vid alla tillfällen.
Zombieland och Prince of Persia är dom senaste för mig som va väldigt störande tack vare
dessa drop-outs.

#2161

Postad 01 oktober 2010 - 12:53

Litecore
  • Litecore
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0
söker någon i uppsala som kan hjälpa mig att konstatera om min PCH är defekt eller om det bara
är en inställning som jag missat då den efter reset inte längre visar nån bild hur jag än försöker..
det lyser en gul diod och jag vill minnas att den ska byta färg när poppen är på men jag har ingen
aning eftersom den stått i en mediamöbel med ir-förlängare så länge. har bytt batteirer och allt
i fjärren och testat reset en miljon gånger nu ungefär men får ändå ingen bild. kör HDMI 720p

#2162

Postad 03 oktober 2010 - 17:15

sajbot
  • sajbot
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

söker någon i uppsala som kan hjälpa mig att konstatera om min PCH är defekt eller om det bara
är en inställning som jag missat då den efter reset inte längre visar nån bild hur jag än försöker..
det lyser en gul diod och jag vill minnas att den ska byta färg när poppen är på men jag har ingen
aning eftersom den stått i en mediamöbel med ir-förlängare så länge. har bytt batteirer och allt
i fjärren och testat reset en miljon gånger nu ungefär men får ändå ingen bild. kör HDMI 720p


Startar du förstärkaren först? Om du har kopplat via den d.v.s.. Kanske inte är det som är problemet,
men jag hade problem att få bild när ja precis köpt min. Sen upptäckte ja att ja va tvungen att
starta förstärkaren först, annars uppfattade den inte HDMI-signalen på nåt vänster.

Den ska hur som helst lysa gult när den är på.

#2163

Postad 05 oktober 2010 - 13:22

Litecore
  • Litecore
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Startar du förstärkaren först? Om du har kopplat via den d.v.s.. Kanske inte är det som är problemet,
men jag hade problem att få bild när ja precis köpt min. Sen upptäckte ja att ja va tvungen att
starta förstärkaren först, annars uppfattade den inte HDMI-signalen på nåt vänster.

Den ska hur som helst lysa gult när den är på.

isåfall går den inte att stänga av, för dioden lyser gult hela tiden oavsett vad jag gör..
att starta förstärkaren först gör ingen skillnad heller, tror att jag får leta efter en
ny mediaspelar istället för den här verkar ha gjort sitt. suck, jag som var så nöjd ;P

#2164

Postad 06 oktober 2010 - 07:18

Unregistered18f1941b
  • Unregistered18f1941b
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

söker någon i uppsala som kan hjälpa mig att konstatera om min PCH är defekt eller om det bara
är en inställning som jag missat då den efter reset inte längre visar nån bild hur jag än försöker..
det lyser en gul diod och jag vill minnas att den ska byta färg när poppen är på men jag har ingen
aning eftersom den stått i en mediamöbel med ir-förlängare så länge. har bytt batteirer och allt
i fjärren och testat reset en miljon gånger nu ungefär men får ändå ingen bild. kör HDMI 720p


den ska vara gul om den är på och den blir röd när di stänger den har du öppnat rätt hdmi sak inne på din förstärkare så den står rätt instälningar efter du kopplat in popcorn ......

#2165

Postad 24 oktober 2010 - 15:15

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
News!!

Inom cirka 1-2 veckor kommer en ny Beta där de rättat trubblet som varit med MKV filer! (Det har varit en ny kompression av headern i filen som gjort att många MKV:er inte kunnat spelas).

Så har ni haft detta trubblet så kan det vara bra att veta att lösningen är på gång!!

#2166

Postad 24 oktober 2010 - 15:24

Belsebubnoone
  • Belsebubnoone
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

News!!

Inom cirka 1-2 veckor kommer en ny Beta där de rättat trubblet som varit med MKV filer! (Det har varit en ny kompression av headern i filen som gjort att många MKV:er inte kunnat spelas).

Så har ni haft detta trubblet så kan det vara bra att veta att lösningen är på gång!!


Perfekt!

#2167

Postad 01 november 2010 - 18:10

Unregistered29740
  • Unregistered29740
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Nån som kör WIFI till sin PCH?
har en 110 och funderar på om jag skullle ha köpt ett wifikort till den, men har läst nånstans nångång att de inte va så bra prestanda över wifi med just pch'n, stämmer det?
går de streama MKV 720P material? eller ska man köra usbminne istället.

#2168

Postad 06 november 2010 - 17:46

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

News!!

Inom cirka 1-2 veckor kommer en ny Beta där de rättat trubblet som varit med MKV filer! (Det har varit en ny kompression av headern i filen som gjort att många MKV:er inte kunnat spelas).

Så har ni haft detta trubblet så kan det vara bra att veta att lösningen är på gång!!


Snart dax hoppas jag :(

#2169

Postad 06 november 2010 - 20:09

Unregistered259b9dd2
  • Unregistered259b9dd2
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Den här fungerar så länge:
http://www.networked...d.php?tid=43845

Tar bara ett par minuter att göra om filmen

#2170

Postad 07 november 2010 - 15:03

Trolleristen
  • Trolleristen
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Hur använder man det programmet då? Räcker det att ladda en mkv och trycka "Run" eller måste man göra några inställningar?

#2171

Postad 07 november 2010 - 15:49

Unregistered259b9dd2
  • Unregistered259b9dd2
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Den enda inställningen jag gjort är att välja var den färdiga filen ska sparas

#2172

Postad 08 november 2010 - 18:30

Belsebubnoone
  • Belsebubnoone
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Jag köpte ett trådlöst nätverkskort (WN-100) till min popcorn hour a-110 i tron om att kunna skicka över främst mkv. filer över nätverket från datorn till hårddisken i popcornhourn. Men jag är riktigt besviken på det trådlösa nätverkskortet som verkar vara det sämsta skiten sedan ever. I stort sett JÄMT bryts kontakten mellan datorn och popcornhourn (felmeddelande: nätverksfel) när jag skickar över en fil. Jag har testat alla möjliga olika inställningar i min router (dlink dir-655) samt i inställningarna i mediamaskinen. Det måste helt enkelt vara så att nätverkskortet helt enkelt inte pallar trycket för överföring av större filer? Någon som har samma problem som jag? Eller någon som vet hur man ska ställa in för att kunna föra över filer?
Varför säljer man sånt här skit när det inte funkar? (frustrerad)

#2173

Postad 14 november 2010 - 14:21

inkmaster
  • inkmaster
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Jag fick min Popcorn Hour A110 igår. Jag startade med att uppdatera till senaste firmware och allt gick fint. Såg flera filmer igår - både iso och divx - och jag är nöjd.

För att stänga av apparaten (samt tillkopplad My Book 500 G) i natt så drog jag ur strömkabeln. Idag när jag tänkte se film så satte jag i strömkabeln och den orange-färgade powerlampan lyste. Jag antog att allt var ok, men till min förvåning så får jag inte upp någon bild på tvn.

Jag har prövat att göra reset hundrasjuttioelva gånger och likaså har jag dragit ur strömkabeln och satt i ett otal gånger. Ingenting sker. Popcorn Hour svarar heller inte på fjärrkontrollen. Den är helt död.

Om någon kan hjälpa mig så skulle jag vara hemskt tacksam!

Tack så mycket på förhand!


Byt batteriet inne i pocorn hour ,hadde samma problem med min
sen funkade det perfekt igen.

#2174

Postad 14 november 2010 - 14:25

inkmaster
  • inkmaster
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

söker någon i uppsala som kan hjälpa mig att konstatera om min PCH är defekt eller om det bara
är en inställning som jag missat då den efter reset inte längre visar nån bild hur jag än försöker..
det lyser en gul diod och jag vill minnas att den ska byta färg när poppen är på men jag har ingen
aning eftersom den stått i en mediamöbel med ir-förlängare så länge. har bytt batteirer och allt
i fjärren och testat reset en miljon gånger nu ungefär men får ändå ingen bild. kör HDMI 720p


Byt batteriet inne i pocorn hour ,hadde samma problem med min
sen funkade det perfekt igen.

#2175

Postad 05 december 2010 - 20:27

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0
jag hade tänkt att få till någon snygg jukebox fr min PH, men har sökt och hittat lite olika. Sedan verkar det lite meckigt att få till också.

Har någon här en jukebox som man kan rekommendera och även en bra installations guide som man kan följa?

#2176

Postad 09 december 2010 - 01:05

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

jag hade tänkt att få till någon snygg jukebox fr min PH, men har sökt och hittat lite olika. Sedan verkar det lite meckigt att få till också.

Har någon här en jukebox som man kan rekommendera och även en bra installations guide som man kan följa?


YAMJ (yet another movie jukebox)

är jäkligt skön, lättanvänd.. sedan kan du tex lägga till olika skins som du modifierar själv

det finns en tråd om detta på www.networkedmediatank.com (lite meckigt med all fack-engelska)
men jag tar tips därifrån och kör själv YAMJ + unique skin creator ;)

#2177

Postad 09 december 2010 - 01:12

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0
Nu är fan lös!

kan inte få nätverkskopplingen från pc - router - pch-a110 att fungera

har inget bredband hemma ännu (dröjer ytterligare nån vecka)

fattar inte vad det är för fel, har testat med lite olika metoder..

men nån kanske kan ge mig ett rakt och smart tips om hur jag ska göra?

har alltså en usb-disk till datorn, vill dela ut filmerna från denna till pch..

#2178

Postad 09 december 2010 - 10:30

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
najskorn:

Du beskriver inte riktigt när det skiter sig... då är det svårt att hjälpa.. Har du vana att sätta upp saker i ett nätverk???

Har du kollat A-100 tråden? Första posten innehåller en hel del tips, kolla punkt 2.

Återkom annars självklart igen, men vi måste ha mer info.

Det som är viktigt är att du i din PC delar ut din USB disk. Har du XP eller Win7? Det är där hela "rättighets" delen ligger, sedan måste du ha korrekt konfigurering i din PCH så den hittar dina övriga enheter!

#2179

Postad 09 december 2010 - 12:51

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
najskorn:

Läste i den andra tråden att du har Win7... jag kör bara XP (har 1 Win7 burk oxå), jag vet att många har haft lite strul, har läst i olika trådar om tips men hittar inte dom nu!

Här finns en video på Youtube hur man gör med WDTV... kanske kan vara relevant, jag återkommer om jag hittar något annat matnyttigt!

WDTV with Win7 share

Men säkert är att detta handlar om Win7 strulet!

#2180

Postad 09 december 2010 - 21:12

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

najskorn:

Läste i den andra tråden att du har Win7... jag kör bara XP (har 1 Win7 burk oxå), jag vet att många har haft lite strul, har läst i olika trådar om tips men hittar inte dom nu!

Här finns en video på Youtube hur man gör med WDTV... kanske kan vara relevant, jag återkommer om jag hittar något annat matnyttigt!

WDTV with Win7 share

Men säkert är att detta handlar om Win7 strulet!


tack, skall kolla denna..

jo såhär är det:

jar kör alltså en pch-a110 tillsammans med en usb-disk, och det har funkat utmärkt.. har lagt in en massa saker som YAMJ, skins etc.. och är rätt nöjd med setupen och utseendet..

men nu funderar jag på om det inte vore lättare att antingen koppla datorn till pch, som i sin tur är inkopplad på usb-disken, eller att ha usb-disken kopplad till datorn, och sedan via nätverket till pch..

detta för att jag ska slippa springa fram o tillbaka med disken så fort jag vill lägga över nåt nytt!

jag har i dagsläget inget fast bredband, men kommer få nån gång kommande vecka,
jag kör även en netgear router med 5 portar..

har alltså win 7 på datorn, och pchn har senaste firmware uppdaterad (gjordes igår)

problem för mig är att jag inte lyckas nå min dator via pch, eller pch via datorn..

jag har delat ut en mapp för att testa, sett till att den är utdelad på "guest" i windows,
samt satt fulla rättigheter (så att inget ska ligga och blockera eller så)

men i pchn får jag likt förb... bara upp NFS (ingen annan i nätverket)

i win7 har jag inte ens nån aning vars jag ser ev. aktiva "användare" kopplade till mitt nätverk..

har idag köpt nya kablar, dels nätverkskabel på 15m från router - pc,
samt en 1m. från router - pch

två dagars kamp med detta, och jag börjar tappa orken..
har läst otaliga tips på bla. www.networkedmediatank.com utan att få det att funka..

jag kan ju komma in på routern och kolla inställningar, så där är inga problem
och kan även se min pc som en "connected device", men dock inte min pch..

jag anar att nåt är fel i konfigurationen av pchn, eller så är det nåt fel i nätverksinställningen i win?

alla tips tas gärna emot! vill katten få det att börja fungera..

Edit:.. problemet med tråden för a100 är att den mest lämpar sig för win-xp,
sedan verkar det som det är lite skillnad rent firmwaremässigt mellan a100 / a110..

Redigerat av Unregisterededb978dd, 09 december 2010 - 21:54.


#2181

Postad 09 december 2010 - 22:07

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0
rätta mig gärna om jag har fel, men a-110 har väl ingen funktion som heter "nmt setup wizard" ?

har läst väldigt många trådar.. utan att finna något specifik info om vad detta "egentligen" är för något..
körde ju en firmware-update.. men sedan tror jag inte att det hände något mer..

har kämpat på sedan igårmorse med detta, satta halva natten och plöjde forum efter forum..
men ingenstans verkar det finns nån som har svaret på varför det inte funkar..

jag tror det dels kan bero på att jag kanske inte fått till ett nätverk korrekt på min pc?

eller att det är nåt med detta "nmt apps", eller något med pchn som är felinställt?

utlovar 200kr till den som kan hjälpa mig, för efter flera timmars kämpande, så lessnar man lätt..
hade inga problem med YAMJ, skins, olika såna grejer.. men nu stupar jag verkligen på mållinjen! :/


Edit:..

haha, kom just på ett alternativ ;)

kan dra en jäkligt lång usb-kabel från pchn, till usb-disken som står här vid datorn..
sen har jag alltid disken ipluggad, men när det är dags att tanka in grejer, så växlar jag bara kabel :P

lol.. ingen superlösning direkt, men vaf... ska man ta sig till, de vill ju inte funka!

Redigerat av Unregisterededb978dd, 09 december 2010 - 22:50.


#2182

Postad 10 december 2010 - 05:54

Unregistered0ad6fe96
  • Unregistered0ad6fe96
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

haha, kom just på ett alternativ :P

kan dra en jäkligt lång usb-kabel från pchn, till usb-disken som står här vid datorn..
sen har jag alltid disken ipluggad, men när det är dags att tanka in grejer, så växlar jag bara kabel :)

lol.. ingen superlösning direkt, men vaf... ska man ta sig till, de vill ju inte funka!


Varför har jag inte tänkt på det tidigare...Dags o inhandla en lång usb-kabel ;) Orkar inte heller o få till det med nätverket. Annars är YAMJ nice.

Edit

Lånar hem en 10 meters aktiv usb-förlängningskabel kabel senare idag o ska testa om det funkar att föra över filmer med den.Såg att det fanns en 20 meters förlängningskabel på deltacos hemsida som stöder upp till totalt 25 meter kabel. Återkommer då jag testat 10 meters kabeln om den funkar.

Redigerat av Unregistered0ad6fe96, 10 december 2010 - 09:53.


#2183

Postad 10 december 2010 - 06:42

93turbo
  • 93turbo
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
@najskorn

Börja med att kolla så din 110 har fått en ip - adress om du nu inte lägger in en manuellt. Start sedan ett cmd - fönster på din dator och prova att pinga den ip - adress som 110 har och se om du får något svar. Får du inget svar så har du något fel på ditt nätverk. Får du svar så handlar det om att sätta rättigheter i Win7. Har för mig det finns en tråd om det här, du får prova söka.

En lång USB - kabel är nog ingen bra lösning. Det finns en maxlängd för USB - kablar, tror att det 5m.

#2184

Postad 10 december 2010 - 09:59

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
najskorn:

Firmwaren i A-100 och A-110 är i princip identiska. Så NMT setup wizard finns i bägge. Det som skiljer är olika HDMI versioner, A-110 kan mixa ner DTS till 2 kanalsljud och att A-110 har möjlighet till direktkoppling av USB till dator.

Så du kan följa guiderna jag hänvisade till 100%!

#2185

Postad 10 december 2010 - 13:44

zlat4n
  • zlat4n
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har problem med bilden på min popcorn A-110 när jag spelar upp 720P och 1080P material, (mkv filer)
Bilden ser bra ut till en början sedan börjar den bli "ljusare och grumligare" sen efter ett par sekunder återgår det till normalt, och så börjar det om och om igen. och min uppfattning är att det bara gäller hödupplöst material och inte vid t.ex divx eller xvid filer. Funderade först på om det kunde vara min tv (Sony bravia 37") men problemet kvarstod när jag kopplade in till projektorn (Benq W600+) Jag har de senaste uppdateringarna, men problemet är kvar, någon som har liknande problem? eller kanske vet lösningen på mitt problem?

Tacksam för svar!

#2186

Postad 10 december 2010 - 14:09

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

@najskorn

Börja med att kolla så din 110 har fått en ip - adress om du nu inte lägger in en manuellt. Start sedan ett cmd - fönster på din dator och prova att pinga den ip - adress som 110 har och se om du får något svar. Får du inget svar så har du något fel på ditt nätverk. Får du svar så handlar det om att sätta rättigheter i Win7. Har för mig det finns en tråd om det här, du får prova söka.

En lång USB - kabel är nog ingen bra lösning. Det finns en maxlängd för USB - kablar, tror att det 5m.


Hej

faktum är att jag aldrig fått nån ip.. och "ipn" är tom i pchn, kan alltså ange den manuellt däremot..

har testat pinga "pch-a110" som jag fått veta e det korrekta namnet på den..

hur är det med en korskopplad kabel?
har hört att man kan skippa routern om man kör en sådan emellan!

jag köpte en 20m vanlig, sedan 1st "korskoppling" som alltså gör om den vanliga till en korskopplad..
nu köpte jag, på butikens råd, endast en sådan koppling - de sa att om jag kopplar en i varje ände så tar de ut varann - och jag får då tillbaka en vanlig icke korskopplad..

jag tror ju själv att jag måste ha en i varje ände.. dvs en i pcn, och en i PCHn

kan nån bekräfta detta? det vore ju ett lätt sätt att testa om det funkar med en korskopplad..
anledningen till att jag tog en vanlig är att den måste vara minst ca 24m lång

Varför har jag inte tänkt på det tidigare...Dags o inhandla en lång usb-kabel ;) Orkar inte heller o få till det med nätverket. Annars är YAMJ nice.

Edit

Lånar hem en 10 meters aktiv usb-förlängningskabel kabel senare idag o ska testa om det funkar att föra över filmer med den.Såg att det fanns en 20 meters förlängningskabel på deltacos hemsida som stöder upp till totalt 25 meter kabel. Återkommer då jag testat 10 meters kabeln om den funkar.


ja precis :P

läste ju att det ska gå bra att "streama" iaf bluray 720p -filmer via usb..
sen finns det väl usb 3.0 nu? men då kanske även mediaspelaren behöver stödja det? (samt hddn såklart)

kommer också testa.. så man slipper nätverksstrulet! men återkom gärna när du testat :)

#2187

Postad 10 december 2010 - 14:13

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

najskorn:

Firmwaren i A-100 och A-110 är i princip identiska. Så NMT setup wizard finns i bägge. Det som skiljer är olika HDMI versioner, A-110 kan mixa ner DTS till 2 kanalsljud och att A-110 har möjlighet till direktkoppling av USB till dator.

Så du kan följa guiderna jag hänvisade till 100%!


Okej, tack för svaret! ;)

men jag hittar fortfarande inget "nmt apps" eller liknande.. är det ett måste för att nätverksbiten ska fungera?

alltså min router har alltid fungerat bra förut, och den verkar ju göra det nu med.. och eftersom jag kan komma in på den, kan jag där se att jag endast återhittar pcn, men inte pchn på "connected devices"

skall försöka ta om guiden igen dock, så jag återkommer på en stund :)z

återigen, ett stort tack och 200kr till den som hjälper mig med lösningen!
att slippa inköp av en dyr usb-kabel skulle uppskattas :P

#2188

Postad 10 december 2010 - 14:20

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

@najskorn

Börja med att kolla så din 110 har fått en ip - adress om du nu inte lägger in en manuellt. Start sedan ett cmd - fönster på din dator och prova att pinga den ip - adress som 110 har och se om du får något svar. Får du inget svar så har du något fel på ditt nätverk. Får du svar så handlar det om att sätta rättigheter i Win7. Har för mig det finns en tråd om det här, du får prova söka.

En lång USB - kabel är nog ingen bra lösning. Det finns en maxlängd för USB - kablar, tror att det 5m.


förresten... vad för ip ska jag sätta i pch om jag gör det manuellt?
och behöver jag inte öppna nån port/ge nån access i min netgear-router till den?

är inte så haj på nätverksgrejerna nämligen ;)

#2189

Postad 10 december 2010 - 21:26

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0
idag var jag ner och köpte en helt ny korsad nätverkskabel..

kopplar in den mellan datorn och pch,
men får fortfarande ett "rött kryss" över den anslutningen i nätverksinställningarna i datorn

varför detta?

trodde att en korsad kabel skulle gå bra att koppla direkt från datorn till en pch-a110?

#2190

Postad 10 december 2010 - 21:58

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0
jag har läst följande info om a100an några gånger nu:

cinemafreak:

Ladda ner filerna, det finns 3 filer, 1 Firmwarefil, 1 NMT-application fil och en html-fil som pekar rätt.

Popcorn Hour Firmware Download

Sedan lägger du filerna på Rooten på din USB-sticka. Det viktiga är att filen med *.nmt-extension ska heta "syb8634.nmt" annars hittas den inte vid USB-installation.

Sätt i USB-minnet, starta om burken. Gå sedan in via Huvudmenyn, ikonen längst till höger, bredvid Film, Bilder o Musik, då känns din html-fil av maskinen. Har du redan installerat Firmware så gå ner till Setup, Maintenance o gå in under NMT Setup Wizard.

Sen är det bara att åka!

-----------------------------------

har laddat ner senaste firmware.. uppackat till usb-minne
har uppdaterat pch med senaste firmware.. men kan INTE hitta "nmt setup wizzard"

har gått via: setup - maintenance.. men där hittar jag bara följande val:

1. download new firmware
2. reset to factory settings

och sen nån info om nuvarande firmware

vars katten hittar jag "nmt setup wizzard" på a-110an ??

#2191

Postad 10 december 2010 - 23:34

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
najskorn:

Du måste ha Intern disk i din PCH för att kunna köra NMT-setup wizard. Har du inte det så går det inte. OBS! Detta har inget med nätverksfunktionerna att göra, NMT apparna innehåler Torrent-klient, NAS mjukvara och lite annat.

#2192

Postad 10 december 2010 - 23:51

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

najskorn:

Du måste ha Intern disk i din PCH för att kunna köra NMT-setup wizard. Har du inte det så går det inte. OBS! Detta har inget med nätverksfunktionerna att göra, NMT apparna innehåler Torrent-klient, NAS mjukvara och lite annat.



ok

nåja, ser ju att lampan för porten där PCH är inkopplad inte ens lyser!

har testat 2 st olika kablar nu.. men den lampan är totalmörk,
har även testat att byta mellan 3st andra portar på routern

suck, dags att köpa ny PCH ?

#2193

Postad 11 december 2010 - 11:13

Unregistered0ad6fe96
  • Unregistered0ad6fe96
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
najskorn:

Nu har jag testat med en 10 meters aktiv usb-förlängningskabel och det fungerade utmärkt. Märkte ingen skillnad gentemot att koppla usb-disken direkt till pch. Testade med en 30gig 1080p "bluray" film och flöt på utan problem. Min usb-disk har egen strömförsörjning. Min gissning är att det skulle fungera för dig med om det är nu 24 meter du behöver. 20 m aktiv och 5 m vanlig(enligt deltacos specificationer). Ingen vacker lösning men...Priset för 20meter är 350 kronor på dustinhome, samma typ av kabel jag testa med. Funderar själv nu på att testa koppla in en liten usb-hubb så man slipper koppla ur usb-disken då man lägger över nya filmer, men vet inte om det kommer att fungera dock. Nån som vet?

Redigerat av Unregistered0ad6fe96, 11 december 2010 - 12:02.


#2194

Postad 11 december 2010 - 14:20

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

najskorn:

Nu har jag testat med en 10 meters aktiv usb-förlängningskabel och det fungerade utmärkt. Märkte ingen skillnad gentemot att koppla usb-disken direkt till pch. Testade med en 30gig 1080p "bluray" film och flöt på utan problem. Min usb-disk har egen strömförsörjning. Min gissning är att det skulle fungera för dig med om det är nu 24 meter du behöver. 20 m aktiv och 5 m vanlig(enligt deltacos specificationer). Ingen vacker lösning men...Priset för 20meter är 350 kronor på dustinhome, samma typ av kabel jag testa med. Funderar själv nu på att testa koppla in en liten usb-hubb så man slipper koppla ur usb-disken då man lägger över nya filmer, men vet inte om det kommer att fungera dock. Nån som vet?


Great! :lol:

Har själv varit lite fundersam just pga kabellängden.. dessutom har nån NIC i min PCH lagt av, så att köra via nätverk är uteslutet numera.. suck..

Just nu springer jag fram o tillbaka med disken till datorn istället.. ingen höjdare!

Intressant tanke om usb-hubben, eller en switch måste väl fungera lika bra?

För om jag inte kör med switch/hub emellan, så måste jag ju ändå koppla ur en usb-kabel (den till pcn),
och i med den till PCHn när jag vill kolla film..

En usb-hub/switch skulle väl dessutom bara göra att jag tar in usb-signalen från datorn,
sedan delar jag vidare den till disken, och sedan en kabel från hub/switch vidare till PCH.

En mycket intressant tanke.. vi försöker få svar på detta, vore trist om det inte skulle funka!

Lokalt finns det aktiva 20m. för cirka 400kr + 75kr för en 5m..

#2195

Postad 14 december 2010 - 10:00

zlat4n
  • zlat4n
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har problem med bilden på min popcorn A-110 när jag spelar upp 720P och 1080P material, (mkv filer)
Bilden ser bra ut till en början sedan börjar den bli "ljusare och grumligare" sen efter ett par sekunder återgår det till normalt, och så börjar det om och om igen. och min uppfattning är att det bara gäller hödupplöst material och inte vid t.ex divx eller xvid filer. Funderade först på om det kunde vara min tv (Sony bravia 37") men problemet kvarstod när jag kopplade in till projektorn (Benq W600+) Jag har de senaste uppdateringarna, men problemet är kvar, någon som har liknande problem? eller kanske vet lösningen på mitt problem?

Tacksam för svar!

#2196

Postad 15 december 2010 - 23:21

Unregistered46ae4d16
  • Unregistered46ae4d16
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Ha märkt at nyare xvids ej funkar längre på min popcorn ,, det funkar att spola men sedan fryser den fast bara.
Har senaste firmwaren. sicken skit detta tycker jag.

#2197

Postad 22 december 2010 - 23:12

Unregistered259b9dd2
  • Unregistered259b9dd2
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Ny update upptäckte jag nyss men står att det är "test", nån som provat än ?

Testade igen och då såg det ut som "vanligt" :)

Redigerat av Unregistered259b9dd2, 24 december 2010 - 00:46.


#2198

Postad 03 januari 2011 - 02:04

Najjklas
  • Najjklas
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Tja.
Slänger in en fråga som retat mig ett tag.
Ibland snurrar hårddisken i popcorn hourn igång utan förvarning.
Den snurrar igång trots att den röda lampan lyser på poppen (vet inte om man kallar detta avstängd(?))
Brukar bara trycka på power knappen på fjärren först en gång (så att lampan lyser gult) och sen en gång till (så att lampan lyser rött igen)
Hårddisken slutar då snurra men kan när helst den själv känner för det börja snurra igen.

Är det något som är fel på den?
Eller är det nåt i nätverket som spökar?
Den enda applikationen som står på är samba servern, för att kunna föra över prylar från datorn.
Ska man behöva stänga av denna funktionen när man inte för över nåt?


MVH Niklas

#2199

Postad 09 januari 2011 - 18:43

Forsbergtrubbel
  • Forsbergtrubbel
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Hej! har på senaste tiden (3 mån) haft problem med min pch a110, 90 % av gångerna jag ska starta en film så blir skärmen svart,sedan kommer jag tillbaka till menyn (filmmappen), det värkar som att den har gått sönder? har försökt resettat, stänga av strömmen osv men de e samma iaf, sedan om man väntar några dagar om man har tur kan man starta en film då, detta gäller alla film format, dvd som 720p som 1080p videos. har även försökt att uppdatera mjukvaran men de fins inget nyare.

har ingen garanti kvar då de gått snart 2 år och den gäller väll bara 1 år?

tacksam för hjälp

#2200

Postad 11 januari 2011 - 17:06

WmB
  • WmB
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0
Har plötsligt fått problem att spela upp helt vanliga AVI-filmer/serier

Allt annat fungerar utmärkt. Får bild men ej ljud, och det går inte att spola för då snabbspolar filmen och sedan pausar.
Matrialet ligger på intern disk



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.