Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Full-range högtalare eller exp. XTZ Cinema (bioljud)

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 januari 2018 - 20:20

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0

Tja..

 

En snabb fråga..
Fördelar o nackdelar med att köra full-range (stativare) högtalare eller exp. XTZ Cinema för bio-ljud.

Som det är idag så splittar jag vid 60hz på mina front/Center och surrar vid 90hz.
Har inget problem med utrymme, så platsfrågan spelar ingen roll, och kan inte köra högtalare bakom duken i dagsläget. 
 

Är den ända fördelen med exp XTZ Cinema ..M&K osv att dessa är "platta" och kan bakas in i väggarna samt att de är gjorda för just filmupplevelse ?

Tycker de flesta här på forumet har full-range högtalare även i dedikerade biorum.

 

/Mvh

 

 



#2

Postad 04 januari 2018 - 20:51

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Tja..

 

En snabb fråga..
Fördelar o nackdelar med att köra full-range (stativare) högtalare eller exp. XTZ Cinema för bio-ljud.

Som det är idag så splittar jag vid 60hz på mina front/Center och surrar vid 90hz.
Har inget problem med utrymme, så platsfrågan spelar ingen roll, och kan inte köra högtalare bakom duken i dagsläget. 
 

Är den ända fördelen med exp XTZ Cinema ..M&K osv att dessa är "platta" och kan bakas in i väggarna samt att de är gjorda för just filmupplevelse ?

Tycker de flesta här på forumet har full-range högtalare även i dedikerade biorum.

 

/Med vänlig hälsning

 

Högtalare som är gjorda för att stå i baffelvägg eller direkt på vägg låter apa när dom är fristående.
Mer om ämnet: https://www.prosound...t-loudspeakers/

 

Lite generellt sett!!

Om man sen väljer golvare eller stativare beror mycket på vad man gillar och vilken konstruktion det handlar om.

Ta en golvare som är målad med en massa element mot en stativare sen lägger vi på ett lågpass vid 80hz.

Resultatet kommer bli att golvaren låter fylligare pga antal element (blir som en line Array)

 

Tar vi då en 3:vägs golvare med 12-15" i botten mot en stativare och vi delar vid 80hz.

Då kommer golvaren återigen få en fylligare klang pga konstorleken och för att basen antagligen är placerad närmare golvet.

12-15" ger oftast en något fylligare klang en bit upp i registret med pga kon/talspolestorlek påverkar hur den sprider ljud.

 

Jag valde själv att bygga 2:vägare med 15" som sattes i baffelvägg för att jag gillar den fylligheten man får.

 

*edit*

det finns typ 100 olika sätt att se det hela på o många tycker precis tvärtemot mot vad jag tycker :)
 


Redigerat av johan b-lund, 04 januari 2018 - 20:52.


#3

Postad 04 januari 2018 - 22:18

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0

Aha oki, tack för ert grundgörande inlägg. 



#4

Postad 11 januari 2018 - 16:18

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Är dom inte lite stora att ha som hörlurar? :D





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.