Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nyheter och rykten kring Pentax

887 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#751

Postad 07 januari 2013 - 18:13

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
För böveln... den ser ju tom bra ut!!! Tack Ricoh

Redigerat av Mikael_R, 07 januari 2013 - 18:14.


#752

Postad 07 januari 2013 - 18:21

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Tjusigt. Känns som att den delar mkt med Oly XZ-2 men det är ju inget negativt :)

Kul också att designen äntligen är på spår igen. K-01 var ingen höjdare och K-30 tilltalade mig inte utseendemässigt men denna tar det bästa från retrodesignen och lägger till en modern touch. Finns i silver och svart. Tydligen är topp och botten i mässing för att få fram den klassiskt fina slitna ytan om man använder den hårt :wub:

Postad bild

Nerslitet till mässingen:
Postad bild

Feng Wei har tydligen haft den i en vecka och har tagit många bilder den: http://www.pentaxfor...tml#post2231276

Redigerat av Supernaut77, 07 januari 2013 - 22:22.


#753

Postad 08 januari 2013 - 06:10

Pentax K
  • Pentax K
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Förutom denna MX-1 verkar även en ny blixt till DSLR var på G (eller rättare sagt en uppdaterad version av AF 360 FGZ?).

Q10 i några olika färgkombon
Postad bild

Redigerat av Pentax K, 08 januari 2013 - 07:02.


#754

Postad 11 mars 2013 - 04:41

Pentax K
  • Pentax K
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Då var det dags igen för nya rykten angående Pentax DSLR. Uppemot fem nya DSLR varav en redan denna månad.

Pentax is rumored to announce several new DSLR cameras (as early as this month, as many as 5 new DSLRs) which will be priced between $400 and $2000. I am not sure if one of those will be the long awaited full frame camera, but the $2000 price tag is just too high for an APS-C based camera (the full frame Nikon D600 costs exactly $2000). In addition, Pentax will introduce also a new compact APS-C based camera similar to the new Nikon Coolpix A which will be priced at around $700 ($400 cheaper than the Coolpix A). Maybe this will be the Ricoh GR Digital V camera that is rumored to have an APS-C sensor?

Redigerat av Pentax K, 11 mars 2013 - 04:44.


#755

Postad 11 mars 2013 - 09:34

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Då var det dags igen för nya rykten angående Pentax DSLR. Uppemot fem nya DSLR varav en redan denna månad.

5 st låter ju otroligt många men man man gör två av kamerorna i "s" och icke-"s" så är det ju inte omöjligt. :)

#756

Postad 11 mars 2013 - 10:06

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 1
Förresten, hade det inte varit nice om topp-kameran hade utbytbar sökare som LX hade? T.ex en optisk och en EVF med en vidareutvecklad fokus-peaking? :)

#757

Postad 11 mars 2013 - 22:11

Unregistered590ad3db
  • Unregistered590ad3db
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Man annonserar kraftiga rabatter idag vid köp av 645D och K-5II samt objektiv. Skulle kunna vara en signal att det faktiskt är ett rykte som är sant. Om ryktet om 5 nya stämmer så skulle jag gissa på en ny 645 (kanske med äkta 6x4,5 sensor), en ersättare för K-5 (avancerad APS-C), en ersättare för K-30 (insteg) och såklart den nu i mer än tio år efterlängtade fullformataren. Den femte kanske är en variant av någon av övriga?

#758

Postad 12 mars 2013 - 12:54

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Att byta ut K-5II och K-30 redan låter väldigt konstigt. Det är ju två kameror som tagits väl emot, och fortfarande är populära...
Men annars är det svårt att få ihop fem nya.

Någon som listat ut om rabatterna gäller även i Sverige? Vore ju ett bra läge att köpa en K-5II och ett bra objektiv.

#759

Postad 12 mars 2013 - 23:36

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Ja nu är dags att prestera något så man inte halkar efter dom andra tillverkarna.

#760

Postad 12 mars 2013 - 23:42

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0

Man annonserar kraftiga rabatter idag vid köp av 645D och K-5II samt objektiv. Skulle kunna vara en signal att det faktiskt är ett rykte som är sant. Om ryktet om 5 nya stämmer så skulle jag gissa på en ny 645 (kanske med äkta 6x4,5 sensor), en ersättare för K-5 (avancerad APS-C), en ersättare för K-30 (insteg) och såklart den nu i mer än tio år efterlängtade fullformataren. Den femte kanske är en variant av någon av övriga?

Var finns dessa rabatter?

#761

Postad 13 mars 2013 - 05:43

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
i Amerikat

Redigerat av Mikael_R, 13 mars 2013 - 05:44.


#762

Postad 13 mars 2013 - 20:44

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
http://www.pentaxfor...pear-april.html

#763

Postad 13 mars 2013 - 21:14

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Även om inte allt surr är verklighetsförankrat så kan man se på intensiteten att något är på gång att lanseras :)
Ska bli intressant att se vad de spottar ur sig. De har ju haft en bra stund på sig sedan K-5 (mk1).

#764

Postad 17 mars 2013 - 15:07

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Folk börjar göra sig redo för FF :D

Postad bild
http://www.pentaxfor...full-frame.html

#765

Postad 23 mars 2013 - 02:37

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0

Folk börjar göra sig redo för FF :D
http://www.pentaxfor...full-frame.html


Men kommer Pentax att vara redo för det. ;)
Väntar man för länge är risken att det blir en stor flopp, f.d Pentax ägarna byter till andra märken där FF redan finns i sortimentet.

#766

Postad 23 mars 2013 - 09:36

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Men kommer Pentax att vara redo för det. ;)
Väntar man för länge är risken att det blir en stor flopp, f.d Pentax ägarna byter till andra märken där FF redan finns i sortimentet.

Alternativet lär inte vara att vänta ännu lägre trots allt. Som du tänker kan man då lika gärna lägga ner K-fattningen. :)
Jag antar att en Pentax FF kan bli lika bra som K-5 är gentemot konkurrensen inom aps-c. Värt att vänta på alltså och några som bytt kommer säkerligen tillbaka ;)

#767

Postad 23 mars 2013 - 09:44

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Värt att vänta på alltså och några som bytt kommer säkerligen tillbaka ;)

Jag tycker det låter på forumen som att ALLA byter tillbaka då :P

#768

Postad 23 mars 2013 - 09:55

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
För en som inte är så insatt i Pentax. De har alltså ingen Fullframe sen tidigare?

Hur är det med de gamla gluggarna kommer de stödja FF?

#769

Postad 23 mars 2013 - 10:19

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Hur är det med de gamla gluggarna kommer de stödja FF?

Några nya är FF och sen finns ju de tre FA-limited, 31, 43 & 77mm. De behöver bara lansera en vidvinkel-/zoom, ~24-70 och en ~70-200 för att ha ett utbud som räcker för 95% av vad folk behöver imo.
Jag gissar att det räcker med huset och limitedsen för Mikael ;)

#770

Postad 23 mars 2013 - 12:08

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Skulle bli förvånad om han byter tillbaka igen, han krängde ju iväg sina fina guldklimpar då han lämnade Pentax. :blink:

#771

Postad 23 mars 2013 - 14:47

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Jag gissar att det räcker med huset och limitedsen för Mikael ;)

B)

#772

Postad 23 mars 2013 - 14:51

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Skulle bli förvånad om han byter tillbaka igen, han krängde ju iväg sina fina guldklimpar då han lämnade Pentax. :blink:

Det är aldrig försent för ett märkes byte.

Det här är saxat från en låååång artikel om kvalitetskontroll men innehåller några fina väl skrivna meningar, ett litet klipp från artikel.

Lessons Learned
  • Use your camera until it dies – reconsider how much bang-for-the buck you might get out of a new upgrade. For some product introductions, you can count on significant new features and functionality – at least by the specs of the new product compared to the previous generation. But how much will you get out of these new features? If you read enough photography forums, you might get the impression that most photographers constantly need an aperture of f/2.8, a minimum of 24 MPs, the need for clean 6400 ISO images, 7-9 frames per second capability, and generous image buffer that will enable them to take nearly unlimited RAW files without a delay. Really? No doubt that some photographers will indeed make use of such capabilities more than others, but being realistic about our shooting needs is the first step in making wise decisions regarding new product introductions. If we are honest regarding our needs, we will be less enticed to jump on the bandwagon and buy more gear than we need.
  • Don’t pay attention to new product announcements – give the rumor mill a rest and enjoy the equipment you have! It may be interesting to scour the photography forums for the latest gossip, but most of us would likely be better served by learning more about photography, our gear and how to use it effectively, and improving our post-processing software skills. It is entertaining to poke fun at gear junkies at times, since we always think it is the “other guy”, but the truth be told, more of us should look in the mirror! If more of us got off the Internet, spend more time shooting, and getting to know our gear better, we would likely find that we might not feel the need to purchase every new gizmo that comes along.
  • Shoot and enjoy photography instead of being a gear junky – aren’t you getting tired of all this?
  • Be willing to change brands – we are all familiar with the proverbial “fan boys” who drone on endlessly about their devotion to a given brand and will defend a company and their products to the point of silliness, despite any evidence to the contrary (even as I write this, there are those in the Nikon camp that continue to deny that the D800 ever suffered from focusing issues). If you talk to some wise pros, however, you may be surprised to find that they are not quite as “religious” as some of the serious amateurs regarding brand loyalty. They buy what they absolutely need and don’t obsess about every minor product distinction of every new piece of gear that is announced. And they are sometimes much more willing to change brands than some of the serious amateur crowd.
    How can you minimize the “pain” of switching? Pair down that collection of gear that you no longer use. Buy and keep only those lenses that you get value from. Many serious amateurs cringe at the idea of switching brands – for a good reason. But if you look behind some of their concerns, part of this fear is that they have to deal with the growing collection of lenses they rarely use. Every now and then, ask yourself “How much value am I getting from this lens, flash, or other piece of equipment?”. If you find that a given piece of gear spends more time on the shelf than on your camera? Sell it. Having a stable of good gear that actually gets used thus serves two purposes: 1) It preserves your hard earned money, and 2) If and when you decide to switch brands because situations change and you are no longer with the products and service of your existing brands, you will have a much easier time.

Redigerat av Mikael_R, 23 mars 2013 - 14:53.


#773

Postad 06 juni 2013 - 10:49

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
K-50 verkar vara på G: http://photorumors.c...site-in-france/
Postad bild
Verkar vara som en K-30 men exteriört mindre utstickande utförande. Med tillägget magnesiumhus blir den nog ett svårslaget val i klassen övre-instegsklass för de som prioriterar stillbild med sina tidigare 2 hjul, vädertätning, pentaprisma, inbyggd stabilisering och focus peaking.

Nu återstår det bara att få ut den till konsumenterna. Inte Pentax paradgren :( :D

Redigerat av Supernaut77, 06 juni 2013 - 13:39.


#774

Postad 06 juni 2013 - 10:56

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Som vanligt, Pentax levererar mer funktioner och kvalitet än konkurrenterna (i samma klass och pris)
En mycket bra och logisk efterföljare till K-x/K-r serien!

Synd att Pentax lägger så lite krut på marknadsföring, för dom är riktigt bra på kameror i denna klass... Skulle jag köpa instegs kamera idag hade det blivit Pentax, utan att tveka. K-50 + FA 31 Ltd hade varit nåt :D

Redigerat av Mikael_R, 06 juni 2013 - 10:56.


#775

Postad 06 juni 2013 - 11:06

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Som vanligt, Pentax levererar mer funktioner och kvalitet än konkurrenterna (i samma klass och pris)

Det är ju det som gör en så nyfiken på hur deras FF skulle/kommer bli. ^_^

Ska bli intressant att se vad de kokat ihop för ny teknik och modeller. Det är snart 2 år sedan Ricoh tog över och de måste ha planerat nåt större än det vi ser nu :)

#776

Postad 06 juni 2013 - 11:29

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Japp, mycket intressant, Ricoh's egna produkter är mycket intressanta om än lite före sin tid (GXR, sensor moduler i objektiv) och deras senaste kompakt har tagits emot mycket bra bland gatufoto folket.

Men, det tar mer än ett år för Ricoh att rensa ut Hoya från fabrikerna. Att man lyckats få in texten Ricoh på några batterier och under kamera huset betyder inte att det är Ricoh's grejer. Vi har sett Hoya's produkter fram tills nu.

Vet dock inte om MX-1 är Hoya?
WG och Optio serierna lever väl sitt egna liv liksom oavsett Hoya eller Ricoh?

Redigerat av Mikael_R, 06 juni 2013 - 11:32.


#777

Postad 06 juni 2013 - 13:57

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
MX-1 är nog gjord av samma underleverantör som gör Olys XZ-2 ;) Jag vill gärna tror att Ricoh låg bakom upphandlingen eftersom det är en fin kamera (förutom den vinklingsbara displayen estetiskt sett) men man vet ju aldrig.

Jag tror K-30 och K-01 till stor del var Hoyas produkt, K-5 II/s var Ricohs idé för att låta K-5-serien leva kvar lite längre medan man gör ett större omtag tekniskt sett för toppmodellerna. :)

Jag ser det som ett sundhetstecken att de stannar upp och gör ett omtag. Att tuffa på i samma spår som innan är fantasilöst imo och Ricoh lär ha haft en tydlig strategi redan innan de köpte företaget. :)

#778

Postad 06 juni 2013 - 14:57

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Kan vara jag som vant mig för mkt med min d600 men jag tycker det ser ut att vara väldigt få reglage på kameran på bilden ovanför?

#779

Postad 06 juni 2013 - 15:43

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Kan vara jag som vant mig för mkt med min d600 men jag tycker det ser ut att vara väldigt få reglage på kameran på bilden ovanför?

Vad är det du saknar? Tänk på att 4-valskorset har iso, drive, WB och blixt. Mer kontroll än andra kameror i sin klass imo med sina 2 hjul. Dock tycker jag de borde kostat på en bit gummi under tummen för bättre grepp.

Dessutom har den ju den "gröna knappen" som gör manuellt läge lika enkelt att använda som P, Av, Tv :)

Redigerat av Supernaut77, 06 juni 2013 - 15:47.


#780

Postad 06 juni 2013 - 16:12

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

MX-1 är nog gjord av samma underleverantör som gör Olys XZ-2 ;) Jag vill gärna tror att Ricoh låg bakom upphandlingen eftersom det är en fin kamera (förutom den vinklingsbara displayen estetiskt sett) men man vet ju aldrig.

Jag tror K-30 och K-01 till stor del var Hoyas produkt, K-5 II/s var Ricohs idé för att låta K-5-serien leva kvar lite längre medan man gör ett större omtag tekniskt sett för toppmodellerna. :)

Jag ser det som ett sundhetstecken att de stannar upp och gör ett omtag. Att tuffa på i samma spår som innan är fantasilöst imo och Ricoh lär ha haft en tydlig strategi redan innan de köpte företaget. :)

Låter vettigt det du säger :)

#781

Postad 13 juni 2013 - 03:14

Pentax K
  • Pentax K
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Pentax K-500, K-50 samt Q7 på G.
Postad bildPostad bildPostad bild

#782

Postad 13 juni 2013 - 07:53

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Trevligt att man kommer med en modell som är prissatt i instegssegmentet. Kollade just att Nikon D3200 med kit kom med officiellt pris på $699 medan K-500 ligger på $599. Ska bli intressant att se de svenska priserna, förhoppningsvis blir det en riktigt billiga kamera med funktioner som en stor ;)

#783

Postad 13 juni 2013 - 11:02

Tomme
  • Tomme
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Den nya crop-faktorn på Q:n verkar intressant för de existerande Q-objektiven, framförallt vidvinkeln på 02 Standard Zoom som nu motsvarar en 23-69 istället för 27,5-83. 28mm vidvinkel har "alla" kameror, men 24 (eller tom 23 nu) är ovanligare och väldigt användbart. I övrigt verkar kroppen vara lik Q10, där jag nog föredrar ur-Q:n sett till både design och byggkvalitet.

Jag är nog inte personligen en spekulant på någon av de nya K-500 / K-50, men tycker nog att designen på K-30 var lite roligare? De nya ser väldigt tama ut. Det ser dock ut som att man får väldigt mycket för pengarna med 100% prismasökare, focus peaking och såklart kanonsensorn från K-5-modellerna. Bra också att de skickar med vädertätade objektiv till vädertätade hus.

Redigerat av Tomme, 13 juni 2013 - 11:06.


#784

Postad 13 juni 2013 - 12:51

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Det enda som jag tycker är riktigt trist med Pentax är att det satsas så lite på tillbehör. Framför allt snabba, tysta, skarpa, ljusstarka, vädertätade objektiv, billiga moderna ljusstarka objektiv och olika blixtar. Jag hade helt klart kunnat tänka mig Pentax om de släppte ett fullformatshus, bara det fanns ett ordentligt utbud på bebagnatmarknaden eller bra prissatta fasta objektiv och skarpa zoomar. Gillar Pentax i övrigt. Känslan i husen, funktioner och inställningsmöjligheter i förhållande till övriga i klassen, GRÖNA KNAPPEN!!!

#785

Postad 13 juni 2013 - 14:47

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
K-500 har en hel j-vla drös med funktioner som de andra i samma klass saknar... en så billig kamera, men två hjul, focus peaking, gröna knappen, TAv läge !!!!! och support för skruv objektiv... Säger det igen... hade jag köpt instegs idag hade det blivit Pentax.

#786

Postad 13 juni 2013 - 14:52

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Det enda som jag tycker är riktigt trist med Pentax är att det satsas så lite på tillbehör. Framför allt snabba, tysta, skarpa, ljusstarka, vädertätade objektiv, billiga moderna ljusstarka objektiv och olika blixtar.

Fast.... då köper man ju Canon eller Nikon? Eller ;) B) Grejen med Pentax finare objektiv är ju inte ljusstyrkan, utan att dom är så små och välgjorda, du vet hur mina FA Limiteds såg ut, du har tagit på dom. Sen hela DA Limited serien... DA 15 Ltd (wooow!!! nuff said) DA 21 Ltd (ultimat gatu objektiv) DA 35 macro (snor skarp normal med macro) DA 40 Ltd (seeexy) DA 70 Ltd (minsta porträtt gluggen för APC-S?)

Redigerat av Mikael_R, 13 juni 2013 - 14:53.


#787

Postad 13 juni 2013 - 15:08

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Läser nu antydningar att man skippat fokuspunktsindikationen a'la K-x i K-500... :huh:
Kanske K-50 är det bästa alternativet trots allt.

#788

Postad 13 juni 2013 - 17:38

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Det är riktigt dåligt om det stämmer.... Suck...

#789

Postad 14 juni 2013 - 11:47

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Tycker att Q7 ser riktigt trevlig ut. Som tidigare påpekats är den större sensorn ett klart lyft jämfört med tidigare Q-modeller.

En fråga från en som inte har koll på Q-systemet: Finns det adaptrar till andra fattningar (t ex Minolta MD och A)?

#790

Postad 14 juni 2013 - 12:11

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Tycker att Q7 ser riktigt trevlig ut. Som tidigare påpekats är den större sensorn ett klart lyft jämfört med tidigare Q-modeller. En fråga från en som inte har koll på Q-systemet: Finns det adaptrar till andra fattningar (t ex Minolta MD och A)?

Allt pekar på att man nu har den sensorstorlek som det var avsett från början och jag håller med dig. Var väldigt skeptisk när första Q kom ut, men då var priset genant högt samtidigt som sensorn var extra liten :)

Adaptrar finns men man får tänka på att crop-faktorn blir ganska extrem och att den lilla sensorn kräver riktigt skarpa objektiv :)

#791

Postad 14 juni 2013 - 12:25

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0

Allt pekar på att man nu har den sensorstorlek som det var avsett från början och jag håller med dig. Var väldigt skeptisk när första Q kom ut, men då var priset genant högt samtidigt som sensorn var extra liten :)

Adaptrar finns men man får tänka på att crop-faktorn blir ganska extrem och att den lilla sensorn kräver riktigt skarpa objektiv :)

Tackar. Några sökningar senare kan jag glatt konstatera att det finns adapter för både Minolta MD och Minolta/Sony A. Ska bli spännande att klämma på denna lilla kamera när den dyker upp i butik så småningom.

#792

Postad 15 juni 2013 - 07:17

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Pentax K-500 Specs Confirmed by Pentax (viewfinder, batteries, etc.)

At the Pentax HQ in Tokyo, today my journalist Albert learned the following about the new entry-level Pentax K-500:

1. It does not have illuminated AF points in the viewfinder
2. It does not have the electronic level
3. It will not be sold in Japan
4. Depending on the market, it will ship with either the AA battery holder or a Li-ion battery, though all cameras will be compatible with both. The US market will get AA holder, while the European market will get the rechargeable batteries.

#793

Postad 27 augusti 2013 - 16:52

Pentax K
  • Pentax K
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Som vanligt inget nytt utan endast ett par ändringar på g från Pentax. Men saknaden av nyheter är vi Pentaxianer redan vana vid :)

En av ändringarna är attdet iställer för SMC blir HD på dessa pentaxobjektiv
  • HD DA 15mm F4 Limited
  • HD DA 21mm F3.2 Limited
  • HD DA 35mm F2.8 Macro Limited
  • HD DA 40mm F2.8 Limited
  • HD DA 70mm F2.4 Limited
Ni kan läsa mer om det här. (Eller kanske inte.)

Redigerat av Pentax K, 27 augusti 2013 - 17:09.


#794

Postad 27 augusti 2013 - 17:07

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
gröna ringen snyggare :(

:P

Och varför i hela hels... dom inte släppte FA Ltd serien i ny form istället övergår mitt förstånd... det hade gett en signal... men dom kanske inte vill ge en sån signal...

vem vet... kanske vankas det ny fattning ändå inför framtiden

#795

Postad 27 augusti 2013 - 17:23

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Ja den gröna ringen är Pentax signatur på något sätt. Men det konstigaste med HD-coatingen är att namnet är helt o-googlingsbart i dessa tider :D

Nya FA kommer om/när de kommer med en FF. Att det inte kom nu är ingen indikation alls imo.

Edit: Istället för att gnälla kan vi ju dregla över godbitarna som trots allt är fantastiska på så många sätt :wub:
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Redigerat av Supernaut77, 27 augusti 2013 - 17:34.


#796

Postad 27 augusti 2013 - 17:31

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Nya FA kommer om/när de kommer med en FF. Att det inte kom nu är ingen indikation alls imo.

sant... Pentax är ta mä f-n helt omöjliga att sia om... spretigt är bara förnamnet

#797

Postad 27 augusti 2013 - 17:34

Pentax K
  • Pentax K
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Jag föredrar det g:a utseendet på dessa objektiv. De nya har ett "billigare" utseende. Inga större skillnader men ändå så ... :huh:
Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild

Redigerat av Pentax K, 27 augusti 2013 - 17:35.


#798

Postad 27 augusti 2013 - 17:44

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Två inlägg senare och jag har redan vant mig med utseendet :D

Gillar att loggan bytts ut mot bländare/brännvidd invid fattningen. :)
Nu vill jag ha motsvarande modifiering på D-FA 100 WR:
Postad bild

Redigerat av Supernaut77, 27 augusti 2013 - 17:56.


#799

Postad 27 augusti 2013 - 17:47

Pentax K
  • Pentax K
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Nja, jag vill hellre ha några riktiga nyheter från Pentax istället för enbart små modifieringar B)

#800

Postad 27 augusti 2013 - 17:55

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 1
Låt oss hoppas att detta är en föraning om allt banbrytande som kommer visas på IFA första helgen i september :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.