Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#9151

Postad 09 januari 2011 - 11:39

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
nilsa
1: Spelar du in på två kanaler är det vanligtvis enbart dessa två du kan växla mellan. Om du har en markantenn ansluten är även dessa tillgängliga. Någon mux-samordning har inte denna box.
2: Något gick helt klart fel då du kunde växla kanal utanför de två du borde varit låst till. Ena inspelningen blev därmed inte av.

Förklaring? nej, tyvärr ingen. Trösta dig med att filmen på C+ kan du säkert fånga igen vid senare tillfälle.
Givetvis ska det du testat fungera. Försök återskapa problemet, dvs se om du kan få boxen att bete sig på samma vis igen och det bör gå att rapportera som en bugg.

#9152

Postad 09 januari 2011 - 12:04

Dunf
  • Dunf
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Lycka till Dunf.
Om även en fjärde box på kort tid bråkar för dig då kan man börja undra vad i din omgivning, eller hantering, av boxen som triggar dessa problem. Notera att jag säger inte att du gör fel, har en galen omgivning, utan att boxen borde inte påverkas av vad det nu är.

vad gäller inspelning är det numera ett tryck för att spela in aktuellt program. Fler tryck och du stegar genom tider.
dvs

  • Ett tryck = inspelning av aktuellt program (från där i tiden du tittar)
  • Två tryck = inspelning i 30 minuter
  • Fler tryck på rec = inspelning i upp till 4 timmar.
nemnok
Det fungerade inte att stänga av med av/på på fronten av spelaren?

Har ännu inte kopplat in den senaste utbytesboxen från CD. Tänkte göra det idag. Och vad det gäller omgivningen så skulle jag tro att den inte skiljer sig speciellt från någon annan i detta avlånga land, såvida paketutlämningen där jag bor använder paket från CD som fotbollar.

Ett problem som jag har är att alla mina boxar, kraschar vissa gånger då mann öppnar upp EPG, ochh sedan när boxen startas om så hänger den direkt med texten "nute" i displayen. Det som då gäller är att rycka strömkabeln.

Andra problem är exempelvis;
- om man "nutat" boxen vilket är mute i vår värld med tyligen inte i CDs :) så hänger boxen ibland.
- Inspelningar blir svarta, de finns i listan men går inte att spela upp. ( den näst senaste boxen endast )
- Går inte att göra en snabbinspelning i EPG (två senaste boxarna jag haft )
- Fjärren lägger av ibland ( bara på den näst senaste boxen)
- Boxen hänger, och då hjälper det inte ens att rycka strömkablen, måste också dra ur kortet (bara på den senaste boxen)

+ en del fel till

Nu låter det säkert som jag sitter och beklagar mig, men då jag hade CD och denna box för dryga året sedan så var problemen näst intill identiska. Detta resulterade i att jag avslutade mitt abonnemang och returnerade hela skiten, Hade då tror jag det var minst 5 boxar från CD.

När jag nu skaffade CD igen så var jag beredd på att det skulle bli så här, så jag mera eller mindre skrattar åt dem över deras inkompetens att kunna leverera en fungerande box till sina kunder.

Nåja, strular det så väljer jag nog bort boxen och behåller abonnemanget, CD har trots allt bästa utbudet för mig.

Det blir en VU+ Duo så man tackar för det tipset.

#9153

Postad 09 januari 2011 - 12:11

Dunf
  • Dunf
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Jag har flera fel på min och Canal digital har aldrig hört om felen och ger standardsvaren med fabriksreset, låta den vara avstängd och nu senaste skämtet en ny strömadapter?
Hur fan kan en strömadapter ta bort en mjukvarubugg?

Felen jag upplever nu med senaste firmwaren.

Fel När man trycker på Guiden stänger boxen av sig.
Lösning Snällt sitta och vänta tills den stängt ner sig färdigt och starta den igen och missa 2 min av filmen

Fel När man startar boxen ser man bara 1/3 av bilden ute till höger.
Lösning Starta om boxen igen eller starta om tv'n

Fel Bilden är rosa eller grön vid uppstart.
Lösning Starta om boxen igen eller starta om tv'n

Fel Boxen hänger sig vid tidpunkten den stängdes av och blinkar med röd lampa.
Lösning Bryta strömmen och starta den igen.

Fel Hänger sig vid "init" vid uppstart
Lösning Bryta strömmen

Fel "nute" i displayen vid uppstart och inget ljud.
Lösning Manuellt höja steg för steg med volymknappen

Check på alla, utom Rosa/grön bild och att jag måste bryta strömmen då den startar upp med nute

#9154

Postad 09 januari 2011 - 12:44

nilsa
  • nilsa
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Hur gör ni med on och off, stänger ni alltid av boxen när ni stänger av TV:n? Sätter ni sedan alltid på TV:n före boxen?

Jag har en box som uppför sig slumpmässigt lite dåligt. Ibland hänger den sig vid kanalbyte, ibland när man försöker nå epg:n. Ibland stänger den av sig. Tappar inspelning ibland. Går inte att stänga av ibland. Alltid Nute vid omstart.

Jag brukar bara stänga av boxen på natten men slår av och på TV:n säkert 10ggr varje dag. Det kanske är ett misstag? Hur gör ni?

Trodde att jag var helt fri från problem med handskakning för HDMI. Har bra bild osv med en Samsung LED 7xxx. Idag hände det sig dock att boxen, som hade stått på ett tag, hängde sig precis i samma ögonblick som jag slog på TV:n. Borde ju kanske peka på att även jag som i vanliga fall inte märker av det har något slags problem med HDMI-kopplingen.

En möjlig anledning till mina problem skulle ju kunna vara att boxen blir surare och surare för varje gång jag slår av/på TV:n utan att göra likadant med boxen.

Jag ska prova att genomlida uppstartstiden 10ggr idag för att se om boxen blir gladare, men det vore kul att höra era erfarenheter om detta.

#9155

Postad 09 januari 2011 - 13:15

mercury66
  • mercury66
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Oj oj sicken lång tråd, har tydligen också gjort misstaget att gå ifrån Viasat och gjöra slut med Boxer, mitt problem är att boxen helt plötsligt startar om initierar nutar och ställer sig i standby läge utan att man trycker på nån knapp överhuvud taget, går då oftast bara att starta upp den med fjärren igen, har även hängt sig ibland och då hjälper det bara att bryta strömmen, vad är detta för skit o när man väl kommer fram till kundtjänst så får man dom i tråden återkommande standard svaren 1: gör en fabriksåterställning 2: vi skickar en ny nätadepter 3: om inte detta hjälper formatera hårddisken.
Vore det inte billigare att fixa mjukvaran en gång för alla istället för att lära kundtjänst 3 standardsvar och skicka ut hundratals nätadeptrar?
Är det många andra som har problemet med avstängning utan att man rör nåt då detta är mest frekvent och jäkligt irriterande?

#9156

Postad 09 januari 2011 - 13:26

Unregisteredfafe07e5
  • Unregisteredfafe07e5
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Är det många andra som har problemet med avstängning utan att man rör nåt då detta är mest frekvent och jäkligt irriterande?


Var hos en bekant som "fortfarande" har kvar denna box. Inatt tjugo över tolv, utan att någon rört fjärrkontrollen eller några inspelningar eller dyligt startade, så stängdes boxen av med nute i displayen, men det kanske skulle stått nuke.

#9157

Postad 09 januari 2011 - 16:57

AC3
  • AC3
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0

Var hos en bekant som "fortfarande" har kvar denna box. Inatt tjugo över tolv, utan att någon rört fjärrkontrollen eller några inspelningar eller dyligt startade, så stängdes boxen av med nute i displayen, men det kanske skulle stått nuke.

Med tanke på att klockan var över 12 så borde det stå NUDE.

Redigerat av AC3, 09 januari 2011 - 16:58.


#9158

Postad 09 januari 2011 - 20:02

knutbyjonas
  • knutbyjonas
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej ! jag har följt den här tråden i ngr år nu , nu har jag rutnat totalt efter senaste uppdateringen så kan jag inte titta på ngr hd kanaler !! boxen hänger sig efter ngr minuter låter som om hårddisken startar om sen e den låst bara sladdryck som funkar , ringde cd för ngr veckor sen o påtalade detta problem svaret jag fick var att jag hade för bra signal :) sagt o gjort justerade om parambolen så nu ligger jag på 60-65 som enligt dom är den nya standarden .... funkar fortfarande inte att titta på hd kanaler . har ni ngt bättre tips??

#9159

Postad 09 januari 2011 - 20:39

Rickis71
  • Rickis71
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Har haft min box i snart 3 år.' :)
Genomlidit uppdateringar en efter en, men I HUVUDSAK har boxen fungerat, dock med regelbundna hängningar.

Sen en vecka tillbaka har det blivit betydligt värre.

1. Boxen stänger av sej själv från o till.

2. Timer inspelningar startar inte.

Och ringer man till CD kundtjänst får man - som så många andra - besked om fabriksåterställning (har gjort), samt ny strömadapter(har fått i november)

ALDRIG under tre års tid har boxen missat att spela in en enda gång.

Va är det som händer???? :-(

#9160

Postad 09 januari 2011 - 21:53

Berns
  • Berns
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Är det bara jag som uppfattar CDs kundtjänst som fullständigt inkompetent?

Jag har som många andra haft problem med våran box. Innan den "stora" uppdateringen så skyllde dom alla fel på mjukvaran. Det ser jag inte som en giltig anledning, man kan väl inte börja sälja en ofärdig vara? Eller jo, det kan man ju uppenbarligen.

Vi är inne på våran 4e box, oftast samma fel, med en ny uppdatering kommer lite nya fel, ibland försvinner något.
Det senaste är ljudet som inte syncar på inspelade program. När jag pratade med CDs tekniker så sa han att han aldrig hade hört talas om detta fel och sa att det måste bero på att hårddisken är trasig. Fick en ny, samma fel, fast värre. Nu fryser bilden i någon sekund, sen hoppar den fram till rätt tid med bilden, men inte med ljudet.

Den missar ofta inspelningar, och lite då och då raderar den alla programmerade inspelningar. Pratar man med CD så är det som tidigare nämnts bara systemåterställning och formatera hårddisken som man får som hjälp. Är man inte helt bakom flötet så testar man ju det innan man ringer dom. Men det är väl inte ok att behöva formatera hårdisken någon gång i veckan bara för att ha en fungerande box?
Det bästa var nog när jag fick prata med nån idiot där som testade med någon box dom hade där, och när hon kom tillbaka så svarade hon "men så händer inte med våran testbox här". OCH?? Spelar väl ingen roll hur deras box fungerar, det är ju min (och alla andras) som det är fel på, eller? Någon av dom första gångerna jag ringde in så förklarade dessutom mannen i örat att det är fullständigt normalt att boxen hänger sig om man bläddrar för snabbt i menyerna....

Efter mycket kontakt med CD fick vi 3 månaders gratis abonnemangsavgift, men jag kommer inte ge mig förens boxen fungerar helt som den ska. Dom har även erbjudit återköp och avbryta abonnemanget. Men dom betalar inte tillbaka månadsavgifterna, kostnaden för montering/demontering av parabolen vilket vi kräver. Börjar fundera på att kräva ersättning för resorna för att hämta&/skicka tillbaka boxarna... (har 3 mil enkelt resa till utlämningsstället)

Har dessutom slutat ringa CD, får ju inte ut nåt vettigt av dom, lite då och då skickar jag ett mail med alla nuvarande fel och förklarar vad jag gjort för att bli av med dom. Då får man en ny box, till ingen nytta...

#9161

Postad 09 januari 2011 - 22:21

AC3
  • AC3
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0

.....det är fullständigt normalt att boxen hänger sig om man bläddrar för snabbt i menyerna.......

För slö processor eller för klent arbetsminne, men det är ju billigt! :(

Som en parantes har jag försökt att få min VU+ att hänga sig. Jag har bläddrat skitfort hit & dit, men den hängde sig inte. :D

Redigerat av AC3, 09 januari 2011 - 22:23.


#9162

Postad 10 januari 2011 - 09:39

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Min box har för värvarande två grjeor som den pysslar med: 1. NUTE/MUTE uppstarts problemet och 2. Den fösöker nollställa bildinst. men den stannar ändå kvar på 720P (Bloinkar till ibland o sen visar TV'n bildupplösn.)

Annars är det just nu bara Eurosports urusla tider som stör mig (Det är ju knappast C.D.'s fel)

Ska inte säga för mycket nu för då har väl boxen brunnit upp när man kommer hem.

#9163

Postad 10 januari 2011 - 09:57

AC3
  • AC3
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0

Hej ! jag har följt den här tråden i ngr år nu , nu har jag rutnat totalt efter senaste uppdateringen så kan jag inte titta på ngr hd kanaler !! boxen hänger sig efter ngr minuter låter som om hårddisken startar om sen e den låst bara sladdryck som funkar , ringde cd för ngr veckor sen o påtalade detta problem svaret jag fick var att jag hade för bra signal :( sagt o gjort justerade om parambolen så nu ligger jag på 60-65 som enligt dom är den nya standarden .... funkar fortfarande inte att titta på hd kanaler . har ni ngt bättre tips??

Man kan inte få för hög signalkvalité. Däremot kan man eventuellt få för hög signalnivå. Men parabolen måste alltid justeras "spot on", alltså så bra som möjligt. Viktigt är också att polarisationen är rätt justerad. Detta gör man med ett instrument som visar spectrum. Har man för hög nivå kan man byta till ett LNB med lägre förstärkning, montera en dämpsats eller ansluta en längre kabel. En godkänd Canal digital installatör ska kunna räkna ut och fixa detta.

Redigerat av AC3, 10 januari 2011 - 09:59.


#9164

Postad 10 januari 2011 - 10:19

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Den startar upp tyst, för dte mest med nute text.
någon gång utan denna text, då får man igång ljudet genom att byta kanal.

Den missar att spela in lite då och då.
I helgen tappade den alla inställda inspelningar.

När man spelar upp får man ibland mosaikmönster en kort stund.

De flesta inspelningar visar vilken program som är inspelat.
men ibland står det bara kanal och tidpunkt, precis som den inte kunde hämta EPG.

Boxen stänger ner ibland när man trycker på mytv.

Ringer man kundtjänst svarare de
Att man skall göra något av alternativen: fabriksåterställning, ny nätadepter, formatera hårddisken
Det kan väl inte vara meningen att man skall hålla på med det hela tiden när det dessutom inte hjälper något?

Funderar på att ringa och göra en felanmälan varje dag tills problemen är lösta.

#9165

Postad 10 januari 2011 - 13:15

nilsa
  • nilsa
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Hej!

Två frågor:

Är det någon som har formaterat hårddisken och upplevt någon förbättring?
Är det någon som har formaterat hårddisken och upplevt att det inte blev någon förbättring?

#9166

Postad 10 januari 2011 - 13:52

mx_forever
  • mx_forever
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
alltså jag äger också en pvr-101-st från CD och DEN ENDA ANLEDNINGEN till att jag köpte den var dess usb , ( som är INAKTIVERAD!!), och det blev bara värre efter de den har en flera mil lång lista med buggar och en ännu längre lista med fel , jag är programmerare och har aldrig någonsin sett så många buggar i en program.., och jag tror att allt är CD fel egentligen , om man läser på utländska sidor där "sagem pvr-101-st" säljes då står de att usb fungerar fullt ut , och omdömen står de inget om buggar , och när CD fick tag i boxen så skrev dem ihop en egen mjukvara för boxen så att usb skulle inte kunna användas och deras loggo skulle vara på alla menyer, och den mjukvaran är hela felet ,


ge os bara den originala mjukvaran som boxen hade från TILLVERKAREN, som funkar!!!!!


och som många andra säger , man borde bojkotta CD och VIASAT och all sådana leverantörer !!!!!!!!!TV SKA VARA FRITT FÖR F***!!!!!!!!!!!!!
(om vi tar till exempel Estland , jag känner en som har skaffat sig digitaltv, han köpte boxen själv( inte av någon kompani , inget med någon avtal att göra,) sedan kablar och parabol, han installerade allting själv och totalpris ca 3-4000 svenska kronor( inte så mycket för hårdvara som funkar) och sedan köpte han en abbonemangskort som kostar runt 50 svenska kronor i månaden. då fick han runt TRE TUSEND!!!!! KANALER, VARAV 500 I FULL HD!!!!
OCH allt han spelar in kunde han dra över till datorn , om det hade behövds för den boxen hade en go HDD med )
och vad får vi i sverige ???, hårdvara som är S****T, typ 30 kanaler varav 2 är värt att kolla på varav inga funkar då man vill kolla på dem...

Redigerat av mx_forever, 22 februari 2011 - 22:46.


#9167

Postad 10 januari 2011 - 14:14

AC3
  • AC3
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0
Jag hoppas att Viasat och Canal digital ger upp försäljningen av boxar. Varför inte bara lämna detta åt den fria marknaden och koncentrera verksamheten på TV kanalerna? Boxtillverkarna på den fria marknaden tävlar dessutom med varandra att göra bättre boxar. Det är sådant som driver utvecklingen framåt.

#9168

Postad 10 januari 2011 - 15:38

Dunf
  • Dunf
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Nu har man då inhandlat sig en VU+ Duo, men av vad jag förstått så är det lite meck att komma igång.
Har googlat och sökt här i detta forum men hittar bara trådar som pekar på trådar som pekar på...... :(

Kanske är jag en "googlisk analfabet" och någon vänlig själ här kan peka mig i rätt riktning.
Kör alltså en "standard" VU+ Duo och CD abonnemang

Sorry för en offtopic post, nån moderator får väl parkera den i det svarta arkivskåpet om den är allt för galen :D

#9169

Postad 10 januari 2011 - 15:49

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
https://www.minhembi...howtopic=257298
finns en guide i den tråden vill jag minnas.

#9170

Postad 10 januari 2011 - 17:17

izual
  • izual
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Igår kväll skulle jag kolla TV-guide. Tryckte på dito knapp, då stänger skiten av sig... Snacka om att man satt där snopen... Den är ju inte ens i närheten av AV-KNAPPEN, är ju nästan så långt det går att komma från den... Frugan som sällan sitter vid TV där den boxen är tittade snopet på mig och säger "vilken d###### skit, får man verkligen släppa sådan dynga på marknaden? Testar dom inte grejerna innan?"... Nja vad ska man säga.. Hon har ju rätt och inte i förväg informerad av övriga problem som boxen har... När den väl var igång, så hade det tappat inställningar för bilden, så nu var det 576 ut istället för 1080i....


Samma fel för mig 1-3 ggr per kväll.
Hade den varit någorlunda snabb igång igen så hade det inte varit några problem.

Som det är åt mig nu så kan den stänga av sig via guiden, när man startar den är bilden utanför tv'n (hdmirelaterat problem med senaste uppdateringen)
Startar om tv'n. Bilden är framme men i fel upplösning så man måste ändra detta från 576i igen. Och som grädde på moset är även ljudet borta när skiten är igång igen och man måste manuellt höja.

Även börjat fått problem med serieinspelningar nyligen, den spelar inte in någonting nästan längre...
Eller ja, 4 likadana avsnitt av repriser lyckades den få med av monster hunters.

Canal digital vill inte kännas vid problemet eller de andra mjukvarufelen som det är på den och det finns ju tyvärr inget bra alternativ heller.
Att hålla på att återställa, formatera och byta nätadaptrar är ingen lösning, det är ju bara ett sätt att bli av med kunderna ett tag.
Hade det funnits en bra 3'eparts ersättare så hade jag skickat tillbaka boxen till dem i småbitar.

Redigerat av izual, 10 januari 2011 - 17:32.


#9171

Postad 10 januari 2011 - 18:31

AC3
  • AC3
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0

Nu har man då inhandlat sig en VU+ Duo, men av vad jag förstått så är det lite meck att komma igång.
Har googlat och sökt här i detta forum men hittar bara trådar som pekar på trådar som pekar på...... :)

Kanske är jag en "googlisk analfabet" och någon vänlig själ här kan peka mig i rätt riktning.
Kör alltså en "standard" VU+ Duo och CD abonnemang

Sorry för en offtopic post, nån moderator får väl parkera den i det svarta arkivskåpet om den är allt för galen ;)

Den bästa tråden ang. VU+ är https://www.minhembi...howtopic=257298
Skriv dina frågor där.

#9172

Postad 10 januari 2011 - 19:20

knutbyjonas
  • knutbyjonas
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Man kan inte få för hög signalkvalité. Däremot kan man eventuellt få för hög signalnivå. Men parabolen måste alltid justeras "spot on", alltså så bra som möjligt. Viktigt är också att polarisationen är rätt justerad. Detta gör man med ett instrument som visar spectrum. Har man för hög nivå kan man byta till ett LNB med lägre förstärkning, montera en dämpsats eller ansluta en längre kabel. En godkänd Canal digital installatör ska kunna räkna ut och fixa detta.




Jo jag förstår , men jag hade en godkänd canal digital instalatör hemma ! och det hjälpte inte:(

Redigerat av knutbyjonas, 10 januari 2011 - 19:21.


#9173

Postad 10 januari 2011 - 19:49

AC3
  • AC3
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0

Jo jag förstår , men jag hade en godkänd canal digital instalatör hemma ! och det hjälpte inte:(

Om en installatör har justerat parabolen och kollat att signalnivån är korrekt då ska du absolut inte röra parabolen. Installatören måste ju även lämna garanti på att det är ordentligt gjort. Antagligen är det fel i boxen.

Redigerat av AC3, 10 januari 2011 - 19:50.


#9174

Postad 10 januari 2011 - 19:59

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

  • 1 257 inlägg
  • 0
Är det inte dags för en rejäl bojkott av CD och Viasat!!??
Jag tycker TV ska vara fritt! I varje fall ska man inte behöva betala för att titta på kanaler som dessutom är reklamfinansierade. I t.ex. Tyskland och England lär det finnas betydligt fler fria kanaler än här!
Säg upp era abonnemang en masse så lär vi få ändringar på sikt.
Dessutom krånglar de till tekniken med en massa dumheter för att man inte ska kunna kopiera. Resultatet blir dessa obrukbara boxar.

Redigerat av ansgar, 10 januari 2011 - 19:59.


#9175

Postad 10 januari 2011 - 21:48

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0
är det någon som uppmärksammat om där är någon skillnad nu med den nye firmware när det gäller kontrasten?

har bestämt för mig att det gick att ändra i den gamle firmware men nu hittar jag inte den inställningen...

har börjat uppmärksamma lite IR i min plasma nu men lokaliserat det till att det bara kommer ifrån digitalboxen och inte när jag kollar på film, kör blu-ray ifrån en PS3 där PS3:ans inställningar är normal/standard, tv´n är kalibrerad utifrån PS3:an och jag har en onkyo förstärkare som HDMI-switch så inställningarna på tv´ns HDMI-ingång är dom samma...

kollar jag på exempelvis eurosportHD så är deras logga extremt vit...

är det möjligt att dom höjt kontrasten i digitalboxen?

det är ju inte så lätt att kolla men jag misstänker att dom gjort det...

#9176

Postad 11 januari 2011 - 09:27

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Jag har inte sett någon skillnad på kontrasten.

Är det någon som hört något om de tänker släppa fler uppdateringar av mjukvaran? Hade ju varit önskvärt att kunna spara sina kanallistor på USB-minne ifall man nu ska fabriksåterställa och hålla på.

#9177

Postad 11 januari 2011 - 10:48

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0
Kör med endast en antenkabel ansluten sedan i höstas, för att undvika att uppgradera mjukvaran av misstag.
(Detta var i samband av första mjukvaran med internet koppling aktiverad.)

Så nu en liten fråga, har de fått fason på mjukvaran ? Lönar det sig att uppgradera eller bör jag fortsätta ligga kvar
på den gamla mjukvaran tills dess att det kommer en ny box till marknaden ?

(Lite irriterande att bara ha en kabel kopplad, när det kommer till inspelningar.)

#9178

Postad 11 januari 2011 - 11:02

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Så nu en liten fråga, har de fått fason på mjukvaran ? Lönar det sig att uppgradera eller bör jag fortsätta ligga kvar
på den gamla mjukvaran tills dess att det kommer en ny box till marknaden ?
(Lite irriterande att bara ha en kabel kopplad, när det kommer till inspelningar.)

Jag hade inte uppdaterat om jag vore i dina käder. Det är fortfarande alldeles för mycket buggar i programvaran och den förbättrar ju ingenting. Men som sagt detta är vad jag tycker.

Redigerat av TomasL, 11 januari 2011 - 11:03.


#9179

Postad 11 januari 2011 - 13:24

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
C.D. helt fantastiska kundsupport har slagit till igen:

Jag skrev:

Hej
Varför är inte Dakar Rallyt på Eurosprot HD satt som en serie så man kan göra serieinspelning? Dessutom stämmer inte tiderna. Vanligt vis har jag satt inspelningar till att starta 1min innan utsatt tid och 2min efter utsatt tid. Igår startade progrmammet 9min efter att inspelningen startade och trots 10 min inspelninge efter utsatt tid så missade jag slutet. Nu har jag satt det på 15 min efter sluttid men det kan ju knappast vara meningen att man inte ska kunna lita på tablåerna.

De svarade:

Hej och tack för ditt mail

Det går inte att registrera en serieinspelning på samtliga serier/program. Om du upplever att tider/program inte stämmer i EPG´n/TV-guiden så kan det bero på ett utsändningsfel och rekommenderar dig därför att du återkommer till vår kundservice via telefon när du upptäcker ett sådant fel.

Du kan också göra manuella schemaläggningar av inspelningar via "My TV". Här kan du registrera vilken kanal, tid, dag m.m.
som du vill att inspelning ska ske.

Vi rekommenderar dig ändå att du gör en fabriksåterställning av din box om inspelningarna inte startar så som du har registrerat dem. Notera dock att vid en fabriksåterställning så försvinner eventuella favoritlistor och schemaläggningar för kommande inspelningar.

För att göra en fabriksåterställning så följer du dessa instruktioner:

*Stå på valfri kanal och tryck på "Meny".

*Välj sedan "Inställningar"

*När du kommer in i "Inställningar" så trycker du på den röda knappen på fjärrkontrollen.

*Slå in din PIN-kod (ska vara 1234 om du ej har ändrat den)

*Boxen kommer nu att starta om till förstagångsläge.

Om problemet fortfarande skulle kvarstå så rekommenderar vi att du återkommer till vår tekniska support via telefon för ytterligare felsökning. Kontaktuppgifter finner du nedanför.


Det är uppenbart att de fått en "kundsupportmanual" där alla case slutar med "- Be kunden göra en fabriksåterställning (Detta gör att kunden måste ominstallera allt och inte har tid med att klaga)"

#9180

Postad 11 januari 2011 - 14:53

toy2me
  • toy2me
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Så nu en liten fråga, har de fått fason på mjukvaran ? Lönar det sig att uppgradera eller bör jag fortsätta ligga kvar
på den gamla mjukvaran tills dess att det kommer en ny box till marknaden ?

Du kör runt i en Ferrari, skulle du vilja byta ut den mot en slö epa med massor av "2:or" efter senaste besiktning? ;)

#9181

Postad 11 januari 2011 - 16:50

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0

Du kör runt i en Ferrari, skulle du vilja byta ut den mot en slö epa med massor av "2:or" efter senaste besiktning? ;)


Fast att kalla den gamla mjukvaran för Ferrari är väl till att ta i. Så bra var den ju inte.

#9182

Postad 11 januari 2011 - 17:49

toy2me
  • toy2me
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Fast att kalla den gamla mjukvaran för Ferrari är väl till att ta i. Så bra var den ju inte.

Tog nog i för mycket, som en Volvo 245:a är nog en bättre jämförelse. Ville bara förklara hur ###### pisskass boxen blev efter 4.20.14k

#9183

Postad 11 januari 2011 - 18:15

knutbyjonas
  • knutbyjonas
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Om en installatör har justerat parabolen och kollat att signalnivån är korrekt då ska du absolut inte röra parabolen. Installatören måste ju även lämna garanti på att det är ordentligt gjort. Antagligen är det fel i boxen.



Nyaste budet från cd blev vi skickar en ny strömadapter o funkar inte det så skickar vi ett nytt lnb , o så råkade han säga att den nya programvaran är mycket känsligare .......

#9184

Postad 11 januari 2011 - 22:08

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Jag behöver råd, har familjepaketet med box och parabol med ett huvud och två kablar från det in till boxen.
Sedan häromdan vägrade boxen att starta så länge det satt kabel i ingång 2 (init + blinkande röd lampa). Drog jag ur ingång 2 så startade boxen och det går att titta på TV. CD skickar en ny box. Fick dock för mig nu på kvällen att mäta på kabeln som var urdragen och jag mätte upp ett ohm på denna men 0 på "den fungerande" när jag testade den urkopplad. Måste väl betyda att det är kortslutning på kabel "2" eller? Vet ni om CD lämnar garanti på installationen eller bara hårdvaran?
Har haft liknande problem två gånger tidigare men då har ett nytt nätagg hjälpt.

#9185

Postad 11 januari 2011 - 22:25

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Jag behöver råd, har familjepaketet med box och parabol med ett huvud och två kablar från det in till boxen.
Sedan häromdan vägrade boxen att starta så länge det satt kabel i ingång 2 (init + blinkande röd lampa). Drog jag ur ingång 2 så startade boxen och det går att titta på TV. CD skickar en ny box. Fick dock för mig nu på kvällen att mäta på kabeln som var urdragen och jag mätte upp ett ohm på denna men 0 på "den fungerande" när jag testade den urkopplad. Måste väl betyda att det är kortslutning på kabel "2" eller? Vet ni om CD lämnar garanti på installationen eller bara hårdvaran?
Har haft liknande problem två gånger tidigare men då har ett nytt nätagg hjälpt.


Citerar mig själv, jag plockade fram ett av de tre andra (!) nätaggen som jag hade liggandes, och döm om min förvåning när boxen startar på första försöket med båda kalblar i!!! Frågan kvarstår dock om det ska vara så att det finns ett motstånd på någon av kablarna???

Redigerat av philipsguy, 11 januari 2011 - 22:25.


#9186

Postad 12 januari 2011 - 00:19

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Är det inte dags för en rejäl bojkott av CD och Viasat!!??
Jag tycker TV ska vara fritt! I varje fall ska man inte behöva betala för att titta på kanaler som dessutom är reklamfinansierade. I t.ex. Tyskland och England lär det finnas betydligt fler fria kanaler än här!
Säg upp era abonnemang en masse så lär vi få ändringar på sikt.
Dessutom krånglar de till tekniken med en massa dumheter för att man inte ska kunna kopiera. Resultatet blir dessa obrukbara boxar.


hehe

du har inte funderat på varför det kanske finns lite fler fria kanaler i tex tyskland??

Men det är väl upp till dig, vill du glo på dem så ä det bara o vrida på parabolen o skaffa en simpel box.

#9187

Postad 12 januari 2011 - 02:47

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

  • 1 257 inlägg
  • 0

hehe

du har inte funderat på varför det kanske finns lite fler fria kanaler i tex tyskland??

Men det är väl upp till dig, vill du glo på dem så ä det bara o vrida på parabolen o skaffa en simpel box.

Varför tror du de har fler fria kanaler i Tyskland och England än här? Jag anar du har tänkt på nåt som jag INTE tänkt på. Vad kan det vara?

Annars tycker jag att vi svenskar är jäkligt flata som accepterat att det blivit så här!
Fram för bojkott!

#9188

Postad 12 januari 2011 - 12:45

Magnus M
  • Magnus M
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Huruvida kanaler bör vara fria är förvisso intressant, men samtidigt är det en diskussion som passar bättre i en egen tråd och i ett annat subforum (typ tv-program).

Däremot bör vi få fingrarna ur och försöka få ut info om boxarnas uppenbara kvalitetsbrist utanför forumets väggar, då klagomål hos CD inte gett några nämnvärda resultat så är kanske kvällspressen eller PLUS mer effektiv.
Både den gamla HD-boxen och HD PVR-boxen har bevisligen problem med såväl hårdvara som mjukvara, mjukvaran nu får närmast ses som en betaversion (och gamla HD-boxen vid lansering som rentav pre-Alpha), vilket är totalt oacceptabelt.

Än mer oaccetabelt blir det om man ser till det faktum att de enda godkända boxarna är de som leverantören själv tillhandahåller, vill man vara säker på att kunna ta emot kanalerna är man således tvingad att använda någon av dessa boxar.
Om orsaken till detta är ovilja att godkänna andra än ens egna boxar, orimliga krav på leverantörer el. höga "licenskostnader" låter jag vara osagt, i vart fall lär det vara något i den stilen då säkerligen någon boxtillverkare annars skulle levererat en godkänd box de senaste 5-6 åren.
Det kanske blev en liten avstickare men det hör ändå ihop med ursprungsfrågan, vi har inga altenativ om man vill ha garanterad framtida funktionalitet och existerande boxar är under all kritik.

Så om media kunde ta upp kvalitetsbristen på Sagem-boxarna CD levererar vore det ett steg i rätt riktning, tar dom samtidigt upp inlåsningsfenomenet så är det en klar bonus.
Oavsett vilket så lär det ge större effekt än samtal till kundtjänst.

#9189

Postad 12 januari 2011 - 13:05

izual
  • izual
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Däremot bör vi få fingrarna ur och försöka få ut info om boxarnas uppenbara kvalitetsbrist utanför forumets väggar, då klagomål hos CD inte gett några nämnvärda resultat så är kanske kvällspressen eller PLUS mer effektiv.
Både den gamla HD-boxen och HD PVR-boxen har bevisligen problem med såväl hårdvara som mjukvara, mjukvaran nu får närmast ses som en betaversion (och gamla HD-boxen vid lansering som rentav pre-Alpha), vilket är totalt oacceptabelt.


Jag uppmanar alla att göra som jag, skriv en rad om mjukvarufelen till plus och CD's ovilja att lösa detta.

Jag har ringt dem och mailat CD och får bara standardsvaren återställning formatering ny nätadapter.
Eftersom jag inte kommer längre där går jag vidare på andra sätt. Gör likadant ni med!

Om tillräckligt många försöker uppmärksamma tex plus om detta så är jag ganska säker på att det kommer hända någonting.

http://svt.se/2.146628/kontakta_oss

#9190

Postad 12 januari 2011 - 13:37

roake
  • roake
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Jag uppmanar alla att göra som jag, skriv en rad om mjukvarufelen till plus och CD's ovilja att lösa detta.

Jag har ringt dem och mailat CD och får bara standardsvaren återställning formatering ny nätadapter.
Eftersom jag inte kommer längre där går jag vidare på andra sätt. Gör likadant ni med!

Om tillräckligt många försöker uppmärksamma tex plus om detta så är jag ganska säker på att det kommer hända någonting.

http://svt.se/2.146628/kontakta_oss


Done!

#9191

Postad 12 januari 2011 - 14:48

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

  • 1 257 inlägg
  • 0

Citerar mig själv, jag plockade fram ett av de tre andra (!) nätaggen som jag hade liggandes, och döm om min förvåning när boxen startar på första försöket med båda kalblar i!!! Frågan kvarstår dock om det ska vara så att det finns ett motstånd på någon av kablarna???

Hur har du mätt? 0 eller nära noll ohm innebär att det inte finns något motstånd, m.a.o kortslutning! Om du mäter från ena änden till den andra ska det inte vara något "stort motstånd" bara 0 - 1 ohm, tror jag, annars har du ett brott på ledaren. Om du mäter mellan mittledare och skärm ska det vara jättehögt, annars har du kortslutning. Detta under förutsättning att det är vanliga kablar utan galvaniska motstånd eller dyl.

Redigerat av ansgar, 12 januari 2011 - 18:38.


#9192

Postad 12 januari 2011 - 15:30

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Hur har du mätt? 0 eller nära noll hm innebär att det inte finns något motstånd, m.a.o kortslutning! Om du mäter från ena änden till den andra ska det inte vara något "stort motstånd" bara 0 - 1 ohm, tror jag, annars har du ett brott på ledaren. Om du mäter mellan mittledare och skärm ska det vara jättehögt, annars har du kortslutning. Detta under förutsättning att det är vanliga kablar utan galvaniska motstånd eller dyl.


Jag mätte mellan skärm och ledare på båda kablarna, på strulkabeln var det kring 1 ohm och på den okej kabeln var det 0 ohm. Vågar inte plocka ut kabel 2 och testa igen, nu funkar det peppar peppar...

#9193

Postad 12 januari 2011 - 18:44

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

  • 1 257 inlägg
  • 0

Jag mätte mellan skärm och ledare på båda kablarna, på strulkabeln var det kring 1 ohm och på den okej kabeln var det 0 ohm. Vågar inte plocka ut kabel 2 och testa igen, nu funkar det peppar peppar...

Skumt, kan det vara så att ditt instrument visar nåt annat än Ohm eller kanske det visar noll Ohm när värdet är så högt att det inte går att mäta? Kan det vara så, för noll ska egentligen vara oändligt (1/0) här?

#9194

Postad 12 januari 2011 - 18:49

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

  • 1 257 inlägg
  • 0
Jag har nu följt den här tråden några månader i mitt intresse att skaffa en satellitbox. Problemen med denna box verkar vara så stora att jag tvekar att ta beslutet att göra det.
Finns det nån annan kanske enklare box man kan skaffa i stället, gärna utan hårddisk?

#9195

Postad 12 januari 2011 - 19:17

bom
  • bom
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Jag mätte mellan skärm och ledare på båda kablarna, på strulkabeln var det kring 1 ohm och på den okej kabeln var det 0 ohm. Vågar inte plocka ut kabel 2 och testa igen, nu funkar det peppar peppar...


Hur var det kopplat i andra ändan? Kabeln satt väl inte inkopplad i LNB:t?
0 Ohm kan du aldrig få om det inte är en ren kortslutning du mäter på, men även om det är kortslutning någonstans så brukar det alltid finnas lite kontaktresistans.
Jag brukar koppla in ett 75-Ohms-motstånd i andra änden när jag kontrollmäter mina kablar. Dels är det ingen tvekan om vilken kabel man har mätt på och så utesluter man både avbrott och kortslutning med en mätning om allt är ok.

#9196

Postad 12 januari 2011 - 20:28

mindwipe
  • mindwipe
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Citera(izual @ Jan 12 2011, 13:05 ) *
Jag uppmanar alla att göra som jag, skriv en rad om mjukvarufelen till plus och CD's ovilja att lösa detta.

Jag har ringt dem och mailat CD och får bara standardsvaren återställning formatering ny nätadapter.
Eftersom jag inte kommer längre där går jag vidare på andra sätt. Gör likadant ni med!

Om tillräckligt många försöker uppmärksamma tex plus om detta så är jag ganska säker på att det kommer hända någonting.

http://svt.se/2.146628/kontakta_oss

-------------

Nu har jag också mailat till Plus. Hoppas fler i tråden mailar nu så dom tar upp detta. Canal Digital måste ställas till svars för den här skitboxen.

Redigerat av mindwipe, 12 januari 2011 - 20:30.


#9197

Postad 12 januari 2011 - 20:39

mercury66
  • mercury66
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Jag uppmanar alla att göra som jag, skriv en rad om mjukvarufelen till plus och CD's ovilja att lösa detta.

Jag har ringt dem och mailat CD och får bara standardsvaren återställning formatering ny nätadapter.
Eftersom jag inte kommer längre där går jag vidare på andra sätt. Gör likadant ni med!

Om tillräckligt många försöker uppmärksamma tex plus om detta så är jag ganska säker på att det kommer hända någonting.

http://svt.se/2.146628/kontakta_oss




Har också kontaktat PLUS :)

#9198

Postad 12 januari 2011 - 20:58

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
Pratade med CD idag i ett annat ärende och passade på o fråga om när nya boxen kommer.

Han hade inte tidpunkten på när men den skulle bara ha 250GB HDD, han hade en bild på den och baksidan hade 2 LNB ingångar (kunde förvisso vara en utgång åxå).

Schweizisk (!?) tillverkare påstod han.... glömde namnet med det var en förkortning o började med A....

Redigerat av Rabalder, 12 januari 2011 - 20:58.


#9199

Postad 12 januari 2011 - 21:50

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 824 inlägg
  • 0

Schweizisk (!?) tillverkare påstod han.... glömde namnet med det var en förkortning o började med A....

https://www.minhembi...howtopic=273643

#9200

Postad 12 januari 2011 - 21:52

skiffervag
  • skiffervag
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Jag har nu följt den här tråden några månader i mitt intresse att skaffa en satellitbox. Problemen med denna box verkar vara så stora att jag tvekar att ta beslutet att göra det.
Finns det nån annan kanske enklare box man kan skaffa i stället, gärna utan hårddisk?


Jag kan rekommendera Canal Digitals vanliga HD-box.Förutom att den har några år på nacken,fungerar den i ur och skur.Denna box har varit min räddning,under alla vedermödor med PVR-boxen



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.