Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad tror ni om SONY RDR HX 900 DVD/HD Recorder?

322 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony RDR-HX900 160GB (DVD-spelare) 1 8 (21) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 01 september 2004 - 09:32

Mr S
  • Mr S
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Beställde först Pioneer 520H. Då den inte kunde levereras i rimlig tid avbeställde jag den. Beställde istället Toshiba RDXS32 från Technikdirekt, men ångrade mig då den verkade ha kompatibilitetsproblem.

Nu fick jag upp ögonen för SONY RDR HX 900

Lite Spec:
Kan spela in på både + och - R/RW
160 GIG HD
Progressive Scan
RGB både in och ut
Väldigt snygg tycker jag oxå.

Mer info:
RDR HX 900
Högupplöst bild

Finns hos Technikdirekt för 751 Euro

Tyvärr hittar jag ingen manual. Men som gammal SONY-fan så tror jag inte att de kan misslyckas. Någon som testat deras modeller utan HD?

Edit: Fixade länk till Technikdirekt

Redigerat av Mr S, 01 september 2004 - 12:17.


#2

Postad 01 september 2004 - 10:26

Unregisteredb0624c55
  • Unregisteredb0624c55
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0
Sonyn verkar ju fin men priset närmar sig 10.000 kr. Lite väl häftigt tycker jag och ändå ingen DVI eller HDMI.

Vilka kompatibilitetsproblem syftar du på vad gäller Toshiban.

EDIT:
Såg på Pricerunner att den kostade runt 7.000 kr från Tyskland. Sorry!

Redigerat av Unregisteredb0624c55, 01 september 2004 - 10:30.


#3

Postad 01 september 2004 - 11:34

Mr S
  • Mr S
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Vilka kompatibilitetsproblem syftar du på vad gäller Toshiban.

Fick höra att den bara kan bränna på Maxell skivor, samt att fläkten är ganska högljudd och att menysystemet är både segt och svårt.

Men jag kan ha fel! Men tror ändå att SONY:n passar mig bättre. Men det är min personliga åsikt.

#4

Postad 01 september 2004 - 12:03

Unregisteredb0624c55
  • Unregisteredb0624c55
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0
Var har du hört detta? (Att den bara bränner på Maxell) Det verkar ju synnerligen konstigt. Att menyerna är lite krångliga stod i testen som Home Cinema Choice gjorde. Frågan är hur stor betydelse det har?

#5

Postad 01 september 2004 - 12:16

Mr S
  • Mr S
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Såhär skrev en kund på VIDEOHELP

"This unit has trouble accepting several brands of blank media. One, Maxell was the only brand it accepted. Six other brands were incompatable. Stay away from this unit. Exchanged it for the Panasonic, which had no trouble accepting all media."

Vet inte om man skall ta det på så stort allvar, men jag skulle nog valt SONY:n ändå.

#6

Postad 01 september 2004 - 17:23

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Tyvärr hittar jag ingen manual.

http://www.recordere...p?TID=1721&PN=1

#7

Postad 03 september 2004 - 06:16

posttest
  • posttest
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Var själv inne på Sonyn ett tag tills jag läste följande mening i manualen:

"You can set the timer for a total of eight programmes, up to one month in advance."

S.42 i den engelska manualen

Det tycker jag är i underkant, jämför med t.ex. Pioneer som kan spela in 32 program. Men inspelningskvaliteten vid inspelningar i bästa möjliga kvalitet blir förmodligen mycket bättre på Sonys maskin. Hmm, undrar vilken som är tystast? Man får väl bestämma sig för vad man prioriterar. Kompromisser, kompromisser - suck...

#8

Postad 03 september 2004 - 07:00

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Hej Mr S! Som du vet (via våra PM) var jag själv inne på Sonyn ett tag tills jag ringde svenska Sony och pratade lite. Apparaten kan inte spela in PCM-ljud (CD-kvalitet), ens på högsta kvalitetsläget!
Detta kan Pioneers, Panasonics och Toshibas modeller.
Jag tycker att det är guld värt att kunna spela in ett radioprogram eller en vinylskiva med BRA LJUD på en DVD.

Ett annat aber är att Sonyn inte går att köpa regionfri (ännu). Min 520 är det. B)

Fick hem min 520 igår och den är kanon. Bilden är helt klart i klass med min gamla H/K DVD25 vid RGB! Bättre färger, mer skärpa, fler inställningsmöjligheter.
Fläkten surrar lite men den står på ett IKEA lackbord vilket ger en extra resonans. Ska byta ut bordet och ställa den på dämpkuddar så blir det nog bättre...

#9

Postad 30 september 2004 - 07:33

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Fick hem min 520 igår och den är kanon. Bilden är helt klart i klass med min gamla H/K DVD25 vid RGB! Bättre färger, mer skärpa, fler inställningsmöjligheter.
Fläkten surrar lite men den står på ett IKEA lackbord vilket ger en extra resonans. Ska byta ut bordet och ställa den på dämpkuddar så blir det nog bättre...

Jag har ett litet stabilare tv-bänk som min brännare står på och jag hör inte ens fläkten av Pioneer 520H brännaren.

Japp, håller med om att Pioneern har alla möjliga inställningsmöjligheter som man kan drömma om. När man tror att nåt inte går att ställa in med Pioneer så går det ändå.

;-)

Klart den mest praktiska produkten jag äger just nu!

Nåt som jag gillar speciellt mycket är att apparaten klarar av att "multitaska" d.v.s medans jag spelar in nåt från t.ex den inbyggda tunern på säg hårddisken så kan jag samtidigt kolla på en DVD film eller kolla på nån annan film som jag sparat tidigare på hårddisken. Inga problem!

Sånt gillas!

Bildkvaliten är mycket bra och produkten har en väldigt hög WAF (Wife Aceptens Factor) eftersom att den är enkel att använda och genomtänkt.

/Hasse

#10

Postad 30 september 2004 - 08:06

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Jag måste bara berätta att min Pioneer 520 INTE blev tystare av en ny bänk. Jag bytte ut den mot en ny och vips så försvann oljudet. Den nya är hur tyst som helst!

#11

Postad 04 oktober 2004 - 08:33

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Hej !

Jag såg att priset på Sony:n nu ligger på 7.490:- på NetOnNet (för oss som är rädda att beställa från Tyskland :P). Är det någon som har köpt en HX900 och kan redovisa lite erfarenheter!!?

Pioneer:en verkar också klart intressant, men det är väl modellen 720H man ska då ska jämföra med...och då skiljer det väl nästan 1000:- i pris. Sony:n kan också bränna på DVD+R/RW och DVD-R/RW vilket jag inte tror att Pioneer:en kan...vilket är en faktor att ta med!!?

mvh Mats N

#12

Postad 04 oktober 2004 - 09:23

Unregisteredb0624c55
  • Unregisteredb0624c55
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0
Jag är också lite sugen på Sony:n vid sidan av Toshiba RDXS32.
Sonyn hade några begränsningar, bla saknar den möjligheten att spela MP3 tror jag.

Sedan läste jag något om kopieringsskydd vid kopiering från hårddisken till skiva. Jag begrep inte vad det var men det verkade skumt tyckte jag.

AVFORUMS kan man läsa mer.

Jag kan inte bestämma mig vilken inspelare jag ska köpa. Jag blir tokig snart!

#13

Postad 04 oktober 2004 - 09:33

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Hej !

Jag såg att priset på Sony:n nu ligger på 7.490:- på NetOnNet (för oss som är rädda att beställa från Tyskland :P). Är det någon som har köpt en HX900 och kan redovisa lite erfarenheter!!?


Såvitt jag ser på infon på Netonnet så står det inget om produkten klarar av RGB-in/ut på scartarna. Nån som vet?


Pioneer:en verkar också klart intressant, men det är väl modellen 720H man ska då ska jämföra med...och då skiljer det väl nästan 1000:- i pris. Sony:n kan också bränna på DVD+R/RW och DVD-R/RW vilket jag inte tror att Pioneer:en kan...vilket är en faktor att ta med!!?


Eftersom att DVD+R/RW är ett format som inte är godkänt av DVDforum och som är mindre kompatibelt än DVD-R/RW så tycker jag faktiskt inte att det är en faktor att ta med.

Sedan så skiljer det inte några 1000 :- i pris utan 303 kr!!

(Källa: https://www.prisjakt....php?pid=15211)

Pioneer har ett väldigt bra användargränssnitt som är enkelt och snabbt att navigera i . Samt att Pioneerspelaren kan göra flera saker samtidigt, t.ex spela in nåt på hårddisken samtidigt som man tittar på något annat man spelat in tidigare på hårddisken, eller kollar på en DVD-film.

Pioneern har dessutom en funktion för att enkelt göra säkerhetskopior på redan utkopierade skivor utan några kvalitetsförluster. Är det en funktion som Sony klarar av?

Detta kombinerat med RGB-stöd på båda scarterna (In/Ut) gör det till ett enkelt val.

/Hasse

#14

Postad 04 oktober 2004 - 10:04

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Såvitt jag ser på infon på Netonnet så står det inget om produkten klarar av RGB-in/ut på scartarna. Nån som vet?

Enligt info på Avland ska den klara RGB-in/ut, eller...

M

Då är frågan om produkten klarar av att skicka vidare SCART signalen vid inspelning till tvn, säg att du t.ex har en digital-tv box inkopplad och vill kolla på den samtidigt som du spelarar in nåt på dvd-recordens tuner.

Sedan kvarstår det där om den klarar av att kopiera dvd-skivor som man redan bränt ut, utan några förluster. Som pioneer-brännaren fixar utan problem.

/Hasse

#15

Postad 04 oktober 2004 - 10:16

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Vad har för nytta av VR Mode on DVD-RW = MD Style Non-linear editing and recording
Vad betyder det?


Att man kan skapa som en spellista på en DVD-RW skiva, alltså sätta tidpunkter för borttagning och omflyttningar. Men tänk på att material man tar bort bibehålls. Det enda som skapas är en spellista.

Sedan så är Sonyn långsammare vid utkopiering av inspelat material från HD till DVD

Up to 24x Speed Dubbing from HDD to DVD

Pioneern klarar:

48 x High-Speed Copy from HDD to DVD

Sedan lite oviktiga saker men ändå roliga som Pioneern klarar och inte Sony.

MP3-uppspelning, JPEG-visning.

/Hasse

Redigerat av DiSNEY, 04 oktober 2004 - 10:18.


#16

Postad 04 oktober 2004 - 10:34

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Nu fick jag upp ögonen för SONY RDR HX 900

Nu är ju HX900 i och för sig en utgående modell, du kanske skall vänta ett litet tag på ersättaren istället... HX90, 250gbHD och HDMI-utgång.

M

Ja, den lär ju säkert bli prisvärd :P

/Hasse

#17

Postad 04 oktober 2004 - 11:09

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
Jovisst, men problemet är att dessa mottagare med t.ex inbyggd digitalbox aldrig kommer att komma till sverige. P.ga av viaacess osv.

Men visst, det är en grym utveckling. Synd bara att vi inte får ta del av den fullt ut.
/Hasse

#18

Postad 04 oktober 2004 - 12:03

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Eftersom att DVD+R/RW är ett format som inte är godkänt av DVDforum och som är mindre kompatibelt än DVD-R/RW så tycker jag faktiskt inte att det är en faktor att ta med.

Vad DVDforum godkänner och inte saknar betydelse. DVD+R/RW är inte mindre kompatibelt än DVD-R/RW åtminstone inte om brännaren stödjer bitsetting (vilket iofs inte Sonyn gör vad jag vet).

Samt att Pioneerspelaren kan göra flera saker samtidigt, t.ex spela in nåt på hårddisken samtidigt som man tittar på något annat man spelat in tidigare på hårddisken, eller kollar på en DVD-film.

Knappast en unik egenskap för DVD-recorders med HDD, snarare något alla klarar.

Pioneern har dessutom en funktion för att enkelt göra säkerhetskopior på redan utkopierade skivor utan några kvalitetsförluster. Är det en funktion som Sony klarar av?

Ingen aning men det utförs hur som helst snabbare och enklare på en PC-brännare.

Sedan så är Sonyn långsammare vid utkopiering av inspelat material från HD till DVD
Up to 24x Speed Dubbing from HDD to DVD
Pioneern klarar:
48 x High-Speed Copy from HDD to DVD

Sedan lite oviktiga saker men ändå roliga som Pioneern klarar och inte Sony.
MP3-uppspelning, JPEG-visning.

Angivna dub-hastigheter är bara marknadsföringssiffror. Däremot sitter det en 8x brännare i Pioneern och en 4x brännare i Sonyn. Bör iofs inte skilja mer än ~6 min i kopieringstid för en full DVD (och det under förutsättning att man använder kompatibla 8x skivor med Pioneern).
MP3 klarar Sonyn, avsaknad av jpeg är dock en nackdel.

Nu är ju HX900 i och för sig en utgående modell, du kanske skall vänta ett litet tag på ersättaren istället... HX90, 250gbHD och HDMI-utgång.
M

Utgående? Den är nyss lanserad... HX-90 lär vara en japansk modell som du aldrig får se i Europa.

Jovisst, men problemet är att dessa mottagare med t.ex inbyggd digitalbox aldrig kommer att komma till sverige. P.ga av viaacess osv.
/Hasse

Freeview-modeller kommer säkerligen så småningom hit också. Synd är att så få kanaler sänds fritt.

#19

Postad 04 oktober 2004 - 12:14

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
(Fick inte till QUOTE-funktionen)

jsl_80 wrote: Vad DVDforum godkänner och inte saknar betydelse. DVD+R/RW är inte mindre kompatibelt än DVD-R/RW åtminstone inte om brännaren stödjer bitsetting (vilket iofs inte Sonyn gör vad jag vet).

Svar:
Mina egna erfarenhetheter med den utrustning jag har och de skivor som jag testat så är DVD- mer kombatibelt när det gäller att skivor som är brända i det formatet fungerar direkt på fler dvd-spelare vid uppspelning.

jsl_80 wrote:
Knappast en unik egenskap för DVD-recorders med HDD, snarare något alla klarar.

Svar:
OK.

jsl_80 wrote:
Ingen aning men det utförs hur som helst snabbare och enklare på en PC-brännare.

Svar:
Men om man inte har en dator med DVD-brännare då? och hur kan du säga att det är enklare än att göra det direkt i dvd-brännaren? Om du skall kopiera en skiva i datorn måste du ladda hem de program som krävs osv osv så det är knappast enkelare eller snabbare.

jsl_80 wrote:
Angivna dub-hastigheter är bara marknadsföringssiffror. Däremot sitter det en 8x brännare i Pioneern och en 4x brännare i Sonyn. Bör iofs inte skilja mer än ~6 min i kopieringstid för en full DVD (och det under förutsättning att man använder kompatibla 8x skivor med Pioneern).
MP3 klarar Sonyn, avsaknad av jpeg är dock en nackdel.

Svar:
Varför då köpa en spelare som har en långsammare brännare?

jsl_80 wrote:
Freeview-modeller kommer säkerligen så småningom hit också. Synd är att så få kanaler sänds fritt.

Svar:
Vi får väl se. Jag tror inte att de kommer bli nån vidare succé iaf.

/Hasse

Redigerat av DiSNEY, 04 oktober 2004 - 12:16.


#20

Postad 04 oktober 2004 - 12:43

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Mina egna erfarenhetheter med den utrustning jag har och de skivor som jag testat så är DVD- mer kombatibelt när det gäller att skivor som är brända i det formatet fungerar direkt på fler dvd-spelare vid uppspelning.

Då tror jag inte du testat att bränna DVD+ med DVD-ROM bitsetting.

Men om man inte har en dator med DVD-brännare då? och hur kan du säga att det är enklare än att göra det direkt i dvd-brännaren? Om du skall kopiera en skiva i datorn måste du ladda hem de program som krävs osv osv så det är knappast enkelare eller snabbare.

Har man en brännare (som inte kostar mer än 6-700 kr numera) så har man vanligen även brännarprogram... Har man dessutom en DVD-ROM för 200 kr så kan man kopiera direkt disc-till-disc om man så vill. Du kan också fixa snyggare menyer, redigering smidigare också på en PC än att sitta och trycka på fjärren till din DVD-recorder. Men visst tycker man datorer verkar farliga så...

Varför då köpa en spelare som har en långsammare brännare?

Det kanske inte är den viktigaste egenskapen?

Vi får väl se. Jag tror inte att de kommer bli nån vidare succé iaf.

Ptja när analoga sändningarna börjar plockas bort kan de knappast sälja DVD-recorders med bara analog tuner.

#21

Postad 04 oktober 2004 - 13:42

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Har man en brännare (som inte kostar mer än 6-700 kr numera) så har man vanligen även brännarprogram... Har man dessutom en DVD-ROM för 200 kr så kan man kopiera direkt disc-till-disc om man så vill. Du kan också fixa snyggare menyer, redigering smidigare också på en PC än att sitta och trycka på fjärren till din DVD-recorder. Men visst tycker man datorer verkar farliga så...


Du skrev att det var enklare, det stämmer inte. Visst man kan få till snyggare menyer och så, men det var inte vad min ursprungsfråga handlade om.

Du har möjligheter att enkelt kopiera brända skivor direkt i Pioneern, denna funktion finns inte i Sonyn, så enkelt är det.

Det kanske inte är den viktigaste egenskapen?


Nej, men fortfarande en egenskap som är bättre.

Ptja när analoga sändningarna börjar plockas bort kan de knappast sälja DVD-recorders med bara analog tuner.


Det har du rätt i, fast iofs så kommer de förmodligen innehålla båda eftersom att många bor i fastigheter med kabel-tv som kommer att fortsätta sända analogt.

/Hasse

#22

Postad 04 oktober 2004 - 14:13

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Du skrev att det var enklare, det stämmer inte. Visst man kan få till snyggare menyer och så, men det var inte vad min ursprungsfråga handlade om.

Nu har jag inte kopierat något på en standalone DVD-recorder men jag betvivlar att det kan gå att göra så mycket enklare än de två-tre knapptryck med musen som krävs för att kopiera en skiva på en PC. Har du en DVD-ROM också behöver du inte ens kopiera till HDD först vilket du måste på en standalone recorder (om den nu inte har dual trays). Så jo visst är det enklare att duplicera en skiva på PC också...

#23

Postad 04 oktober 2004 - 14:48

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Nu har jag inte kopierat något på en standalone DVD-recorder men jag betvivlar att det kan gå att göra så mycket enklare än de två-tre knapptryck med musen som krävs för att kopiera en skiva på en PC.


Räkna då med de steg som krävs för att installera programvaran i datorn osv.

Har du en DVD-ROM också behöver du inte ens kopiera till HDD först vilket du måste på en standalone recorder (om den nu inte har dual trays). Så jo visst är det enklare att duplicera en skiva på PC också...


Jag har en DVD-brännare i min dator oxo men när jag kopierar i den så måste jag visst kopiera skivan till hårddisken först.

Säg ett program som klarar av att kopiera en DVD-skiva med en (1) dvd-brännare i datorn utan att först kopiera datat på discen till hdd:n.

/Hasse

#24

Postad 04 oktober 2004 - 15:26

Unregisteredb0624c55
  • Unregisteredb0624c55
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0

Säg ett program som klarar av att kopiera en DVD-skiva med en (1) dvd-brännare i datorn utan att först kopiera datat på discen till hdd:n.


Om DVD-skivan redan är en bränd skiva fungerar både Nero och Adaptecs program via kopiera DVD. Stopp in den i DVD-ROMläsaren bara.

Om det är en "köpeskiva" är det en annan femma.

Redigerat av Unregisteredb0624c55, 04 oktober 2004 - 15:27.


#25

Postad 04 oktober 2004 - 15:30

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Säg ett program som klarar av att kopiera en DVD-skiva med en (1) dvd-brännare i datorn utan att först kopiera datat på discen till hdd:n.


Om DVD-skivan redan är en bränd skiva fungerar både Nero och Adaptecs program via kopiera DVD. Stopp in den i DVD-ROMläsaren bara.

Om det är en "köpeskiva" är det en annan femma.

Ja men filerna lagras temporärt på hdn innan de bränns tillbaka på den tomma dvdn.

Så är det iaf för mig när jag kopierar en skiva i nero t.ex

Ja, köpeskivor är en helt annan sak. Men det pratade vi inte ens om i detta exempel.

/Hasse

Redigerat av DiSNEY, 04 oktober 2004 - 15:30.


#26

Postad 04 oktober 2004 - 21:05

Unregisteredb0624c55
  • Unregisteredb0624c55
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0
Naturligtvis tar filerna vägen över hårddisken. Annars skulle bränningen äventyras genom att dataströmmen från källdvd:n inte kanske håller samma takt som bränningen.

Men jag tror inte att att hela filmen flyttas från DVD:n till hårddisken för att sedan brännas. Utan det sker hyfsat simultant.

#27

Postad 04 oktober 2004 - 21:32

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Naturligtvis tar filerna vägen över hårddisken. Annars skulle bränningen äventyras genom att dataströmmen från källdvd:n inte kanske håller samma takt som bränningen.

Men jag tror inte att att hela filmen flyttas från DVD:n till hårddisken för att sedan brännas. Utan det sker hyfsat simultant.

Alltså faller det som jsl_80 skrev förut:

"Har du en DVD-ROM också behöver du inte ens kopiera till HDD först vilket du måste på en standalone recorder (om den nu inte har dual trays)."

/Hasse

#28

Postad 04 oktober 2004 - 22:31

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Räkna då med de steg som krävs för att installera programvaran i datorn osv.

Var för f-n inte löjlig nu.

Alltså faller det som jsl_80 skrev förut

Uhm poängen är att du inte behöver "manuellt" kopiera över till discen till HDD'n vilket är ett extra steg som tar tid. Huruvida några MB cashas i förväg på HDD'n eller inte spelar ju ingen roll.

Kul att du är nöjd med din Pioneer men din spamming i varenda tråd om hur bra den är jämfört med alla andra lösningar börjar bli lite löjlig speciellt som du inte verkar ha testat något annat... Fast det är iofs rätt typiskt dig :P

#29

Postad 04 oktober 2004 - 22:57

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Räkna då med de steg som krävs för att installera programvaran i datorn osv.

Var för f-n inte löjlig nu.

Alltså faller det som jsl_80 skrev förut

Uhm poängen är att du inte behöver "manuellt" kopiera över till discen till HDD'n vilket är ett extra steg som tar tid. Huruvida några MB cashas i förväg på HDD'n eller inte spelar ju ingen roll.

Kul att du är nöjd med din Pioneer men din spamming i varenda tråd om hur bra den är jämfört med alla andra lösningar börjar bli lite löjlig speciellt som du inte verkar ha testat något annat... Fast det är iofs rätt typiskt dig :P

Tja, jag är faktiskt inte ensam om att tycka att pioneern är bra.

och att Sonyn saknar inbyggd skivkopieringsfunktion är det väl bara att säga istället för att blanda in datorer och annat?

(Jag tog dig lite för ordagrant på vad du skrev där om dvd-kopieringen, trodde du kommit på nåt magiskt sätt att kopiera en dvd utan att föra över nåt temporärt till hårddisken.. men så var icke fallet...)

Men Men åter till sakfrågan, vi pratar om jämförelsen mellan sony-dvdbrännaren och pioneern. Inte nåt annat.

Sonyn klarar inte av att duplicera skivor som man själv bränt i apparaten
Pioneern klarar detta (det är Pioneer ensamma om så vitt jag vet..) ((rätt mig gärna om jag har fel..)).

o nej, jag tänker inte börja med personangrepp som du gör.

/Hasse

Redigerat av DiSNEY, 04 oktober 2004 - 23:00.


#30

Postad 05 oktober 2004 - 19:54

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Hej !

Ja, nu har jag förstått att Pioneer 720 är en DVD-recorder att ta med i beräkningarna.

Är det någon som har erfarenheter av HX900 (som tråden ska handla om)? Spontant så gillade jag Sony:n, men man kanske är lite färgad av märket. Fortfarande så "känns" Sony som snäppet bättre än Pioneer...även om jag inte riktigt vet vad jag baserar det på (jag äger både Pioneer och Sony prylar).

Om man spelar in en film...kan lagrar då Sonyn namnet (från Text-TV eller liknande), eller får man själv mata in denna information? Hur är användargränssnittet? ¨

Personligen så tycker jag att 7.490:- på NetOnNet känns bättre än 7.793:- från AD Data. Ibland tycker jag att "större" känns lite tryggare...men det kanske bara är jag som är lite feg :D. På NetOnNet så kostar en Pioneer 720H 8.290:-...så skillnaden för mig är 800:- (till Sonyns fördel).

mvh Mats N

#31

Postad 05 oktober 2004 - 22:04

vilden
  • vilden
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Om man spelar in en film...kan lagrar då Sonyn namnet (från Text-TV eller liknande), eller får man själv mata in denna information? Hur är användargränssnittet? ¨

Den skriver in info som den hämtar från text-tv.

Sen vill jag bara påpeka felaktig info om att den ej spelar MP3. Det gör den, dock ej från DVD-skivor

#32

Postad 06 oktober 2004 - 08:25

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Hej !

Ja, nu har jag förstått att Pioneer 720 är en DVD-recorder att ta med i beräkningarna.

Är det någon som har erfarenheter av HX900 (som tråden ska handla om)? Spontant så gillade jag Sony:n, men man kanske är lite färgad av märket. Fortfarande så "känns" Sony som snäppet bättre än Pioneer...även om jag inte riktigt vet vad jag baserar det på (jag äger både Pioneer och Sony prylar).

Om man spelar in en film...kan lagrar då Sonyn namnet (från Text-TV eller liknande), eller får man själv mata in denna information? Hur är användargränssnittet? ¨

Personligen så tycker jag att 7.490:- på NetOnNet känns bättre än 7.793:- från AD Data. Ibland tycker jag att "större" känns lite tryggare...men det kanske bara är jag som är lite feg ;). På NetOnNet så kostar en Pioneer 720H 8.290:-...så skillnaden för mig är 800:- (till Sonyns fördel).

mvh Mats N

Enkelt sätt kan man säga att Sonyn kanske är lite bättre rent kvalitetsmässigt när det gäller inspelningskvalité, men Sony är inte direkt kända för att ha många bra funktioner. Något som Pioneer är kända för, dvs att stoppa in praktiska funktioner som sonyn saknar...

T.ex som att göra backup av skivor som du bränt direkt i spelaren, nåt som det finns en funktion för i Pioneerspelaren och sony saknar det.

Sedan vet jag inte om Sonyn klarar av SCART Trough / Normal, t.ex om du spelar in nåt på den inbyggda tunern samtidigt som du vill kolla på digital-tv genom den box som är kopplad till SCART IN (AV1) på Sony-brännaren. På pioneeren så kan man välja om man vill skicka vidare scart-signalen från ingången på brännaren direkt till tvn.

/Hasse

Redigerat av DiSNEY, 06 oktober 2004 - 08:25.


#33

Postad 09 oktober 2004 - 12:48

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Hej igen !

Jag såg i tidiningen Ljud & Bild (Elektronik Världen) nummer 9 att HX900:as storebror HX1000 (med 250GB hårddisk) har vunnit EISA Awards för årets bästa digitalvideo. EISA står för European Image and Sound Association och är en sammanslutning av Europas ledande facktidningar inom hemelektronik. Detta pris tycker jag smäller väldigt högt. Onekligen så måste Sony:n ha kvalitéer som inte synt i denna tråd :(...HX900 blev med ens ännu intressantare, tycker jag.

mvh Mats N
PS. Jag efterfrågar fortfarande kommentarer och synpunkter på HX900...är det någon som har fått hem ett exemplar och kan sprida lite ljus i mörkret?

Ps2. Jag kom på en fråga till...har dessa DVD-recorders ingång för antennkabeln samt egen tunerdel precis som en video...eller kan man bara spela in den signal som man matar den med via scart-ingången?

Redigerat av Manor, 09 oktober 2004 - 12:51.


#34

Postad 09 oktober 2004 - 18:12

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Hej igen !

Jag såg i tidiningen Ljud & Bild (Elektronik Världen) nummer 9 att HX900:as storebror HX1000 (med 250GB hårddisk) har vunnit EISA Awards för årets bästa digitalvideo. EISA står för European Image and Sound Association och är en sammanslutning av Europas ledande facktidningar inom hemelektronik. Detta pris tycker jag smäller väldigt högt. Onekligen så måste Sony:n ha kvalitéer som inte synt i denna tråd :P...HX900 blev med ens ännu intressantare, tycker jag.

mvh Mats N
PS. Jag efterfrågar fortfarande kommentarer och synpunkter på HX900...är det någon som har fått hem ett exemplar och kan sprida lite ljus i mörkret?

Ps2. Jag kom på en fråga till...har dessa DVD-recorders ingång för antennkabeln samt egen tunerdel precis som en video...eller kan man bara spela in den signal som man matar den med via scart-ingången?

Alla dvd-recorders som finns i dagsläget har egen tuner med antenn-ingång.

De kan självklart spela in från scart-ingången oxo.

/Hasse

#35

Postad 09 oktober 2004 - 18:35

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Alla dvd-recorders som finns i dagsläget har egen tuner med antenn-ingång.

De kan självklart spela in från scart-ingången oxo.

/Hasse

Hej !

Tack för snabbt svar. Jag har hela tiden antagit det, men blev orolig att jag hade missuppfattat något.

Jag hittade förresten delar av motiveringen till priset som HX1000 fick:

"Den avancerade hårddiskbaserade DVD-spelaren RDR-HX1000 från Sony kan spela in i högre kvalitet än DVD-spelare i allmänhet och har belönats med det prestigefyllda EISA-priset. Tävlingsjuryn framhåller särskilt modellens förmåga att spela in med hela 15 megabit/sek, i stället för de 9 megabit/sek som är normalt för andra modeller på marknaden. Sonys teknik med Dynamic Variable Bit Rate får också beröm, då den kan spela in i många olika format, bland andra DVD+R, DVD+RW, DVD-R och DVD-RW. Spelarens förmåga att skapa överblick över inspelningarna med hjälp av små ”frimärksbilder” är också en genialisk lösning som gör det enkelt för användaren."


mvh Mats N

#36

Postad 09 oktober 2004 - 18:40

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
En STOR nackdel med sonys DVD-recorers är att du efter du spelat in något inte kan dela upp detta senare.

Säg att du spelar över allt från ett videoband så måste du sitta och passa bandet istället för att spela in allt och sedan klippa upp det till olika avsnitt.

Detta är en STOR nackdel för sony tillsammans med kopieringsbegränsningarna som gör att du inte kan göra en 1:1 kopia av en redan bränd skiva.

Därför ligger pioneer mig näramare om hjärtat, deras recorders klarar av ovanstående.

/Hasse

#37

Postad 09 oktober 2004 - 18:44

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

"Den avancerade hårddiskbaserade DVD-spelaren RDR-HX1000 från Sony kan spela in i högre kvalitet än DVD-spelare i allmänhet och har belönats med det prestigefyllda EISA-priset. Tävlingsjuryn framhåller särskilt modellens förmåga att spela in med hela 15 megabit/sek, i stället för de 9 megabit/sek som är normalt för andra modeller på marknaden. Sonys teknik med Dynamic Variable Bit Rate får också beröm, då den kan spela in i många olika format, bland andra DVD+R, DVD+RW, DVD-R och DVD-RW.


Visst, fint att den kan spela in i 15 Mbit, men egentligen tänk efter vad du skall ha med detta läge när du inte får in mer än en halvtimme eller nåt på en DVD-skiva av den höga kvaliten så i längden så blir det lite "overkill". Eller?

VBR använder de flesta, inte bara SONY o Pioneer.

DVD+R stöd är väl fint, men eftersom att detta är ett format som inte är godkänt av DVD Forum samt ett format som brottas med kompatibilitetsproblem att sånna skivor inte kan läsas på många dvd spelare osv osv (har upplevt detta själv... ) så är det inte nåt som uppfattas som en fördel för mig.

Spelarens förmåga att skapa överblick över inspelningarna med hjälp av små ”frimärksbilder” är också en genialisk lösning som gör det enkelt för användaren."


Detta kan de flesta recorders och är inte nåt unikt för varesig sony eller pioneer

/Hasse

Redigerat av DiSNEY, 09 oktober 2004 - 18:45.


#38

Postad 09 oktober 2004 - 18:49

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Jag hittade en länk till manualen:

http://www.sonydigital-link.com/

välj "manuals" och valfri modell.

mvh Mats N

#39

Postad 09 oktober 2004 - 19:19

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

En STOR nackdel med sonys DVD-recorers är att du efter du spelat in något inte kan dela upp detta senare.

Säg att du spelar över allt från ett videoband så måste du sitta och passa bandet istället för att spela in allt och sedan klippa upp det till olika avsnitt.

Hej !

Nja, detta verkar inte stämma med manualen som jag nyss kollade i :). Sony:n verkar dela in inspelningarna automatiskt i kapitel (var 6:e alternativt var 15:de minut), och man kunde själv lägga till egna kapitel manuellt vid in- eller uppspelning. Jag kanske dock missuppfattade vad du menade med dela/klippa upp i olika avsnitt :P!!?

mvh Mats N

#40

Postad 09 oktober 2004 - 19:29

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

tillsammans med kopieringsbegränsningarna som gör att du inte kan göra en 1:1 kopia av en redan bränd skiva.

Därför ligger pioneer mig näramare om hjärtat, deras recorders klarar av ovanstående.

Hej igen !

Ja, smaken är som baken :P.

En 1:1 kopia är faktiskt helt ointressant för mig...det är i princip bara HDD-inspelningen som är av intresse, men för att friställa utrymme på hårddisken så kan det vara bra att kunna bränna ut programmen på en DVD-skiva (åtminstone temporärt på en RW).

Det kan ju knappast vara en nackdel att brännaren stödjer fler format än -R/RW. Jag har alla varianter av DVD-skivor hemma (som används i datorn), och jag brukar helst välja +R (helt kompatibelt med allt jag har testat)...men har också kört på -R utan problem. -RW kan dock inte min gamla Pioneer 525 klara av (men ska egentligen göra det enligt information på nätet).

Jag tror att du har valt rätt DVD-recorder utifrån dina behov, men tänk på att andra kan vara intresserade av helt andra funktioner.

Just nu är Sony:n hetast för mig, men jag har ännu inte gjort slag i saken.

mvh Mats N

#41

Postad 10 oktober 2004 - 20:19

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
[quote name='Manor' date='Oct 9 2004, 21:19 '] [QUOTE]
Nja, detta verkar inte stämma med manualen som jag nyss kollade i :). Sony:n verkar dela in inspelningarna automatiskt i kapitel (var 6:e alternativt var 15:de minut), och man kunde själv lägga till egna kapitel manuellt vid in- eller uppspelning. Jag kanske dock missuppfattade vad du menade med dela/klippa upp i olika avsnitt :P!!?

mvh Mats N [/QUOTE]
Säg att du har spleat in 4 timmar från en VHS-kasett.

Du låter denna inspelning vara på över natten.. dagen efter så vill du dela upp denna inspelning i 4 olika delar och t.ex klippa bort reklamen därimellan och göra 4 st avsnitt.

Orginalkasetten innehåller:

Indiana Jones, Kalle Ankas Julafton, Bingolotto, Musikvideo.

Med pioneeren så kan du enkelt dela upp (Divade) inspelningen i 4 olika titlar (delar) och få 4 st olika titlar som får en egen frimärkesbild / namn i menyn och enkelt välja det som du vill se.

Detta går inte med sonyn, där du endast kan ha en 4 timmar lång titel med olika kapitel.

Pioneern är helt enkelt mer flexibel och tillåter dig att göra med med dina inspelningar.

Mats, här hittar du föressten manualen till pioneern, så du kan läsa mer..

http://www.service.p...VR-520H_SDN.pdf

/Hasse

Redigerat av DiSNEY, 10 oktober 2004 - 20:39.


#42

Postad 10 oktober 2004 - 20:34

Unregistered6b6358aa
  • Unregistered6b6358aa
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
Nu har jag inte läst ALLA inlägg utan bara en del början så jag hoppas inte allt är nämnt redan =)

Jag har nu ägt Sony RDR-GX300 i ett par dagar och den är om jag läst rätt ganska lik 900an förutom HDDn.
Jag är helt nöjd nu men var lite rädd först eftersom jag inte kunde spela upp en bränd DVD-R på min Denon-2900, detta var dock bara jag som inte fattat att jag måste "stänga" skivan ( Jag trodde Sonyn gjorde det automatiskt )

Fläkten tycker jag inte låter högt alls, först när jag höll på med kablarna hörde jag fläkten ( då hade jag huvudet rätt så nära )

Läste att någon skrivit att den inte tar alla DVD-R skivor, har bara testat med verbatim och så har jag nu noname från wesellcd.com och dessa funkar utan problem.

Man kan dela in olika inspelningar på samma DVD nu får dessa kanske inte någon snygg bild i frimärkes storlek men de dyker upp i form av enkel textrad med dag och klockslag för påbörjad inspelning, kanske inte så sexigt men ändå funktionellt =)

Vet inte om jag glömt något.

/Sibbe

Redigerat av Unregistered6b6358aa, 10 oktober 2004 - 20:35.


#43

Postad 10 oktober 2004 - 20:36

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Jag tror att du har valt rätt DVD-recorder utifrån dina behov, men tänk på att andra kan vara intresserade av helt andra funktioner.

Just nu är Sony:n hetast för mig, men jag har ännu inte gjort slag i saken.


Okej, men vad kan då sonyn som pioneern inte kan?

/Hasse

Redigerat av DiSNEY, 10 oktober 2004 - 20:37.


#44

Postad 10 oktober 2004 - 22:09

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Okej, men vad kan då sonyn som pioneern inte kan?

/Hasse

Hej !

Sony:n kan hantera DVD+R/RW, vilket jag tycker är bra. Att kunna skriva på DVD+R/RW är en sak, men om inte Pioneer:en klarar av att läsa DVD+R/RW så är det en STOR brist för mig.

EISA priset är kanske ingen stor grej, men onekligen placerar sig Sony:n högre än Pioneer:en...vilket åtminstone jag tolkar som att den i tidningarnas ögon är "bättre" (de punkter som de testar/tittar på i varje fall).

Att sedan Sony:n är 800:- billigare än Pioneer:en på NetonNet gör inte saken sämre :).

Summerat:
- Stöder även DVD+R/RW (väldigt viktigt vid läsning, och bra om stödet finns vid skrivning).
- 800:- billigare (på NetonNet åtminstone)
- Prisvinnare (är åtminstone ingen nackdel, som jag ser det)
- Sony som märke känns att ha lite högre klass (men detta är bara vad jag tycker...och jag har inget bevis för att det är så).

Detta gör att Sony HX900just nu ligger högst på min personliga önskelista :P.

mvh Mats N

#45

Postad 11 oktober 2004 - 06:42

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Sony:n kan hantera DVD+R/RW, vilket jag tycker är bra. Att kunna skriva på DVD+R/RW är en sak, men om inte Pioneer:en klarar av att läsa DVD+R/RW så är det en STOR brist för mig.


Officiellt så stödjer inte spelaren DVD+R/RW, men jag har läst att folk (http://www.recordere...p?TID=1913&PN=1) inte haft några problem med att spela dessa skivor (även om jag inte testat det personligen..)

EISA priset är kanske ingen stor grej, men onekligen placerar sig Sony:n högre än Pioneer:en...vilket åtminstone jag tolkar som att den i tidningarnas ögon är "bättre" (de punkter som de testar/tittar på i varje fall).


De verkar inte ha kollat nåt på redigeringsmöjligheterna som i vilket fall är sämre på Sonyn. Samt att den inte klarar av att göra kopior av utbrända skivor. Säg att en kompis till dig vill ha en kopia av en skiva som du själv gjort. Med Pioneern kan du enkelt göra en 1:1 kopia direkt i spelaren.

Att sedan Sony:n är 800:- billigare än Pioneer:en på NetonNet gör inte saken sämre :P.


Köpte min DVR-520 för 6132 kr. :)


Summerat:
- Stöder även DVD+R/RW (väldigt viktigt vid läsning, och bra om stödet finns vid skrivning).


Enligt uppgift stödjer Pionner detta format (som fortfarande inte är godkänt av DVD Forum) vid läsning.

- 800:- billigare (på NetonNet åtminstone)

Du får väl hitta en bättre ÅF då :-P

- Prisvinnare (är åtminstone ingen nackdel, som jag ser det)

Tja, Pioneern placerade sig bra i ett test i engelska tidningen Home Cinema Choice:

Sleek, stylish and stuffed with features, this DVD and hard-disk recorder is an enticing proposition.
Superb recording, editing and copying features make this an adaptable but simple-to-use digital recorder.


och den svenska recensionssummeraren smartsson beskriver pioneern såhär:
http://www.smartson....T...VR-520H.htm


Om produkten
Pioneer DVR-520H är en stationär DVD-brännare med 80 GB hårddisk. Inspelning sker på hårddisk eller DVD-R/RW med fem olika kvalitetslägen. Data förs över från hårddisken till DVD- R/RW med 48x hastighet. Den hanterar PAL och NTSC samt har inbyggd dekoder för MP3 och WMA. D/A-omvandlare för ljud 192 KHz/24 bits och video 54 MHz/10 bits. Befintliga bildingångar är i.Link (FireWire), scart (RGB), 2 S-video, 2 komposit, 1 antenn. Bildutgångar som finns är i.Link, scart (RGB), S-video, komposit, antenn. Ljudingång 2 stereo (RCA), ljudutgångar optisk digital och stereo (RCA). DVD-video, DVD-R/RW, CD, CD-R, VCD, SVCD, MP3, WMA samt JPEG spelas upp. Dimensionerna är 420x59x339 mm och vikten är 4 kg.

Vad tycker testarna?
Testarna anser att spelaren har en snygg och slimmad design. Samtliga är mycket nöjda med spelaren och menar att den ger ett högkvalitativt resultat. Spelaren är lätt att använda eftersom såväl menyer som fjärrkontroll är logiska. Vidare uppskattar testarna de fyra förinställda inspelningslägena som håller hög kvalitet. Några testare tycker att den högsta graden av komprimering inte är att rekommendera, men övriga lägen är godkända. Utbudet av anslutningar är bra, även om det finns önskemål om ytterligare några från testarna.

Hifi Test påpekar att denna produkt är en direkt efterföljare till DVR-5100H, med ett antal förbättringar och dessutom till ett lägre pris. Testaren jämför denna spelare med Philips HDRW720 och utropar Pioneer till testsegrare. Kvalitativt befinner sig produkten på en hög nivå. Bilderna bearbetas på ett mycket bra sätt och de nio parametrarna från kontrast till störningsfilter förvandlar materialet till ett högkvalitativt resultat. Ljudet är öppet och harmoniskt och det är den goda allroundkvaliteten som gör spelaren till testsegrare, menar Hifi Test.

What Video uppmärksammar att spelaren erbjuder upp till 102 timmars inspelning vid lägsta kvalitet. Designmässigt har tillverkaren skapat en slimmad spelare med ett minimum knappar. De flesta funktioner utförs med fjärrkontrollen som har en bra och logisk design. Testaren är något besviken över avsaknaden av komponentutgångar, men förekomsten av RGB scart mildrar detta. Att använda spelaren är ett rent nöje eftersom menyerna är mycket enkla och man har åtskilliga inställningsmöjligheter. På högsta kvalitet (Fine Mode) var såväl bilder som ljud så imponerande att det var i stort sett omöjligt att skilja dem från den ursprungliga källan. På denna nivå får det dock endast plats en timmes material på en 4,7 GB disk. Vid lägre inspelningskvalitet finns SP, LP och EP mode, där EP är långt bättre än VHS och ger den längsta inspelningstiden om 6 timmar. Störningarna hålls på ett minimum och artefakter är nästan helt frånvarande. Ljudet har en imponerande grad av karaktär och dynamik. Spelaren får utnämningen "best buy" av What Video.

M3 anser att spelaren har en snygg och slimmad design. Det enda testaren saknar i anslutningar är en koaxial utgång men de flesta förstärkare har även optisk ingång. Vid första ögonkastet känns såväl fjärrkontroll som menysystem relativt röriga, men bägge är ganska enkla att hantera. Spelaren bjuder på många funktioner och inställningsmöjligheter. En bra funktion är att man kan förhandsgranska kvaliteten på de olika kvalitetslägena innan man börjar spela in. Hårddisken rymmer max 120 timmar film, men när materialet är hårdast komprimerat blir bilden inte särskilt trevlig att titta på. Håller man sig däremot till en eller två timmar per skiva så blir kvaliteten lysande, men även fyratimmarsläget är riktigt bra. En del störningar förekommer i fyratimmarsläget men det är fortfarande klart godkänt. De förbättringar tillverkaren har gjort jämfört med tidigare är förbättrad kvalitet i inspelningslägen med högre komprimering samt att scartingången accepterar rgb-signal.


- Sony som märke känns att ha lite högre klass (men detta är bara vad jag tycker...och jag har inget bevis för att det är så).

Tja, tyckte precis som du och 90% av min anläggning är av märket Sony. Men eftersom att Sony inte idagsläget gör lika funktionsdugliga och användbara / samt att de envisas med att lägga in / ta bort funktioner som de anser vara "kopieringsfrämjande..." DVD-recorders så föll de i mina ögon.

och jag har sagt det förut o säger det igen, jag har länge varit en "sonyboy", men den här gången föll sony på sina funktioner. jag har själv arbetat med redigering och värdesätter det högt att kunna klippa och dela upp mina inspelningar precis som jag vill och inte känna mig begränsad av min dvd-recorder. det är upp till er andra att välja er recorder, men sonyn är BEGRÄNSAD på ett antal punkter.

/Hasse

Redigerat av DiSNEY, 11 oktober 2004 - 06:45.


#46

Postad 12 oktober 2004 - 17:05

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Hej igen !

Ett stycke Sony HX900 är nu beställd, och hamnar förhoppningsvis i mitt vardagsrum innan helgen (kanske redan i morgon ;)).

mvh Mats N

#47

Postad 12 oktober 2004 - 22:42

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Hej igen !

Ett stycke Sony HX900 är nu beställd, och hamnar förhoppningsvis i mitt vardagsrum innan helgen (kanske redan i morgon ;)).

mvh Mats N

Du är om iaf väl medveten om alla spelarens brister.

Skall bli intressant att höra vad du tycker om den.

/Hasse

#48

Postad 13 oktober 2004 - 08:23

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Hej igen !

Ett stycke Sony HX900 är nu beställd, och hamnar förhoppningsvis i mitt vardagsrum innan helgen (kanske redan i morgon ;)).

mvh Mats N

Du är om iaf väl medveten om alla spelarens brister.

Skall bli intressant att höra vad du tycker om den.

/Hasse

Hej Hasse !

Det blir väl som vanligt...man höjer sina egna prylar till skyarna och mörkar nackdelarna hejdlöst ;).

Jag bara skojade, jag ska försöka redovisa både för- och nackdelar på HX900:an. Paketet har nu nått Stockholm, så har jag tur kanske jag kan hämta paketet idag :).

Som tidigare sagts så kanske inte Sony:n är bäst på allt (och det är ju inte Pioneeren heller), men de fördelar som denna produktkategori har överhuvudtaget så är jag säker på att jag blir nöjd ändå.

mvh Mats N

#49

Postad 15 oktober 2004 - 18:48

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Hej !

Först och främst måste jag berömma NetonNet som levererade min beställda DVD-recorder på direkten. Jag beställde den på måndagkvällen och på onsdagen fanns den att hämta på posten (jag väntade dock på avin som kom på torsdagen).

Prydligt och snyggt förpackad med en svensk manual (instucken i kartongen i efterskott). Inga egentliga problem att montera och koppla in...TV-kanalerna tankades med automatik direkt från TV:n...och sen var det bara att tuta och köra.

Jag har testat att spela in i LP på hårddisken och under tiden spola och titta på det redan inspelade materialet. Jag testade också att titta på en DVD-film medan inspelningen pågick mot hårddisken, och detta vållade inga bekymmer. Det jag dock skulle vilja ha är en "pause-knapp" som fryser bilden på TV:n och att man därefter trycker på play för att titta ikapp. Sony:n fungerar inte på detta sätt (om jag inte har missat något i manualen) men samma funktion finns alltså men hanteras annorlunda.

Bilden från DVD ser helt ok ut, och ser spontant betydligt bättre ut än min gamla Pioneer 525:a (och det borde väl vara bättre också). Inspelningen i LP på hårddisken såg faktiskt också helt ok ut och duger nog som standard när man spelar in typ CSI för att titta på i efterskott. Sony:n hämtar själv uppgifter från text-TV:n, och listan på inspelningar såg väldigt prydlig ut med programnamn, kanal samt tidpunkt. Här kan man också välja en "frimärksstor bild" för att ytterligare underlätta letandet bland inspelat material...men det har jag inte hunnit testa än.

Mitt enda problem är att ljudet via scarten till TV:n blir lägre än om man tittar på samma kanal direkt på TV:n. Jag upptäckte lite senare att ljudet blev starkare om jag drog ut scarten (kontakt 2) som är inkopplad mot min satellitmottagare, men varför eller om jag kan göra någon inställning som påverkar detta fenomen vet jag inte. Till saken hör att jag har en scartförgrening från satellitmottagaren och i förgreningen har jag kopplat in DVD-recorden samt två videoapparater. Det skulle kunna vara någon "signal" som stör DVD-recorden...men jag har inte kommit längre i mitt (fel)sökande. Hur som helst ser det ut att fungera, Sony:n ser ganska maffig ut och kändes tung och gedigen. Fjärrkontrollen är också lite tyngre (om än ganska plastig) och kan även styra vissa TV-funktioner och ljudet på ett antal förstärkarmärken. Digitalljudet ut från Sony:n kan kopplas in optiskt eller via coax-kabel.

Ja, längre har jag inte kommit i mina tester. Den är inte svår att hantera, men det är ett gäng "dolda" funktioner och knappar...så det tar ett tag att mickla och läsa manualen (ja, jag tillhör väl undantaget av mänskligheten som faktiskt läser och GILLAR manualer...jag är väl en mycket mycket sjuk människa :D).

mvh Mats N

Redigerat av Manor, 16 oktober 2004 - 12:26.


#50

Postad 16 oktober 2004 - 12:40

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Hej !

Här kommer en liten uppdatering från lördagen..efter ytterligare micklande ;).

Ljudproblemet är nu spårat till scartförgrenaren, om jag kopplade in DVD-recorden direkt så fungerade allt perfekt. Jag monterade nu en annan scartförgrenare (1 --> 2), och även då fungerade allt perfekt.

Den lilla "frimärksbilden" per inspelning fungerar perfekt, och man kan också välja vilken bildruta man vill visa från inspelningen.

Hämtningen av titel tas från Text-TV-sidan som man i setup:en anger per dag och kanal. Det är lite lurigt med t.ex SVT1 som väl har sidan 601 på dagtid och 602 på kvällstid...men jag har inte kollat detta något mer. TV4 kanske inte heller fungerar då deras text-TV-sida innehåller fler kanaler än just TV4 :blink:. Det är ju "ingen ko på isen", men visst är det kul om allt detta skulle fungera.

Inspelning i LP mot hårddisken ger betydligt bättre bild än vad jag är van från VHS:en. Det läget duger mer än gott för mig. Redigering av titlar och sökning (spolning) fram och tillbaka fungerar också väldigt bra.

Bilden vid visning av DVD-film är faktiskt betydligt bättre än Pioneer 525:an som jag hade uppsatt tidigare. Vi tittade på film igår och bilden var "stabilare" och klarare än vad jag kommer ihåg från Pioneer tiden.

Timerinspelningen fungerar väldigt bra. Det finns dock bara möjlighet att mata in upp till 8 timerinställningar inom en månad, som faktiskt känns lite begränsande nu när man slipper videobandshanteringen. Här har Pioneer 520/720 ett övertag vill jag minnas. Vidare hade jag lite problem när jag testade att se om jag verkligen spelade in eller inte...tills jag såg den röda lilla lampan som lyser vid inspelning :P. Det är en liten skum känsla att kunna spela in samtidigt som man tittar på en annan inspelning eller en film. Denna "burk" ersätter nästan fullt ut en stationär DVD-spelare samt två videoapparater...vilken drömpryl :D.

Jag vill starkt rekommendera en DVD-recorder med hårddisk...vilket märke spelar nog inte så stor roll...det är produktfunktionerna i sig som är grejen.

mvh Mats N

Redigerat av Manor, 16 oktober 2004 - 12:42.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.