Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Undertexter från externa filer först

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 december 2008 - 15:04

thomasr83
  • thomasr83
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Jag använder MP med ffdshow och haali media splitter och så länge texterna är inbakade i mkv-filen så går det att få fram dom enkelt, men lägger jag till en separat fil (.srt) så går det inte längre.

Hur får jag fram dom också? Helst så att jag kan välja med fjärrkontrollen, men om externa texter alltid visas gör inte så mycket, oftast vill jag ju ha text om det finns :)

Finns det text både inbakade i mkv och som extern fil så ska den externa visas.

Är det möjligt?

#2

Postad 01 december 2008 - 18:43

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0
Jag har det uppsatt på samma sätt och det fungerar med de flesta mkv-filer. Alltså srt-filen används som default och finns den inte får man manuellt välja svensk embedded i menyn.
När det inte fungerar ser jag att ffdshow valt både srt och embedded och då visas ingen(!?). Om man kryssar ur embedded så visas srt-texten (högerklick på ffdshow-ikonen).

#3

Postad 03 december 2008 - 14:44

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Är tydligen lite problematiskt att i Mediaportal direkt kunna välja mellan både embedded txt och extern text. Jag har i alla fall inte lyckats och det finns lite diskussioner om det i följande trådar.

https://www.minhembi...howtopic=215844

https://www.minhembi...howtopic=216197

Att få tillgång till extern srt-text är inget problem men vill du samtidigt kunna välja den inbakade texten blir det problem. Borde gå att fixa men jag har inte lyckats ännu.

I de flesta fall är det väl den externa texten (Svensk) man vill åt och då gör det kanske inget om den interna inte går att visa.

#4

Postad 04 december 2008 - 01:59

thomasr83
  • thomasr83
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Som sagt så är det inte nödvändigt att kunna välja den interna ifall en exter finns, det var bara en liten önskan. För har jag lagt in en extern så är det ju antagligen den jag vill se också.
Går det alltså att ställa in så att externa väljs först om dom finns, annars väljs interna, om man helt bortser från möjligheten att välja manuellt?

#5

Postad 04 december 2008 - 17:44

Axxel
  • Axxel
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Men Thomas, är det inte vobsub som kommer in i bilden för undertexterna?
Då är det inga problem. Jag minns inte vilken som kommer först i prio, texten inne i MKV eller SRT textfilen. Men hur som helst så funkar det.

Jag körde ZoomPlayer som mediaspelare åt MediaPortal ett tag. Vore intressant o veta hur man kan slå/på undertexter med en hotkey (som man givetvis kopplar till fjärren) samt hur man kan skifta mellan undertexterna. Så även om inte din SRT kommer först, så skulle man kunna skifta till den genom en hotkey.
Går det?

#6

Postad 04 december 2008 - 20:47

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0

Vore intressant o veta hur man kan slå/på undertexter med en hotkey (som man givetvis kopplar till fjärren) samt hur man kan skifta mellan undertexterna.


I Zoomplayer finns dessa snabbkommandon

Ctrl+B för "Cycle through Media / DVD Subtitle Tracks"

Shift+B för "Disable Media / DVD Subtitle (if active) "

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 04 december 2008 - 20:49.


#7

Postad 05 december 2008 - 08:41

Axxel
  • Axxel
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Tack Jocke!
Jag ska undersöka saken.

Stämmer det att det inte finns någon enable och bara en Disable?

#8

Postad 05 december 2008 - 09:38

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0

Tack Jocke!
Jag ska undersöka saken.

Stämmer det att det inte finns någon enable och bara en Disable?



Ctrl+B blir väl detsamma som "enable" då den bläddrar igenom och väljer de texter som finns. Vill du sedan stänga av texten gör du det med Shift+B.

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 05 december 2008 - 09:39.


#9

Postad 06 december 2008 - 13:08

Unregistered60dc905b
  • Unregistered60dc905b
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Jag använder MP med ffdshow och haali media splitter och så länge texterna är inbakade i mkv-filen så går det att få fram dom enkelt, men lägger jag till en separat fil (.srt) så går det inte längre.

Hur får jag fram dom också? Helst så att jag kan välja med fjärrkontrollen, men om externa texter alltid visas gör inte så mycket, oftast vill jag ju ha text om det finns :blink:

Finns det text både inbakade i mkv och som extern fil så ska den externa visas.

Är det möjligt?


Jag har samma problem om jag lägger till en srt fil i film mappen så visas den, men jag kan inte få visning med den inbyggda text filen alls ? Har testat flera olika försök i FFDshow. Måste man plocka bort srt filen i film mappen ?

#10

Postad 06 december 2008 - 22:06

thomasr83
  • thomasr83
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Jag har bockat i så att ffdshow ska läsa .srt-filer också (embedded subtitles är givetvis fortfarande ibockat också) och nu visas dom externa filerna men dom interna visas aldrig. Finns det interna men inte externa så går det att trycka på subtitles-knappen för att välja den interna (det står typ "Engelska 1/1") men någon text visas aldrig.

En annan fråga som har med subtitles att göra: går det att ändra positionen på externa subtitles? Jag har ändrat i ffdshow men den är ändå så långt ner så att vissa tecken blir avhuggna (g, j, y osv).



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.