Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Resident evil 4: wii edition

146 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Hur bra är Resident evil 4 på en skala 1 - 5 där 5 är bäst? (48 medlem(mar) har röstat)

Hur bra är Resident evil 4 på en skala 1 - 5 där 5 är bäst?

  1. 1 (1 röster [2.08%])

    Procent av omröstning: 2.08%

  2. 2 (2 röster [4.17%])

    Procent av omröstning: 4.17%

  3. 3 (1 röster [2.08%])

    Procent av omröstning: 2.08%

  4. 4 (10 röster [20.83%])

    Procent av omröstning: 20.83%

  5. 5 (34 röster [70.83%])

    Procent av omröstning: 70.83%

Rösta Gäster kan inte rösta
Resident Evil 4 (Wii) (Nintendo Wii-spel) 2 9,23 (12) 100:-

#101

Postad 16 augusti 2007 - 18:18

hejbabiriba
  • hejbabiriba
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Spelat det i 15 min nu och blir galen att man inte kan strafea(stavning?), samt att man inte kan gå samtidigt man siktar!!
Är det bara jag som är noob eller går det inte att fixa dessa saker?!?!
Strafea är ju ett måste i ett FPS-spel i min mening!

#102

Postad 16 augusti 2007 - 18:26

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0
Bra fråga :blink:

Det är ju en svengelsk översättning, det kanske blir strejfa på svenska?

Angående spelet (om det inte går att strejfa) så beror det nog på att det inte är meningen att det ska vara ett snabbt FPS, utan att de gör så med meningen för att man ska gå långsammare framåt och behöva titta sig omkring och så. Fast jag har inte spelat det så vad vet jag.

#103

Postad 16 augusti 2007 - 19:03

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Spelat det i 15 min nu och blir galen att man inte kan strafea(stavning?), samt att man inte kan gå samtidigt man siktar!!
Är det bara jag som är noob eller går det inte att fixa dessa saker?!?!
Strafea är ju ett måste i ett FPS-spel i min mening!

<{POST_SNAPBACK}>


Nej det går inte. Styrningen suger som sagt. Styrningen är ungefär lika kul som i gamla Doom. Där kunde man inte heller strafe'a. Att sen det spelet är 15 år gammlt är en annan sak :blink:

Redigerat av Unregistereddc471864, 16 augusti 2007 - 19:05.


#104

Postad 16 augusti 2007 - 21:16

matte76
  • matte76
  • Forumräv

  • 929 inlägg
  • 0
Styrningen suger? Nej knappast. Mycket bra kontroll. Det är inget FPS, utan ett action/äventyrsspel i 3:e person. I ett FPS typ Quake eller Doom ska man kunna strejfa, det håller jag däremot med om. Men ett sådant spel är inget i Resident Evil-serien, inte heller 4:an.

#105

Postad 17 augusti 2007 - 00:40

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

  • 1 743 inlägg
  • 0
RE 4 Wii edition har den absolut bästa styrningen jag spelat i något spel. Allt känns genomtänkt och bidrar till en speciel spelupplevelse. Det är inte den lättaste styrningen någonsin, men helt klart den mest involverande (som jag upplever det). Men det är onekligen en specifik genre och förväntar man sig ett traditionell FPS blir man ju enormt besviken så klart.

Just det här evinnerliga strejfandet skulle jag gärna se att det tonades ned i fps-spel också för den delen. Det är suveränt i spel som Quake och Unreal Tournamnet, eller för den delen CS. Men för spel som arbetar mer med stämning osv så är det ganska fånigt. Likaså är det fånigt att hoppa omkring...

Missförstå mig inte nu; det är inte själva möjligheten att strafa som är problemet, utan snarare att man designar spel på ett sådant sätt att strafandet är halva spelet. Människor rör sig inte på det sättet helt enkelt. Gears of War tyckte jag gjorde ett bra jobb med att få det här med att akta sig för skott och ta skydd till något annat än klassiskt strafe vänster - strafe höger. Även om det strejfas friskt i det spelet med :blink:

Just att man inte ens kan springa och skjuta samtidigt i RE4 är en feature. Inte en designmiss :D
Likaså att man inte kan strafe:a....

BTW: Man kan definitivt strafe:a i Doom. Standard höll man nere alt. Eller höger på musknappen. Man kunde också, om jag inte missminner mig, ha specifika knappar för strafe. Det som saknades var däremot vettig Mlook. Men jag tror man kan spela Doom med WASD och titta runt (fast ej upp ned) med mus och strafe:a med A och D, om så vill. Själv vill jag minnas att jag höll ned en knapp för att strafe:a

(mkt inkonsekvent användning av strejf, strafe och strafe:a)

#106

Postad 17 augusti 2007 - 08:13

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Är ett tag sedan man spelade doom så du har säkert rätt. Ett 15 år gammalt spel har bättre styrning än RE4 :blink: Utveckling? Njaae.
Mend et finns hopp styrningen i 4an går iaf att använda. Det är 100 gånger värre i de andra resident evil spelen där kameran är så dålig så man stirrar in i väggar mer än dit man tänkt.

#107

Postad 17 augusti 2007 - 08:57

matte76
  • matte76
  • Forumräv

  • 929 inlägg
  • 0
Åldern på spel har inget med hur bra styrningen är. Kolla Super Mario World till SNES (1991/92), Quake 2 (1997/98?) och Starcraft (1998) till PC. Tre av världens bästa spel någonsin med den kanske bästa styrningen och kontrollen som gjorts.

Håller med om att Resident Evil 1 inte hade någon jättebra styrning (men inte direkt dålig heller, kunde varit bättre dock) men det kompenserades av att spelet var superbra på alla andra sätt. Jag tycker för övrigt att RE 4 Wii har minst lika bra styrning som Doom kanske bättre.

#108

Postad 18 augusti 2007 - 16:06

Unregisteredf39657aa
  • Unregisteredf39657aa
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Har köpt re 4 för ett tag sedan men har inte fått full kontroll över kontrollerna ännu. Hur klarar ni detta ??

#109

Postad 19 augusti 2007 - 08:35

matte76
  • matte76
  • Forumräv

  • 929 inlägg
  • 0
Inga problem, du lär dig! :) Det är sjukt bra kontroll i spelet.

#110

Postad 20 augusti 2007 - 13:55

Demir
  • Demir
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Drygt värre dock. Vetifan om jag pallar spela genom det om det ska var så omständigt. Retar mig rätt kraftigt på styrningen också. Trist man inte kan vända sig genom att sikta "utanför" skärmen.

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan ju alltid hålla ner sikta-knappen, alltså den på nunchucken och sedan trycka på A eller B (kommer inte ihåg vilken det var nu. Men trycker du så så gör han en 180-sväng ganska snabbt. Ett måste när du möter vissa fiender.

Edit; Såg att någon redan skrivit detta. :)

Redigerat av Demir, 20 augusti 2007 - 13:57.


#111

Postad 27 augusti 2007 - 07:49

matte76
  • matte76
  • Forumräv

  • 929 inlägg
  • 0
Har klarat Assignment Ada och Separate ways nu!! Love this game! ;) Håller på att lira med Leon nu för att skrapa ihop tillräckligt med cash för att köpa "Chicago typewriter"! Har heller inte klarat spelet på Professional än men håller på...suveränt spel! :rolleyes:

#112

Postad 27 augusti 2007 - 08:30

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Jag gav upp och köpte Bioshock istället. Klasskillnad :P
Metroid Prime 3 släpps imorrn i USA förresten.

#113

Postad 27 augusti 2007 - 10:50

matte76
  • matte76
  • Forumräv

  • 929 inlägg
  • 0
radiozo: På vilket sätt är det klasskillnad? Vad gäller grafiken stämmer det, men i övrigt är ju RE 4 ett kanonspel (även om jag gillar grafiken också, väldigt stämningsfull om än inte högupplöst).

Ska också skaffa Bioshock till PC förresten.

Redigerat av matte76, 27 augusti 2007 - 10:51.


#114

Postad 28 augusti 2007 - 14:14

hejbabiriba
  • hejbabiriba
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Grymt spel!!

Blev sjukt less i början då man inte kunde strejfa, men efter ett tag lär man sig spela utan det.
Väldigt underhållande spel, om man kunde strejfa och skjuta samtidigt man går skulle det få 6/5 :), men 4.5/5 är mitt betyg.

vet ej om detta behöver en spoiler men chansar inte
» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «


#115

Postad 28 augusti 2007 - 14:20

matte76
  • matte76
  • Forumräv

  • 929 inlägg
  • 0
Svarar dig i spoilern:

» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «


#116

Postad 12 september 2007 - 07:13

matte76
  • matte76
  • Forumräv

  • 929 inlägg
  • 0
Har köpt Chicago Typewriter nu, och ja jäklar! Nu blev spelet plötsligt alldeles för enkelt... :D 1 miljon väl spenderade, nu sparar jag ihop till inifinite rocket lounchern... :( Kul med dessa supervapen, men ingen fiende har någon chans mot typewritern; 2 El gigante och Salazar var en barnlek med den... :P

#117

Postad 14 september 2007 - 13:18

Demir
  • Demir
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Har köpt Chicago Typewriter nu, och ja jäklar! Nu blev spelet plötsligt alldeles för enkelt... :wub: 1 miljon väl spenderade, nu sparar jag ihop till inifinite rocket lounchern... :)  Kul med dessa supervapen, men ingen fiende har någon chans mot typewritern; 2 El gigante och Salazar var en barnlek med den... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Ursäkte, men vad är Chicage Typewriter? :)

#118

Postad 14 september 2007 - 19:35

Hast
  • Hast
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Fick spelet igår (billigt från Blahdvd) och spelade någon timme. Jag får dock säga att jag är i gruppen som tycker att kontrollen suger rätt fett. Att inte kunna stafe'a är bara störigt när mycket av spelet går ut på att smyga runt.

För att kunna ta sig runt ett hörn och samtidigt kolla runt hörnet måste man nu istället svänga mer än 90 grader (åt det håll man ska svänga, så man tittar snett bakåt) och sedan backa. På så vis kan man ta sig runt ett hörn och samtidigt täcka det.

Det är lite väl mycket monster som helt plötsligt står brevid dörrkarmen (där man inte kan se dem innan man går in) och hugger en när man kommer in.

Jag har sett handikappade i rullstol som är snabbare och mer mobila än denna "special agent". Och jag får säga att "Aliens Vs Predator" spelen hade rätt bra skrämselfaktor, trots att man kunde titta omkring sig snabbt. Att Resident Evil fortfarande är såhär kan bara sättas upp som "historical reasons". Men men, gillar man det så gillar man det väl. (Och vice versa.)

Hittills (träffade nyss på folk som kastar dynamit) så har kontrollen varit mer skrämmande än något annat i spelet. Men det ändrar sig väl efter ett tag. Just nu ligger det på 3/5, får se vad det blir i slutändan när man kommit längre. (Jag har inte röstat än.)

Redigerat av Hast, 14 september 2007 - 19:36.


#119

Postad 16 september 2007 - 14:53

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Som sagt. Det är styrningen som suger totalt. Annars är det ett bra spel. Kan ju hoppas Capcom lär sig programmera ordentlig styrning till nästa spel i serien.

Jämfört med Metroid Prime 3 så är det löjligt att ens jämföra dem. Styrningen är en miljon gånger bättre i MP3.

#120

Postad 16 september 2007 - 15:46

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

Som sagt. Det är styrningen som suger totalt. Annars är det ett bra spel. Kan ju hoppas Capcom lär sig programmera ordentlig styrning till nästa spel i serien.

Det är ju inte dålig styrning för att du inte föredrar den. Om kontrollen hade varit så kass så hade det inte fått så bra betyg. Det är bara det att du inte föredrar den här typen av styrning.

#121

Postad 16 september 2007 - 21:35

Hast
  • Hast
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Som sagt. Det är styrningen som suger totalt. Annars är det ett bra spel. Kan ju hoppas Capcom lär sig programmera ordentlig styrning till nästa spel i serien.

Det är ju inte dålig styrning för att du inte föredrar den. Om kontrollen hade varit så kass så hade det inte fått så bra betyg. Det är bara det att du inte föredrar den här typen av styrning.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte sett många som verkligen tycker att styrningen är bra i detta spel. (Förutom ett par i denna tråd.) Men om man jämför styrningen i Wii versionen med andra versioner så är den säkert en revolution i förbättring. Sedan att Resident Evil alltid haft fruktansvärt dålig / svårkontrollerad kontroll gör nog att förbättringen i Wii versionen uppskattas mer av RE fans.

Hela horror genren inom datorspel brukar använda kass/svår styrning som ett sett att göra spelet "mer skrämmande". (Vilket påpekas i denna tråd också.) Personligen tycker jag det är bullshit för om man börjar med att göra bra kontrollers så får man bara anpassa spelet så det fortfarande bli lagom svårt. I slutändan tror jag man då får ett betydligt bättre och mer skrämmande spel.

Jag har kommit en bit längre i spelet nu (2.1 eller 2.2) och det är helt klart bättre när man lärt sig kontrollera styrningen bättre. Fast jag kan inte påstå att jag hittat något speciellt skrämmande än.

#122

Postad 17 september 2007 - 00:56

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

  • 1 743 inlägg
  • 0
Tja, beror lite på vad man vill uppnå med kontroller. Om jag spelat ett spel i seriöst, professionellt tävlingssyfte (t.ex. Quake eller CS) så vill jag ha bästa möjliga kontroll. Jag har spelat spel alltför mycket tid av mitt liv på det (semiprofessionnela) viset så jag vet definitivt fördelen med att ha så bra styrning som möjligt i ett spel och kan också uppskatta det så att säga.

Men när jag spelar ett singleplayer-spel för nöjes skull vill jag inte ha bästa möjliga styrning, utan jag vill ha den styrningen som ger mesta möjliga involvering. Det är där RE 4 är briljant. Jag känner mig enormt involverad i spelet genom styrningen - det känns som att jag faktiskt står och siktar på fienden, och kanske är det jag som är långsam i verkligheten men jag kan i alla fall identifera mig mer med någon som inte är så snabb, och när det är lite mer av "planering" runt av att hoppa ned från ett tak - än någon som kan hoppa runt som en kanin och sidsteppa runt galna monster...

Jag har aldrig upplevt något liknande involverande kontrollschema i något fps eller tps tidigare. Det handlar alltså i mitt tycke inte alls om att göra spelet svårare; utan om att kontrolltypen bidrar till en viss upplevelse.

Men visst, jag är en sådan som gärna läser böcker där författaren nära nog kväver en med sin stil, (t.ex. Processen) och det är då (i mit tycke) allt annat än lättläst, men det är ett mycket effektivt sätt att involvera mig som läsare. Och på samma sätt som Kafka, genom den snåriga och slingrande stilen ger mig en nära nog klaustrofobisk känsla i byråkratins kvalmiga korridorer, ger RE 4 ofta omständliga och ibland tungrodda styrning - där man tvingas att stå still för att skjuta trots att varje instinkt säger en att springa, och där man inte kan cirkelstrejfa runt motståndarna som någon slag övermänniska - en skräckfylld närvarokänsla som inget spel hittils kunnat matcha.

För övrigt så måste jag hålla med Zoiler om att kontrollerna definitivt anses bra av de flesta kritiker och att spelet inte skulle fått så höga betyg om styrningen ansågs vara usel. Jag tror det hela handlar om att man förväntar sig Super Mario Kart och får Forza (eller tvärtom), och det är då inte konstigt om man blir besviken. Och jag måste säga att reaktionerna från min bekantskapskrets är tvärtemot: min flickvän är t.ex. rejält skeptisk till FPS-spel på konsol (läs Xbox) och tycker att kontrollen suger hårt, men RE 4 tycker hon har perfekt kontroll. Andra kompisar som varit över och testat lite, och det ska nämnas ganska rejäla Wii-skeptiker - har funnit kontrollen helt naturlig och framförallt underhållande att spela med. Så det beror nog på vem man frågar :)

Däremot så är det inget snack om att Resident Evil 1 har extremt uråldrig och(med dagens mått mätt) dålig styrning, men alla som spelat RE:serien vet att det finns mycket få likheter i styrning mellan RE 1 och RE 4. Och jag håller med om att Re-serien tidigare har (i mitt tycke) fuskat till sig lite svårighetgrad och spellängd på fula sätt (begränsat antal saves till exempel, kombinerat med lite väl dumma vinklar ibland..) och nog egentligen kunde ha höjt ribban mer gameplaymässigt. Jag upplever dock inga av de klassiska RE-bristerna i RE4. Jag är inget typiskt RE-fan, även om jag så klart fascinerades av RE 1 när det kom, precis som Alone in the dark var häfigt som bara den på sin tid <_<´

För de som vill spela ett spel med dålig kontroll annars, så rekommenderar jag Druuna. Där snackar vi usel kontroll :(

#123

Postad 17 september 2007 - 01:33

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

Jag har inte sett många som verkligen tycker att styrningen är bra i detta spel.

Här och Här har du några som gillar den. Som sagt, hade kontrollen varit tekniskt usel (eller dåligt programmerad som Radiozo sa) så hade det protesterats från den erfarna presskåren.

#124

Postad 17 september 2007 - 07:11

matte76
  • matte76
  • Forumräv

  • 929 inlägg
  • 0
Styrningen är ju kanonbra!! Bara för att man inte kan strafa betyder inte det att styrningen är dålig. Det är inte meningen att man ska kunna strafa, detta är inget FPS typ UT eller Quake, utan ett äventyrsspel där spänningen och skrämselfaktorn är hög.

#125

Postad 17 september 2007 - 07:12

matte76
  • matte76
  • Forumräv

  • 929 inlägg
  • 0

Ursäkte, men vad är Chicage Typewriter?


Ett supervapen man får när man klarat spelet på "normal" samt klarat "Separate ways" (där man spelar som Ada).

#126

Postad 17 september 2007 - 07:14

matte76
  • matte76
  • Forumräv

  • 929 inlägg
  • 0
Klicka inte på spoilern om ni inte klarat spelet på Pro...

» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «


#127

Postad 18 september 2007 - 22:43

Hast
  • Hast
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Och på samma sätt som Kafka, genom den snåriga och slingrande stilen ger mig en nära nog klaustrofobisk känsla i byråkratins kvalmiga korridorer, ger RE 4 ofta omständliga och ibland tungrodda styrning - där man tvingas att stå still för att skjuta trots att varje instinkt säger en att springa, och där man inte kan cirkelstrejfa runt motståndarna som någon slag övermänniska - en skräckfylld närvarokänsla som inget spel hittils kunnat matcha.

Först, om du gillar Kafka ska du testa Philip K Dick.

Angående kontrollen i spelet så får jag erkänna att jag inte stör mig speciellt mycket på det längre. Den första timmen i spelet var frustrerande men efter det så vande man (eller iaf jag) sig. Nu är jag på kapitel 3-2 eller nått och har inga problem med styrningen.

Jag får dock säga att siktet i spelet tyckte jag om hela tiden. Det är helt klart en bra känsla att sikta och skjuta. Jag tycker dock fortfarande att man kunde få flytta sig samtidigt som man siktar, eller varför ens behöva gå in i "aim" lägen på Wii? Man har ju siktet uppe hela tiden!

Och även en del av de recensionerna på Gamerankings hade också velat ha strafing i spelet. Det är nog faktiskt det som stör mig mest. Nej det är inget FPS, men det händer rätt ofta att fiender "fastnar" bakom hörn och liknande och då hade det kunnat vara trevligt att kunna strafa så man får in dem i siktet innan man skjuter dem.

Sen tycker jag att hela "finish move" grejen funkar rätt dåligt (dvs "press A to kick" grejerna). Om man står i lite fel vinkel så förstår inte herr superagent att detta är ett alternativ så då får man pisk istället. (Ofta när man "stunnar" någon så har man inte direkt mycket tid på sig att springa fram och attackera, så om det inte går direkt kan det bli jobbigt.)

Jag får säga att styra siktet som man gör i RE4 är riktigt najs. (Rifles kan dock behöva göras om.) Det ger bra känsla. Men styrningen av gubben lämnar fortfarande en del att önska. Spelet i sig är dock så pass kul att det helt klart är värt mödan att vänja sig.

BTW, jag kan fortfarande inte påstå att spelet är skrämmande. Alien Vs Predator spelen hade enormt mycket högre adrenalinfaktor än detta spelet hittills presterat. (Det är fortfarande roligt dock.)

Redigerat av Hast, 18 september 2007 - 22:45.


#128

Postad 18 september 2007 - 22:49

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0

BTW, jag kan fortfarande inte påstå att spelet är skrämmande. Alien Vs Predator spelen hade enormt mycket högre adrenalinfaktor än detta spelet hittills presterat. (Det är fortfarande roligt dock.)

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, jag kom ihåg att jag blev rädd av Alien Vs Predator. Det var faktiskt läskigt. Man var iofs aningen yngre då också men.. :)

Vi får se vad RE4 kan göra för mig. Blir gärna rädd i spel, det är en skön känsla, men det händer aldrig nu för tiden. Borträknat Cars då.

#129

Postad 18 september 2007 - 22:54

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

  • 1 743 inlägg
  • 0
Angående kontrollen, så vill jag bara citera gamespot som (minst sagt) är kända för att vara nitiska och hårda i sina betyg och omdömen:

"Intuitive, elegant controls make playing RE4 a joy all over again ". Faktum är att slutordet i recensionen är följande: " The exquisite controls make this the defining Wii action title and a must-play for anyone who enjoys the act of shooting things. "

Det enda dåliga om kontrollen som gamespot anför är att det är Wi-kontrollen gör spelet något för lätt... Tvärtemot tidigare påstående i den här tråden om att man gör spelet "svårare" med dålig kontroll.

Och nej, det är liksom inte som så att kontrollen är usel i grunden och räddas av IR-aiming. Utan det är en bra kontroll som görs bättre:

ur gamecube recensionen:

"Fortunately, the controls feel like they're tuned just right to give the game the same sort of pacing inherent to an action horror movie. The absence of the ability to sidestep doesn't hurt gameplay and instead accentuates the toe-to-toe confrontations, while the ability to quickly turn around using a simple controller command is more than welcome. The game expertly makes you feel that you're both watching a freaky, nail-biting movie about Leon and actually walking in his shoes."

Med tanke på att så gott som allar recensenter är övetrens om att spelet är suveränt (till flera plattform, särskilt WII), och vanligtivs mycket kritiska gamespot menar att kontrollen är en av de absoluta styrkorna med RE 4, så vågar jag påstå att vi definitivt inte är ensamma om att gilla kontrollen...

(Däremot så är det ju naturligtvis som som så att bara för att många tycker något är bra, så är det inte automatiskt bra :) )

#130

Postad 19 september 2007 - 00:15

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Jo det får de stå för isf. Wii-versionen går iaf att spela. GC och PS2 versionerna är så extremt svårt att sikta i så de är helt ospelbara enligt mig.

#131

Postad 19 september 2007 - 03:29

rayko
  • rayko
  • Mästare

  • 3 653 inlägg
  • 0
RE4(PS2) med PS2-kontrollen var för mig helt ospelbart.

#132

Postad 19 september 2007 - 12:11

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

  • 1 743 inlägg
  • 0
hast: tack för tipset.

Och sedan så kan jag hålla med dig om att finish moves inte funkar så lysande. Det är lite av en gimmick snarare än en viktig del av spelet, så som det är implementerat. Och rifles kunde defintivit gjorts bättre.

Problemet med att kunna gå och sikta är hur man ska kunna få spelet intuitiv om man inte hela tiden träffar i siktet. En lösning hade ju varit att göra siktet jättestort när man går runt, eller lägga till någon slags "blind-shot" liknande i stil med Gears of War. Vore onekligen intressant om man hade kunnat utveckla kontrollen mer, men som det är nu tycker jag att spelet kombinerar det bästa av två världar : dels vanlig Tredjepersonstyrning och dels sikta-och-skjut i rail-shooter stil.

Jag har inte spelat Metroid Prime 3 ännu, och jag hoppas på att jag kan omvärdera hur högt jag skattar RE 4:s styrning till förmån för den i MP3 :rolleyes:

Och visst AVP är otäckt <_<

#133

Postad 19 september 2007 - 12:20

dunde
  • dunde
  • Mästare

  • 3 094 inlägg
  • 0

BTW, jag kan fortfarande inte påstå att spelet är skrämmande. Alien Vs Predator spelen hade enormt mycket högre adrenalinfaktor än detta spelet hittills presterat. (Det är fortfarande roligt dock.)

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, jag kom ihåg att jag blev rädd av Alien Vs Predator. Det var faktiskt läskigt. Man var iofs aningen yngre då också men.. <_<

Vi får se vad RE4 kan göra för mig. Blir gärna rädd i spel, det är en skön känsla, men det händer aldrig nu för tiden. Borträknat Cars då.

<{POST_SNAPBACK}>

I Alien spelen är det ju guld att vara Alien och kuta runt i mörkret. Plocka Marines när de ylar och bara ansiktet lyses upp av mynningsflammorna :rolleyes:

Lika läbbigt var det när man själv var Marine och det kom Aliens springande i taket...

RE4 på Wii har väl inte riktigt samma stämningsfaktor, tycker Doom3 är betydligt bättre där. Wii har lite för kass grafik (riktigt sunkig faktiskt) för att lyckas få någon slags realism.

När man vant sig vid Wii-moten och nunchucken i RE4 så funkar det rätt bra.

Redigerat av dunde, 19 september 2007 - 12:21.


#134

Postad 19 september 2007 - 22:18

cyax
  • cyax
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0

RE4 på Wii har väl inte riktigt samma stämningsfaktor, tycker Doom3 är betydligt bättre där. Wii har lite för kass grafik (riktigt sunkig faktiskt) för att lyckas få någon slags realism.

<{POST_SNAPBACK}>

Har Wii överlag verkligen så kass grafik eller är det RE4 i synnerhet du syftar på?
Metroid Prime 3 ska visst vara väldigt snyggt (inte bara för ett Wii-spel) men jag har aldrig sett det i verkligheten.

#135

Postad 20 september 2007 - 07:09

matte76
  • matte76
  • Forumräv

  • 929 inlägg
  • 0
Nej, och RE 4 har inte heller kass grafik. Kanske jämfört med spelen till PS3 och 360 men det är ju inte så konstigt. Tycker att grafiken i RE4 är både vacker och stämningsfull, om än inte högupplöst. Det viktigaste, att spelet är roligt och utmanande med bra spelkontroll, har det verkligen.

#136

Postad 20 september 2007 - 19:59

neccan
  • neccan
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag tycker det är hur kul som helst , mycket mer känsla en till alla andra ,tog dock ett tag innan man lärde sig alla kontroller

#137

Postad 03 oktober 2007 - 15:07

Unregistered0b4fd033
  • Unregistered0b4fd033
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0
Gav spelet en 5:a - Spelade det uppblåst på en projektor i ett bibliotek på ett gammalt slott. Vi hann nog inte spela mer än i 5 minuter innan alla fem 30-åriga grabbar skriker för full hals av skräck. Haha klockrent!

#138

Postad 02 november 2007 - 10:15

demigod
  • demigod
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Resident evil 4 :D

ett av mina absoluta favoritspel genom tiderna, även fast jag inte spelat det på wii ger jag det en femma, så måste man väl få göra det? har det till GC och har aldrig haft några problem med kontrollen ;)

#139

Postad 02 november 2007 - 11:52

derpious
  • derpious
  • Guru

  • 4 346 inlägg
  • 0

har det till GC och har aldrig haft några problem med kontrollen ;)


Vet du vad Wii är ens? :D
Det är ganska stor skillnad på kontrollen mellan GC och Wii.

#140

Postad 02 november 2007 - 15:11

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlägg
  • 0
Finns väl ingen anledning att vara "spydig". Det är såna som klagat på kontrollen i GC spelet här i tråden, kan vara det han syftade på. Cut him some slack.

#141

Postad 02 november 2007 - 15:36

derpious
  • derpious
  • Guru

  • 4 346 inlägg
  • 0

Finns väl ingen anledning att vara "spydig".


Var inte meningen att vara spydig.

Det är såna som klagat på kontrollen i GC spelet här i tråden, kan vara det han syftade på.


Ok

#142

Postad 06 december 2007 - 19:33

Toodilitood
  • Toodilitood
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej

jag har ett litet problem med RE4 Wii edition eller så är det fel på mitt wii?

Jag har precis köpt det. Men när man kommer dit där alla går in i kyrkan. så får man ju tid att hitta vapen ochså..

Men när jag ska gå ut från byn vid den dörren som är vänster om kyrka. När jag trycker öppna så blir det bara svart i rutan)= men ljudet är kvar... men som sagt kommer ingenstans, svårt att förklara men jag har försökt hoppas ni förstår:D

Vad kan det vara? är det fel på spelet eller wiiet? Det måste väl vara spelet? för det är det enda som ballarur...

TACK PÅ FÖRHAND =)

#143

Postad 07 december 2007 - 21:26

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

  • 3 008 inlägg
  • 0
Ja de måste vara skivan som strular helt klart!

#144

Postad 07 december 2007 - 22:23

Toodilitood
  • Toodilitood
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Ja de måste vara skivan som strular helt klart!


Ja man tycker ju det.. Men det är inte en enda repa på skivan...
men nu har jag kommit vidare i spelet:D helt kontigt är det!

Det var samma sak med NFS Carbon jag kom inte ens in i spelet så då testade jag att starta om spelet några gånger och sen funkade det... Mysko!
Och på Scarface så kunde man spela typ 10-20 Min innan det ballade ur..och ibland kunde man spela flera timmar!

Har lämnat in Wiiet en gång innan..kommer inte ihåg vad dom gjorde med det men scarface funkar utan några problem nu iallafall..

//

#145

Postad 20 februari 2008 - 12:43

dannovarius
  • dannovarius
  • Beroende

  • 1 097 inlägg
  • 0
Jag måste återuppliva denna tråd nu när även jag har krupit till korset och inhandlat detta eminenta spel. Har spelat ca 9 timmar nu och måste säga att detta är ett topp-10 spel! Stämningen är grym och spelet är lagom utmanande. Grafiken tycker jag håller stuntals riktigt hög klass även om det är lågupplöst och lite enkelt gjort ibland. Men den ger mycket känsla och den grafiska stilen i den leriga byn är så bra för denna typ av spel att man kan tro att Tim Burton regisserat.

Jag kan tänka mig att spelet måste varit svårare på GC då man styrde med de analoga kontrollerna. Man styr ju fortfarande geväret med kikarsikte med den analoga och det är fem gånger svårare än Wiimoten som är grym, man får ju headshots hela tiden om man vill.

Ibland går pulsen upp, men jämfört med t.ex Doom 3 blir man inte sådär "hoppa- ur- soffan-rädd" någon gång, vilket jag anser vara ganska billigt. Kul att nästan varje fiende är en trigger... I RE4 är det mer av en obehaglig känsla som man har hela tiden. Men när man möter snabbare fiender känner man direkt att adrenalinnivån stiger lite för då krävs det att man är snabb i reaktionerna och på tå hela tiden.

Nåja ett mycket bra spel! Ger det en femma!

#146

Postad 20 februari 2008 - 12:50

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

  • 657 inlägg
  • 0
Hej!

Tycker det är ett helt ok spel överlag. Men på en 50 tums plasma så blir det verkligen inte vackert rent grafiskt. Har svårt bitvis att njuta av spelet just för det är så pass uselt grafiskt. Ser betydligt bättre ut på en CRT skärm dock.

Men sikta skjuta med wii moten är ju enormt kul och det höjer betyget på spelet rejält.

Mvh D

#147

Postad 20 februari 2008 - 13:00

dannovarius
  • dannovarius
  • Beroende

  • 1 097 inlägg
  • 0

Hej!

Tycker det är ett helt ok spel överlag. Men på en 50 tums plasma så blir det verkligen inte vackert rent grafiskt. Har svårt bitvis att njuta av spelet just för det är så pass uselt grafiskt. Ser betydligt bättre ut på en CRT skärm dock.

Men sikta skjuta med wii moten är ju enormt kul och det höjer betyget på spelet rejält.

Mvh D


Kan tänka mig det... På min 32" CRT ser det dock helt okej ut... Vissa texturer ser nästan verkliga ut på rätt avstånd. Och som sagt, stilen och scenografin är toppklass!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.