Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - XTZ Class A100 *

1225 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ Class A-100 (Stereoförstärkare) 1 9,07 (14) Inga priser
XTZ Class A-100 D II (Stereoförstärkare) 2 9,43 (53) Inga priser
XTZ Class A-100 D3 (Stereoförstärkare) 4 9,25 (35) Inga priser
34 relaterade trådar
Förstärkare till Audiovector Si3 Signature (8 inlägg) 8 år sedan
XTZ AP100 VS A100 D3 (46 inlägg) 9 år sedan
Problem med XTZ class A100 DII (1 inlägg) 9 år sedan
Ny DAC (2 inlägg) 9 år sedan
Prisvärdaste StereoFörstärkaren med DAC (31 inlägg) 10 år sedan
Driva Vienna acoustics med... (59 inlägg) 11 år sedan
Rotel eller XTZ. (8 inlägg) 11 år sedan
Canton GLE 490.2 vs Dynavoice Challenger M-65 EX (17 inlägg) 11 år sedan
XTZ Class A100 D3 VS HK 980 stereo förstärkare?????? (2 inlägg) 11 år sedan
Cd-spelar funderingar (6 inlägg) 12 år sedan
XTZ A100 D3 Vs Naim nait 5i (7 inlägg) 12 år sedan
Förstärkare och CD till Dali Ikon 6 (20 inlägg) 12 år sedan
Förstärkare till Amphion Argon2 Anniversary (11 inlägg) 13 år sedan
Stereo/Surroundförstärkare 2-5k (3 inlägg) 13 år sedan
Suround+Stereo förstärkare ihop? (11 inlägg) 14 år sedan
XTZ A100 i blindtest mot Marantz EISA winner (159 inlägg) 14 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 15 år sedan
Vilken cd-spelare skulle ni rekommendera till XTZ Class A100 DII? (10 inlägg) 15 år sedan
2-kanal - budget 10k (9 inlägg) 15 år sedan
2-kanal med digitala inputs (11 inlägg) 15 år sedan
XTZ Class A-100 D / D II: fråga angående digitala ingångar (6 inlägg) 15 år sedan
2-kanal stärkare med preout/main in (0 inlägg) 15 år sedan
Ny Hembio Förstärkare (2 inlägg) 16 år sedan
XTZ A100 VS NAD 218THX (29 inlägg) 16 år sedan
xtz a-100: brusig? (9 inlägg) 16 år sedan
proson stratego vs dynavoice finale (72 inlägg) 16 år sedan
Denon pma1500AE vs XTZ 100D II (11 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare del 2. (6 inlägg) 16 år sedan
Tror ni jag gjorde ett dumt val ... ? (14 inlägg) 16 år sedan
XTZ Class A-100 D II vs Primare I21 (37 inlägg) 16 år sedan
XTZ Class A-100 D II ? (10 inlägg) 16 år sedan
Bygga ny anläggning (5 inlägg) 16 år sedan
bästa förstärkare och högtalare för ca 20K ? (59 inlägg) 16 år sedan
Köptips 2-kanalspaket under 10000:- (32 inlägg) 18 år sedan

#151

Postad 19 oktober 2005 - 07:43

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Samma problem och frågor härifrån.
Var det en sida som fått tillstånd från HF att lägga ut kopior? :)

#152

Postad 19 oktober 2005 - 13:27

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0
Samma probz här med. Skulle vara kul att läsa "testerna" så man kan göra en jämförelse. Själv tar jag alltid tidningstester med en nypa salt.

Edit: HF testet funkar nu, för mig iaf.

//Lorryquai

Redigerat av Lorryquai, 19 oktober 2005 - 13:30.


#153

Postad 19 oktober 2005 - 14:29

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0
Nu fungerade filerna. Enligt testerna så verkar det vara en helt klart prisvärd förstärkare. Om man funderar på en NAD C352 eller en H/K 970 bör man nog lyssna på den här också.

#154

Postad 19 oktober 2005 - 15:08

Unregistered99f076a3
  • Unregistered99f076a3
  • Forumräv

  • 800 inlägg
  • 0
Sorry om jag bryter :)

E det någon som vet om Fyndbörsen kommer till mässan i Malmö med XTZ.

#155

Postad 19 oktober 2005 - 18:15

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0
Kan hålla med om att man knappast här skillnad på Class A och AB, tog upp det med Fynbörsen på digital-home. Bad demonstratören att växla till A från AB. Hörde ingen skillnad där heller, men det gjorde han. Enligt honom så blev disskanten vassare... hm...tänkte jag, hör jag dåligt eller? Nej, då testen bekräftar samma sak så kan jag konstatera att det stämmer. Det är ingen skillnad på ljudet mellan A och AB läget. Den största skillnaden är temperaturen, den blir glödhet i A läget, men jag upplever ingen ljudförbättring alls annars. Märkligt.... jag är nyfiken varför, någon som kan ha en idé???

JB, du har PM.

thxmaster: Maila Olle på fyndbörsen och fråga: [email protected]

//Lorryquai

Redigerat av Lorryquai, 19 oktober 2005 - 18:18.


#156

Postad 19 oktober 2005 - 19:49

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Det är ingen skillnad på ljudet mellan A och AB läget. Den största skillnaden är temperaturen, den blir glödhet i A läget, men jag upplever ingen ljudförbättring alls annars. Märkligt.... jag är nyfiken varför, någon som kan ha en idé???

Jag har kört min Marantz PM7200 i A-läget en gång och konstaterade detsamma. Kanske märks mer om man har bättre högtalare/cd/kablar mm? Den blev så varm så att den stängdes av så det är nog färdigkört i A-läge (för säkerhets skull).

Skall också påpeka att jag inte har något emot Fyndbörsen alls som butik (vilket man kanske kan få intryck av här). De har en prispressande funktion tror jag och jag köpte faktiskt min Yama 450 där. Kan mycket väl tänka mig att handla av dem igen. Bara marknadsföringen jag hängt upp mig på. :)

#157

Postad 19 oktober 2005 - 22:13

Mattias1981
  • Mattias1981
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0

Jag har kört min Marantz PM7200 i A-läget en gång och konstaterade detsamma. Kanske märks mer om man har bättre högtalare/cd/kablar mm? Den blev så varm så att den stängdes av så det är nog färdigkört i A-läge (för säkerhets skull).


Hade hemma en PM7200 på lån i en månads tid. Har väl inte världens bästa kringrustning, men visst hördes det en klar skillnad på A-klass eller inte, fast det tog ju c.a 30 min.
Det jag märkte var ett rappare och klarare ljud.

#158

Postad 20 oktober 2005 - 06:31

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Hade hemma en PM7200 på lån i en månads tid. Har väl inte världens bästa kringrustning, men visst hördes det en klar skillnad på A-klass eller inte, fast det tog ju c.a 30 min.

Ok - tror inte jag hann spela så länge ens. Kommer inte att testa sä länge den står i en bänk.
Men även om det inte skulle märkas så mycket så tycker jag inte man kan med att kritisera den för detta. Hade den kostat 28 gånger så mycket kanske det hade varit befogat. :)
Ni som har Xtz får väl kolla mer hur det ligger till med den om ni vill/kan.
Sorry för A-klassad OT.

#159

Postad 20 oktober 2005 - 06:44

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0
Satt precis om mata den med en cd-skiva från datorn. Funderade på om det var mp3 musiken som gjorde att jag ej hörde någon skillnad. Blev ingen skillnad med cd-skiva heller.

Spelar egentligen inte så stor roll för mig då den låter bra i AB också. Men det vore toppen om man kunde säga: nu ni grabbar.... nu ska ni få lyssna på Class A läget.... hör ni skillnaden!?..... a, hoppas ni fattar min punkt där. Är trött, hemkommen från jobbet så om det är något som är oklart så får ni skriva det så svarar jag gärna när jag vaknat.

//Lorryquai

#160

Postad 20 oktober 2005 - 08:33

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Kanske testa en eller helst fler av
1. Ha den påslagen i klass A någon timme innan test
2. Uppgradera ljudkälla
3. Uppgradera högtalarna
? ;)

Blir kul att läsa då du testat mer. Är som sagt en intressant fråga om ingen hör skillnad på klass A läget om det är en av de saker man vill framhålla med stärken.

Extra intressant om man tar i beaktande det resonemang om att "få kan höra skillnad på denna och High-End". Vilka av dessa som inte kan höra skillnad kan höra skillnad på de olika lägena. ;)

#161

Postad 23 oktober 2005 - 17:01

Mattias1981
  • Mattias1981
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
F-N :) , hade nästan bestämt mig till 100% att jag skulle köpa en XTZ A100, men så läser man rescensionen i Hifi&Musik. Den gjorde att jag började tvivla då jag lyssnar på en hel del rock.

Gillar skarpt designen och prislappen är ju inte helt fel heller.
Nån som kan reekomendera nån i samma prisklass men som är mer allround, helst med liknande design :D

#162

Postad 25 oktober 2005 - 20:30

80-talet
  • 80-talet
  • Lärjunge

  • 498 inlägg
  • 0
lyssnade på xtz stärkaren på hifimässan i malmö nu i helgen dock under namnet advance, som även nämndes i H&M, jag tyckte att kvalitetsintrycket var mkt högt och den spelade mkt bra, problemet som jag såg det var att de demade med just sån musik som den fick kritik för att vara bra till vilket gjorde at man itne kunde göra någon bedömning om dess andra kvaliter!!
men på det stora hela ett mkt bra köp för de pengarna!!!!

#163

Postad 25 oktober 2005 - 20:47

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

lyssnade på xtz stärkaren på hifimässan i malmö nu i helgen dock under namnet advance, som även nämndes i H&M, jag tyckte att kvalitetsintrycket var mkt högt och den spelade mkt bra, problemet som jag såg det var att de demade med just sån musik som den fick kritik för att vara bra till vilket gjorde at man itne kunde göra någon bedömning om dess andra kvaliter!!
men på det stora hela ett mkt bra köp för de pengarna!!!!

<{POST_SNAPBACK}>


80-talet - vilka högtalare användes och vilken annan förstärkare jämför du med?

Mvh JB

#164

Postad 25 oktober 2005 - 20:53

80-talet
  • 80-talet
  • Lärjunge

  • 498 inlägg
  • 0
du jag ska vara ärlig o säga att jag inte har den blekaste aning om vad det var för högtalare o det var inte direkt i jämförelse mot ngt annat utan mest ett snabbt intryck jag fick med mig!

let me refrase: det system som advance stärkaren spelade i lät mkt bra etc etc....

dessutom hade advance en mängd olika stärkare som man bara kan hoppas kommer under xtz namnet.. men nog om det!! det var som sagt inte ngt vetenskapligt test.

#165

Postad 25 oktober 2005 - 23:38

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

du jag ska vara ärlig o säga att jag inte har den blekaste aning om vad det var för högtalare o det var inte direkt i jämförelse mot ngt annat utan mest ett snabbt intryck jag fick med mig!

let me refrase: det system som advance stärkaren spelade i lät mkt bra etc etc....

dessutom hade advance en mängd olika stärkare som man bara kan hoppas kommer under xtz namnet.. men nog om det!! det var som sagt inte ngt vetenskapligt test.

<{POST_SNAPBACK}>


Tänkte bara på hur du då vet så säkert om den lät så bra i förhållande till andra förstärkare?

Men tack för förtydligandet om förutsättningarna vid provlyssningen... :huh:

Mvh JB

#166

Postad 26 oktober 2005 - 07:48

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

F-N  :) , hade nästan bestämt mig till 100% att jag skulle köpa en XTZ A100, men så läser man rescensionen i Hifi&Musik. Den gjorde att jag började tvivla då jag lyssnar på en hel del rock.

Gillar skarpt designen och prislappen är ju inte helt fel heller.
Nån som kan reekomendera nån i samma prisklass men som är mer allround, helst med liknande design  :P

<{POST_SNAPBACK}>


Får väl för sakens skull säga att även åsikter åt detta håll får tas med en nypa salt så länge man inte lyssnat själv. (Det är inte bara de bra sakerna i en test man kan ha avvikande uppfattning från. :huh: )
Jag tror fortfarande att det är en bra stärk i sin prisklass. Jag tycker du ska kika en sväng på Rotel. Inte samma imponernade utseende, men jag är imponerad över ljudet. Hur den står sig mot XTZ vet jag dock inte och det verkar som om jag inte få rreda på det heller då XTZ-gänget inte verkar vilja skicka den på tester då den får köras mot annat (oavsett om det är tidningar eller privatpersoner som kan göra testen).

#167

Postad 26 oktober 2005 - 17:03

80-talet
  • 80-talet
  • Lärjunge

  • 498 inlägg
  • 0

du jag ska vara ärlig o säga att jag inte har den blekaste aning om vad det var för högtalare o det var inte direkt i jämförelse mot ngt annat utan mest ett snabbt intryck jag fick med mig!

let me refrase: det system som advance stärkaren spelade i lät mkt bra etc etc....

dessutom hade advance en mängd olika stärkare som man bara kan hoppas kommer under xtz namnet.. men nog om det!! det var som sagt inte ngt vetenskapligt test.

<{POST_SNAPBACK}>


Tänkte bara på hur du då vet så säkert om den lät så bra i förhållande till andra förstärkare?

Men tack för förtydligandet om förutsättningarna vid provlyssningen... :huh:

Mvh JB

<{POST_SNAPBACK}>


har ju iofs aldrig pratat om hur den låter i förhållande till ngn annan stärkare!!! :)
utan enbart det intryck jag fick genom en lyssningssession med ett par högtalare! o det lät bra...

så hur den står sig mot andra stärkare och hur den spelar med annan musik än akustisk vet jag itne, jag vet heller itne vad det var för högtalare den spelade på och vad som var tack vare dessa o vad som kan tillskrivas stärkaren. kanske ngn annan som vet?!

allt jag sa var att den lät bra o om det behöver förtydligas så menade jag inte mer än att den hade bra kontroll o det lät bra, speciellt med tanke på vad det är för pengar det handlar om, genom hela registret! och att kvalitetsintrycket var högt.
den hade nog fått byta ut min nad 317 vilken dag som helst!! :P

#168

Postad 26 oktober 2005 - 17:21

Mephisto
  • Mephisto
  • Lärjunge

  • 498 inlägg
  • 0

jag vet heller itne vad det var för högtalare den spelade på och vad som var tack vare dessa o vad som kan tillskrivas stärkaren. kanske ngn annan som vet?!

XTZ högtalare kanske...??? :huh:

Redigerat av Mephisto, 26 oktober 2005 - 19:12.


#169

Postad 26 oktober 2005 - 18:32

Mattias1981
  • Mattias1981
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0

F-N  :) , hade nästan bestämt mig till 100% att jag skulle köpa en XTZ A100, men så läser man rescensionen i Hifi&Musik. Den gjorde att jag började tvivla då jag lyssnar på en hel del rock.

Gillar skarpt designen och prislappen är ju inte helt fel heller.
Nån som kan reekomendera nån i samma prisklass men som är mer allround, helst med liknande design  :P

<{POST_SNAPBACK}>


Får väl för sakens skull säga att även åsikter åt detta håll får tas med en nypa salt så länge man inte lyssnat själv. (Det är inte bara de bra sakerna i en test man kan ha avvikande uppfattning från. :huh: )
Jag tror fortfarande att det är en bra stärk i sin prisklass. Jag tycker du ska kika en sväng på Rotel. Inte samma imponernade utseende, men jag är imponerad över ljudet. Hur den står sig mot XTZ vet jag dock inte och det verkar som om jag inte få rreda på det heller då XTZ-gänget inte verkar vilja skicka den på tester då den får köras mot annat (oavsett om det är tidningar eller privatpersoner som kan göra testen).

<{POST_SNAPBACK}>



Det blev en för- och slutstegskombo istället. Denon PRA-1000 och Denon POA-1500
Bifogad fil  PICT0018.JPG   1,8MB   155 Antal nerladdningar

#170

Postad 27 oktober 2005 - 12:04

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Huvudsaken du blir nöjd. :)

#171

Postad 27 oktober 2005 - 14:03

80-talet
  • 80-talet
  • Lärjunge

  • 498 inlägg
  • 0

jag vet heller itne vad det var för högtalare den spelade på och vad som var tack vare dessa o vad som kan tillskrivas stärkaren. kanske ngn annan som vet?!

XTZ högtalare kanske...??? :)

<{POST_SNAPBACK}>


skulle det antagligen varit om det var xtz som demades :( men det var samma oem men under namnet advance!!

#172

Postad 28 oktober 2005 - 21:54

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0
Tänkte bara skriva ett litet ovanligt inlägg i denna tråd.

Jag älskar min XTZ Class A-100. Har fått hem mina nya Xindac sc-01b-kablar och det låter helt sjukt bra. Jag är kanonnöjd.

Jag tycker att vi skippar att diskutera all säljtaktik från fyndbörsens sida och fokuserar oss mer på ljudet som xtz:n prestrerar. Hur som helst så är stärkaren mycket bra, jag tycker att ljudet har blivit bättre och bättre nu på sissta tiden, kan vara mina högtalare som står för den biten men det låter sjysst.

//Lorryquai

Redigerat av Lorryquai, 28 oktober 2005 - 21:55.


#173

Postad 28 oktober 2005 - 22:26

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Jag älskar min XTZ Class A-100. Har fått hem mina nya Xindac sc-01b-kablar och det låter helt sjukt bra. Jag är kanonnöjd.

När man får välljud för så relativt lite pengar så kan sådan känslor nog dyka upp. Jag har nägra produkter som jag nästan "älskar", spec. med tanke på priset jag betalat. :rolleyes:

Enskilt låter dessa grejor riktigt bra. Det är ibland först när man ställer dem mot kunkurrenter "head to head" som man märker att det finns bättre. Det är väl därför man helst inte skall lyssna på dyrare/bättre.

#174

Postad 28 oktober 2005 - 23:48

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Lorry, hur skulle du karaktärisera högtalarnas ljud, och hur ser en typisk spellista ut? :rolleyes:

#175

Postad 29 oktober 2005 - 03:43

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0
Pefre: Hehe, jag kommer att hålla mig undan allt som kallas förstärkare på några år :blink: :unsure: Visst, det finns massor med saker som kan putsar mattan med xtz:n, men då får man tömma plåmboken lite mer än vad jag gjorde. :rolleyes:

clevername: Högtalarna låter deffenitivt åt det mörka hållet med deras dubbla åttor. Just därför passar xtzn bra in då den inte triggar på basen extremt mycket dvs alldeles lagom, men den är inte slapp bara för det inte. Det finns kräm i den, men som tidningarna skriver så kan jag bara hålla med, det kunde funnits mer men jag överler B) Återigen till ljudkaraktären. Det låter mörkt, men inte alldeles för mörkt, lagom fast pyttelite mer. Mellanregistret är klart och tydligt. Diskanten krispig och fin, den ligger mig närmast hjärtat :) .

En typisk spellista för Lorryquai är

Jamiroquais låtar genom tiden 91-->05, dvs discojazz/discofunk.
Några låtar ur Air's sortiment
Lite Audioslave,Goldfrapp,Kool & the gang, Royksopp,Koop,Gorillaz, Franz Ferdinand och Jean Michelle Jarre på sista tiden.

Blandat var namnet.

//Lorryquai

Redigerat av Lorryquai, 29 oktober 2005 - 03:46.


#176

Postad 29 oktober 2005 - 17:54

High hopes
  • High hopes
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Är det någon i denna tråden som har erfarehet av ljudet i class-a förstärkare ?
Då menar jag har ägt en, inte att lyssnat på en i butik eller mässa.
Jag har kollat runt på marknaden och inte hittat någon Class-A förstärkare med bättre data och pris.

Sen tror jag att den som är ute efter en Class-A förstärkare är en som värdesätter ljudet i akustisk musik och inte lyssnar på en massa MP3 dynga.

Är det någon som har en A-100 i denna tråd som kan säga om det stämmer att den inte är bra på tyngre musik som HM skriver.
När man läser HF testen så verkar den inte ha problem med detta.

Ha en bra dag HiFi lovers. :P

#177

Postad 29 oktober 2005 - 21:03

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0
Jag tycker inte att den så "svag" som HM beskriver den att vara.

//Lorryquai

#178

Postad 29 oktober 2005 - 22:51

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Är det någon i denna tråden som har erfarehet av ljudet i class-a förstärkare ?
Då menar jag har ägt en, inte att lyssnat på en i butik eller mässa.


Jopp, har ägt några stycken. Bl a en Svalander Tuba, de otroligt fina monostegen Dynaco Mark III, båda omoddade och söndermoddade...tvi... samt en del Edison-kombinationer...och dessa lät som Class A SKA göra. Frågan är om denna XTZ gör det? :lol:

High hopes - Vilka stärkare med class-A har du erfarenhet/ägt om jag får fråga....?

Jag har kollat runt på marknaden och inte hittat någon Class-A förstärkare med bättre data och pris.


Vilken data talar du då om...tror du verkligen på fullt allvar att denna XTZ levererar 2x50 watt ÄKTA Class-A vid 8 ohm?

I så fall fattar jag att du inte funnit någon konkurrent i ClassA-segementet till denna... :P

Men trots att man bortser ifrån ClassA-egenskapet är denna XTZ säkert mkt prisvärd, har skrivit det åtskilliga gånger....! :P

Men skillnaden på ljudet mellan Class A & Class A är minst lika stor som skillnaden mellan vanliga transitorstärkare=bara för att denna har en Class A-egenskap behöver det inte betyda att den låter lika bra som andra Class A-stärkare & inte ens ge mer Class-A känsla än en i ljudkaraktären varm och dynamisk transistorstärkare.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 29 oktober 2005 - 23:49.


#179

Postad 30 oktober 2005 - 19:59

80-talet
  • 80-talet
  • Lärjunge

  • 498 inlägg
  • 0
känns som att en del är sjukt negativa till denna stärkare enbart pga namnet xtz o dess återförsäljare... hade den hetat classic o va importerad från kina så hade den säkerligen ansets som ett kap av många fler!! vilket är drygt..

fan, ta det för vad det är! en svensksåld förstärkare i 5000kr klassen, vad förväntar man sig av den egentligen? ska den flytta väggar som krell? nä knappast!
ska den va super upplöst o med sjukt mjukt ljud eftersom den har en class-a funktion?
skulle itne tro det för 5000!
har itne hört lika många klagomål eller kritiska inlägg om marantz pm7200 som har exakt samma funktion!
jag tycker marantzen är bra i sin prisklass, och jag tror att class-A100 är det också tillsammans med tex nad 352 mfl. mfl.!

skit i att jämföra den mot andra förstärkare som kostat 10*priset för det är ointressant, men den tål nog att jämföras med andra stärkare i samma prisklass ca. 4-7000kr vilket borde göras lite mer flitigt!!

sluta leta fel man får vad man betalar för.

PS. köper man samma stärkare under namnet advance så får man punga upp med 3000kr till!!

#180

Postad 01 november 2005 - 10:02

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

hifisnubben, är du på västkusten/sydväst? Man skulle kunna samordna en lyssningstur?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag bor på ostkusten ... dessutom ganska högt upp - Umeå. :D Hade jag bott på västkusten hade jag nog redan lyssnat. Jag är sååå nyfiken.

Redigerat av Unregistered37573cc1, 01 november 2005 - 10:04.


#181

Postad 02 november 2005 - 12:56

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0
@ kribban: Du har pm ang. tur till fyndbörsen & XTZs lilla förstärkare.

Någon annan som är intresserad och vill ansluta på vägen mellan GBG-regionen --- > fyndbörsen, sänd mig ett PM, så ser vi ifall det går att samordna en lyssningstur.

#182

Postad 02 november 2005 - 20:38

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0
Kul att någon/några sticker ner och skapar egna intryck på stärkaren :D Ser fram emot era kommentarer.

Bilder finns på den i mitt galleri, om ni nu inte visste det. Säg bara till om ni vill ha flera...

//Lorryquai

#183

Postad 03 november 2005 - 01:49

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
(Vad är skillnaden mellan Klass A med MOSFETransistorer och "vanliga" transistorer?)

#184

Postad 03 november 2005 - 09:06

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0
Lite om mosfet: finns på wikipedia

för ALLA måste ju ändå vara medvetna om, ovasett om det gälller plasma eller hifi, att man får vad man betalar för! o finns det förstärkare som kostar 100* mer än den prisklass man är i så kanske

<{POST_SNAPBACK}>


Min erfarenhet är att om man håller sig till de 3-4 största märkenas mest sålda modeller får man vad man betalar för. Förutsatt att man använder prisjakt eller pricerunner för att se var sakerna är billigast. Annars är det slumpen som avgör om man betalar 25tkr eller 15tkr för samma plasma. Med småmärken eller udda modeller kan det gå åt ena eller andra hållet.

XTZ är just en sådan udda modell. Kina-hifi men utan det karaktäristiska "kinabruset" eller brummet som kännetecknar alltför mycket av sakerna därifrån. Många utgångstransistorer, bra dämpfaktor och fin kub. Kanske kombinerar den det bästa av öst ( lågt pris per watt ) med väst/japan ( bra konstruktioner) ?

Om några veckor så vet jag ... :D

#185

Postad 03 november 2005 - 09:09

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

(Vad är skillnaden mellan Klass A med MOSFETransistorer och "vanliga" transistorer?)

<{POST_SNAPBACK}>


Kanske kan du hitta svaret i den länk som JB la in tidigare? Även på denna länk.

Edit:
Såg att spacebot hann före med ena av länkarna. Låter den ändå ligga kvar.

Ser fram mot Er lyssningsredovisning spacebot. Ska Ni dra med er några förstärkare att köra mot? Har Ni kollat vilka högtalare som kommer att användas vid testkörningen? Vilken ljudkälla?

Redigerat av Unregistered37573cc1, 03 november 2005 - 09:17.


#186

Postad 03 november 2005 - 11:17

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0
@ hifi: När jag och Kribban har kommit överens skall jag boka lyssningsrummet, och prata med dom vad de kan erbjuda på plats. Tänkte Marantz PM-15S1 + en HK stärkare.

Högtalare är tunga att släpa på så det får bli vad de har där. Infinity beta 40/50, AP blue diamond, Inf. primus, kanske XTZ eller nya KEF.

Redigerat av spacebot, 03 november 2005 - 14:30.


#187

Postad 03 november 2005 - 11:32

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Har full förståelse för att Ni inte kan släpa omkring hur mycket som helst. Är abara så nyfiken. :D

Kul Marantz att jämföra mot. Vore skitkul om Ni fick med en Rotel 03. Kefs XQ5 har jag inte hört, men jag gissar att den är mer avslöjande än XTZs högtalare(?). Det ska som sagt i vilket fall bli kul.

#188

Postad 03 november 2005 - 14:33

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0
Ang mosfet:

Generellt sett, för en förstärkare som är rätt konstruerad så ska det inte märkas alls om man använt mosfet eller bipolära transistorer. Dock är tyvärr långtifrån alla förstärkare tillräckligt bra konstruerade för att det ska vara sant, vilket betyder att man får med en del av transistorernas olinjäriteter i utsignalen från förstärkaren. Då spelar massor med saker roll helt plötsligt - vilken kretstopologi utgångstransitorerna sitter i, hur väl kontrollerad viloström de har, etc. Vilken sorts distorsion det blir till slut är inte lätt att säga. Men om nu en förstärkare är dåligt konstruerad så transitorernas olinjäriteter slår igenom, så skulle en (för) generaliserad gissning kunna vara att mosfet kan ge något lite "rundare"/"mjukare" distorsion än bipolära transistorer. Men sån här distorsion, från transistorförstärkare, är fortfarande långt ifrån den "runda distorsion" som rör-förstärkre kan ge.

Så en transistorförstärkare behöver helt enkelt vara bra konstruerad för att inte ge dåliga lyssnignsegenskaper, mendas en dåligt konstruerad rörförstärkare kan komma undan med att sägas ge "runt och fint" ljud - om man nu tycker om den ljudkaraktären.

Redigerat av spacebot, 03 november 2005 - 14:34.


#189

Postad 03 november 2005 - 18:08

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Lägger väl igen ut hela länken som börjar med en beskrivning av rörförstärkare & KlassA + alla andra Klasser..., med även länkar till förklaringar av bl a "vanliga" transistorer och mosfet!

LÄNK Rörförstärkare & AClass, transistorer, mosfet

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 03 november 2005 - 18:09.


#190

Postad 04 november 2005 - 10:20

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Jag ska fundera lite på om jag ska ta med mig min piP ;) . Får se om jag har hunnit spela in dem :lol: .

Ser verkligen fram emot denna lilla hifiresa :wub:

MVH Kribban

#191

Postad 04 november 2005 - 11:32

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Ser verkligen fram emot denna lilla hifiresa ;)

Kanske står någonstans... men när är detta tänkt att bli av?

#192

Postad 04 november 2005 - 15:50

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

o det var ju självklart att jag itne menade att man skulle äta testerna i hifipressen med hull och hår men de gjorde iaf vad man borde, ge tips om andra alternativ!

Kan inte påminna mig om att High Fidelity nämnde eller jämförde mot någon konkurrent överhuvudtaget (inte helt säker dock).

Tycker åter att "Clever" anger mycket av min åsikt i det hela. Var inne och kollade på Fyndbörsens hemsida. Verkar som de sansat sig med "Förrpriserna". Visserligen en och annan tveksamhet (Proson Reality 31/32 utan Sub. - "Normalt" 2800 kr. För ett par år sedan kostade det under 3000 kr med Sub!) men inte de otroliga jämförelserna jag såg för ett tag sedan.

Redigerat av Unregistered1013, 04 november 2005 - 18:46.


#193

Postad 04 november 2005 - 16:40

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0

Ser verkligen fram emot denna lilla hifiresa ;)

Kanske står någonstans... men när är detta tänkt att bli av?

<{POST_SNAPBACK}>


det står skicka PM om du är intresserad :lol:

17 november, om vi lyckas boka tid i lyssningsrummet. Annars får vi ta en annan dag.

Mvh

#194

Postad 04 november 2005 - 18:53

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

det står skicka PM om du är intresserad ;)

17 november, om vi lyckas boka tid i lyssningsrummet. Annars får vi ta en annan dag.

Ok tack! Jo - lite sugen är jag (PM15 och Kef) men med tanke på kostnaden (ta ledigt + resan) så är jag nog för snål. :lol:

#195

Postad 05 november 2005 - 18:17

Maximus Tinnitus
  • Maximus Tinnitus
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Har sedan ett par veckor använt en XTZ A-100 ihop med deras små pyramidformade XTZ99 WMT. Till dessa används en Shanling S-100Mk2 CD spelare och en Infinity Kappa sub.

Kan bara konstatera att man får väldigt mycket musikupplevelse för de relativt små pengra som XTZ grejerna kostar. Efter en del injusterande och inspelning är jag mycket nöjd med resultatet. Faktum är att jag knappt tror det är möjligt än idag.

Jag rekommenderar de förebehållslöst för ljudet, öppenheten, renheten, perspektivet. Designen och finishen kanske lämnar lite att önska, men för min del är ljudet och musikupplevelsen viktigare. Kul att det kommer in lite nytt i den etablerade hifi världen och att fler vågar prova på. Kan tänka mig att priser kommer skjuta i höjden när fler och fler inser vad man faktiskt kan få idag.

Maximus Tinnitus

#196

Postad 05 november 2005 - 18:37

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0

Kan tänka mig att priser kommer skjuta i höjden när fler och fler inser vad man faktiskt kan få idag.

Maximus Tinnitus

<{POST_SNAPBACK}>


Det har varit förhållandevis många som har reggat sig här och inte postat så mycket mer än för att tala om hur bra Fyndbörsens sortiment är. :wub:
(Men jag är bara en skeptisk surgubbe. Inte för att jag därför tror att vare sig högtalarna eller förstärkaren är dåliga. De verkar ge god valuta för pengarna).

Ett av de vanligaste knepen när man marknadsför saker är att säga att det bara finns få exemplar kvar eller att man skall passa på innan priset höjs.

Redigerat av clevername, 05 november 2005 - 18:51.


#197

Postad 05 november 2005 - 18:38

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Har sedan ett par veckor använt en XTZ A-100 ihop med deras små pyramidformade XTZ99 WMT. Till dessa används en Shanling S-100Mk2 CD spelare och en Infinity Kappa sub.

Kan bara konstatera att man får väldigt mycket musikupplevelse för de relativt små pengra som XTZ grejerna kostar. Efter en del injusterande och inspelning är jag mycket nöjd med resultatet. Faktum är att jag knappt tror det är möjligt än idag.

Jag rekommenderar de förebehållslöst för ljudet, öppenheten, renheten, perspektivet. Designen och finishen kanske lämnar lite att önska, men för min del är ljudet och musikupplevelsen viktigare. Kul att det kommer in lite nytt i den etablerade hifi världen och att fler vågar prova på. Kan tänka mig att priser kommer skjuta i höjden när fler och fler inser vad man faktiskt kan få idag.

Maximus Tinnitus

<{POST_SNAPBACK}>

Tjena, välkommen till forumet Maximus Tinnitus. Hoppas du inte lär som ditt "nick"... :wub:

Kul med ännu en "rookie" som är MYCKET nöjd med sina nya XTZ-produkter. Får jag fråga vilka andra förstärkare du jämfört med i detta fall?

Med tanke på ditt påstående om "relativt lite pengar" samt att denna borde kosta mkt mer då du förutspår att priset på denna kommer att skjuta i höjden då fler inser vad man faktiskt kan få idag?

Kul oxå att är du är ännu mer nöjd med din XTZ ClassA100 ihop med XTZ-högtalare i EDIT3: högtalartråden "Stativhögtalare 1500-2000 kronor"...!

Inte behöver du vara så mkt blygsammare i denna tråd..! ;)

EDIT: På tal om något helt annat. Var har dåvarande, rookien High Hopes, som var så överbevisad om denna stärkares förträfflighet att du skulle köpa denna stärkare, tagit vägen? Finns några frågor jag och en del andra här på forumet fortfarande inte fått något svar på...

EDIT2: Såg att du kom som ett skott denna gång High Hopes...svara nu gärna. :wub:

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 06 november 2005 - 20:03.


#198

Postad 05 november 2005 - 20:54

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Faktum är att jag knappt tror det är möjligt än idag.

Kanske uttrycka dig som High Fidelity. "Kan detta vara sant" :wub:

Kan tänka mig att priser kommer skjuta i höjden när fler och fler inser vad man faktiskt kan få idag.

Varför då? Kommer de att höja priserna om fler köper? Detta får du gärna utveckla lite.

Redigerat av Unregistered1013, 06 november 2005 - 11:58.


#199

Postad 06 november 2005 - 22:48

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
Phuu! Har änteligen plöjt igenom alla sidor om XTZ (fast det var mest om annat)!

Nu har nog några haft tid att använda förstärkaren och jag undrar om någon kan skriva lite hur den låter när den är inspelad. Har den ändrat sig i ljudkaratären? Verkar det vara lika mycket kraft som kuben visar. Någon som upptäckt några problem? har sett att andra Kina importer ibland har problem med brum. Hur verkar kvaliten vara på A-100, reglage, kontakter och annat?

#200

Postad 07 november 2005 - 07:01

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0

det står skicka PM om du är intresserad :P

17 november, om vi lyckas boka tid i lyssningsrummet. Annars får vi ta en annan dag.

Ok tack! Jo - lite sugen är jag (PM15 och Kef) men med tanke på kostnaden (ta ledigt + resan) så är jag nog för snål. :D

<{POST_SNAPBACK}>


Det är på eftermiddagen. målet är att vara på plats på fyndbörsen vid 1630 cirka. är inte rummet bokningsbart så får vi ta ett nytt beslut som sagt.

mvh



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.