Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad kostar det kablage ni har nu?

133 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 juli 2008 - 14:39

Wixner
  • Wixner
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
Sitter bara och väntar på min lön så jag kan köpa min efterlängtade förstärkare och högtalarpaket, men nu när jag sitter och räknar på kompletteringsutrustning med kablage (Högtalarkabel, Y-Link til Subwoofern och HDMI-kablage) börjar jag få lite ångest då även det kommer att kosta sin ringa summa.

Om jag skulle satsa på lägre highend-kablage skulle min utrustning kräva ovanstående kablage för dryga 2500 riksdaler, vilket är ungefär 12.5% av hårdvaruinköpet. Skulle jag därimot satsa på lakritskablage slutar det trots allt på drygt 1000:-

För att dämpa min ångest undrar jag nu hur mycket Er nuvarande kablageuppsättning har kostat.

#2

Postad 17 juli 2008 - 19:05

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Mitt råd är att köpa de billigaste möjliga digitalbaklarna, och en högtalarkabel med tillräcklig area (billiga alernativ hittas på Biltema, Claes Olsson osv).

Någon Y-kabel till subwoofern behöver du inte ha, eller det ska du inte ha heller. Din subwoofer och receiver är inställda efter att nivån in i subwoofern skall erhållas med en (1) st kabel. Köp en vanlig skärmad lågnivåkabel i tillräcklig längd.

MVH
/Chuck

#3

Postad 17 juli 2008 - 19:46

Wixner
  • Wixner
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
Jo, det lutar nog åt nån halvbillig 2.5mm2 högtalarkabel (9:- meter på kjell) och en uppsättning med ClickTronic HDMI/Signalkabel från samma affär.

Men ang. subwoofer-kabeln; får man inte högre ljudtryck ur subwoofern på lägre volym med en y-link? Eller har jag totalt missuppfattat allt?

#4

Postad 20 juli 2008 - 21:37

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Men ang. subwoofer-kabeln; får man inte högre ljudtryck ur subwoofern på lägre volym med en y-link? Eller har jag totalt missuppfattat allt?

Jo det får man, signalen ökar i styrka.

MVH
/Chuck

#5

Postad 24 juli 2008 - 10:34

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Priset på kablen är ju inte precis någon teknisk parameter. Högtalarkablens enda uppgift är ju att leda elektriska signaler så bra som det nu går utan att påverkas av yttre signaler. Tyvärr så finns det väldigt lite sådana specar på färdig högtalarkabel och signalkabel.

Dock finns det på installationskabel och har funnits länge. Tipset är att hitta en bra installtionskabel hos din lokala el-installtionsbutik och köpa ett par meter enkardig installtionskabel typ 2,5mm2 per ledare. Detta är ett mycket billigt sätt att få en bra början och lyssna in sig.

Sedan finns det alltid förståsigpåare som fnyser åt detta och rekomenderar "uberdyra" kabeln arne. Dock vore det intressant att se någon leda i bevis att den teknisk (nu pratar vi fysik) skulle vara bättre på att leda elektriska signaler än en typ "ekk". Klart det finns bättre elektriska ledare än ekk, men hur mycket bättre då? Ännu mer intressant vore att se någon leda i bevis att en kabel på något sätt skulle lägga till något i musiken.

Slutkläm. Börja med en installationskabel så du får ett bra ljud till ett billigt pris som du kan leva länge med innan du botaniserar i något annat. Får du bara ljud i grejorna så öppnar det sig en hel värld av möjligheter att göra egen kabel och experimentera fram något som passar dig och din övriga utrustning bra, detta till ett mycket fördelaktigt pris.

#6

Postad 25 juli 2008 - 13:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Supra ledare skulle vara något ;)

#7

Postad 25 juli 2008 - 14:08

sikis
  • sikis
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0
Ja jag skulel föredra ltei bättre kablar. tycker själv att jag hör skillnad om än kasnke inte så jätte mycket men nog för att lägga lite mer pengar på det...(nödvändigtviss inte svindyra kablar) klart det är skillnad på kabel och kabel. allt från innehållet i den till hur den är löd etc. skillnad på hur dom är avskärmade mm.

Allt har en flaskhals. varför köpa sterio prylar fär 5 siffriga belopp och sedan köpa skit med risken att inte få ut vad högtalarna kan prestera någorlunda tex.

själv har jag Linn K20 högtalarkabel bi-wirat till frontarna en singel till centern. och till bakhögtalarna kör jag med en lite kraftigare noname kabel efterosm jag itne anser det kommer lika mycket ljud bakifrån som kräver kablarna för det. och med tanke på längden blir det så j**ar dyrt dit också.

Lågnivå kabel kör jag en Linn black Digital.
från dvd:n och från datorn en HQ 10m Digital
till projen 15m Supra component kabel med omlöda ixus kontakter från butik.
till suben har jag även där en ordentligare men inte alls svindyr digital kabel. kommer inte i håg namnet på´den.

Så ja snåla itne men köp inte det billigaste du hittar heller, man brukar bli besviken i slutändan då ;) det är min erfarenhet.

#8

Postad 25 juli 2008 - 15:29

Wixner
  • Wixner
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
Ber om ursäkt för avsaknaden av input, men jag har varit lite... upptagen ;)

Det slutade med att jag investerade i Supra Ply 2.0 till mina frontar och min center, och någon halvdan Supra Sky till mina surroundar (vet inte exakt hur lång kabel som behövs så jag mäter med dessa) samt en Supra Y-link till subwoofern och 2st Supra HDMI-kablar á 1 meter. Fick 10% rabatt på kablaget, samt att jag tog det på avbetalning så det sved inte lika mycket.

Kablage är ju f.ö en avdelning man ogärna diskuterar här, men placeboeffekten jag fick av "bättre" kablage är ju bara positiv.

P.S
Många som ger tips i tråden, men ingen som törs avslöva vad deras kablage kostar, mitt kablage gick löst på drygt 2 hästar.
D.S

#9

Postad 25 juli 2008 - 17:32

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Ja jag skulel föredra ltei bättre kablar. tycker själv att jag hör skillnad om än kasnke inte så jätte mycket men nog för att lägga lite mer pengar på det...(nödvändigtviss inte svindyra kablar) klart det är skillnad på kabel och kabel. allt från innehållet i den till hur den är löd etc. skillnad på hur dom är avskärmade mm.

Allt har en flaskhals. varför köpa sterio prylar fär 5 siffriga belopp och sedan köpa skit med risken att inte få ut vad högtalarna kan prestera någorlunda tex.

själv har jag Linn K20 högtalarkabel bi-wirat till frontarna en singel till centern. och till bakhögtalarna kör jag med en lite kraftigare noname kabel efterosm jag itne anser det kommer lika mycket ljud bakifrån som kräver kablarna för det. och med tanke på längden blir det så j**ar dyrt dit också.

Lågnivå kabel kör jag en Linn black Digital.
från dvd:n och från datorn en HQ 10m Digital
till projen 15m Supra component kabel med omlöda ixus kontakter från butik.
till suben har jag även där en ordentligare men inte alls svindyr digital kabel. kommer inte i håg namnet på´den.

Så ja snåla itne men köp inte det billigaste du hittar heller, man brukar bli besviken i slutändan då ;) det är min erfarenhet.


Tror säkert att du hörskillnad men är det till det bättre? Och i så fall vad är det som gör den bättre? Klart är ju att ett system blir inte bättre än sin svagaste länk, säger inget om det men jag har lyssnat på MYCKET kabel och tvingat mina kamrater som har prylar för en bra bit in på sexsiffriga belopp att lyssna med mig. Ingen seriös F/E lyssning precis men i all fall. Många har mycket svårt att plocka in "uberdyra" kablen som bättre. Annorlunda ja men inte bättre och definitivt inte 50 000 kr bättre. EKK är inte att snåla, mer ett sansat sätt att skaffa sig ett refenensobjekt som kan senare kan tuna in. Jag har även provat en hel del med olika kontakter och om jag ska vara ärlig så gör det mer för ljudet än kabeln i sig gör.

#10

Postad 25 juli 2008 - 19:41

sikis
  • sikis
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

Tror säkert att du hörskillnad men är det till det bättre? Och i så fall vad är det som gör den bättre? Klart är ju att ett system blir inte bättre än sin svagaste länk, säger inget om det men jag har lyssnat på MYCKET kabel och tvingat mina kamrater som har prylar för en bra bit in på sexsiffriga belopp att lyssna med mig. Ingen seriös F/E lyssning precis men i all fall. Många har mycket svårt att plocka in "uberdyra" kablen som bättre. Annorlunda ja men inte bättre och definitivt inte 50 000 kr bättre. EKK är inte att snåla, mer ett sansat sätt att skaffa sig ett refenensobjekt som kan senare kan tuna in. Jag har även provat en hel del med olika kontakter och om jag ska vara ärlig så gör det mer för ljudet än kabeln i sig gör.


nä vist är det så.. ibland kan det vara en skillnad men kanske inte nödvändigt viss att man föredrar det....

är inte heller den som skulel betala vad som helst för svindyra kablar. är av den åsikten att det är störe skillnad i det nedre registret av "dåligt" till "bra" och sedan "svindyrt" tycker att det är värt att läga nån krona extra och gå upp lite, anser att det kan göra mer skillnad än något som är då halvdyrt och sedan blir svindyrt. min uppfattning är att man får betala mer än man får när man kommer uppåt i prisklass.
och det gäller itne bara högtalare.. ahr lyssnat på nå högtalare för 100 000:- och sedan ett par för 10 00 typ på samma grejor i övrigt och vi var båda som lyssnade överens om att dom billigare lätt trevligare..
Så visst är det en smaksak också...

Ang priset på mina kablar. som efterfrågades att ingen skrev ut..

K20 kablaran 4*3m begagnat med kontakter i ena ändan 500:- (nypris kabel. 80m) exl kontakter
componentkabeln till projen från supra 1450:- 15m med kontakter
Linn Black digital 1,2m 650:-
HQ coaxial kabeln 15m från datorn till recivern 450:-
sedan en del andra kablar typ 1,5m component fron dvd till reciver 400:- ungefär
Tech link optisk kabel till xbox360. ca 400:- har jag för mig. sedan en billigare en till digitalboxen..
signal kabel 3m till subben men kommer inte i håg pris eller märke på den. men har för mig 3-400:- nån stans att det var.

har säkert missat nå men i stora drag.. sedan en stump på 1,5m linn k20 till centern och no name kablarna till bakhögtalarna å så.
det var väll i stora drag

Redigerat av sikis, 25 juli 2008 - 19:54.


#11

Postad 26 juli 2008 - 05:32

kott
  • kott
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Sitter bara och väntar på min lön så jag kan köpa min efterlängtade förstärkare och högtalarpaket, men nu när jag sitter och räknar på kompletteringsutrustning med kablage (Högtalarkabel, Y-Link til Subwoofern och HDMI-kablage) börjar jag få lite ångest då även det kommer att kosta sin ringa summa.

Om jag skulle satsa på lägre highend-kablage skulle min utrustning kräva ovanstående kablage för dryga 2500 riksdaler, vilket är ungefär 12.5% av hårdvaruinköpet. Skulle jag därimot satsa på lakritskablage slutar det trots allt på drygt 1000:-

För att dämpa min ångest undrar jag nu hur mycket Er nuvarande kablageuppsättning har kostat.


Själv valde jag Supra för samtliga kablar. Detta inkluderade HDMI, toslink och Scart för TV/Stärkare/PS3/Digitalbox/Squeezebox Classic samt Supra Ply för golvare/center, Supra Classic för de bakre och en subkabel. Kommer inte ihåg den exakta summan, men runt 3500kr för allt.

All elektronisk utrustning är nyinköpt och då jag tänkt använda den i flera år framöver ville jag även ha kablage som jag "visste" skulle fungera och prestera bra, därav mitt val.

Redigerat av kott, 26 juli 2008 - 05:33.


#12

Postad 26 juli 2008 - 08:09

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Som kabeltroende som jag är, så har mitt kablage kostat mig lite över 4k. Då bara högtalarkabel och signalkabel.

Men nämnas ska att jag kört med dyrare kablage och det var inte bättre. Har även kört billigare som heller inte funkade för mig.
Har fått testa mig fram, och skulle egentligen vilja testa mer.. Finns mkt intressant på marknaden.

Alla är vi olika och många här på forumet tycker inte kablaget gör ngn skillnad på ljudet. Jag gör, och tycker det är trevligt med kablar. ;)
Dock ska det inte gå till överstyr.. En bra kabel kan inte rädda en dålig utrustningskombination..

#13

Postad 26 juli 2008 - 21:18

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0

Tror säkert att du hörskillnad men är det till det bättre? Och i så fall vad är det som gör den bättre? Klart är ju att ett system blir inte bättre än sin svagaste länk, säger inget om det men jag har lyssnat på MYCKET kabel och tvingat mina kamrater som har prylar för en bra bit in på sexsiffriga belopp att lyssna med mig. Ingen seriös F/E lyssning precis men i all fall. Många har mycket svårt att plocka in "uberdyra" kablen som bättre. Annorlunda ja men inte bättre och definitivt inte 50 000 kr bättre. EKK är inte att snåla, mer ett sansat sätt att skaffa sig ett refenensobjekt som kan senare kan tuna in. Jag har även provat en hel del med olika kontakter och om jag ska vara ärlig så gör det mer för ljudet än kabeln i sig gör.


När jag testade EKK så kände jag instinktivt på mig att dom där bananerna jag skruvade på
inte var helt OK om man säger så. Har du nåt handfast tips på hur man terminerar EKK?
Det tror jag många skulle vara hjälpta av.

Och till frågan. Mitt 2-kanalkablage kostade:

Analysis Plus signalkabel: 4500 Kr
Chord Signature HTkablar: 6400 Kr
Chord strömsnok: 1600 Kr
Harmonic Tech strömsnok: 1200Kr

Söker efter det neutrala/transparenta. Paradoxalt nog blev det sladdarna
ovan. Ingen hade blivit gladare än jag om tex EKK hade funkat. Gjorde
en strömsnok av Ölflex och det lät skrikigt. Ni får gärna skälla på
mig. Jag har inga vetenskapliga förklaringar. Placebo?? Inte helt
självklart. Har ganska krass syn på kablar och vill hellre lägga pengar
på roligare saker. Anläggnigen i övrigt har väl passerat 200 000
gränsen inkl projjen och Denon arbetshästen. HDMI kablar å sånt
kör jag med SUPRA. Allt annat vore att mata kråkorna. Jag har inte
duken mm för att märka nån skillnad.

Och strömsnokar. Ja herregud. Ännu värre..... Jag fattar ingenting,
men jag hör skillnad.... För att citera Bob Hund: " Ni får gärna kalla
mig för idiot, det har jag ingenting emot.....

#14

Postad 27 juli 2008 - 06:04

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0

Och till frågan. Mitt 2-kanalkablage kostade:

Analysis Plus signalkabel: 4500 Kr
Chord Signature HTkablar: 6400 Kr
Chord strömsnok: 1600 Kr
Harmonic Tech strömsnok: 1200Kr


Där har vi en intressant uppsättning kablage. ;)

Stötte på Chord på Malmö mässan och tyckte deras kablage verkade väldigt intressant.
Vad har du tidigare testat för kablage?? :)

#15

Postad 27 juli 2008 - 08:57

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

När jag testade EKK så kände jag instinktivt på mig att dom där bananerna jag skruvade på
inte var helt OK om man säger så. Har du nåt handfast tips på hur man terminerar EKK?
Det tror jag många skulle vara hjälpta av.

Och till frågan. Mitt 2-kanalkablage kostade:

Analysis Plus signalkabel: 4500 Kr
Chord Signature HTkablar: 6400 Kr
Chord strömsnok: 1600 Kr
Harmonic Tech strömsnok: 1200Kr

Söker efter det neutrala/transparenta. Paradoxalt nog blev det sladdarna
ovan. Ingen hade blivit gladare än jag om tex EKK hade funkat. Gjorde
en strömsnok av Ölflex och det lät skrikigt. Ni får gärna skälla på
mig. Jag har inga vetenskapliga förklaringar. Placebo?? Inte helt
självklart. Har ganska krass syn på kablar och vill hellre lägga pengar
på roligare saker. Anläggnigen i övrigt har väl passerat 200 000
gränsen inkl projjen och Denon arbetshästen. HDMI kablar å sånt
kör jag med SUPRA. Allt annat vore att mata kråkorna. Jag har inte
duken mm för att märka nån skillnad.

Och strömsnokar. Ja herregud. Ännu värre..... Jag fattar ingenting,
men jag hör skillnad.... För att citera Bob Hund: " Ni får gärna kalla
mig för idiot, det har jag ingenting emot.....


Jag provade med bananer också men kände på mig att detta kommer aldrig att fungera. Kändes som om man aldrig kunde vara säker på att kabel och banan sitter i ordentligt. Så jag tog bort skiten och som tur är går det att skruva fast kabeln men en 10'ans nyckel på min förstärkare och i mina rc-l är det ju lika så det var bara att dra fast dom men för hand dock. Nu har jag skaffat flatkontakter som jag ska löda fast i högtalarändan på kabeln. Tror det är den bästa lösningen för att få lite lugn och ro. Kommer med lite bilder.

#16

Postad 27 juli 2008 - 09:05

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0
Jag kör med Transparent kablage till hela uppsättningen,ligger runda slängar på 100.000 pannor!.

#17

Postad 27 juli 2008 - 09:24

Wixner
  • Wixner
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Jag kör med Transparent kablage till hela uppsättningen,ligger runda slängar på 100.000 pannor!.


Oj ;)

Hur rättfärdigar ni sådan investering till er eventuella sambo / maka / make?
Jag fick mothugg från min sambo när hon såg kvittot på inköpet, totalt 19k för förstärka, högtalare och kablage, men nu när hon fått höra hur det låter så var det inte så farligt :)

Redigerat av Wixner, 27 juli 2008 - 09:29.


#18

Postad 27 juli 2008 - 09:51

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Jag har kablar för kanske 6-7 tusen (högtalarkablar, analoga signalkablar, digitala signakablar, strömkablar) dvs jag har väl lagt ungefär 2%-3% av totalvärdet på anläggningen på kablar. Jag har testat med betydligt dyrare kablar men har inte känt att jag har fått ut något mervärde utav det.

#19

Postad 27 juli 2008 - 11:52

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Kör med:
Supra Dual RCA 465:-
Supra Rondo 2 x 2,5 x 4m 300:-
Supra Sublink RCA 8m 460:-
Supra Trico RCA 429:-
Playstation A/V kabel 50:-

Summa sumarum 1704:-

Lagom och bra.

#20

Postad 27 juli 2008 - 13:16

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Priser ja. Hmm få se nu.

Signalkabel = Ixos XHA-305 http://repsam.jetsho...?...525&cat=144 : 300x2 = 600 Sek
Högtalarkabel = EKK ( DRAKA) 4x2,5mm2 x 10 meter cirka plus kabelstrumpa och lite krympslang : ca = 600 Sek

Men efter att ha kollat runt lite så ska jag nog bygga egen signalkabel. Får se vad det blir. Funderar också på att byta högtalarterminalerna på både slutsteg och högtalare men mer om det senare.

Redigerat av wader, 27 juli 2008 - 13:18.


#21

Postad 27 juli 2008 - 14:44

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Här kommer lite bilder. Som du ser så är kablarna terminerade direkt i högtalarkontaktena. Kommer mer bilder när jag har lött om dom.

Bifogad fil(er)


Redigerat av wader, 27 juli 2008 - 14:46.


#22

Postad 28 juli 2008 - 16:00

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
Snygga diy-kablar Wader!

I och med att Ekk har solida ledare tyckte jag att dom där skruvbananerna
inte ficjk tillräcklig kontaktyta. Så Ni får ta mina intryck med en nypa salt...

Lurvas: Jag satt länge med Eichmann HT-kablar (Express 4). Väldigt nöjd med
dom. Ett klart "budgetalternativ" bland köpekablar. Sen provade jag:

- Supra Sword: Allt lät som det gick på Prozac. Jag vill ha musiken "rätt i ansiktet".
- PM Audio. Ett norskt fabrikat. Hissad diskant.
Och så Chord då. Fick låna hem ett demopar över en helg. Subjektivt tyckte
jag det lät naturligt och oansträngt. Fick dom ca 3000 Kr billigare. Så jag nöp
till. Det var en rätt stor tröskel att mentalt kliva över dock.

XLR-kablar: PM audio har jag sedan nåt år tillbaka. (Ligger nu i byrålådan).
Intryck: se HT-kablana ovan.
- Harmonic Technology och Cardas: Vad jag kallar för jänkesound. Fet bas,
varmt mellanregister och hissig diskant. Imponatorkabler, men inte min
likör.

Så fick jag av en slump låna hem Analysis Plus Silver Oval. Samma subjektiva
intryck som av Chord. Lägger inte till nåt drar inte ifrån nåt....

Jag har haft förmånen att bo i Västerås och kunnat låna hem av PE Audio. Nu
bor jag i Stockholm och har samma förutsättningar på Audio Concept.
En förutsättning är att låna hem över en helg. Först låter det annorlunda
och du rycks med av det. Men det viktiga avgörandet är dag 2. Låter det
bättre egentigen och är det i så fall värt pengarna

#23

Postad 28 juli 2008 - 16:33

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Vet inte om det blev så himla snyggt men det fungerar i alla fall, billigt och bra. Blir lite annorlunda när riktiga kontakterna kommer på plats. Ska försöka få till ett par bilder till då.

#24

Postad 28 juli 2008 - 17:13

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
Tja, jag gillade det jag ser på bilderna med krympslagar/kabelsockor :)

Hade lite ågren över att jag skrev om strömkablar .Men det är därför
jag gillar det här forumet. Allt är inte svart eller vitt.

Delade i eftermiddag min Chordströmsnok i två. Chordpluggarna på den ena
Furutech på den andra. Och jag fick sätta furutechvarianten på slutsteget
och orginalen på Riaa´t. Annars för laidback. Varför?????? Jag gillar läget, men
förståndet får jag lägga undan :P

#25

Postad 29 juli 2008 - 09:40

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Man måste prova för att få veta, ibland bara för att få en förändring och kanske få sina farhågor eller funderingar bekräftade. Som ni kanske förstår så är jag ganska (grin) kritiskt mot det mesta där folk har en uppfattning om hur det ska vara bara för att dom har har hört det via hörsägen eller ännu värre via en försäljare av produkter.

Så jag läser på, skaffar mig kunskaper vissa har jag sedan tidigare (är ingenjör). Detta med kablar har förbryllat mig en tid så jag har tagit mig lite tid att försöka bena ut problemen. Dessa tankar, funderingar är mina egna och ingen lag på något vis, bara mitt sätt att se på saken. Hur tusan kan det vara så att så många har så olika uppfattning om hur kabel låter? I vissa fall har ni/vi/jag i princip liknade kringutrustning.

Så vad består en t.e.x en högtalarkabel av? Jo det är ju själva ledaren/ledarna, övergången mellan ledare och kontakt och till sist övergången mellan kontakt och apparat. Hmm, ok, vad kan gå snett i en kabel? Tillverkningsfel, måndagsexemplar? fel kabel till det man ska använda den till?

Tillverkningsfel: Inte troligt, kollade med lite tillverkare och toleranserna och tillverkningsmetoder är såpass säkra idag att det inte blir fel eller i alla fall otroligt sällan. Komersiell kabel säljs inte om det ofta uppstår fel på den.

Måndagsexemplar: Se ovan.

Fel kabel: Mycket troligt om man inte vet vad man gör och kanske skaffar sig kunskaper via vad andra säger. Lite som criss skriver, kanske kolla med tillverkaren av högtalaren och kolla vad dom har använt. Dom har ju "lite" bättre resurser än vad dom flesta av oss andra har.

Övergång mellan ledare och kontakt: Här tror jag att vi har en den största felkällan. Att löda är inte lätt om det ska bli bra. Det finns lödkurser som sträcker sig över en vecka där proffs går och lär sig. Såg en lödning här på forumet (ursäkta criss), en sån bakfylle lödning är i sig säkert inte unikt. Tyvärr är det ungerfär lika som jag brukar prestera ibland. Men det gäller att inte ge sig. Titta det duger är inte bra nog om man ska tävla mot proffskablar som säljs i butik.

Övergång mellan kontakt och apparat: Här tror jag näst största felkällan är. Om kontakten är kass och annliggningytan är alldeles för liten hjälper nog inte "fetarea kabeln arne" mycket eller i värsta fall inte alls. Helst ska man nog ha en kontaktyta som skruvas fast för att få det så bra som möjligt. Banakontakter ser coolt ut men hur bra eller stor är kontaktytan där inne egentligen? Och efter ett par månader när kabeltyngden har ändrat läge på banankontakten hur ser det ut då? Jag smetade ett tunt skikt modell lera på 2x2,5mm2 skalad kabel och satte försiktigt in dom i en skruvbanankontakt jag köpt. Skruvade ihop och sedan isär. Ut med kabeln och titta hur mycket avtryck som blivit. Viss mätning gjordes också för att försöka reda ut arean på kontaktytan. Kan ju i och för sig vara så att jag inte gjorde rätt eller liknande men men, bra blev det inte så dom kontaktern ligger i en låda nu och skäms lite.

Man kan ju om man vill även lägga till en skärm som en parameter. Vad ska den göra då? Jo skärma kabeln från oönskad signal. Kabeln beter ju sig lite som en antenn. Hmm, grundproblemet är alltså inkommande signaler som man inte vill ha in. Hur mycket är det då och var kommer den ifrån? Duger det med skärmstrumpa så är allt ok? Eller kanske inte. Finns ju feritkärnor av olika material som man kan använda men mina kunskaper på det området är alldeles för dåliga. Dock tror jag att den största påverkan på en högtalarkabel är rent mekanisk. Städning, ommöblering o.s.v. Viss mekanisk påverkan från ljudvågorna sker väl också speciellt om man har basport som mynnar ut bakåt mot kabeln.

Slutsats: Att snabbt slänga ihop en diy-kabel och dissa den för den inte låter lika bra som den dyrare köpkablen man har är kanske lite förhastat.

Redigerat av wader, 29 juli 2008 - 09:43.


#26

Postad 29 juli 2008 - 13:55

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0
Karla2: det låter som om du varit på en viss hifibutik i vänliga Västmanland nyligen. Stämmer det?

Wader: Kul inlägg. Det är roligt med folk som vågar skriva om sina kabelfunderingar. Skall skriva lite själv också när jag badat.

#27

Postad 29 juli 2008 - 15:07

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Här kommer lite bilder på hur det ser ut med banankontakt och sedan litet prov på hur det kommer att se ut när det blir klart. HiFi-vovven sven övervakar så husse inte gör fel.

Bifogad fil(er)



#28

Postad 31 juli 2008 - 11:15

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
Pressade en hel del kabelskor när jag fuskade som elektriker
på 80-talet. Men ett bra pressverktyg kostar en del. Men du
ämnar löda dit dojjan? På tal om lödning så är det bristen på
praktisk kunskap om det som gjort att det inte blivit så
många DIY försök. Tyvärr....

Jorslafar: Jag ringer alltid PE om jag är ute efter nånting.
Hifibutiker har det kämpigt nuförtiden och PE supportar
jag gärna :D Trvelig butik, men nu förtiden har han aldig
hemma dom prylar jag är sugna på. Tur är väl det, men han
kan beställa hem det mesta.

#29

Postad 31 juli 2008 - 21:48

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Pressade en hel del kabelskor när jag fuskade som elektriker
på 80-talet. Men ett bra pressverktyg kostar en del. Men du
ämnar löda dit dojjan? På tal om lödning så är det bristen på
praktisk kunskap om det som gjort att det inte blivit så
många DIY försök. Tyvärr....

Jorslafar: Jag ringer alltid PE om jag är ute efter nånting.
Hifibutiker har det kämpigt nuförtiden och PE supportar
jag gärna :( Trvelig butik, men nu förtiden har han aldig
hemma dom prylar jag är sugna på. Tur är väl det, men han
kan beställa hem det mesta.


Ja för tusan, jag lödde dit den. Gick en hel del lödtenn i men nu är allt på plats. EKK är ju en tacksam kabel att löda då den tål mycket värme och en EKK 4x2,5mm2 leder bort en hel del av värmen också. Men som sagt, allt är på plats och det fungerar mycket bra. Dojjan sitter som berget på kabeln och i högtalarterminalen, känns tryggt.

#30

Postad 31 juli 2008 - 23:19

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0
Karla2,

PE Audio hjärtar Chord = sant. PE audio har en mycket bra stämning och kul grejjer och aldrig några problem med någonting. Trevliga och kunniga som f-n. Vinyl är inte deras starka sida. Det kanske är tur för mig, som har fått någon slags vinylitch? När han säger något han vet kan vara kontroversiellt, typ att att RCA-kabeln skall vara vänd åt något särskilt håll och han inte känner kunden, får han något väldigt roligt i blicken. Sånt gör att man kommer tillbaka. Tack också för tidigare råd om Wolfmother. De killarna kan spela och kan sin hårdrockshistoíria,. Ibland tror man att man lyssnar på Black sabbath ibland undrar man om det är Led zep, utan att de planker. Fett ös.

Wader: vad jag vet är högtalartillverkare mycket sparsamma med kabelråd (trasslet som följde med RC-L boxen), medan vissa elektroniktillverkare (tillika högtalarsäljare) som Linn och Naim har mycket bestämda åsikter om detta, inklusive kontakter. Det där kan man fundera på en del: varför ger högtalartillverkaren inga råd, men naim dikterar valet av kabel? Och vad anser hunden? Blev det någon skillnad?

#31

Postad 31 juli 2008 - 23:28

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Var kabeltroende förr innan jag testade på riktigt och inte kunde höra någon skillnad :(

Så nu är det en härlig blandning av Kjell och Company, Biltema och Clas Ohlson. Och det har aldrig låtit så bra som det gör nu.
Iofs har jag Xindak-kablar till högtalarna, men dom ska säljas och frigöra kapital, sen blir det EKK istället.

#32

Postad 31 juli 2008 - 23:33

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Signalkablarna motsvarar 10% av apparaten som de skall kopplas in på.
Högtalar kablaget minns ej, kanske 100kr/m... men de är från hifiklubben.

#33

Postad 01 augusti 2008 - 00:33

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0
karla2: såg att du frågade efter bra banankontakter att löda på EKK. Köp dalis banakontakter som har en "kopp" i den ände som inte skall in i högtalaren. Du skruvar fast kontakten med koppen uppåt. I koppen lägger du så mycket osmält lödtenn som får plats och värmer sedan kontakten med lödkolven tills allt är smält (och lite till). Sen kör du ner kabeländarna. Låt stelna. Klart!

Du behöver inte ens en lödkolv utan kan förmodligen värma med en vanlig grilltändare av doppvärmartyp (men det blir nog lättare med kolv :( ). Jag fick sånt självförtroende av detta att jag lödde ihop signakablage också. Det var svårare, dock.

Kontakten är tvådelad och "koppdelen" skruvas på "banandelen". När man satt in bananen i kontakten på tex högtalaren, skruvar man de sista varven tills det tar stopp och då fjädrar sex blad ut från banandelen för bättre kontakt med högtalarkontakten. En bild säger mer än tusen ord, men hittade dem inte på hifiklubbens hemsida nu. De fanns i maj (det är inte http://www.hifiklubb..._tillbehoer.htm.

#34

Postad 02 augusti 2008 - 13:05

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Nya kontakter på högtalarkabeln gav ingen som helst skillnad, skulle ha förvånat mig mycket om det skulle ha gjort det. Men nu känns det säkert att kontakterna sitter i ordentligt. Vovven har bestämda åsikter om det mesta men hifi (nåja smyghifi i all fall) gillar han skarpt. När jag spelar musik så ligger han ofta på mattan och sover eller bara slappar.

Nu har jag bytt lite fram och tillbaka mellan lonworks med neutrik kontakter och lonworks med furutech kontakter. Jag hör ingen som helst skillnad. Enda skillnaden är väl att jag personligen kanske tycker att furutech kontakterna ser lite bättre ut men å andra sidan hur ofta är man bakom stereon och kollar in kontakterna.

Är ju lite sugen på att testa en "svindyr" furutech kontakt. Bara för att få veta om det blir bättre. Jag är mycket nöjd med lonworks kabeln så här långt. Det jag kollar på nu är terminaler till framför allt högtalarna. Dom som sitter där tycker jag inte fungerar så himla bra. Läbbigt lätt att dra vildgäng plus att kortslutningskyddet tar sådan fruktansvärd plats.

Cambridge spelaren som jag skulle låna fick jag skjuta på framtiden lite eftersom vi inte åkte till v-ås.

#35

Postad 02 augusti 2008 - 13:14

nautiqu3
  • nautiqu3
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Jag har Supra HDMI-HDMI från HTPCn samt PS3an.

Supra mini till högtalarna. Sen någon lite grovare RCA-RCA som går från TV'n till stereo stärkaren...

2 x LoRad samt3 x Supra Main kablar också :(

#36

Postad 02 augusti 2008 - 13:32

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Själv har jag Supra för HDMI och vanliga hemmagjorda EKK för högtalarna, klart nöjd med det :(

#37

Postad 02 augusti 2008 - 13:39

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
CA 10k, dock är det genomgående Supra, från ström till signal och högtalarkablar.
Rätt många kablar alltså...Kör dock Clou Cable till hörlurarna. :(

Som sagts tidigare är ca 10% av anläggningens värde en lagom summa att lägga på kablage då de ändå utgör en rätt liten del i systemets prestanda. Rummets akustik och elektroniken i sig, framförallt högtalarna, är bra mycket viktigare att lägga pengar på.

Redigerat av tb303, 02 augusti 2008 - 13:46.


#38

Postad 09 december 2008 - 20:44

cygnes
  • cygnes
  • Användare

  • 219 inlägg
  • 0
hur viktig kabeln är kan ju diskuteras i evigheter

mina erfarenheter är
man måste ha lite area på högtalarkabeln 2,5 om den är upp till c:a 4m ("bakisar" lite undantaget)!
Men vad man än gör så använd inte billiga bananer det låter SKIT!

#39

Postad 10 december 2008 - 08:51

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Ungefär 300:- för allt kablage jag bytt ut, högtalarkablar och signalkablar då.

@ cygnes; jag har ungefär 5mm^2 på 1.8m fungerar utmärkt :(

Redigerat av Professor_Kalkyl, 10 december 2008 - 08:52.


#40

Postad 20 december 2008 - 16:17

cygnes
  • cygnes
  • Användare

  • 219 inlägg
  • 0

Ungefär 300:- för allt kablage jag bytt ut, högtalarkablar och signalkablar då.

@ cygnes; jag har ungefär 5mm^2 på 1.8m fungerar utmärkt ;)


Jag har ingen gräns uppåt! har kört biwire med 6kv på c:a 2m :P
menade mest att man inte ska gå på för tunt

#41

Postad 20 december 2008 - 16:24

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
50 meter 2.5 mm² OFC från Kjell&Co 279 kr =)

#42

Postad 20 december 2008 - 16:33

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0
Allt e Supra.

#43

Postad 20 december 2008 - 17:33

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Jo runt 10-15 % av anläggningens värde, har jag lagt på mina kablar.

#44

Postad 20 december 2008 - 20:39

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Högtalarkablar ca 40 kr / m
Signalkablar ca 150 kr / m

Riktlinjen att man skall lägga en viss procent på kablar baserat på anläggningens pris köper jag inte. Det bygger på principen att en kabels prestanda alltid ökar med priset men för mig räcker det med att en kabel är tillräckligt bra för att utföra sitt ganska enkla fysikaliska jobb. Även om dyrkabeltillverkare och andra med diverse pseudovetenskapliga argument* vill få oss att tro annat så handlar det om fysik inte mystik imo.

* Audioholics har många utmärkta kabelartiklar. Nedan en som tar upp och varnar för de pseudovetenskapliga argument som dyrkabeltillverkare gärna använder sig av samt den därav tillkommande "diskussionen" mellan Audioholics och Audioquest.

http://www.audioholi...g-you-snake-oil
http://www.audioholi...ake-oil-article

"Cable science is made out to be much like religion at least with commercial audio. It is strictly faith based from what we have seen. Exotic cable vendors offer no proof based on acceptable scientific methodologies. However they promote these scientific principles while rejecting their provable and measurable implications. Fortunately however cable science is not mysterious or spiritual like a faith based religion. Electrical properties of cables are well known and documented from DC up to GHz (reference. Henry Ott,Dr. Howard Johnson, etc). To insist otherwise is futile."

Gene DellaSalla - Audioholics .

Edit: Mer från Audioholics:
The Truth About Interconnects and Cables

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 21 december 2008 - 08:19.


#45

Postad 22 december 2008 - 15:17

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Ungefär 300:- för allt kablage jag bytt ut, högtalarkablar och signalkablar då.

@ cygnes; jag har ungefär 5mm^2 på 1.8m fungerar utmärkt :D


jag har en kabel på 7mm^2 på 2m uppdelar på 7st separata isolerade EKK ledare för + och en till sådan kabel för - på var högtalare, det e inte heller fel :)

Redigerat av DVD-ai, 22 december 2008 - 15:18.


#46

Postad 07 juli 2009 - 18:59

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0
Vet inte om jag törs skriva det men över 100 lakan är det!!!

#47

Postad 07 juli 2009 - 22:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
chitt... 100kkr åt skogen med andra ord... :)

jag ligger på ca 1500kr för allt !
och då har jag verkligen räknad med alla kablar som allt är ens i närheten av stereobänken. och jag tycker att 1500kr är onödigt mycket...

#48

Postad 12 juli 2009 - 20:27

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

chitt... 100kkr åt skogen med andra ord... :)

jag ligger på ca 1500kr för allt !
och då har jag verkligen räknad med alla kablar som allt är ens i närheten av stereobänken. och jag tycker att 1500kr är onödigt mycket...

Ja det är din åsikt och den får alla ha!!

#49

Postad 12 juli 2009 - 20:33

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Ett tips köpa era kablar begagnade, går att göra många fina klipp.
Har köpt nästan alla mina kablar begagnade.

#50

Postad 12 juli 2009 - 22:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Ja det är din åsikt och den får alla ha!!


Jepp!, så är det ju, men det va meningen att vara lite med glimten i ögat... inte som något "påhopp" eller liknande, hoppas jag inte du tog det så... :)
det va i vilket fall som inte meningen då! :P

Men nu blir man ju lite nyfiken på att få veta hur du testat dig fram till dina 100kkr kablar ?! :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • darkages
    2024-05-05 19:55:49
  • darkages
    2024-05-05 19:54:24
  • Provmontering nya duken
    DPC
    2024-05-05 12:34:08
  • Fästen på ny position och med offset
    DPC
    2024-05-05 10:03:39
  • Certifiering
    DPC
    2024-05-05 10:01:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.