Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köttklister!?

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Köttklister!? (51 medlem(mar) har röstat)

Kommer du köpa ihopklistrat kött?

  1. Aldrig i livet! (30 röster [58.82%])

    Procent av omröstning: 58.82%

  2. Självklart. (8 röster [15.69%])

    Procent av omröstning: 15.69%

  3. Kanske, det beror på priset. (13 röster [25.49%])

    Procent av omröstning: 25.49%

Rösta Gäster kan inte rösta

#1

Postad 09 februari 2010 - 17:35

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Klister tillverkat av blod
• Det är den nederländska tillverkaren Sonac som vill lansera det nya köttklistret i Europa.
• Produkten kallas Fibrimex och är tillverkad av blod från gris eller ko. Den består av två olika proteiner som finns i blod:
• Trombin, som är ett nyckelenzym i blodets koagulation.
• Fibrinogen, ett lösligt protein i blodplasma, som vid koagulation omvandlas till olösliga trådar av fibrin.
• Tillverkaren framhåller på sin hemsida att köttklistret gör det lättare att tillverka köttprodukter med jämna former och storlekar. Andra fördelar för producenterna är att det blir mindre spill i produktionen.

DN.se

Va ända in i h-vete är det frågan om? :lol:

Fet diss från min sida, ihoplimmat kött kommer aldrig att sätta sin fot innanför min tröskel! ;)

Kanske nåt för Sigvard Marjasin? ;)

#2

Postad 09 februari 2010 - 18:06

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Jag hoppas att det kommer att användas för att minska spillet i första hand, och då säljas som snorbilliga grytbitar as best, med tanke på var de bitarna antagligen legat ;)

#3

Postad 09 februari 2010 - 18:15

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0
Nä, fy f-n vad vidrigt alltså.
Varför kan man inte bara få ha sina naturliga råvaror ifred. Det kommer säkert som så mycket annat att komma på bred front.
Se bara på Aspartam, det konstgjorda sockret som lagras i kroppen, som snart finns i allt. Det finns ju nästan inte ett tuggummi nuförtiden som inte innehåller den skiten.
Och pålägg som det inte är insprutat arom i finns det ju inte mycket av .Och det bara för att det är billigare för tillverkaren.

#4

Postad 09 februari 2010 - 18:48

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Bra att det är klassat som tillsats och inte processhjälpmedel. Detta ger att det klart måste märkas ut på produkten att detta är tillsatt. Likaså får det inte förkomma i storkök eller catering, ingen kommer "tvingas" på det som inte vill.

Men om det verkligen är en produkt som behövs? Det vette tusan. Något konstigt att äta är det dock inte, det är en fullt naturlig produkt. Inget konstgjort som aspartam som knappt naturen kan bryta ned. nej, en vanlig komponent i blod.

Äter du blodpudding kan jag lova att du får i dig dessa ämnen allaredan dock inte i förädlad form.

Bra/dåligt? Jag klarar mig utan det, det kan jag lova. Om jag kommer klara mig från att äta det, det är en helt annan fråga. Precis som ovan sagts, rökt skinka finns ju knappt längre. Finns den är den svindyr eftersom produktionen är småskalig.

#5

Postad 09 februari 2010 - 22:45

UffeE
  • UffeE
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Köttklister är en bra produkt om den används rätt, har använt det några gånger redan första gången för drygt 1½ år sedan.
Jag ser bara fördelar till att använda det så vida man använder det på rätt sätt och inte lurar folk till att säga att det är något som
det egentligen inte är, Men eftersom butikerna idag säljer helt vanlig benfri fläskkotlett som fläskytterfilé, något som för mig känns helt vilseledande.

Men som sagt om man använder det rätt tex att man sätter ihop 2 innerfiléer av tex lamm så får du en jämnare stekradie eller svansbiten på oxfilén samma där istället för att du får den perfekt stekt i den tjocka delen och svansbiten blir helt överkörd. Men man ska veta vad man gör samt hur man gör om man använder det.

Redigerat av UffeE, 09 februari 2010 - 22:46.


#6

Postad 09 februari 2010 - 22:50

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0
Vidrigt! Går fetbort..

#7

Postad 10 februari 2010 - 08:13

Aengeln
  • Aengeln
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Ser inget problem med det alls. Visst, det låter kanske inte så trevligt med "köttklister", men å andra sidan låter det inte så trevligt med att vi äter kadaver heller. Kan man använda produkten för att minska spillet i produktionen, så finns det ju bara fördelar.

--A

#8

Postad 10 februari 2010 - 08:19

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

  • 252 inlägg
  • 0
Jag har smakat det och tycker inte det smakar konstigt.
Som seg, ljummen, halvt rinnande blodpudding med hår i ungefär.

Mvh
Charles Manson

#9

Postad 10 februari 2010 - 16:52

Unregisteredd77fcd1d
  • Unregisteredd77fcd1d
  • Användare

  • 238 inlägg
  • 0
Hmm... om man använder detta "köttklister" för att sätta ihop flera bitar kött... då får man en ännu större köttbit! Skräm den sedan lätt, lägg den på en tallrik och ge hit!

#10

Postad 10 februari 2010 - 17:27

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0
Jag hoppas att vi även kommer kunna köpa klistret så att man enkelt kan limma ihop resterna hemma och använda dem vid nästa grillkväll tex! Många små korv bitar tex!
Tummen upp!

#11

Postad 10 februari 2010 - 22:03

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Hmm detta är nog något ja aldrig kan tänka mej att använda.

#12

Postad 11 februari 2010 - 06:20

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
kan man limma fast amren om man tappar den? :D

#13

Postad 11 februari 2010 - 09:42

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

kan man limma fast amren om man tappar den? :D


I praktiken är köttklistret koagulerat blod, tror nog med andra ord att din arm skulle fastna men vissa problem med funktionen skulle det nog vara.

#14

Postad 11 februari 2010 - 10:05

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Men herregud. De ämnen som används för att tillverka "klistret" finns redan i det kött du äter. Det kommer inte smaka annorlunda, köttet kommer inte magiskt få sämre kvalité. Det är väl bara utmärkt att man kan använda i stort sett allt av djuret som slaktas istället för att slänga bort stora mängder.

Ska vi sluta utveckla mediciner och bara använda oss av det "naturliga" som finns ute i skogen? Det är ju trots allt naturligt och i sig det absolut bästa som finns?

När vi ändå är igång så förbjud konserveringsmedel som är tillverkade av människan, en limpa kommer kost 150 kr.
Äh, förbjud allt som tillverkats, förädlats etc. Vi kan bo under granris ute i skogen och äta bark, det är så "äkta" det kan bli.

Trångsynta bakåtsträvare.

Redigerat av JetJaguarr, 11 februari 2010 - 10:11.


#15

Postad 11 februari 2010 - 10:47

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

  • 2 143 inlägg
  • 0
Jag tycker det är okej.

Redigerat av bananplanta, 11 februari 2010 - 10:50.


#16

Postad 11 februari 2010 - 10:56

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Det jag är rädd för är att dom kommer att ta en oxfilé och klistra ihop med kött av annan "kvalitet" och ändå kalla det för oxfilé.

Jag ser liksom inget behov av köttklister, blir det "spillbitar" över idag kan dom ju ändå sälja det som t. ex grytbitar?

#17

Postad 11 februari 2010 - 11:07

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

  • 2 143 inlägg
  • 0
Är det ens tillåtet?
Det måste ju ändå märkas upp enligt avdelningsdirektören på Livsmedelsverket, så det är väl bara att ta den oxfilé som det inte står trombin eller "Kommer från sammansatta köttdelar" på.

#18

Postad 11 februari 2010 - 14:41

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0

I praktiken är köttklistret koagulerat blod, tror nog med andra ord att din arm skulle fastna men vissa problem med funktionen skulle det nog vara.


Ja men det är ju skitsamma bara det ser bra ut :rolleyes:

#19

Postad 11 februari 2010 - 15:14

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
vettefan hur bra det skulle se ut. när du går omkring skulle den bara hänga där. när du svänger runt så kommer du daska till folk i närheten, eller dra ner en massa glas och vaser och grejer. jag tror det hade varit bättre med en protes. en robotprotes. bli en android, och krossa alla som står i ens väg. boyah!

för övrigt känns det löjligt med köttklister, men om dom kan göra nåt bra av det så vassego.

#20

Postad 11 februari 2010 - 23:32

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Tycker det låter som en bra ide!

Tänk er att limmaihop den finaste hängmörade oxfilen med en fläskfile samt entrecote! Mumms! :P :rolleyes: Fetaste biffen!

#21

Postad 12 februari 2010 - 10:45

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Tycker det låter som en bra ide!

Tänk er att limmaihop den finaste hängmörade oxfilen med en fläskfile samt entrecote! Mumms! ;) :) Fetaste biffen!


Undrar vad stektiden skulle bli? Oxfilé ska väl upp till cirka 55-60 grader, entrecote 60-65 grader och fläskfilen 75 grader...
men visst, tänk dig en fin bit lammfilé styckat i tärningar om 2x2 centimeter och jag tror entrecote i samma storlek. Limma ihop dessa i rutmönster, stek ;)

Det kan nog bli riktigt mumsigt.

Eller det billiga ankbrösten där man strimlar det dyra anköttet och stoppar in annan billigare fågel! Fast knappats kyckling iochmed olika stektid nu igen.

Kan någon komma på riktigt effektfullt ihopklistrande? Ett ljust och ett mörkt kött med samma stektid? Jag kommer inte på något! Alla ljusa köttslag kräver ju genomstekning medan mörka kan vara lättare stekta.

#22

Postad 12 februari 2010 - 12:47

swebarb
  • swebarb
  • Forumräv

  • 585 inlägg
  • 0
Riktigt ###### äckligt är det.

#23

Postad 12 februari 2010 - 17:47

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Riktigt ###### äckligt är det.


Du äter det varje gång du äter kött. Exakt samma ämnen finns i entrecôte, oxfilé eller fläskkotlett. De finns även i dig, är du äcklig också då eller? Är det äckligt för att några idioter kallar det klister?

Redigerat av JetJaguarr, 12 februari 2010 - 17:48.


#24

Postad 13 februari 2010 - 11:54

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

  • 578 inlägg
  • 0
Om jag inte missminner mig har man detta klister mellan skivorna med kött på kebabspettet (om det inte är spettet som ser homogent ut) i pizzeriorna. Och har haft det länge... Så ni har nog allihopa ätit det redan.

#25

Postad 15 februari 2010 - 16:33

mats_b
  • mats_b
  • Användare

  • 174 inlägg
  • 0
fattar inte problemet?

tillsatsen är gjord av i blod förekommande enzymer. det ÄR blod i kött.

#26

Postad 15 februari 2010 - 23:09

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

fattar inte problemet?

tillsatsen är gjord av i blod förekommande enzymer. det ÄR blod i kött.


Tillsatsen näringsmässigt inget problem. Frågan är bara hur den kommer att nyttjas? Kan man veta kvalitén på det man köper, att hela köttbiten är från samma djur ens samma slaktdag? Kanske halva biten är äldre än andra halvan?

Där ligger problemet. Det är något vi inte behöver.

#27

Postad 16 februari 2010 - 19:32

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Tillsatsen näringsmässigt inget problem. Frågan är bara hur den kommer att nyttjas? Kan man veta kvalitén på det man köper, att hela köttbiten är från samma djur ens samma slaktdag? Kanske halva biten är äldre än andra halvan?

Där ligger problemet. Det är något vi inte behöver.


Nej, inget vi behöver. Regler som skyddar mot detta finns redan och lär dessutom stärkas med denna "nya" upptäckt.
Datummärkning har det fuskats med långt innan det här. Gällande kvalité så ska detta kött märkas, så det är fritt fram att välja vad för kött man vill köpa.

Redigerat av JetJaguarr, 16 februari 2010 - 19:34.


#28

Postad 18 februari 2010 - 23:25

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Lite snuskigt är det allt på något konstigt sätt.. Jag är kötterian, så inte för den skull, men jag kan likna det här lite vid blodgivning. Jag är själv blodgivare, och har varit i många år, men jag skulle ALDRIG kunna tänka mej att ge plasma.. Centrifugera blodet i en maskin, ta vad dom vill ha, och spruta tillbaks resten ?? Som har varit och snurrat runt i en maskin...? Nej tack... Det här känns lite som samma grej...
Blodpudding är okej, men det här... Nja...

Okej då.. En ryggbiff ihopplimmad med en ryggbiff ihopplimmad med en ryggbiff ihopplimmad med en ryggbiff...
Skivorna är ju alltid så förbannat tunna !!? Gubbfan i den lokala charken skär inte skivorna så tjocka som jag vill ha, även att jag skäller på fanskapet varje gång... :rolleyes:

#29

Postad 21 februari 2010 - 11:42

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Lite snuskigt är det allt på något konstigt sätt.. Jag är kötterian, så inte för den skull, men jag kan likna det här lite vid blodgivning. Jag är själv blodgivare, och har varit i många år, men jag skulle ALDRIG kunna tänka mej att ge plasma.. Centrifugera blodet i en maskin, ta vad dom vill ha, och spruta tillbaks resten ?? Som har varit och snurrat runt i en maskin...? Nej tack... Det här känns lite som samma grej...
Blodpudding är okej, men det här... Nja...

Okej då.. En ryggbiff ihopplimmad med en ryggbiff ihopplimmad med en ryggbiff ihopplimmad med en ryggbiff...
Skivorna är ju alltid så förbannat tunna !!? Gubbfan i den lokala charken skär inte skivorna så tjocka som jag vill ha, även att jag skäller på fanskapet varje gång... :)



Du går på känsla även ifall ditt sunda förnuft säger något annat.
Det är ju tyvärr sånt som gör att sån här populistisk hysteri över ingenting får så stor spridning.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.