Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa hemmabio+Ljudsystem?

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 maj 2007 - 06:49

michel_n89
  • michel_n89
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hej, jag ska flytta och har bestämt mig för att ha ett "biorum", vad skulle ni tipsa att köpa för ca. 15000 ljud+tv/projektor? :)

#2

Postad 20 maj 2007 - 13:47

simonerlandsson
  • simonerlandsson
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0
Ska du betala 15000 kr för bara ljudet eller för både ljud och tv?

#3

Postad 21 maj 2007 - 08:14

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Ok med beg?
Har du någon TV-mottagare? Ska anläggningen användas til TV? Hur mycket ser du på TV?

Redigerat av Unregistered37573cc1, 21 maj 2007 - 08:14.


#4

Postad 21 maj 2007 - 16:50

ganzta
  • ganzta
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
15 000 kronor kan du få tv och ljud för, men det kommer juh inte bli några kvalitets grejjer direkt...
ljud LG LH-W760IA skulle kunna vara en idé. 5000 kronor, prisvärt!

tv så får du nog ställa dig frågan hur stor tv du vill ha, för 10 000 kronor kan du få en hyffsat bra 32 tummare eller en mindre bra 42 tummare.

#5

Postad 22 maj 2007 - 05:22

michel_n89
  • michel_n89
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
hmm...vad är en bra summa att lägga ut då? vill inte ha ett dåligt ställe....hela grejen e ju att alla ska bli imponerade(hihi) och att man ska kunna njuta av filmerna....20-25 tusen lr ännu mer? :blink:? kan det bli nåt då? vill helst ha projektor+ljud....enlighten me! äre värt att satsa på Bluray eller hd-dvd?

Redigerat av michel_n89, 22 maj 2007 - 05:48.


#6

Postad 22 maj 2007 - 05:33

michel_n89
  • michel_n89
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Ja, begagnad går bra! Har en 42a till tv tittande så d e bara bio!

#7

Postad 22 maj 2007 - 09:11

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Min personliga åsikt är att man får mest för pengarna om man köper beg.
Spontant lite ideer:
Alt 1.
Själv är jag inte så vass på projjar så om jag skulle köpa något nytt själv så skulle det bli projjen. Tycker man får en projje som räcker mer än väl för ca 10' (nypris). (ex Epson TW 620, Sony HS60 eller Z5. Läs mer om projj under proj-forumet.) Duk kanman ju börja med klassiska Tupplur från IKEA.
Kvar är då 5' till högtalare + dvd + stärk. Inte mycket. Fortsätter man på nytt så ... Vill du få ut lite av din projje så hamnar väl dvd'n minst på 2'. Kvar är då bara 3'. Finns inte mycket mer än Logitechs Z5500 som alternativ då. Litet smidigt och mycket ljud för pengarna.
Alt 2.
Håll kvar vid din nya projje enl 1, men sök ett prisvärt paket på ljudsidan på beg-marknaden. Sjkälv skulle jag ha svårt at inte ta ett billigt paket typ exempelvis fyndet http://www.blocket.s...3335.htm?ca=2_s . Lite pengar kvar till dvd och ingen sub, men riktigt mycket att starta med. Sedan kompletterar man med en sub så har man ett kompetent paket (även om det inte har finesseran som nya anläggningar). Uppgraderar så småningom dvdn för att få ut mer av bilden (och ljudet).
Alt 3.
Köp en "sämre" ny projje för ca 7'. Ger i alla fall 8' till övriga anläggningen. Då får du plats med en ny anläggning med lösa delar tex Fyndapaket 1, Fyndapaket 2 eller Fyndapaket 3. 1 och 2 kompletteras med en sub och en dvd och 3an med en mer påkostad dvd.

Alt 4
Köp en beg projje. Är övertygad att du får något du är nöjd med för ca 7'. (Tex Epson 600 eller Sony HS50 med takfäste och ev duk brukar ligga där.) Övrigt som 3.


Osv.

Kortfattat:
Försök fundera på ungefär hur mycket du kan tänka dig att lägga på varje del och om du kan tänka dig att köpa den delen beg eller inte. Fundera även på om lagd summa gör att du får ett paket som motsvarar dina krav.
Hade jag ca 15' så skulle jag personligen sikta på omkring 7-8 på bilden (projje+ duk) och ungefär lika mycket på ljud. Eftersom budgeten är tajt så hade dte blivit beg på båda sidor. Möjligen undantaget ljud- och bildkälla.
Hade jag haft 20 eller t.o.m. 25' så hade jag köpt en ny projje för ca 10' och lagt resten på ljud fördelat på ca 2' på dvd, ca 3-4' på stärk och ca 5-7' på högtalare. Högtalarna ABSOLUT beg.

Hur funderar du på fördelningen av pengar?

När det gäller "imponera" så imponerar de flesta nya projjar på "svenssons", även de som kostar ca 7' i nypris. Då det gäller ljud är det väl mer bas och finesser som gäller. Alltså viktigt med lite lull-lull och mycket bas. Rätt uppfattat?

Med din budget tycker jag inte du ska prioritera blue-ray eller ens HD i första hand.

Krav på högtalarna? Bra med små sateliter som är lättare att placera eller roligare att visa upp rejäla golvare som imponerar mer på unga grabbar?

När det gäller pengar så får du ganska mycket mer om du går upp till 20', men har man inte pengar så har man inte. Du har ju dessutom alternativet att lägga 15', men inte köpa allt utan komplettera allt eftersom då pengarna strömmar in. Nöj dig tex med fronthögtalare och köp center, bak och sub senare. Intressant?
Ska väl säga att köper du en anläggning för 15' tex alt 1 ovan så får du ett enkelt ljudsystem, men kombinationen imponerar STORT på säkert 95% av svenssons. Nackdelen är att om man blir biten så är risken stor att man ganska snart vill uppgradera ljudbiten. Lägger man 5-6' till så får man ruggigt mycket mer ljud ... i synnerhet om man köper beg.

Luddigt svar, men tror du bör precisera dig lite om du ska kunna få mer precisa svar. Sorry.

#8

Postad 23 maj 2007 - 03:05

michel_n89
  • michel_n89
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
tack så mkt! nu kan ja gå upp till 25 typ? lr va säger du...är det en bra summa som du skulle kunna placera ut saker på tror du? tack i förhand! <3

#9

Postad 23 maj 2007 - 08:57

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Som jag sa får du mer för 25 än 15. Om du sedan tycker det är värt det eller inte ... det är svårt för oss andra att avgöra.
Som jag sa tror jag att du blir mer än nöjd med en projje som ny kostar ca 10'. Det ger 10-15' kvar till ljud. Om det är "lagom" till dig är svårt för oss att avgöra. Har du lyssnat på något och isf - hur lät det?

#10

Postad 23 maj 2007 - 15:35

michel_n89
  • michel_n89
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Inte lyssnat på nåt särskilt men det krävs nog inte mycket för o få mig o häpna :rolleyes: har gamla hemmabiosystem (dom första :S:S typ 20 W lr nåt :D) men 15 till reciever o allt sånt? :D

#11

Postad 24 maj 2007 - 08:12

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Då blir det första rådet att du går till någon butik och lyssnar lite. Lyssna på ett "allt-i-ettg-paket". ett par paket med fria delar för 6-15'. Skriv sedan vad du tycker. Ang proj så släng ett öga på någon. Är som sagt rätt säker att kikar du på en demo på en som kostar kring 10' så är du fast. :wub:

Ut, kika, lyssna och skriv sedan vad du tycker om de saker du lyssnat på så kan vi tipsa om vad som ger mer för pengarna. :) Då vet du samtidigt lite mer om vad du får om du lägger mer pengar och kan bedömma om det är värt det. Tidigare nämnda z5500 finns hos de flesta "stormarknader" och datathandlare. Det är det billigaste du kan komma undan. Jämför sedan med andra system och fundera om det är värt mellanskillnaden.

Att ge dig förslag utan att veta inriktning blir som att bara räkna upp en jäkla massa podukter utan urskiljning.

#12

Postad 24 maj 2007 - 21:04

simonerlandsson
  • simonerlandsson
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0

Att ge dig förslag utan att veta inriktning blir som att bara räkna upp en jäkla massa podukter utan urskiljning


Årets bästa inlägg i hemmabio forumet?

#13

Postad 25 maj 2007 - 07:28

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Simon? - Kan du utveckla?

#14

Postad 25 maj 2007 - 10:49

simonerlandsson
  • simonerlandsson
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0
Tyckte det stämde så bra, för det är väldigt ofta man ser inlägg som frågar om vad som finns i klassen 10 000 kr, utan att skriva vad de söker efter.

så det jag menade var att ditt inlägg passade bra in här ;)

#15

Postad 25 maj 2007 - 13:37

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
i see. Jo, det känns lite svårt att bara räkna upp. Som jag vet att bl.a. du skrivit i något svar så kan man ju lika gärna gå in på prisjakt och göra en sökning. Börja tex på projjar 5-11', sedan förstärkare 3-6' osv. Tyvärr blir ju inte trådskaparen klokare. Bättre om man vet vad som är prioriterat. Ska det vara stora högtalare som är som garderober som imponerar lika mycket med sin fysik till de stirrande tonåringarna eller ska det vara smått som gör att man kan ha rummet till annat? Är det viktigt med maximal hifi-kvalitet eller är det viktigare att kunna spela så alla grannar hör och gärna känner när man spelar? Vill man sedan gå djupare kan man ju diskutera klanger. Klipsch "in-ypur-face" eller Dynaudios tillbakalutade eller någonstans i mitten. osv, osv osv ...

Sorry michel. Om tipsen ska vara något värt är det nog bra om du kikar lite IRL och säger vad du tycker så kan vi nog ge dig tydligare tips sedan.

#16

Postad 25 maj 2007 - 14:02

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Äntligen ett mer konkret förslag. Såg nämligen denna annons. Har en känsla att du skulle bli mer än nöjd med den fronten. Som projje vilken som helst av de jag nämnt kring 10'. Som stärk kan du kika i någon av alla de trådar som finns bland förstärkare, men från höften får jag väl säga Onkyo 604 (kanske från Tyskland?) eller Sony DA5200. Sedan 5' till dvd och ett par små bakhögtalare.
Vill du ha ännu mer fysik i fronten så har NAD ett par STORA frontar till salu. Får du dem för ca 4' och har plats för dem så torde du impa på polarena. ;)

#17

Postad 25 maj 2007 - 15:38

simonerlandsson
  • simonerlandsson
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0
Helt riktigt som du säger. Ska nog i början av varje tråd fråga vad de prioriterar innan jag försöker ge något förslag ;)

#18

Postad 25 maj 2007 - 17:58

michel_n89
  • michel_n89
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Tack! Jag var iväg idag och fattade tycke för samsungs http://se.pricerunne...T-TXQ120-priser (designen) vet inte hur bra den verkligen är?

Sedan såg jag också en subwoofer från yamaha med 1000w och börja tänka på vad som är billigast....köpa enskilda saker och bygga eller köpa ett paket? man behöver recievers o allt?

#19

Postad 25 maj 2007 - 18:25

simonerlandsson
  • simonerlandsson
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0
Blir oftast billigast att köpa komplett. Vad du sen får för pengarna är en annan fråga, då det oftast är lite mer design man betalar för i dyra komplett paket. Ljudmässigt så tror jag du har mer att hämta för 10k med enskilda komponenter.

#20

Postad 25 maj 2007 - 20:03

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Tack! Jag var iväg idag och fattade tycke för samsungs http://se.pricerunne...T-TXQ120-priser (designen) vet inte hur bra den verkligen är?

<{POST_SNAPBACK}>

Du lägger ganska stor del av budgeten på design.

Sedan såg jag också en subwoofer från yamaha med 1000w och börja tänka på vad som är billigast....köpa enskilda saker och bygga eller köpa ett paket? man behöver recievers o allt?

<{POST_SNAPBACK}>

Frågan är vad man menar med "paket". Du kan köpa lösa delar som "paket" åxå. (Se tidigare förslag från Fynda.)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.