Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Silverline LaFolia

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Silverline Audio La Folia (Golvhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser

#1

Postad 29 mars 2006 - 19:57

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0
Jag har skaffat nya högtalare, så jag tänkte jag kunde skriva lite här och dela med mig.

Först lite bilder:

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild


Det handlar om:

Silverline LaFolia
www.silverlineaudio.com

Det finns en del recensioner om Silverline LaFolia på nätet. Här är en: http://www.soundstag...adise200207.htm
Det är alltså en lättdriven fullregisterhögtalare (4-vägs). Mycket dynamisk, ovanligt okänslig för lyssningsposition, lätt att placera och inte speciellt känslig där heller - man hittar snabbt ett stort perspektiv både i bredd och djupled. Den spelar rakt ner till ca 20Hz utan att skapa resonanser i mitt rum. Den bakåtriktade 9.5"-Dynaudiobasen är delad högt (1.200Hz) och bidrar mycket till den upplevda spridningen. Luftig diskant och mycket fin bas, så är det visst. Men i skrivande stund är jag som mest :D över den sömlöshet och homogenitet konstruktören lyckats åstadkomma i en trots allt så komplicerad högtalare som en 4-vägare.

Postad bild


LaFolia ser faktiskt ganska slanka ut, men utstrålar trots det en "give it to me!"-inbjudan, ungefär som man får med monsterslutsteg o liknande.

Jag spelar, bitvis så att det ringer i öronen, med ett par Cayin 860 enbart (Rörbestyckning: 4 x 6550, 1 x 12AX7, 1 x AU7, 1 x 6N6. Uteffekt: 70 Watt RMS/38 Watt RMS Triod). Med dessa högtalare är det nog mer rummets beskaffenhet än högtalarens vilket förstärkeri som krävs. Med hyfsade akustiska förutsättningar spelar de sömlöst i hela det hörbara registret med ytterst måttligt förstärkeri.

Här en bonusbild med Consonance Forbidden City Calaf och Bellari RIAA:

Postad bild


Fråga på :)

#2

Postad 29 mars 2006 - 20:05

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Tar för givet att du fixar en grillkväll sen i sommar så tar vi "norrlänningar" en bil ner för en moderatorkväll :D

Dom verkar vara sanslöst bra dom där högtalarna efter vad man har läst. Har uppgraderingstarmen fått nog nu på högtalarsidan kanske? Eller kommer det in större Silverline till hösten kanske? :)

Redigerat av Martin.M, 29 mars 2006 - 20:43.


#3

Postad 29 mars 2006 - 20:14

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0
Riktigt köttiga rackare, men vackra sådana! Är det tillåtet att fråga om priset och inköpsstället?

#4

Postad 29 mars 2006 - 20:26

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Grattis! Ser riktigt fina ut! Kan tänka mig att de låter "helt okey" med din elektronik! :)
Vi får, som Martin sa, ta en grillkväll i sommar. :D

#5

Postad 29 mars 2006 - 20:34

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Tar för givet att du fixar en grillkväll sen i sommar så tar vi "norrlänningar" en bil ner  ;)

Pust, inte såhär officiellt :) Fast det är klart, ni är väl inte så många där uppe ;)

Har uppgraderingstarmen fått nog nu på högtalarsidan kanske? Eller kommer det in större Silverline till hösten kanske? ;)

Nu får det räcka. Det säger iaf sambon för jämnan ;)


Är det tillåtet att fråga om priset och inköpsstället?

Njä, undviker det som varande Mod :D . Jag gav en länk där man kan finna ut det mesta: www.silverlineaudio.com

#6

Postad 02 april 2006 - 20:58

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0
Lite dåligt med frågor :(

Lägger in några bilder till:

Bifogad fil  DSC_4287.JPG   109,45K   46 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSC_4413.JPG   183,5K   71 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSC_4375.JPG   150,49K   101 Antal nerladdningar

#7

Postad 03 april 2006 - 13:18

Alchemist
  • Alchemist
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0
Det där ser ut som en seriös högtalare! Ren design som andas kvalitet. Läckert med det stora baselementet på baksidan! Är det ett "Kina-märke". Jag menar på inget sätt att de skulle vara sämre om de är tillverkade och utvecklade i Kina. Däremot brukar ju "Kina-hifi" vara oerhört prsivärd...

#8

Postad 03 april 2006 - 13:22

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Det där ser ut som en seriös högtalare! Ren design som andas kvalitet. Läckert med det stora baselementet på baksidan! Är det ett "Kina-märke". Jag menar på inget sätt att de skulle vara sämre om de är tillverkade och utvecklade i Kina. Däremot brukar ju "Kina-hifi" vara oerhört prsivärd...

<{POST_SNAPBACK}>

Det är inte ett "kina-märke" utan ett amerikanskt!
Finns en länk längre upp men här kommer en till Silverline LaFolia

#9

Postad 03 april 2006 - 14:17

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0
xz-5 vs LaFolia, hur står sig xz-5orna?

Nu har jag ingen koll på Lafolia:s prisklass, men gissar jag rätt så lär dem kostat några kronor mer :D



Edit; Måste man vara mod för att få komma på grillkvällen? :blink: :D :D

Redigerat av Christopher, 03 april 2006 - 14:19.


#10

Postad 03 april 2006 - 16:25

Unregistered8ca6fb75
  • Unregistered8ca6fb75
  • Forumräv

  • 516 inlägg
  • 0
Verkar som ett par trevliga högtalare du har införskaffat :blink:

Sympatiskt med företag som använder Dynaudio element :D

Har de någon svensk distrubitör?

Mvh WazZO

#11

Postad 03 april 2006 - 18:14

80-talet
  • 80-talet
  • Lärjunge

  • 498 inlägg
  • 0
jag blev ju riktigt intresserad... mkt högtalare för... mmm pengar!!
ser ju itne helt anskrämliga ut heller :D , tror inte flickan hade varit lika förstående men men man kan itne få allt.
calle, du e också skånepåg va? kanske man kunde snika in en tjuvlyssning nån dag frammåt sommaren nån gång?? om de är kvar då :blink:

hur skulle du beskriva ljudet? något märke som har liknande ljudkaraktär?
är det dynaudioelement rakt igenom?

Redigerat av 80-talet, 03 april 2006 - 18:17.


#12

Postad 03 april 2006 - 19:40

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

xz-5 vs LaFolia, hur står sig xz-5orna?

Nu har jag ingen koll på Lafolia:s prisklass, men gissar jag rätt så lär dem kostat några kronor mer  :D

Edit; Måste man vara mod för att få komma på grillkvällen?  :blink:  :D :D

Att jämföra XZ-5 med LaFolia är som att jämföra Dali Ikon med XZ-5. Dali Ikon är en mycket bra högtalare i sin storleks- och prisklass, men det är inte juste att jämföra den med XZ-5. Den har helt enkelt inte samma förutsättningar i konstruktion och materialkostnad på komponenter.

Konstruktören för LaFolia är kines faktiskt. Jag fattar inte hur han bär sig åt.

Grillkväll blir nog tyvärr begränsad till mods :D

#13

Postad 03 april 2006 - 20:05

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Har de någon svensk distrubitör?

Njae nästan, www.artsound.dk


något märke som har liknande ljudkaraktär?

Ja, jag tror man kan hitta karaktären i flera större fullregisterhögtalare, kan bara inte komma på någon speciell. De svarar väldigt mycket på elektronik och hur de låter har jag försökt beskriva lite ovan. Dynaudiodiskanten tar ju lite tid att spela in och där återstår lite filande på kantighet, men övriga element låter nästan helt inspelade. För övrigt kan jag inte komma på någon parameter där jag saknar något (ska inte rada upp alla standardfraser här :blink: ). Återkommer om jag kommer på någon liknande högtalare.

är det dynaudioelement rakt igenom?

Diskanten är en 1.25" Dynaudio Esotar
Mellanregister är en 3" Dynaudio
Framåtriktad bas är en 7" Scan Speak
Bakåtriktad bas är 9.5" Dynaudio


Pm:a mig gärna lite längre fram för ev provlyssning. Jag har lite svårt med det nu pga jobb mm.

#14

Postad 03 april 2006 - 21:21

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Härligt med mid-dome, ger skön klang och spridning när det är välgjort.

#15

Postad 04 april 2006 - 13:07

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0

Att jämföra XZ-5 med LaFolia är som att jämföra Dali Ikon med XZ-5. Dali Ikon är en mycket bra högtalare i sin storleks- och prisklass, men det är inte juste att jämföra den med XZ-5.


Kollade precis upp priset på LaFolia, konstigt vore det om XZ-5orna hade något att säga till om. :huh:

Jag spelar, bitvis så att det ringer i öronen, med ett par Cayin 860...

Mao är du nöjd med nuvaranade elektronik?

Köpte du dem olyssnade förresten?

Redigerat av Christopher, 04 april 2006 - 13:09.


#16

Postad 05 april 2006 - 20:06

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Mao är du nöjd med nuvaranade elektronik?

;) Jag hade några kompisar här i helgen. Jag citerar dem så att ni inte bara får mina intryck. Läs detta!

Kristian skrev såhär:

Cayinblocken hade något annat att erbjuda. Helt plötsligt kunde jag skaka av mig den där känslan av "att lyssna på stereo". I stället framträdde en starkare närvarokänsla. Borta var också känslan av att vara två pseudointellektuella öronstrutar som letar efter fel och glömmer bort att njuta. Jag spelade Rickie Lee Jones "the ugly man" från "the evening of my best day", en låt med Rickie Lee´s stundvis höga nästan lite påträngande röst. Nu drabbar hon mig verkligen på det viset att jag glömmer var jag är eller varifrån det förmedlas. Om Accuphasen var en skön mjukgörande kräm med kraftfull effekt så känns kombinationen LaFolia/Cayin som en tatuering i ljudminnet. Nu var hon inte bara en snygg tjej på bussen utan nu var det dejt på riktigt.

Accuphasen spelar riktigt bra och kanske mera korrekt än rörblocken men för mig är valet mellan perfekt och underbart ett enkelt val. LaFolian är på hemmaplan med rör och jag tycker att kombinationen verkligen är lyckad.

När jag påbörjade denna lilla text hade jag tänkt att den skulle handla om LaFolia. När jag nu ögnar genom den ser jag att dem bara nämns i förbifarten. För mig är det ett kännetecken på att LaFolia berättar så mycket om kringutrustningen "att de är vad dem äter" och att dessa högtalare skulle kunna göra vemsomhelst lycklig. De har en bas som leder till svårt beroende och en "sweetspot" för en mindre arena. Inte heller saknade jag någonting i microperspektivet. Allt var där där utan att bli stickigt eller att man som jag vid vissa andra lyssningar upptäckt att jag faktiskt blir lättad under den lilla tystnad som brukar upstå mellan skivbytena. Jag ser fram emot att få höra dessa spela i ett annat rum, en annan dag, med andra komponenter. Jag hoppas också att jag blir bjuden på lika goda pannkakor som hos Calle.


Per skrev såhär:

Kristian beskriver en upplevelse som jag själv delar. Magi, värme och djup. Samt detaljer. Rösterna lät förträffligt vackra och omsvallande. Det går inte att tröttna på detta ljud.
Det var uppenbart att Cayin rör-monoblocken nu äntligen hittat hem och gör det de är designade för att göra. Vilken lyckad kombination med La Folia. Calle kan nu reducera antalet förstärkare och apparater (La Folia är lättdrivna)och samtidigt få ett ljud som vida övertiger det mesta man hört i hemmamiljö.
La Folian speglade ljudmässiga skiftningar i förstärkarbytet mellan Accuphase och Cayin mycket exakt. Jag själv som kör med Lavardin och La Folia hemma har delvis ett annorlunda ljud. Mer ett Lavardinljud. Så det finns stora möjligheter att tweaka in det ljud man strävar efter. Högtalaren förmdelar det man ger den. Jag måste erkänna att den trevliga värme och sprudlande luftighet, eller kanske man skall kalla det livekänsla, som Calles rörmonoblock förmedlar, är mycket beroendeframkallande.

Var skall detta sluta? Högtalarna är nästintill oinspelade.



#17

Postad 07 april 2006 - 09:20

-=Kotten=-
  • -=Kotten=-
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
Verkar vara skapliga högtalare... :)

#18

Postad 07 april 2006 - 09:35

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0
Efter de orden blev man ju inte mindre sugen på att trycka in sig på grillfesten :(

Stort grattis Calle, du verkar ha hittat rätt :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.