Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kalibrera min telezoom?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 februari 2014 - 18:46

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0
Hej
Jag använder mig utav Sigma 120-300/2.8 OS tillsammans med min 70D. Nu skulle jag vilja kalibrera fokusen på denna bjässe. 70D kan kalibrera zoomar men hur? Har tittat lite men jag förstår mig inte på vilken distans man ska använda sig utav vid kalibrering och inte heller hur jag tar mig fram på bästa och enklaste vis heller.

Någon?

#2

Postad 10 februari 2014 - 20:43

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Vet inte om ditt hus har stöd för fokuskalibrering. Och om du då kan kalibrera vid olika brännvidder. Det bästa brukar vara att skicka in objektiv och hus till Sigma service:
http://www.turascand...n/sigma-service
Och det går alldeles utmärkt att kontakta cervice verkstaden direkt, istället för att gå omvägen via inköpstället... Roberth Adeteg på Tura är väldigt hjälpsam. Skicka iväg ett mejl så får du säkert reda på hur du bör göra.

#3

Postad 10 februari 2014 - 21:19

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 1
Jag skulle prova två metoder, jag körde båda nu på min nya D7100 och 300/4.

Hökugglan som jag fotograferade satt riktigt still så jag provade att ta en 20 bilder i varje inställning såsom -15, -10, 0, +10, +15, både när jag var där och kom hem så kollade jag av vilken serie som gav bäst resultatet, jag avslutade fotograferingen på ugglan med +10 som jag tyckte såg bäst ute på fältet, detta var nog på en 10-15m håll

Några dagar senare satte jag upp en 100lapp på en 3-4m håll och fotade den med motsvarande inställning och utvärderade dessa bilder. Jag tror man får mest ut av testen om man fokuserar på en annan punkt mellan varje bild så att varje foto blir med ny fokusering, den testade hamnade också på +10

Redigerat av Unregistered124686ac, 10 februari 2014 - 21:22.


#4

Postad 10 februari 2014 - 21:38

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
Jodå, jag har också en 70D och Canon har återinfört mikrojustering för autofokus - dessutom med olika värden för tele och vidvinkel som på deras biffigare modeller. :)

Jag är också rätt nyfiken på hur man helst bör gå tillväga. Det finns ju speciella måltavlor med lutande linjal att köpa, men de kostar och frågan är hur tillförlitliga de är.

Det tips jag har sett hittills är att trycka ut ett fokustest på papper och nåla upp. Sedan ställer man kameran på stativ med ett avstånd på minst 50x brännvidden, aktiverar spegelupplåsning, stänger av bildstabilisering, väljer en bildprofil utan uppskärpning, väljer kamerans mittersta fokuspunkt, Av-läget och objektivets största bländaröppning.

Därefter ställer man om objektivet till manuell fokus, fokuserar på oändlighet, ställer om till autofokus igen och tar en bild. Sedan upprepar man den proceduren två gånger. Därefter kalibrerar man autofokusvärdet plus eller minus 5 steg och tar tre bilder till på samma sätt.

Utifrån varje grupp om tre bilder gör man sedan en bedömning av vilken justering som ger bäst träffsäkerhet och skärpa. Med zoomobjektiv gör man det separat för kortare respektive längsta brännvidd.

Nu har jag inte testat det än själv, och vet inte om det kan försämra fokuseringen i mitten av brännvidden på zoomobjektiv. Men det verkar vara en vettig metod. Frågan är dock vad mer man behöver tänka på.

Redigerat av Zacabeb, 10 februari 2014 - 21:42.


#5

Postad 10 februari 2014 - 21:42

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

Vet inte om ditt hus har stöd för fokuskalibrering. Och om du då kan kalibrera vid olika brännvidder. Det bästa brukar vara att skicka in objektiv och hus till Sigma service:
http://www.turascand...n/sigma-service
Och det går alldeles utmärkt att kontakta cervice verkstaden direkt, istället för att gå omvägen via inköpstället... Roberth Adeteg på Tura är väldigt hjälpsam. Skicka iväg ett mejl så får du säkert reda på hur du bör göra.


Tackar :) Ska fråga där till att börja med :)

#6

Postad 10 februari 2014 - 21:48

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

Jodå, jag har också en 70D och Canon har återinfört mikrojustering för autofokus - dessutom med olika värden för tele och vidvinkel som på deras biffigare modeller. :)

Jag är också rätt nyfiken på hur man helst bör gå tillväga. Det finns ju speciella måltavlor med lutande linjal att köpa, men de kostar och frågan är hur tillförlitliga de är.

Det tips jag har sett hittills är att trycka ut ett fokustest på papper och nåla upp. Sedan ställer man kameran på stativ med ett avstånd på minst 50x brännvidden, aktiverar spegelupplåsning, stänger av bildstabilisering, väljer en bildprofil utan uppskärpning, väljer kamerans mittersta fokuspunkt, Av-läget och objektivets största bländaröppning.

Därefter ställer man om objektivet till manuell fokus, fokuserar på oändlighet, ställer om till autofokus igen och tar en bild. Sedan upprepar man den proceduren två gånger. Därefter kalibrerar man autofokusvärdet plus eller minus 5 steg och tar tre bilder till på samma sätt.

Utifrån varje grupp om tre bilder gör man sedan en bedömning av vilken justering som ger bäst träffsäkerhet och skärpa. Med zoomobjektiv gör man det separat för kortare respektive längsta brännvidd.

Nu har jag inte testat det än själv, och vet inte om det kan försämra fokuseringen i mitten av brännvidden på zoomobjektiv. Men det verkar vara en vettig metod. Frågan är dock vad mer man behöver tänka på.


Verkar som en väldigt krånglig process :( hur ställer sig FoCal programmet till detta?

#7

Postad 10 februari 2014 - 22:17

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
Jag antar att det är lättare med FoCal eftersom man slipper en del av krånglet och kanske får bättre avvägda resultat, men ovanstående krångel är ju å andra sidan gratis... jag tänker i vart fall försöka mig på det någon dag.

Redigerat av Zacabeb, 11 februari 2014 - 00:09.


#8

Postad 11 februari 2014 - 00:05

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Verkar som en väldigt krånglig process :( hur ställer sig FoCal programmet till detta?

Jag tror du överdriver hur jobbigt det är. Se det som "ta en bild, kolla resultatet, justera fokus och ta en ny bild". Repetera tills du är nöjd. Låter som max 15 min jobb. :)

Redigerat av Supernaut77, 11 februari 2014 - 00:45.


#9

Postad 11 februari 2014 - 07:50

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Jag gjorde det på någon timma totalt för en 5-6 objektiv på två kameror, jag la bästa bilden i D7100 tråden. Jag har Focal men har faktiskt inte använt det än, då den manuella metoden verkar enklare att komma igång med, men jag ska testa den för att utvärdera de olika sätten.

Sätter du upp ett motiv, och där tycker jag faktiskt att hundralappen är bättre än det testark jag kan få ut från en skrivare och sedan så satte jag upp skyltar med tex 0, +10, -10 etc. Så tog man en bild på 0 skylten och sedan mina bilder med 0 inställning osv. Varje testserie på kameran tar inte mer än några minuter. Så fortsätter jag med alla mina objektiv och kameror, när jag färdig efter en 30-40minuter så sätter jag mig i soffan och bläddrar igenom bilderna i förstorningsläge och ser vilken serie som är bäst för varje kamera. Noterar detta värde för varje objektiv och kamera, tar nog en 20minuter.

Det som sedan är lite tråkigt att jag sedan måste sätta på varje objektiv på kameran igen för att ställa in rätt värde, så denna operation tar nog en 10-15 minuter

Redigerat av Unregistered124686ac, 11 februari 2014 - 07:52.


#10

Postad 11 februari 2014 - 10:33

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

Jag gjorde det på någon timma totalt för en 5-6 objektiv på två kameror, jag la bästa bilden i D7100 tråden. Jag har Focal men har faktiskt inte använt det än, då den manuella metoden verkar enklare att komma igång med, men jag ska testa den för att utvärdera de olika sätten.

Sätter du upp ett motiv, och där tycker jag faktiskt att hundralappen är bättre än det testark jag kan få ut från en skrivare och sedan så satte jag upp skyltar med tex 0, +10, -10 etc. Så tog man en bild på 0 skylten och sedan mina bilder med 0 inställning osv. Varje testserie på kameran tar inte mer än några minuter. Så fortsätter jag med alla mina objektiv och kameror, när jag färdig efter en 30-40minuter så sätter jag mig i soffan och bläddrar igenom bilderna i förstorningsläge och ser vilken serie som är bäst för varje kamera. Noterar detta värde för varje objektiv och kamera, tar nog en 20minuter.

Det som sedan är lite tråkigt att jag sedan måste sätta på varje objektiv på kameran igen för att ställa in rätt värde, så denna operation tar nog en 10-15 minuter


Vad skulle du rekommendera för min 120-300 då? Vilket slags motiv? Ska jag endast ha ett motiv eller flera så jag ser att fokusen sitter där den ska?
Har du någon bild så att förstår hur det kan se ut med motiv och så?

#11

Postad 11 februari 2014 - 13:21

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
jag tror inte du hittar något bättre motiv är en 100lapp, kan du få ögat skarpt på på Linné så får du det även skarpt på en fågel.

Bifogad fil  test-1-forum-m%F6rkad-6100-105%20mm-ISO%201000-1-800%20sek_%20vid%20f%20-%203,0-NIKON%20D7000.jpg   963,6K   4 Antal nerladdningar

#12

Postad 11 februari 2014 - 15:17

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

jag tror inte du hittar något bättre motiv är en 100lapp, kan du få ögat skarpt på på Linné så får du det även skarpt på en fågel.
Bifogad fil  test-1-forum-m%F6rkad-6100-105%20mm-ISO%201000-1-800%20sek_%20vid%20f%20-%203,0-NIKON%20D7000.jpg   963,6K   4 Antal nerladdningar


Kamera på stativ. Af/mf?. One shot. Full öppning. Börja med -10 och fortsätt till +10. Så långt är jag rätt ute? Men nu till det svåra vilket avstånd på 120 respektive 300mm?

#13

Postad 11 februari 2014 - 15:59

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Jag brukar använda minsta avstånd som jag normalt använder, för där är det som känsligast. Så för ett tele så skulle jag säga 3-4m. Det är ju också bra att testa där man oftast använder den, så kan du backa ytterligare för jag skulle tro att man oftast använder den på en 10-20m så jag skulle nog försöka testa där också. Så får man utvärdera resultatet efter detta

Tänk på att sätta objektivet ur fokus mellan varje skott, går ju att bara vrida på fokusringen lite ur fokus eller omfokusera på något annat mellan varje

#14

Postad 11 februari 2014 - 17:43

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

Jag brukar använda minsta avstånd som jag normalt använder, för där är det som känsligast. Så för ett tele så skulle jag säga 3-4m. Det är ju också bra att testa där man oftast använder den, så kan du backa ytterligare för jag skulle tro att man oftast använder den på en 10-20m så jag skulle nog försöka testa där också. Så får man utvärdera resultatet efter detta

Tänk på att sätta objektivet ur fokus mellan varje skott, går ju att bara vrida på fokusringen lite ur fokus eller omfokusera på något annat mellan varje


Okej men då kan jag typ använda någonting utomhus som motiv :)

#15

Postad 11 februari 2014 - 18:04

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Okej men då kan jag typ använda någonting utomhus som motiv :)

visst men en hundralapp är ganska avslöjande. Jag har satt upp den utomhus på en plan yta i de tester jag gjort så jag också får ett bra ljus

#16

Postad 11 februari 2014 - 18:08

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

visst men en hundralapp är ganska avslöjande. Jag har satt upp den utomhus på en plan yta i de tester jag gjort så jag också får ett bra ljus


Okej :) en 20:a går ju lika bra :) hur många bilder tar du? Om vi börjar på -10 tar du en bild där och sen en på -9 osv?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.