Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stilren subwoofer från Bang & Olufsen

51 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Bang & Olufsen BeoLab 11 (Subwoofers) 3 7,5 (1) Inga priser

#1

Postad 22 april 2010 - 20:21

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

#2

Postad 22 april 2010 - 21:54

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
NicE ;)

#3

Postad 22 april 2010 - 21:55

Unregistered7790dfc3
  • Unregistered7790dfc3
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
Hur har man mage att kalla en högtalare som går ner till 33hz (-10dB!!!) för subwoofer? ;)

Men såg ju skapligt fin ut iaf ;)

#4

Postad 22 april 2010 - 22:09

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Hur har man mage att kalla en högtalare som går ner till 33hz (-10dB!!!) för subwoofer? :P

Inte nog med det, B&O tar utan vidare 15000:-... ;) (Enligt Prisjakt är priset "inte helt uppe i det blå")

Jag tror jag tar en Velodyne istället, men design kostar ;)

Redigerat av Falcy, 22 april 2010 - 22:10.


#5

Postad 22 april 2010 - 22:41

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
köp en asw610XP, snygg å asbra i samma låda!!

#6

Postad 23 april 2010 - 08:47

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Som vanligt, mer design än vara. Hur överlever det där företaget???

#7

Postad 23 april 2010 - 08:51

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0

Som vanligt, mer design än vara. Hur överlever det där företaget???

Verkligen.. Och vem är det som köper dessa?

#8

Postad 23 april 2010 - 08:57

clawfinger
  • clawfinger
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Som vanligt, mer design än vara. Hur överlever det där företaget???



Vad jag förstår har de mycket riktigt problem med sin lönsamhet i dessa tider.

Trots att jag inte skulle köpa själv, tycker jag att det är kul att dom finns. De gör lite annorlunda saker trots allt, som följdriktigt skapar känslor.

#9

Postad 23 april 2010 - 09:54

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

  • 370 inlägg
  • 0
Det känns lite konstigt. Om man nu måste ha en subwoofer och vill pröjsa 15000kr för en kass subwoofer bara för det är den enda som har WAF i sammanhanget. Borde det då inte vara smartare att köpa en mini sub istället som inte syns överhuvudtaget, typ velodynes minsta eller varför inte Sunfire.

Dessutom om man hra råd att köra B&O för WAF då borde man väl ha råd att gömma undan sin hemmabio i ett eget rum och istället köpa bättre grejjor till ett lägre pris fast inte lika snyggt.

#10

Postad 23 april 2010 - 10:43

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
Nu är det väl så att deras kundkrets inte riktigt är audiofiler, utan mer folk med pengar som köper deras grejer på grund av märke och utseende. Och de tycker säkert att det låter skitbra. Tänk hemmabiopaket a la Samsung fast i lyxvariant, som Bose ungefär fast mycket snyggare och häftigare lösningar ;)

Mvh

#11

Postad 23 april 2010 - 13:35

Unregistered7570aaff
  • Unregistered7570aaff
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Ett alien ägg ;)

#12

Postad 23 april 2010 - 14:45

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Nu är det väl så att deras kundkrets inte riktigt är audiofiler, utan mer folk med pengar som köper deras grejer på grund av märke och utseende. Och de tycker säkert att det låter skitbra. Tänk hemmabiopaket a la Samsung fast i lyxvariant, som Bose ungefär fast mycket snyggare och häftigare lösningar ;)

Mvh

va ere för fel på bose nudå?

#13

Postad 23 april 2010 - 15:34

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Nu handlar tråden om B&O, så vi diskuterar produkten här och Bose i någon annan tråd.

__________________________________________________________________


Skoj design och bra digitala slutsteg har de gjort förut iaf, vore kul att lyssna på "alien ägget" även om jag inte fattar varför man vill hänga upp en liten baslåda på väggen.

Redigerat av Unregistered1041101d, 23 april 2010 - 15:35.


#14

Postad 23 april 2010 - 16:08

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Det här är ju inte ens en subwoofer. Spelar man inte djupare än 25Hz (-3dB) så borde det inte få kallas för det och den här kommer inte i närheten med sina ynkliga 33Hz (-10 db) (kan det vara 45Hz (-3dB) kanske? En hyfsad stativare går djupare.

Så här skriver de:

"A CD contains bass information that cannot be reproduced with smaller loudspeakers as they do not cover the entire frequency range. By adding BeoLab 11 to a simple stereo setup, you will discover details that you never knew existed." ;)

#15

Postad 23 april 2010 - 17:29

jim65
  • jim65
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Du får en B&W subba ner till avgrundsdjupa 21 för samma pengar eller en Kef på 30 och spara 5 papp om du så vill.
https://www.prisjakt...ukt.php?o=21465
https://www.prisjakt...ukt.php?o=21465

#16

Postad 23 april 2010 - 19:16

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Verkligen.. Och vem är det som köper dessa?

Folk som vill vara annorlunda jämfört med Average Joe. Är ju samma med deras tv-apparater.

Redigerat av jan_bananberg, 23 april 2010 - 19:17.


#17

Postad 23 april 2010 - 19:20

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
här e ett super exempel på att de dyraste kan även vara de kassaste

#18

Postad 23 april 2010 - 22:33

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 242 inlägg
  • 0
Ser ju klart bättre ut än något annat som nämnts i tråden. Inte så imponerande i övrigt...

#19

Postad 24 april 2010 - 00:36

Unregistered2965a9a5
  • Unregistered2965a9a5
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
Intressant att alla sågar den innan man lyssnat på den...

#20

Postad 24 april 2010 - 11:53

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
har man erfarenhet från de märket, som jag har då jag lyssnat på deras stereo å hemmabio(som dög, men priset sög).. kan bara säga att ä design viktigare än prestanda, å då menar jag MYCKET viktigare, så visst köp..

#21

Postad 24 april 2010 - 13:15

Unregistered2965a9a5
  • Unregistered2965a9a5
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0

har man erfarenhet från de märket, som jag har då jag lyssnat på deras stereo å hemmabio(som dög, men priset sög).. kan bara säga att ä design viktigare än prestanda, å då menar jag MYCKET viktigare, så visst köp..



Men det innebär ju inte att denna låter skit bara för att deras stereo från -86 lät sådär? Kanske denna produkt har fått sig ett lyft? Man ska inte döma hunden efter håren :)

#22

Postad 24 april 2010 - 13:32

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Roligt! Jag gillar Bang Olufsen skarpt. Tycker de går sin egen väg och verkligen satsar på sitt koncept.

De försöker inte flörta med alla marknader och köpare som andra tillverkare gör. Bang Olufsen är dyrt, snyggt och en livsstil. :)

#23

Postad 24 april 2010 - 13:33

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Men det innebär ju inte att denna låter skit bara för att deras stereo från -86 lät sådär? Kanske denna produkt har fått sig ett lyft? Man ska inte döma hunden efter håren :)

jag menade inte att de lät SKIT?? jag menade för PRISET lät det skit, en ganska stor skillnad..

#24

Postad 24 april 2010 - 13:34

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Bang Olufsen gör inte dåliga produkter. De låter bra. Att de är för dyra för de flesta är en helt annan diskussion.

#25

Postad 24 april 2010 - 14:03

Unregistered2965a9a5
  • Unregistered2965a9a5
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0

jag menade inte att de lät SKIT?? jag menade för PRISET lät det skit, en ganska stor skillnad..



Men min fråga återigen. Har du lyssnat på den nya subben? 15k för en sub är väl inte överdimensionerat om den låter bra.

#26

Postad 24 april 2010 - 20:36

Unregistereddbdacae4
  • Unregistereddbdacae4
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Men min fråga återigen. Har du lyssnat på den nya subben? 15k för en sub är väl inte överdimensionerat om den låter bra.


Inte för att jag är någon guru i ämnet men om jag inte är helt ute och cyklar är det i princip omöjligt att få en riktig djupbas som låter bra ur en låda som bara är 2*2,5 liter, så några 15 papp anser jag ju inte den är värd även om designen är aldrig så snygg.
Hade visserligen inte köpt en velodyne då jag tycker att inte de heller är värda sina pengar, enligt de demningar jag fått av dem i alla fall.
Men det är en helt annan saga.

#27

Postad 24 april 2010 - 21:24

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Det pinsamma är dess totala oförmåga att kunna spela någorlunda djup bas (allt enligt B&O:s egna siffror). Det är alltså inte en subwoofer. Det är en woofer. Den kanske låter bra på de frekvenser den KAN spela, men det är liksom inte poängen. Att kalla det där för en subwoofer är som att kalla en Toyota Yaris för terrängbil. Det stämmer helt enkelt inte det minsta. :)

#28

Postad 24 april 2010 - 21:48

Unregistered8e2ab484
  • Unregistered8e2ab484
  • Forumräv

  • 589 inlägg
  • 0
BO är ju och kommer ju alltid att vara en designprodukt/statussymbol i första hand och ett audioprodukt i andra hand, att det är dyrt hör ju lite till och att dom skulle komma med en konventionel sub i sitt system finns ju inte på kartan, det ska sticka ut det är det viktiga och kommer alltid att vara sen att dom faktiskt har levererat en hel del schyssta produkter ljudmässigt också ska man ju inte glömma bort, ofta dock frånkörda av det mesta i samma prisklass men det är ju som sagt inte riktigt det som räknas...

Men för att återgå till äggen så skulle det vara intressant att se vad dom presterar, dom är ju onekligen i minsta laget för att faktiskt göra nån vettig skillnad nedåt, till ett par bose kuber skulle den ju säkert kunna göra nått men det är väl inte ändamålet precis ?

#29

Postad 25 april 2010 - 07:37

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

Du får en B&W subba ner till avgrundsdjupa 21 för samma pengar eller en Kef på 30 och spara 5 papp om du så vill.
https://www.prisjakt...ukt.php?o=21465
https://www.prisjakt...ukt.php?o=21465


Exakt. PV1:an kombinerar både design och prestanda. Ett solklart val för många av mina kunder i alla fall.

Jag har levererat en Velodyne DD-12 och det är klart, den funkar grymt bra till film, men musik? Dessutom ett klart problem att hitta en plats där kunden accepterar att ha en så stor subbas, om det inte är ett dedikerat biorum.

Jag tror att denna subben blir en succé bland B&O frälsta. Jag tror att ett antal fruar kommer att tvinga sina män att byta ut sina små vardagsrumssubbar mot denna, eftersom den är rätt snygg. Ljudet är sekundärt i dessa kretsar.

Jag vet dock att ingen av mina PV1-kunder skulle fundera på att byta. :-)

#30

Postad 25 april 2010 - 08:02

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Att den är dyr har jag inget problem med. Det är dess ynkliga prestanda som är problemet. Man skall nog se det här lite mer som en uppgradering från vanligt TV-ljud (typ BOSE) än som en hembiosub.

#31

Postad 25 april 2010 - 09:43

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Har ni lyssnat på den?

Förstår inte denna massiva kritik enbart på grund av mätdata. Varför attackeras inte alla tillverkare på samma sätt, exempelvis levererar produkter från Naim och Linn värdelösa specifikationer. Deras golvhögtalare stannar vid ungefär 60Hz och rullar sedan av väldigt snabbt. Jag hör ingen klaga på att detta inte får kallas golvhögtalare.

Tycker ni att Bang & Olufsen-produkter låter så förfärligt dåligt eller? Jag har inte hört en enda dålig Bang & Olufsen-produkt under 2000-talet. Tvärtom har jag blivit väldigt imponerad över ljudet från dessa små snygga saker.

Målet är inte och har aldrig varit att producera produkter som konkurrerar med Bowers & Wilkins (pga. jämförelsen med en subwoofer från dem).

Sen kan vi ju dementera det här med att företaget skulle gå dåligt ekonomiskt. De gjorde ett dåligt resultat under senaste lågkonjunkturen, men företaget i sig är stabilt. De har en stabil kundbas och framför allt många avtal med exklusiva tillverkare av andra produkter (båtar, bilar och så vidare).

#32

Postad 25 april 2010 - 11:18

jim65
  • jim65
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Jag skulle nog säga tvärtom när det gäller att konkurrera..BO har ju för det mesta konkurrerat med sig själva och det har ju funkat för det mesta MEN nu är det en ny generation som ska blidkas och inte farfar eller medelålders gubbar...Hemmabion var inte etablerad när BO var som störst och hade egentligen inga konkurrenter när det gäller design. MEN jag tycker det är ett utmärkt exempel på B&W som har förenat BÅDE design och prestanda.

Det är nya tider nu !!

Redigerat av jim65, 25 april 2010 - 11:19.


#33

Postad 25 april 2010 - 12:46

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Har ni lyssnat på den?

Förstår inte denna massiva kritik enbart på grund av mätdata. Varför attackeras inte alla tillverkare på samma sätt, exempelvis levererar produkter från Naim och Linn värdelösa specifikationer. Deras golvhögtalare stannar vid ungefär 60Hz och rullar sedan av väldigt snabbt. Jag hör ingen klaga på att detta inte får kallas golvhögtalare.

Tycker ni att Bang & Olufsen-produkter låter så förfärligt dåligt eller? Jag har inte hört en enda dålig Bang & Olufsen-produkt under 2000-talet. Tvärtom har jag blivit väldigt imponerad över ljudet från dessa små snygga saker.

Målet är inte och har aldrig varit att producera produkter som konkurrerar med Bowers & Wilkins (pga. jämförelsen med en subwoofer från dem).

Sen kan vi ju dementera det här med att företaget skulle gå dåligt ekonomiskt. De gjorde ett dåligt resultat under senaste lågkonjunkturen, men företaget i sig är stabilt. De har en stabil kundbas och framför allt många avtal med exklusiva tillverkare av andra produkter (båtar, bilar och så vidare).


Du har inget problem med att den kallas för subwoofer när den inte klarar av en subwoofers normala uppgift, dvs spela upp den djupa basen som vanliga golvhögtalare eller stativhögtalare har svårt att mäkta med? I dagens filmer finns det massor av basinformation i de lite lägre frekvenserna. Den får ägarna till den här (sub)woofern aldrig höra...

Redigerat av hassesolo, 25 april 2010 - 12:47.


#34

Postad 25 april 2010 - 15:05

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Du har inget problem med att den kallas för subwoofer när den inte klarar av en subwoofers normala uppgift, dvs spela upp den djupa basen som vanliga golvhögtalare eller stativhögtalare har svårt att mäkta med? I dagens filmer finns det massor av basinformation i de lite lägre frekvenserna. Den får ägarna till den här (sub)woofern aldrig höra...

Nej, jag har inga problem med detta. Det finns massor med subwoofers som rullar av väldigt högt.

Subwoofer betyder separat bas, dvs. skilt från högtalaren. Det finns inga lägsta eller högsta gränsvärden för en sådan. En del subwoofers går ner till 10Hz, andra till 20, 30, 40 och så vidare. På samma sätt som vissa spelar upp till 50Hz, andra till 150Hz, och så vidare.

Förstår inte det här med att det är en ny tid nu? Kvalitetshögtalare och elektronik har det alltid funnits vid sidan om Bang & Olufsen. Särskilt sådan hifi som haft bättre specifikationer och varit betydligt mer prisvärt. More bang for the buck.

#35

Postad 25 april 2010 - 15:13

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Jag tycker också att en "subwoofer" ska vara något som kan återge mycket låga frekvenser. 30 Hz -3 dB eller nåt sånt är väl ok. Klarar den inte det så tycker jag inte det är en subwoofer. Skulle t.ex. aldrig kalla en PA-basmodul som går till 50 Hz -3 dB för subwoofer. Det är kort och gott en basmodul eller baslåda. Men det beror förstås på vad man lägger i ordet =)

#36

Postad 25 april 2010 - 15:19

Unregistered7790dfc3
  • Unregistered7790dfc3
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

Subwoofer betyder separat bas, dvs. skilt från högtalaren.


Subwoofer betyder just subwoofer. alltså "under" woofer. Den skall alltså återge de lägsta frekvenserna som en vanlig bas(woofer) inte kan återge. Strax under 30hz skall den minst kunna återge på hyffsad nivå enligt mig. Helst ner mot 20.

Annars är det som ovan redan nämnts en basmodul eller baslåda. Möjligen kan man kalla den en woofer :)

Redigerat av Unregistered7790dfc3, 25 april 2010 - 15:20.


#37

Postad 25 april 2010 - 15:25

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Subwoofer betyder just subwoofer. alltså "under" woofer. Den skall alltså återge de lägsta frekvenserna som en vanlig bas(woofer) inte kan återge. Strax under 30hz skall den minst kunna återge på hyffsad nivå enligt mig. Helst ner mot 20.

Annars är det som ovan redan nämnts en basmodul eller baslåda. Möjligen kan man kalla den en woofer :)

Om det är strax under 30Hz som är definitionen har vi tyvärr inte många subwoofers här i världen. :(

Hittar inte den definitionen någonstans dock, inte ens wikipedia nämner det någonstans (och där brukar det ju alltid vara någon ljudnörd som måste få sista ordet).

http://en.wikipedia.org/wiki/Subwoofer

Lite mer definitioner specifikt:

Etymology
From sub- + woof (the sound a dog makes) + -er
Noun
subwoofer (plural subwoofers)
An electronic speaker designed to produce low-frequency sound, especially bass.


Även om just detta är en annan debatt enligt mig så är den ju intressant. :)

Det går med enkelhet att konstatera att olika högtalare/elektronik har olika specifikationer. Bang & Olufsen har högtalare som gräver djupare än många "erkända" (ska vi kalla dem så?) subwoofers.

#38

Postad 25 april 2010 - 16:13

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
:) En subwoofer är till för djup bas. Under woofer. Det framgår ju av namnet.
Det kan inte finnas många högtalare med namnet subwoofer som inte går djupare än 33Hz (-10 db), eller? Det hoppas jag i alla fall inte. Bilbasar då kanske men de räknas inte.
Anledningen till att det är en ny tid nu är att det kommer ut många filmer med massor av djupbas. Det fanns knappt i filmer förr.
Vill man spela upp den maffiga bas som finns på ljudpåren nu för tiden då behöver man en (eller helst flera) äkta subwoofer(s).

#39

Postad 25 april 2010 - 18:18

Unregistered8e2ab484
  • Unregistered8e2ab484
  • Forumräv

  • 589 inlägg
  • 0
subwoofer har ju lite tappat vad det en gång vad, mycket får väl tillskrivas kompakt systemen på stormarknaderna där ju ett komplett 5.1 system innehåller 5 högtalare och en för att återge den låga basen, en subwoofer alltså mest för att förenkla för kunderna... subwoofern har ju sen alla kompakt systems intåg helt tappat vad den egentligen ska va till för och en subb är ju i dagens mening synonymt med separat baslåda snarare en än vad det egentligen är, denna utveckling sker ju på alla teknikområden och man får ju bara tyvärr acceptera det även om det är fel, för det är ju inte entuisiasterna som styr marknaden utan dom stora massorna...

#40

Postad 25 april 2010 - 18:31

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

:( En subwoofer är till för djup bas. Under woofer. Det framgår ju av namnet.
Det kan inte finnas många högtalare med namnet subwoofer som inte går djupare än 33Hz (-10 db), eller? Det hoppas jag i alla fall inte. Bilbasar då kanske men de räknas inte.
Anledningen till att det är en ny tid nu är att det kommer ut många filmer med massor av djupbas. Det fanns knappt i filmer förr.
Vill man spela upp den maffiga bas som finns på ljudpåren nu för tiden då behöver man en (eller helst flera) äkta subwoofer(s).

Det finns många subwoofers som inte gör det. Exakt vilka som går djupare än 33Hz vid -10dB är dock svårt att säga då de flesta anger vid -3dB och -6dB.

Men vi har helt klart gjort olika tolkningar av ordet subwoofer. Jag tolkar sub som i subsystem, dvs. ett underliggande system som ingår i systemet. Därav är en subwoofer en extern låda som kompletterar högtalarna med djupare bas.

Om min högtalare bara spelar ner till 80Hz och min subwoofer fyller på ner till 50Hz kallar jag ändå denna basmodul för subwoofer.

#41

Postad 25 april 2010 - 21:21

jim65
  • jim65
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Jag tycker ändå det är strongt gjort av BO att göra en Subwoofer med en helt öppen låda där basarna slår mot varandra..Jag är inget geni när det gäller resonans men jag skulle nog aldrig göra en sådan låda och sen kalla den för en sub..Hur kan man tro att det överhuvudtaget blir någon Punch i en sådan konstruktion ?
Jag blir lite besviken när dom kommer med något så pyttigt..Är det meningen att man ska köpa 2 :(

#42

Postad 26 april 2010 - 05:20

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
Här inne var det hett. Tråden är full med ljud-professorer ser jag. Hur kan ni såga ljud och konstruktion när ingen av er ens hört hur den låter? Dessutom framgår det inte hur de 33Hz -10dB är uppmätta. Det kan vara mätt på en fotbollsplan "for all we know". Medan en annan subwoofer kan ha fått sin data uppmätt i ett pyttelitet en-kubikmeters ljudisolerat rum. Jag säger bara, "don't knock it until you try it".

#43

Postad 26 april 2010 - 05:24

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
Och en sak till, på BO's sida står det "Lower cut-off frequency (-10db) = 33Hz" Det kan faktiskt tolkas som att de har satt ett subsonic filter med 10dB branthet vid 33Hz, och därmed BÖRJAR den rulla av vid 33Hz. Detta är en mycket vanlig teknik.

#44

Postad 26 april 2010 - 05:31

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Du får en B&W subba ner till avgrundsdjupa 21 för samma pengar eller en Kef på 30 och spara 5 papp om du så vill.
https://www.prisjakt...ukt.php?o=21465
https://www.prisjakt...ukt.php?o=21465


Förövrigt så är det just Bang & Olufsen som tillverkar slutsteget till B&W PV1 :(

#45

Postad 26 april 2010 - 05:43

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
http://www.icepower....news/news?id=15

#46

Postad 26 april 2010 - 06:42

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Jag tycker ändå det är strongt gjort av BO att göra en Subwoofer med en helt öppen låda där basarna slår mot varandra..Jag är inget geni när det gäller resonans men jag skulle nog aldrig göra en sådan låda och sen kalla den för en sub..Hur kan man tro att det överhuvudtaget blir någon Punch i en sådan konstruktion ?
Jag blir lite besviken när dom kommer med något så pyttigt..Är det meningen att man ska köpa 2 :(

Var har du lyssnat på den?

#47

Postad 26 april 2010 - 11:37

jim65
  • jim65
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
På Glamourmässan i Köping :(

#48

Postad 26 april 2010 - 13:15

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Här inne var det hett. Tråden är full med ljud-professorer ser jag. Hur kan ni såga ljud och konstruktion när ingen av er ens hört hur den låter? Dessutom framgår det inte hur de 33Hz -10dB är uppmätta. Det kan vara mätt på en fotbollsplan "for all we know". Medan en annan subwoofer kan ha fått sin data uppmätt i ett pyttelitet en-kubikmeters ljudisolerat rum. Jag säger bara, "don't knock it until you try it".



:( Jag får väl knata ned till B&O-butiken i stan och låna hem en för provlyssning. Den borde få plats i systemkassen bredvid en låda vin. Jag får säkert en infrabaschock. ;)

#49

Postad 26 april 2010 - 15:38

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Får väl vänta till min lokala butik får in den innan jag uttalar mig vidare.

Deras andra subwoofer spelar riktigt bra (och med låg bas!, det viktigaste).

#50

Postad 26 april 2010 - 23:11

jim65
  • jim65
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Jag ska helt klart göra den rättvisa och knalla in på Heron City och ta mig ett provbloss på den......Om dom nu gör delar till PV1 så får man verkligen hoppas på att dom lever efter mottot : Get high on their own supply

Redigerat av jim65, 26 april 2010 - 23:12.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.